eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: 1 سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از: 1-کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمت‌های الهی است، قرآن کریم در این باره می‌فرماید: خداوند قریه‌ای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان می‌رسید، آنان نسبت به نعمت‌های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42) کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است. 2-اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمت‌ها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمی‌کند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54) 3-احتكار:پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هركس كالاي مسلمانان را احتكار كند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشكستگي مبتلا مي‌كند.» (طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) 4-دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ می‌گویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم می‌کند. 5-تحقیر نعمت‌ها  :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکننده‌ی آن نگریست، چه بسا نعمت‌های کوچکی که سبب و راهی به نعمت‌های بزرگ می‌شود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت می‌آورد. امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند:  رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347) خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصي اللّه‏ أورَثَهُ اللّهُ ‏ذُلاًّ. هر كه از گناهان لذّت ببَرَد، خداوند طعم ذلت و خواری را به او می چشاند. [غرر الحكم، ح8823] یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود راجع به کاشت ناخن و مژه مصنوعی می باشد، اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و اینکه آیا اصل این عمل جایز است یا خیر؟ در پاسخ به سه نکته اشاره می شود: 1. اصل کاشت ناخن و مژه طبق نظر مراجع مشهور از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورتی که برای زینت این کار را انجام می دهد و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برداشتن نیست یا نمی خواهد بردارد، شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)  2. کسی که حکم را نمی دانسته و مرتکب این عمل شده است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است. اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد حق ترک نماز را نداشته و لازم است مطابق نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع فعلا علاوه بر انجام وضو یا غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازها و روزه هایش را قضا کند. (2) 3. خانمی که برای زینت ناخن و یا مژه مصنوعی انجام داده در صورتی که در این حالت غسل واجبی انجام دهد به جهت وجود مانع در اعضا، غسلش ناقص است و طهارت حاصل نشده، بنابراین توقف ایشان در مساجد و محل ضریح شرعا حرام است. خداوند متعال همه ما را مزین به مکارم اخلاقی گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر) در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود: 1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)  2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159) 3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426) 4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278) 5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن فرموده اند: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ. کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت). (آیه 245 سوره بقره) چند نکته کوتاه درباره قرض الحسنه: 1. قرض دادن، مخصوصا به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (1) 2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (2) 3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تأخیر کند گناهکار است. (3) 4. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی به جای پول سکه طلا قرض بدهد، موقع پس گرفتن، همان سکه طلا را طلبکار است هر چند قیمت سکه کم یا زیاد شده باشد. البته اگر طرفین به غیر آن راضی شوند مانعی ندارد. (4) خداوند متعال از خزانه غیب خود قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1002 و 1003) (2) (توضیح المسائل مراجع م 2275) (3) (توضیح المسائل مراجع م 2276) (4) (توضیح المسائل مراجع م2281) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم چرا برخی از مرگ می ترسند؟ 1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290) 2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129) 3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲) 4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع: مناسبت: سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن در وصف أنصار و یارانش فرموده است: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ. (یاوران خدا کسانی اند که) هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا ‌دارند، و زکات ‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر ‌کنند. (آیه 41 سوره حج) چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است. 2. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه اگر هر کس خانواده اش را اصلاح کند جامعه اصلاح می شود. به عنوان مثال خانمهایی که حجاب مناسب شأن مسلمان و محب امام رضا ندارند و در کوچه و خیابان هستند بعضا آشنایان ما هستند و اگر مثلا شخصی از نهی افراد بیگانه ناتوان است به خانواده خود که می تواند تذکر دهد. مثلا مرد نباید نسبت به بدحجابی ناموسش بی تفاوت باشد (2) 3. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار و عمل بد شخص انتقاد شود، نه اینکه خود شخص زیر سوال و اشکال گردد (و این سیره ائمه بوده است که وقتی کسی خطایی می کرده می فرمودند ما از این خطای تو بیزاریم) بنابراین اگر مثلا کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده است از بدحجابی او بیزاری بجوییم نه از خودش. 4. اگر کسی نهی از منکری کرد (مثلا مسئولی، علیه بی حجابی دستوری داد) هیچ فردی (حتی از مسئولین) شرعا اجازه ندارد با توجیهات مختلف با امر به معروف و نهی از منکرش مقابله کرده و علیه او موضع بگیرد. خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان عفت فاطمی مرحمت کند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331. (2) (توضیح المسائل جامع م 2218) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324) چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر: 1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر می داند حداقل ده روز کامل در جایی اقامت می کند باید نمازش را کامل بخواند. 2. اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند؛ مثلا کسی که بخواهد دوازده یا سیزده روز در جایی بماند نمازش کامل است. 3. کسی که قصد ده روز کرده، چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد زودتر برگردد در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد. (1) خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به ببرکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر الوسیله، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۶  موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم راهکارهای حضور قلب عبارتنداز: 1ـ رعایت آداب ظاهری نماز مثل اذان و اقامه 2ـ توجه به معانی اذکار نماز 3ـ اقامه نماز در مکانی خلوت و آرام 4ـ ترک گناه 5ـ به یاد خداوند بودن در ایام غیرنماز در طول روز 6ـ توجه به عظمت خداوند و فقر و کوچکی خود به هنگام نماز 7ـ به گونه ای نماز بخواند که گویی آخرین نماز عمر شخص است. 8ـ خواندن نوافل نمازها. -خداوندا عبادت و نمازهایی با حضور قلب و توجه به همه ما عنایت بفرمابا ذکر صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۶ موضوع: مناسبت: روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ‌از امام صادق علیه السلام چنین ‌روایت شده است که فرمودند‌: لاَ تَدَعْ طَلَبَ اَلرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَإِنَّهُ عَوْنٌ لَكَ عَلَى دِينِكَ ؛ طلب روزى را از راه حلال آن رها مکن! كه كمك توست بر دينت. (الأمالي (للمفید) ج1صفحه۱۷۲) چند نکته‌کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری: 1. در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند و تاخیر در پرداخت حقوق، چنانچه شخص توان پرداخت دارد ولی در پرداخت حقوق کوتاهی می کند ظالم و معصیت کار است. 2. کارگر هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد‌ازظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، کارگری یا خدمت اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، کارهای شخصی ،‌ کم‌کاری و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. وگرنه نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند یا مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطر سهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید. 3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدای نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید به همان اداره یا صاحب کار برگرداند و اگر در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (1) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. توضیح و ذکر منابع: (1) (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۶ موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحمیم عوامل عاقبت بخیری در روایات عبارتند از :  1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی) 2ـ تحکیم و تثبیت عقاید3-توبه از گناهان4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند6-آینده نگری، عاقبت اندیشی و معاداندیشی7-حق خدا را مراعات کردن8-توجه به نماز اول وقت و نماز شب 9- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس 10-. دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب 11-دعا براى حسن عاقبت. مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا-مفاتیح-) و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک) -خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض تسلیت پیشاپیش محرم سید الشهداء محضر یکایک شما زائرین! امام باقر(علیه السلام) ‌به منظور بزرگداشت حادثه کربلا برای جدشان اقامه عزا می کردند و به شیعیان نیز توصیه می فرمودند آنجا که علقمه حضرمی از حضرتش نقل می کند: ... یَأْمُرُ مَنْ فِی دَارِهِ بِالْبُکَاءِ عَلَیْهِ وَ یُقِیمُ فِی دَارِهِ مُصِیبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَیْهِ ... . امام باقر علیه السلام اهل خانه را به گریه بر اباعبدالله علیه السلام امر می فرمودند و در منزلشان اقامه عزا می کردند و صدای ناله و شیون ایشان بلند می شد. (کامل الزیارات، النص، ص175) در آخرین شب جمعه سال قمری و در آستانه حلول ماه محرم الحرام قرار داریم، به همین مناسبت چند نکته درباره بزرگداشت شعائر الهی بیان می کنیم: 1. تعظیم شعائر الله یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به نشانه هایی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود، (1) شعائرالله مصادیقی دارد: یک مورد همین نمازهای جماعت است که مستحب است هر چه باشکوهتر برگزار شود. دیگر از موارد شعائر الهی نماز عبادی سیاسی جمعه است که از اعمال مورد تاکید اسلام است لذا مسافرین و مجاورین از شرکت در این عمل با فضیلت غفلت نفرمایید. 2. زیارت اهل بیت علیهم السلام و همچنین برگزاری و اقامه مجالس اهل بیت علیهم السلام خصوصا مجالس عزای سید و سالار شهیدان علیه السلام از مصادیق مهم شعائر الله است؛ بنابراین اقامه عزای براى سيدالشهدا و اصحاب او (علیهم السلام) و نیز راه انداختن دسته‏‌هاى عزادارى و شرکت در امثال اين مراسم از بزرگترين اعمالى است که انسان را به خداوند نزديک مى‏‌کند. (2) 3. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد و البته باید از هرگونه كارى كه باعث اذيّت ديگران مى‏‌شود یا موجب وَهْن مذهب مي‌باشد پرهيز شود. (3) خداوند متعال به همه ما توفیق اقامه عزا و شرکت در مجالس اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب مظلومشان را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح و منابع: (1) استفتائات مکارم ج1 س1638. (2) سایت ادمین امام خامنه ای ؛ سوال شماره 1023666 ؛  (3) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۷ موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام می فرماید: «ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا؛ یاد مرگ خواهشهای باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند و دل را به وعده های الهی قوی و مطمئن می گرداند و طبع را رقیق و نازک می سازد و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد» -هنگامی که جنازه کسی را برداشتی، فکر کن که گویا تو خود آن کسی هستی که [در تابوت است و] آن را برداشته اند». -پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». -امام علی. علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد» @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۷ موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) --همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست. دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمیبرد».کافی: ج 1، ص430) امام رضا علیه السلام فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند پروردگارا:زیارت ما را به کرمت قبول بفرما به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۷ موضوع: مناسب: شب اول محرم سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم سیدالشهداء از امام رضا علیه السلام روایت شده است که می فرمایند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَینُهُ یوْمَ تَبْکِی الْعُیونُ.‌ ‌هر‌که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، (وسائل، ج 14،ص502). چند نکته درباره ماه محرم: 1. برای شب اول ماه محرم اعمالی ذکرشده مثل احیاء و شب زنده داری و نمازهای مستحبی با دستور العمل خاص که در مفاتیح نیز ذکر شده. 2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم محرم مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که در مسافرت است و نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد و اعمال دیگری نیز مثل نماز اول ماه وارد شده است که به مفاتیح مراجعه شود. (1) 3. از بهترین اعمال این ماه بوی‍ژه دهه اول محرم برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام می‌باشد و همچنین پوشیدن لباس سیاه در محرم و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مستحب است و همچنین زدن پرچم سیاه در کوچه و بازار و خودرو از شعائر است؛ البته عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (2) 4. باید توجه داشت در این ایام از هر کاری که عرفا بی احترامی به عزای اهل بیت علیهم السلام می باشد پرهیز شود و تشخیص به عهده خود مکلفین است؛ البته انجام گناهان و معاصی (مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط و گناه) در تمام فصول سال (حتی در اعیاد) شرعا حرام است. (3) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه‌ای، صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) .(عروه الوثقی،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563) (2) نشریه مذهبی پیام دین(اجوبه الاستفتائات س1448) (3) (استفتائات بهجت ج4 س6392 ؛ استفتائات تبریزی ج2 س1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50) @AhkameHarameRazavi
1. حکم خمس مکان کسب و ابزار کار در صورتی که آن با درآمد بین سال خریده شده: 🔒خمس ابزار کار و مکان کسبی که با درآمد بین سال خریداری شده است به چه صورت محاسبه می شود؟ 🔑- ابزار کاری که از طریق درآمد بین سال تهیه شده است، خمس دارد، مگر به مقداری باشد که با پرداخت خمس آن، باقی مانده آن برای تامین مخارج زندگی در حد شأنش کافی نیست که در این صورت خمس ندارد حتی در صورتی که بتواند در سالهای آینده خمس آن را بدهد. (حضرت امام، امام خامنه ای) 🔑 - ابزار کار چنانچه از درآمد بین سال تهیه شده باشد خمس دارد مگر آنکه فرد هم ‌اکنون یا در آیندۀ نه چندان دور نتواند خمسش را بپردازد؛ به این معنا که اگر خمس آن را هرچند با دستگردان و پرداخت به صورت اقساط در طیّ چند سال بپردازد، ادارۀ امور زندگی مناسب با شأن و به صورت معمول، غیر ممکن یا همراه با سختی طاقت‌فرسا که معمولاً تحمّل نمی­شود بوده یا آنکه مجبور می‌شود به کسبی که شایستۀ شأن او نیست مشغول شود. که در این صورت، پرداخت خمس ابزار کار لازم نیست؛ البتّه اگر می‌تواند خمس قسمتی از آن را به صورت نقد یا اقساط بدهد، پرداخت همان مقدار لازم می‌باشد. (آیت الله سیستانی) 🔑- ابزار خمس دارد، مگر ابزاری که اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیّه آن، زندگی او در حدّ آبرو و شؤونش اداره نمی شود. بنابراین، اگر با پرداخت خمس آن، لطمه ‏اى به كار او نمى‏ خورد، بايد خمس آن را بدهد. (آیت الله مکارم) 💡نکته: اگر مکلف ابزار کار و یا مکان کسب (مانند مغازه) را با عین درآمد بین سال خریده باشد یا به‌ذمه خریده باشد و از درآمد بین سال دینش را ادا کرده باشد، در سررسید سال خمسی، خمس آن بر اساس قیمت فعلی محاسبه می‌شود. (مراجع عظام تقلید) 📚آدرس: سیدروح‌الله خمینی، تحریر الوسیلة، کتاب الخمس، م۱۳؛ سیدروح‌الله خمینی، استفتائات، ج۱، احکام خمس، ص۳۵۵، س۳۵؛ امام خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، م952، جزوه خمس م33، مستند دست خط، م8؛ سیدعلی خامنه‌ای، استفتا از سایت به‌شمارۀ ۵۸۱۳۲۷؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2،م 640؛ سایت آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44803&mid=255444 العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الخمس، اقتباس از م۷۵؛ سیدمحمدحسن بنی‌هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، اقتباس از م۱۷۶۰ و ۱۷۸۰.
2. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با عین پول سالگشت خریده شده: 🔒حکم خمس ابزار کار در صورتی که با عین مالی که سال بر آن گذشته و خمسش پرداخت نشده، تهیه شده باشد، چیست؟ 🔑- اگر با عین پول خمس‌نداده جنسى بخرد، یعنى به فروشنده بگوید این جنس را با این پول مى‌خرم، چنانچه حاکم شرع، معاملۀ یک‌پنجم آن را اجازه بدهد، معاملۀ آن مقدار صحیح است و خریدار باید یک‌پنجم جنسى را که خریده است، به حاکم شرع بدهد. (حضرت امام، آیت الله مکارم) 🔑- معامله صحیح است و ملاک محاسبه خمس ابزارکار، قیمت سررسید اولین سال خمسی است. (البته تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست). (امام خامنه ای) 🔑- اگر فروشنده شیعه باشد، معامله در همۀ مال صحیح است و به جنسی که با این پول خریده است، خمس تعلق می‌گیرد و وی موظف است خمس ابزارکار را به‌قیمت فعلی آن بپردازد و به اجازۀ حاکم شرع نیازی نیست. (آیت الله سیستانی) 📚آدرس: سیدمحمدحسن بنی‌هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۶۰؛ رساله ارسالی از دفتر امام خامنه ای، سال 1399، مسئله 112 و 125. سایت ادمین، پاسخهای آماده، حاج آقای رضایی نامه شماره 508126. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م737. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1480.
3. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که به ذمه خریده و ثمن را از پول سالگشت پرداخت کرده 🔒اگر ابزار کار را به‌ذمه خریده است و مبلغ آن را از مالی پرداخت کرده است که مشمول خمس بوده است، خمس کالا بر اساس قیمت فعلی محاسبه می‌شود یا قیمت خرید؟ 🔑- در صورتی که قصدش این بوده که از مال مشمول ثمن معامله را بپردازد چنانچه حاکم شرع، معاملۀ یک‌پنجم آن را اجازه بدهد، معاملۀ آن مقدار صحیح است و خریدار باید یک‌پنجم جنسى را که خریده است، به حاکم شرع بدهد ولی اگر چنین قصدی نداشته معامله وی صحیح است ولي چون از پولي كه خمس در آن است به فروشنده داده به مقدار پنج يك آن پول به او مديون مي باشد و پولي را كه به فروشنده داده اگر از بين نرفته، حاكم شرع پنج يك همان را مي گيرد و اگر از بين رفته، عوض آن را از خريدار يا فروشنده مطالبه مي كند. (حضرت امام) 🔑- معامله صحیح است و ملاک محاسبه خمس ابزارکار، قیمت سررسید اولین سال خمسی است (البته تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست). (امام خامنه ای) 🔑- پرداخت خمس به قیمت خرید کافی است به عبارت دیگر، خمسی که بر او واجب بوده، به مال خریداری شده منتقل نگردیده و کافی است خمس پول سالگشت شده‌ای که بابت بهای مال به فروشنده داده را بپردازد و اگر ارزش آن پول، هنگام پرداخت خمس، کاهش فوق‌العاده - مثل 20 برابر یا بیشتر- پیدا کرده، بنابر احتیاط واجب باید به مبالغی بیشتر مصالحه شود. (آیت الله سیستانی) 🔑- اگر جنسى را به ذمّه بخرد ولى بعد از معامله قيمت آن را از پولى که خمس آن را نداده بپردازد معامله او صحيح و تصرّفاتش در آن جنس جايزاست، ولى چون از پولى که خمس در آن است به فروشنده داده به مقدار خمس آن پول به او مديون است و در صورتى که آن مقدار در دست فروشنده موجود باشد حاکم شرع همان را مى گيرد و اگر از بين برود عوض آن را از خريدار يا فروشنده مطالبه مى کند. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: سیدمحمدحسن بنی‌هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م1761؛ رساله ارسالی از دفتر امام خامنه ای، سال 1399، مسئله 112 و 125. سایت ادمین، پاسخهای آماده، حاج آقای رضایی نامه شماره 508126. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م737. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1481.
4. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با مال غیرمتعلق خمس خریده یا بعد از خرید خمسش را داده: 💡1. آن را نفروخته است: 🔒اگر ابزار کار را با پولی که به آن خمس تعلق نمی گیرد خریداری کرده است و یا اینکه بعد از خرید خمس آن را اداء نموده و در حال حاضر از آن استفاده می کند و نفروخته است آیا خمس دارد؟ 🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) 🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم) 💡2. آن را فروخته است: 🔒اگر ابزار کار با پولی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمی‌گیرد، یا تعلق گرفته بوده و خمس را پرداخت کرده است، و آن ابزار و یا مکان (مغازه) را بعد از چندین سال می فروشد حکم خمس آن چیست؟ 🔑- خمس ندارد؛ هرچند به‌مبلغ بیشتر از قیمت خرید بفروشد. (حضرت امام) 🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد و بعد از فروش ترقی قیمت آن پس از کسر مقدار تورم جزو درآمد سال فروش محسوب می شود که اگر تا سر سال خمسی ،صرف در موونه نشود متعلق خمس است. (امام خامنه ای) 🔑- خمس ندارد؛ اما چنانچه قیمتش افزایش یابد، اگر آن را بفروشد، خمس مقدارى را که بر قیمتش اضافه شده و از مخارج سال زیاد آمده است، باید خمسش را بدهد. (آیت الله سیستانی) 🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم) 💡3. آن را معاوضه کرده (طاق زده): 🔒اگر فردی مغازه­اش را که با پول مخمّس یا در حکم مخمّس مانند ارث خریداری نموده و پس از آن که ترقّی قیمت پیدا کرده، با مغازۀ دیگری که قصد دارد به عنوان محلّ کسب از آن استفاده نماید، معاوضه کند و طاق بزند (بدون آنکه مغازۀ خویش را به پول بفروشد و مغازه دیگر را با پول بخرد.) در این صورت حکم خمس مغازه جدید چیست؟ 🔑- خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای) 🔑- مغازۀ جدید خمس ندارد؛ مگر آنکه معاوضه مشتمل بر نوعی ارفاق مالی باشد و فرد بدون پرداخت مبلغ اضافی، مغازه­اش را با مغازۀ با ارزش تری معاوضه کرده باشد که در این صورت، مغازۀ جدید بالنسبه به مقدار ما به التفاوت از درآمد سال معاوضه محسوب می‌شود و پرداخت خمس مقدار تفاوت از آن به نرخ روز واجب می باشد؛ امّا اگر فرد با پرداخت ما به التّفاوت، مغازه اش را با مغازۀ با ارزش تری طاق زده است، چنانچه ما به التفاوت را از درآمد بین سال خویش پرداخت کرده، همان حکم را دارد و اگر ما به التّفاوت را با مال مخمّس یا در حکم مخمّس پرداخته، مغازۀ مذکور خمس ندارد. این حکم، در مورد سایر ابزارهای کار (غیر از مغازه) نیز جاری است. (آیت الله سیستانی) 🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: العروه الوثقی، کتاب خمس، م53 ، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۷۰؛ سیدعلی خامنه‌ای، سایت، استفتائات جدید، س۵۳.سایت امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس سوال شماره 1144586 1399/06/24 آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. توضیح المسائل جامع، ج2، م655.
5. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که بدون معاوضه به شخص منتقل شده (مثل ارث) 🔒اگر مکلف ابزار کسب را خریداری نکرده است بلکه به غیر معاوضه بدست آورده مثلا ماشینی به او ارث رسیده است؛ حکم خمس ترقی قیمت آن چیست؟ 🔑- ترقی قیمت آن در این صورت خمس ندارد حتی در فرض فروش آن. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) 🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: العروه الوثقی، کتاب الخمس، م53؛ توضیح المسائل جامع، م2336. آیت الله مکارم استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. سایت: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255567
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟ در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد  2-امیه فرزند عبدالشمس است -اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيق‏ »: «لصيق» به معناى كسى است كه نسب او روشن نيست و او را به شخص يا قبيله‏ اى نسبت مى ‏دهند(لسان العرب ج 10 ص 329) علامه مجلسی درتوضیح گوید: « كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى‏ اميّه دارد و «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى‏ خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى‏ گشت. »« بنابراين، بنى‏ اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى‏ باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107) -اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202) -برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309) امام صادق علیه السلام فرمودند :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58) -حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند نسب امام حسین(علیه السلام): حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۸ موضوع: مناسبت: روز اول محرم، شروع سال جدید قمری ؛ شروع هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام ‏ از حضرت علي علیه السّلام روايت است كه ميفرمايد : اِنَّ اللّهَ … اِخْتارَ لَنا شیعَةً یَنْصُرُونَنا وَ یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا.خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.غررالحکم ، ج ۱، ص ۲۳۵ چند نكته درباره بعضي احكام مرتبط با عزاداري: 1- اصلاح كردن آقايان  يا خانم ها در اين ايام عزاداري اشكالي ندارد ولي سزاوار است در ايام شهادت رعايت احترام شود. 2- برهنه شدن و زنجير زني اگر به گونه اي باشد كه باعث سستي مذهب شيعه شود بايد ترك شود و همچنين انجام حركاتي كه در شان عزاداري حضرت سيد الشهدا عليه السلام نيست و باعث وهن مذهب شيعه مي شود حرام است. 3- خواندن خطبه عقد در اين ايام اشكالي ندارد ولي برگزاري مجلس شادي در صورتي كه هتك حرمت محسوب شود جايز نيست البته در برگزاري مجلس موسيقي حرام و مجلس رقص تفاوتي بين روزهاي عزا و ساير روزها نيست. 4- مستحب است در ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام لباس مشکی انسان بپوشد و در این ایام برای نماز کراهتی ندارد. خداوند ‎متعال ‎به ‎همه ‎ما ‎توفيق ‎عزاداري ‎واقعي ‎را‎عنايت ‎فرمايد ‎به ‎بركت ‎صلوات‎ بر‎محمد ‎و ‎آل ‎محمد.   @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا دهه را زودتر از شهادت امام از اول محرم میگیرند؟ 1-امام رضا(علیه السلام )؛ بنیانگذار دهه اول محرم:  امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505) شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد. در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130) 2-گرفتاریها برای امام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد. 3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام می‌روند که مولایشان را غریب نگذارند 4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص  بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است  5-طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درشهادت امام علیه السلام،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۸ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از‎رسول‎خدا‎‎صلی‎الله‎علیه‎و‎آله‎وسلم‎روایت‌شده‎که فرمودند: مَنْ أَمَرَ‎بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيك‏. هر كس ‎ديگرى ‎را‎ به ‎كار‎نيكى‎امر‎كند‎يا‎او را از كار زشتى‎باز‎دارد‎يا‎اينكه‎او‎را‎به ‎خيرى‎راهنمائى‎نمايد‎و‎ يا‎اشاره‎به‎امر‎ خيرى ‎داشته‎باشد‎در‎آن‎كارنيك‎شريك‎خواهد‎بود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147) این هفته به مناسبت یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام هفته امر به معروف نام گذاری شده است به همین مناسبت دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت بزرگواران عرض می شود: اول:یکی از واجبات الهی‎امر‎به‎معروف و نهی از منکر است واز بهترين روشهای امر به معروف و نهي از منكر اين است كه خودش گناه نكند. مثلا اگر رفيقش ميخواهد غيبت كند از شنيدن آن معذرت بخواهد.  دوم: براي امر به معروف ونهي ازمنكر مراتبي است: 1. اينكه با شخص معصيت كار طوري رفتار شود كه معصيت كار بفهمد كه به جهت گناهي كه كرده چنين رفتار شده است 2. اينكه با زبان امر و نهي كند و اگر احتمال بدهد كه با موعظه و نصحيت و حسن خلق و‎كلام نيكو ، معصيت را ترك مي كند لازم است كه اكتفا به آن كند. 3 اينكه اگر براي امر به معروف و نهي از منكر نیاز به اقدام عملی باشد، طبق نظر امام خامنه ای حفظه الله  در این موارد فقط باید به مسئولین مربوطه گزارش شود و خود فرد اقدامی نداشته باشد.  بنابراين باتوجه به اينكه هدف از امر به معروف و نهي از منكر ترك گناه است لذا اگر  با مرتبه پايين حاصل شود نمي توان به مراتب بالاتر عمل كرد.  تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۹ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا عروسی حضرت قاسم در کربلا واقعیت دارد؟ اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال  شیخ عباس قمی ج2 ص875) شهید  مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 ) (جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi