eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه مغرب فقهی 1400/12/9 مناسبت: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید مبعث در روایتی پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382) روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که در مفاتیح نقل شده است و البته چون سوالات فقهی در این زمینه زیاد است و مسائل مورد نیاز را نیز دستور داریم که بیاموزیم برخی از این اعمال را به همراه نکاتی شرعی خدمتتان اطلاع می دهیم: 1. غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ البته به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از وضو نمی کند. (1) 2. بسیار صلوات فرستادن. 3. زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام‌ 4. روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (2) نکته: اینکه گفته می شود روزه گرفتن در روز عید مبعث ثوابش معادل هفتاد سال روزه است، برای کسی این سوال ممکن است ایجاد شود که پس کسی که مثلا اصلا روزه نگرفته یا چندین سال روزه نگرفته همین یک روز را روزه بگیرد، کفایت از روزه های قضا می کند؟ که در جواب این سوال عرض می شود، این برداشت صحیح نیست و کفایت از روزه های قضا نمی کند و به هر تعدادی که انسان روزه قضا دارد باید قضای آن را انجام دهد. 5‌. دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است. (مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: کفایت از وضو می کند. (رساله مراجع م 644) (2) (رساله مراجع م 1563) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/9 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: .1- اطمینان و آرامش قلب امام علی ( علیه السلام )  فرمود: هنگامی که آیه «الابذکر اللّه تطمئن القلوب-آیه 28 رعد-» نازل شد پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: این(آرامش[) مربوط به کسانی است که خدا و رسولش را دوست داشته باشد. «و احبّ اهل بیتی صادقاً غیر کاذب کسی که اهل بیت مرا صادقانه و بدون دروغ دوست داشته باشد و مؤمنان را در حضور و غیاب دوست داشته باشد. آگاه باشید با یاد خدا همدیگر را دوست دارند. (کنزالعمّال، ج 2، ص .442) 2- حکمت امام صادق ( علیه السلام )  فرمود: « کسی که اهل بیت ما را دوست داشته باشد و محبّت ما در قلب او تثبیت شود چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تازه می گردد.» (محاسن، ج 1، ص .141) 3- استکمال دین پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: « محبّت به اهل بیت و ذریّه من سبب کامل شدن دین است.» (امالی صدوق، ج 1، ص .161) 4- امنیت در قیامت پیامبر خدا  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: « کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد خدای سبحان او را در روز قیامت با امان محشور فرماید.» (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص .58) یکی از راه های ابراز تولّی و محبت؛رفتن به زیارت و خواندن زیارت ها و توجّه به متن آن ها به ویژه زیارت جامعه کبیره است. خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی 1400/12/10 موضوع: مناسبت: عید مبعث سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید مبعث خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ. به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. (سوره توبه، آیه 128) در این روز که متعلق به قطب عالم امکان است نکاتی شرعی راجع به دعا کردن برای حضرتش بیان می کنیم: 1. در عظمت شخصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله همین بس که در تشهد نمازها، واجب است که بر ایشان و اهل بیت ایشان، درود فرستاده شود و اگر کسی عمدا این کار را انجام ندهد، نمازش باطل است؛ (1) در صلوات تشهد نماز "و عجل فرجهم" جزء نماز نمی باشد اما گفتن آن به نیت ذکر یا دعا اشکالی ندارد. (2) 2. صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام در تمام حالات از مستحباتی است که سفارش زیادی شده است. و نیز مستحب است هر وقت انسان نام مبارک رسول خدا را بگوید یا بشنود، هرچند در نماز باشد صلوات بفرستد. (به اینکه ذکر را در هر کجای نماز که هست قطع کرده صلوات را فرستاده و بعد از صلوات نماز را ادامه دهد) همچنین موقع نوشتن نام مبارک حضرتش و یا حتی زمانی که حضرت را یاد می کند، نیز مستحب است انسان صلوات بفرستد. (3) 3. یکی از مستحبات بعد از تشهد اول نماز و قبل از برخاستن برای رکعت بعد گفتن این جمله و دعا است که بگوید: "و تقبل شفاعته و ارفع درجته" یعنی خدایا شفاعت پیامبر را نسبت به امتش قبول کن و درجه اش را ترفیع ده! (4) خداوند متعال به حق پیامبر رحمتش لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1100 ؛ عروه الوثقی، فصل فی التشهد، واجباته ؛ توضیح المسائل جامع، مساله 1305 ) (2) (رهبری، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، نماز، شماره 771505 ؛ سیستانی، استفتائات سایت ؛ مکارم، استفتائات سایت) (3) (عروه الوثقی، فصل فی الصلاه علی النبی ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، استحباب ذکر صلوات در نماز ؛ تعقیبات نماز ؛ توضیح المسائل جامع، مساله 1338 و 1339) (4) (العروه الوثقی، فصل فی التشهد، م4، توضیح المسائل مراجع، م1103) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/10 موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )  هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323) اهداف متعدد بعثت پیامبران در قرآن عبارتند از: 1- خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید 2ـ تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آل‌عمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید. 3- ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵) ۴ـ رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳) ۵ـ تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ[انعام/۴۸) خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/12/10 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنَا بَعْدَ مَمَاتِنَا فَکَأَنَّمَا زَارَنَا فِی حَیَاتِنَا. هر کس ما را بعد از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات زیارت کرده است. (وسائل الشیعه ج14 ص322) یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است، اما باید توجه داشت که در هنگام تشرف به حرم مطهر مسائلی وجود دارد که واجب است آنها رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود: 1. آنچه زائرین عزیز در هنگام زیارت باید توجه وی‍‍ژه‌ای داشته باشند این است که زیارت مستحب است و آزار و اذیت دیگران حرام است؛ لذا در هنگام عبور و مرور در صحن ها و رواقها یا خواندن زیارت و دیگر شؤون، باید مواظب باشیم که زیارت همراه با اذیت و آزار زائرین نباشد. 2. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) می‌تواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف ‌زیر ‏‌گنبد مطهر نیز، حرام است. اما حرم ‌امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (1)‌ 3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن و کتب ادعیه و مهر یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند. 4. زیارت یک امر مستحبی است اما رعایت مسائل شرعی در هر مکان و در هر زمان مخصوصا در حرم مطهر شرعا واجب است؛ لذا بانوان محترم در رعایت حجاب و پوشش شرعی کوشا باشند و مردان نیز نسبت به نگاه به نامحرم نیز مواظب باشند. خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مشهور: توقف‌ در زیر گنبد حرام‌ است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، ‌صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است. (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/10 موضوع: ‏_بیت_علیهم_السلام سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- برای اینکه دوستى  ومحبت اهل‏بيت ( علیه السلام )  را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود: 1- معرفت اهل بيت ( علیه السلام ) :  : در سايه معرفت امام به كمالات و ويژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گرديم و اين باعث محبت نسبت به اهل بيت ( علیه السلام )  میشود. امام صادق ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: «امام آن شاخص آشكار است كه بين خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر كس او را شناخت مؤمن مى‏گردد و هر كس او را انكار كرد كافر مى‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.) . مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ايمان، عين حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: «الايمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095) 2- اطاعت از اهل بيت ( علیه السلام ) : هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصيان شود، به همان اندازه بغض و كدورت نسبت به آنان در دل ايجاد مى‏شود و برعكس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گيرد. امام رضا ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏كنم كه حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراين يكى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است. 3- توسل  حقیقی: در سايه شناخت امام مى‏فهميم همه چيزمان به او وابسته است. واسطه فيض و كمال و همه چيزمان امام مى‏باشد براى آشنايى بيشتر ترجمه زيارت جامعه كبيره را مطالعه كنيد. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است كه حب را در دل بيش از پيش مى‏پروراند. 4- تولى و تبرى: دو اصلى كه با حب اهل بيت ( علیه السلام )  تأثير متقابل دارند يعنى، حب اهل بيت ( علیه السلام ) ، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بيت ( علیه السلام )  را در پى دارد. خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی  1400/12/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548) یکی از عبادات مالی، خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب می‌شود، لذا چند نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم: 1. هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد. 2. اگر بر کسی‏ خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد. 3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1) خدای رحمان، ما را گرفتار و ذلیل حب دنیا قرار ندهد، به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی  1400/12/11 موضوع:  سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست. دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430) امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی  1400/12/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ‏ النَّاسِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص234) از آنجایی که فردا در تقویم روز پنجشنبه آخر ماه رجب است و روزه بسیار فضیلت دارد، چند نکته درباره روزه قضا خدمت شما عرض می شود: 1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر اینکه در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته یا مسافرت بوده و روزه نگرفته یا خانم عذر شرعی داشته و روزه نگرفته است به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر بتواند تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب است (به فتوی یا احتیاط واجب) قضای روزه را انجام دهد. (1) 2. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد. (2) 3. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد. (3) 4. افرادی که روزه قضا دارند نمی توانند نیت روزه مستحبی کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته است نیز شرعا از روزه معذورند و سعی کنند از دیگر اعمال این ماه بهره مند شود.. (4) خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، رهبری، صافی، وحید، بهجت: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌، شبیری: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 18 ؛ رساله آموزشی رهبری، ج 1 درس 64 ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 1047 ؛ رهیافت روزه، ص: 176) (2) شبیری: در روزه قضای ماه رمضان خودش تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت روزه صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ رساله مراجع م 1564 و م 1565 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 55 و 57 ؛ شبیری، المسائل الشرعیه، م 1572) (3)رساله مراجع م 1653 4. رساله مراجع م 1563 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/11 موضوع:  خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/12/12 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ. خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود، حرام کرده است. (تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69)  بنا داریم چند نکته ای درباره خوردنی ها و آشامیدنی ها خدمت شما بیان کنیم که در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود: 1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1) 2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2) 3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (3) 4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند. خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 145) (2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882) (3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/12 موضوع:  سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi