eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب و عشاء موضوع: در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین می‌فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة. هر کس با رغبت و علاقه، ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567) سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است که آداب و احکامی دارد و برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم: 1. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده زیارت قبور مطهر معصومین علیهم السلام است که برای آن اجر و پاداش فراوانی وجود دارد. 2. استحباب زیارت از راه دور قبور معصومین علیهم السلام نیز به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه‌ای ثابت شده است و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله» بنابر این در این شرایط شیوع بیماری و یا دیگر ایام از زیارت از راه دور ائمه غفلت نکنیم و همچنین زیارت نیابتی نیز مستحب است. (1) 3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی‌رسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العمل ها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العمل ها عمل نماییم. (2) عزیزان توجه داشته باشند، در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور) (2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(ع) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينه‏ها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است. امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای. 1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح. 2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود. در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰) امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود. خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
یکشنبه 10/12/1399 ظهر و عصر موضوع: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ. نماز دژ محکمی در مقابل حملات شیطان است. (غررالحکم ص56) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیا دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائلی که بسیار مورد نیاز است مسائل شکیات نماز است؛ امروز چند نکته راجع به کسانی که زیاد شک می کنند بیان می شود: 1. کسی که در رکعات یا افعال نماز مثل رکوع یا تعداد سجده زیاد شک می کند نباید به شک خودش اعتنا کند یعنی به آن طرفی که به نفع اوست عمل کند مثلا اگر شک می کند یک سجده بجا آورده ام یا دو سجده بنا را بر صحت بگذارد یا اگر در نماز صبح مدام شک می کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت در این صورت بگوید دو رکعت خوانده ام و صحیح است. (1) 2. ملاک تشخیص کثیرالشک عرف است، مانند کسی که در سه نماز پشت سر هم، در هر نمازی حداقل یک مرتبه شک کند مثلا در نماز صبح و ظهر و عصر هر کدام یک مرتبه شک کند، کثیر الشک می باشد. 3. کسى که در کارهاى وضو و غسل مانند درست شستن و شرایط آن، مانند پاک بودن آب و غصبى نبودن آن زیاد شک مى‌کند، نباید به شک خود اعتنا کند. (3) سامانه های پاسخگویی تلفنی 05132020 و پیامکی 30002020 شبانه روز در خدمت شما می باشد و آماده پاسخگویی به سوالات دینی شما. خداوند متعال توفیق نماز با اخلاص و حضور قلب به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1185) (2) آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که در سه نماز پی در پی لااقل یک مرتبه شک کند کثیر الشک است و اگر کمتر از این باشد ولی معمول مردم می گویند زیاد شک می کند به احتیاط واجب بگونه ای رفتار کند که هم به وظیفه شک معمولی و هم به وظیفه کثیر الشک عمل کرده باشد. (رساله مراجع م 1184 ؛ تحریر الوسیله، القول فی الشکوک التی لا اعتبار بها م1) (3) (توضیح المسائل مراجع م 299) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات) بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از: 1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّك قلبى است. پیامبر (ص) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمع‏البيان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است كه در قلب مستقر مى‏شود و انسان به وسیله آن به خدا مى‏رسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مى‏كند؛ ولى اسلام چیزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مى‏گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( كافى، ج‏2، ص‏26) 2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزه‏ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزه‏ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى‏شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى‏شود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( كافى، ج‏2، ص 24) 3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانكه در حدیث مى‏خوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( كافى، ج‏2، ص‏24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست. 4. تفاوت در رتبه:در حدیث مى‏خوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى كمیاب‏تر از یقین نیست.