چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۲۹
موضوع: #احکام_اجتماعی_عصبانیت
مناسبت: ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام کاظم علیه السلام
خداوند متعال در قرآن یکی از صفات اهل بهشت را فرو بردن خشم بیان فرموده است؛ آنجا که آمده است: وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. (متقینی که بهشت برایشان آماده شده است) کسانی هستند که خشم خویش را فرو می برند و از مردم (در خطاهایشان) می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (آل عمران آیات 133 و 134)
دو نکته شرعی در احکام خشم و عصبانیت:
1. اگر کسی در حال عصبانیت قسمی بخورد یا عهد و نذری کند چنانچه عصبانیتش، او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است به حدی که متوجه نیست چه می گوید؛ چنین عهد یا قسم و یا نذری اعتبار شرعی نداشته و شخص تکلیفی ندارد؛ مثلا اگر مردی در حال عصبانیتی که او را از حال طبیعی خارج کرده است قسم بخورد که همسرش را طلاق بدهد این قسم هیچ ارزشی ندارد. (1)
2. اگر کسی به مال دیگری خسارت وارد کند (مثلا به خودرو کسی آسیبی وارد کند) یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود، (مثلا بدنش سرخ شود،) ضامن خسارت و یا دیه است؛ و در صورت توانایی باید فورا جبران کند؛ و در این حکم بین کسی که از فرط خشم و عصبانیت اختیارش را از دست داده یا نه، فرقی نیست. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، م 2642)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الغصب، م 54 و 55 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 861 ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، ضمان، موجبات ضمان)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۹
موضوع: #نقش_امام_کاظم_علیه_السلام_در_پیشبرد_شیعه
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام
امام کاظم ( علیه السلام ) با رزوشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم (علیه السلام ) به بعد ائمه اطهار ( علیهم السلام ) وارد عرصه سیاست میشوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار میدهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2. سازمان وکالت، مجموعهاى متشکل از امامان معصوم (علیهم السلام) و عدهاى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل میشد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3. بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا (علیه السلام) اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند
4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… میباشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم (علیه السلام) عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام) فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام ( علیه السلام) فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم و عصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمیماند» ؟!.امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود: «میدانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۲۹
موضوع: #احکام_اجتماعی_نگاه_به_فیلم_و_عکس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده است: اِیّاکُم وَ النَّظرَة فَانَّها تَزرَع فی القَلبِ الشَهوَة وَ کَفى بِها لِصاحِبِها فِتنَة؛ از نگاه [ناپاک] بپرهیزید که چنین نگاهى تخم شهوت را در دل مىکارد و همین مقدار براى فتنهى صاحب آن بس است. (تحف العقول، ص 305)
چند نکته شرعی درباره نگاههای حرام:
1. نگاه به فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن حرام است هر چند به قصد لذت نباشد و در این حکم فرقی بین متاهل و مجرد نیست و قصد و هدف نگاه کردن نیز حکم را تغییر نمی دهد.
2. نگاه به فیلم و عکس نامحرم که حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد، اگر به قصد لذت باشد یا با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد، ولو که صاحب عکس و فیلم آشنا نباشد، شرعا حرام است. (1)
3. نگاه به فیلم و عکس نامحرمی که پوشش شرعی را رعایت نکرده و صاحب عکس آشنا می باشد، مثل دختر عمو یا خواهر خانم یا همسر برادر و دیگر کسانی که آشنای انسان هستند، نگاه به فیلم و عکس این افراد (بدون پوشش شرعی) هر چند بدون قصد لذت باشد، شرعا حرام است. (2)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) صرفا جهت اطلاع: اما چنانچه صاحب عکس آشنا نباشد در صورتی که عکس و فیلم مبتذل نباشد، نگاه کردن مانعی ندارد بشرط اینکه نگاه کردن به قصد لذت نباشد و با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود نداشته باشد.
صرفا جهت اطلاع: مقصود از آشنا بودن آن است که اگر او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان-مثلا- بشناسد، کافی است. (رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 745606، تاریخ استفتاء: 1395/12/12 ؛ استفتائات مکارم، ج3 س 679)
(2) (سیستانی، مکارم، وحید: اگر از خانم های بد حجاب یا بی حجابی باشد که وقتی آنان را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کنند، باشد؛ در صورتی که بدون قصد لذت جنسی و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.) (استفتائات حضرت امام، ج2 س 43 و ج3 ص: 261 س: 14 ؛ رساله آموزشی، ج2، درس 76 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1183 ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 223، حکم نگاه به عکس و فیلم ؛ توضیح المسائل مراجع، ج2 ذیل مساله 2434 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام نگاه کردن ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 س 1717 و 1719 ؛ جامع المسائل(فاضل) ج1 س1728 و س 1729 و س 998 ؛ بهجت استفتائات ج4 س5366 و س 5378)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۲۹
موضوع: #علت_نیامدن_اسم_ائمه_علیهم_السلام_در_قران
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
ابوبصیربه امام صادق علیه السلام عرض کرد: مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت ایشان در کتاب خدانیست؟ فرمود: به آنان بگو نماز بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد؛ ولی خداوند رکعت های آن را که سه یا چهار تاست در کتابش نام نبرد، تا آنکه رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم ) آن را برای مردم تفسیرکرد(کافی ج1 ص286)
قرآن کتاب کلیات است و جزئیات رانیاورده؛ حتی با اینکه توحید و مساله جسمانییت خدا مهمتر از امامت است در قران نیست و برخی درموردخدا جسمانیت را قائل شدند؛ولی در قران نیامده است.-از طرفی اسم مخالفین ائمه نیز نیامده است.
خدا گرچه برخی جاها اسم برده؛ ولی برخی جاها اسم نبرده مثل اسم زلیخا در داستان یوسف و اسم خضر در داستان موسی رانیز نگفته است و فقط صفات آنها را گفته است.
خداوندبجای معرفی به اسم؛ با صفت معرفی کرده است مثل آیه ولایت؛ آیه مباهله؛ آیه تبلیغ و...؛ چون کنایه ابلغ از تصریح است.
-البته گاهی با اینکه برخی مطالب واضح در قران آمده مثل قضیه متعه و صیغه ،ولی بازهم مخالفین قبول نکردند
- خود این قضیه اسم مستقیم نبردن باعث شده تادشمنان دین به فکر تحریف قرآن نیفتند و جان امام علی نیز محفوظ بماند
پروردگارا مارا جزء یاران حقیقی امیرالمومنین علی علیه السلام قرار بده به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۳۰
موضوع: #احکام_اجتماعی_خوردنی_های_حلال_و_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن فرموده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ. ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش میکنید! (سوره مبارکه بقره آیه 172)
در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود:
1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1)
2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، ماهی بدون پولک، حشرات حرام است و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2)
3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید علاوه بر توبه در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه دیگری است. (3)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند.
خداوند متعال رزق حلال و طیب به همه مسلمین و مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 145)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882)
(3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۰
موضوع: #انگشتر_زکات_دادن_امام_علی_علیه_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در آیه 55 مائده می فرماید: إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ: ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته،و درحال رکوع زکات میدهند.
بسیاری از بزرگان اهل سنت گفته اند این آیه در شأن امام علی نازل شد که در هنگام نماز انگشترش را به یک فقیر بخشید.
انسانها حالات روحی مختلفی دارند مثلا گاهی پیامبر بخاطر گریه یک بچه نماز را سریع تمام می کرد و یا بخاطر اینکه امام حسین علیه السلام درحالت سجده روی پشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میرفت نماز را طولانی میکرد و گاهی هم نقل شده با اینکه خانه امام سجاد آتش گرفت ایشان درنماز متوجه نشد. مثلا حضرت یعقوب متوجه حضرت یوسف در چاه نشد،ولی بوی یوسف را از مصر فهمید.
از طرفی باید بدانیم که نماز و زکات هر دو دستور خداهستند و توجه به زکات و فقیر حواس پرتی درنماز نیست،و نوعی دستور از خدا به امام برای رفع مشکل مردم است، از این جهت خدا بخاطر این عمل امام علی آیه ای را در مدح عملشان نازل کرد.
خدواندا: عمل به دستورات دینی را با تبعیت کامل از آنها به ما عنایت بفرما
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۳۰
موضوع: #احکام_اجتماعی_اسراف_و_تبذیر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: إِنَّ اَلسَّرَفَ يُورِثُ اَلْفَقْرَ وَ إِنَّ اَلْقَصْدَ يُورِثُ اَلْغِنَى . اسراف کردن فقر و تنگدستی را به دنبال دارد و نتیجه میانه روی بی نیازی و توانگری خواهد بود. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261)
چند نکته شرعی در باب اسراف و تبذیر:
1. اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال است بى آنکه چیزى را ظاهراً ضایع کرده باشد، امّا تبذیر به معنای ضایع کردن مال است مثل این که براى دو نفر میهمان غذاى ده نفر را تهیّه ببینیم، و باقى مانده را دور بریزیم که هر دو مورد از لحاظ شرعی حرام و گناه محسوب می شود. (1)
2. اسراف و تبذیر در زندگی مصادیق مختلفی دارد؛ مانند باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن؛ روشن ماندن کولر، وسایل برقی، چراغها در منزل و یا محل کار بیش از مقدار نیاز؛ کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، تهیه هر گونه خوردنی بیش از اندازه و دور ریختن آن، و ... از این موارد است .
2. اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است و باید توبه کند لازم است خمس آن مقداری را که در راه حرام مصرف کرده و یا اسراف شده را بپردازد؛ مثلا اگر برای مجلس عروسی نوازنده موسیقی حرام را دعوت کردو ومبلغی را به او پرداخت نمود باید علاوه بر توبه خمس آن را به دفتر مرجع تقلیدش پرداخت نماید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1469 ؛ مکارم، استفتائات سایت، متفرقه، اسراف) https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=2721&catid=6509&pid=61777
(2) (توضیح المسائل مراجع م 1775 ؛ توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی م 2317 ؛ عروه الوثقی، ما یجب فیه الخمس، م 61)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۰
موضوع: #علت_فراموشی_غدیر
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت موسى(علیهالسلام) به صراحت و روشنى، برادرش حضرت هارون(علیهالسلام) را خليفه و جانشين خود قرار داد. ايشان بنىاسرائيل را كه بيش از هفتاد هزار نفر بودند جمع نمود و به آنها تأكيد كرد كه هارون جانشين و خليفه من است و همه باید امر او را اطاعت كنيد. وقتى كه ايشان براى مدت كوتاهى به كوه طور به ميهمانى پروردگار رفت، تكليف مردم كاملاً مشخص شده بود و بايد در اين ايام از هارون تبعيت مىكردند.
هنوز مدت يك ماه از غيبت موسى سپرى نشده بود كه فتنه سامرى برپا شد و بين مردم اختلاف پيش آمد. پس از آن كه سامرى، گوساله طلا را به آنها نشان داد، بنىاسرائيل هارون، خليفه مسلّم خود را كه از جانب حضرت موسى تعيين شده بود، رها نموده و در اطراف سامرى اردو زدند؛ لذا در مدت كوتاهى هفتاد هزار نفر از همان قوم بنىاسرائيل كه خلافت هارون را با گوش خود از حضرت موسى شنيده بودند و وجوب اطاعت هارون برايشان بديهى بود، هارون را رها كرده و گرفتار دسيسه سامرى گوساله پرست شدند. حتى وقتى كه هارون آنها را منع كرد، در صدد قتل وى بر آمدند. آن قدر هارون اذيت شد كه در برگشت از كوه طور، نزد موسى رفت و شكايت و درد دل نمود. اين شكايت در قرآن مجيد چنين آمده است: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكادُوا يَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] اين قوم منرا خوار و ضعيف ساختند و مىخواستند منرا به قتل برسانند».
حال با این اوصاف و با این آیههای قرآنی میتوان گفت که سامری به حق بوده است و هارون ناحق؟ به خاطر اینکه صحابه بزرگ و نزدیک موسی(علیهالسلام) به سامری پیوستند؟ آیا این سخن پذیرفتنی است؟ آیا مورد قبول است که بگوئیم چون قوم موسی به سامری روی آوردند، به خاطر نبودن نص صریح بر جانشینی هارون بود؟ آیا درست است که قوم موسی(علیهالسلام) کلمات و گفتههای موسی(علیهالسلام) را تاویل ببرند و بگویند که ما از کلماتی که در مورد جانشینی هارون گفته شده بود این طور فهمیدهایم؟}}}-
اگراز غدیر تا رحلت پیامبر 70 روز بود،ولی از غیبت حضرت موسی تا امدنش 40 روز بود و موسی زنده بود ولی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رفته بود؛همانطور که اکثر اصحاب حضرت موسی گوساله پرست شدند، اکثر یاران پیامبر ما نیز در سفارش غدیر را رها کردند؟ و امام علی علیه السلام مجبور شد کلمات حضرت هارون را بکار ببرد که(«إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكادُوا يَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] اين قوم منرا خوار و ضعيف ساختند و مىخواستند منرا به قتل برسانند».
