سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/10
موضوع : #اهداف_بعثت_انبیاء
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران در قرآن عبارتند از:
1- خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید
2ـ تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علیالمؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آلعمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3- ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵)
۴ـ رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳)
۵ـ تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ[انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/12/10
موضوع: #احکام_حرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنَا بَعْدَ مَمَاتِنَا فَکَأَنَّمَا زَارَنَا فِی حَیَاتِنَا. هر کس ما را بعد از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات زیارت کرده است. (وسائل الشیعه ج14 ص322)
یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است، اما باید توجه داشت که در هنگام تشرف به حرم مطهر مسائلی وجود دارد که واجب است آنها رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود:
1. آنچه زائرین عزیز در هنگام زیارت باید توجه ویژهای داشته باشند این است که زیارت مستحب است و آزار و اذیت دیگران حرام است؛ لذا در هنگام عبور و مرور در صحن ها و رواقها یا خواندن زیارت و دیگر شؤون، باید مواظب باشیم که زیارت همراه با اذیت و آزار زائرین نباشد.
2. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) میتواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر گنبد مطهر نیز، حرام است. اما حرم امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (1)
3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن و کتب ادعیه و مهر یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
4. زیارت یک امر مستحبی است اما رعایت مسائل شرعی در هر مکان و در هر زمان مخصوصا در حرم مطهر شرعا واجب است؛ لذا بانوان محترم در رعایت حجاب و پوشش شرعی کوشا باشند و مردان نیز نسبت به نگاه به نامحرم نیز مواظب باشند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: توقف در زیر گنبد حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حراماست. (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/10
موضوع: #راههای_كسب_دوستى_اهل_بیت_علیهم_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
برای اینکه دوستى ومحبت اهلبيت ( علیه السلام ) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1- معرفت اهل بيت ( علیه السلام ) :
: در سايه معرفت امام به كمالات و ويژگىهاى منحصر به فردش آشنا مىگرديم و اين باعث محبت نسبت به اهل بيت ( علیه السلام ) میشود. امام صادق ( علیه السلام ) مىفرمايد: «امام آن شاخص آشكار است كه بين خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر كس او را شناخت مؤمن مىگردد و هر كس او را انكار كرد كافر مىگردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
. مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ايمان، عين حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام ) مىفرمايد: «الايمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2- اطاعت از اهل بيت ( علیه السلام ) : هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصيان شود، به همان اندازه بغض و كدورت نسبت به آنان در دل ايجاد مىشود و برعكس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مىگيرد. امام رضا ( علیه السلام ) مىفرمايد: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مىكنم كه حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراين يكى از راههاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3- توسل حقیقی: در سايه شناخت امام مىفهميم همه چيزمان به او وابسته است. واسطه فيض و كمال و همه چيزمان امام مىباشد براى آشنايى بيشتر ترجمه زيارت جامعه كبيره را مطالعه كنيد. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانهاى است كه حب را در دل بيش از پيش مىپروراند.
4- تولى و تبرى: دو اصلى كه با حب اهل بيت ( علیه السلام ) تأثير متقابل دارند يعنى، حب اهل بيت ( علیه السلام ) ، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بىزارى از دشمنان خدا و آنان را مىآورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بيت ( علیه السلام ) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی 1400/12/11
موضوع: #خمس_و_بدهکاری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548)
یکی از عبادات مالی، خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب میشود، لذا چند نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم:
1. هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در سررسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2. اگر بر کسی خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد.
3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1)
خدای رحمان، ما را گرفتار و ذلیل حب دنیا قرار ندهد، به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/12/11
موضوع: #علائم_قبولی_زیارت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/12/11
موضوع: #روزه_قضا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج8 ؛ ص234)
از آنجایی که فردا در تقویم روز پنجشنبه آخر ماه رجب است و روزه بسیار فضیلت دارد، چند نکته درباره روزه قضا خدمت شما عرض می شود:
1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر اینکه در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته یا مسافرت بوده و روزه نگرفته یا خانم عذر شرعی داشته و روزه نگرفته است به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر بتواند تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب است (به فتوی یا احتیاط واجب) قضای روزه را انجام دهد. (1)
2. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد. (2)
3. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد. (3)
4. افرادی که روزه قضا دارند نمی توانند نیت روزه مستحبی کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته است نیز شرعا از روزه معذورند و سعی کنند از دیگر اعمال این ماه بهره مند شود.. (4)
خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، رهبری، صافی، وحید، بهجت: احتیاط واجب. فاضل، مکارم، شبیری: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 18 ؛ رساله آموزشی رهبری، ج 1 درس 64 ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 1047 ؛ رهیافت روزه، ص: 176)
(2) شبیری: در روزه قضای ماه رمضان خودش تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت روزه صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ رساله مراجع م 1564 و م 1565 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 55 و 57 ؛ شبیری، المسائل الشرعیه، م 1572)
(3)رساله مراجع م 1653
4. رساله مراجع م 1563
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/11
موضوع: #عوامل_مغفرت_در_قرآن
خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى] تشخیص [حقّ از باطل] قرار مى دهد و گناهانتان را از شما مى زداید و شما را مى آمرزد (آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران)
3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور)
4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن)
5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح)
6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء)
7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص)
8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/12/12
موضوع: #خوردنی_های_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ. خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود، حرام کرده است. (تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69)
بنا داریم چند نکته ای درباره خوردنی ها و آشامیدنی ها خدمت شما بیان کنیم که در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود:
1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1)
2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2)
3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (3)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 145)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882)
(3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/12
موضوع: #انواع_رابطه_مردم_با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/12/12
موضوع: #نماز_جمعه
مناسبت: در فرض اول ماه شعبان بودن مناسب است تبریک حلول ماه شعبان نیز بیان گردد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. هيچ قدمي نيست كه به سوي نماز جمعه برداشته شود، مگر اين كه خداوند بدن صاحب آن را بر آتش حرام مي كند. (وسائل الشیعه ج 7 ص: 297)
مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم شده است و در حرم مطهر هم انشاء الله نماز جمعه برگزار خواهد بود؛ لذا به جهت اینکه نسبت به این واجب اطلاعاتمان بیشتر شود امشب چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبهها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3)
3. کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز میکند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (4)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1)
(2) (بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی)
(3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 )
(4) (رساله مراجع ص 847)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/12
موضوع: #اهمیت_اخلاق_خوش_در_سیره_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1-سنگینترین عمل:امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست( عیون اخبار الرضا ( علیه السلام ) ج 2 ص 37)
2-زن ندادن به بداخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیهالسلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن(وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3-نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند (عیون اخبار الرضا ( علیه السلام ) ج 2 ص 37)
4-بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5-نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیکترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا ( علیه السلام ) ، ج2، ص38)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/12/13
موضوع: #اسباب_محرمیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ....أَفْضَلُ الْعِبَادَة الْعَفَافُ... . برترین عبادت پاکدامنی است. (الکافی(ط الاسلامیه) ج2 ص467)
در بین اطرافیانمان برخی محرم هستند و برخی نامحرم و از طرفی چون با ایشان ارتباط و ابتلا داریم لازم است دقیقا محرم را از نامحرم بشناسیم؛ برخی از مواردش کاملا مشخص است و همه می دانند لکن نکات دقیقی هم در این باب هست که لازم است برای کسانی که مورد ابتلائشان هست بیاموزند؛ در این زمینه چند نکته کلی بیان می کنیم:
1. در اسلام، فقط سه راه برای ایجاد مَحرمیت بیان شده که عبارت است از: 1- کسانی که با ولادت به افراد محرم می شوند (محارم نسبی)، کسانی که با ازدواج کردن با انسان محرم می شوند (محارم سببی) و کودکی که با شیر خوردن از مادری با وجود شرایطی محرم می شود (محارم رضاعی) و جز این موارد راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد.
2. کسانی که فرزند خوانده به منزل می آورند صرف این عمل محرمیت نمی آورد و نامحرم است مگر آنکه با عقد ازدواج و یا شیرخوارگی محرمیت درست کنند. که البته احکام دقیقی دارد که برای کسانی که مورد ابتلائشان است باید سوال کنند.
3. اینکه بعضی در ارتباط با نامحرم ادعا میکنند ارتباط ما در قالبِ ارتباط خواهر و برادری است، منشأ شرعی نداشته و چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت شود در اسلام وجود ندارد. (1)
4. قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند حتی اگر نامزد بوده و قصد ازدواج داشته باشند و فرقی با سایر نامحرمها ندارند.
5. خانمی که ازدواج دائم کرده، تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده، شوهردار محسوب میشود هر چند ماهها و سالها از هم جُدا زندگی کنند یا در حال پیگیریِ طلاق باشند. (2)
خدا توفیق بندگی و ارتباط سالم اجتماعی به ما و نسل ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتائات بهجت ج4 س4960)
(2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464)
@AhkameHarameRazavi