( كافى، ج‏2، ص‏51) خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏. خداوند تبارک و تعالی فرموده است هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم اسلام عزیز برای مومن جایگاه بسیار والایی بیان فرموده است و در احترام و رعایت حقوق مومنین تاکید فراوان داشته است از طرفی در توضیح المسائل بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن احتیاج داریم باید بیاموزیم؛ لذا امروز قصد داریم چند نکته کوتاه نسبت به توهین به دیگران خدمت شما بیان کنیم: 1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود. 2. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (1) 3. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان و عدم مفسده حلالیت طلبیده شود. (2) بزرگواران می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 به صورت تماس تلفنی بپرسید و یا به شماره 30002020 پیامک کنید. خداوند بحق حضرت رضا علیه السلام دوستی و صمیمت را میان شیعیان بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی ج2 ص62 ؛ رساله جامع م2277 و2279 ؛ سایت مکارم استفتائات اهانت ؛ رساله آقای مظاهری م1614) (2) (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29 ؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 ؛ استفتاء خصوصی امام خامنه ای، شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء 17/10/1396) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(ع) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْكُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ: امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع كنید(نهج البلاغه؛ حکمت 146) برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است: 1- دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29) 2- زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم(ص) در این‌باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28) 3-نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر(ص) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است( فلاح السائل ، ص 28) 4- شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق(ع) فرمود: «برشما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470) خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 11/12/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً... أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ ... . کسی که مؤمن مسافری را یاری کند خداوند متعال در دنیا و آخرت او را از غم و اندوه در پناه خود گیرد. (وسائل الشیعة، ج‏11، ص: 429) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اینکه سفر و مسافرت معمولا مورد ابتلا است و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که غالبا انسان به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ امروز چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر خدمت شما تقدیم می شود: 1. اگر مسافر اشتباها مشغول نماز چهار رکعتی شود و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است در صورتی که حتی برای رکعت سم برخاسته است ولی به رکوع رکعت سوم نرفته باشد باید همانجا بنشیند و نماز را دو رکعتی تمام کند و نمازش صحیح است. (1) اما اگر به رکوع رکعت سوم رفته باشد، نماز باطل است (به فتوی یا احتیاط) و لازم است دو مرتبه نماز را به صورت شکسته و دو رکعتی بخواند. (2) 2. اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافرخانه نماز می خواند و از اینکه مسافر است دچار فراموشی می شود و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند. (3) مسائل نماز جزئی و دقیق است لذا توصیه می شود در مسائل نماز و همچنین مسائل شرعی دیگر با کارشناسان احکام مشاوره داشته باشید در همین راستا می توانید با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید. خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1236) آیت الله وحید: اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده، بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد. آیات عظام گلپایگانی، خوئی، مکارم، صافی: برای ایستادن یا نشستن بی جا بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو انجام دهد. (2) (رساله مراجع مساله 1364 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1643) آیت الله سیستانی: اگر رکعت سوم را تمام کرده نمازش باطل است. و اگر به رکوع رکعت سوم رفته، بنابر احتیاط واجب باطل است. (3) (رساله مراجع م 1362) آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درباره دعا کردنمی فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکی‌ها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١) برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از: 1- كسب معرفت: از شرايط دعا، به دست آوردن معرفت لازم براي شناخت خود و خداست. اينكه انسان بداند فقير محض است و در همه چيز محتاج خداست و بداند كه هيچ چيزي بدون اراده خداوند واقع نمي‌شود اين معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد كرد و همين باعث اجابت آن مي‌شود. وقتي از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسيدند، فرمود: » چون شما كسي را مي‌خوانيد كه او را نمي‌شناسيد(بحار، ج 93، ص 368) 2- آرامش رواني: گاهي انسان در زندگي روزمره خود گرفتار مشكلاتي مي‌شود كه بر طرف كردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار براي انجام كارهايي فراتر از توانمنديهاي آدمي در وي اضطراب ايجاد مي‌كند و اين اضطراب را نمي‌تواند مدت درازي تحمل كند.« بهترين راه حل براي از بين بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نياز با خداست چرا كه دعا برقراري ارتباط بنده با خداست. خدايي كه بر هر كاري تواناست. اين ارتباط انسان را اميدوار و دلگرم به قدرتي برتر مي‌كند كه اگر صلاح بداند به راحتي آن فشارها و سختي‌ها را برطرف مي‌كند. 3- خودسازي: برقراري ارتباط با خداوند و با او به راز و نياز پرداختن در صورتي امكان‌پذير است كه اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانكه امام علی(ع) مي‌فرمايند:» پرهيزگار باشيد و اعمالتان را صالح و درونتان را براي خدا خالص كنيد تا خداوند دعايتان را اجابت كند.( مستدرك الوسايل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسيدن دعا، ترك گناه است، كسي كه حقيقتا درخواستي از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود. 4- از بين بردن خودخواهي: براي استجابت دعا بهتر است انسان اول براي ديگران دعا كند سپس براي خود. چنانكه پيامبر مي‌فرمايند:» وقتي كسي از شما دعا مي‌كند آن را عموميت دهد - و براي ديگران هم دعا كند - چرا كه باعث اجابت دعاست(كافي، ج 2، ص487) طلب خير براي ديگران در واقع مبارزه دروني با انحصار طلبي و خودخواهي است. خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: موارد اعلان به دیگران سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در ‌روايتی حضرت صادق‌ عليه ‌السلام ‌‌مي‌فرمايند: كُلُّ شَيْ‏ءٍ نَظِيفٌ ‌حَتَّى ‌تَعْلَمَ أَنَّهُ ‌قَذِرٌ. ‌همه ‌اشیاء ‌در‌ عالم ‌تا زمانی ‌که ‌یقین ‌به نجاستشان پیدا نکنی پاک‌ هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از احکام شرعی مورد ابتلا بحث طهارت و نجاست است و امشب قصد داریم چند نكته کوتها درباره نجاست و پاكي را خدمت شما عرض کنم: 1. ‌هر ‌چیزي ‌پاک ‌است‌ مگر ‌انسان ‌یقین کند نجس‌ شده ‌و لذا تا وقتی شک در نجاست چيزي ‌وجود ‌‌دارد ‌‌پاک ‌‌‌است ‌‌‌و ‌اگر ‌‌هم ‌‌‌بتواند ‌‌نجس ‌‌‌يا ‌‌پاك ‌بودنش‌ را بفهمد ‌لازم ‌نيست‌ جستجو‌ كند.‌ (1) ‌ 2. اگر‌ انسان نجس بودن چيزي را فهميد لازم‌ نیست‌‌ به ‌‌ديگران‌ اعلام ‌کند‌ مثلا لازم نيست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام ‌کند ‌مگر ‌در‌ چند ‌مورد: اول: در ‌صورتي‌ كه‌ مسجد ‌يا‌ حرم‌‌ ائمه‌ اطهار ‌عليهم ‌السلام ‌نجس ‌شود بر شخص لازم ‌است‌ فورا مسجد ‌و‌ حرم را تطهیر‌کرده ‌و به فتوای اکثر مراجع تقلید یا‌ به ‌دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد (به فتوی یا احتیاط واجب) تا ‌تطهیر ‌نمایند.‌‌ (2) دوم: در ‌‌‌صورتي‌ كه ‌ميزبان ‌و ‌كسي‌ كه‌ خوردني‌ را ‌به ‌ديگران ‌مي‌دهد مانند آشپز كه غذا را پخش‌ مي‌كند ‌متوجه‌ شود ‌غذا ‌نجس ‌‌است‌ بايد ‌به ‌ميهمان ‌اطلاع ‌دهد ‌ولي ‌اگر برخي از ميهمانان‌ متوجه ‌شوند ‌لازم‌ نيست ‌به‌‌ ديگران ‌‌اطلاع ‌دهد ‌ولي‌ خودش ‌نمي‌تواند ‌از آن‌ غذا ‌بخورد. (3) سوم: اگر ‌چيزي‌ مثل‌ ظرف ‌را‌ به ‌‌ديگري مي‌دهد ‌كه ‌استفاده نمايد،‌ در ‌صورتی ‌که‌ بداند ‌مي خواهد‌ آن را‌ براي‌ خوردن ‌و آشاميدن ‌استفاده كند بايد نجس ‌بودن آن را اطلاع دهد. (4) در پایان عرض می شود سامانه پایامکی 3002020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی می باشد. خداوند ‌متعال ‌به همه ما توفيق ‌انجام وظائف را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م123) (2) حضرت امام: اگر بی احترامی به مسجد باشد، بنابر احتیاط واجب باید به کسی که می تواند تطهیر کند، اطلاع دهد. سیستانی: اگر باقی گذاشتن نجاست موجب هتک حرمت باشد، چنانچه بداند یا بنابر احتیاط واجب احتمال معقول بدهد که اگر به دیگری اطلاع بدهد این کار انجام می گیرد باید به او اطلاع بدهد. (رساله مراجع م 901 ؛ عروه الوثقي، احكام النجاسه م 19 ؛ توضیح المسائل جامع م 1068) (3) مکارم، اراکی: بنابر احتياط به بچه هم ندهند. (رساله ‌مراجع‌ م 145 ‌؛‌ عروه الوثقي، ‌احكام النجاسه، م 34 ؛ توضیح المسائل جامع م 146 و م 147‌) (4) (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقي، احكام النجاسه، م 32) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: فلسفه سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد . 1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود. 2-زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است. 3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود. 4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد. 5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است. خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 12/12/1399 ظهر و عصر موضوع: و مناسبت: وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ. هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد. (وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21) در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واچب است یاد بگیرد؛ امروز قصد داریم نکته ای کوتاه درباره رهن و اجاره خدمت شما بیان کنیم: یکی از سؤالاتی که مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟ به فتوای اکثر مراجع روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستأجرش ببندد به این صورت است که قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض بدهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است. (1) نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض)‌ را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند. نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (مسائل جدید ج1ص 87 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1662 ؛ ‌جامع ‌المسائل ‌ج1 ‌س 1107 و س 1201 ؛ اجاره تبریزی ؛ رساله مکارم مساله 1975) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم اگر انسان مریض شد، باید به پزشک مراجعه کند. یکی از انبیا بیمار شد و گفت: «خود را درمان نمی‌کنم تا پروردگارم مرا شفا دهد.» خداوند وحی کرد: «شفایت نمی‌بخشم تا اینکه درمان کنی خود را که شفا از من است.»( لئالی الاخبار) از نظر اسلام رعایت مسائل بهداشتی در بعضی اوقات واجب است، زیرا در اسلام حفظ جان واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشتی سبب به خطر افتادن جان انسان ها شود در این صورت رعایت اصول و مسائل بهداشتی لازم است؛ زیرا مقدمه واجب نیز واجب است و احتمال دارد یکی از مصادیق آیة: «وَ لاَ تُلقُوا بِأیدِیکُم إلَی التَّهلُکَةِ و(195 بقره) باشد. خدا دنیا را از طریق اسباب وعلل ومعلول میچرخاند وهمانطور که چاقو میبرد و آتش میسوزاند ،ویروس بیمار میکند و دارو خوب میکند وهم اثر ویروس و هم اثر دارو را خداگذاشته است. خدا هم سبب ساز است و هم سبب سوز. یعنی خدا میتواند کاری کند که آتش نسوزاند(بدن ابراهیم) و چاقو نبرد(گلوی اسماعیل) باید دانست اسباب فقط مادی نیست و اسباب غیر مادی و معنوی مثل دعا و صدقه و توسل نیز هست که اثراتش را خدا گذاشته است وهمه کاره خداست و همه دنیا سرباز خدایند و مطیع خدا. وظیفه انسان رعایت امور بهداشتی و نظام علت و معلول است و در کنارش دعا و توسل نیز هست وهم دارو با شرایطی اثر میکند و یا بی اثر میشود،دعا نیز باشرایطی اثر میکند ویا بی اثر میشود اسلام اکثر مسائل بهداشتي را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب يا مکروه بيان کرده است. مثلاً: خوردن خبائث و چيزهاي پليد از قبيل، خون، چرک، ادرار، مدفوع، گوشت مردار، گوشت حيوانات حرام گوشت، خوردن خاک، شراب، آبجو و ساير مسکراتي که عقل را زايل و سلامتي انسان را به خطر مي اندازد، حرام است، از طرفي بسياري از مسائل بهداشتي که نقش مهمي در سلامتي انسان دارند را، تحت عنوان واجب يا مستحب بيان کرده است. مثلاً: از شرايط نماز، طهارت بدن و لباس مي باشد و وضو و غسل از واجبات و مقدمات نماز شمرده شده و در وضو و غسل، شستن داخل بيني و دهان و مسواک زدن مستحب است. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت کاظم علیه السلام می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140) در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد داریم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض می‌کنم: 1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1) 2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2) 3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3) نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه پیامکی 30002020 آماده ارائه پاسخ سوالات شماست. قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672) (2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442) (3) (رساله مراجع م 1441) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم قرآن مجید پیروان خود را برای زیستن در محیطی پاک و مطمئن به حفظ بهداشت فردی و اجتماعی فرا می خواند. خداوند پس از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او می آموزد که «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ؛ جامه خود را پاکیزه ساز». (مدثر: 4) و بر آن اساس، امت او را به دین خود دعوت می کند و در ستایش پاکان می فرماید: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد». (بقره: 222) قرآن به نقش آب در پاکیزگی نیز اشاره می کند و می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورًا؛ از آسمان آبی فرو فرستادیم که پاک و پاک کننده است». (فرقان: 48) در حقیقت، سفارش اسلام برای وضوساختن پیش از هر نماز واجب و مستحبی در شبانه روز و یا غسل های واجب و مستحب، دلیل محکمی بر اهمیت پاکیزگی و نظافت، در آموزه های اسلام است. هنگام غسل و وضو واجب است که آب به سطح پوست برسد که این دقت، تمیزی بدن را به حد کافی در پی دارد، خداوند در سوره مائده، آیه 6 می فرماید:«خداوند نمی خواهد مشکل برای شما ایجاد کند، بلکه می خواهد شما را پاک سازد و نعمت خود را بر شما تمام کند، شاید شکر او را به جا آورید» پيامبر اسلام (صلي الله عليه واله) مي فرمايند: به هر مقدار که مي توانيد نظافت را رعايت کنيد؛ زيرا خداوند متعال، اسلام را برپايه نظافت بنا نهاده و هرگز کسي وارد بهشت نمي گردد؛ مگر آنکه پاکيزه باشد(الجامع الصغير، ج1، ص517) خداوند توفیق بهداشت جسم و روان را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 13/12/1399 ظهر و عصر موضوع: آداب سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ (ارض طوس) ...کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. هر که مرا در طوس زیارت کند من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود. (من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از بهترین اعمال در ماه رجب زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام که الحمد لله توفیق یافته ایم و در حرم حضرتش حضور پیدا کرده ایم؛ زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم: 1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به محضر امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت‌، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (در ماه رجب زیارت رجبیه) خوانده شود. 2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (1) 3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت. 4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند. 5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت. 6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان. 7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد. (اما سه نکته کوتاه راجع به نماز مستحبی زیارت: اول: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند. دوم: می توانید حتی عمدا و بدون عذر به صورت نشسته بخوانید. سوم: به جماعت خواندن نماز زیارت مشروع نیست.) (2) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب) (2) العروة الوثقى مع التعلیقات، ج‌1، کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، [فصل فی بقیّة الصلوات المستحبّة، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها: از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103) درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132) 2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 ) 3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) 4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ. صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ در اسلام تاکید زیادی نسبت به همسایگان و رعایت حقوقشان شده است بنابر این در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق همسایگان خدمت شما عرض می کنیم: 1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود: الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1) ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2) 2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3) 3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مؤمنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339) (2) (اجوبه الاستفتائات س 1447) (3) (جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235) (4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:شرایط سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها: از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103) از آیات قرآن استفاده می‌شود صدقه دارای شرایطی می‌باشد که خدمت شما عرض میکنیم: 1-صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ : از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره) 2-بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.»(آیه271 بقره) .3-صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ و الاذی:بخشش‌های خودرابامنّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره) 4-انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند» (آیه265 بقره) 5-انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
احکام حرم رضوی
بورس-استاددیانت-جلسه-اول جلسات بعدی به زودی ارائه میشود
پنج شنبه 14/12/1399 ظهر و عصر موضوع: و مناسبت: روز احسان و نیکوکاری ؛ روز ترویج فرهنگ قرض سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ. کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66) با توجه به اینکه در رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا می خواهیم به مناسبت روز احسان و نیکوکاری چند نکته کوتاه درباره احکام صدقه خدمت شما بیان کنیم: 1. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (2) 2. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (3) 3. در صورتی که انسان صدقه مستحبی را کنار گذاشته تا به فقیر برساند و آن را داخل صندوق صدقات مثل صندوق کمیته امداد قرار نداده باشد، تا زمانی که آن را تحویل نداده است تصرف در آن اشکال ندارد و مثلا اگر می خواهد آنها را به پول درشتتر تبدیل کند مانعی ندارد. عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مفاتیح نوین، اعمال روز جمعه (2) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات) (3) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره جایگاه نیکوکاری نزد خداوند می‌فرماید: «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین: نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى‏دارد(آیه 195 بقره) روایات فراوانی درباره نیکوکاری وجود دارد که برخی اشاره میشود: 1- محبوبیت نزد خدا: امام صادق(ع) ‌فرمود :بهترین افراد شما افراد با گذشت‏اند و بدترین شما بخیلان شما هستند. از ایمان خالص نیکى در حق برادران و کوشش در انجام احتیاجات آنان است؛ چرا که نیکی به برادران محبوبیت خداوند را موجب می‌شود که نتیجه این کار دورى شیطان و برکنار شدن از آتش و وارد شدن به بهشت است.‏(ترجمه کافی، ج ‏4، ص 41) 2-افزایش رزق و آبادي شهرها: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نيكوكاري و حسن همجواري بر نعمت ها مي ‌افزايد و شهرها را آباد مي‌ سازد (مستدرك الوسائل، ج۸، ص۴۲۵) 3-قبولی اعمال: امام کاظم(ع) فرمود همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.( بحار، ج ‏72، ص 379) 4-طولانی شدن عمر: نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانى مى‌کند.( کافی، ج ‏2، ص 100) 5- ورود به بهشت: امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: خداي سبحان در روز قيامت به فقيران مي ‌فرمايد: بنگريد و چهره‌ ها را جست وجو كنيد، پس هر كس به شما نيكي كرده دستش را گرفته و به بهشتش درآوريد(وسائل ، ج۱۶، ص۲۹۱) خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت استغفار و طلب آمرزش در ماه رجب می فرمایند: رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ‏ الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیم‏... . رجب، ماه آمرزش خواهى امّت من است؛ پس در این ماه، بسیار آمرزش بخواهید که خدا، آمرزگارى مهربان است. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ج‏94، ص: 38) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم شده است و در حرم مطهر هم انشاء الله نماز جمعه برگزار خواهد بود؛ لذا امشب چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم: 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1) (2) (بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 ) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید :الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ: آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(آیه 134 آل عمران) برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از: 1- آرامش روحی: از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.» 2- جذب دل ‌ها: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ‌ها به سوی وی گرایش یابند(غرر الحکم، ص۴۴۹) 3- آمرزش گناهان:اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات 4- جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می ‌کندعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱) 5- تعدیل اقتصادی: بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد و باعث کدورت و دشمنی می شود. احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد. خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 15/12/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام روز سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که پیامبر اکرم ‏فرمودند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ. جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می کند. (الکافی (ط- الإسلامیة) ج‏3 ص: 413) در مساله 11 مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ در دین مقدس اسلام برای روز جمعه جایگاه ویژه ای وجود دارد؛ لذا احکام خاصی برای روز جمعه وجود دارد که به چند مورد اشاره می شود: 1. در نماز ظهر و عصر واجب است (فتوا یا احتیاط) حمد و سوره آهسته خوانده شود، اما به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، در نماز ظهر جمعه مستحب است حمد و سوره را انسان بلند بخواند. (1) 2. نافله ظهر و عصر در دیگر روزهای هفته 16 رکعت است اما نافله روز جمعه 20 رکعت است؛ یعنی 10 تا نماز دو رکعتی مثل نماز صبح قبل از نماز ظهر جمعه. و نافله روز جمعه را می توان قبل از ظهر خواند بلکه خواندن آن قبل از ظهر بهتر است. (2) 3. نمازهای نافله را می توان به صورت نشسته و حتی در حال راه رفتن نیز بجا آورد. اگر نافله در حال راه رفتن خوانده شود لازم نیست قبله رعایت شود و برای رکوع و سجده فقط با سر اشاره شود، کافی است. مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (صرفا جهت اطلاع: نسبت به بانوان اگر نامحرم صدای آنها را بشنود، تفاوت فتوا وجود دارد. آیت الله مکارم: آیا بلند خواندن قرائت نماز ظهر در روز جمعه جایز است؟ اگر در حضر نماز بخوانند بلند خواندن مستحب است و اگر در سفر باشد در صورتى مستحب است که با جماعت بخواند نه فرادى.) (امام خامنه ای، استفتاء شخصی، سوالات سامانه جامع نماز، سوال شماره 1043568 ؛ عروه الوثقی، فصل فی القرائه، مساله 20 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، القول فی القرائه، مساله 10 ؛ توضیح المسائل مراجع مساله 992 ؛ توضیح المسائل جامع، مساله 1175 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، قرائت، بلند و آهسته خواندن قرائت) (2) (عروه الوثقی، فصل فی اعداد الفرائض و نوافلها، و فصل فی اوقات الرواتب، مساله 3 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، مقدمات السته، مساله 5 ؛ رساله مراجع مساله 764) (3) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه ؛ رساله مراجع، مساله 766) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi