پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۱
موضوع: #راهکار_مبارزه_با_عوامل_تفرقه
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد.
بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود :
1. جلوگیری از تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست. این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید.
2. پرهیز از تکفیر صاحبان فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است. طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را تکفیر کند؛ در آن صورت به کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی.
3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 )
خداوند اخلاق نبوی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۱
موضوع : #خوراکیهای_حلال_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: ...مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه ... . هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مىگرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)
چند نکته کوتاه درباره احکام خوراکی و آشامیدنی:
1.بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد؛ مثلا کسی که خوردن قند برایش ضرر قابل توجهی دارد، نباید بخورد.
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و نکته ای که توجه شود حتی نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است و توجه شود ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است. (رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 (
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۱
موضوع: #مزد_رسالت_پیامبراکرم_صلی_الله_علیه_وآله_وسلم
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم جز دوستداشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۱
موضوع: #اعمال_هفده_ربیع_الاول
مناسبت : شب ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی می فرمایند: مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیَّتِی زُرْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا.کسى که من یا یکى از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت به زیارت او آمده و وى را از هول و وحشت هاى آن روز مى رهانم.(وسائل الشیعة ؛ ج14 ؛ ص332)
چند نکته کوتاه درباره اعمال روز 17 ربیع الاول:
1.غسل; به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل. ضمنا کیفت غسل واجب و مستحب یکسان است.
2. روزه; که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین علیهم السلام آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند متعال براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید. البته کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند، در سفر روزه بگیرد و کسی که روزه قضا دارد باید به نیت روزه قضا روزه بگیرد.
3.صدقه دادن و احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
4. زیارت رسول خدا صلى الله علیه وآله از دور و نزدیک; و می تواند با یک سلام به نیت زیارت، از راه دور حضرتش را زیارت کرد.
5.زیارت امیر مؤمنان، على علیه السلام نیز در این روز مستحب است.
6. تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم صلى الله علیه وآله سفارش بسیار کرده است.
بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۲
موضوع: #امی_بودن_پیامبراکرم_صلی_الله_علیه_وآله_وسلم
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن به صراحت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذینَ یَتَّبِعُونَ النَّبیّ الأُمِّیَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف)
مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد:
1. درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب استادی را ندیده است
2. به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، و مترفین و جباران ،
3. چون مکه را ام القری میگویند این کلمه را مرادف مکی دانستهاند(مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 )وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 )
باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبل از بعثت میگوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمیخواندی، و با دست خود چیزی نمینوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!
ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بیسواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بیسواد تفسیر میکنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند .
هیچ مانعی ندارد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به تعلیم الهی ، خواندن یا خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است . شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میتوانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمیکرد.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۲
موضوع : #احکام_شادی
مناسبت : ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
سلامعلیکم،بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام مَن تَلَذَّذَ بمعاصِي اللّه أورَثَهُ اللهُ ذُلاًّ. هر که از گناهان لذّت ببرد، خداوند او را به ذلت و خوارى می افکند.(غرر الحکم:۸۸۲۳)
چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی:
1.يكي از صفات شيعيان شاد بودن در شادي اهل بيت است ولي ارتكاب كارهاي خلاف به هيچ بهانهاي جايز نيست و بايد مراقب باشيم كه مجالس شادي آلوده به گناهاني مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابي، موسيقي و رقص نشود.
2.موسيقي درصورتي كه در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است.بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.استفاده از جك و لطيفه در مجالس شادي اشكالي ندارد بشرط اينكه جك و لطيفه توهين و بي احترامي بهشخصياگروهينباشد.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۳
موضوع: #رحمت_و_صلح_در_اسلام
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن مىفرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ: ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.( انبيا ، آيه 107 )
قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشريت مژده داده و مىفرمايد « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ :اى كسانيكه ايمان آورديد همگى در صلح درآييد و از پيروى راه شيطان بپرهيزيد.(آیه 208 بقره)
اولين شخصيت در عالم بشريت كه اقدام به ديپلماسى واقعى صلح جويانه نموده و سفيران و هيئتهاى سياسى و ديپلماتيك را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسيل داشت، پيامبر اسلام بود.
مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خويش را به عاليترين شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام عليكم و رحمه الله و بركاته) به پايان مىرسانند
تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است.
زمانيكه پيامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) گروههاى حربى و نظامى خويش را گسيل مىداشت اكيداً به ايشان هدايت مىفرمودمو سفيدان، پيرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانيد، خيانت نكنيد، صلح را در پيش گيريد.
اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بيش از يكصد آيه از قرآن عظيم تذكر يافته است و بالعكس اصطلاح جنگ يا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بكار نرفته است.
بعد ازاينكه مسلمانان به فتح عظيم، فتح مكه نائل آمدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اليوم يوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.)
خداوند اخلاق خوش به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۳
موضوع: #محکم_کاری_در_اسلام
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--
خداوند در قرآن می فرماید: « صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ كُلَّ شَیْءٍ»: ( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل)
از بررسي آيات و روايات به دست ميآيد، كه اكثر قوانين اسلام بر اساس محكمكاري و استاندارد، پايهريزي شدهاند كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبناي باطل و مسايل خرافي پايه ريزي شود، باعث رشد و ترقي نمي شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2- مسائل علمی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ميفرمايد: «قَيدُوا العِلمَ بِالكِتَابه ؛ دانش را با نوشتن در بند كشيد.» (أعلامالدین، ص82) بشر امروز هر چه دارد از كتاب و نوشتن است و همه ذخاير علمي گذشتگان در نوشتههاي او جمع است؛ وگرنه هيچگاه ممكن نبود علوم گذشتگان به آيندگان منتقل شود.
3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگترين آيه قرآن ميفرمايد: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ (هنگامي كه بدهي مدّتداري به يكديگر پيدا كنيد، آن را بنويسيد و بايد نويسندهاي از روي عدالت، (سند را) در ميان شما بنويسد.» (آیه 282 بقره)
4- ساختمان سازی: امام صادق علیه السلام دربارة استحكام بنا مي فرمايد: « هر كه ساختماني بسازد و از آن كم بگذارد، ا جري ندارد (المحاسن، ج2، ص608)
تأكيد اين روايت بر اين است كه نبايد به خاطر ارزانسازي، از نكات ايمني و استحكام بنا كاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۳
موضوع : #ردمظالم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام جعفرصادق علیهالسلام در روایتی می فرمایند:اذا ارادَ اَحدُكُم أَن یُستجابَ لَهُ فَلیُطَیّبْ كَسْبَهُ وَ لْيَخْرُجْ مِن مَظالِمِ النّاسِ.اگر کسی بخواهد دعایش مستجاب شود باید که درآمدش حلال و طَیِّب باشد و از حقّ الناس و مظالم عباد چیزی به گردنش نباشد. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٢١)
چند نکته کوتاه درباره احکام رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است و رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و یا اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد و از پیدا کردن طلبکارش ناامید هست.
2.برای مصرف رد مظالم می توان آنرا به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده ایشان به مصرف فقیر شیعه برساند. (امام خامنه ای: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین، استفتائات حضرت امام ج3، ص: 576)
3.در جایی که انسان برای پرداخت رد مظالم از دفتر مرجع اجازه گرفته باشد، انداختن مبلغ رد مظالم در صندوق صدقات کافی نیست مگر انسان مطمئن باشد که مبلغ مذکور به دست فقیر شرعی می رسد.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۳
موضوع : #اقاله
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند : أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.هر بنده ای که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش میپذیرد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج5 ؛ ص153)
چند نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو مجاز هستند خرید و فروش صورت گرفته را شرعا بر هم بزنند که این موارد شرعا مشخص است مثل اینکه کسی بعد از خرید متوجه شود کالا را به مقدار قابل توجه گران خریده یا بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب بوده است.
اگر یکی از دو طرف معامله - که حقّ فسخ ندارد - تقاضای فسخ نماید، بر دیگری مستحب است درخواست وی را پذیرفته و معامله را فسخ کند؛ فسخ معامله در این مورد که با رضایت طرفین انجام میشود، در اصطلاح شرعی «إقاله» نام دارد.
اقاله به مقدار کمتر یا بیشتر از آنچه معامله بر آن واقع شده صحیح نیست؛ پس اگر مثلاً کالایی به یک میلیون تومان فروخته شده باشد، فروشنده نمیتواند در مقابل درخواست فسخ خریدار بگوید: «900 هزار تومان از قیمت (ثمن معامله) را میدهم و کالا را پس میگیرم»البته اگر فروشنده می خواهد قیمت کالا را کمتر از قیمت معامله به خریدار بدهد یکی از راهکارهای شرعی در این زمینه این است که فروشنده کالا را به قیمت کمتر خریداری کند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:ادمین امام خامنه ای، استفتائات خصوصی، شماره سوال: 1272147 تحریر الوسیله القول فی الاقاله م1؛سیستانی توضیح المسائل جامع ج 3 م 389 و 391 ، رساله مراجع مساله2051، خویی،منهاج ج3 م307،
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲۴
موضوع: #شرایط_صدقه
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم –
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّكيهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقهاي بگیر تا به وسيله آن، آنها را پاك سازي و پرورش دهي.
از آيات قرآن استفاده ميشود صدقه داراي شرایطی ميباشد که خدمت شما عرض میکنیم:
1- صدقه بايد از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَيّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ: از قسمتهاي پاكيزه اموالي كه (از طريق تجارت حلال) به دست آورديد، انفاق كنيد!» (آیه267 بقره)
2- بهتر است كه صدقه و انفاق مخفي باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ » «هر گاه آنها را مخفي ساخته و به نيازمندان بدهيد براي شما بهتر است.» (آیه271 بقره)
3- صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالمَنِّ :بخششهاي خود را با منّت و آزار باطل نسازيد (آیه264 بقره)
4- انفاق و صدقه بايد با اخلاص باشد. «يُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «كساني كه اموالشان را براي جلب خوشنودي خدا انفاق ميكنند» (آیه265 بقره)
5- انفاق و صدقه از اموالي باشد كه آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّي تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقيقت) نيكوكاري نميرسيد مگر اين كه از آن چه دوست ميداريد (در راه خدا) انفاق كنيد(آیه92 آل عمران)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۲۴
موضوع : #قاچاق
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته وحدت . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
ضِیاءُ القَلبِ مِن أَكْلِ الحَلالِ.صفا و نورانیت قلب، نتیجة لقمه حلال است. (مواعظ عددیّه، ص ٢٣)
دو نکته درباره حکم شرعی قاچاق:
پدیده قاچاق کالا یعنی ورود غیر قانونى کالا هست، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور است و از لحاظ شرعی، حرام است. و باید از آن به شدّت پرهیز کرد، و هر گونه کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست.(حضرت اقا-ادمین؛ ایت الله مکارم –سایت معظم له)
اگر بدانیم جنسی به صورت قاچاق وارد کشور شده چنانچه خرید و فروش آن کالا، بر خلاف مقررات نباشد و دولت ممانعتی برای خرید و فروش ندارد، خرید و فروش برای مصرف کننده اشکالی ندارد. (حضرت اقا- ادمین؛ ایت الله مکارم-سایت معظم له)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi