eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت علیهم السلام هستند. طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت علیهم السلام برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سودی برای مردم نداشته است. اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد. خداوند توفیق اطاعت از معصومین علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. عرض تبریک عید الله الاکبر عید سعید غدیر خم از امام رضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر نقل شده است: ... هُوَ (أی یوم الغدیر) یَوْمُ الزِّینَةِ روز عید غدیر روز زینت است، (در ادامه فرموده اند:) کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (لباس مناسب و مرتب بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور می‌کند که تا سال آینده برای او حسنات بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 465) یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نیکوست؛ البته مومنین عزیز در این زمینه لازم است نکاتی را رعایت کنند که بعضی آنها اشاره می شود:  1. حکم کنترل نگاه و رعایت پوشش مسئله ای فردی نیست و کسی نمی تواند بگوید پوشش من به دیگران ارتباط ندارد. چرا که بی توجهی به این حکم الهی امنیت فرهنگی و اخلاقی خانواده و جامعه اسلامی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. 2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، و آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم به نظر بسیاری از مراجع تقلید استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است آن هم به شرطی که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد. (و زینتها باید از نامحرم پوشانده شود)؛ (1) 3. مومنین لازم است در نوع پوشش نیز مسائل شرعی را رعایت کنند؛ متاسفانه برخی از پوششهای بانوان باعث گناه می شود مثل لباسهایی که با رنگ و یا مدلی که دارد جلب توجه نامحرم می کند و یا به بدن چسبیده است و برجستگی های بدن پیداست که این موارد نیز حرام است بنابر این حاضر شدن در معرض نامحرم با بلوز و شلوار، مانتوهای جلو باز، یا لباسی که آستینش کوتاه است برای زنان حرام است . (2) خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع مساله 2433 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1221 ؛ برداشت از عروه الوثقی، النکاح م 31 ؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 ؛ رساله جامع ج 2 م 1455 و 1446) آیات عظام خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنابر احتیاط. (2) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی» یا علی، منزلت و جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست.( صحیح بخاری: ج 3، ص 1359، ح 3503) در مورد این حدیث چند نکته قابل ذکر است: 1. این حدیث در مهمترین منابع معتبر شیعه و اهل سنت نقل شده است. 2. همه پیامبران دارای وصی و جانشین بوده اند مثلا حضرت هارون که جانشین حضرت موسی بود و این مطلب در آیه 159 اعراف آمده است. 3. امیرالمومنین(علیه السلام) تمام جایگاه های پیامبر مثل حکومت، ولایت بر مردم و تبلیغ و تفسیر دین را بر عهده دارد و فقط پیامبر نیست. 4. از دیگر شباهتهای قضیه جانشینی هارون و امام علی(علیهم السلام)؛ مخالفت قوم موسی(علیه السلام) با حضرت هارون(علیه السلام) و پیروی از سامری است که همین اتفاق در باره امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز افتاده است. خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۶ موضوع: مناسبت: شب عید سعید غدیر خم سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذى جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلاٰیَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ؛ خداوند متعال را به خاطر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام شاکر هستیم. ضمن عرض تبریک عید الله الاعظم عید سعید غدیر خم محضر یکایک شما زائرین گرامی خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت و جایگاه روز عید غدیر می‌فرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً‌. در این روز (معین شدن امیرالمومنین علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پیامبر)، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3) عید بزرگ غدیر طبق روایات اهل البیت علیهم السلام عید الله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی ‏سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. روزه گرفتن؛ (یکی از 4 روز سال در بالاترین فضیلت) که در برخی از روایات برای ثواب آن فرموده اند: کفاره شصت سال گناه است. و حتی در برخی روایات آمده است که ثواب روزه روز عید غدیر برابر است با روزه عمر دنیا (1) ؛ البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد. (2) 2. غسل روز عید غدیر؛ البته به فتوای برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با غسل روز عید غدیر نمی شود نماز خواند. (3) 3. زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور مخصوصا با زیارت امین الله. 4. خواندن دعای"ندبه". 5. چون دو مؤمن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام.  6.  از دیگر سفارشات در این ایام پوشیدن لباسهای نیکو‌. شاد کردن دل مؤمنین‌، گذشت از خطاهای مؤمنین‌، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و... . (4) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) توضیح حدیث: حدّثنا علیّ بن الحسین العبدى قال: «سمعت أبا عبداللّه الصادق علیه السلام یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل‏ صیام‏ عمر الدنیا لو عاش إنسان ثمّ صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک‏. (من لایحضره الفقیه، ج 2 ص: 90 ؛ وسائل الشیعه، ج3 ص: 338) (2) (رساله مراجع م 1563) (3) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام: سیستانی، صافی، وحید، بهجت، فاضل: با غسل عید غدیر نمی شود نماز خواند. (رساله مراجع مساله 644 و 646) (4) (مفاتیح الجنان، مفاتیح نوین) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۶ موضوع: ۱ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است! برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از: 1. طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) 2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید 3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483) 4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111) 5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶) 6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵) 7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۷ موضوع: مناسبت: روز عید سعید غدیر خم سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذى جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلاٰیَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ ؛  این عید بزرگ و خجسته ولایت را به همه شما ولایتمداران تبریک عرض می کنیم. از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند‌: یا علیُّ أنتَ أخی وَ أنا أخوکَ، أنا المُصطَفی للنُّبُوَّة وَ أنتَ المُجتَبی لِلإمامَةِ ... . ای علی! تو برادر من، و من برادر توام، من برای ‏نبوت انتخاب شده ‏ام، و تو برای امامت... . (وسائل الشیعة، ج‌27، ص: 188‌) یکی از اعمالی که در عیدالله الاکبر توصیه شده عقد اخوت است و نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز بین اصحاب خود عقد اخوت و برادری برقرار کردند و خود ایشان با علی علیه السلام عقد اخوت بستند.  چند نکته شرعی درباره عقد اخوت: ۱. کیفیت عقد اخوت در کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان در اعمال روز عید غدیر آمده است که با إجرای آن طرفین با هم برادر معنوی خواهند شد؛ و در آنجا آمده که پس از عقد اخوت جمیع حقوق خود را جز دعا و زیارت و شفاعت ساقط کنند و البته عقد اخوت الزام آور نیست و تکلیف واجبی را برای طرفین ایجاد نمی کند. و مطابق نظر امام خامنه ای انجام این عمل منحصر در روز عید غدیر نبوده هر چند در این روز بهتر است. و همچنین به تصریح برخی مراجع انجام آن بین دو بانو به امید ثواب مانعی ندارد. ۲. این عقد آثار محرمیت و ارث را ندارد. بنابراین مثلا اگر دو مرد این عقد را اجرا کردند از هم ارث نمی‌برند و هیچ گونه رابطه محرمیتی میان آنها و نزدیکانشان ایجاد نمی‌شود. و می دانیم که تنها عقدی که با بودن شرایط محرمیت ایجاد می کند عقد ازدواج است. لذا عقد اخوت به هیچ وجه بین زن و مرد صحیح نیست. ۳. مطابق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند. (1) می توانید برای توضیحات بیشتر به مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر، مراجعه فرمایید. خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام قلوب مسلمین را با یکدیگر متحد گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع  مسائل متفرقه  سوال شماره 646813 ؛ سوالات سامانه جامع  مسائل متفرقه  سوال شماره 11353211399/05/27 (اجوبه الاستفتائات س 1463‌و 1464‌؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید‌، ج3‌، س 611 ؛ توضیح المسائل مراجع ، ج2، سؤال‌2443 ؛ مفاتیح‌الجنان و مفاتیح نوین، آداب عید غدیر)  مطابق نظر آیت الله مکارم: عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به قصد رجاء مانعی ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46496&mid=266107 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259929 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۷ موضوع: ۲ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی(علیه السلام) را ذکر میکنیم: 1. ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰) 3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام عید سعید غدیر در فرازی از خطبه غدیر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در پیروی از امام علی علیه السلام اینگونه می خوانیم:  ... مَعاشِرَالنَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَلاتَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلاتَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایَتِهِ، ... . ای مردم! از علی (علیه السلام) روی برنتابید و از امامتش نگریزید و از ولایتش تخلف نکنید. چراکه او تنها کسی است که به حق عمل کرده و به سوی آن هدایت می کند و از باطل نهی کرده و آن را نابود می سازد. (خطبه غدیر) چند نکته در باب حفظ ایمان: 1. به کسی که اعتقاد به ولایت امیرالمومنین و اولاد معصومین ایشان علیهم السلام داشته باشد مومن گفته می شود. (1) 2. حفظ ایمان واجب است و انجام هر عملی که ایمان را ضعیف می کند حرام است؛ بنابراین کارهایی مثل مطالعه نوشته های گمراه کننده (در غالب کتاب، مجله، یا شبکه های مجازی) که احتمال انحراف در عقیده یا اخلاق در آن است شرعا حرام است و همچنین دیدن برنامه های ماهواره ای یا فیلمها و کلیپهای ضد اسلام و ضد شیعه که اذهان بیننده را (مستقیم یا غیر مستقیم) از راه حق منحرف می کند و یا حتی ترس                                                                       . (2) 2. یکی از واجبات دفاع از دین است لذا باید هر شخصی با مال و جان و فکر و زبان خود در حد توانایی از دین خدا دفاع نماید و دفاع منحصر به میدان جنگ نیست و امروز یکی از مهمترین هجومهای دشمن، هجمه فرهنگی به اعتقادات و باورهای مذهبی است؛ به عنوان نمونه به گفته برخی محققین در زمان حاضر در آمریکا و انگلیس و اسرائیل چند لشکر سایبری به زبان فارسی علیه تعالیم اسلام در حال فعالیت هستند؛ بنابراین بر کسانی که توانایی دارند لازم است با تبیین و روشنگری به دفاع از این هجمه بپردازند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع  روزه  سوال شماره 1216541. (2) (رساله آموزشی، ج2 ، درس 12 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2224 اقتباس از مورد 58 ؛ مکارم استفتائات جدید ؛ ج‌3، ص: 600) سوالات سامانه جامع  مسائل فرهنگی و اجتماعی  سوال شماره 1251565 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری!فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی (علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست » جمله قبل یعنی(أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه مولا نیز همان معنا رامیدهد. قراین دیگر که نشان میدهد کلمه((مولا و ولی) به معنای دوست نیست: 1. هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود. 2. سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد. 3. تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد. 4. شعر سرودن شعرا در غدیر 5. اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند. 6. کلمه - من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد. 7. کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم 8. دستور به اطاعت از او: أَطیعُوهُ. 9. داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان. خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک ایام غدیر حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از نصب امیرالمومنین علیه السلام؛ در اواخر خطبه غدیر همگان را به تبلیغ جریان غدیر مکلف کرده و فرمودند: قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ ... فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ ای مردم! من آنچه به آن مامور بودم را تبلیغ کردم ... پس باید حاضرین به غائبین و پدران به فرزندانشان تا روز قیامت این جریان را تبلیغ کرده و اطلاع رسانی کنند. (خطبه غدیر) یکی از وظایف واجبات بر عهده والدین تربیت دینی فرزندان است؛ که چند نکته در این زمینه بیان می کنیم: 1. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از امور و اسباب و وسائلی که سبب فساد عقیده او در توحید، نبوت، امامت و سایر اعتقادات می شود و یا او را به معصیت می کشاند حفظ کند؛ مثلا اگر استفاده از تلفن همراه یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی جلسات یا ارتباط با برخی افراد، سبب انحراف فرزند شود و یا ترس آن باشد، بر پدر لازم است كه او را حفظ كند. (1) 2. بر پدر و مادر واجب است فرزندشان را به وظایف شرعی اش آشنا کنند؛ و نباید در این زمینه کوتاهی شود؛ به عنوان مثال اگر پدر و مادری نسبت به حجاب فرزندشان کوتاهی کنند و در زمان بلوغ، دخترش حجاب اسلامی را رعایت نکند والدین نیز مسئول خواهند بود. (2) 3. همچنین می بایست اولیای اطفال آنها را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا بر دیگران باشد باز دارند و از هر کاری که خداوند آن را منع نموده مثل دروغ، غیبت جلوگیری نمایند. (3) خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام همه ما را در تربیت فرزندانی صالح موفق کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله کتاب الحجر، صغر سن، م11)  (2) (حضرت امام، استفتائات ج1ص 133 س25 ؛ مسائل جدید، ج1 ص179 و 180 ؛ ماده 1173 قانون مدنی) (3) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م 1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۸ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است: «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً: خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛ در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هرگونه پلیدی پاک کرده است. اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟ در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت می‌کند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد می‌شمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دین‌اند(معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶) 1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانه‌های همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن می‌گوید صیغة جمع به کار می‌برد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است، 2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت"عنکم از شما"بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: "عنکن"، 3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا برعلیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند. 4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر فرمود: اهل بیت،همان 5 تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهلبیت من هستند(صحیح مسلم، باب فضائل اهل‌بیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.) خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۸ موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام از امام کاظم در فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیهما السلام نَقل شده که فرمودند: مَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ. کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خدا، همانند شهیدانِ جنگ بدر خواهد بود. (کامل الزیارات، النص، ص: 305) یکی از سنتهای مورد تاکید دین، زیارت است لکن باید آداب زیارت نیز دقیق آموخته شود تا اینکه گرفتار خرافات نشویم. لذا دو نکته مهم در این زمینه خدمتتان بیان می شود: 1. در زیارت: اموری مثل غسل، ذکر خداوند در مسیر و حین زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل امین الله و جامعه کبیره، قرآن خواندن، نماز زیارت و ... وارد شده است. نزدیک شدن به ضریح مقدس و دعا کردن در نزد حضرت نیز در صورت عدم مزاحمت برای دیگر زائرین سفارش شده است و همچنین یکی از آداب در ضمن زیارت، شتافتن و ملحق شدن به صفوف جماعت در اوقات نماز است که بسیار سفارش شده است. (1) 2. گاهی اوقات از برخی زائرین اموری مشاهده می شود که دلیل و مدرکی ندارد مانند بستن قفل و پارچه به شبکه‌ها و پنجره های ضریح، و حتی مواردی از این رفتارها خطا یا گناه نیز محسوب می شود مانند بردن مُهر یا کتاب از حرم، یا گرو برداشتن کتب ادعیه و سایر وسایل از حرم برای حاجت گرفتن، نوشتن برخی مطالب در کتب ادعیه و ... که لازم است از این امور اجتناب شود و در صورت مشاهده تذکر داده شود. 3. یکی از مستحبات زیارت نیابتی است بنابر این می توانیم به نیابت از اموات و یا افراد زنده و اولیاء الهی زیارت انجام دهیم و نماز زیارت بخوانیم. چه زیباست که در این شب میلاد امام کاظم علیه السلام زائرین به نیابت از پدر بزرگوارشان و دیگر اهل بیت علیهم السلام حضرت رضا علیه السلام را زیارت کنند. (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: (1) مفاتیح الجنان (2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت) @AhkameHarameRazavi