موضوع: #جهاد_کبیر
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و بهوسیله آن با آنها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدانهای مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آنوقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: احکام #وقف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارعوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبی ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112)
انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است، لذا چند نکته کوتاه درباره احکام وقف عرض می شود:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #ارزش_شهید_و_شهادت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان میپندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1- بالاترین خیر:پیامبر(ص) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2- اولین بهشتی:امام رضا (ع)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر(ص) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4- رهبران اهل بهشت:پیامبر(ص) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🌙گزارش استهلال ماه جمادی الثانی1442 ه . ق
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🌙گزارش استهلال ماه جمادی الثانی1442 ه . ق
🖍الف ـ مشخصات نجومي هلال در شامگاه چهارشنبه 24 دی ماه 1399 (29 جمادی الاولی 1442)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت 8 و 30 دقیقه روز چهارشنبه 24 دی 1399
زمان غروب خورشید: ساعت 17:12 زمان غروب ماه: ساعت 17:21
ارتفاع ماه: 0.7 درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: 9 دقیقه
سن ماه: 8 ساعت و 42 دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: 5.3 درجه
🖍ب ـ پيشبيني تقاويم و نظر كارشناسان رؤيت هلال
تقويم رسمي كشور مستخرج مركز تقويم وابسته به مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، وكارشناسان رؤيت هلال، پيشبيني كردهاند هلال ماه جمادی الثانی در غروب روز چهارشنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراين ماه جمادی الاولی 30 روزه بوده و غرّة ماه #جمادی_الثانی 1442 روز #جمعه 26 دی ماه خواهد بود.
🖍ج ـ گزارشهاي رسیده
در همين راستا ستادهاي استهلال و گروههاي رصدي در سراسر كشور به همراه تجهيزات رصدي در غروب روز چهارشنبه اقدام به استهلال نمودند كه نتيجه آن به قرار ذيل است:
(1) مناطقی که هوا صاف بود هلال رؤیت نشد:
استان بوشهر: بوشهر،گناوه
استان یزد: یزد، میبد، اردکان
استان سیستان و بلوچستان: نیکشهر، چابهار، زابل
استان خراسان جنوبی: بیرجند، سه قلعه، طبس، خضری
استان خراسان رضوی: مشهد، طلاب رصدگر، قوچان، سبزوار، نیشابور، ریوش، گلبهار، تایباد
(2) مناطقی که هوا ابری و یا غبار آلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان مرکزی: اراک، خمین، تفرش، زرندیه
استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، دهلران، آبدانان
استان اصفهان: اصفهان، شهرضا
استان کرمان: کرمان
استان سمنان: سمنان
استان هرمزگان: بندرلنگه
استان قم: قم، پردیسان
استان اردبیل: اردبیل
استان زنجان: زنجان
استان فارس: شیراز
استان تهران: تهران
🆔 @leader_ahkam
شنبه
27/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: احکام #نذر و #عزاداری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ... . هر چه انفاق کردید و هر نذری را به عهده گرفتید، یقینا خداوند متعال می داند.(در نتیجه فرمانبر را پاداش می دهد و ستمکار به آیات خدا و حقوق مردم را عذاب می کند.) (سوره بقره، آیه 270)
در آستانه روز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها هستیم
یکی از سوالاتی که مؤمنین در این ایام می پرسند این است که سال های گذشته نذر کرده اند که هر سال در این ایام، مجلس عزایی برگزار کنند و از عزاداران پذیرایی کنند و اطعامی نیز صورت بگیرد، حال با وجود شرایط فعلی، ممکن است که نتوانند به نذر خود عمل کنند، حال وظیفه چیست؟
در جواب عرض می شود که برای اینکه انجام نذر بر عهده انسان واجب شرعی باشد (یعنی اگر تخلف کند گناه محسوب شود و کفاره بر عهده شخص بیاید) باید شرایطی وجود داشته باشد، که اگر این شرایط وجود نداشته باشد، انجام آن نذر شرعا واجب نیست.
یکی از این شرایط که اگر در نذر نبوده است چیزی بر انسان واجب نشده است صیغه نذر است که به فتوای اکثر مراجع صیغه نذر به این صورت است که بگوید:" برای خدا بر من است که فلان کار را انجام دهم." لذا اگر صیغه نذر را نخوانده باشد و یا اینکه صیغه نذر را به زبان نیاورده باشد و فقط از ذهن خود گذرانده باشد، عمل به چنین نذری واجب نیست.
یکی دیگر از شرایط نذر شرعی این است که در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را داشته باشد؛ لذا اگر در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد، عمل به نذر به فتوای اکثر مراجع تقلید، واجب نیست. (1)
البته در شرایط فعلی که ایام شیوع بیماری است حتی اگر نذر به نحو شرعی نیست توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط (ولو در حد حضور اعضای خانواده)، با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (و حتی الامکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای حضرت صدیقه سلام الله علیها که از افضل قربات است تعطیل نشود.
بزرگواران می توانند سوالات شرعی خود را از سامانه 05132020 به صورت تلفنی و یا سامانه پیامکی 30002020 بپرسند.
خداوند متعال توفیق خدمت به دستگاه پر برکت معصومین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 2641)
@ahkameharamerazavi
موضوع:#چگونگی_حمله_به_بیت_وحی_با_شجاعت_و_غیرت_امیرالمومنین_علیه_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- چرا اميرمؤمنان (عليه السلام)با آن همه شجاعت و غیرت از همسرش دفاع نكرد؟
الف): برخی منابع شیعه و سنی نقل کرده اند که:
موقع آتش زدن درب و کتک و تازیانه زدن حضرت امام ناگهان از جا برخاست و گريبان حمله کننده را گرفت و او را به شدت کشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش کوبيد.( تفسیرآلوسی، ج3، ص124، دار إحياء التراث العربي. -كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568، انتشارات هادى. )
ب) دستور و وصیت پیامبر به امام بود که صبر کند
پیامبر فرمود: بعد ازدفن من در برابر آنچه كه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام الله عليها خواهد رسيد سفارش مىكنم، صبر كن تا بر من وارد شوي (خصائصالأئمة ، ص73 ، ناشر: مجمع البحوث الإسلامية الآستانة الرضوية المقدسة مشهد )
و موقع حمله ، امام بعد از به زمین زدن حمله کننده ،به اوفرمود: اگر مقدرات خداوندى و پيمان و سفارش رسول خدا صلى الله عليه وآله نبود، هر آينه مىفهميدى كه تو قدرت ورود به خانه مرا نداري.
(كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568، انتشارات هادى)
ج) قصد مهاجمين به خانه وحى اين بود كه اميرمؤمنان عليه السلام را به واكنش وادار كنند و با استفاده از اين فرصت، ثابت كنند كه شخصى همانند علي عليه السلام براى رسيدن به حكومت دنيوى حاضر شد كه افراد زيادى را از دم شمشير بگذراند.
و نيز اگر اميرمؤمنان عليه السلام از خود واكنش نشان مىداد و با آنها درگير مىشد، ممكن بود كه فاطمه زهرا در اين درگيريها كشته شود، سپس دشمنان شايع مىكردند كه علي عليه السلام براى به دست آوردن حكومت دنيايى، همسرش را نيز فدا كرد و در حقيقت او بود كه سبب كشتن همسرش شد؛
د) اگر امام قیام می کرد و حمله کنند گان رامیکشت(علاوه بر نداشتن یارکافی) دشمنان اسلام و منافقین در این اوضاع به مسلمانان حمله و اصل اسلام درخطرمی افتاد چون خطر حمله رومیان و خطر مرتدین و منافقین مثل ابوسفیان و خطر پیامبران دروغین مثل مسیلمه و طلیحه و سجاح وجود داشت و این گروهها در میان درگیری میان مسلمانان اصل اسلام و مسلمین را از بین می بردند ؛ بنابراین امام صبر کرد و امام بین حق شخصیش و اصل اسلام ،اسلام را برگزید که بهترین کار است
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: نکاتی در باب #عزاداری
مناسبت: شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها.
در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ... . ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر و بزرگ) نفع می رساند، که آسانترین آن لحظات، لحظه جان دادن است. (بحار الانوار ج 27 ص116 ؛ ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294)
چند نکته درباره آداب عزاداری:
1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است. (1)
2. در عزاداری مستحب است مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل اهل بیت علیهم السلام و مناقب ایشان بیان شود. (2)
3. مستحب است افرادی در مجالس عزاداری شرکت کرده و مجالس باشکوه با ذکر اهداف اهل بیت علیهم السلام تشکیل شود.
4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه کند یا حالت گریه داشته باشد و اندوهگین باشد.
5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است. (3)
دفاتری در حرم مطهر مخصوص پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی ایام فاطمیه قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سایت مکارم، استفتائات، عزاداری، شرکت در مجالس عزاداری)
(2) (استفتائات آیت الله مکارم ج1 س575)
(3) (استفتائات آیت الله سیستانی س 175)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #چرا_با_وجود_امام_،_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_پشت_در_رفت؟
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- چرا با وجود حضرت علي(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفت؟
الف) طبق روایات حضرت زهرا نزدیک درب ورودی نشسته بود و با دیدن حمله کنندگان در را بست(تفسير العياشي، ج2، ص67، ناشر: المكتبة العلمية الإسلامية)
ب) حضرت زهرا گمان نمی کرد و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد (همان آدرس) ؛با توجه به اینکه قرآن دستور داده بی اجازه وارد خانه کسی نشوند(نور/27-28) ؛مخصوصا اینکه طبق قران نباید وارد خانه پیامبران بدون اجازه رفت(احزاب/53؛ نور/56) و تفاسیر اهل سنت از پیامبر روایت دارند که خانه حضرت زهرا نیز خانه پیامبراست.( الكشف والبيان، ج 7، ص 107،ناشر: دار إحياء التراث العریی)
ج) تصور حضرت زهرا این بود كه با توجه به موقعيت حضرت زهرا (سلام الله عليها) و احترام رسول اكرم صلى الله عليه وآله مردم با ديدن حضرت صديقه خجالت بكشند و متعرض نشوند همچنان كه عدّهاى با شنيدن صداى حضرت صديقه برگشتند (الإمامة والسياسة ابن قتیبه، ناشر: دار الكتب العلمية - با تحقيق شيري، ج1، ص37)
د) شیعه و سنی نقل کرده اند که زنان پیامبر نیز با وجود رسول خدا در را برای افراد باز می کردند مثلا ام سلمه و عایشه در رابرای حضرت علی باز کردند( تاريخ مدينة دمشق ،ج 42، ص 470، ناشر: دار الفكر - بحار الأنوار، ج 38 ص 348 )
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
یکشنبه
28/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: آداب #عزاداری
مناسبت: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت این روز عزا و مصیبت.
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ. هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل الشیعه، ج 14، ص502)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد که به مناسبت عزای مادر سادات سلام الله علیها چند نکته شرعی در عزاداری بیان می شود:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیتی برگزار شود که مناسب شأن آن حضرات باشد و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شأن عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه میشود باید پرهیز شود. (1)
2. برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام با رعایت توصیه های بهداشتی که از طرف ستاد ملی کرونا اعلام می شود، اشکالی ندارد و سعی مان بر این باشد با رعایت دقیق مسائل بهداشتی جلسات معصومین تعطیل نشود. (2)
3. عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها که سبب مزاحمت برای همسایهها می شود. (3)
4. در صورتی که کسی نذر برپایی جلسات مفصل و پذیرایی از عزاداران را به انحاء مختلف در این ایام داشته است ولی به جهت محدودیتهای پیش آمده از انجام آن به کیفیت سالهای گذشته معذور شده است چیزی بر او واجب نیست و تکلیفی هم مثل کفاره و ... ندارد البته اگر نذر شرعی بوده است و می تواند به مقدار حداقل که با دستورالعملهای بهداشتی منافات نداشته باشد بدان عمل کند، واجب است به نذرش پایبند باشد. (4)
نذر شرعی شرایط و نکاتی دارد که زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات در این زمینه یا دیگر سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1460 ؛ سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
(2) (امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سوال شماره 1134077)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1448)
(4) توضیح المسائل مراجع م 2647
@ahkameharamerazavi
موضوع: #آیا_خانه_های_مدینه_در_زمان_پیامبر_درب_داشته_است؟
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- آیا خانه های مدینه در زمان پیامبر درب داشته است؟
الف) در کتب شیعه و سنی نقل شده که: ... علي بن ابي طالب دو لنگه درب خانه خويش را جز با استفاده از مسمار (ميخ آهنی) نساخت (و از روش ديگري براي ساختن آن استفاده نكرد) (المواهب اللدنيه قسطلاني ، ج 3، ص 409) نکته:مسمارمیخ آهنی است که جهت نگهداری قطعات چوب درب ضروری است ؛وقتی ضربه و آتش به در وارد شده؛میخ از میان چوبها بیرون آمده است)
ب)پیامبر به دستور خدا تمام درها به مسجد رابست جز درب خانه علی(ع) (خصائص نسائی ،ص14) هجوم ازهمین درب که تنها درب بوده ،صورت گرفته است (البدايه و النهايه ابن كثير، ج7،ص338)
ج) در کتب مشهور اهل سنت روایات فراوانی وجود دارد که نشان از درب داشتن منازل می کند.(نه پرده) مثلا: جنس چوب درب از نخل (صحيح بخاري ،ج2 ، ص 187)؛ کلید داشتن درب(سنن ابي داود، ج4 ،ص361 )؛ درب قفل شده(مسند احمد ،ج4 ، ص174 )؛ درب شکسته شده(تاريخ طبري ، ج4، ص431) ؛ دق الباب و در زدن(کنزالعمال ،ج7 ،ص194)؛ بستن در از ترس دشمن (صحيح مسلم ، ج3 ،ص1593( ؛ شکاف در(کنزالعمال ،ج15 ، ص 732)؛
برای منابع و موارد بیشتر به کتاب رنجهای حضرت زهرا نوشته علامه سیدجعفرمرتضی عاملی رجوع کنید.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #وصیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرتش در قسمتی از وصیتشان به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نوشته بودند: یَا عَلِی...حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَدا... . یا على! مرا شبانه حنوط کن غسل بده و کفن کن و شبانه بر بدنم نماز بگزار و به خاک بسپار، احدى را آگاه مکن. (بحار الانوار، ج 43 ص: 214)
چند نکته کوتاه درباره وصیت:
1. اگر نشانه های مرگ ظاهر شود و فرد تکالیف واجبی بر عهده داشته باشد (مثل: خمس، زکات، پرداخت رد مظالم، بدهکاری، امانت، نماز قضا، روزه قضا یا حج ) باید خودش فورا آنها را به مقدار توان ادا کند ولی اگر نتواند عمل کند باید نسبت به آنها وصیت کند. و در صحیح بودن وصیت بین وصیت کتبی و شفاهی تفاوتی وجود ندارد. (1)
2. انسان می تواند تا یک سوم مال خود را وصیت کند و بیشتر از آن با اجازه ورثه اشکالی ندارد؛ مثل اینکه ورثه حرفی بزنند یا کاری کنند که معلوم شود به انجام وصیت راضی هستند و چنانچه میتی وصیت شرعی کند، باید به وصیت عمل شود و ورثه نمی توانند از وصیت شرعی میت تخلف کنند. (2)
3. اگر کسی برای مجالس تعزیه ای که بعد از فوتش برگزار می شود وصیت شرعی نکرده باشد، فقط در صورتی می توان از اموال میت برایش، مجالس تعزیه گرفت، که همه ورثه راضی باشند و در میان ورثه صغیر هم وجود نداشته باشد.چنانچه کسی از ورثه رضایت نداشته باشد نمی توان از سهم ورثه ناراضی برای میت هزینه کرد.
خداوند متعال عاقبت همه مومنین را به حق حضرت زهرا سلام الله علیها ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 2695 و 2696 و2701 و2702 سایت مکارم استفتائات وصیت)
(2) (رساله مراجع م2721)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #علت_عدم_کمک_بنی_هاشم_به_امیرالمومنین_در_زمان_حمله_به_بیت_وحی
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- چرا بنی هاشم و انصار به کمک حضرت علی و زهرا نیامدند؟
الف) انصار و قریش بارها خود پیامبر را تنها گذاشته و رها کردند و به ایشان خیانت کردند(چه رسد به دختر و دامادش) ؛ مثلا: در جنگ احد و حنین فرار کردند (سوره انفال-15-توبه/25) یکه گذاشتن در نمازجمعه (جمعه/11)
ب) بر فرض قصد همکاری ،امکان این امر باوجود آماده کردن قبیله اسلم و کسانی که به زور مسلمان شده و ومنافق بودند و کینه امام را در دل داشتند(به خاطر کشته شدن نزدیکان آنها در جنگها توسط امام علی) (تاريخ الطبري ، ج 2 ، ص 244 ، ناشر : دار الكتب العلمية)
ج)دفاع نکردن از امام علی در خطبه های حضرت با شکوه از تنهاییش بارها نقل شده است(نهج البلاغه ، محمد عبده ، ج2 ، ص 202 خطبه 217 )
د)کمک خواهی حضرت از مردم نقل شده که حضرت فرمود: قومت مرا تنها گذاشته و آیه(يا بن ام إن القوم استضعفوني وكادوا يقتلونني) را خواندند(، شرح نهج البلاغة ، ج 11 ،ص 65 ، تحقيق محمد عبد الكريم النمري ، دار الكتب العلمية)
ه)نبود یار و طرفدار که حضرت مجبور به بیعت اضطراری شده است(بحار الأنوار ، ج 29 ، ص 468)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
دوشنبه
29/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: #نماز #مسافر (#قصد #دهه)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم و ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و آرزوی قبولی زیارت و عزاداری ها
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (الخصال، ج ۱، ص 324)
یادگیری مسائل شرعی که مورد نیاز است، واجب است انسان یاد بگیرد تا در هنگام انجام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند؛ مسائل نماز مورد نیاز است که امروز قصد داریم چند نکته درباره احکام نماز مسافر بیان کنیم:
1. مسافریکه نمازش شکسته است اگر مطمئن است حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت می ماند باید نمازش را کامل بخواند.
2. اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند مثل کسی که بخواهد دوازده روز بماند یا سیزده روز بماند.
3. کسی که قصد ده روز کامل را دارد یعنی مطمئن است که ده روز کامل می ماند چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد ده روز نماند در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد. (1)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر الوسیله، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164)
@ahkameharamerazavi
موضوع: قضیه #فدک
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- آیا فدک ملک حضرت فاطمه (س) بود؟
الف)فدک هبه پیامبر به دستور خدا به حضرت زهرا بود (نه ارث) ؛یعنی فدک باغی بود که درخیبر بدون جنگ و خونریزی فتح شده بود و از انفال بود که طبق آیه (ات ذی القربی حقه) به دستور چبرئیل از جانب خدا ،پیامبر به حضرت زهرا بخشید(مسند أبي يعلى، ناشر: دار المأمون للتراث ،ج2، ص 534، ح1409)
ب)حضرت زهرا یک بار غیابی و یک بار به تنهایی و یک بار با عباس عموی پیامبر و یک بار با امیرالمومنین نزد ابوبکر آمدند و طلب حقشان را کردند.( صحیح بخاری ج5، ص90، ح 4035 – طبقات الکبری ،ج2، ص 241)
ج)کارگزاران حضرت زهرا در باغ فدک کار می کردند و طبق قانون اسلام کسی که چیزی دستش است نباید شاهد بیاورد بلکه طرف مقابل باید شاهد بیاورد ولی ابوبکر از حضرت شاهد خواست
د) وقتی حضرت دیدند که ابوبکر شهادت شاهدان یعنی حضرت علی و وحسنین و ام ایمن را نپذیرفت از باب ارث وارد شده و گفتند : اینها ارث پدرم است که ایوبکر گفت:پیامبران ارث نمی گذارند و باقیمانده اموالشان صدقه است. ولی ابوبکر شهادت حضرت علی و زهرا و حسنین که شامل آیه تطهیر و معصوم هستند را قبول نکرد و شهادت ام ایمن که زنی بهشتی بود را نیز نپذیرفت.؛ولی همین ابوبکر در قضیه دیگری بدون هیچ گونه شاهدی در جنگ بحرین حرف جابر انصاری را پذیرفت و طلب پیامبر را به او داد(صحيح البخاري، ج 2، ص 803، ح2174، كتاب الكفالة، بَاب من تَكَفَّلَ عن مَيِّتٍ دَيْنًا)
ه)ارث بردن داود از سلیمان و ارث بردن آل یعقوب در قرآن نقل شده که پیامبربوده اند(نمل/ 16- مریم/ 5 )
و)چگونه ممکن است پیامبر حدیث جعلی(لا نورث) ابوبکر را به دخترش و دامادش و عمویش که صاحبان اصلی ارث هستند را به آنها نگفته باشد ولی به ابوبکر گفته باشد.
ز)اگر پیامبر ارث نمی گذارد پس چطور عایشه دخترش خانه پیامبر را تا اخر عمرش مالک بود و ابوبکر و عمر در آنجا دفن شدند با اینکه بر فرض ارث رسیدن به زنان از 9زن فقط به اندازه یک وجب سهم عایشه می شود. در صورتی که طبق فقه شیعه زن از شوهر درزمین و خانه ارث نمی برد ولی دختر ارث می برد.
ح)اگر پیامبر ارث باقی نمی گذارد پس چرا ابوبکر عصا و مرکب سواری و کفش و وسایل شخصی پیامبر را به امام علی داد.( الأحكام السلطانية ماوردی، ج 1، ص 193، ناشر: دار الكتب العلمية)
ط)عمر در زمان خلافتش که غنیمتهای زیادی در جنگها بدست آمده بود،صدقات مدینه را به امام علی و عباس برگرداند با اینکه در زمان ابوبکر ،عمرو ابوبکر به این دو پس ندادند(صحيح البخاري، ج 3، ص 1126، ح2926، أبواب الخمس، باب فَرْضِ الْخُمُسِ)
ی)چرا عمر در زمان خلافتش خیبر رابین زنان پیامبر تقسیم کرد و به عایشه سهم بیشتری داد(صحيح البخاري، ج 2، ص 820، ح2203، كِتَاب الْمُزَارَعَةِ، بَاب الْمُزَارَعَةِ بِالشَّطْرِ وَنَحْوِهِ،)
ک)چرا همسران پیامبر و عموی پیامبر نزد ابوبکر رفتند و طلب میراث کردند(صحيح البخاري، ج 3، ص 1126، ح2927، أبواب الخمس، باب فَرْضِ الْخُمُسِ)
ل)چرا خود ابوبکر ابتدا از حرفش در مقابل استدلالات کوبنده حضرت برگشت و سند فدک را به حضرت داد ولی بعد با تحریک عمر پس گرفت(السيرة الحلبية ، ج 3، ص 488، ناشر: دار المعرفة)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #شرط_بندی و #قمار
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خدا کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج8 ؛ ص234)
در شرع مقدس اسلام بسیاری از سرگرمیها و بازیها حلال است مانند انواع ورزش، مانند شنا کردن، کوهنوردی یا تفرج در طبیعت؛ اما برخی از سرگرمیها به جهت مفاسدی که دارد حرام است؛ لذا چند نکته فقهی درباره بازی و سرگرمی بیان میکنم:
1. بازی با وسایلی که در عرف وسیلهی قمار شناخته میشود حرام است که به تصریح برخی از مراجع تقلید، پاسور و تخته نرد از وسایل قمار محسوب میشود. (1)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعاً ممنوع و گناه است. مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه میدهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد، یا کاری برای برنده انجام دهد؛ یا مثلا سایتهای شرط بندیی که وجود دارد؛ که اینها شرعا اشکال دارد.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد، مثل: 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افرادِ مسابقه دهنده باشد نه تماشاچیها. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خود عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانهروزی آماده پاسخگویی و خدمت میباشد که میتوانید سوالات فقهی و اعتقادی خود را به صورت تلفنی مطرح کنید.
خداوند متعال توفیق بندگی و زندگی پاک و با نشاط را به همه عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتاء شخصی، شماره استفتاء360286 ؛ رساله جامع م2260)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س 1117 و 1122 ؛ منهاج الصالحین ج2 مسأله 22 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 س 15 و 17 و 18 ؛ فاضل ج1 س953 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 645 و س6436 ؛ مکارم، استفتائات ج2 س 727 و 735 ، ج 3 س 471 ؛ جامع المسائل، فاضل ج1 س 1564 ؛ رساله جامع، سیستانی، م 2259)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #علت_دفن_شبانه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- آیا حضرت زهرا شبانه دفن شد و علت دفن شبانه چه بود؟
الف)دفن شبانه چزء مشهورات شیعه و سنی است(صحيح البخاري، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر)
ب) علت دفن شبانه اعتراض به خلافت غصبی ابوبکر و غصب فدک و شرکت نکردن غاصبین در تشیع جنازه است (تأويل مختلف الحديث این قتیبه، ج 1، ص300-شرح صحيح البخاري ابن بطال، ج 3، ص 325، ناشر: مكتبة الرشد - شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج 16، ص 170-- علل الشرايع شیخ صدوق، ج1، ص185، منشورات المكتبة الحيدرية)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
سه شنبه
30/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: استفاده از #ماهواره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: ... وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا وَرَعَ أَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه.... . بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص: 360)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از مسائل مهم فرهنگی مباحث فقهی رسانه ها است که لازم است در استفاده از انواع رسانه مثل تلویزیون، اینترنت، تلفن همرا و ... مسائل و نکات شرعی مراعات گردد؛ در این فرصت می خواهیم چند نکته شرعی راجع به ماهواره بیان کنیم:
1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقصآور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینهای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام است.
2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامههاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است.
3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد. (1)
بزرگواران می توانند در صورتی که سوالاتی دینی در طول شبانه روز برایشان پیش آمد با ارسال پیامک به شماره 30002020 در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ خویش را توسط کارشناسان به پاسخگویی احکام و مسائل دینی دریافت نمایند.
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1213 ؛ مکارم استفتائات ج3 س 1711 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، ماهواره ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 10 ؛ استفتائات بهجت ج3 س4987 ؛ جامع المسائل فارسی ج1 س1001 ؛ وحید، سایت، استفتائات، س 451 و 452)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #علت_مشورت_امام_به_خلفا
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
-چرا امام علی به خلفا مشورت می داد؟
مشورت امام در مسائل علمی و قضایی و اندکی نظامی بوده است که به خاطر نفع اصل اسلام ،مسلمین و مظلومین بوده است. مثلا: از مجموع 14 موردزمان ابوبکر : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احكام شرعى و قضاوت ؛ 1 مورد نظامى بوده است . از مجموع 85 مورد مشورت خواهي عمر از امام على عليه السلام، 59 مورد امور قضايى ؛ 21 مورد پرسشهاى علمى ؛ 3 مورد امور مالى ؛ 2 مورد امور نظامى بوده است .تمام 8 مورد زمان عثمان در حوزه بيان مسائل شرعى و نحوه اجراى حدود وقضاوت بوده است.. بنابراین موارد احکام شرعی وظیفه شرعی امام است که حق را به مردم بگوید و بقیه موارد قضاوت بوده تا حق مظلومی از بین نرود که اکثرموارد آنها به امام رجوع می کردند و3 مورد مشورت نظامی به نفع کل مسلمین بوده تا مسلمین به خطر نیفتند .بنابراین به نفع خلفا و مسائل شخصی خلفا نبوده است. (رک: علی والخلفا نوشته نجم الدین عسکری)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #شرط #پشیمانی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند: أیُّمَا مُسْلِمٍ أقَالَ مُسْلِماً بَیْعَ نَدَامَةٍ أقَالَهُ ٱللهُ عَزَّ وَ جَّل عَثْرَتَهُ یَوْمَ ٱلْقِیَامَةِ. هر مسلمانی که پشیمانیِ مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد، خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش میپذیرد. (وسائل الشیعه، ج 17 ص: 387)
سوالی که بعضی عزیزان میپرسند این است که شرطِ پشیمانی که در ضمن قراردادِ خرید و فروش شرط میشود که به آن جرم زبان هم گفته میشود، شرعی است یا خیر؟
در پاسخ عرض می کنم که اگر در ضمن قرارداد خرید و فروش، به این کیفیت شرط شود که هر کس تا یک ماه پشیمان بشود، فلان مبلغ مثلا یک میلیون را بدهد، میتواند خرید و فروش را بهم بزند، به نظر تمامی مراجع صحیح است به شرط اینکه مَبلغ شرط پشیمانی و مدت و مهلت حق فسخ را، در شرط پشیمانی کاملا معلوم کنند. (1)
نکته آخر: بعد از اینکه معامله با رعایت شرایط آن واقع شد، در صورتی که شرط و اختیاری (خیار) برای بر هم زدن معامله وجود نداشته باشد، خریدار و فروشنده، حق بر هم زدن معامله را ندارند؛ البته در این صورت اگر یکی از طرفین معامله، اظهار پشیمانی کند، پذیرش درخواست فسخ قرارداد توسطِ طرف دیگر معامله، مستحب است.
زائرین و مجاورین گرامی میتوانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدشان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع تقلید دریافت کنند.
خدا توفیق رزق حلال و عاقبت بخیری را به همه ما و نسل ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 2124 ؛ جامع المسائل ج 1 س 1057 ؛ مکارم استفتائات ج1س598 ؛ تبریزی استفتائات ج1س1160 ؛ صافی جامع الاحکام ج1س1121 ؛ حضرت امام استفتائات ج2 ص93 س60 ؛ بهجت استفتائات ج3 س4232)
@ahkameharamerazavi
موضوع: آیا ائمه در مورد شهادت حضرت زهرا(س) مطلبی گفتند؟
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- چرا امام علی و امام حسن و امام حسین از شهادت حضرت زهرا چیزی نگفتند؟
الف) امام علي (ع) هنگام دفن حضرت زهرا (س) فرمود:از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه نزد خدا بروم) نهج البلاغه، خطبه 203(.
ب)امام نزد سلیم بن قیس در دوران حكومتش از شهادت حضرت زهرا ياد كرد و فرمود: فاطمه (س) از دنيا رفت در حالى كه اثر تازيانه در بازويش مانند بازوبند باقى مانده بود. (كتاب سليم بن قيس ، ص674)
ج) امیرالمومنین (ع) در جنگ صفين از كتابى كه به املاي پيامبرو به خط خودش بود براي ابن عباس خواند كه چگونه حضرت زهرا عليها السّلام شهيد شد (كتاب سليم بن قيس الهلالي ، ص915 (
د) امام حسن (ع) به مغيرة بن شعبة فرمود: تو همان هستى كه فاطمه دخت گرامى رسول خدا (ص) را كتك زدى ؛ تا آنجا كه خون آلود شد و فرزندي كه در رحم داشت سقط كرد(احتجاج طبرسي ، ج 1، ص 278)
ه) امام حسين (ع) نقل مي كند كه پدرمر هنگام دفن مادرم فرمود : بر اين مصيبت بزرگ همچون مادرى كه فرزند از دست داده مى ناليدم . يا رسول الله ! در محضر خداوند دخترت مخفيانه به خاك سپرده شد، حقّش را به زور گرفتند ، و آشكارا از ارث خود محروم گشت، و حال آن كه هنوز از رحلت تو ديرى نپائيده و ياد تو فراموش نگشته است . (الكافي ،ج1 ،ص 458 )
و) آيا در زماني كه خلیفه دوم به بهانه جلوگيري از گريه بر ميت تازه گذشته ، شبانه و بدون اجازه وارد خانه مردم ميشود و زنها را كتك زده و حجاب از سر آنها بر ميدارد ، ميتوان مجلس عزاداري برپا كرد؟ (المصنف ، عبد الرزاق ،ج 3 ، ص 557)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@ahkameharamerazavi
چهارشنبه
1/11/1399
ظهر و عصر
موضوع: #آداب #زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین علیهم السلام اینگونه می فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی از روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
2. در روایات سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر روایتی که از حضرت صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی بر خود واجب بدانیم؛ مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم، تحصیل کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) میتواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. (1)
4. بیرون بردن اموال حرم مانند مهر یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)
@ahkameharamerazavi
موضوع:عوامل ماندگاری #توبه
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم:
1. دوری از عوامل گناه: مهمترین راه دوری انسان از گناه دوری اور از مقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هرکس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱).
اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند. در واقع مقدمات گناه را ترک کند.
2. رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛ در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار میدادند(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471)
3. مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمانبندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدى تر و سنگینتر باشد. براى پایبندى به استمرار توبه، باز خواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است.
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
ظهر و عصر
موضوع: شرایط #نماز #جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در مسیر نماز جماعت، قدم بردارد مگر این که خدای رحمان، ترس و هراسِ روز قیامت را برای او سبک میگیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)
یکی از مسائل مهم توضیح المسائل این است که مسائلی را که غالبا انسان به آنها نیاز دارد را واجب است یاد بگیرد؛
از طرفی مسائل نماز جماعت بسیار مورد ابتلا است و در رساله مراجع تقلید، برای صحیح بودن نماز جماعت شرایطی ذکر شده که یکی از آنها نبودن حائل [و مانع] در صف نماز جماعت است (1) که در این باره چند نکته خدمت شما زائرین گرامی بیان میکنم:
1. در نماز جماعت نباید بین مأموم و امام، یا بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و ستون و مانند آن فاصله باشد. مثلا نباید در صف اول جماعت ستون باشد چرا که افرادی که بعد از ستون هستند جماعتشان باطل است. اما اگر امام جماعت مَرد و مأموم زن باشد یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن بواسطه او به امام متصل شده، پرده و مانند آن باشد، اشکالی ندارد. (2)
2. اتصال در جماعت اگر از یک طرف (یعنی از روبرو، راست یا چپ) هم باشد کافی است. مثلا اگر در جلو و سمت راستِ نمازگزار در صف جماعت حائل وجود داشت اما از سمت چپ حائل وجود نداشت [و به امام متصل بود] برای اتصال در صف نماز جماعت، کافی است. (3)
3. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شد که به واسطه وجود حائل در صف، اتصال تا امام جماعت وجود نداشته، در این صورت جماعتش باطل است اما در صورتی که رُکنی در نماز مثل رکوع، اضافه نکرده باشد، نمازش به صورت فردا صحیح است و لازم نیست نمازش را دوباره بخواند. (4)
زائرین و مجاورین محترم میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید.
خدا توفیق نماز با توجه و عمل صالح به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) تعریف حائل: حضرت امام، آیت الله مکارم: حائل چیزی است که مانع مشاهده باشد. آیت الله سیستانی: هر چیزی که تفرق و جدایی ایجاد کند بنابر این فرقی نیست بین اینکه مانعِ مشاهده باشد یا نباشد. (تحریر الوسیله، القول فی شرائط الجماعه، الشرط الاول ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط نماز جماعت، نبودن حائل بین امام و ماموم ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 795)
(2) نکته: اما احکام مربوط به وجود حائل بین صفوف خود بانوان و همچنین در موردی که امام جماعت و مأموم هر دو زن هستند، همانند احکام وجود حائل در نماز جماعت مردان میباشد. (توضیح المسائل مراجع م 1411 و 1433 ؛ عروه الوثقی، شرائط الجماعه، شرط اول ؛ سایت ادمین، شماره استفتاء 574042 تاریخ استفتاء 24/5/1394)
(3) نکته: حضرت امام، امام خامنه ای، (زنجانی: احتیاط واجب): اگر در مقابل حائل وجود داشته باشد و کسی را از صف جلو نبیند، جماعتش باطل است. (توضیح المسائل مراجع اقتباس از مساله 1414)
(4) (عروه الوثقی، شرائط الجماعه، م 11 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 802)
@ahkameharamerazavi