eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۷  موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند در قرآن می فرماید: «فلله العزة جمیعا: «پس همه عزتها از آن خداوند است . (آیه 10 فاطر) «عزت» در مفهوم واصطلاح یعنی اینکه انسان مغلوب نشود و در برابر مستکبران  ظلم پذیر نباشد. در روایات عواملی ذکر شده است که موجب عزت میشود که به برخی اشاره می کنیم: 1-بندگی خدا: امام علی(علیه السلام) فرمود: هرگاه جویای عزت شدی، آن را با اطاعت [و پیروی از خدا] بجوی ( غررالحکم، شماره 4056)  وفرمود: هر کس می خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقوای الهی داشته باشد (بحار، ج 70، ص 285) 2-ولایتمداری: امام سجاد علیه السلام فرمود: پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است(میزان الحکمه؛ج3، ص1958) 3- جهاد: امام علی(علیه السلام) فرمود: خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است(نهج البلاغه دشتی، ص 682)  4- قناعت: امام علی(علیه السلام) فرمود: قانع باش تا عزیز شوی . (بحار، ج 78، ص 53) 5-چشم پوشی از دنیا : امام علی(علیه السلام) فرمود:هر کس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می شود(غررالحکم، 9148) -خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد  و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند: مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر.بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)  چند نکته در مورد احکام قرض الحسنه: 1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003) 2.اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (رساله مراجع 2275) 3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276) 4. اگر انسان به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان مقدار سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد. خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۷ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   خداوند در قرآن می فرماید: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ» از خدا آمرزش بخواهید، آن گاه به درگاه او توبه کنید، که پروردگارم نزدیک و اجابت‌ کننده است(آیه 61 هود) در روایات عواملی برای استجابت زودتر دعا، ذکر شده است  که برخی را ذکر می کنیم: 1- بندگي و اطاعت خدا: هرچه خدا را بيشتر بندگي کنيم، خدا هم بيشتر به ما لطف مي کند. «من کان لله کان الله له» «هرکه براي خدا بود خدا هم براي اوست.» لذا پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) بيان شيرين و پر معنايي در همين رابطه به ابوذر دارند: ابوذر! وقتي انسان مطيع و بنده باشد، به اندازه نمکي که به غذا مي زنند، دعا کافي است تا به مرادت برسي. (وسائل ج 7، ص 85) 2- تکرار و پافشاري در دعا: از امام باقر(علیه السلام) نقل شده: هيچ بنده اي در حاجت خود اصرار و پافشاري نمي کند مگر اينکه خداوند دعاي او را مستجاب مي کند. (وسائل ، ج 7، ص 55) 3- دل شکستگي و منقلب شدن و گريه در موقع دعا: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هرگاه، اشک چشمت جاري شد و بدنت لرزيد پس آگاه باش که در آن موقع حاجتت برآورده شده است. (وسائل، ج 7، ص 73) 4- صدقه : صدقه دادن قبل از دعا نيز در فراهم شدن مقدمات استجابت مؤثر است؛ لذا پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده‌اند: «اول صدقه بدهيد هر كس دعا را با صدقه شروع كند دعايش رد نمي‌شود(عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 62) 5- استغفار و اقرار به گناه :يکي از مسائلي که در استجابت دعا مؤثر است طلب بخشش از خداوند و اقرار به گناهان مي باشد. (بحارالانوار، ج 22، ص 318) خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: ...التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ‏ الْبَصِیر ... .تفکر و تعقل مایه زندگیِ دل شخص با بصیرت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص28) دین مبین اسلام انسان را دعوت به تفکر و اندیشیدن در امور زندگی خود می کند و از هرگونه عملی که مبنای عقلی و شرعی ندارد، منع می کند. چند نکته درباره دعا نویسی: 1.نوشتن دعایی که از حضرات معصومین علیهم السلام رسیده و در کتب معتبر موجود است اشکالی ندارد؛ ولی دعا نویسی حرفه ای که شغل افراد سودجو است و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند اعتباری ندارد، صحیح نمی باشد. 2. مراجعه به افرادی که قابل اعتماد، عالم و مؤمن هستند و برای حل مشکلات مردم از دعاهای معتبر یا دعاهایی که مضامین آنها حق باشد، استفاده می کنند اشکال ندارد؛ و الا خرافه بوده و جایز نیست. 3.نشر دادن دعاهایی که در کتب معتبر وجود ندارد و به نوعی ترویج خرافه گرایی محسوب می شود، جایز نیست. مثل نشر پیامک هایی نظیر هشت بار بگو یا ابالفضل و برای هشت نفر ارسال کن تا خبر خوب بشنوی. (استفتائات حضرت امام ج2 س77 ، اجوبه س1432 و 1433 ، استفتائات سیستانی س467 ، سایت مکارم استفتائات ادعیه ، استفتائات بهجت ج4 س6417 ، جامع الاحکام صافی س982) خداوند متعال همه ما را مشمول دعای خیر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۸ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   خداوند در قرآن می فرماید: يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى‌ هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)  «شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و از یک احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید. در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(علیه السلام ) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(علیهم السلام ) عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345) در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت علیهم السلام، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)  در توقیعی از حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده:  به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175) خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولات حضرت زینب سلام الله .در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض. اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. (نهج البلاغه، حکمت 39) چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود: 1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای  رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد. 2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود. 3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست. 4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۹/۸ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   اميرالمؤمنين(علیه السلام) فرمود:  « الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ»؛ «دعاکننده اي که بدون عمل است مثل کمان بدون زه مي باشد. (غررالحکم، ص 193، ح 3767) در روایات موانعی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:  1-تلاش نکردن : انسان بايد در راستاي همان دعايي که کرده تلاش و کوشش کند و گرنه دعاي او مستجاب نخواهد شد. و از این جهت در روايات آمده: شخصي که در خانه نشسته و از خدا درخواست رزق مي کند خدا دعاي او را مستجاب نمي کند. (كافي، ج 2، ص 511) 2-گناه: از امام باقر(علیه السلام) روايت شده: «گاهي بنده اي به درجه اي مي رسد که بناست دعايش به زودي يا آينده نزديک مستجاب شود ولي گناهي از او سر مي زند، آنگاه خداوند به ملائکه خطاب مي کند: حاجت او را برآورده نکنيد چرا که او متعرض سخط من شد و مستحق محروميت. (وسائل ج 7، ص 145) 3-ظلم به ديگران: خداوند به حضرت عيسي(علیه السلام) فرمود: به مردم بگو دعاي کسي که به ديگران ظلم کرده را مستجاب نخواهم کرد. (عدة الداعي، ص 66) 4-خلاف حکمت و مصلحت بودن : از خداوند حکيم در حديث زيباي قدسي حکايت شده: اي بندگان من در آنچه به شما امر کرده ام عبادت و بندگي مرا انجام دهيد و مصالح خود را به من ياد ندهيد، چرا که من عالم ترين به مصالح شما هستم و نسبت به مصالح شما بخل نمي ورزم. (تنبيه الخواطر، ص 350) 5-لقمه حرام : رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هر کس لقمه‌ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد»(بحار، ج ‏۶۳، ص ۳۱۴) خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
با سلام واحترام، درسنامه احکام بانوان در سایت و صفحه همراه با اساتید به روز رسانی شد
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۹ مناسبت : ولادت حضرت زینب سلام الله علیها, روز پرستار موضوع : سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله و گرامیداشت روز پرستار. سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر گرامی در روایتی می فرمایند: مَنْ قَامَ عَلَی مَرِیضٍ یَوْماً وَ لَیْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ (علیه السلام) . هرکس یک شبانه‌روز از بیماری مراقبت کند خدا او را با ابراهیم خلیل(علیه السلام) محشور می کند و در ادامه می فرمایند: از پل صراط نیز همچون برق جهنده تابان بگذرد. (ثواب الاعمال، ص۲۸۹). چند نکته کوتاه درباره پرستاران عزیز: یکی از شغلهای ارزشمند که دارای اجر و ثواب فراوانی است پرستاری از بیماران هست البته پرستار باید مراقب باشد در هنگام پرستاری از مریض از هر گونه اهانت و بی احترامی به بیماران و مراجعین پرهیز کند.(1) معالجه و درمان بیماران و مراقبت از آنان و انجام دادن امور و شؤون ضروری مربوط به ایشان بر پزشکان و کادر پرستاران و تمام کسانی که اهلیّت انجام این کار را دارند، در صورت نیاز و احتیاج، واجب کفایی است و چنانچه عده ای اقدام کنند از عهده بقیه ساقط است.(2) پرستار محرم بیمار نیست لذا اگر پرستار بخواهد بدن بیمار غیر همجنس را لمس کند یا به قسمتی که نگاهش برای نامحرم حرام است، نگاه کند، در این صورت پرستار غیر همجنس نمی تواند این کار را انجام دهد مگر اینکه ضرورت وجود داشته باشد.(3) خداوند متعال توفیق کمک به دیگران را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. (1)رساله آموزشی، امام خامنه ای، درس 16، رساله جامع ج 2 م 484 (2)رساله جامع ج 4، 762، ایت الله مکارم، سایت معظم له اسفتائات پزشکی (3) ( اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م‌14‌- 15‌م20- 21- 22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد علیه السلام را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۹ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم: 1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228) 2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366) 3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد. 4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند. خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۹ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید،‌امید که مورد رحمت قرار گیرید. (الحجرات آیه 10) دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین: 1.ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که به بعضی از موارد حرام اشاره می شود: الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود هر چند این موارد گناه است و چنانچه سبب اختلاف شود، گناهش مضاعف می باشد. ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها در صورت نداشتن مفسده، شرعا اشکالی ندارد. 2.اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله ارحام نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است.البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38) خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ صَلَّى‏ الْمَغْرِبَ‏ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ. هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را با جماعت در مسجد بخواند، گویا تمام شب را شب زنده داری نموده است. (وسائل الشیعه، ج8، ص295) دو نکته در باب نماز جماعت: 1.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مى‏تواند تکبیر بگوید . (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود) (مراجع م1418) 2.کسی که مسافر است و نمازش شکسته است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم  اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد بنا بر احتیاط واجب باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.  . (مشهور، رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441) خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در روایات آمده، خداوند دو حجت بر بندگانش ارزانی داشته است که ملاک تشخیص حق از باطلند؛ چنان‌که امام کاظم(علیه السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ: وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول: به‌درستی که خداوند دو حجت بر بندگانش دارد، یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری همان رسولان و انبیا و ائمه: هستند و اما حجت باطنی، همان عقل است (اصول کافی، ج1، ص16) به همین خاطر اهل جهنم می گویند اگر از هر کدام از عقل یا دین پیروی می کردیم اهل جهنم نمی بودیم:«لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعير»؛ اگر ما (به سخنان انبیاء) گوش میکردیم يا تعقّل مى‏كرديم، در ميان دوزخيان نبوديم.‏(آیه 10 ملک) ؛البته اگر کسی واقعا از عقل تبعیت کند عقل دست او را در دست شرع خواهد گذاشت. برای تشخیص حق ملاکهایی وجود دارد که ذکر میشود: 1- عقل: نخستین معیار برای بازشناسی حق از باطل، عقل است. خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همۀ انسان‌ها را به تفکر، تعقل و تدبّر فراخوانده است. عقل در دین اسلام از جایگاه بسیار بلندى برخوردار است تا جایى كه اساساً اسلام را «دین عقل و فطرت» مى‏گویند. امام صادق(علیه السلام) در تبیین عقل فرمودند: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَان: عقل آن است که خدای رحمان به آن، عبادت و بهشت جاویدان با آن، کسب می‌شود».( اصول کافی، ج1، ص11) 2- قرآن کریم:یکی از بهترین معیارهای شناخت حق از باطل، «قرآن» است. چون باطل به قرآن راه ندارد؛ چنان‌که خود قرآن به این نکته تصریح کرده است: «از جلو رو و پشت سرش باطل به آن راه نمى‏ كه فرو فرستاده‏اى است از سوى [خداى‏] با حكمت و ستوده»( فصلت، آیۀ 42) 3-معصومان:زیرا معصوم، گفتار و رفتارش مطابق با واقع و حق است. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «به ‏خدا سوگند، ما صراط ‏مستقیم هستیم».( تفسیر نور الثقلین، ج1، ص36)  بر همین اساس، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرماید: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ(الامالی صدوق، ص89) خداوند توفیق تشخیص حق و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: ...مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ‏ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه ... .‏ هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏گرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی: 1.بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد: الف: حلال باشد. ب: پاک باشد. ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد؛ مثلا کسی که خوردن قند برایش ضرر قابل توجهی دارد، نباید بخورد. 2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و نکته ای که توجه شود حتی نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند حرام است. 3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است و توجه شود ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است. (رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 ( خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  امام علي عليه السلام در وصيت نامه خود خطاب به امام حسن و امام حسين عليهماالسلام مي فرمايد: أُوصِيكُما وَ جَمِيعَ وُلْدي وَأَهْلِي وَمَنْ بَلَغَهُ كِتابِي بِتَقْوَي اللّه ِ وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ.(نامه 47 نهج البلاغه) شما و همه فرزندانم و خانواده ام و هر كس را كه نامه ام بدو رسد، را به ترس از خدا و نظم در كارهايتان سفارش مي كنم. نمونه هایی از نظم در اسلام ذکر میشود: 1-به‌هم‌ریختگی موجب فساد است:امام علی «علیه السلام» فرمود: کارهاى نظم یافته را اختلاف تباه می‌کند(غرر الحکم ج 1، ص 603) 2-یکی از ارکان نظم، انجام دادن به موقع امور است پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرماید: کارها در گرو وقت خود است. (عوالی اللئالی، ج1، ص292) 3-نظم در نماز جماعت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: صفهاى خود را (در نماز جماعت) راست کنید، و شانه‏ها را به یک دیگر بچسبانید، تا شکافى میانتان نباشد. و با یک دیگر مخالفت نکنید که در آن صورت خدا میان قلبهاى شما خلاف مى‏اندازد. و بدانید که من شما را، در پشت سر خود، می‌بینم. ( تنبيه الخواطر ،ج۲ ،ص۲۶۷) 4-نظم در اوقات: رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) چون به خانه می‌رفت، اوقات خویش را سه قسمت می‌کرد؛ بخشی را برای عبادت خدا، بخشی برای خانواده خود و بخشی را به خود اختصاص می‌داد و سپس بخش مربوط به خود را میان خود و مردم تقسیم می‌کرد. (طبقات الکبری، ج1، ص423) 5-نظم در زندگی:قال علی (علیه السلام)فرمود:هر چیز را در جای خود قرار بده ،و هر کار را در هنگام خود انجام بده(نامه 53 نهج البلاغه) خداوند توفیق نظم در زندگی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  امام علی(علیه السلام) در فضیلت سکوت می فرمایند: الصَّمْتُ زَینُ الْعِلْمِ وَ عُنْوانُ الْحِلْمِ:خاموشی آرایش و زینت علم و نشانه بردباری و حلم است(غرر الحکم ،ج1؛ص 76) برخی از فضایل سکوت عبارتند از: 1- برترین عبادات :پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‎فرمایند: «ألا أخبركم بأيسر العباده و أهونها على البدن؟ الصمت و حسن الخلق؛ می‎خواهيد شما را به عبادتى كه از همه عبادتها بر بدن آسانتر است خبر دهم؟ سكوت‏ و خوش‌اخلاقی‏». (ترجمه نهج الفصاحه، ص241) 2-عدم احتیاج به عذر خواهی: پرگو و پرحرف در لابلای کلماتش سخنانی هرز صادر می شود و او برای حفظ موقعیت آینده خود مجبور به عذرخواهی و طلب بخشش می شود چه اینکه اگر چنین نکند بدتر از پیش از چشمها می افتد و اعتماد نسبی دیگران را نسبت به خود از دست می دهد.امام علی علیه السلام فرمود:خاموشی، لباس وقار بر تو می پوشاند و سختی عذرخواهی را از تو برمی دارد.(غررالحکم، ج1 ،ص276) 3- طرد شیطان:زبان عامل بسیاری از انواع مختلف گناهان است و لذا وسیله ای خوب برای رسیدن ابلیس به مطامع خود می باشد. و سکوت در خلاف این جهت حرکت کرده و لذا موجب توقف و طرد ابلیس می شود.پیامبر فرمود: بر تو باد سکوت زیاد که موجب طرد شیطان و باعث یاری دین تو می باشد.( بحار ،ج71،ص 279) 4- افزایش بصیرت: از مهمترین آثار سکوت باز شدن چشم دل است، سکوت موجب مصونیت از بسیاری از معاصی می شود، علایق انسان را می کاهد، حلم او را بالا می برد و شیطان را از او دور می کندپیامبر فرمود:اگر زیادگوئی شما و اختلاط قلوب شما نبود، هر آنچه که ما می دیدیم و می شنیدیم، شما می دیدید و می شنیدید(شرح اصول کافی؛ج1؛ص602) -البته سکوت در برابر حق و پذیرفتن ظلم کار صحیحی نیست. خداوند توفیق کنترل زبان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۱ موضوع: از امام صادق علیه السلام روايت شده که حضرت فرموده اند :‏ کُلُ مُولُودٍ مُرتَهِن لِعَقيقَتِهِ. هرکودکی با عقیقه بیمه می شود. (مستدرک الوسائل ج 15)      چند نکته درباره عقیقه :  يكي از مستحبات عقيقه كردن است كه تأكيد و سفارش زيادي شده است   و عقيقه يعني اينكه حيواني مانند گوسفند به نيت عقيقه ذبح شود هر چند مستحب است آدابي رعايت شود از جمله:           1. عقيقه مستحب است كه روز هفتم تولد باشد و اگر تاخير بيفتد ساقط نمي شود بلكه هر وقت كه فراهم شد مي توانند عقيقه كنند حتي اگر فرد در زمان حياتش عقيقه ننمايد مي توان بعد از فوتش از طرف او عقيقه كنند.          2. عقيقه بايد گوسفند و گاو يا شتر باشد و حيوان ديگري كفايت نمي كند  و براي هر فرزندي يك حيوان لازم است.                                                    3. به نظر مشهور مراجع مكروه است كه پدر و كساني كه نان خور  پدرِ  نوزاد هستند مثل مادر و خواهر و برادرِ نوزاد ، از عقيقه بخورند  و كراهت ، نسبت به مادرِ نوزاد بيشتر است و اين حكم شامل جدّ و جدّه نوزاد نمی شود مگر اينكه نان خور پدر نوزاد باشند (،تحرير الوسيله  ج 2 ص 310 احكام ولادت)  خداوند فرزندانی صالح و شایسته به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۱ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: أحسَنُ النّاسِ إیماناً أحسَنُهُم خُلُقاً و ألطَفُهُم بِأهِلهِ : نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترینِ آنها و مهرورزترین شان با خانواده خود است(بحار، ج ۷۱، ص ۳۸۷) در روایات فضایل و اثرات زیادی برای خوش اخلاقی در خانواده ذکر شده که برخی را ذکر می کنیم: 1-رسیدن به مقام صدّیقان و شهیدان: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: به اهل و عیال خود خدمت نکند مگر صدّیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد(بحار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲)  2- نزدیکی به پیامبر در قیامت:  پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) نزدیک‌ترین شخص به خود را در قیامت این گونه معرفی کرده و فرمودند: نزدیک‌ترین شما به مقام و جایگاه من در روز رستاخیز... همانانند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند(وسائل الشیعه، ج 8، ص 507) 3- افزایش طول عمر:  امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: هرکس با خانواده‌اش نیک رفتار باشد، خداوند بر عمرش بیفزاید.( کافی، ج 8، ص 219) 4-ثوابی برابر اعتکاف : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) : نشستن مرد در كنار خانواده اش، نزد خداي بزرگ دوست داشتني تر از اعتكاف [و نشستن] در اين مسجد من است .»( تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲) 5- آمرزش گناهان: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) :خدمت مرد به اهل و عیال از روی محبت و اشتیاق، کفاره گناهان بزرگ اوست که غضب پروردگار را خاموش می‌کند(بحار، ج ۱۳، ص ۱۳۳) خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۲ موضوع: مناسبت : روز قانون اساسی جمهوری اسلامی سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اَتقَی الناس مَن قالَ الحق فی ما لَهُ و علیه. پرهیزگارترین مردم کسی است که حق را بگوید؛ چه آن جایی که این حق به نفع او است یا بر علیه او است. «امالی شیخ صدوق، صفحه‌ 72 » اما مساله شرعی: به مناسبت روز قانون چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی قوانین: 1.قوانینی که تخلف از آن سبب اخلال در نظم جامعه شود مانند غالب قوانین راهنمایی و رانندگی ؛ و قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال را بیان می کند مثل قانون استفاده از بیمه؛ در این موارد شرعا واجب است که قانون رعایت شود.(بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛.بر گرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت،‌س1983و‌س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63. تبریزی:‌مخالفت با‌مقررات که مخل به نظام باشد‌جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039) 2.اگر قانونی تخلفش سبب اخلال در نظم نشود یا سبب تصرف نادرست در بیت المال نشود، باز هم به نظر اکثر مراجع عظام از جمله امام خامنه ای تخلف از قوانین و مقررات ‌براى هیچکس تخلف جایز نیست. 3. در برخی موارد که فرد از قوانین تخلف می کند علاوه معصیت بودن آن، فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز.(آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987 ،1989؛ مسائل جدید جلد3،ص63؛تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س 1039) (اجوبه الاستفتائات س1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتاآت ج4 س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917) خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۲ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم - 1.از آن‌جا که غرور غالباً ناشى از جهل و عدم شناخت خویشتن و قدر و منزلت انسان در پیشگاه خدا است نخستین گام درمان این بیمارى اخلاقى، شناخت خویشتن و معرفت پروردگار و نیز شناخت لیاقت‌ها و شایستگی‌ها در انسان‌هاى دیگر است. 2.اگر انسان به گذشته خویش برگردد که طفلى بود از هر نظر عاجز و ناتوان و به آینده خویش بنگرد که پیر و ناتوان و از کار افتاده می‌شود و اگر چند روزى قدرت، مال، ثروت، جوانى و زیبایى دارد، همه آنها در معرض انواع آفات است و طبق ضرب‌المثل معروف «به مالت نناز که به شبى از بین می‌رود و به جمالت نناز که به تبى از بین می‌رود!» همه اینها آسیب‌پذیر است. 3. اگر به تاریخ پیشینیان بنگرد و سرعت زوال قدرت‌ها و از میان رفتن اموال و نابودى امکانات با خبر شود هرگز مست غرور نخواهد شد. 4. اگر انسان درست به جسم و روح و امکانات خود توجّه کند که چقدر آسیب‌پذیر بوده و چگونه حوادث کوچک می‌توانند زندگى او را بر هم زنند، مست و مغرور نمی‌شود، امیرمؤمنان على ( علیه السلام ) می‌فرماید: بیچاره آدمیزاد! سرآمد زندگیش نامعلوم، علل بیماریش ناپیدا و اعمالش ثبت و ضبط می‌شود، پشه‌اى او را می‌آزارد و گلوگیر شدن آب یا غذایى او را می‌کشد و عرق مختصرى او را متعفّن و بدبو می‌سازد!» 5. از دیگر راه های درمان غرور و خودبزرگ بینی و انجام گناه در زندگی را می توان یاد مرگ و تجسم زندگی جاوید پس از دنیا و مرگ دانست; بدین معنا که آدمی روزی چندان دور، البته و به ناچار و حتما باید پاسخگوی همه اعمال ریز و درشت خود باشد . 6. بداند یکی از عوامل نابودی حسنات و عبادات ما، غرور می باشد. زیرا در غرور، اخلاص امری فراموش شده است. اگر این عمل ریشه در اخلاص می داشت به چنین سرنوشت و اثری منجر نمی گشت که تولید آن غرور و توهم برای صاحب آن باشد. رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : « خود پسندی و غرور ، عبادت هفتاد ساله را نابود می کند . »(نهج الفصاحة ، ص 286 ) 7. یادآوری اصل و پایان خویش: اگر انسانی به نوع آفرینش خویش دقت کند در می‌یابد که از آب نجس بدبو به وجود آمده و در آخر تبدیل به مرداری می‌شود که اگر چند روز در بیرون بماند بوی متعفن او همه‌جا را فرا می‌گیرد و بهترین عزیزان نیز از او فرار می‌کند.امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمودند:«در شگفتم از آدمی که آغازش نطفه، پایانش مردار و در این بین حامل کثافات است چگونه تکبر می‌ورزد»[(بحار، ج70، ص234) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . از‎ امام ‎صادق‎عليه‎السلام روايت است كه مي فرمايند:‎ خَيْرُ لِبَاسِكَ ‎مَا ‎لَا‎ يَشْغَلُكَ ‎عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا يَحْمِلُكَ عَلَى الْعُجْبِ وَ التَّفَاخُرِ. ‎بهترین ‎لباس ‎لباسی ‎است ‎که ‎انسان ‎را ‎از خداوند ‎غافل‎ نسازد ‎(بلکه ‎طوری‎ باشد‎ که‎ بنده ‎به ‎شکر‎گزاری ‎و ‎اطاعت ‎او ‎نزدیک کند) ‎و ‎در ‎شخص ‎حالت‎ خودبینی‎ و‎ فخر‎ فروشی ‎ایجاد نکند. (مصباح الشريعة؛ ص30) اما مساله شرعی: در چند ‎مورد‎ است ‎كه می توان با بدن یا لباس نجس نماز خواند: 1. بواسطه ‎زخم یا جراحت كه ‎در ‎بدن ‎اوست ‎لباس ‎يا ‎بدنش به خون آلوده شود ‎به‎ شرطي‎ كه ‎آب‎ كشيدن بدن يا لباس يا تعويض لباس سخت بوده و مشقت‎ داشته ‎باشد.(1) 2. بدن يا لباس او به مقدار كمتر از يك بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و يا حيوان حلال گوشت آلوده باشد (جهت اطلاع: به شرط اينكه خون  سه گانه زنان نباشد.مشهور: خون كافر و حيوان حرام گوشت نباشد.) 3. نمازگزار مضطر و ناچار باشد که با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. 4. لباس نجس جزء لباسهای كوچك مثل جوراب (كه نمي شود با آنها عورت را پوشانيد) بشمار بیایید.. (مساله 848-849-855-861) فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و سلامتی مراجع خاصه امام خامنه ای دام ظله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: (1)مشهور مراجع اما به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی ایشان وجود زخم با ثبات را کافی می دانند و قید سخت بودن تعویض یا شستن را قائل نمی باشند.(رساله جامع ج1؛ 1037 @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶) مطالبی که از این حدیث برداشت میشود: 1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد. 2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد 3- امام رضا (علیه السلام) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد. 4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است. 5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد. خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۱۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: طُوبَى‏ لِمَنْ‏ ذَلَّ فِی‏ نَفْسِهِ‏ وَ طَابَ کَسْبُه‏ ... .خوشا به حال کسی که در نزد خودش فروتن و متواضع باشد و درآمدش پاک و حلال باشد. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره احکام بیمه: 1. استفاده از خدمات بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است. 2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. 3. اگر شخصی به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه کند و بخواهد به بیمه فاکتور هزینه های درمانی را ارائه کند، فقط به مقدار مبلغی  که پرداخت کرده ست می تواند فاکتور بگیرد و نوشتن مازاد بر آن قیمت پرداختی جایز نیست. خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۱۳ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم  رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابته:«علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.) علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است. تعبیر«والکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد. در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست. فلسفه قیام و شهادت امام حسین (علیه السلام) ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است(لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله) در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.» (من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398) خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi