eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(ع) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ يُرَى‏ فِي النَّوْم‏»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(كافي ،ج‏3، ص 482) با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است. گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شكل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از كجا معلوم كه آنی كه در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است. علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی كه راهی جز استناد به ادله اربعه (كتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
سه شنبه 16/10/1399 ظهر و عصر موضوع: (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم؛ یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است. دو نکته در این رابطه عرض کنیم: 1. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشته‌اش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند.(1) 2. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را بپرسند. خدا به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را قبول درگاهش قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809) (2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاریخ استفاده می‏شود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجاب‏های آنان با حجاب‏های مسلمین فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1- اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2- امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است 3- نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند) بنابراین چون بدحجابی منکر است واز طرفی حجاب امری اجتماعی(نه فردی) است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4- از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی) خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: استفاده از سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: ... وَ اعْلَمْ‏ أَنَّهُ‏ لَا وَرَعَ‏ أَنْفَعُ‏ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... . بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص: 360) ماهواره از ابزار و وسائلی است که به خودی خود دارای استفاده حلال و حرام است، چرا که ماهواره همانطوری که دارای استفاده حلال است، موارد خلاف شرع در ماهواره کم نیست؛ لذا چند نکته درباره ماهواره عرض می شود: 1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقص‌آور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینه‌ای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام است. 2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامه‌هاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است. 3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد. (1) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1213 ؛ مکارم استفتائات ج3 س 1711 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، ماهواره ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 10 ؛ استفتائات بهجت ج3 س4987 ؛ جامع المسائل فارسی ج1 س1001 ؛ وحید، سایت، استفتائات، س 451 و 452) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند. حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود: 1- آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد. 2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد. 3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند 4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند. خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
چهارشنبه 17/10/1399 ظهر و عصر موضوع: در مقابل مناسبت: اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضا خان (1314ه ش) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام فرمودند: سخن همیشگی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این بوده است که أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ. برترین عبادت عفاف و پاکدامنی است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص79) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است: مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد؛ یکی از تکالیف شرعی مورد ابتلاء که از مسلّمات دین نیز می باشد مسئله حجاب است که تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى را برخلاف شریعت می دانند. از این فرصت کوتاه استفاده می کنم و شرایط پوشش شرعی در بانوان را به صورت اجمالی بیان می کنم: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست. ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد؛ بنابر این زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره حجاب می فرماید: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ : ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است(آیه 59 احزاب) برخی از ضررهای بدحجابی عبارتنداز: 1-اذیت و آزار اجتماعی : طبق آیه تلاوت شده: بی حجابی نقطه شروع بسیاری از ناهنجاری ها و عامل مهمی در ایجاد مزاحمت های خیابانی به شمار می رود و حجاب بهترین وسیله ای است که زنان و دختران را از اذیت وآزار جنسی محافظت می کند. 2- سقوط ارزش زن: غالباً دخترانی که بدون حجاب و با وضع زننده در جامعه حاضر می شوند، نگاه دیگران به ایشان بر اساس شهوت و هوسرانی بوده و نه از حیث شخصیت والای یک زن ، و او تا زمانی که در جامعه مطرح و مورد توجه است که برآورندة خواهش های پلید دیگران است و این امر مدت زیادی دوام نخواهد داشت و پس از اینکه وی زیبایی و جاذبة ظاهری خود را از دست داد، دیگر فردی غریب و بی هویت است و با احساس پوچی و پشیمانی ازجامعه طرد خواهد 3- نا هنجاریهای خانوادگی و بالا رفتن آمار طلاق: وقتی زن با آرایش و بد حجابی در جامعه حاضر می شود، چشم ها به سوی او نشانه می روند و او هم دلباخته و فریفته چشم چرانان می شود و کم کم از نگاه های شوهرش لذت نبرده و از او سرد میشود و چه بسا سرانجام باعث جدایی گردد. گاهی همین امر از طرف شوهر صورت گرفته و بر اثر چشم چرانی و نگاه های هوس آلود به نامحرم، ناسازگاری با همسرش شروع می شود و تیرگی بر کانون خانواده سایه می افکند. چه بسیار طلاق هایی که شروع آن از همین نگاه های حرام بوده است. 4-بی علاقگی به ازدواج: در جامعه ای که بی بند و باری در پوشش و به تبع آن بی بند و باری جنسی وجود دارد لذت جنسی که یکی از عوامل گرایش به ازدواج است به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد می کاهد خداوند،حجاب فاطمی به زنان و دختران ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت عسکری علیه السلام روایت است که می فرمایند: أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ... . پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه توقّف کند. (تحف العقول ، ص: 489) یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟ در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد: 1. بداند کفش یا لباس‌که مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است. 2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد. 3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. (1) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید و عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی، فاضل، خویی، وحید: در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق و عمد برده باشد. (رساله مراجع م 2581 ؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، شماره سوال 1139101 ، تاریخ 8/6/1399) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم (ص) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤيا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِينٌ مِنَ الشيطانِ و الذي يُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَيَراهُ في مَنامِهِ : رؤيا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حديث نفس‌هاى انسان با خودكه آنها را در خوابش مى‌بيند(بحار،ج58؛ص191) بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(ص) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد: 1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر) از دیدگاه متون دینی، خواب‏ها دارای سه قسم می باشند: 1- بخشی از خواب‏ها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی می‏کند. این قسم خواب‏ها در روانکاوی و به نظر روان‏شناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها می‏توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد. 2- بخش دیگر خواب‏ها عبارت از افکار سرگردان و آشفته‏ای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص می‏شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است 3- بخش دیگر خواب‏هایی است که جنبه‏الهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار می‏گردد. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
پنج شنبه 18/10/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید. کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد؛ یکی از همین مسائلی که زیاد هم ابتلاء دارد احکام نماز جماعت است که لازم است برویم و مسائلش را بیاموزیم نماز جماعتی از مهمترین مستحبات و از بزرگترین شعائر اسلامی است؛ در این مجال قصد دارم به دو مساله کوتاه در این باب را اشاره کنم باقی مسائل را حتما مراجعه کنیم و بیاموزیم: 1. کسی که یک رکعت از امام جماعت عقب مانده باشد مثل اینکه نمازگزاری در نماز ظهر یا عصر به رکعت اول نماز جماعت نمی رسد و در رکعت دوم اقتدا می کند، وقتی امام جماعت تشهد رکعت دوم را می خواند به فتوای اکثر مراجع تقلید بنابر احتیاط واجب ماموم باید موقع تشهد به حالت نیم خیز بنشیند؛ ولی وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را می‌خواند و رکعت سوم ماموم است به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد. (1) 2. اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بخواند، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. صافی: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و صبر کند تا امام تشهد را بگوید و بعد برخیزد و واجب نیست صبر کند تا امام سلام بگوید. وحید، خوئی، تبریزی: اگر از ابتدای نماز قصد انفراد داشته است، محل اشکال است. (عروه الوثقی، فصل فی مستحبات الجماعه م 9 ؛ رساله مراجع م 1452 و م 1439؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، همسان سازی ها ؛ رساله جامع م 1755) (2) حضرت امام، زنجانی: در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. وحید: اگر در رکوع به امام نرسید، بنابر احتیاط واجب، قصد انفراد نماید. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره) پیامبر اسلام (ص) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود: 1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. 2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵) 3- حرکت درخت به سمت پیامبر(ص):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه)) البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر(ص)؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: الشِّتَاءُ رَبِیعُ‏ الْمُؤْمِنِ‏ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى صِیَامِه. زمستان بهار مومن است شبهایش برای عبادت طولانی و روزهایش برای روزه گرفتن کوتاه است. (وسائل الشیعه، ج10 ، ص: 414) نافله شب یا همان نماز شب یکی از مهمترین نمازهای مستحبی است که در روایات اسلامی و قرآن مجید روی آن تاکید شده و تأثیر عمیقی در صفای روح و قلب و تربیت نفوس انسانی و حل مشکلات دارد. و از آنجایی که در زمستان شب ها طولانی است انسان راحت تر می تواند به فضیلت کامل این نماز دست پیدا کند. (1) 1. نافله شب یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر. (2) 2. وقت نافله شب به فتوای اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است. (3) اما هرچه نزدیکتر به اذان صبح خوانده شود فضیلتش بیشتر است. 3. مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (4) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م764 و 765 ؛ عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اعداد الفرائض و نوافلها، مقدمه) (2) (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836) (3) آیت الله سیستانی: اول وقت ادای آن از اول شب آغاز می شود یعنی اگر بعد از نماز عشا، نافله شب را انجام دهد، در وقت واقع شده است و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد. (4) (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505) @ahkameharamerazavi