سه شنبه
11/3/1400
ظهر و عصر
موضوع: #نگاه به فیلم و عکس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
شخصی خدمت امام حسين عليهالسلام عرض كرد: مردى گنهكارم و قدرت ترك گناه ندارم مرا موعظه اى كنید سيدالشهدا عليه السلام فرمودند: پنج كار انجام بده و هر چه مىخواهى گناه كن که یکی از آن پنج کار این است که: لا تَأكُلْ رِزْقَ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه كن. (بحارالانوار(بیروت) ج75 ص: 126)
با امکاناتی که در اختیار داریم نگاه به فیلم و عکس بسیار اتفاق می افتد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حکم نگاه به فیلم و عکس نامحرم خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. نگاه به فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن حرام است هر چند به قصد لذت نباشد.
2. نگاه به فیلم و عکس نامحرم که حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد، اگر به قصد لذت جنسی باشد یا با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد، ولو که صاحب عکس و فیلم آشنا نباشد، شرعا حرام است. (1)
3. نگاه به فیلم و عکس نامحرمی که پوشش شرعی را رعایت نکرده و صاحب عکس آشنا باشد، مثل دختر عمو یا خواهر خانم یا همسر برادر و دیگر کسانی که آشنای انسان هستند، نگاه به فیلم و عکس این افراد هر چند بدون قصد لذت باشد، شرعا حرام است. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) صرفا جهت اطلاع: اما چنانچه صاحب عکس آشنا نباشد در صورتی که عکس و فیلم مبتذل نباشد، نگاه کردن مانعی ندارد بشرط اینکه نگاه کردن به قصد لذت نباشد و با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود نداشته باشد.
صرفا جهت اطلاع: مقصود از آشنا بودن آن است که اگر او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان-مثلا- بشناسد، کافی است. (رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 745606، تاریخ استفتاء: 1395/12/12 ؛ استفتائات مکارم، ج3 س 679)
(2) (سیستانی، مکارم، وحید: اگر از خانم های بد حجاب یا بی حجابی باشد که وقتی آنان را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کنند، باشد؛ در صورتی که بدون قصد لذت جنسی و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.) (استفتائات حضرت امام، ج2 س 43 و ج3 ص: 261 س: 14 ؛ رساله آموزشی، ج2، درس 76 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1183 ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 223، حکم نگاه به عکس و فیلم ؛ توضیح المسائل مراجع، ج2 ذیل مساله 2434 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام نگاه کردن ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 س 1717 و 1719 ؛ جامع المسائل(فاضل) ج1 س1728 و س 1729 و س 998 ؛ بهجت استفتائات ج4 س5366 و س 5378)
@AhkameHarameRazavi
موضوع :ملاک های #انتخاب_اصلح از منظر امام علی (ع)4
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح،شجاعت است :
امام علي عليه السلام فرمودند: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ صَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ»؛ (نهج البلاغه، خطبه متقين.) خدا در وجود آنان بزرگ و غيرخدا در منظر آنان كوچك است.
نماينده در موضع گيريها و اظهار نظرهاي خود، از هيچ منصب و مقامي هراس نداشته باشد ونترسیدن از همه چیز مثل گروه ثروتمندان، دشمنان مثل آمریکا؛ پول ومقام و... باشد
امام خمینی در این زمینه فرمودند: سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید،کسانی که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند،نه از افرادی باشند که اگر روس و امریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسد،باید بایستند و مقابله کنند»(صحیفه نور، جلد18، ص198)
امام خامنه ای: «امام(ره) بارها اسم مدرس را می آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ خصوصیت عمده مدرس این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب گری در او اثر نمی کرد.»( بیانات در دیدار کارگزاران حج 26/11/1378)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #زیارت (با رویکرد #حق_الناس)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم؛ یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است. دو نکته در این رابطه عرض کنیم:
1. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشتهاش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند. (1)
2. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، میتواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم میتوانند سوالات دینی خود را بپرسند.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را قبول درگاهش قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809)
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنهای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)
@AhkameHarameRazavi
موضوع : ملاکهای #انتخاب_اصلح از منظر قرآن مجيد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1.علم و آگاهي و تعهد و امانتداري
« قال اجعلني عل خزائن الارض اني حفيظ عليم »« يوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمين مصر قرار ده كه نگهدارنده و آگاهم »( سوره يوسف, آيه 55)
در اين آيه شريفه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري به عنوان دو شرط اساسي پذيرش مسئوليت برشمرده شده است .روشن است كه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري در هر كاري متناسب با آن مي باشد و با توجه به جايگاه مهم مجلس و نمايندگي مجلس افرادي كه انتخاب مي شوند بايد به تناسب اين جايگاه داراي علم و تعهد لازم باشند
2.قدرت و توانمندي
« ان الله اصطفاه عليكم و زاده بسطه في العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيده و او را در علم و قدرت وسعت بخشيده است »( سوره بقره، آيه 247)
در اين آيه شريفه علم و توانايي ملاك گزينش طالوت از سوي خداوند معرفي شده است . اين دو ملاك با تناسب هر كاري براي افرادي كه عهده دار آن مي شوند ، ضروري است زيرا بدون برخورداري از توانايي علمي و جسمي لازم ، امكان انجام مناسب آن كار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه
12/3/1400
ظهر و عصر
موضوع: احکام #عاریه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ... مَنْ قَضَى لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة ... . کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص: 193)
گاهی اوقات پیش می آید که کسی وسیله ای را فقط برای استفاده از ما می خواهد که بعد از استفاده دوباره آن را بازگرداند، که احکامی بر آن مترتب می شود و قصد داریم برخی از آنها را در این فرصت بیان کنیم:
1. اگر کسی وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند این داد و ستد عاریه نام دارد. (1)
2. کسی که وسیله ی دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد. (2)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن است و باید جبران کند:
الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند.
ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (3)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2344)
(2) (رساله مراجع م 2358)
(3) (رساله مراجع مساله 2349)
@AhkameHarameRazavi
موضوع : ملاکهای #انتخاب_اصلح از منظرامام خمینی 1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-متعهد و معتقد به اسلام و نظام و عدم تمايل به شرق و غرب
« اشخاص متدين ، اشخاص مطلع ، اشخاص متعهد ، اشخاص عقيده مند به نهضت ، اشخاصي كه نه مايل به طرف شرق هستند و نه مايل به طرف غرب بلكه در صراط مستقيم انسانيت و اسلام هستند ، آنها را انتخاب كنيد . سرنوشت خودتان را به اشخاص امين بدهيد» ( صحيفه امام ، ج8، ص 385)
«كساني را انتخاب كنند كه صددرصد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و متعهد به اجراي احكام اسلام و مخالف با مكتب هاي انحرافي و معتقد به جمهوري اسلامي باشند .» (صحيفه امام ، ج12، 277-278)
2- دلسوز نسبت به مردم و طبقه مستضعف
«نمايندگانى متعهد، متفكر و دلسوز به ملت و خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمين در مجلس شوراى اسلامى بفرستيد»( صحيفه امام ، ج12، ص 156)
مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگاني رأي دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئوليت كنند و طعم تلخ فقر را چشيده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين ، اسلام مستضعفين ، اسلام رنجديدگان تاريخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاك طينتان عارف و در يك كلمه مدافع اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و سلم باشند و افرادي را كه طرفدار اسلام سرمايه داري ، اسلام مستكبرين ، اسلام مرفهين بي درد ، اسلام منافقين ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در يك كلمه اسلام آمريكايي هستند ، طرد نموده و به مردم معرفي نمايند»(صحيفه امام ، ج21، ص 10-11)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #نماز #مسافر ( #قصد_دهه)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
در رساله مراجع تقلید مساله 11 بیان شده است مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر بیان می شود:
1. مسافریکه نمازش شکسته است اگر مطمئن است حداقل ده روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت می ماند باید نمازش را کامل بخواند.
2. اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند مثل کسی که بخواهد دوازده روز بماند یا سیزده روز بماند.
3. کسی که قصد ده روز کامل را دارد یعنی مطمئن است که ده روز کامل می ماند چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد ده روز نماند در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد. (1)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به ببرکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر الوسیله، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164)
@AhkameHarameRazavi
موضوع : ملاکهای #انتخاب_اصلح 4
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح، استقلال خواهي و بيگانه ستيزي است.
از مهم ترين دغدغه هاي نماينده مجلس، بايد حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور باشد. او بايد در گفته ها، نوشته ها و اظهار نظرهايش، استقلال كشور و تأمين مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هيچگاه انديشه دوستي با دشمنان و پيوستگي با بيگانگان را در سر نپروراند؛ چرا كه از منظر قرآن اين يكي از صفات اهل نفاق و عوامل داخلي دشمنان اسلام مي باشد.
خداوند متعال در سوره نساء با صراحت تمام دوستي و تمايل به بيگانگان را از خصلت هاي منافقان دانسته و به اهل ايمان سفارش مي كند كه مبادا در تصميم گيري هاي خود دشمنان اسلام و بيگانگان را بر مؤمنان ترجيح دهند و اين نداي آسماني را به مسلمانان ابلاغ مي كند كه: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ»؛ (144 نساء) اي اهل ايمان! كافران را به جاي مؤمنان، دوست [و تكيه گاه] خود قرار ندهيد.
شهيد مدرس نمونه بارز يك نماينده بيگانه ستيز و استقلال طلب بود. او مي گويد: « من در حقيقت با سياست انگلستان - كه رضاخان را عامل اجراي مقاصد استعماري خود در ايران قرار داده - مخالفم. من با سياست هائي كه آزادي و استقلال ملت ايران و جهان اسلام را تهديد مي كند، مبارزه مي كنم. راه و هدف خود را مي شناسم. در اين مبارزه هم پشت سر خود را نگاه نمي كنم.
اين روش پسنديده برگرفته از آيات شريفه الهي است كه مي فرمايد: «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»؛ (141 نساء) خداوند هرگز راهي براي [برتري و تسلط] كافران بر اهل ايمان قرار نداده است.
طبق اين آيه هرگونه تسلط بيگانگان اعم از نظامي، سياسي فرهنگي و اقتصادي بر امور كشورهاي اسلامي ممنوع است و يكي از مهم ترين وظائف وكلاي مجلس، تلاش براي تحقق همين فرمان قرآن است.
اصل 153 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز - كه برگرفته از قوانين اسلامي و الهي است - اعلام مي دارد كه: هرگونه قرارداد كه موجب سلطه بيگانه بر منابع طبيعي و اقتصادي، فرهنگ، ارتش و ديگر شئون كشور گردد، ممنوع است.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه
13/3/1400
ظهر و عصر
موضوع: #منابع_یادگیری_احکام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص: 32)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (1)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از راههایی به پاسخ برسد:
1. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (2)
2. پاسخ را از خود مرجع تقلید و یا شخص یا مرکزی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
3. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و یا از سایت به روز شده خود مرجع تقلید مسئله را ببیند و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر موارد گفته شده، بدست آورد (مثلا از سایتها و وبلاگهای متفرقه و مختلف در اینترنت جستجو کند) شرعا اعتباری ندارد. (3)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد. (رساله مراجع مساله 11)
(2) معنای عادل اختلافی است اکثر فقها می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.
(3) (رساله مراجع تقلید م 5)
@AhkameHarameRazavi
موضوع : ملاکهای #انتخاب_اصلح از منظرامام خامنه ای1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-مخالف جدي فساد و اشرافي گري
«بايد ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالي و اقتصادي بهشدّت و بهجد، از بُندندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه كند.»( بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم قم,18/10/82)
« من نسبت به شخص، هيچگونه نظري ابراز نميكنم؛ اما شاخصهائي وجود دارد. بهترين، آن كسي است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمي باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافيگري خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافيگري و تجملپرستي است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافيگري باشد، مردم را به سمت اشرافيگري و به سمت اسراف سوق خواهد داد. ...» (بيانات مقام معظم رهبري در جمع مردم استان كردستان 22/2/1388 )
2- انقلابي ، مؤمن و شجاع
«ببينيد و بفهميد چه كسي را به مجلس ميفرستيد. آن كسي كه به عنوان وكيل اين ملتِ انقلابي و مؤمن و شجاع به مجلس ميرود، بايد انقلابي و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوييم شجاعترين و مؤمنترين و انقلابيترين؛ لااقل در سطح اين تودهي عظيم مردم كه اين گونه از خود درخشش نشان ميدهند، باشد... دنبال آدمهاي مؤمن و شجاع و انقلابي و كساني كه بتوانند قدرت اين ملت را كه در سايهي ارزشهاي انقلابي است حفظ كنند، باشيد. كساني كه وقتي قوانيني ميگذارند و موضعي ميگيرند و نطقي ميكنند، همه در اين جهت باشد. اين طور آدمي، شايستهي آن است كه به عنوان وكيل اين ملت، به مجلس شوراي اسلامي برود؛ آن كسي كه بفهمد امام چه ميگفت، چه ميخواست و چرا ميخروشيد.»(خطبههاي نماز عيد فطر, 1/12/74)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #تبعیت_از_ولایت_فقیه (با رویکرد #انتخابات)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردا سالروز رحلت حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است به همین مناسبت چند نکته ای درباره تبعیت از ولایت فقیه خدمت شما تقدیم می شود:
همه ما می دانیم که یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی وجود رهبری اسلام شناس و بصیر در رأس کار بود که در روایات نیز به محوری بودن نقش رهبری در نظام تصریح شده است آنجایی که از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: از حاکمان الهى اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبرى مایه «وحدت اُمت اسلام» است. (امالى مفید: ج 1، ص 14)
لذا شروع این انقلاب که با اطاعت از فرامین رهبر بوده در تداوم آن هم باید به این مهم (یعنی اطاعت از ولایت) توجه ویژه داشت که این پشتیبانی، در حفظ و اداره نظام اسلامی (که از اوجب واجبات شرعی است) امری ضروری است.
حال این روزها که در ایام انتخابات قرار داریم اگر می خواهیم از این آزمون بزرگ نیز سرافراز بیرون بیاییم باز باید اطاعت از ولایت را فراموش نکنیم و مطیع وی باشیم که به دو نکته در همین زمینه اشاره می شود:
1. توجه داریم که مقام عظمای ولایت چه قدر تاکید نسبت به اصل شرکت در انتخابات دارند؛ لذا یکی از وظایف مردم در حفظ نظام حضور حداکثری مردم در مراسمات کشوری است مثل شرکت در راهپیماییها و انتخابات که در استفتائات بسیاری از فقها مسئله شرکت در این امور به عنوان واجب شرعی بیان شده است. لذا به تبلیغات سوء دشمن که به هر انحاء مختلف می خواهد مشارکت مردم کم شود توجه نکنیم و به تکلیف شرعی خود پایبند باشیم.
2. رهبر معظم انقلاب نیز تاکید در انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری دارند؛ لذا یکی دیگر از وظایف مردم انتخاب فرد اصلح و شایسته برای ریاست جمهوری است که در استفتائی که از مقام عظمای ولایت در رابطه با معیارهای فرد اصلح شده است چندین مورد را بیان فرموده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود: 1. متدین باشد. 2. متعهد باشد. 3. وفادار به انقلاب باشد و در راه آن بایستد. 4. نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح. 5. ساده زیستی و دوری خود و وابستگان از اشرافی گری. 6. مردمی و آشنا به درد مردم. 7. پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال در تبلیغات و غیر آن.
از خداوند متعال می خواهیم که لحظه به لحظه دشمنانمان را خوارتر و زبونتر گرداند و بر عزت و افتخار نظام اسلامی بیفزاید.
@AhkameHarameRazavi
موضوع : ملاکهای #انتخاب_اصلح از منظرامام خامنه ای2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-قصد خدمت و متصل نبودن به كانون هاي قدرت وثروت
« كسانى هم كه وارد عرصه انتخابات مي شوند، بايد يك تقيداتى، تعهداتى داشته باشند. اين، خطاب به همهكسانى است كه به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات ميشوند، و خطاب به همه مردم است. مردم عزيزمان در سراسر كشور اين رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس كنند، دنبال كنند، دقت كنند. نامزد انتخابات بايد با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرتطلبى و جمعكردن پول و مسائل گوناگون و انگيزههاى ناسالم ديگر وارد شود، به كشور خدمت نميكند. نامزد انتخابات بايد با انگيزه خدمت وارد شود؛ اين را بايد تشخيص داد، بايد فهميد، بايد حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب ميشود؛ همچنان كه امروز در بهاصطلاح دموكراسىهاى دنيا، در آمريكا و غير آمريكا اين رسم هست؛ كمپانىها و پولدارها به نامزد انتخابات در رياست جمهورى يا در انتخابات كنگره پول ميدهند، ولى او در مقابل آنها متعهد است. آن رئيس جمهورى كه با پول دستگاههاى گوناگون و مراكز ثروت سر كار بيايد، در مقابل آنها متعهد است. آن نمايندهى مجلسى كه با پول فلان شركت و فلان كمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بيايد، مجبور است آنجائى كه آنها لازم ميدانند، قانون جعل كند، قانون بردارد، توسعه و تضييق در قانون بكند. اين نماينده به درد مردم نميخورد. نه بايد به مراكز ثروتهاى شخصى متصل بود، و نه به طريق اولى به ثروتهاى عمومى. كسى بيايد از پول بيتالمال مصرف كند، براى اينكه به وكالت مجلس برسد؛ اين دو برابر اشكال دارد، اشكال مضاعف دارد. اينها را بايد مردم مراقب باشند. البته هر كسى را هم نمي شود متهم كرد. بگوئيم آقا اين وابسته به فلانجاست، اين وابسته به فلان كس است، اين فلان پول را خرج كرده؛ بايد اينها هم روشن شود، بايد ثابت شود.
مردم بايد چشمها را باز كنند، ملتفت باشند. خوشبختانه مردم ما بيدارند. افرادى كه ميتوانند انسان را خاطرجمع كنند، بين انسان و خدا حجت براى انسان درست كنند، انسان به اينها اطمينان كند؛ آنجائى كه خودش ميتواند تحقيق كند، تحقيق كند. اينها لازم است.» (پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري , بيانات رهبر انقلاب اسلامي در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي , 19/10/90)
2- دلسوز مردم به ويژه طبقه محروم
«[نماينده بايد] دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و براي آنها كار و فكر كند...اگر كسي وامدار دستگاهها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، ديگر نميتواند براي مردم دلسوزي كند. پس دلسوزي هم يك شرط بزرگ است.»(خطبههاي نماز جمعه تهران, 24/11/82)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
@AhkameHarameRazavi