دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۶/۱۴
موضوع : #سلف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمایند : الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.کسی که از راه حلال خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)
چند نکته کوتاه درباره پیش خرید:
یکی از اقسام خرید و فروش پیش خرید یا پیش فروش است به این معنا که انسان پول کالای مورد نظرش را نقدا پرداخت کند و بخواهد در آینده کالایش را تحویل بگیرد که با رعایت شرایطی صحیح است و به برخی از آنها اشاره می شود:
1.خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطۀ آنها تفاوت پیدا می کند معین نمایند. مثلا در پیش خرید ماشین نوع ،رنگ ،مدل و امثال آن که در قیمت ماشین موثر است باید در زمان قرار داد مشخص شود.
2. مدّت را کاملًا معین کنند، لذا اگر مثلًا بگوید تا اوّلین باران تا برداشت محصول جنس را تحویل مىدهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است.
3. پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار باید تمام مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بدهد و چنانچه بخواهد مبلغ کالای خریداری شده را به صورت قسطی بدهد، صحیح نیست (جهت اطلاع: اگر مقداری از قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی با توجه به اینکه افراد هدفشان کل آپارتمان است یا تمام وسیله است لذا نسبت به ما بقی آپارتمان یا کالا باطل است.) بنابراین پیش خرید آپارتمان وپرداخت پول آن به صورت قسطی باطل است مگر اینکه از قرارداد صلح یا شراکت و مانند اینها استفاده کنند. و توصیه می شود که برای اطلاع از جزئیاتش با کارشناس مسائل شرعی مشورت صورت بگیرد. (اجوبه الاستفتائات س 1597و 1598،رساله مراجع م 2112)
خداوند متعال به همه ما برکت در مال و عمر عنایت فرماید به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۶/۱۵
موضوع: #شبکه_مجازی
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین در روایتی می فرمایند :هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ. آن کس که قدر خود را نشناخت، هلاک شد. (همان: حکمت ۱۴۹)
اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
تبلیغ در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، در صورتی که تبلیغ کار حرامی و خلاف قانون نباشد، جایز است اما تبلیغ و کسب درآمد از این طریق مثل تبلیغ مدلهای ضد دینی یا ترویج و اشاعه بی بند باری بشود یا مطالبی که تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نمی باشد.
ارسال آهنگ های حرام از طریق فضای مجازی و غیر آن، که نوعی ترویج و اشاعۀ حرام (گوش دادن به صدای حرام) یا سبب ارتکاب آن یا ایجاد انگیزه برای ارتکاب این گناه توسط دیگران میشود، جایز نیست.
انتشار یا گذاشتن پروفایل یا استوری تصاویر زنان بی حجاب در فضای مجازی و یا ملأ عام که مستلزم مفسده و یا ترویج بی حجابی است، جایز نیست.
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۶/۱۵
موضوع: #عوامل_رشد_عقل 2
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی (علیه السلام ) میفرماید: أعقل الناس أنظرهم فی العواقب؛ عاقلترین مردم، دوراندیشترین آنها در پایان کارهاست(غررالحکم، ج 2، ص 977، ح 41) یعنی آینده نگری ازعواملی است که موجب رشد عقل میشود.
برخی از مهمترین عوامل شکوفایی عقل عبارتاند از:
1-تقوا: خداوند می فرماید: إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا:اگر تقوا پیشه کنید، برای شما [نیروی] تشخیص [حق از باطل] قرار میدهد.(آیه 29 انفال)
"فرقان" به معنای چیزی است که میانهی دو چیز دیگر فرق گذارد"فرقان" میان حق و باطل است؛ خواه در اعتقادات باشد و خواه در عمل. "فرقان" در اعتقادات عبارت از؛ جدا کردن ایمان و هدایت از کفر و ضلالت است، و "فرقان" در رأی و نظر نیز جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل است. از اینرو؛ همهی اینها نتیجه و میوهی درخت تقوا است.
