جمعه ظهر اعتقادی 1400/9/5
موضوع: #فواید_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/9/5
موضوع: #حقوق_همسایه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی میفرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ. صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)
در اسلام تاکید زیادی نسبت به همسایگان و رعایت حقوقشان شده است؛ بنابراین در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق همسایگان خدمت شما عرض می کنیم:
1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب میگردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1)
ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2)
2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3)
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و آمد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود.
4. رعایت مسائل بهداشتی و دقت در این امر نیز حق الناس است. اینکه مثلا زباله ها بی موقع بیرون بگذاریم و حتی از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مؤمنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1447)
(3) (جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235)
(4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/9/5
موضوع: #عوامل_مغفرت_در_قرآن
خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى] تشخیص [حقّ از باطل] قرار مى دهد و گناهانتان را از شما مى زداید و شما را مى آمرزد (آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران)
3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور)
4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن)
5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح)
6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء)
7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص)
8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/9/13
موضوع: #معامله_سلف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: مَن ْسَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ. هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. (وسائل الشیعة، ج7، ص:84)
چند نکته کوتاه درباره پیش خرید:
یکی از اقسام خرید و فروش، پیش خرید یا پیش فروش است به این معنا که انسان مبلغ کالا را زمان معامله پرداخت کند و در آینده کالایش را تحویل بگیرد (عکس نسیه)
هر کدام از معاملات هم برای صحیح واقع شدن شرایطی دارند و معامله سلف نیز شرایطی دارد که در صورت تخلف از آن صحیح نخواهد بود؛ به برخی از آنها اشاره می شود:
1. خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطۀ آنها تفاوت پیدا می کند معین نمایند. مثلا در پیش خرید ماشین نوع، رنگ، مدل و امثال آن که در قیمت ماشین مؤثر است باید در زمان قرارداد مشخص شود.
2. مدّت را کاملًا معین کنند، لذا اگر مثلًا بگوید تا اوّلین باران یا تا برداشت محصول جنس را تحویل مىدهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است.
3. پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار باید تمام مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بدهد و چنانچه بخواهد مبلغ کالای خریداری شده را به صورت قسطی بدهد، صحیح نیست (1) بنابر این پیش خرید آپارتمان یا خودرو به صورت قسطی باطل است مگر اینکه از قرارداد صلح یا شراکت و مانند اینها استفاده کنند. (اینکه برخی از شرکتهای داخلی خودرو ثبت نام می کنند و در دو یا چند قسط مبالغی از فرد دریافت می کنند معامله سلف (پیش فروش) نیست که البته صرفا بازی با الفاظ نیست و بر این مسائل آثاری مترتب است). (2)
توصیه می شود که برای اطلاع از جزئیات با کارشناس مسائل شرعی مشورت صورت بگیرد؛ می توانید در این زمینه با تلفن 05132020 که به صورت شبانه روز پاسخگویی می کند نیز بهره ببرید.
خداوند متعال به همه ما برکت در مال و عمر عنایت فرماید به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) جهت اطلاع: اگر مقداری از قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی با توجه به اینکه افراد هدفشان کل آپارتمان است یا تمام وسیله است؛ لذا نسبت به مابقی آپارتمان یا کالا باطل است.
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1597و 1598 ؛ رساله مراجع م 2112)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/9/13
موضوع: #آیه_خمس
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال)
1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را میرساند.
2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.)
3-برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی( علیه السلام ) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج میگردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546)
4-علت خمس: امام صادق علیه السلام میفرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337)
5-فلسفه خمس: امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا؛ همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581)
6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/9/13
موضوع: #سال_خمسی
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ أَشَدَّ مَا فِیهِ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ فَیَقُولَ یَا رَبِّ خُمُسِی... . سخت ترین و شدیدترین حالی که در روز قیامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان خمس برخیزند و بگویند: پروردگارا خمس ما را از کسانی که خمس پرداخت نکرده اند بگیر. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص: 547)
امشب بنا داریم چند نکته کوتاه درباره سال خمسی بیان کنیم:
1. کسی که دارای درآمد است، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند تا به حال محاسبه خمس نداشته، و از آنجایی که در ملاک شروع سال خمسی بین مراجع تفاوت فتوی وجود دارد، هر شخصی باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، سال خمسی او زمان امکان دریافت اولین حقوقش بوده است ، که تا یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی او می باشد و لازم است آنچه از درآمدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، خمسش را پرداخت کند. مثلا فرض کنید کسی اول بهمن سال 1399 در جایی مشغول به کار می شود و در آغاز اسفند همان سال حقوقش واریز می شود که در این مثال اول اسفند سال خمسی او می شود (یک اسفند 99) حالا تا اول اسفند 1400 (در بین این یک سال) اموالش را خرج می کند در اول اسفند 1400 باید خمس اموالش را بپردازد. مثلا اگر دو میلیون در حسابش باقیمانده خمس آن را به نماینده مرجع تقلیدش بپردازد. (1)
2. حالا اگر شخصی چند سالی از درآمد و زندگی او گذشته و تا حالا حساب سال نداشته اند لازم است برای محاسبه خمس به نماینده مرجع تقلیدش مراجعه کند که نسبت به موارد مشکوک نماینده مرجع با وی مصالحه می کند. (فتوی یا احتیاط)(2)
احکام و مسائل شرعی مخصوصا مسائل خمس بسیار دقیق و جزئی است که می توانید برای پرسش سوالات از سامانه تلفنی 05132020 که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد بهره مند شوید.
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 1765و م 1760)
(2) (رساله مراجع م 1797 ؛ اجوبه الاستفتائات س 928)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی 1400/9/13
موضوع: #سید_یمانی_از_علائم_ظهور
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷)
برای ظهور امام عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است
نکاتی درباره سید یمانی:
سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴)
یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶)
قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.)
یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان( علیه السلام )از نسل امام باقر( علیه السلام ) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام( عجل الله تعالی فرجه الشریف )، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱)
اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی ( علیه السلام )، ج۳، ص۲۷۵)
خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی 1400/9/14
موضوع: #قرض_الحسنه_با_رویکرد_ربای_قرضی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام: صدقةُ درهم افضل من صيام يوم؛ يك درهم صدقه دادن ثوابش از يك روز روزه مستحبى بیشتر است. من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 84 ، ح 1794.
چند نکته کوتاه درباره قرض الحسنه یا قرض دادن:
1. یکی از کارهای پسندیده که در اسلام نسبت به آن تاکید زیادی شده است، قرض الحسنه یا قرض دادن، می باشد مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد. حتی در روایات وارد شده که ثواب قرض دادن از صدقه بیشتر است. (1)
2. اگر به کسی قرضی داده شود و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و منفعت شود حرام است و معنای شرط سود این است که قرض گیرنده ملزم به پرداخت سود باشد که اگر سود را پرداخت نکند مورد اعتراض قرض دهنده قرار می گیرد. حتی اگر مقدار سود را معین نکند و بگوید هر چه دوست داری پرداخت کن، باز هم ربا محسوب می شود. (2)
3. اگر بدهکار غیر از ضروریات زندگی اش (مثل منزل و وسایل زندگی و ...) چیزی اضافی نداشته باشد تا قرض خود را در زمان خودش بپردازد، بر طلبکار حرام است که با مطالبه و خواستن طلب، او را در تنگنا و زحمت قرار دهد؛ بلکه واجب است او را تا توانایى پیداکردن مهلت بدهد. (3)
سامانه پیامکی 30002020 آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات خویش را به این سامانه ارسال کرده و جواب را دریافت کنید.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1002 و 1003)
(2) (رساله مراجع، مساله 2283 ؛ تحریر الوسیله، کتاب قرض م 9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011)
(3) تحریر الوسیلة، کتاب الدّین و القرض، القول فی احکام الدین، م۱۶؛ ناصر مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م۱۹۴۳؛ سیدعلی سیستانی، منهاج الصالحین، ج۲، م۱۰۰۰.
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی 1400/9/14
– موضوع: #شرایط_قبول_نشدن_نماز_1
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-ایمان نداشتن به امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف )
امام باقر ( علیه السلام ) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمیگردد" (کافی، ج1، ص449)
2-سبک شمردن نماز :
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: "چه بسا شخصی پنجاه سال نماز میخواند ولی یک نمازش قبول نمیشود؛ چون نمازش را سبک میگیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمیگردد". ( کافی، ج 3، ص 269)
3- نداشتن حضور قلب:
امام صادق( علیه السلام ) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238)
4-.ریا و خودنمایى در نماز
امام صادق( علیه السلام ) فرمودند: "در روز قیامت بندهاى را مىآورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا میكند. به او مىگویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مىرسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودهاند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71)
5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی 1400/9/14
موضوع: #کیفیت_نماز_احتیاط
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امشب بنا دارم نسبت به شک در رکعت 3 و 4 و نماز احتیاط نکاتی بیان کنم:
1. برخی از شکها در رکعات نماز هست که سبب واجب شدن نماز احتیاط میشود، مثل شک بین 3 و 4 در نماز چهار رکعتی که دستور این است که نمازگزار بنا را بر 4 بگذارد و در همان رکعت، نماز را تمام کند و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط بخواند.
2. نماز احتیاط به این صورت است که اگر نمازگزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند، باید فورا بعد از سلامِ نماز، نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده کند و بعد از دو سجده، تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجدهی رکعت اول نماز احتیاط، یک رکعت دیگر مثل رکعت اول بجا آورد و بعد از دو سجدهی رکعت دوم، تشهد و سلام را بخواند. (2)
3. نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و نباید نیتِ نماز احتیاط را به زبان آورد، و باید (فتوا یا احتیاط) حمد، حتی بسم الله آن را آهسته بخواند. (3)
زائرین و مجاورین محترم میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابقِ نظر همان مرجع دریافت کنید.
خداوند متعال ما را با اقامه کنندگان نماز محشور کند، به برکت صلوات بر محمد و اله محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1199)
(2) (رساله مراجع م 1215)
(3) (سیستانی: احتیاط مستحب بسم الله آهسته خوانده شود.) (رساله مراجع م 1216)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/14
موضوع: #شرایط_قبول_نشدن_نماز_2
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم )فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمیشود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴)
2-قطع رابطه با برادر ديني
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم )به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینیات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمیشود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴)
3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین
امام صادق ( علیه السلام ) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نميکند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349)
4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313)
5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی 1400/9 / 15
موضوع: #احکام_مال_پیدا_شده
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت کاظم علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ... َالخیانَةُ و َالکَذِبُ یَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ ... . خیانت در امانت مردم و دروغگویى باعث فقر و نفاق مى شود. (تحف العقول ص: 403)
یکی از مسائل شرعی که یا برایمان پیش آمده است و یا ممکن است پیش بیاید پیدا کردن اشیاء و اموال در اماکن عمومی است و اینکه وقتی چیزی پیدا کردیم دستور دین در رابطه با آن چیست؟ امروز چند نکته در این باره بیان می کنیم:
1. بر انسان لازم نیست مالیکه پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی به نظر اکثر مراجع تقلید کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (1)
2. اگر مالی که برداشته نشانهای نداشته باشد که بواسطه آن صاحبش معلوم شود به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب، آن را از طرف صاحبش به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
3. اگر نشانه ای دارد که بواسطه آن می تواند صاحبش را پیدا کند و ارزش آن به مقدار حدود دو و نیم گرم نقره یا بیشتر باشد باید تا یک سال مرتب اعلام کند به این صورت که هفته اول هر روز و هفتههای بعد هر هفته یک بار اعلام کند و نباید در اطلاع رسانی سهل انگاری نماید و چنانچه بعد از یکسال اطلاع رسانی صاحبش پیدا نشود می تواند آنها را برای خود بردارد به قصد اینکه هر وقت صاحبش پیدا شد عوضش را بدهد یا به صورت امانت برای صاحبش نگهداری کند یا صدقه بدهد. (3)
بزرگواران اگر در این زمینه یا مسائل دیگر شرعی سوالاتی در ذهن دارند می توانند با شماره پیامکی 30002020 و یا تلفنی 05132020 درمیان گذاشته و با ذکر نام مرجع تقلید پاسخ را دریافت کنند.
خداوند متعال روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد.
(2) آیت الله سیستانی: انسان می تواند آن را برای خود بردارد چه قیمت آن کمتر از یک درهم باشد و چه بیشتر از یک درهم باشد، هر چند احتیاط مستحب آن است که از طرف صاحبش آن را صدقه بدهد.
(3) رساله مراجع م 2564 و 2574 ؛ تحریر الوسیله، القول فی لقطه غیر الحیوان م 5، منهاج الصالحین ج 2 م643 و م766)
@AhkameHarameRazavi