امام علی علیه السلام در باره علت کنار گذاشتن ایشان بعد از غدیر فرمودند: در حقيقت، يك خودخواهي بود و رياست طلبي و خودكامگي بود. يك دسته به خاطر حسادت، آمدند اين زيادهخواهي و خودخواهي و انحصار طلبي را بخيلانه و حسودانه، از ما گرفتند و يك عده هم از كنار غصب خلافت، سخاوتمندانه گذر كردند و حوصله دفاع از حق ما را نداشتند، و از ما و سخنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دفاع نكردند. فرداي قيامت، خداوند داور است و بازگشت همه به سوي خداست.(نهج البلاغه محمد عبده، ج2، ص64)
دلیل بعد کینه ایی بود که از امام علیه السلام بخاطر جنگهای زمان پیامبر داشتند—احقادا بدریه و خیبریه و حنینیه—
-پروردگارا:ایمان همراه با عمل به دستورات دین را به ما عطا بفرما به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۱
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام۱
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
حمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۳۱
موضوع: #احکام_اجتماعی_احکام_ارث
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت حق الناس نقل شده است: خـداونـد مـتعال حقوق بندگان را مقدم بر حقوق خود قرار داده است فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدِّيًا اِلَى اْلقِيامِ بِحُقُوقِ اللّهِ. پس هر کسی كه حقوق بندگان خدا را ادا نمايد، حقوق الهى را نيز ادا خواهد كرد. (شرح غررالحكم ، ج 3، ص 370)
یکی از موارد مهم حق الناس سهم الارث است که چند نکته شرعی در این زمینه بیان می شود:
1. وقتی که شخصی از دنیا می رود و چند وارث دارد اموال او به صورت شراکتی ملک تمام ایشان خواهد بود و هیچ کدام از آنها بدون اجازه و رضایت سایر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. (1)
2. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را بین فرزندان تقسیم می کنند و تحویل می دهند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد و می تواند از باب هدیه و بخشش باشد که احکام همان هدیه جاری باشد. (2)
3. چنانچه فردی فوت کند اگر چند فرزند پسر و دختر داشته باشد فرزندان پسر دو برابر دختران سهم می برند و فرقی در این حکم بین اینکه میت پدر باشد و یا مادر نیست. (3)
4. زن و شوهر در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می برند. البته در مورد جزئیات ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر و دیگر موارد ارث نکات ریزی وجود دارد و نظر فقهای عظام هم متفاوت است و هر شخص هم باید طبق نظر مرجع عمل کند، که برای راهنمایی بیشتر به کارشناسان مسائل دینی مراجعه نمایید. (4)
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۱
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام۲
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
تعریف امامت: بهترین و جامعترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیقتری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاعترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مىباشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱
موضوع: #راههای_کسب_دوستی_اهل_بیت_علیهم_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
برای اینکه دوستى و محبت اهل بیت ( علیهم السلام ) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود:
1. معرفت اهل بیت ( علیهم السلام )
در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگىهاى منحصر به فردش آشنا مىگردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت ( علیهم السلام ) میشود. امام صادق ( علیه السلام ) مىفرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مى گردد و هر کس او را انکار کرد کافر مى گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.)
مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام ) مىفرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095)
2. اطاعت از اهل بیت ( علیهم السلام )
هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مىشود و بر عکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مىگیرد. امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مىکنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راههاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است.
3. توسل حقیقی
در سایه شناخت امام مى فهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مىباشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانهاى است که حب را در دل بیش از پیش مىپروراند.
4. تولى و تبرى
دو اصلى که با حب اهل بیت ( علیهم السلام ) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت ( علیهم السلام )، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بىزارى از دشمنان خدا و آنان را مى آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت ( علیهم السلام ) را در پى دارد.
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi