چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۵
موضوع: #احکام_اجتماعی_نهی_از_منکر_بدحجابی
مناسبت: سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن در وصف أنصار و یارانش فرموده است: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ. (یاوران خدا کسانی اند که) هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا دارند، و زکات دهند، و امر به معروف و نهی از منکر کنند. (آیه 41 سوره حج)
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه اگر هر کس خانواده اش را اصلاح کند جامعه اصلاح می شود. به عنوان مثال خانمهایی که حجاب مناسب شأن مسلمان و محب امام رضا ندارند و در کوچه و خیابان هستند بعضا آشنایان ما هستند و اگر مثلا شخصی از نهی افراد بیگانه ناتوان است به خانواده خود که می تواند تذکر دهد. مثلا مرد نباید نسبت به بدحجابی ناموسش بی تفاوت باشد (2)
3. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار و عمل بد شخص انتقاد شود، نه اینکه خود شخص زیر سوال و اشکال گردد (و این سیره ائمه بوده است که وقتی کسی خطایی می کرده می فرمودند ما از این خطای تو بیزاریم) بنابراین اگر مثلا کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده است از بدحجابی او بیزاری بجوییم نه از خودش.
4. اگر کسی نهی از منکری کرد (مثلا مسئولی، علیه بی حجابی دستوری داد) هیچ فردی (حتی از مسئولین) شرعا اجازه ندارد با توجیهات مختلف با امر به معروف و نهی از منکرش مقابله کرده و علیه او موضع بگیرد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان عفت فاطمی مرحمت کند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331.
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۵
موضوع: #فواید_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۵
موضوع: #احکام_عبادی_قصد_ده_روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. مسافریکه نمازش شکسته است اگر می داند حداقل ده روز کامل در جایی اقامت می کند باید نمازش را کامل بخواند.
2. اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند؛ مثلا کسی که بخواهد دوازده یا سیزده روز در جایی بماند نمازش کامل است.
3. کسی که قصد ده روز کرده، چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد زودتر برگردد در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد. (1)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به ببرکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر الوسیله، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۶
موضوع: #عوامل_حضور_قلب_در_نماز
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
راهکارهای حضور قلب عبارتنداز: 1ـ رعایت آداب ظاهری نماز مثل اذان و اقامه 2ـ توجه به معانی اذکار نماز 3ـ اقامه نماز در مکانی خلوت و آرام 4ـ ترک گناه 5ـ به یاد خداوند بودن در ایام غیرنماز در طول روز 6ـ توجه به عظمت خداوند و فقر و کوچکی خود به هنگام نماز 7ـ به گونه ای نماز بخواند که گویی آخرین نماز عمر شخص است. 8ـ خواندن نوافل نمازها.
-خداوندا عبادت و نمازهایی با حضور قلب و توجه به همه ما عنایت بفرمابا ذکر صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_هنر_و_حرفه
مناسبت: روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است که فرمودند: لاَ تَدَعْ طَلَبَ اَلرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَإِنَّهُ عَوْنٌ لَكَ عَلَى دِينِكَ ؛ طلب روزى را از راه حلال آن رها مکن! كه كمك توست بر دينت. (الأمالي (للمفید) ج1صفحه۱۷۲)
چند نکتهکوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1. در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق، چنانچه شخص توان پرداخت دارد ولی در پرداخت حقوق کوتاهی می کند ظالم و معصیت کار است.
2. کارگر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعدازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، کارهای شخصی ، کمکاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. وگرنه نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مىتواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید.
3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدای نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (1)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
توضیح و ذکر منابع:
(1) (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۶
موضوع : #عوامل_عاقبت_بخیری
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحمیم
عوامل عاقبت بخیری در روایات عبارتند از :
1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی) 2ـ تحکیم و تثبیت عقاید3-توبه از گناهان4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند6-آینده نگری، عاقبت اندیشی و معاداندیشی7-حق خدا را مراعات کردن8-توجه به نماز اول وقت و نماز شب 9- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس 10-. دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب 11-دعا براى حسن عاقبت. مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا-مفاتیح-) و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)
-خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_تعظیم_شعائر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض تسلیت پیشاپیش محرم سید الشهداء محضر یکایک شما زائرین!
امام باقر(علیه السلام) به منظور بزرگداشت حادثه کربلا برای جدشان اقامه عزا می کردند و به شیعیان نیز توصیه می فرمودند آنجا که علقمه حضرمی از حضرتش نقل می کند: ... یَأْمُرُ مَنْ فِی دَارِهِ بِالْبُکَاءِ عَلَیْهِ وَ یُقِیمُ فِی دَارِهِ مُصِیبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَیْهِ ... . امام باقر علیه السلام اهل خانه را به گریه بر اباعبدالله علیه السلام امر می فرمودند و در منزلشان اقامه عزا می کردند و صدای ناله و شیون ایشان بلند می شد. (کامل الزیارات، النص، ص175)
در آخرین شب جمعه سال قمری و در آستانه حلول ماه محرم الحرام قرار داریم، به همین مناسبت چند نکته درباره بزرگداشت شعائر الهی بیان می کنیم:
1. تعظیم شعائر الله یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به نشانه هایی که انسان را به یاد خدا میاندازد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود، (1) شعائرالله مصادیقی دارد: یک مورد همین نمازهای جماعت است که مستحب است هر چه باشکوهتر برگزار شود. دیگر از موارد شعائر الهی نماز عبادی سیاسی جمعه است که از اعمال مورد تاکید اسلام است لذا مسافرین و مجاورین از شرکت در این عمل با فضیلت غفلت نفرمایید.
2. زیارت اهل بیت علیهم السلام و همچنین برگزاری و اقامه مجالس اهل بیت علیهم السلام خصوصا مجالس عزای سید و سالار شهیدان علیه السلام از مصادیق مهم شعائر الله است؛ بنابراین اقامه عزای براى سيدالشهدا و اصحاب او (علیهم السلام) و نیز راه انداختن دستههاى عزادارى و شرکت در امثال اين مراسم از بزرگترين اعمالى است که انسان را به خداوند نزديک مىکند. (2)
3. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد و البته باید از هرگونه كارى كه باعث اذيّت ديگران مىشود یا موجب وَهْن مذهب ميباشد پرهيز شود. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق اقامه عزا و شرکت در مجالس اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب مظلومشان را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
توضیح و منابع:
(1) استفتائات مکارم ج1 س1638.
(2) سایت ادمین امام خامنه ای ؛ سوال شماره 1023666 ؛
(3) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۷
موضوع : #اثرات_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا؛ یاد مرگ خواهشهای باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند و دل را به وعده های الهی قوی و مطمئن می گرداند و طبع را رقیق و نازک می سازد و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد»
-هنگامی که جنازه کسی را برداشتی، فکر کن که گویا تو خود آن کسی هستی که [در تابوت است و] آن را برداشته اند».
-پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
-امام علی. علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد»
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۷
موضوع : #علائم_قبولی_زیارت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) --همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمیبرد».کافی: ج 1، ص430)
امام رضا علیه السلام فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
پروردگارا:زیارت ما را به کرمت قبول بفرما به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۷
موضوع: #احکام_عبادی_اعمال_شب_و_روز_اول_محرم
مناسب: شب اول محرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم سیدالشهداء
از امام رضا علیه السلام روایت شده است که می فرمایند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَینُهُ یوْمَ تَبْکِی الْعُیونُ. هرکه مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، (وسائل، ج 14،ص502).
چند نکته درباره ماه محرم:
1. برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در مفاتیح نیز ذکر شده.
2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمیتواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود. (1)
3. از بهترین اعمال این ماه بویژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام میباشد و همچنین پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مستحب است و همچنین زدن پرچم سیاه در کوچه و بازار و خودرو از شعائر است؛ البته عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها که سبب مزاحمت برای همسایهها می شود. (2)
4. باید توجه داشت در این ایام از هر کاری که عرفا بی احترامی به عزای اهل بیت علیهم السلام می باشد پرهیز شود و تشخیص به عهده خود مکلفین است؛ البته انجام گناهان و معاصی (مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط و گناه) در تمام فصول سال (حتی در اعیاد) شرعا حرام است. (3)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنهای، صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) .(عروه الوثقی،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563)
(2) نشریه مذهبی پیام دین(اجوبه الاستفتائات س1448)
(3) (استفتائات بهجت ج4 س6392 ؛ استفتائات تبریزی ج2 س1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
@AhkameHarameRazavi
1. حکم خمس مکان کسب و ابزار کار در صورتی که آن با درآمد بین سال خریده شده:
🔒خمس ابزار کار و مکان کسبی که با درآمد بین سال خریداری شده است به چه صورت محاسبه می شود؟
🔑- ابزار کاری که از طریق درآمد بین سال تهیه شده است، خمس دارد، مگر به مقداری باشد که با پرداخت خمس آن، باقی مانده آن برای تامین مخارج زندگی در حد شأنش کافی نیست که در این صورت خمس ندارد حتی در صورتی که بتواند در سالهای آینده خمس آن را بدهد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🔑 - ابزار کار چنانچه از درآمد بین سال تهیه شده باشد خمس دارد مگر آنکه فرد هم اکنون یا در آیندۀ نه چندان دور نتواند خمسش را بپردازد؛ به این معنا که اگر خمس آن را هرچند با دستگردان و پرداخت به صورت اقساط در طیّ چند سال بپردازد، ادارۀ امور زندگی مناسب با شأن و به صورت معمول، غیر ممکن یا همراه با سختی طاقتفرسا که معمولاً تحمّل نمیشود بوده یا آنکه مجبور میشود به کسبی که شایستۀ شأن او نیست مشغول شود. که در این صورت، پرداخت خمس ابزار کار لازم نیست؛ البتّه اگر میتواند خمس قسمتی از آن را به صورت نقد یا اقساط بدهد، پرداخت همان مقدار لازم میباشد. (آیت الله سیستانی)
🔑- ابزار خمس دارد، مگر ابزاری که اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیّه آن، زندگی او در حدّ آبرو و شؤونش اداره نمی شود. بنابراین، اگر با پرداخت خمس آن، لطمه اى به كار او نمى خورد، بايد خمس آن را بدهد. (آیت الله مکارم)
💡نکته: اگر مکلف ابزار کار و یا مکان کسب (مانند مغازه) را با عین درآمد بین سال خریده باشد یا بهذمه خریده باشد و از درآمد بین سال دینش را ادا کرده باشد، در سررسید سال خمسی، خمس آن بر اساس قیمت فعلی محاسبه میشود. (مراجع عظام تقلید)
📚آدرس:
سیدروحالله خمینی، تحریر الوسیلة، کتاب الخمس، م۱۳؛ سیدروحالله خمینی، استفتائات، ج۱، احکام خمس، ص۳۵۵، س۳۵؛ امام خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، م952، جزوه خمس م33، مستند دست خط، م8؛ سیدعلی خامنهای، استفتا از سایت بهشمارۀ ۵۸۱۳۲۷؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2،م 640؛ سایت آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44803&mid=255444
العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الخمس، اقتباس از م۷۵؛ سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، اقتباس از م۱۷۶۰ و ۱۷۸۰.
2. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با عین پول سالگشت خریده شده:
🔒حکم خمس ابزار کار در صورتی که با عین مالی که سال بر آن گذشته و خمسش پرداخت نشده، تهیه شده باشد، چیست؟
🔑- اگر با عین پول خمسنداده جنسى بخرد، یعنى به فروشنده بگوید این جنس را با این پول مىخرم، چنانچه حاکم شرع، معاملۀ یکپنجم آن را اجازه بدهد، معاملۀ آن مقدار صحیح است و خریدار باید یکپنجم جنسى را که خریده است، به حاکم شرع بدهد. (حضرت امام، آیت الله مکارم)
🔑- معامله صحیح است و ملاک محاسبه خمس ابزارکار، قیمت سررسید اولین سال خمسی است. (البته تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست). (امام خامنه ای)
🔑- اگر فروشنده شیعه باشد، معامله در همۀ مال صحیح است و به جنسی که با این پول خریده است، خمس تعلق میگیرد و وی موظف است خمس ابزارکار را بهقیمت فعلی آن بپردازد و به اجازۀ حاکم شرع نیازی نیست. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۶۰؛ رساله ارسالی از دفتر امام خامنه ای، سال 1399، مسئله 112 و 125. سایت ادمین، پاسخهای آماده، حاج آقای رضایی نامه شماره 508126. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م737. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1480.