eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه ظهر فقهی 140/1/31 موضوع: مناسبت: اولین شب قدر سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 264) برای شب های قدر اعمال زیادی وارد شده است که از جمله این اعمال نمازهایی است که وجود دارد و الحمدلله مؤمنین این نمازها را بجا می آورند؛ لذا چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی و نماز قضا خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. انسان می تواند نمازهای مستبی را به صورت نشسته بخواند و لازم نیست حتما ایستاده بخواند؛ البته شخصی که عذر ندارد و به صورت ایستاده این نمازها را انجام دهد، ثواب آن بیشتر است. نماز مستحبی اذان و اقامه ندارد و همچنین شرعا خواندن نماز مستحبی به جماعت صحیح نیست. (1) 2. شخصی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند اما در انجام نمازهای قضای خود نباید کوتاهی کند؛ (2) و همچنین نمازهای مستحبی شب های قدر بجای نماز قضا محسوب نمی شود اما انسان می تواند در این شب ها نماز قضا بخواند و ان شاء الله از ثواب نمازهای مستحبی شب های قدر نیز بهره مند بشود. حتی به تصریح برخی از مراجع تقلید خواندن نمازهای قضا در شب های قدر مهم تر است. (3) 3. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند روز نماز قضا دارد اما نمی داند سه یا چهار یا پنج روز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. (4) خداوند متعال در شب های قدر بهترین مقدرات را برای همه مؤمنین مرقوم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1372 و م 1373 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه م1و م2و م3 و م7) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء، م 31) (3) (اجوبه الاستفتائات، س 526 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ص: 106 س 366 ؛ بهجت، استفتائات، ج2 س 2350 ؛ مکارم، استفتاء خصوصی) (4) (رساله مراجع تقلید، م 1383) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی  140/1/31 موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند. خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 140/1/31 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت  رضا علیه السلام می فرمایند: ماه رمضان، ماه بركت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است و ماه بازگشت (به سوى خدا) است هر كس در ماه رمضان آمرزيده نشود در كدام ماه ديگر مورد آمرزش قرار مى گيرد. (بحارالانوار ج 96 ص: 341) ماه رمضان و شب های قدر، بهترین وقت برای توبه و انابه به درگاه الهی است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره توبه و استغفار خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختنش جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگرچه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته، باز هم باید تصمیم جدی بگیرد و توبه واقعی کند. و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است. 2. حقیقتِ توبه، پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1) 3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع، خصوصا مقام معظم رهبری، صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات (2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی   140/1/31 عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام خداوند درباره شب قدر می فرماید: تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّ‌وحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ‌ تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار و همیشگی بودن میکند ،یعنی هرسال شب قدری دارد که مقدرات بر قلب حجت خدا نازل میشود .از این جهت ائمه (علیهم السلام ) فرمورده اند با این آیه (تنزل الملائکه) با مخالفین احتجاج کنید، (کافی ، ج 1، ص 353 )که نیاز به حجت خدا همیشه است که مقدرات بر او توسط ملائکه نازل شود. بقای شب قدر دلیل محکمی است بر بقای امامت و بقای امامت اقتضا می کند حیات و زنده بودن مهدی علیه السلام را و حیات مهدی علیه السلام نشانه حیات مذهب تشیع است. از این جهت امام علی علیه السلام فرمود: «به حقیقت شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است . عرضه شد آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: ; من و یازده [امام] از نسل من که [همه] امامانی محدث می باشند(بحار؛ج 94، ص 15) در برخی روایات آمده که خود ولایت علی علیه السلام و ائمه علیهم السلام جزء تقدیرات آن شب است (بحار؛ج 94، ص 18) از اینجا روشن شد که شب قدر، یعنی شب ولایت و امامت و برخی روایاتی که شب قدر را به فاطمه زهرا علیها السلام تفسیر نموده (تفسیر فرات کوفی، ص 581 .) است، یعنی حقیقت شب قدر امامت و ولایت است و حقیقت ولایت و امامت زهرای مرضیه علیها السلام است . خداوند توفیق درک شب قدر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی   1401/2/1 موضوع: مناسبت: ضربت خوردن حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی نقل شده است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا سَلْمانُ عَلَیْکَ بِقَراءَةِ القُرآنِ فَاِنَّ قَراءَتَهُ کَفّارَةٌ لِلذُّنُوبِ... . اى سلمان! بر‌تو باد به خواندن قرآن، زیرا قرآن خواندن کفّاره گناهان است. (جامع الاخبار (للشعیری) ص: 39) ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و بهار قرآن است که ثواب خواندن یک آیه از قرآن برابر است با ثواب یک ختم قرآن؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام قرآن خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. هر کاری که عرفا بی احترامی به قرآن محسوب شود، حرام است مثل به زمین انداختن قرآن به صورت عمد، ولی اگر کسی سهوا قرآن از دستش افتاد گناه نکرده و در هر صورت صدقه یا کفاره واجب نیست. (1) 2. دست زدن و رساندن جایی از بدن بدون طهارت به خط قرآن حرام است مگر از روی پوشش‌هایی مثل پلاستیک، بنابر این پلاک و گردنبند و امثال اینها که آیاتی از قرآن مثل آیه و «إن یَکاد‌» در آن نوشته شده لازم است چسب یا پوشش دیگری بر آن قرار دهند که بدن شخص بدون طهارت با آن تماس پیدا نکند. (2) 3. سوره سجده، فصلت، نجم و علق سجده آیه سجده دار واجب دارند؛ لذا اگر شخصی آیه سجده دار واجب قرآن را بخواند یا بشنود باید فورا سجده کند؛ و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای فقط خواندن آیه سجده دار واجب برای فردی که دارای حالت جنابت می باشد یا خانمی که عذر شرعی دارد حرام است. (3) 4. کسی که عذر شرعی دارد، تلاوت و خواندن آیه سجده دار حرام است اما گوش دادن به آیه سجده دار واجب قرآنی برای کسی که عذر شرعی دارد اشکالی ندارد اما اگر تمام را شنید، واجب است فورا سجده کند. (4) خداوند ما را از قرآن و عترت جدا نکند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 318 و رساله جامع م399 و م 404) (2) (رساله مراجع م 317 و رساله جامع م394 و 396) (3) نکته: به نظر تعدادی از مراجع (حضرت امام، بهجت، نوری: فتوا. وحید و سبحانی: احتیاط واجب) تمام سوره سجده واجب را نباید بخواند. (حضرت امام، آیات عظام بهجت و نوری (رساله مراجع م 355 و م 1093) (4) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الحائض، م2 ؛ رساله مراجع تقلید، م 355) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی  1401/2/1 عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است! برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از: 1. طبق آیه مباهله (انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛ یعنی امیرالمومنین (علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) 2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود (تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) و هیچ وقت بت نپرستید 3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483) 4. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶) 5. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵) 6. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت. (الجمل،ص355) خداوند محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی   1401/2/1 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ‏ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ‏ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق. عظیم ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و دست درازی به مال شخص مسلمان است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏16 ؛ ص50) امشب بنا داریم چند نکته ای درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند. 2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1) 3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2) خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلق خودش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 ) (2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی  1401/2/1 عنوان: 2 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم: 1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰) 3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی   1401/2/1 عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ - وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ - لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ علت اینکه شب قدر گویند علاوه بر اینکه قدر و شرافت دارد مقدرات امور (مرگ و زندگی و..) تعیین میشود علل اهمیت شب قدر عبارتند از: 1. نزول قرآن: نزول دفعی و یکباره قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است و گرنه نزول تدریجی طی 23 سال رخ داده است 2. تقدیر امور: امام صادق علیه السلام فرمود: تقدیر امور [و سرنوشتها] در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضا [ی آن] در شب بیست و سوم [صورت می گیرد] .»( وسائل الشیعه، ج 7، ص 259) و امام هشتم علیه السلام فرمود: در آن شب قدر آنچه که در سال واقع می شود، تقدیر و اندازه گیری می شود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ . به همین جهت نیز شب قدر [شب اندازه گیری] نامیده شده است .»( عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 116 ) طبق روایات فراوانی سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، والبته با اختیار خود بشر رقم می خورد. 3. بخشش گناهان: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص بیدار باشد،] گناهان گذشته اش بخشوده می شود .» (وسائل الشیعه، ج 10، ص 358) و فرمود: هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود»(تفسیر منهج الصادقین، ج۱۰، ص۳۰۸) خداوند توفیق درک شب قدر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی     1401/2/1 موضوع: مناسب: شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از عوامل بسیار مهم عاقبت به خیری احترام و خدمت به پدر و مادر است ؛ از طرفی انسان نسبت به پدر و مادر خود شرعا وظایفی دارد که به سه مورد در این زمینه اشاره می شود: 1. برخورد نیک با پدر و مادر و بی ادبی نکردن نسبت به آنان، چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند. حتی در برخی روایات نقل شده که اگر پدر و مادر تو را زدند آنها را از خود مران بلکه بگو خداوند متعال شما را بیامرزد. 2. احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شأن و عرف تأمین نماید. کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید. 3. وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت بخوان و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری که واجب نیست نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرو و امثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود، عمل کردن به گفته ایشان واجب است. (1) خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن پدر و مادر دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند، واجب است فرزند ترک کند. (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ استفتائات حضرت امام (10 جلدی) ج 10 ص: 656 رضایت والدین ؛ رهبری، سایت ادمین ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی  1401/2/1 عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم  -تسلیت ایام 1. شب، همان سایه نیم کره زمین است که بر نیم کره دیگر مى افتد و این سایه همراه گردش زمین در حرکت است و یک دوره کامل آن در 24 ساعت انجام مى شود. پس» شب قدر یک دوره کامل به دور زمین است(یعنی 24 ساعت) که تمام نقاط زمین را زیرپوشش خود قرار مى دهد، که آغاز آن از یک نقطه شروع و در نقطه دیگر پایان مى گیرد ( تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۱۹۲) 2. مجموع شب و روز : امام صادق علیه السلام : «لیلةالقدر فى کل سنةٍ و یومها مثل لیلها؛ در طول سال، یک شب قدر وجود دارد و روز آن، مانند شب آن است»( (بحار، ج ۹۵، ص ۱۲۱) 3. مثل اختلاف افق در اذان شهرها فرق میکند، ولی ملائکه در کل 24 ساعت نزول برکات دارند خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۲/۳ موضوع: مناسبت: شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بعد از آنیکه حضرت أمیر از ابن ملجم ضربت خوردند وصیتنامه ای در نهج البلاغه از حضرت نقل شده که در آن وصیت توصیه هایی به حسنین علیهم السلام دارند؛ در فرازی از این وصیتنامه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و اهمیتش اینگونه نقل شده: لاتَتْرُکوا الأمرَ بالمعروفِ و النّهىَ عن المنکَرِ ... امر به معروف و نهی از منکر را رها مکنید چراکه در غیر اینصورت .... هر چه دعا کنید مستجاب نخواهد شد. نامه 4 نهج البلاغه (وَصیّةُ الإمامِ علىٍّ (علیه السلام) لِلْحسن و الحسین علیهماالسلام لمّا ضربه ابْنُ ملجمٍ لَعَنَه اللّه) عزاداران و میهمانان حضرت رضا علیه السلام!  در شب و روزهای قدر قرار داریم. شب و روزهایی که بسیار ممتاز و ویژه هستند؛ و نسبت به دعا کردن سفارش ویژه ای شده است ولی غافل نشویم که برای استجابت دعا موانعی نیز وجود دارد که یکی از این موانع مطابق احادیث (مثل حدیثی که نقل شد) ترک امر به معروف و نهی از منکر است؛ در این روز می خواهیم یکی دو دقیقه نکاتی فقهی راجع به این وصیت حضرت بیان کنیم: 1. از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است کسی که می خواهد نهی از منکر کند خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. اما اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و تکلیف از انسان ساقط نمی شود. (1) 2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه خود شخص زیرا نهی از منکر مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار، انزجار از عمل زشت و انجام منکر است نه کسی که مبتلا شده است و ناهی از منکر با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل نا‌پسند او بیزار است. 3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و... بی‌توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش‌دادن به غنا و موسیقی لهوی و... بی مبالات و بی‌باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری ‏‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه‏ گانه‏ امر به معروف و نهی از ‏منکر‌، جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (2) خداوند متعال به حق حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام توفیق انجام وظایف شرعی و دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331) (2) (توضیح المسائل جامع م 2218)   @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۳ عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام علمای اخلاق به دنبال بحث توبه بحث ماندگاری توبه را هم مطرح نموده اند. کسانی که به توبه دست یافته اند نگران هستند که مبادا باز به گناه برگردند. برای ماندگاری توبه چند راهکار را خدمت شما عرض می کنیم: 1. دوری از عوامل و مقدمات گناه: مهمترین راه دوری انسان از گناه دوری اور از مقدماتی است که او را به گناه تشویق می کند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر کس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است ( بحار،ج۶ ،ص ۲۱). اگر کسی می خواهد توبه اش واقعی باشد باید دوستان و جلساتش را عوض بکند. در واقع مقدمات گناه را ترک کند. 2. رفتن به جلسات موعظه: انسان نیاز به موعظه دارد و باید معلم اخلاقی داشته باشد؛ در شنیدن اثری است که در دانستن نیست. سیره بزرگان و علما نیز همیشه بر این بوده است که بیش از آنکه موعظه کنند به تأسی از رسول گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) که به جبرئیل فرمود «عظنی یا جبرئیل» خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار می‌دادند (من لا یحضره الفقیه، ج1، ص471) 3. مشارطه و مراقبه: براى استمرار توبه، برنامه زمان‏بندى شده براى مبارزه با گناه لازم است. این برنامه باید در ابتدا سبک و قابل اجرا و به تدریج جدى‏ تر و سنگین‏تر باشد. براى پایبندى به استمرار توبه، باز خواست از نفس و تعیین جریمه و اداى آن مثل دادن صدقه یا گرفتن روزه مؤثر است. خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۲/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم نقل شده پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هر فرزند نيكوكارى كه با مهربانى به پدر و مادرش نگاه كند در مقابل هر نگاه، ثواب يك حجّ كامل مقبول باو داده مى شود، سؤال كردند، حتى اگر روزى صد مرتبه به آنها نگاه كند؟ فرمود: آرى خداوند بزرگتر و پاكتر است. [بحارالأنوار، ج 74، ص 73] از عوامل بسیار مهم عاقبت به خیری احترام و خدمت به پدر و مادر است ؛ از طرفی انسان نسبت به پدر و مادر خود شرعا وظایفی دارد که به سه مورد در این زمینه اشاره می شود: 1. برخورد نیک با پدر و مادر و بی ادبی نکردن نسبت به آنان، چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند. حتی در برخی روایات نقل شده که اگر پدر و مادر تو را زدند آنها را از خود مران بلکه بگو خداوند متعال شما را بیامرزد. 2. احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شأن و عرف تأمین نماید. کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید. 3. وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت بخوان و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری که واجب نیست نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرو و امثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود، عمل کردن به گفته ایشان واجب است. (1) خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن پدر و مادر دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند، واجب است فرزند ترک کند. (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ استفتائات حضرت امام (10 جلدی) ج 10 ص: 656 رضایت والدین ؛ رهبری، سایت ادمین ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۳ عنوان:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم 1. قدر، یعنی : شکل گرفتن هر حادثه با سلسله علت های خود =» شب قدر، این پیوند، به دقّت اندازه گیری می شود 2. خدا دنیا را طبق قواعد علت و معلول میچرخاند؛ مثلا: بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترک بعضی از گناهان (مانند قطع صلة رحم و دادن صدقه)، رابطه هست 3. در سلسلة علت ها و شرایط به ثمر رسیدن کار ، ارادة آدمی، یکی از علت هاست. 4. خدا علم قدیم و ازلی و بدون زمان دارد که فلان کس با اختیار خود(نه با جبر) در زمان و مکان خاص چه خواهد کرد *معلم کاردان می داند که کدام یک از دانش آموزانش، به دلیل تلاش فردی و استعداد لازم، با رتبة بالا قبول می شود و کدام یک به دلیل تلاش یا استعداد کمتر، در حد متوسط، نمره می آورد و یا تجدید می شود 5.در شب قدر، معین می شود که هر انسان، بر اساس انتخاب و اختیار خود، کدام راه را انتخاب خواهد کرد و با توجه به دعاها، راز و نیازها و تصمیم ها، قابلیت چه نعمت ها و یا حوادثی را خواهد داشت. 6. بنابراین در شب قدر ( با برتری بیش از 80 سال) فرد میتواند با دعا، زمینه نزول برکات و تغییر سرنوشت خود را فراهم کند خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۴ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند مي فرمايد : مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج : در امر دين هيچ گونه سخت گيري وجود ندارد (حج،78) یکی از مشکلات برخی از مردم،وسواس است ؛ و وسواسی کسی است که از حد متعارف خارج شده؛ مدام فکر می کند این نجس است، آن پاک نیست! پس اینها باید به حد متعارف برگردند؛ این یک نوع بیماری روانی هست که انسان مبتلا می شود؛ راه معالجه اش بی اعتنایی و بازگشت به حد متعارف مردم است برخی راهکارها برای دفع وسواس عبارتند از: 1-بداند وسواس از ناحیه شیطان است که شروع آن با شک و تردید است ودراحادیث نهی شده است و از نظر عقلی نیز مردود است، زیرا موجب اتلاف عمر و تضیع نمودن مال و هدر دادن آب،برق و سایر امکانات می شود. 2- برای رهایی از وسواس باید به شک های خود که موجب وسواس شده و می شود اعتنا نکند. 3- ایجاد اشتغال ذهنی با ذکر لااله الاالله، لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم، قرائت قرآن و روزه گرفتن. 4- تشریح کامل وظایف شرعی و تقویت اراده و تعهد عملی به احکام شرعی . 5- تغییر موقعیت در مورد عمل وسواسی؛ خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۲/۴ موضوع: مناسبت: در آستانه شب قدر سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام کاظم علیه السلام در روایتی در فضیلت غسل شب قدر می فرمایند: مَنِ اغْتَسَلَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ اَحیاها اِلیَ طُلُوعِ الفَجْرِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ. هر کس شب قدر غسل کند و تا صبح احیا بدارد، از گناهانش خارج می شود. (وسائل الشیعه، ج 4، ص 264) برای شب قدر اعمال زیادی همانند نماز، دعا، قرآن خواندن و شب زنده داری، وارد شده است؛ یکی از اعمالی که در شب  قدر وارد شده غسل است که چند نکته کوتاه درباره احکام شرعی غسل تقدیم شما می شود: 1. وقت غسل شب قدر تمام شب است ولی بهتر است (در شب 21 و 23) در بین نماز مغرب و عشا آن را انجام دهد. و در شب بیست و سوم مستحب است علاوه بر غسل اول شب یک غسل هم در آخر شب انجام دهد. (1) 2. به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل شب قدر کفایت از وضو نمی کند. یعنی کارهایی که نیاز به وضو دارد این غسل برای این موارد کفایت از وضو نمی کند مثلا با این غسل نمی شود نماز خواند. (2) 3. تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شود و تفاوت غسل ها در نیت است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام داد. (3) 4. می شود یک غسل کرد و چند نیت واجب و مستحب داشت مثل زیارت و شب قدر. خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق درک شب قدر را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: احتیاط آن است که تمام غسل های ماه مبارک رمضان را به قصد رجاء بجا آورد. (عروه الوثقی، فصل فی اغسال المندوبه، م 16 ؛ رساله مراجع تقلید، م 644 ؛ رساله جامع م 463) (2) سیستانی: غسل شب های قدر مستحب است و کفایت از وضو می کند. (3) (رساله مراجع م 389 و م 360) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۲/۴ موضوع: مناسبت: سومین شب قدر سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم بر اساس حدیثی از پیامبر اعظم (ص) که در مفاتیح نیز نقل شده، هر کس در شب قدر دو رکعت نماز بخواند به این کیفیت که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، 7مرتبه توحید و بعد از سلام نماز 70 بار بگوید "استغفرالله و اتوب الیه" پیش از آنکه از جای خود برخیزد، خداوند او و والدینش را مورد مغفرت قرار می‌دهد. ابن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۱۸۶؛ مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۱۲۵. در آستانه آخرین و مهمترین شب از لیالی قدر قرار داریم همان شبی که قرار است مقدرات یک سال انسان رقم بخورد؛ امروز نکته ای مهم در باب دعا خدمتتان بیان می کنیم و آن اینکه: دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان باید در دعا فقط خداوند متعال را اثر گذار بداند و غیر خدا را فقط وسیله بداند، در دعا کردن از خدا طلب کند نه اینکه خودش را طلبکار بداند و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعا می شود، دوری کند مثل گناه، لقمه حرام از قبیل ربا و رشوه، عاق والدین بودن و قطع صله رحم، به دیگران ظلم کردن، ترک امر به معروف و نهی از منکر و رعایت نکردن حق الناس. بله عزیزان عدم توجه به حق مردم یکی از موانع مهم استجابت دعا است که لازم است شب قدر حتما به این مهم توجه داشته باشیم و اگر گره ای در این باب در کارمان هست برطرف کنیم؛ زائرین عزیز! حق الناس هم مختلف است یک نوع آن ‏حق مالی است که اگر به گردن انسان باشد باید آنرا ادا کرد و تنها با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی‌رود‌. (1) اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی ‏بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار ‏سبب‏ آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. 4. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2) ‌تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809) (2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۴ موضوع:    سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم 1-خداوند در داستان اصحاب کهف فرموده: ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا» (آیه ۲۱ کهف)برخی گفتند:مقبره و بنایی برایشان بسازید و برخی گفتند مسجدی بسازید(لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا)»»» خدا رد نکرده. 2-وقتی منی و عرفات که سنگ و گل هستند، بخاطر ارتباط با آئین دینی حج از شعائر(علامات) الهی هستند،امامان و حرمشان(ساخت و تعمیر و حفظ حرم)  ازمهمترین نشانه های خدا هستند و بزرگداشت شعائر الهی، تقواست (مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ-آِیه 32 حج) 3-بناي قبر و گنبد و تعمير آن، نوعي اظهار محبّت به ذی القربی و ائمه  ( علیه السلام )  است  وخدا مزد رسالت پیامبر را مودت به اهل بیت دانسته: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏-آیه 23 شوری) 4-بناي قبر وگنبد، مصداق ترفيع خانه هایي است كه خداخواسته آنها رفعت داشته باشند (فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ-آیه36نور) و طبق احادیث اهل سنت و شیعه، خانه امام علی و حضرت زهرا واهل بیت مهمترین خانه هایی است که رفعت دارد (الدر المنثور،  ج5، ص50) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
 دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۵ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی علائم  و نشانه ها که مشخص می کند که اعمال ما قبول شده است یانه؟ 1-دوری از گناهان: مهمترین نشانه این است که دیگر به سمت گناه نرود و به سمت قرب خدا حرکت کند،خداوند می فرماید: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ(آِیه 45 عنکبوت) 2- احساس آرامش قلبی ونشاط داشتن:یکی از شنانه ها این استکه فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید:أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد)  در احادیث نیز آمده است که (الصیام و الحج تسکین القلوب)( الامالی طوسی، ص 296) روزه و حج سبب آرامش دل می‌شود 3-داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راه‌ها آن است که انسان اعمال و عباداتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم می‌آید که از خدای حکیم چنین کاری محال است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۲/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَیلةُ القدرِ فى کُلِّ سَنةٍ و یَومُها مِثلُ لیلها؛ در طول سال، یک شب قدر وجود دارد و روز آن، مانند شب آن است. (بحار الانوار، ج ۹۵، ص: 121) بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام روزِ شب قدر همانند شب قدر ویژه و ممتاز است؛ لذا در این ساعات باقیمانده از امروز باید بهترین استفاده را کرد و از طرفی یکی از اعمال مهم سفارش شده کسب معارف و علوم دینی است لذا بنا داریم در این دقایق چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی و دینی خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1) 2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2) 3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (3) خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11) (2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265) (3) (رساله مراجع م 2052) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۵ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5) 2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام‌خواری و خباثت‌خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5) 3- عدم  استجابت دعا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان ( علیه السلام )  فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 ) 5- اعراض خدا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 ) خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۲/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند‌: مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. (وسایل الشیعه، ج 10 ؛ ص: 9) یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. امشب تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1. اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا عمدا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود) 2. این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد. ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (2) 3. کسانی هم که به هر دلیلی وظیفه شان روزه نگرفتن است نباید به صورت علنی و در معرض نگاه عموم، چیزی بخورند و لازم است حرمت ماه مبارک را رعایت نمایند چرا این امر آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه اسلامی را به دنبال دارد. (3) خداوند متعال در ماه مهمانی خودش توفیق بندگی و عبادت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1660و 1661) (3) امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، کد779214، تاریخ استفتاء: 1396/03/27) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۲/۶ موضوع: ۲ سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1- غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشته‌ای که در آسمانها و زمین است او را لعنت می‌کند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمی‌کند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا می‌پذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است(جامع‌الاحادیث ،ص 289) 2-خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق ( علیه السلام )  در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشت‌های پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانی‌اند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام می‌خورند و آنان از امت تو هستند ای محمد(بحارالانوار ج 75 ص 172 ) 3- خروج از ولایت علی ( علیه السلام )  و اهل بیت ( علیه السلام ) : امام صادق ( علیه السلام )  فرمود: امیرمؤمنان ( علیه السلام )  بارها می‌فرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی ( علیه السلام )  را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند(بحارالانوار ج 104 ص 296 ) 4- عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 5-حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبر‌اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمی‌شود. (ميزان الحكمه، ج 3، ص 124) خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۲/۶ موضوع: امروز قصد داریم راجع به زینت ناخن مصنوعی که متاسفانه اخیرا بین بانوان مسلمان در حال گسترش است نکاتی شرعی بیان کنیم؛ اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و حتی اصل کاشت ناخن آیا برای یک بانوی مسلمان متدین جایز است یا خیر؟ در پاسخ لازم است خدمتتان عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله حرام است؛ که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1) 3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است، اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2) راجع به روز نیز حکم مشابه نماز است و همین احتیاط در قضای روزه جاری است. خداوند متعال توفیق پاسداشت کرداری از دستورات دین به همه ما مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. @AhkameHarameRazavi