امیرالمؤمنین (علیه السلام ) میفرماید: هر کس نفس خود را تهذیب نکند، از عقل و خرد بهرهای نخواهد برد. (غررالحکم، ج 2، ص 1462، ح 198) بنابراین هرچه تهذیب بیشتر شود، انتفاع از عقل نیز به همان میزان بیشتر میشود.
2-مشورت: مشورت کردن یعنی در عقل دیگران شریک شدن؛ امام علی (علیه السلام ) می فرمایند : با خردمندان مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی(غرر الحکم، ج 4، ص 179) مشورت به معنای خاموش کردن چراغ عقل و تقلید کورکورانه و ضعف در تفکر نیست؛ بلکه منظور روشنی گرفتن از چراغ عقل دیگران و تقویت فکر خود از طریق افکار اندیشمندان است.
3-همنشینی با علما و دانشمندان؛ طبيعي است که همنشيني با عالمان بر خرد انسان مي افزايد و انسان را رشد مي دهد و در مقابل، همنشيني با سفيهان و جاهلان انسان را از تکامل معنوي و عقلي بازمي دارد. اميرمومنان در اهميت همنشيني با حکيمان مي فرمايد: « مجالسة الحکماء، حياة العقول؛ همنشيني با حکيمان حيات عقلهاست »( غرر الحکم، ج 1، ص 556)
خداوند عقل کامل به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۶/۱۵
موضوع: #آداب_سفر
سلام علیکم روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می فرمایند: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ. کسی که برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده می شود. (عیون اخبار الرضا ج1ص 285)
چند نکته درباره سفر:
1. برخی از آداب سفر: صدقه دادن، مستحب است خواندن آيه الكرسي، سوره حمد، سوره قدر، سوره توحيد و معوذتين(سوره ناس و فلق) هنگام سفر، انتخاب همسفران هم شأن و نیکو و کمک به دوستان و همراهان در سفر، خوش اخلاق بودن در سفر، اهمیت دادن به نماز در سفر.
2. در سفر معصيت نماز کامل است مثل سفر زن بدون اجازه شوهر حتي در سفر زيارتي مگر اينكه سفر واجب مثل حج واجب باشد. و مثل سفر فرزند با نهي پدر يا مادركه موجب اذيت ايشان شود، مگر در سفر واجب (نهي به تنهائي: بهجت، نوري؛ اذيت به تنهائي: امام، سيستانی)
3. مستحب است كسي كه نمازش شكسته است بعد از نمازهايي كه در اصل چهار ركعتي بوده و شكسته مي خواند اگر وقت دارد 30 مرتبه تسبيحات اربعه بگويد. (العروه الوثقي، آداب السفر .رساله مراجع، احكام سفر شرط پنجم، قبل ازمساله 1297)
خداوند سفر مسافرين اسلام را بي خطر فرمايد به بركت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۶/۱۵
موضوع: #سواد_آموزی_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛[ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 )
از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود:
1- معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است واین خودنشان ازاهمیت علم دراسلام داردزیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است.
2-قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است.
3-علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد)
4-بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین)
5-علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر و عصر فقهی 16/6/1401
موضوع:#وکالت_در_سرمایه_گذاری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ.هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج7، ص: 84)
اما مساله شرعی:
یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه درباره این قرارداد:
1. کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سودآور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2.وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدای قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشد و اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
3. صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت کند و بعد از پایان قرارداد نسبت به مقدار سود محاسبه دقیق را انجام دهند و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند. (اجوبه س1803، رساله مراجع مساله 2269 ، استفتائات سیستانی س319 و320)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر و عصر اعتقادی 16/6/1401
موضوع: #انحرافات_مهدویت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در مساله مهدویت، گاهی کج سلیقگی ها و بدفهمی هایی هست که باید برطرف شود:
1-بدانیم که وظیفه ما ملاقات با امام نیست؛ بلکه کسب رضایت امام است.
2- بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیکترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت فرمودند: نزدیکترین افراد به ما، فقهای عادلِ بیهوس هستند که باید در حوادث، به آنها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»
3- بدانیم که مهم معرفتِ امام است، گاهی در مباحث مهدویت موضوعی را دنبال میکنیم که هیچ ثمرهای ندارد، مانند ازدواج امام، مکان زندگی امام و… در حالی که ترجمه و تفسیر آیات مهدویت را نمیدانیم و با معارف ادعیه و زیارات آشنا نیستیم.
4- بدانیم جریان غلط، ارائه چهره خشن از امام عصرعلیهالسلام است، ما باید جلوههای محبت امام را برای همه تبیین کنیم، چون ایشان «رحمه للعالمین»، «الرحمه الواسعه» و «امان لاهل الارض» است.
5-بدانیم به جای تعیین وقت برای ظهور و مطابقت دادن علائم با حوادثی که اتفاق میافتد، شرایط را فراهم کنیم. وظیفه ما زمینهسازی برای ظهور است.
6-بدانیم انتظارِ ظهور به معنای سکوت و سکون نیست؛ بلکه حرکت مجاهدگونه است ،همانطور که پیامبر(ص) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 16/6/1401
موضوع:#زیارت_اهل_قبور
اميرالمؤمنين (عليه السلام) حديث زيبايى را از رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت مى كنند كه آن حضرت فرمودند: ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَيِّتِ هَدِيَّةٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ. هيچ چيزى به شخص مرده هديه نمى گردد و هيچ سوغاتى براى او برده نمى شود كه برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد. (الجعفريات: 228; مستدرك الوسائل 2: 112 ح1570)
چند نكته كوتاه درباره زيارت قبور:
1. زيارت اهل قبور در تمام ايام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بيشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روي قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنين قرائت سوره هاي يس ، حمد ، معوذتين (سوره هاي ناس و فلق) و آيه الكرسي مستحب است .
3. همچنين دعا كردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات ، انجام واجباتي است كه از آنها قضا شده مثل نماز و روزه ، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم كه رد مظالم در جايي است كه مي دانيم به كسي بدهكار بوده ولي به طلبكار دسترسي نداريم و بعد از انجام واجبات ميت انجام خیرات مثل ساختن مسجد ، مدرسه علميه ، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقي، مستحبات الدفن35 و احكام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
خداوند اموات جمع را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 16/6/1401
موضوع: #انواع_رابطه_مردم_با_امام_زمان(عج)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیهالسلام باید در همه ابعاد باشد:
1- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا(ص) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیتعلیهمالسلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا(ع) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3- از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن¬گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهمالسلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنچشنبه ظهر و عصر 17/6/1401
موضوع : #حقوق_همسایگان
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق در روایتی می فرمایند : حُسْنُ اَلْجِوَارِ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ.خوب همسایگی کردن، روزی را زیاد میکند. وسائل الشیعه، ج12، ابواب احکام العشرة، باب 87، ص128، ح2.
چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان:
1. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر قابل توجّهی به همسایهاش میرسد، در صورتی که چنین ضررهایی در بین همسایگان معمول و متعارف نباشد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
2. تصرّفات واستفاده انسان بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش انجام میدهد باید با اجازۀ او یا اطمینان به رضایتش باشد البتّه، در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار یا قرار دادن لباس روی دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست میآید؛ ولی همین تصرّفات نیز اگر همسایه از آن منع کند یا اظهار نارضایتی نماید، جایز نیست.
3. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته وسبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر و عصر اعتقادی 17/6/1401-
موضوع: #قیام_در_راه_خدا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم گرامی میداریم یادونام شهدای 17 شهریور را
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛
بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 17/6/1401
موضوع:#اشاعه_فحشاء
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در سوره نور آیه 19 میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِیالدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ.آنان که دوست دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختیخواهند بود.
یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد:
1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi