eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
💡استفتاء مهم در قاعده کسر مطابق نظر امام خامنه ای 🔒اگر مکلفی هدیه و یارانه را در طول سال خمسی خرج موونه و زندگی کرده باشد آیا میتواند مبالغ هدیه و یارانه ی خرج شده را از درآمد پایان سال کسر کند؟ 🔑در صورتی که این هزینه کردن از هدایای نقدی و یارانه بعد از حصول اولین درآمد باشد (بعد از انتهای سال خمسی اش و بعد از حصول اولین ربح، یارانه یا هدیه را خرج موونه کرده است) معادل آن مبالغ از آخر سال کسر می شود. 📚آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس سوال شماره 1329970، تاریخ: 1400/11/21.
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۸ موضوع : مناسبت : ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و روز نوجوان  سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ‏از پیامبر اکرم صلى الله ‏علیه ‏و ‏‌آله روایت شده که فرمودند: أکرِموا أولادَکُم و َأَحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛ فرزندان خود را گرامى بدارید و خوب تربیت شان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. (وسائل الشیعة، ج‏21، ص: 476) اما مساله شرعی: والدین و سرپرست شرعی در برابر فرزندان خصوصا فرزندان نابالغ خود وظایفی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود: واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص مدیریت کنیم. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخن‌چینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام. واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید.  دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند  حرام است. در پایان یادآوری کنم که والدین هم حقوقی دارند که یکی از آنها برخورد نیکو با والدین و بدور از اذیت و ناراحتی آنها می باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۸ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم— «خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)، اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون : ‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد) اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌كننده می‌‌شود. بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود. ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی! ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعاني ،ج27،ص96) و نكته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت! خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۸ موضوع: _ایران  سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- حضور امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) در جنگ ایران (فتوحات خلفا) 1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است 2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣) 3-  طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند 4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند 5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش ‌بن مالک‌-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد 6-امیرالمومنین حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440) 7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی (علیه السلام)کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد 8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۸ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت جواد علیه سلام روایت است که می فرمایند: ثَلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللهِ تَعالى: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ لینُ الْجانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ.سه چیز است که بنده را به رضوان و خشنودی خداوند متعال می‏رساند: 1. زیادی استغفار 2 . نرمخویی 3. صدقه بسیار دادن. ( سند الامام الجواد، ص 247 ( چند نکته در‌‌باره انفاق و صدقه: 1.در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی ‌شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها. 2. پرداخت صدقه مستحبی به سادات به گونه ای که رعایت حرمت سیادت حفظ شود مثلا به صورت هدیه و کادو اشکال‌ندارد. اما آنچه لازم‌ است رعایت شود این است که کسانی که سید نیستند نمی‌توانند زکات مال و فطریه را به سید بدهند. ( تحریر الوسیله, القول فی الصدقه م3؛ منهاج خوئی، وحید ج3)‌ 3.صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع‌‌آوری نموده‌ تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل دهد‌. ( به نظر اکثر مراجع معظم تقلید) ( تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م1و 2؛ منهاج سیستانی ج2 م1605؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ج3 سوال343، استفتاء خصوصی وحید احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد.مکارم: اشکال ندارد، ولی باید باز گرداند. جزوه کاوشی در احکام ص94) خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به همه ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۹ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند مي فرمايد : مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج : در امر دين هيچ گونه سخت گيري وجود ندارد (حج،78) یکی از مشکلات برخی از مردم،وسواس است ؛ و وسواسی کسی است که از حد متعارف خارج شده؛ مدام فکر می کند این نجس است، آن پاک نیست! پس اینها باید به حد متعارف برگردند؛ این یک نوع بیماری روانی هست که انسان مبتلا می شود؛ راه معالجه اش بی اعتنایی و بازگشت به حد متعارف مردم است برخی راهکارها برای دفع وسواس عبارتند از: 1-بداند وسواس از ناحیه شیطان است که شروع آن با شک و تردید است ودراحادیث نهی شده است و از نظر عقلی نیز مردود است، زیرا موجب اتلاف عمر و تضیع نمودن مال و هدر دادن آب،برق و سایر امکانات می شود. 2- برای رهایی از وسواس باید به شک های خود که موجب وسواس شده و می شود اعتنا نکند. 3- ایجاد اشتغال ذهنی با ذکر لااله الاالله، لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم، قرائت قرآن و روزه گرفتن. 4- تشریح کامل وظایف شرعی و تقویت اراده و تعهد عملی به احکام شرعی . 5- تغییر موقعیت در مورد عمل وسواسی؛ خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: مَنْ عَرَفَ حَقَّنَا وَ أحَبَّنَا فَقَدْ أحَبَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‌.‌ هر کس حق ما را شناخته و ما را دوست بدارد ‌در حقیقت ‌خداوند ‌تبارک و ‌تعالی ‌را دوست داشته است.‌(کافی، ج8،ص 129) اما مساله شرعی:  دو نکته کوتاه درباره اسماء متبرکه: حفظ احترام اسماء متبرّکه واجب است و قرار دادن آنها در مکان‌هایی که عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست. سوزاندن اسامی و کلمات متبرکه (به فتوا یا احتیاط )حرام است ولی محو کردن آنها به گونه ای که بی احترامی نباشد، جایز است و برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک وتعالی و آیاتی که ‏در کتابها و مجلات چاپ شده میتوان به یکی از روشهای زیر عمل نمود:  الف: دفن کردن درجایی که بی احترامی نشود.  ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود.  ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود.  د: می توان به بازیافت معتبر تحویل داد و چنانچه شک دارید که نسبت به آنها بی حرمتی صورت می گیرد، تحویل دادن جایز است. خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع:اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای، س 165 و 166 رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 1، م 427و428 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۹ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده) درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود: 1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد. 2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. 3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد. 4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟ 5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی پیامبر گرامی صلی‌الله علیه و آله و سلم می فرمایند: لَیسَ مِنّا مَن خانَ بِالأمانَة.هر کس در امانت خیانت کند پیرو ما نیست. (سفینه، ص ٤٣٣) چند نکته درباره امانت: 1.اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.  2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد.(رساله مراجع م 2334) ۳.اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339) خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۰ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال) 1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند.   2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3-برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی(علیه السلام) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می‌گردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4-علت خمس: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5-فلسفه خمس: امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا؛ همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581) 6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: مَن عَفَّت أطرافُه حَسُنَت أوصافُه.هر که نگاه هایش پاک باشد، ویژگی ها و اخلاقش نیکو گردد. (غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص658) چند نکته کوتاه درباره احکام نگاه و پوشش:  1. یکی از آسیبهای عدم کنترل نگاه به نامحرم فساد و سست شدن بنیان خانواده و عدم آرامش در مسیر زندگی است. 2.نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. 3.نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی‏ پوشانند مثل سر و دستها و پاها که نگاه کردن زن به این قسمتها چنانچه بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد. 4.نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد. (امام، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است). (رساله مراجع ج2 م2433 ، تحریر ج2 مسائل مستحدثه رادیو و تلویزیون م8 ، مکارم استفتائات ج‌2 س1048، ‏استفتائات سیستانی س222 ، اجوبه س 1188، فاضل جامع المسائل ج1 س1730) خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.  @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام علی علیه السلام دراهمیت عمر می فرمایند: اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب: فرصت ها را غنیمت شمارید چون که همچون ابر در گذرند( نهج البلاغه، حکمت 20) درباره اهمیت عمر و وقت در اسلام ، نکاتی عرض میشود: 1-در اهمیّت زمان همین بس که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده ( وَالعَصر. إنَ الإنسانَ لَفی خُسر)در حقیقت تنها سرمایه بشر همین عمر است و از دست دادنش باعت بزرگترین خسران و زیان می شود. 2-در قرآن آنچه را که موجب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، چرا که موجب نابودی عالی ترین سرمایه زندگی، و عمر می گردد، خداوند در تعریف مومن می فرماید: (الّذین هم عن اللّغو معرضون) 3-عمر هرگز قابل برگشت نيست و بازتوليد نمي شود. وقت را نه توان به كسي داد و نه می توان از كسي قرض گرفت. عمر تنها ماشيني كه دنده عقب ندارد. ما فقط يك بار حق زيستن داريم و ديگر فرصت دومي برايمان نخواهد بود.  4-ابدیت ودنیای همیشگی و بدون انتهای بعدی، با همین زمان محدود ما ساخته میشود 5-در احکام شریعت نيز زمان اهميت دارد. اسلام برای هر عمل و حکمی وقت معيني را مشخص كرده است؛ مثل نماز،روزه وحج و... 6-از مهمترین سوالات شب اول قبر وهمچنین قیامت، چگونگی استفاده از عمر است. خداوند توفیق استفاده کامل از عمر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر گرامی صلی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند:مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً فرَّجَ اللهُ عَنهُ ثَلاثاً و سَبعینَ كُربَةَ و اجارَهُ فی‌الدُّنیا و الإخِرَةٍ مَنَ الغَمِّ وَ الهَـمِّ.کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتادوسه گرفتاری او را رفع می‌کند و در دنیا و آخرت وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. (وسائل، ج ٨، ص ٣١٤) چند نکته درباره نماز مسافر:  1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست. 2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بخواهد حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت یا بیشتر در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که قصد داشته باشد، حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند نمازش کامل است. ولی اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بخواهد حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.  خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ ... .هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347) یکی از موارد بندگی خدای متعال این است که کیفیت عبادتش و همچنین انجام معاملات شرعیش بر اساس دستورات خدا باشد لذا عبادت انسان مثل نماز یا قراردادهای شرعیش مانند اجاره و خرید و فروش باید با دستور الهی مطابقت کامل داشته باشد. یکی از سوالات که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد روش صحیحش به چه صورتی است؟ روش صحیح به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید:‌ خانه را به شما یکساله، ماهی 200 هزار‌تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که صحیح است. اما آنچه به اصطلاح مردم رهن کامل است یا اینکه مستاجر بگوید من رهن می‌دهم بشرط اینکه اجاره را کم کنید،صحیح نیست.  نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.  (اکثر مراجع )(مسائل جدید ج1 ص 87، اجوبه س 1662، و جامع المسائل ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی، رساله مکارم مساله 1975،3 ) خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: ... مَنْ‏ یَثِقْ‏ بِاللَّهِ‏ یَکْفِهِ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتِه ... .هر که به خدا اعتماد کند، خداوند کارهای دنیا و آخرتش را، که او را بی قرار کرده اند، کفایت می کند. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص304) ‏ وام ها و تسهیلات بانکی که از بانک گرفته می شود باید طبق قرارداد عمل شود و تنها صورت کاغذ بازی نداشته باشد و وام را در همان مورد مصرف نماید و مصرف وام در غیر مورد قرارداد جایز نیست. بر همین اساس بردن فاکتور و مدارک جعلی، نوعی دروغ عملی و تقلب و گناه می باشد. مثلا شخصی وام خرید کالا می گیرد ولی فاکتور صوری برده و به جای خرید، پول را در راه دیگری مثل پرداخت بدهی یا مخارج زندگی مصرف می کند. ( برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری – احکام بانک ها - جامع المسائل فاضل ج 2 امور بانکی س 409 و 410- استفتائات مکارم ج3 س 1341و 1351 و 1699، استفتائات بهجت ج 3 س3997) واگذاری و مصالحه امتیاز وام یا تسهیلات چنانچه خلاف مقررات بانک باشد، صحیح نیست. مثلا اگر وام ازدواج امتیازش مخصوص زوجین هست و از جهت مقررات بانکی قابل انتقال نیست، نمی توان آنرا به دیگری واگذار کرد و در صورتی که خلاف مقررات بانک نباشد اشکال ندارد. خداوند متعال کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۱ موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ:(این آیه وایات قبل آن اعلام بیزاری(ونسخ پیمان و رفع امان)است ازجانب خداوندوفرستاده او،به سوی کسانی ازمشرکان که باآنها پیمان بسته اید. برای مبارزه بااستکبارشیوه هایی دراسلام نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-اعلان برائت از دشمنان و جداکردن خطوط:خداوند می فرماید: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. اعلام برائت از ستم و ستمگران از سوی دین به منظور بارورساختن رشد سیاسی امت و در راستای تحرک‌آفرینی و مبارزه در برابر ستم بوده است. 2-خودباوری واعتمادبه نفس (مامی‌توانیم):یکی ازروش‌های مستکبران درغلبه برمردم،به استضعاف کشیدن آنان وتلقین این مطلب است که بدون تکیه وکمک ماقادربه ادامه حیات نیستید،تاآن‌جاکه فراعنه خودراخدا و رب مردم می‌نامیدند و هم‌اکنون نیز مستکبران جهان در صدد القای همین مطلب به ملت‌ها هستند که اگر می‌خواهید به توسعه اقتصادی و فن‌آوری دست یابید، باید در مقابل ما زانو زده و قدرت و ولایت ما را بپذیرید. این‌که ما می‌توانیم و به خود و توانایی‌ها و قدرت خود اعتماد داشته باشیم، مهم‌ترین اصل در مبارزه با استکبار و زورمداران است؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید:«وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِین[آل عمران/139] و اگر مؤمنید سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید» 3.برخوردتهاجمی بدون عقب‌گرد:مستکبران همانند حیواناتی هستند که اگر به آنها حمله کنی عقب می‌نشینند و هر گاه پا به فرار بگذاری به دنبالت می‌دوند. خداوند در قرآن کریم بعد از توصیه به حالت تهاجمی در مقابل یاران شیطان می‌فرماید مکر و کید شیطان ضعیف است: «فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا [نساء/76] با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است».بنابراین کوتاه آمدن در برابر دشمن به این دلیل که جلوی بهانه های آنها را بگیرد،درست نیست.تاریخ انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که هر گاه ملت و دولت ایران، عقب کشیده و کوتاه آمده، استکبار گستاخ‌تر و جریح‌تر شده و هر گاه مقاومت و ایستادگی نموده و حالت تهاجمی به خود گرفته است، آن‌ها عقب کشیده و از مواضع خود کوتاه آمده‌اند. 4-تحقیر دشمن و بر ملا کردن قدرت پوشالی مستکبران:حضرت زینب(سلام الله علیها ) در برابر ابن زیاد فرمود:کد کیدک و امام به تبعیت از ایشان فرمود: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». 5-صبر . صبرو مقاومت در جهاد علیه مستکبران عالم یکی از عوامل پیروزی است. «وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا». انعام /34 خداوند توفیق مبارزه با مستکبرین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِکَ سَبيلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند . برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است: 1-دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود 2-رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است و سوره برائت،بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنهاست. 3-اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است 4-سیاست عین دیانت است وتمام انبیاء و اولیاء برای(تشکیل حکومت اسلامی مثل پیامبر) مبارزه کردند 5-خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و با دین حداقلی نمیسازد. 6-وظیفه حکومت(هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، نه اینکه کاری نداشته باشد. خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۲ مناسبت : ولادت امام حسن عسکری علیه السلام موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 ) در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است. خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است. الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8) ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64) خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مى‏گویند؟!»(توبه/30) ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مى‏بینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مى‏برد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مى‏شوند؟!»(منافقون/4) بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد. خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۲ مناسبت : ولادت امام حسن عسکری علیه السلام موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، حضرتش در روایتی به شیعیان و دوستان خود فرمود: أوُصیکُمْ بِتَقْوَی اللهِ وَالْوَرَعِ فی دینِکُمْ ......حُسْنِ الْجَوارِ. تقوای الهی را پیشه کنید و در امور دین ورع داشته باشید، - درادامه می فرمایند - به همسایگان خوش رفتاری و نیکی نمائید.أعیان الشّیعه، ج ۲، ص ۴۱ چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان: اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر  به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد. تصرّفات واستفاده انسان بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش انجام می‌دهد باید با اجازۀ او یا اطمینان به رضایتش باشد البتّه، در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد؛ولی همین تصرّفات نیز اگر همسایه از آن منع کند یا اظهار نارضایتی نماید، جایز نیست. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد. خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۲ موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم علت دشمنی برخی از کشورها و در راس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم نیست،بلکه علل دیگری دارد که خدمت شما عرض می کنیم: 1.نوع حکومت داری یعنی جمهوری اسلامی: علت اصلی دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست؛زیرا تا قبل از آن دین را عملا از سیاست جدا کرده بودند ،ولی امام خمینی مدل جدیدی که برخاسته از اسلام و مردم باشد را ارائه داد که قواعد حکومت بر مبانی اسلام می باشد و مردم در چارچوب دین سرنوشت خود را با انتخابات مشخص می کنند. 2. پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی:مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی، به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الا آمریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای بندی به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه وآله، ناراحت نیست( روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69) 3. استقلال طلبی جمهوری اسلامی:جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال طلبی و زیر بار سلطه غرب نرفتن، همواره مورد غضب غرب و قدرتهای استکباری بوده است. نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .( روزنامه رسالت , 27/2/80) 4. آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی: مقام معظم رهبری فرمودند: «بخش مهمی از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به همین جهت است؛ ناظر به این است که الگوسازی نشود؛ در چشم ملت های مسلمان؛ جمهوری اسلامی به صورت یک الگوی موفق درنیاید». خداوندپیروزی همه جانبه به نظام مقدس ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت 13 آبان ماه خداوند متعال در قران مجید می‌فرماید:ِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ .و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى‏ آورد بر نمى‏ دارند و در مقابل دشمنى به پیروزی‌ای دست نمى‏ یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه ‏شان] نوشته مى‏ شود.(سوره مبارکه توبه 120) چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی: 1. یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، با حضور با شکوه و قوت بخش ،در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند. 2.شرکت در راهپیمایی علاوه بر اینکه از مصادیق تعظیم شعائر هست چنانچه حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند. 3. بدیهی است شرکت در راهپیمائی 13 آبان ماه در زمان کنونی علاوه بر اینکه نوعی تکلیف محسوب میشود، می تواند نقشه های سوء دشمنان در برابر امت اسلامی را خنثی کند. جهت سر افرازی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان) «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند. وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت) بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره) خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۳ مناسبت : شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها، در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج: 1.یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است.  2.مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند .(تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) 3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) 4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد ، باید از اموال میت مهریه پرداخت شود.. (رساله مراجع م 2719) خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۱۴ مناسبت : وفات حضرت معصومه سلام الله علیها موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها، از حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا .هر کس خودش را از ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست!(سفینه البحار ۲/ ص ۹۸) اما مساله شرعی  یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم  سه نوع وظیفه را رعایت کند: الف:حجاب در لباس  یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه  31به آن اشاره می کند.   ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند. د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان  نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند. نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود. خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۱۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  روایات فراوانی درباره ثواب زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) نقل شده است که برخی نقل میشود: 1-بهشتی شدن: امام رضا (علیه السلام) فرمود: کسى که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را زیارت کند پاداش او بهشت است.( عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 267) امام صادق (علیه السلام) کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست (بحار؛ ج ٤٨ ص، ٣٠٧) 2- قم حرم امامان است: امام صادق (علیه السلام):، آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است(بحار، ج. ۶، ص. ۲۱۶) وفرمود: خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود ، زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.( بحارالانوار،ج 57 ، ص 228) 3-ثواب زیارت امام رضا علیه السلام دارد: امام رضا(علیه السلام): هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.»( ناسخ التواریخ، ج. ۳، ص. ۶۸) 4-پناه شیعیان درسختی ها: امام صادق علیه السلام فرمود: زمانى که رنج و زحمت و گرفتارى به شما رو آورد، به قم روى آورید، زیرا قم پناهگاه فاطمی‌ها و محل آسایش مؤمنان است.(بحار؛ج57، ص 214) خداوند توفیق زیارت بامعرفت به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi