eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: آثار سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم در قران فلسفه خلقت عبادت معرفی شده است (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ-آیه 57 ذاریات) واین کار دراعتکاف بصورت کامل انجام میشود که چند نوع عبادت(نماز؛روزه؛ قرآن خواندن، تفکر و...) انجام میشود برخی از آثار اعتکاف عبارتند از: 1-نجات از جهنم: پیامبر(ص) می فرماید: هر کسی روزی را برای خدا اعتکاف کند، خداوند بین او و آتش [جهنم] سه خندق فاصله قرار میدهد [و او را از آتش دوزخ نجات میدهد].»(کنزالعمال، ج8، حدیث 24012) 2-پاداشی به اندازه همان نیکیها: معتکف از انجام گناهان باز می ایستد وبدین وسیله اجری مانند کسی که همه نیکی ها را انجام می دهد ، خواهد داشت.»( روح الجنان، ج2، ص 87) 3-بخشش گناهان: در روایت میخوانیم که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده میشود(الجامع الصغیر، ج2، ص575) 4-برابر دوحج و عمره: هركس در ماه رمضان ده روز معتكف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره مي باشد .( وسائل الشیعه، ج10،ص534) 5-تقویت اراده: وقتی توانست 3 روز فقط با خدا خلوت کند و از مادیات و مسائل دنیوی دوری کند و روز بگیرد در مسیر زندگی میتواند با این روش اراده اش را تقویت کند و به خدانزدیک شود خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 6/12/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌ خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ. در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید، امید است که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره حجرات آیه 10) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از آنجایی که خداوند متعال انسان را به صورت اجتماعی خلق کرده است و انسان با هم نوع خودش در ارتباط است، احکامی برای این ارتباط ها وجود دارد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره ایجاد اختلاف بین مؤمنین خدمت شما عرض می شود: 1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مؤمنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از: الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی، غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن و شوهر شود. ب: ایجاد اختلاف بین فرزندان مثلا اگر فرق گذاشتن در بخشیدن اموال سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود حرام است. 2. به همان اندازه که ایجاد اختلاف در بین افراد مذمت شده، بیشتر از آن توصیه به ایجاد صلح و صمیمیت بین افراد بوی‍ژه خانواده‌ها و زن و شوهر شده‏ است، تا جایی که حتی اگر اصلاح و آشتی دادن بین افراد منحصر به دروغ باشد، ‌دروغ گفتن برای ایجاد صلح و آشتی جایز است. (1) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال دلهای مؤمنین را به یکدیگر مهربان تر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1728 ؛ استفتائات مکارم ج2 س 1074 ؛ مناج الصالحین ج2 م 38) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (عج) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار؛،ج53 ، ص180) فواید دعا برای امام عصر عبارتند از: 1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود. 2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری) 3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188) 4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131) 5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید . خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ أَحَبَّ أَنْ‏ یُخَفِّفَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً... . هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مورد نیاز حقوق شرعی است که پدر و مادر به عهده انسان دارند که خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند: 1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: «فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا» به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن؛ بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است. 2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15می فرماید: «وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا» با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید؛ لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم. 3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» به والدین احسان کنید؛ که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شأنشان تامین کنند. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع)1 سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی كه هم دوستانش نام او را مخفی كردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر كرده است! برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین(ع) عبارتند از: 1-طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(ص) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(ع) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) 2-اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید 3-در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483) 4-خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111) 5- رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶) 6- مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة،‌ ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵) 7-شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 7/12/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: ولادت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام با توجه به توصیه ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظه الله که فرموده اند: "امسال که بسیاری از مومنین از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند." امروز نکاتی راجع به این نماز با فضیلت بیان می شود: 1. یکی از نمازهای مستحبی که برای بر آورده شدن حاجات، سفارش شده و شیخ عباس قمی از آن تعبیر به اکسیر اعظم و کبریت احمر می‌کند، نماز جعفر طیار است. این نمازِ کم نظیر در اجر و ثواب و برآورده شدن حاجات، بسیار موثر است؛ لذا به جهت بهره‌مندی از این عطیه بزرگِ معنوی، چند نکته کوتاه درباره این نماز عرض کنم: 2. کیفیت نماز به این نحو است که دو نماز دو رکعتی است، در هر رکعت حمد و سوره و بعد از آن پانزده مرتبه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَر» خوانده شود، همین تسبیحات را ده مرتبه در رکوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. این نماز سوره مخصوصی ندارد، لکن افضل آن است که در رکعت اول، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در رکعت دوم، سوره «وَ الْعَادِیَاتِ» و در رکعت سوم، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در رکعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود.(1) 3. بهترین وقت خواندن نماز جعفر، ظهر روز جمعه است، ولی در هر روز و هر ساعتی از شبانه روز می‌شود آن را خواند؛ حتی اگر شخص، مسافر باشد. (2) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدای مهربان، توفیق عبادت و بندگی خالصانه به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) https://www.leader.ir/fa/content/22862/کیفیت-نماز-جعفر-طیار آیت الله سیستانی: لازم نیست ذکر رکوع و سجده گفته شود. (2) در شب نیمه شعبان نیز خواندن این نماز تاکید شده است. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه جعفر ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، فصل فی بعض النوافل) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع)2 سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت پیامبر(ص)فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی(ع) را ذکر میکنیم: 1-ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2- امام (علیه السلام) «قسيم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنين معنى كرده‏ اند كه چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از اين جهت او تقسيم كننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقيقتا تقسيم كننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نمايد(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰.) 3-امام علی،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4- در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5- علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمي، ص 67ـ68) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ‏ مُؤْمِناً مُسَافِراً نَفَّسَ‏ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْغَمِّ وَ الْهم ... . کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع می‌کند و در دنیا وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. (المحاسن ج2 ص: 362) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است. امروز قصد داریم دو نکته کوتاه راجع به احکام نماز در سفر بیان کنیم: 1. مسافری که نمازش شکسته است، می تواند در مسافرت نمازهای قضایش را بخواند و بهترین فرصت است که انسان مشغول اداء نماز قضا شود؛ البته عزیزانی که در وطن نمازهایشان به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا کنند. (1) 2. کسی‌که می‌داند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه نماز را بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای (به فتوی یا احتیاط واجب) نماز را دو مرتبه به عنوان قضا بخواند. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، صلاه القضا م 10) (2) وحید: اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد. گلپایگانی، صافی: اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد. (عروه الوثقی، فصل فی احکام صلاه المسافر م 3 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی ؛ توضیح المسائل مراجع م 1358) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرمایند: « أدَّبوا أولادَکم علی ثلاث خصالٍ، حبّ نبیِّکم و حبِّ اهلِ بیته و قرائةِ القرآنِ: فرزندان‌تان را با محبت من و محبت خاندان من و محبت قرآن تربیت و تادیب کنید.» برای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهل بیت (علیهم السلام) استفاده از مهارتهای زیر مفید می باشد: (کنزالعمال، ج16، ص456.) برخی از روشهای تربیت نمودن فرزندان بر محبت اهل بیت ( علیهم السلام) را عرض میکنیم: 1. بیان فضایل اهل‌بیت ( علیهم السلام) زمانی که فرزندان با فضایل اهل بیت ( علیهم السلام) آشنا می‌شوند علاوه بر این که شناخت عمیق‌تری از آنان پیدا می‌کنند محبت آنان نیز در قلب شان ریشه می‌دواند و رشد می‌کند و همین امر زمینه را برای پذیرش امامت آنان نیز فراهم می‌آورد. 2. جلسات بزرگداشت یاد اهل بیت زنده نگه داشتن یاد اهل بیت ( علیهم السلام) بویژه برپایی مراسم سوگواری امام حسین (علیه السلام) و یا شرکت دادن فرزندان در این مجالس علاوه بر فراهم نمودن زمینه برای آشنایی با معارف دینی و آشنایی با اهداف و راه و رسم زندگی آنها، موجب برقراری ارتباط معنوی فرزندان با اهل بیت ( علیهم السلام) خواهد شد امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: [نام و یاد] ما را زنده نگه دارید خدا رحمت کند آن را که[نام و یاد] ما را زنده نگه می‌دارد. (بحارالانوار، ج44، ص282.) 3. زیارت قبور اهل بیت ( علیهم السلام ) یکی از جذاب‌ترین مسافرت‌ها که علاوه بر ارزش معنوی، دارای لذت مادی نیز می‌باشد، مسافرت برای زیارت قبور ائمه (علیهم السلام) است. البته با آشنایی و قرائت زیارت‌نامه‌های وارد شده از جانب ائمه (علیهم السلام) از قبیل زیارت امین الله و جامعه کبیره و... علاوه بر آشنایی با ویژگی‌های ائمه (علیهم السلام) و اهداف مهم آنان، موجب ایجاد محبت و علاقه به آنان نیز خواهد شد. 4. الگو سازی وقتی مخاطب با افرادی آشنا می‌شود که بسیاری از صفات عالی انسانی در آنها جمع شده آن افراد را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب می‌کند و سعی می‌کند در زندگی نیز در حد توان مانند آن افراد زندگی کند. البته برای بیان فضایل اهل بیت می‌توان با توجه به سن و میزان پذیرش فرزندان، از قالب‌های شعر، قصه و حکایت استفاده نمود خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 8/12/1399 ظهر و عصر موضوع: آداب مناسب: روز امور تربیتی و تربیت اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: اِنَّ لِلجُمْعَةِ حَقّاً وَ حُرمَةً فَایّاکَ اَنْ تُضیعَ اَوْ تُقَصِّرَ فى شی‌ء مِنْ عِبادَةِ الله. براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامى است(که باید مراعات شود) پس بپرهیز و بر‌حذر باش از اینکه حق جمعه را ضایع نموده و در عبادت خدا در این روز کوتاهی کنی. (کافی ج3 ص414) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی روز جمعه آداب ویژه ای دارد که برای صحیح انجام دادن آنها انسان باید احکام آن را بیاموزد تا بتواند به صورت صحیح آنها را انجام دهد؛ لذا با چند نکته درباره آداب روز جمعه در خدمتتان هستم: 1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و نسبت به اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه دادن سفارش شده است. (1) 2. یکی دیگر از اعمال روز جمعه آموختن مسائل دین است لذا یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه، واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مؤمنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. (2) 3. یکی از احکام روز جمعه این است کسی که نمی خواهد در نماز جمعه شرکت کند انسان می تواند در همان اول وقت، نماز ظهر را بخواند و تأخیر انداختن لازم نیست و به نظر بسیاری از مراجع بلند خواندن قرائت در نماز ظهر جمعه مستحب است. (3) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (‌مفاتیح، اعمال روز جمعه) (2) (رساله مراجع ج 1 م11 ؛ استفتائات مکارم ج 3 س1363) (3) (استفتائات حضرت امام، (10 جلدی)، ج 2 ص: 265 س: 1701 ؛ سایت لیدر، فقه واحکام شرعی، تاخیر انداختن نماز ظهر جمعه ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 631 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ص: 309 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، نماز جمعه، وقت نماز جمعه) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: مناسب: شب وفات حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ. فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد نیاز تربیت اسلامی فرزند است؛ لذا نکته ای چند درباره تربیت فرزند خدمت شما عرض می شود: 1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1) 2. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از موبایل یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند. 3. همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند و این امر موجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود. 4. همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125) برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1. یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان 2. تحریک عواطف : خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد. (آیه12 حجرات) 3. تبلیغ عملی: امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛ با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78) و از امام علی ( علیه السلام ) نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73) خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
شنبه 9/12/1399 ظهر و عصر موضوع: ارتباط با مناسبت: وفات حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32) سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت رحلت عقیله بنی هاشم سلام الله علیها؛ در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد؛ لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند: 1. در هنگام ارتباط با نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست. 2. صحبت چه رودررو و چه مجازی نباید به قصد لذت و گناه باشد؛ بنابر‌ این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است باید قطع ارتباط صورت بگیرد. 3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکه‌های مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد، نباید با او صحبت ‏کند و ارتباط برقرار کند و دلیل و جهت ارتباط هم هرچه باشد حکم را تغییر نمی دهد. (1) در پایان عرض می شود یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی وجود دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در صحن های حرم مطهر است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (سلام الله علیها) سلام علیکم - بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب(سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین می‌فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة. هر کس با رغبت و علاقه، ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567) سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است که آداب و احکامی دارد و برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم: 1. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده زیارت قبور مطهر معصومین علیهم السلام است که برای آن اجر و پاداش فراوانی وجود دارد. 2. استحباب زیارت از راه دور قبور معصومین علیهم السلام نیز به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه‌ای ثابت شده است و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله» بنابر این در این شرایط شیوع بیماری و یا دیگر ایام از زیارت از راه دور ائمه غفلت نکنیم و همچنین زیارت نیابتی نیز مستحب است. (1) 3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی‌رسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العمل ها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العمل ها عمل نماییم. (2) عزیزان توجه داشته باشند، در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور) (2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(ع) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينه‏ها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است. امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای. 1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح. 2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود. در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰) امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود. خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
یکشنبه 10/12/1399 ظهر و عصر موضوع: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ. نماز دژ محکمی در مقابل حملات شیطان است. (غررالحکم ص56) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیا دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائلی که بسیار مورد نیاز است مسائل شکیات نماز است؛ امروز چند نکته راجع به کسانی که زیاد شک می کنند بیان می شود: 1. کسی که در رکعات یا افعال نماز مثل رکوع یا تعداد سجده زیاد شک می کند نباید به شک خودش اعتنا کند یعنی به آن طرفی که به نفع اوست عمل کند مثلا اگر شک می کند یک سجده بجا آورده ام یا دو سجده بنا را بر صحت بگذارد یا اگر در نماز صبح مدام شک می کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت در این صورت بگوید دو رکعت خوانده ام و صحیح است. (1) 2. ملاک تشخیص کثیرالشک عرف است، مانند کسی که در سه نماز پشت سر هم، در هر نمازی حداقل یک مرتبه شک کند مثلا در نماز صبح و ظهر و عصر هر کدام یک مرتبه شک کند، کثیر الشک می باشد. 3. کسى که در کارهاى وضو و غسل مانند درست شستن و شرایط آن، مانند پاک بودن آب و غصبى نبودن آن زیاد شک مى‌کند، نباید به شک خود اعتنا کند. (3) سامانه های پاسخگویی تلفنی 05132020 و پیامکی 30002020 شبانه روز در خدمت شما می باشد و آماده پاسخگویی به سوالات دینی شما. خداوند متعال توفیق نماز با اخلاص و حضور قلب به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1185) (2) آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که در سه نماز پی در پی لااقل یک مرتبه شک کند کثیر الشک است و اگر کمتر از این باشد ولی معمول مردم می گویند زیاد شک می کند به احتیاط واجب بگونه ای رفتار کند که هم به وظیفه شک معمولی و هم به وظیفه کثیر الشک عمل کرده باشد. (رساله مراجع م 1184 ؛ تحریر الوسیله، القول فی الشکوک التی لا اعتبار بها م1) (3) (توضیح المسائل مراجع م 299) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات) بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از: 1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّك قلبى است. پیامبر (ص) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمع‏البيان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است كه در قلب مستقر مى‏شود و انسان به وسیله آن به خدا مى‏رسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مى‏كند؛ ولى اسلام چیزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مى‏گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( كافى، ج‏2، ص‏26) 2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزه‏ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزه‏ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى‏شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى‏شود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( كافى، ج‏2، ص 24) 3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانكه در حدیث مى‏خوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( كافى، ج‏2، ص‏24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست. 4. تفاوت در رتبه:در حدیث مى‏خوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى كمیاب‏تر از یقین نیست.( كافى، ج‏2، ص‏51) خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. خداوند تبارک و تعالی فرموده است هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم اسلام عزیز برای مومن جایگاه بسیار والایی بیان فرموده است و در احترام و رعایت حقوق مومنین تاکید فراوان داشته است از طرفی در توضیح المسائل بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن احتیاج داریم باید بیاموزیم؛ لذا امروز قصد داریم چند نکته کوتاه نسبت به توهین به دیگران خدمت شما بیان کنیم: 1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود. 2. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (1) 3. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان و عدم مفسده حلالیت طلبیده شود. (2) بزرگواران می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 به صورت تماس تلفنی بپرسید و یا به شماره 30002020 پیامک کنید. خداوند بحق حضرت رضا علیه السلام دوستی و صمیمت را میان شیعیان بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی ج2 ص62 ؛ رساله جامع م2277 و2279 ؛ سایت مکارم استفتائات اهانت ؛ رساله آقای مظاهری م1614) (2) (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29 ؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 ؛ استفتاء خصوصی امام خامنه ای، شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء 17/10/1396) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(ع) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْكُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ: امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع كنید(نهج البلاغه؛ حکمت 146) برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است: 1- دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29) 2- زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم(ص) در این‌باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28) 3-نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر(ص) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است( فلاح السائل ، ص 28) 4- شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق(ع) فرمود: «برشما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470) خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 11/12/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً... أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ ... . کسی که مؤمن مسافری را یاری کند خداوند متعال در دنیا و آخرت او را از غم و اندوه در پناه خود گیرد. (وسائل الشیعة، ج‏11، ص: 429) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اینکه سفر و مسافرت معمولا مورد ابتلا است و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که غالبا انسان به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ امروز چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر خدمت شما تقدیم می شود: 1. اگر مسافر اشتباها مشغول نماز چهار رکعتی شود و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است در صورتی که حتی برای رکعت سم برخاسته است ولی به رکوع رکعت سوم نرفته باشد باید همانجا بنشیند و نماز را دو رکعتی تمام کند و نمازش صحیح است. (1) اما اگر به رکوع رکعت سوم رفته باشد، نماز باطل است (به فتوی یا احتیاط) و لازم است دو مرتبه نماز را به صورت شکسته و دو رکعتی بخواند. (2) 2. اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافرخانه نماز می خواند و از اینکه مسافر است دچار فراموشی می شود و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند. (3) مسائل نماز جزئی و دقیق است لذا توصیه می شود در مسائل نماز و همچنین مسائل شرعی دیگر با کارشناسان احکام مشاوره داشته باشید در همین راستا می توانید با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید. خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1236) آیت الله وحید: اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده، بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد. آیات عظام گلپایگانی، خوئی، مکارم، صافی: برای ایستادن یا نشستن بی جا بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو انجام دهد. (2) (رساله مراجع مساله 1364 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1643) آیت الله سیستانی: اگر رکعت سوم را تمام کرده نمازش باطل است. و اگر به رکوع رکعت سوم رفته، بنابر احتیاط واجب باطل است. (3) (رساله مراجع م 1362) آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درباره دعا کردنمی فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکی‌ها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١) برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از: 1- كسب معرفت: از شرايط دعا، به دست آوردن معرفت لازم براي شناخت خود و خداست. اينكه انسان بداند فقير محض است و در همه چيز محتاج خداست و بداند كه هيچ چيزي بدون اراده خداوند واقع نمي‌شود اين معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد كرد و همين باعث اجابت آن مي‌شود. وقتي از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسيدند، فرمود: » چون شما كسي را مي‌خوانيد كه او را نمي‌شناسيد(بحار، ج 93، ص 368) 2- آرامش رواني: گاهي انسان در زندگي روزمره خود گرفتار مشكلاتي مي‌شود كه بر طرف كردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار براي انجام كارهايي فراتر از توانمنديهاي آدمي در وي اضطراب ايجاد مي‌كند و اين اضطراب را نمي‌تواند مدت درازي تحمل كند.« بهترين راه حل براي از بين بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نياز با خداست چرا كه دعا برقراري ارتباط بنده با خداست. خدايي كه بر هر كاري تواناست. اين ارتباط انسان را اميدوار و دلگرم به قدرتي برتر مي‌كند كه اگر صلاح بداند به راحتي آن فشارها و سختي‌ها را برطرف مي‌كند. 3- خودسازي: برقراري ارتباط با خداوند و با او به راز و نياز پرداختن در صورتي امكان‌پذير است كه اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانكه امام علی(ع) مي‌فرمايند:» پرهيزگار باشيد و اعمالتان را صالح و درونتان را براي خدا خالص كنيد تا خداوند دعايتان را اجابت كند.( مستدرك الوسايل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسيدن دعا، ترك گناه است، كسي كه حقيقتا درخواستي از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود. 4- از بين بردن خودخواهي: براي استجابت دعا بهتر است انسان اول براي ديگران دعا كند سپس براي خود. چنانكه پيامبر مي‌فرمايند:» وقتي كسي از شما دعا مي‌كند آن را عموميت دهد - و براي ديگران هم دعا كند - چرا كه باعث اجابت دعاست(كافي، ج 2، ص487) طلب خير براي ديگران در واقع مبارزه دروني با انحصار طلبي و خودخواهي است. خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: موارد اعلان به دیگران سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در ‌روايتی حضرت صادق‌ عليه ‌السلام ‌‌مي‌فرمايند: كُلُّ شَيْ‏ءٍ نَظِيفٌ ‌حَتَّى ‌تَعْلَمَ أَنَّهُ ‌قَذِرٌ. ‌همه ‌اشیاء ‌در‌ عالم ‌تا زمانی ‌که ‌یقین ‌به نجاستشان پیدا نکنی پاک‌ هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از احکام شرعی مورد ابتلا بحث طهارت و نجاست است و امشب قصد داریم چند نكته کوتها درباره نجاست و پاكي را خدمت شما عرض کنم: 1. ‌هر ‌چیزي ‌پاک ‌است‌ مگر ‌انسان ‌یقین کند نجس‌ شده ‌و لذا تا وقتی شک در نجاست چيزي ‌وجود ‌‌دارد ‌‌پاک ‌‌‌است ‌‌‌و ‌اگر ‌‌هم ‌‌‌بتواند ‌‌نجس ‌‌‌يا ‌‌پاك ‌بودنش‌ را بفهمد ‌لازم ‌نيست‌ جستجو‌ كند.‌ (1) ‌ 2. اگر‌ انسان نجس بودن چيزي را فهميد لازم‌ نیست‌‌ به ‌‌ديگران‌ اعلام ‌کند‌ مثلا لازم نيست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام ‌کند ‌مگر ‌در‌ چند ‌مورد: اول: در ‌صورتي‌ كه‌ مسجد ‌يا‌ حرم‌‌ ائمه‌ اطهار ‌عليهم ‌السلام ‌نجس ‌شود بر شخص لازم ‌است‌ فورا مسجد ‌و‌ حرم را تطهیر‌کرده ‌و به فتوای اکثر مراجع تقلید یا‌ به ‌دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد (به فتوی یا احتیاط واجب) تا ‌تطهیر ‌نمایند.‌‌ (2) دوم: در ‌‌‌صورتي‌ كه ‌ميزبان ‌و ‌كسي‌ كه‌ خوردني‌ را ‌به ‌ديگران ‌مي‌دهد مانند آشپز كه غذا را پخش‌ مي‌كند ‌متوجه‌ شود ‌غذا ‌نجس ‌‌است‌ بايد ‌به ‌ميهمان ‌اطلاع ‌دهد ‌ولي ‌اگر برخي از ميهمانان‌ متوجه ‌شوند ‌لازم‌ نيست ‌به‌‌ ديگران ‌‌اطلاع ‌دهد ‌ولي‌ خودش ‌نمي‌تواند ‌از آن‌ غذا ‌بخورد. (3) سوم: اگر ‌چيزي‌ مثل‌ ظرف ‌را‌ به ‌‌ديگري مي‌دهد ‌كه ‌استفاده نمايد،‌ در ‌صورتی ‌که‌ بداند ‌مي خواهد‌ آن را‌ براي‌ خوردن ‌و آشاميدن ‌استفاده كند بايد نجس ‌بودن آن را اطلاع دهد. (4) در پایان عرض می شود سامانه پایامکی 3002020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی می باشد. خداوند ‌متعال ‌به همه ما توفيق ‌انجام وظائف را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م123) (2) حضرت امام: اگر بی احترامی به مسجد باشد، بنابر احتیاط واجب باید به کسی که می تواند تطهیر کند، اطلاع دهد. سیستانی: اگر باقی گذاشتن نجاست موجب هتک حرمت باشد، چنانچه بداند یا بنابر احتیاط واجب احتمال معقول بدهد که اگر به دیگری اطلاع بدهد این کار انجام می گیرد باید به او اطلاع بدهد. (رساله مراجع م 901 ؛ عروه الوثقي، احكام النجاسه م 19 ؛ توضیح المسائل جامع م 1068) (3) مکارم، اراکی: بنابر احتياط به بچه هم ندهند. (رساله ‌مراجع‌ م 145 ‌؛‌ عروه الوثقي، ‌احكام النجاسه، م 34 ؛ توضیح المسائل جامع م 146 و م 147‌) (4) (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقي، احكام النجاسه، م 32) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: فلسفه سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد . 1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود. 2-زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است. 3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود. 4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد. 5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است. خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 12/12/1399 ظهر و عصر موضوع: و مناسبت: وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ. هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد. (وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واچب است یاد بگیرد؛ امروز قصد داریم نکته ای کوتاه درباره رهن و اجاره خدمت شما بیان کنیم: یکی از سؤالاتی که مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟ به فتوای اکثر مراجع روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستأجرش ببندد به این صورت است که قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض بدهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است. (1) نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض)‌ را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند. نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (مسائل جدید ج1ص 87 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1662 ؛ ‌جامع ‌المسائل ‌ج1 ‌س 1107 و س 1201 ؛ اجاره تبریزی ؛ رساله مکارم مساله 1975) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi