یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۳۰
موضوع : #احکام_عهد_قسم
سلامعلیکم.بسماللهالرحمنالرحیمخداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفایبه عهد می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34)
چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم:
در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مىکنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668)
اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671)
اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۳۱
موضوع : #تطهیر_فرش_لباس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ. تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. تحف العقول ص442
چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1)
3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2)
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )
(2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)(رساله مراجع مساله 160 و 27)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳۱
موضوع: #انواع_رابطه_مردم_با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۳۱
موضوع : #احکام_سجده
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت شهادت حضرت سجاد(علیه السلام)
امام باقرعلیهالسلام درباره پدر بزرگوارشان اینگونه می فرمایند: مَا ذَكَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَيْهِ إِلا سَجَدَ به ياد هر يك از نعمتهايى كه خدا به او داده بود مىافتاد، سجده مى كرد و از همين رو آن حضرت سجّاد (بسيار سجده كننده) نام گرفت.( علل الشرائع/ج1/ ص233)
چند نكته درباره واجبات سجده:
1. واجب است ذکر سجده بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر پیش از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن، عمداً ذکر را بگوید، یا پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد، نمازش باطل است.(1)
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
4. اگر نمازگزار بعد از سجده شك كند كه يك سجده بجا آورده يا دو تا، در صورتي كه هنوز وارد عمل بعدي نشده است بايد يك سجده ديگر بجا بياورد و درصورتي كه وارد عمل بعدي شده مثلا وارد تشهد شده است به شك خود اعتنا نكند. 2
خداوند توفيق بندگي خالصانه را در درگاه خداي متعال عنايت كند به بركت صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع:
1(رساله نماز و روزه امام خامنه ای م 247 و رساله مراجع 1051 مخالف:ایت الله سیستانی: نماز باطل است، مگر اين كه ذكر را دوباره در حال آرامش بگويد. و اگر پيش از تمام شدن ذكر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.)
2(توضيح المسائل مراجع م 1051و 1052)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳۱
موضوع: #مذمت_احتکار_در_روایات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر)
در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود:
1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)
2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159)
3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426)
4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد میکنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند و آنکه در بازار احتکار مینماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار میآید.( نهج الفصاحه، ص 278)
5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
#فهرست
#مذمت_احتکار_در_روایات
#احکام_سجده
#انواع_رابطه_مردم_با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#تطهیر_فرش_لباس
#احکام_عهد_قسم
#زیباییهای_کربلا
#احکام_مسجد
#ارزش_شهید_و_شهادت
#شروط_ضمن_عقد
#اهمیت_نماز
#علت_ثارالله_گفتن_امام_حسین_علیه_السلام
#مزد_رسالت_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#فضایل_تربت_امام_حسین_علیه_السلام
#احکام_اجتماعی_رد_مظالم
#نقش_امام_سجاد_علیه_السلام_بعد_از_عاشورا
#شیوه_اهل_بیت_علیهم_السلام_بر_عزاداری_بر_اهل_بیت_علیهم_السلام
#احکام_عبادی_نماز_جمعه
#عوامل_ماندگاری_قیام_عاشورا
#احکام_اجتماعی_احکام_ارث
#فضایل_امام_حسین_علیه_السلام
#احکام_عبادی_اقتدا_در_نماز_جماعت
#نقش_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_در_کربلا
#احکام_اجتماعی_نگاه_و_پوشش
#ویژگیهای_امام_حسین_علیه_السلام1
#احکام_اجتماعی_گناه_سقط_جنین
#ویژگیهای_حضرت_عباس_علیه_السلام
#احکام_عبادی_نماز_مسافر_قصد_دهه
#احکام_عبادی_احکام_خمس
#فطرس_ملک
#احکام_عبادی_ناخن_مصنوعی
#پول_گرفتن_سخنرانان_و_مداحان
#احکام_عبادی_قیام_نماز
#مقام_راس_الحسین_علیه_السلام
#احکام_عبادی_وضوی_جبیره
#سر_به_محمل_کوبیدن_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#کمک_اجنه_به_امام_حسین_علیه_السلام
#معامله_نسیه
#احکام_اقتصادی_خرید_و_فروش_چک_بانکی
#سر_به_محمل_کوبیدن_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#احکام_اجتماعی_وصیت
#خون_گریه_کردن_آسمان_برای_امام_حسین_علیه_السلام
#احکام_اجتماعی_بیت_المال
#آیا_یزید_دستور_کشتن_امام_حسین_علیه_السلام_را_داد؟
#احکام_عبادی_اهمیت_یادگیری_احکام
#جمله_کل_یوم_عاشورا_و_کل_ارض_کربلا
#احکام_اجتماعی_شرط_بندی_و_قمار
#نیمه_تمام_شدن_حج_امام_حسین_علیه_السلام
#احکام_عبادی_سجده_سهو
#قران_خواندن_سر_امام_حسین_علیه_السلام
#احکام_عبادی_صدقه_و_انفاق
#نحوه_شهادت_حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام
#موارد_فسخ_معامله
#احکام_اجتماعی_حجاب_و_پوشش
#سیاه_پوشی_در_عزاداری
#آیا_گریه_بر_امام_علیه_السلام_همه_گناهان_را_میریزد؟
#احکام_اجتماعی_حق_الناس
#علت_عدم_نزول_عذاب_برای_قاتلین_کربلا
#احکام_عبادی_اعمال_روز_عاشورا
#برداشتن_حجاب_در_کربلا
#احکام_عبادی_اهمیت_نماز
#علت_گریه_بر_امام_علیه_السلام_وقتی_در_بهشت_است؟
#شرکت_امام_حسین_علیه_السلام_در_حمله_اعراب_به_ایران
#احکام_عبادی_توبه_و_استغفار
#احکام_عبادی_کیفیت_عزاداری
#حمله_امام_حسین_علیه_السلام_به_کاروان_تجاری_یزید؟
#کشتن_امام_حسین_علیه_السلام_توسط_شیعیانش؟
#احکام_عزاداری
#آیا_درست_است_که_زمین_کربلا_را_امام_حسین_علیه_السلام_خریدند؟
#فضای_مجازی
#حقیقت_تشنگی_در_کربلا
#احکام_اجتماعی_شناخت_معروف_و_منکر)
#اهداف_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
#حق_الناس
#مخالفت_با_یزید_توسط_امام_علیه_السلام_کار_درستی_بوده_یا_نه؟
#وقف_با_رویکرد_عزاداری
#بطلان_نذر_برای_امام_حسین_علیه_السلام؟
#جابجایی_کفش
#چرا_امام_حسین_علیه_السلام_در_کربلا_زن_و_بچه_ها_را_با_خود_برد #احکام_اجتماعی_امر_به_معروف
#اعراض_از_وطن_با_رویکرد_عزاداری
#سیاه_پوشی_در_محرم
#نذر
#وجود_رقیه_سلام_الله_علیها
#آیا_عروسی_حضرت_قاسم_در_کربلا_واقعیت_دارد؟
#احکام_اجتماعی_امر_به_معروف
#علت_زود_گرفتن_دهه_محرم
#احکام_مرتبط_با_عزاداری
#ماجرای_فامیل_بودن_امام_حسین_علیه_السلام_با_یزید_علیه_اللعنه
#احکام_عبادی_اعمال_شب_و_روز_اول_محرم
#علائم_قبولی_زیارت
#اثرات_یاد_مرگ
#احکام_اجتماعی_تعظیم_شعائر
#عوامل_عاقبت_بخیری
#احکام_اجتماعی_هنر_و_حرفه
#عوامل_حضور_قلب_در_نماز
#احکام_عبادی_قصد_ده_روز
#فواید_یاد_مرگ
#احکام_اجتماعی_نهی_از_منکر_بدحجابی
#علل_ترس_از_مرگ
#احکام_اقتصادی_احکام_دین_و_قرض
#مذمت_احتکار_در_روایات
#عوامل_فقر
#رابطه_مودت_و_اطاعت_از_اهل_بیت_علیهم_السلام
#احکام_اجتماعی_حقوق_مالی_اعضای_خانواده
#احکام_اجتماعی_حقوق_والدین
#آثار_محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#آیه_مباهله
#احکام_عبادی_مصرف_خمس
#اهمیت_آیه_مباهله
#احکام_اجتماعی_جایگاه_اهل_بیت_علیهم_السلام_در_فقه
#احکام_عبادی_وقت_نماز_مغرب_و_عشا
#احکام_عبادی_اقتدا_در_نماز_جماعت
#راههای_کسب_دوستی_اهل_بیت_علیهم_السلام
#امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۶/۱
موضوع : #دروغ
مناسبت : شهادت امام سجاد علیه السلام
در روایتی حضرت سجاد علیه السلام به فرزندان خود در مذمت دروغ می فرمایند: فَإِنَّ اَلرَّجُلَ إِذَا كَذَبَ فِي اَلصَّغِيرِ اِجْتَرَى عَلَى الکبیر. از دروغ بپرهيزيد،چه كوچك باشد و چه بزرگ، زيرا وقتى كسى دروغ كوچكى گفت،به دروغ بزرگ جرئت پيدا مىكند.تحف العقول، ص. ۲۷۸
اما چند نکته درباره احکام دروغ:
1.یکی از گناهانی که مذمت فراوانی شده است دروغ است، دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعدهای بدهد که همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.
2. یکی دیگر از مصادیق دروغ، که حرام می باشد تقلب در امتحانات است و همچنین تقلب در دریافت و ارائه اسناد و مدارک پزشکی و مانند این موارد هم حرام می باشد.
در برخی موارد نادر دروغ جایز است از جمله : مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(امام خمینی استفتائات ج1ص485 س11و ج2 ص612 س1 و 2، منهاجالصالحین خوئی و وحید ج 3 م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38،تبریزی استفتائات ج2س 1026و 1028 و1035، مکارم استفتائات ج3 س490 و 1661،اجوبه الاستفتائات س1976
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۶/۱
موضوع: #علل_ترس_از_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
چرا برخی از مرگ می ترسند؟
1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290)
2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ میترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند میدانیم؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمیدارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129)
3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونهای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد
امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج۴ ،ص ۳۸۲)
4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۶/۱
موضوع : #رشوه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ...لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ.کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمیرسد. (بحار، ج104 ص274)
چند نکته کوتاه درباره احکام رشوه:
1.یکی از گناهان بزرگ رشوه است و رشوه دارای اقسام مختلفی است:
الف: رشوه در قضاوت؛ یعنی انسان به قاضی چیزی بدهد که به نفع رشوه دهنده حکم کند.
ب: رشوه دادن برای انجام کار حرامی مانند خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری باشد مثلا به کسی رشوه بدهند تا با شهادت دروغ دادن حق کسی را ضایع کند.
ج: رشوه گرفتن در برابر انجام کاری که وظیفه انسان است نیز حرام است مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفهاش میباشد مالی دریافت نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمیباشد.
2. تغییر دادن نام رشوه به اسم هدیه یا بخشش یا شیرینی سبب حلال شدن رشوه نمی شود و کسی که رشوه را گرفته واجب است به پرداخت کننده رشوه برگرداند.
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
منابع:
( تحریر ج 2 کتاب قضا م6 ، اجوبه س 1246 ، رساله جامع 2224 ، استفتائات مکارم ج1 س499 و ج2 س665 ، بهجت جامع المسائل ج2 ص483
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۶/۱
موضوع: #فواید_یاد_مرگ
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن یکی از ویژگیهای برجسته پیامبران را یاد مرگ میداند و میفرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آنها را با خلوص ویژهای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi