eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب و عشاء موضوع: و (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر فرمود: وَ إِيَّاكَ وَ الِاسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِيهِ أُسْوَةٌ. بپرهیز از ویژه سازی (انحصار طلبی) ‎در چیزهایی که همه مردم در آنها برابرند. (نهج البلاغه، نامۀ 53) چند نکته کوتاه درباره استفاده از اموال دیگران و استفاده از بیت المال: 1. استفاده ‌كردن از اموال ديگران در صورتي ‌جايز ‌است‌ كه‌ يقين‌ داشته‌ باشيم كه صاحبش‌ رضايت ‌دارد ‌يا ‌برای استفاده صاحبش اجازه‌ بدهد و همچنين ‎استفاده ‏و‏ دخل و تصرف در اموال‌ عمومي ‌و ‌بيت المال در صورتي جايز است كه‌ مطابق‌ قوانين معتبر باشد. بنابر این در عرصه انتخابات برای تبلیغات نامزد و کاندیدای خاصی حرام است از بیت المال و اموال عمومی بر خلاف مقررات مصوب استفاده شود. کسی که مرتکب این گناه شود ضامن و مدیون است. 2. واسطه شدن برای دیگران در جهت استفاده‌ غير قانوني ‌از ‌اموال ‌عمومي ‌و ‌بيت ‌المال ‌نيز‎‌ شراكت‌ در ‌جرم ‌‌و‌ خودش ‌گناه ‌است.‌ مانند ‌اينكه ‌رئيس ‌‌اداره ‎اي ‌اموال ‏عمومي ‌را مثل اینکه ماشین یا مکان یا وسایل ‎اداره‎ یا ‏نیروهای ‏اداری را در ‌اختيار ‌دوستان یا بستگانش ‎قرار دهد یا مثلا در این ایام به صورت غیر قانونی برای کاندیدا یا نامزد خاصی تبلیغ کنند. (1) 3. در صورتی که مثلا چسباندن عکس و پوستر به اماکن و اشیاء عمومی ممنوع باشد حامیان کاندیداها لازم است این قوانین را مراعات کنند و تبلیغات خویش را در این حوزه در جاهایی که برای این امر اختصاص داده شده است انجام دهند تا منجر به خسارت به اموال عمومی و شخصی افراد نشود که این حرام است و ضمان آور است. در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (آیت ‏الله ‎سیستانی، استفتائات، اقتباس ‎از ‏سوال 342 و 341 ؛ استفتائات‎ مکارم ‏ج3 ‏س‏1520 ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 1965و 1966 و 1961 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص: 360 س 5831) @AhkameHarameRazavi
موضوع: اثبات روایی 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(ع) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب‌نظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمرده‌اند و ما را رد کرده‌اند و آن‌کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98) عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمی‌توان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، به‌منزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچک‌شمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی به‌شمار می‌آید. در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل می‌شود نه فقط قضاوت را. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه 18/3/1400 ظهر و عصر موضوع: (کم کاری) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده است‌که می فرمایند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ. طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص 193) چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری: 1. در قراردادهای‌کاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابر این اگر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است. و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. (1) 2. از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است زمان‌‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، در صورتی که انجام کارهای شخصی بر خلاف قرارداد باشد یا باعث کوتاهی در انجام وظیفه شود، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد‌، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند. (2) 3. اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، اداره ای دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (3) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 15 و م 16 ؛ رساله آموزشی، ج2 ، درس 48 ص: 196 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 399 و م 400) (2) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 27 و م 28 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 456) (3) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1955) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم علت اصلی عدم «قصاص» پدر در قتل فرزند ؛روایات است(وسائل الشيعه، ج19 ص56-58) و همه دستورات خدا، علت دارد، ولو ما ندانیم؛ اما حکمتها و فواید احتمالی عبارتند از: انگیزه های مجازاتهای قرادادی مثل قصاص چند حالت دارد: 1-تشفی خاطر: مظلوم دلش آرامش پیدا کند»»{{ اینجا خود قاتل از اولیای دم است، پس نه تنها موجب تسلّی خاطر خانواده مقتول نخواهد شد، بلکه داغ دیگری میشود و بعدا احتمالا پشیمان شده و دچار عذاب روحی میشوند}} 2- اصلاح شخص مجرم: مثل دانش آموز تنبل»»{{اصلا در مورد کیفر اعدام قاتل، قابل تصور نیست چون مجرم با اعدام دیگر وجود ندارد تا اصلاح گردد}} 3-احقاق حق مظلوم : »»{{ اینجا خود قاتل از اولیای دم است، پس معنا نمیدهد}} 4-پیشگیری و بازدارندگی: »»{{ علاقه و عطوفت غریزی پدر، خود بهترین عامل بازدارندگی است و قتل فرزند امري كاملاً نادر است }} 5- همانطور كه صاحب مال نسبت به اتلاف آن مجازات نمي‎شود طبق حديث «انت و مالك لابيك»،فرزند نیز مال پدر است و قصاص نمی‎شود. 6- قصاص تنها راه نيست بلكه در ساير موارد قصاص غیر نوع فرزند پدری نيز اختياري است وخدا سفارش به عفو میکند نکته مهم: پدر رکن خانواده است،از این جهت برای حفظ موقعیت پدر و دوام خانواده و برای اینکه سایر اعضای خانواده بتوانند از این تشکیلات استفاده کرده و در سایه آن به زندگی گرم خود ادامه دهند، اسلام تخفیف ویژه ای برای پدر قرار داده است. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567) در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم. از بهترین اعمال در ضمن زیارت، می توان به نماز اشاره کرد؛ چرا که یکی از آداب مورد تاکید در زیارت ائمه اطهار علیهم السلام خواندن نماز زیارت است؛ لذا دو نکته کوتاه درباره نماز زیارت عرض می شود: 1. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، در شرایط انجام با نماز واجب تفاوتهایی دارد: الف: اذان و اقامه ندارد. ب: می توان آن را نشسته خواند ولی ایستاده خواندن (برای غیر معذور) بهتر است. ج: می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست. د: نمی توان آن را به جماعت اقامه کرد. (1) 2. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات نیز بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند بنابر این کسانی که قصد انجام زیارت نیابتی دارند می توانند نماز زیارت نیابتی نیز بخوانند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه،م1و2و3و7 و کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ و فصل فی الجماعه، م2؛ (2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) برای ظهور امام عصر(عج) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است نکاتی درباره سید یمانی: 1- سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) 2- یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) 3- قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) 4- یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(ع)از نسل امام باقر(ع) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عج)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) 5- اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵) خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 19/3/1400 ظهر و عصر موضوع: (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند: ... طَاعَةُ وُلَاةِ الْأَمْرِ تَمَامُ الْعِز... . پیروی از صاحبان امر (ائمه اطهار علیهم السلام) تمام عزت است. (تحف العقول، النص، ص: 283) چند نکته کوتاه درباره حفظ استقلال و عزت مسلمانان: 1. یکی از وظایف شرعی همه مسلمانان آن است که در برابر بیگانگان از هر عملی که باعث تسلط بیگانگان و کفار بر مسلمانان شود، باید پرهیز شود و به همین مطلب هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی که برگرفته از آیات قرآن است به عنوان یک اصل تصریح شده است. (1) 2. بر اساس نفی تسلط بیگانان و کفار بر مسلمانان، بسیاری از احکام اصلی با رعایت همین اصل بوده مثل اینکه اگر بچه ای مسلمان است و پدرش کافر باشد، ولایتی بر این فرزند ندارد یا اینکه خانم مسلمان نمی تواند با یک مرد کافر ازدواج کند یا اینکه قاضی باید مسلمان باشد و مانند اینها که در احکام اسلامی فراوان است. (2) 3. اکنون که در ایام انتخابات قرار داریم بر اساس همین اصلی که بیان شد اگر شرکت نکردن در انتخابات موجب تسلط بیگانگان بر امور مسلمانان (اعم از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی) و کشور اسلامی شود، انسان شرعا واجب است که در انتخابات شرکت کند و اجازه ندهد بیگانگان بر امور مسلمانان و کشور اسلامی تسلط پیدا کنند. و در انتخابات فعلی که عده ای از دشمنان قسم خورده اسلام و میهن؛ از خارج و حتی داخل کشور مردم را دعوت به عدم شرکت در انتخابات می کنند برای کور شدن چشم ایشان و اداء تکلیف نه تنها خودمان شرکت کنیم بلکه دوستان، اطرافیان و خویشان را به حضور فعال دعوت کنیم. زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. پروردگار متعال، اسلام و مسلمین را هرچه زودتر به برکت ظهور امام زمان علیه السلام، در سراسر دنیا سرافراز و سربلند گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، م 4 و م 6) (2) (رساله مراجع، م 2397 ؛ تحریرالوسیله، کتاب النکاح، اولیاء عقد، م 12 ؛ منهاج الصالحین، ج3، م 72) @AhkameHarameRazavi
موضوع: 1 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-ایمان نداشتن به امام زمان(عج) امام باقر (ع) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمی‏گردد" (کافی، ج1، ص449) 2-سبک شمردن نماز : پیامبر اعظم (ص) فرمودند: "چه‏ بسا شخصی پنجاه سال نماز می‏خواند ولی یک نمازش قبول نمی‏شود؛ چون نمازش را سبک می‌گیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمی‏گردد". ( کافی، ج 3، ص 269) 3- نداشتن حضور قلب: امام صادق(ع) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238) 4-.ریا و خودنمایى در نماز امام صادق(ع) فرمودند: "در روز قیامت بنده‌اى را مى‌آورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می‌كند. به او مى‏گویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مى‏رسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(ص) فرموده‏اند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71) 5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: در سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ. هر که به خانواده ‏اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. (الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص: 219) ما نسبت به اطرافیانمان وظایفی داریم و انجام برخی رفتارها حتی نسبت به نزدیکترین اشخاص به ما (مثل همسر و فرزندان) می تواند موجب حق الناس شود؛ امشب قصد داریم چند نکته کوتاه در این زمینه بیان می کنم: 1. در خانواده فرزندان نباید کاری یا رفتاری کنند که سبب اذیت و آزار والدین شود بلکه در خانواده واجب است فرزندان با والدین رفتار و برخورد نیکو داشته باشند. البته اگر انجام واجبات و ترک محرمات الهی سبب اذیت والدین شود، در این مورد استثناءً عمل به دستور پروردگار مقدم است اما اگر ترک مکروهی یا عمل مستحبی یا عمل حلالی از جانب فرزندان سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، باید ترک شود. (1) 2. تجسس نسبت به حریم خصوصی اعضای خانواده، توسط هیچ یک از اعضای خانواده جایز نیست مگر اینکه ضرورتی مهم در میان باشد مثل اینکه تجسس کردن لازمۀ جلوگیری از ارتکاب گناه فرزند و دفع فساد است، که در این صورت از باب نهی از منکر و در حد ضرورت لازم است. (2) 3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را از دفاتر موجود در حرم بپرسند. خداوند الفت و صمیمیت در میان خانواده ها قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. (رهبری، سایت ادمین ؛ توضیح المسائل جامع م 2290 و 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) (2) امام خامنه ای شماره استفتاء: 828501 تاریخ استفتاء: 1396/09/29 (3) (استفتائات حضرت امام ج2 ص: 619 س13 ؛ رساله آموزشی ج2 ص: 65 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و س 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص: 467) @AhkameHarameRazavi
موضوع: 2 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. پیامبر اکرم(ص)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴) 2-قطع رابطه با برادر ديني پیامبر اکرم(ص)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینی‌ات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمی‌شود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴) 3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین امام صادق (ع) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نمي‌کند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349) 4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313) 5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 20/3/1400 ظهر و عصر موضوع: در سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام درباره فلسفه نماز جماعت روایت شده که مى ‏فرماید: لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُورا. نماز جماعت بدان جهت مقرر شده است تا اخلاص و توحید و اسلام و مراسم پرستش خدا همه و همه ظاهر و آشکار و مشهود باشد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 109) در مساله 11 رساله مراجع تقلید به این صورت بیان شده: مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. و از آنجایی که مسائل نماز جماعت مورد نیاز است چند مساله شرعی درباره تبعیت در نماز جماعت بیان می شود: 1. اگر نمازگزار سهوا و یا به خیال اینکه امام سر از رکوع برداشته از رکوع سر بردارد و ببیند امام جماعت در رکوع است باید (فتوی یا احتیاط واجب) به رکوع برگردد و زیادی رکن نماز را باطل نمی کند. ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع برسد امام جماعت سر از رکوع بردارد، (به فتوی یا احتیاط واجب) نماز باطل است. اما اگر نمازگزار می داند یا خیال می کند که اگر برگردد به رکوع امام جماعت نمی رسد، باید صبر کند تا امام جماعت از رکوع بلند شود و با او نماز را ادامه دهد. (1) 2. اگر امام جماعت در رکعتی که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند، یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود، مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند، ولی نمی تواند پیش از امام به رکوع رود، یا پیش از ایستادن امام جماعت بایستد، بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام جماعت تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند. (2) عزیزان دقت فرمایید مسائل و احکام نماز بسیار وسیع و دقیق است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: اگر سهوا قبل از امام جماعت سر از رکوع بردارد اما عمدا برنگردد در صحت اصل نماز و صحت نماز جماعت تفاوت فتوی وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی الجماعه، م 9 ؛ رساله مراجع م 1471 و م 1474 ؛ توضیح المسائل جامع م 1725 و م 1728) (2) (رساله مراجع م 1472) @AhkameHarameRazavi
موضوع:فلسفه سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند. حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود: 1-آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد. 2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد. 3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند 4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند. خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند‏: مَنْ‏ بَهَتَ‏ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ.‌.. . هر کس به مومنی تهمتی بزند، یعنی عمل ناروایی را که انجام نداده به او نسبت دهد خداوند او را بر تلّی از آتش عذاب خواهد کرد. (وسائل الشیعه، ج 12 ص: 228) امشب چند نکته کوتاه درباره گناه تهمت خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. یکی از گناهانی که امنیت اجتماعی را از بین می برده و احساس بدبینی را در جامعه افزایش می دهد گناه بزرگ تهمت زدن است که در آیات و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است. 2. معنای تهمت این است، عیبى را به کسى نسبت دهیم در حالی که آن عیب را نداشته باشد. مثل اینکه انسان به کسی سوء ظنی داشته باشد و آن را برای دیگران اظهار کند در حالی که واقعیت ندارد یا هنوز ثابت نیست. البته اگر عیبی هم ثابت باشد از جهت گناه غیبت، حق بیان عیب را ندارد مگر اینکه از موارد مجاز غیبت باشد. (مثلا در مقام مشورت دادن باشد.) (1) 3. در حرام بودن تهمت فرقی بین افراد و شخصیتها وجود ندارد بنابر این انسان نمی تواند به بهانه انتخابات یا تبلیغ و ترویج از کاندیدای مورد علاقه ی خودش نسبت به نامزد دیگری یا طرفداران آن نامزد مرتکب گناه بزرگ تهمت بشود و انسان چنانچه مرتکب این گناه بزرگ شود باید توبه کند و به تصریح تعدادی مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای علاوه بر توبه در صورت امکان باید حلالیت هم بگیرد. برای اینکه در این زمان انتخابات خاصه با تبلیغات گسترده ای که در فضای مجازی همه ما با ان روبرو هستیم اگر می خواهیم آلوده به این گناه نشویم لازم است از نقل و بازنشر (یقینی) و نسبت دادن قطعی مطالبی که از صحت و سقم ان بی اطلاع هستیم جدا پرهیز کنیم و اگر مثلا با یک مطلب در یک منبع خبری روبرو شدیم در صورتی که قصد ارسال ان برای دیگران را داریم منبع را نیز همراه با ان نقل کنیم تا مستقیم نسبت نداده باشیم و صحت و سقم نسبت به را به مخاطب واگذار کنیم. زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. با شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح ایران اسلامی و مسلمانان در سر تا سر عالم سربلند و سرافراز بمانند، به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع ،سیستانی م 2224) (2) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 ) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بي بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي جنسي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه 21/3/1400 موضوع: اجباری سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاريخ استفاده مي‏شود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجاب‏هاي آنان با حجاب‏هاي مسلمين فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1-اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2-امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است 3-نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند ) بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4-از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی) خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام مهمی در مناسب: شب ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ امر ازدواج به خودی خود مستحب است و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج بیان می شود: 1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تأکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. (1) 2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که شوهردار است، حرام است؛ و فرقی ندارد همسر دائم داشته باشد یا موقت، یا در شرف جدایی باشد یا نباشد، همچنین در حرام بودن فرقی ندارد به صورت صریح درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. اما نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده و نظرات مراجع مختلف است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال باشد، پیگیری فرمایند. (2) 3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام و باطل است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13) (2) (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت ؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048) (3) (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد:(وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف معرفتي و عدم تفكر درباره دين است برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب:دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند 4-نداشتن الگوهای مناسب: گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه 22/3/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام مناسبت: ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و تبریک روز دختر و همچنین تبریک شروع دهه کرامت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144) یکی از راه‌هایی که از دیرباز بشر برای ابراز محبت به ‌کار می‌برده است هدیه دادن است ما نیز برای ابراز محبتمان به فرزندمان می‌توانیم هدیه بدهیم. بر اساس احادیثی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده هدیه دادن باعث می‌شود ناراحتی‌ها و اختلافات بین ما و فرزندانمان کاهش یابد و از بین برود؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره احکام شرعی هدیه خدمت شما بیان می شود: 1. هدیه دادن به ارحام و خویشاوندان مستحب است و نسبت به آن سفارش زیادی شده است و در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. (1) 2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2) 3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335) (2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315) (3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320) @AhkameHarameRazavi
موضوع: (سلام الله علیها) بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام امام رضا(ع) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کامل‌الزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق(ع) وحضرت جواد(ع) نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کامل‌الزیارات، ص 536) ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر(نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است. - بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا(ع) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا(س) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است. - در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم(ع) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند(نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم) حضرت معصومه(س) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(س) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا(س) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی(ع) را تبیین می کرد، حضرت معصومه(س) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود. - معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا به ایشان دادند. خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: و (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت در روایت است از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله که فرمودند‌: مَن اُذِلَّ عِندَهُ مُؤِمنٌ وَ هُوَ یَقدِرُ علی أن یَنصُرَهُ فَلَم یَنصُرْهُ اَذَلَّهُ اللهُ یَومَ القِیامةِ عَلی رُؤُسِ الخلائِق. کسی‌که در نزد او مؤمنی خوار و محقّر گردد و او بتواند وی را یاری دهد و یاری نکند‏ خداوند او را در روز قیامت در برابر همة خلایق خوار و ذلیل خواهد نمود. ( بحار الانوار (ط-بیروت) ج 72 ص: 226) چند نکته ای کوتاه درباره احترام و حرمت مؤمن خدمت شما تقدیم می شود: 1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ توهین و خوار کردن و کوچک کردن و تحقیر مؤمنین است. 2. در عرصه انتخابات نقد کردن یا بیان عیوب علنی فرد برای بصیرت افزایی اشکالی ندارد بلکه در جای خودش لازم هم هست اما توهین به کاندیدا و شخصی‏ که‏ مورد‏ علاقه ‏انسان نیست، حرام است. 3. اگر فردی به کاندیدا یا نامزد مورد علاقه انسان توهین یا بی‌احترامی کند انسان نمی تواند مقابله به مثل کند و او هم توهین و بی احترامی کند؛ بلکه در صورت وجود شرایط، نهی از منکر واجب است صورت بگیرد. (1) 4. وقتی انسان به مؤمنی توهین کند از آنجایی که نوعی حق الناس است علاوه بر توبه به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در صورتی که امکان داشته باشد و مفسده ای بر آن مترتب نباشد باید از این شخص حلالیت نیز بطلبد. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق انتخاب کاندیدای اصلح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات اردیبهشت 1396، سوال 18) ؛ منهاج الصالحین ج‌1 م‌29 ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات، استفتائات اهانت ؛ رساله آیت ‏الله ‏مظاهری ص 493) (2) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م 29) @AhkameHarameRazavi
موضوع: بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود: 1-مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران:پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82) 2-نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال می‌شود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104) 3-ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند: «کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل (ع) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116) 4-روزی داشتن دختران:امام صادق(ع) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:«به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را می‌بویی و خدا روزی‌اش را خود فراهم می‌کند [و تو برای مخارج او به زحمت نمی‌افتی و روزی‌اش را با خود می‌آورد] و بدان که رسول خداصلی الله علیه وآله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102) خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه 23/3/1400 ظهر و عصر موضوع: ( ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی که انسان معمولا به آنها نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد؛ از آنجایی که مسائل نماز مورد نیاز است چند نکته درباره نماز مسافر خدمت شما عرض می شود: 1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند؛ لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد؛ نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست. (1) 2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود. مسائل شرعی بسیار جزئی و دقیق است و در برخی موارد بین مراجع تقلید تفاوت فتوی وجود دارد که هر کسی باید بر طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند، در همین راستا سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1335) (2) (رساله مراجع م 1336 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی) @AhkameHarameRazavi
موضوع: بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام برخی گویند: به خاطر اعتراض به وضع موجود رأی نمیدهیم تا حکومت تنبیه شود. جواب:1️⃣ اگر منظور از تنبیه حکومت، دولت مستقر است که او تا دو سه ماه دیگر میرود است و اگر منظور کل نظام است، چه ما رأی بدهیم چه ندهیم، رئیس‌جمهور نظام تعیین می‌شود. 2️⃣ پس قرار است چه کسی را تنبیه کنیم؟ این کار در واقع تنبیه خودمان است. چرا؟ 3️⃣ بررسی‌های تاریخی نشان میدهد که صدای معترضان خاموش، در تمامی کشورهای جهان هیچگاه شنیده نمیشود. 4️⃣ انتخابات زیادی در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون وجود دارد که در آنها اکثریت مردم رأی ندادند. ولی در جهت منویات آنها هیچ اتفاقی نیفتاد. 5️⃣ به عنوان معروفترین مثال می‌شود به انتخابات سال 1996 آمریکا اشاره کرد. در انتخابات سال 1996 ایاالت متحده، بیش از 50 درصد از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت نکردند و بیش از 50 درصد افرادی که شرکت کردند نیز به رئیس‌جمهور منتخب یعنی بیل کلینتون رأی ندادند. به بیان دیگر، دیگر، تنها 24 درصد از واجدین شرایط امریکایی رئیس‌جمهور کشورشان را انتخاب کردند. آیافریاد سکوت مردمی که به پای صندوقهای رأی نرفته بودند شنیده شد؟ آیا رأی مخالف 76 درصد جمعیت آمریکا، از ورود کلینتون به کاخ سفید جلوگیری کرد؟ 6️⃣ حتی یک مثال، از یک کشور، در جهان وجود ندارد که رأی ندادن، بر یک چیز تأثیری مثبت گذاشته باشد. خداوند توفیق شناخت وظیفه و عمل به آن در صحنه انتخابات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق. چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. (‏غرر الحکم؛ ص689) دین مقدس اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام از صفات شیعیان است. اما دین مبین اسلام با بی بند و باری و انجام گناه و ارتکاب کارهای حرام مخالف است و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به ‌گناهاه نباشد؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره مجالس شادی خدمت شما بیان می شود: مؤمنین گاهی سوال می کنند: به مجلس عروسی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند عروسی خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟ در مقام پاسخ (متاسفانه چون شنیده می شود که مجالسی برگزار می گردد که در آن شراب نیز در سفره است البته بسیار کم است) می گوئیم: اولا: اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد. ثانیا: اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هر چند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است. (1) نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، مکارم: شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست. (2) (رساله آموزشی، حضور در مجلس معصیت ص: 345 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 198 ، احکام مجلس عروسی ؛ مکارم، استفتائات ج 2 س 719 ؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148) @AhkameHarameRazavi
موضوع: ملاکهای از نظر اسلام بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام «در انتخابات به چه کسی رأی دهم؟!» دراسلام، امرزمامداری بسیار مهم است وکسی که عهده دارزعامت جامعهٔ اسلامی شود، باید دارای بیشترین شرایط علمی وعملی باشد که مهمترین آنهابا توجه به آموزه‌های دینی و عقلانی ازاین قرار است : 1⃣ باتقواوپرهیزکار، عادل و پارسا و پرهیز از هرگونه معصیت و گناه؛ 2⃣دارای حلم و بردباری و حسن اخلاق و خوشرفتاری با مردم و زیردستان؛ 3⃣ دارای‌زندگی‌ساده و بی آلایش و بی اعتنا به جلوه های فریبنده دنیا، توأم با رعایت عفت و پاکدامنی در خانواده. امام علی(ع) میفرمایند: «حکمرانی طعمه و خوراک نیست، بلکه امانت است».[نهج البلاغه، نامه۵]؛ 4⃣پایبند به اجرای سنت های دینی و انجام واجبات الهی؛ 5⃣دارای دانش کافی و آگاهی از آموزه های اسلامی، همراه با بینش عمیق سیاسی و مدیریت‌کافی و حسن‌تدبیر برای اداره امور جامعه؛ 6⃣برای پیروزی بر رقیب از هر وسیله‌ای استفاده ننماید. امام علی(ع) در مقابل کسانی که پیشنهاد میدادند، برای جذب افراد و جلوگیری از خطر احتمالی به بعضی از آنها سهم بیشتری از بیت المال بدهد، میفرمایند: «به من دستور میدهید که با جور طلب یاری نمایم».[نهج البلاغه، خطبه۱۲]؛ 7⃣در همه حال مصلحت‌نظام‌اسلامی، وحدت و منافع و امنیت ملی را بر مصالح گروهی و جناحی و شخصی خود، مقدم بدارد؛ 8⃣براساس آیه کریمه «أَطِیعُوا اَللَّهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ»[نساء، آیه۵۹] همواره نسبت به اندیشه و نگرش ولایت پایبند بوده، در راستای خط امام و رهبری قدم بردارد؛ 9⃣ دشمن‌ستیز، دوست‌دارحق و مخالف باطل باشد: «أَشِدَّاءُ عَلَی اَلْکُفَّارِ، رُحَماءُ بَیْنَهُمْ».[فتح، آیه۲۹] خداوند توفیق شناخت وظیفه و عمل به آن در صحنه انتخابات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi