eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه 14/1/1400 نمازظهر موضوع : ملاکهای از منظرامام خامنه ای3 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از : 1- مورد طمع دشمنان نبودن و بي اعتمادي به دشمنان «كسانى سر كار نيايند كه دشمنان ملت ايران طمع بورزند كه به وسيله‏ آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا كنند، مردم را از دينشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‏شان دور كنند.»( بيانات مقام معظم رهبري در جمع مردم كردستان 22/2/1388 ‏ ) «به نظر بنده اين‌جور مي رسد که چون يکايک افراد را ممکن است نشناسيم - خود بنده هم وقتى اين فهرستها را مى‌آورند که بيايم رأى بدهم، بعضى از آدمهاى اين فهرستها را نمى‌شناسم امّا اعتماد ميکنم به آن کسانى که [اينها را] معرّفى کرده‌اند، و نگاه ميکنم ببينم آن کسانى که اين فهرست را معرّفى کرده‌اند چه کسانى هستند؛ اگر ديدم اينها آدمهاى متديّن و مؤمن و انقلابى‌اى هستند، به حرفشان اعتماد ميکنم و به [فهرست‌] آنها رأى ميدهم؛ اگر ديدم نه، کسانى که اين فهرست را داده‌اند کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دين، به مسائل استقلال کشور خيلى اهمّيّتى نميدهند، دلشان دنبال حرف آمريکا و غير آمريکا است، به حرفشان اعتماد نميکنم.»( بيانات در ديدار مردم قم ، 19/10/94) 2- اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی امام خامنه ای: «اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است ولی آرمان های نظام جمهوری اسلامی را آن طوری که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسم کرده است در دلش قبول ندارد ، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است.»( مقام معظم رهبری، 9/8/80.) ببينيد و بفهميد چه كسي را به مجلس مي‌فرستيد. آن كسي كه به عنوان وكيل اين ملتِ انقلابي و مؤمن و شجاع به مجلس مي‌رود، بايد انقلابي و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوييم شجاعترين و مؤمن‌ترين و انقلابي‌ترين؛ لااقل در سطح اين توده‌ي عظيم مردم كه اين گونه از خود درخشش نشان مي‌دهند، باشد... دنبال آدمهاي مؤمن و شجاع و انقلابي و كساني كه بتوانند قدرت اين ملت را كه در سايه‌ي ارزشهاي انقلابي است حفظ كنند، باشيد. كساني كه وقتي قوانيني مي‌گذارند و موضعي مي‌گيرند و نطقي مي‌كنند، همه در اين جهت باشد. اين طور آدمي، شايسته‌ي آن است كه به عنوان وكيل اين ملت، به مجلس شوراي اسلامي برود؛ آن كسي كه بفهمد امام چه مي‌گفت، چه مي‌خواست و چرا مي‌خروشيد.»(خطبه‌هاي نماز عيد فطر, 1/12/74) خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم فردی به حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ. بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ امشب چند نکته درباره سقط جنین بیان می کنیم: 1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد. (1) 2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن.) (2) عزیزان سامانه های پاسخگویی شرعی (تلفنی: 05132020 و پیامک: 30002020) را به خاطر بسپارید. خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284) (2) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب. مکارم: سوال: با توجّه به اینکه افراد زیادى (از جمله پزشک، فروشنده، خریدار، تزریق کننده، پدر و مادر جنین) در سقط به وسیله دارو نقش دارند، دیه سقط بر عهده کیست؟ جواب: دیه جنین بر عهده کسانی است که مباشر در سقط بوده اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران نمایند. سوال: دیه جنین چه مقدار است؟ جواب: دیه جنین بنا بر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) تا زمانی که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنین در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق می گیرد. (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود: 1-اخلاص: حاج احمد آقا تعریف می‌کردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی می‌کردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم می‌آمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را می‌بینی که همه یک‌صدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» می‌کنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذره‌ای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد 2-ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46) - از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50) 3-شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایاشن نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279) 4-مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند. - نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .» خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه 15/3/1400 ظهر و عصر موضوع: (با رویکرد ) مناسبت: قیام خونین 15 خرداد سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15) چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی: 1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است؛ لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (1) 2. دفاع از اسلام و مسلمین منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و امروز بهترین مقابله با تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان در عرصه های مختلف است. (2) 3. یکی از عرصه های مهم که همه ملت را می کند همین انتخابات است که خود به نوعی دفاع از اسلام و آرمانهای انقلاب است؛ این شرکت پرشور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح باعث ناامید شدن دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است، و می تواند از مصادیق و موارد تعظیم شعائر الهی باشد. بیعت با آرمانهای شهدا و کسانی که جانشان را برای حفظ آرمانهای اسلام و کشور عزیزمان داده اند صرفا به زبان و گفتار خلاصه نمی شود و لازم است همه ما عملا از این آرمانها دفاع کنیم و یکی از مهمترین عرصه های میدانی برای ورود فعال تک تک افراد در همین انتخابات است و این کافی نیست که ما بگوییم خودمان شرکت می کنیم ؛ بلکه لازم است اطرافیان دوستان خویشان را به این تکلیف به هر نحوی ترغیب کنیم و به این نحو برای لشکر خداوند نیرو جذب کنیم. از خداوند متعال می خواهیم شهدا و امام شهدا را از ما راضی کند و به ما نیز توفیق انجام وظیفه مرحمت نماید. زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. هدیه محضر شهدا صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4) (2) (امام خامنه ای، سایت لیدر، استفتائات جدید اسفند 1395) @AhkameHarameRazavi
موضوع: خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46) حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام به‌معنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است. آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است. آثار قیام برای خدا: رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان می‌داند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند. وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.- خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: مناسبت: شب شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوب. هر کس در مجلسی بنشیند که در آن مجلس یاد ما اهل بیت علیهم السلام زنده می شود، قلبش در روزی که قلبها می میرند، نمی میرد. ‏(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص: 502) به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره تعظیم شعائر خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. (1) 2. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهه السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد؛ (2) در مجالس اهل بیت است که بصیرت افزایی می شود و توطئه های دشمنان فعلی اسلام خنثی می شود و اساسا آنچه دغدغه ائمه معصومین علیهم السلام در طول زندگانی نورانی شان بوده است مبارزه با طاغوت بوده است لذا جلسات آل الله در حال حاضر باید به عنوان پایگاههایی برای مبارزه با طاغوتهای فعلی (آمریکا و اسرائیل و أیادی ایشان) برنامه ریزی شوند و خطبا مکلفند سخنرانی هایشان محتواهای داشته باشد که موجب کوری چشم استکبار شود. 3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (3) 4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (4) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (استفتائات مکارم ج1 س1638) (2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) (3) (استفتائات بهجت ج4 س6392 ؛ استفتائات تبریزی ج2 س1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50) (4) (اجوبه الاستفتائات س1448) @AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع) سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام پرسش: دوران امامت امام صادق ( علیه السلام ) مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق ( علیه السلام ) از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق ( علیه السلام ) از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: اولاً شهادت امام حسین ( علیه السلام ) نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت خواهانه تا زمان امام صادق ( علیه السلام ) تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. ثانیاً خود امام صادق ( علیه السلام ) از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق ( علیه السلام ) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق ( علیه السلام ) در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد.( کافی، ج 2، ص 190) بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه 16/3/1400 ظهر و عصر موضوع: (روز شهادت) مناسبت: شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِ لِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص168 ، ح 280) یکی از دغدغه های امام صادق علیه السلام و بلکه همه معصومین علیهم السلام یادگیری دین و دستورات و ترویج مباحث اعتقادی اخلاقی و فقهی بوده و هست و بهترین راه کسب رضایت معصومین وقت گذاشتن و دغدغه داشن در یادگیری دین است لذادو نکته درباره یادگیری و آموزش مسائل شرعی و دینی خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود: 1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند. مانند احکام نماز، روزه، معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (1) 2. در بعضی موارد آموزش دیگران نیز بر انسان واجب می شود که به دو مورد اشاره می شود: الف: بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر. (2) ب: چنانچه فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (3) سامانه پیامکی 30002020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال بحق حضرت صادق علیه السلام به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، مساله 11) (2) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) (3) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربه‌معروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 24 ؛ توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای، سایت استفتاء خصوصی ش 824789 ؛ بهجت، استفتائات، ج1، س112 ؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94 ؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵ ؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴ ؛ سیدابوالقاسم خویی، منهاج الصالحین، ج۲، امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر، القول فی شرائطها، الرابع) @AhkameHarameRazavi
موضوع:نقش امام صادق ( علیه السلام ) در سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: گاهی گفته می‌شود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمی‌دهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟ پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست می‌خوردند(کافی، ج 2، ص 190) ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند. ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بی‌تفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل: 1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه می‌دانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع می‌کردند، و می‌فرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسه‌ای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷) امام همچنین دادگاه‌های حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع می‌کردند و بجای آن دستور می‌دادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹) 2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند. 3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش می‌دانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم». بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌ خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ. در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید، امید است که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره حجرات آیه 10) وظایف شرعی صرفا خلاصه به واجبات فردی دینی نمی شود و در تعالیم دین اسلام واجبات و محرماتی در عرصه روابط اجتماعی تعریف شده است، در بین این وظایف شرعی در روابط اجتماعی و خانوادگی، یکی از گناهان بسیار بزرگ ایجاد اختلاف بین افراد است که قصد داریم یکی دو دقیقه مصادیقی را در این باره عرض کنیم: الف: یک مصداق از این گناه، ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی، غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن و شوهر شود. (برخی از والدین هستند که به گمان خودشان برای امتیاز گیری از طرف مقابل (عروس یا داماد خانواده) مطالب و توصیه هایی به فرزندشان دارند که جز ایجاد اختلاف بین ایشان هیچ ثمره ی دیگری ندارد که این مسلّماً حرام است) ب: ایجاد اختلاف بین فرزندان یکی دیگر از مصادیق این گناه است مثلا اگر فرق گذاشتن والدین بین ایشان سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد شود حرام است. ج) گاهی اوقات است که افراد با بیان مطالبی که خود آنها نیز معمولا معصیت است (دروغ، تهمت، غیبت، توهین، سخن چینی و ...) سبب اختلاف در روابط بین خویشان و دوستان می شوند؛ لذا باید در گفتارمان دقت کنیم که آثار زیادی دارد. به همان اندازه که ایجاد اختلاف در بین افراد مذمت شده، بیشتر از آن توصیه به ایجاد صلح و صمیمیت بین افراد بوی‍ژه خانواده‌ها و زن و شوهر شده‏ است، تا جایی که حتی اگر اصلاح و آشتی دادن بین افراد منحصر به دروغ باشد، دروغ گفتن برای ایجاد صلح و آشتی جایز است. (1) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال دلهای مؤمنین را به یکدیگر مهربان تر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1728 ؛ استفتائات مکارم ج2 س 1074 ؛ مناج الصالحین ج2 م 38) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً: (یهودیان و اهل کتاب و منافقین) می گویند: به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند . برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است: 1. در این تفکر آیات جهاد و سختگیری با منافقین (اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) و آیات شهادت کنار گذاشته میشود . 2. رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است و همچنین در سوره برائت، بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنها را بیان نموده است. 3. اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است ( و اجتنبوا الطاغوت) است . 4. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛ حدود و دیات احکام حکومتی است و بادین حداقلی نمیسازد. 5. وظیفه حکومت (هدایت فرهنگیِ جامعه به سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، و نمیتواند بی تفاوت باشد. خداوند توفیق شناخت دین و عمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه 17/3/1400 ظهر و عصر موضوع: (رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: ... إنّ اَعظَمَ النّاسِ قَدْراً اَلّذیِ لایَریَ الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَراً... . بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19) یکی از امکاناتی که الآن بسیار مورد توجه است و غالب افراد جامعه از آن استفاده می کنند، فضای مجازی و پیام رسان های اجتماعی است؛ لذا چند نکته شرعی در این مورد خدمت شما تقدیم می شود: 1. در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم امکان استفاده حلال وجود دارد و هم امکان استفاده حرام؛ اگر کسی از این امکانات فقط برای استفاده حلال، بهره برد و استفاده کند، اشکالی ندارد؛ مثلا برای تبلیغ دین و معارف اهل بیت علیهم السلام یا دفاع از مؤمنین و مظلومین جامعه اسلامی و یا برای دعوت هرچه بیشتر مردم در شرکت در انتخابات و یا تبلیغ از کاندیدای اصلح و مانند اینها، کار بسیار پسندیده و خوبی می باشد ‏که از اجر الهی بهرمند می‌شود. 2. اما استفاده از این امکانات در امور غیر شرعی حرام است؛ به عنوان مثال: الف: استفاده کردن از کانال ها و گروه های حاوی مطالب ضد دینی‌که منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود؛ و جوانان عزیز توجه داشته باشند کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد و پیگیری اینگونه اشکالات و شبهات دشمنان دین، نتیجه ای جز سستی و ضعف دینی و انحراف ندارد. (1) ب: متاسفانه در فضای مجازی دروغ و تهمت و اهانت و غیبت های فراوانی مشاهده می شود و از مطلبی که به صحتش اطمینان نداریم، به عنوان یک مطلب درست نشر داده می شود که این کار گناه و معصیت است. مثلا در همین ایام انتخابات نباید نسبت به یک نامزد انتخابات مطلبی که صحتش ثابت نیست را نشر دهیم یا در مقام نقد نامزدی، از عبارات توهین آمیز استفاده شود، که باید مراقب باشیم در تبلیغ یا دفاع از نامزد خاصی، دچار گناه نشویم. (2) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال خیر و صلاح را برای ملت ایران مقدر فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) تحریر الوسیله، کتاب الکاسب و المتاجر، م 15 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 10 و م 36 (2) رهبری، سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات) @AhkameHarameRazavi