چهارشنبه ظهر فقهی 1400/10/8
موضوع: #شرایط_نماز_مسافر_حرام_نبودن_سفر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود که در این رابطه به دو نکته اشاره می شود:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند.
2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است گاهی اوقات خود سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت حضرت رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع تقلید فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (1)
و یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کند. که در همه این موارد سفر گناه و معصیت است و نمازهای مسافر کامل است. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/10/8
موضوع: #عوامل_رسیدن_به_بصیرت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده(تشخیصدهنده حق از باطل) قرار مىدهد (انفال، آیه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد. در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد
2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین میآموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
بنابراین،همانگونه که با کمک نور در تاریکیها راه میپیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت میرساند
3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4- عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/10/8
موضوع: #مسائل_اجتماعی_امنیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ. دو نعمت است که نادیده گرفته میشود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴)
یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود:
1. هرگونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی.
2. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید. (1)
3. یکی از مسائلی که به معنای واقعی باعث ایجاد امنیت در جامعه می شود حمایت مردم جامعه اسلامی از ولایت فقیه است؛ که شروع انقلاب اسلامی با حمایت مردم از ولایت فقیه شروع شد و هر کجا که دشمنان انقلاب اسلامی خواستند شرارتی انجام دهند وقتی مردم حمایت خود را از ولی فقیه جامعه اسلامی اعلام کردند تمام نقشه های دشمن نقش برآب شد؛ از جمله همین نهم دی ماه سال 1388 بود که بعد از آن همه نقشه های شوم دشمن و ناامن کردن جامعه اسلامی، با تظاهرات چند 10 میلیونی مردم در حمایت از ولایت فقیه و میثاق امت با ولایت، همه نقشه های دشمن از بین رفت و امنیت به جامعه برگشت و در همین روز بود که مقام عظمای ولایت فرمودند: روز نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/10/8
موضوع: #پیامدهای_ضعف_بصیرت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -گرامیداشت روز بصیرت وحماسه نهم دی
امام صادق ( علیه السلام ) درباره خطر عدم بصیرت می فرمایند: اَلْعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرَةٍ کالسَّائِرُ عَلی غَیرِ الطَّریقَ وَ لا یزیدُهُ سُرْعَةَ السِّیرِ مِنَ الطَّریقِ اِلّا بُعْداً.« یعنی، کسی که بدون بصیرت (بینایی) عمل کند چون کسی است که بیراهه رود (امالی شیخ صدوق، ترجمه کمره ای، ص 421)
ضعف بصیرت پیامدهای خطرناکی دارد که برخی عبارتنداز:
1-انحراف از مسیر حق و ولایت: ضعف بصیرت سیاسی سبب خواهد شد که ایمان از استحکام برخوردار نباشد و به اندک گفتاری تغییر عقیده دهد و با اندک ابهامی از راه برگردد. تاریخ گواه است که چه بسا بودند افرادی که در رکاب پیامبر(ص) جنگیدند ولی با ظهور پیامبران دروغین و کذاب مانند مسیلمه دست از دین پیامبر اکرم(ص) برداشتند و به ادیان ساختگی روی آوردند. خوارج در برابر ناطق قرآن یعنی علی بن ابیطالب ( علیه السلام ) شعار »لا حکم الا للّه« را سرمی دادند، چه کج فهمی که آنها گرفتار آن شده بودند.
2-دنیاگرایی: ضعف بصیرت سیاسی، رفته رفته زمینه راحت طلبی و دنیاگرایی را پیش خواهد کشید و دلبستگی به دنیا و فریفته شدن به زرق و برق و لذتهای دنیا را بُروز خواهد داد. راحت طلبی و گرفتار شدن در دام دنیا هر حرکت مقدسی را با شکست مواجه خواهد کرد و به راستی »حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کلُّ خَطیئَةٍ« خواهد بود، یعنی دوستی دنیا اساس هر خطا و گناه است. این عامل، انسان را از یاد خدا غافل می کند
امام خامنه ای فرمودند: دنیاگرایی باعث میشود که فقط دنیای خودشان اهمیت پیدا کند و از ترس از دست دادن مال، مقام و پست، حاضر می شوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و از حق طرفداری نمی کنند و وقتی این جوری شد، با شهادت حسین بن علی ( علیه السلام ) آغاز می شود (21 / 5 / 1375)
3-تفرقه و دودستگی: انسانهایی که از آگاهی و روشن بینی برخوردار نیستند بر اثر عدم درک صحیح و جهل نسبت به همه جوانب یک حادثه به وحدت نمی رسند و بین آنان اختلاف می افتد. خداوند می فرماید: »فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَینَهُمْ زُبُراً کلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیهِمْ فَرِحُونَ.« (مؤمنون: 53) یعنی، آنگاه مردم امور دین خود را پاره پاره کرده و در آیین فرقه فرقه شدند و هر گروهی به آنچه نزد خود پسندیدند دلخوش گشتند.
خداوند بصیرت واقعی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/10/9
موضوع: #ولایت_فقیه
مناسبت: روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...و أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. (وسائل الشیعة، ج27 ص140)
به مناسبت نهم دی ماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، چند نکته کوتاه درباره ولایت فقیه خدمت شما عرض می شود:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط. (1)
2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه.
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات، س 56 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4)
(2) (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/10/9
موضوع: #مولفه_های_بصیرت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام کاظم ( علیه السلام ) در اهمیت بصیرت می فرمایند : تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اَللَّهِ فَإِنَّ اَلْفِقْهَ مِفْتَاحُ اَلْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلسَّبَبُ إِلَى اَلْمَنَازِلِ اَلرَّفِيعَةِ وَ اَلرُّتَبِ اَلْجَلِيلَةِ فِي اَلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا : دین خدا را به درستی بشناسید؛ زیرا فهم دینی کلید بصیرت و تمام عبادت و راه رسیدن به مقامات والای دینی و دنیایی است. (تحف العقول،ج1، ص410)
ولایتمداری شاخصه هایی دارد که برخی عرض میشود:
1-بصیرت: مومن با بصیرت میتواند حق را از باطل تشخیص میدهد وگرنه مثل جنگ جمل، پیرو ولایت را از ولایت جدا میکند، (ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا) در انقلاب ما نیز کسانی بودند که ابتدا ولایتمدار بودند؛ ولی بعدا بخاطر بی بصیرتی برعلیه انقلاب شدند.
2-اطاعت: خدواند می فرماید: اءَطِیعُوا اللّهَ وَاءَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»ای کـسـانـی کـه ایـمـان آورده ایـد اطـاعـت کـنـیـد خـدا را و اطـاعت کنید پیامبر خدا و اولوالامر [اوصیای پیامبر] را.( 65نساء) و در عـصـر غـیـبـت اطـاعـت از مـقـام ولیّ فـقـیـه بـه عـنـوان جـانـشـیـن عـام امـام عـصر عجل اللّه تعالی فرجه ادامه اطاعت از دستورات الهی است و در همه زمانها جاری است .
3-صبر و استقامت:خدواند می فرماید: الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا (آیه 13 احقاف) ،یعنی در راه خدا باید صبر کرد و
مثل حضرت زینب ( علیه السلام ) که همه سختیها راتحمل کرد؛باید در جنگ،سختیها و مشکلات تحمل کند و غر نزند، ومثل دوران صدر اسلام؛ در سختیها مثل شعب ابی طالب ویا انواع جنگها ولی خدا را تنها نگذارد.
4-محبت: حـب بـه خداوند به عنوان محبوب یگانه و نیز دوست داشتن اولیای الهی به عنوان مـظـاهـر ولایـت الهـی بُعد روانشناختی ولایت مداری است. نـشـانـه حـب بـه خـداونـد (قـُلْ إِن کـُنـْتـُمْ تـُحـِبُّونَ اللّهَ) پـیـروی از پـیامبر (ص ) و اولیای الهی(فـاتـبـعـونـی ) اسـت و پـاداش آن (محبوبیت نزد خداـ لحـبـبـکـم اللّه ) مـی شـود کـه ایـن خـود از مـراتـب کمال آدمی است
خداوند بصیرت واقعی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/10/9
موضوع: #نماز_جمعه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَم سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می سازد. (وسائل الشیعه، ج7 ص: 297)
مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم است و در حرم مطهر نیز نماز جمعه برگزار می شود؛ امشب چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبهها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3)
3. کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادی انجام دهد.
زائرین و مجاورین گرامی میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1)
(2) بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی)
(3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 )
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/10/9
موضوع: #شرایط_مشمول_شفاعت_شدن
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در مورد شفاعت کنندگان می فرماید: لَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ: هرگز از احدی جز آن کسی که خدا از او راضی است ،شفاعت نکنند(آیه 28 انبیاء)
شفاعت اولیاى الهى در روز قیامت براى گنهكاران، بدون حساب نیست؛ بلكه متوقف بر شرایطى است كه در همین دنیا باید آن را به دست آورد. در آیات و روایات، براى هیچ فرد یا گروهى تضمین نشده است كه حتماً مورد شفاعت قرار مىگیرند؛ بلكه صفات و ویژگىهاى كلى كسانى كه از این نعمت بهرهمند و یا محروماند، بیان شده است. بر اساس آیات و روایات، شرایط شمول شفاعت نسبت به بنده گنهكار، عبارت است از:
1- رضایت خداوند: شفاعت شوندگان باید مورد رضایت و پسند خداوند باشند؛ یعنى، شفاعت در حق كسانى مؤثر خواهد بود كه در دنیا در مسیر اطاعت، بندگى و رضایت خداوند قرار داشتند. قرآن كریم مىفرماید: «و [ شفیعان ]شفاعت نمىكنند، مگر براى كسى كه مورد رضایت و پسند خداوند باشد». ( آیه 28 انبیاء)
در حقیقت شفاعت تجلّى اراده و خواست خداوند، مبنى بر بخشش و آمرزش بندگانى است كه در دنیا عقیده و عملشان مورد رضایت خداوند بوده است؛ هرچند دچار خطا و لغزش نیز شدهاند. شفاعت، پاداشى در حق آنان است.
2- حفظ اصل ایمان
كسانى مورد شفاعت قرار مىگیرند كه به سبب گناهان، اصل ایمانشان به خطر نیفتاده باشد. به همین جهت، در منابع دینى آمده است: كافر، مشرك و منافق در روز قیامت مورد شفاعت قرار نمىگیرند.
رسول اكرم(ص) فرموده است: «شفاعت براى تردیدكنندگان، مشركان و كافران نیست؛ بلكه براى مؤمنان یكتاپرست است». (میزان الحكمه، ج 4، ص 1472، ح 9482.)
3- رابطه معنوى شفاعت شونده و شفیعان
كسانى مورد شفاعت قرار مىگیرند كه در دنیا ارتباط روحى و معنوى خاصى بین آنان و شافعان برقرار شده باشد. كسانى كه نسبت به اولیاى الهى محبت و مودّت دارند و در دنیا تحت جذبه هدایتگرى آنان قرار گرفته و همفكر، هم عقیده و همراه ایشان بودهاند. یعنی رابطه معنوى و سنخیت بین امام و ماموم است كه باعث شفاعت شده است واز این جهت در روایات بر محبت و دوستى پیامبر اكرم و امامان معصوم تأكید شده است (بحار، ج 27، ص 158)محبت حقیقى، محب را شیفته محبوب كرده و موجب همگونگى در عقاید، اخلاق و سلیقهها مىشود و از ارتكاب گناه مىكاهد و مانع از دلبستگىها و وابستگىهاى كاذب مىشود.
4-اعتقاد به شفاعت داشتن: باید اعتقاد قلبی به شفاعت داشته باشند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : هر کس به شفاعت من ایمان نداشته باشد شفاعت من به او نمیرسد(عيون اخبار الرضا، ج٢، ص۶۶)
خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/10/10
موضوع: #ترویج_فرهنگ_غیر_دینی
مناسب: روز شنبه آغاز سال جدید میلادی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َلَایَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی. (به مؤمنان بگو ) لباس(خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راههای دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لایحضره الفقیه، ج1، ص:253)
یکی از گناهانی که آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته اند پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره این گناه بیان می شود:
1. یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ غیر دینی است یعنی فرهنگی که در مقابل دستورات اسلامی است مثل فرهنگ منحط غربی که با تعالیم اسلام منافات دارد؛ و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است؛ لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است؛ و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غیر دینی می باشد نیز اشکال دارد. (1)
2. یکی از مهمترین وظایف بانوان برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جامعه اسلامی، حفظ حجاب اسلامی و ترویج آن و پرهیز از لباس هایی است که پوشیدن آنها تقلید از فرهنگ دشمن محسوب می شود. (2)
3. مؤمنین باید نسبت به مدها و آرایشهایی که از غرب وارد کشور می شود دقت ویژه کنند و مواردی را که می بینند با سبک زندگی دینی مسلمان منافات دارد جداً اجتناب کنند و با ترویج آن نیز مقابله نمایند مانند ناخن و مژه مصنوعی.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1381)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1380 ؛ استفتائات تبریزی ج1 س 2229 و 2228 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1663)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/10/10
موضوع: #موانع_شفاعت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمكاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت كننده ای كه شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر)
برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از:
1-ظالم و ستمگر بودن:
از آیات استفاده می شود كه از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (عليه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مكن، زیرا آنان محكوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد".
2-سبک شمردن نماز: امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(منلایحضرهالفقیه، ج 1 ،ص 206 )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود.
3-عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم ( علیه السلام ) ذكر شده است. كسى كه روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیتهاى دینى بوده؛ لكن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت.
امام صادق ( علیه السلام ) مىفرماید: «هركس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ كس رضایت خداوند را جلب نخواهد كرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد(ص)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است.
4-توبه نکردن : امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت ( علیه السلام ) می شود(منلایحضرهالفقیه ج 3 ص 574 )
خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/10/11
موضوع: #تعقیبات_نماز
مناسبت: آغاز سال جدید میلادی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اسلام نقل شده است: زمانی که بنده ای نمازش را تمام می کند و بعد از نماز دعایی نمی کند؛ خداوند به ملائکه اش می گوید: ای ملائکه من! بنده مرا ببینید؛ فقد أدى فريضتي و لم يسأل حاجتَه منّي، (نماز واجب را به جاى آورد، ولى از من درخواستی حاجت نكرد) كأنه قد استغنى عني (گويا از من بى نياز است!) خذوا صلاته فاضربوا بها وجهَه. (نمازش را بگیرید و برچهره اش بكوبيد). (بحارالانوار، ج 82 ص 325)
مطابق احادیث نافله ها و همچنین تعقیبات مکمل نواقص نمازهای ما هستند لذا دقت داشته باشیم که از انجام این مستحبات قبل و بعد نماز غفلت نکنیم.
اما چند نکته کوتاه درباره تعقیبات نماز:
1. مستحب است انسان بعد از نماز مقداری مشغول تعقیبات شود، یعنی مشغول خواندن ذکر و دعا و قرآن و مانند اینها یا کارهایی مثل فکر کردن در عظمت پروردگار یا گریه کردن به جهت خشوع در برابر خداوند متعال. و این عمل، بعد از نمازهای واجب مخصوصا نماز صبح، تاکید بیشتری شده است.
2. لازم نیست دعای بعد از نماز حتما به عربی باشد؛ ولی بهتر است دعاهایی که به عنوان تعقیبات در کتاب های معتبر نقل شده است خوانده شود.
3. از جمله این تعقیبات گفتن سه مرتبه الله اکبر بعد از سلام نماز است، همین عملی که مردم بعد از سلام نماز انجام می دهند و کیفیت گفتن این تکبیرها همانند تکبیرهای نماز است یعنی با گفتن تکبیرها دست ها را تا مقابل صورت بالا بیاورد و گرداندن سر در هنگام تکبیرها به سمت راست و چپ مدرک شرعی ندارد. و همچنین یکی از تعقیباتی که بسیار سفارش شده است تسبیحات حضرت زهرا سلام الله می باشد. (1) که در روایتی حضرت صادق علیه السلام درباره فضیلت آن فرمودند: تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار رکعت نماز در هر روز است. (2)
سامانه تلفنی 05132020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین گرامی می باشد.
خداوند متعال توفیق بندگی و عبادت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی التعقیب ؛ توضیح المسائل جامع، تعقیبات نماز)
(2) قال اباعبدالله علیه السلام تَسبیحُ فاطِمَةَ علیهاالسلام فى کُلِّ یَومٍ فى دَبرِ کُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَکعَةٍ فى کُلِّ یَومٍ. (کافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/10/11
موضوع: #انواع_جهاد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختیها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. جهاد با نفس : رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهمترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنانکه در روایت میخوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش میکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره توبه میخوانیم: «با کفار قتال کنید بهگونهای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi