eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند:حُرمةُ مالِ المُسلِم كَحُرمَةِ دَمِهِ. احترام مال مسلمان همانند احترام به خون و جان اوست (مراعات آن بر همه واجب است). (میزان‌الحکمة، ج ٢، ص ٥١٠) ۱.چند نکته کوتاه درباره احکام ارث: ‎هنگامي كه انسان فوت مي كند قبل از  اينكه ارثيه ميان ورثه تقسيم شو، چنانچه ميت داراي بدهكاري باشد  واجب است ورثه ابتدا بدهي هاي ميت را از اموالي كه ميت بجا گذاشته، پرداخت كنند؛ هر چند ميت به پرداخت بدهكاري هايش وصيت نكرده‎باشد‎، ‎لذا به نظر اكثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند كه ميت خمس يا زكات بدهكار است ‎بايد ‎خمس و زكات اموالش را پرداخت نمايند هر‎چند ‎وصيت ‎نكرده‎ باشد. 2. اموالي ‎كه ‎از ميت‎ بعد از كسر بدهكاري و ‎عمل ‎به ‎وصيت‎نامه شرعي میت، باقي ‎مي‎ماند ‎متعلق ‎به ‎همه‎ورثه‎ مي‎باشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند ‎و ‎تا ‎زماني‎كه ‎اموال تقسيم نشده است هيچ‎ يك‎ از‎ورثه‎ بدون‎اجازه یا رضايت‎ ديگر ورثه ‏حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، ‏علاوه ‎بر‎ارتکاب گناه ‎،مديون‎ به ورثه نیزمي باشد. 3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد. خداوند توفيق يادگيري وعمل به دستورات دين را به همه عنايت بفرمايد به بركت صلوات برمحمد وآل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح) (2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320) (3) (رساله مراجع، مساله 2736) (4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771) @AhkameHarameRazavi
🐟🐟 برخی از مصادیق ماهی های حلال و حرام ✅ برخی از ماهی های پولک دار (حلال): (هَوور، طلال)، (هوور مسقطی، شیر ماهی، گیدَر، زرده، بچّه زرده، قُبــاد) (حــلوا ســفید) از خانــوادۀ تون ماهــیان؛ سرخو ماهیــان؛ سنگــسر ماهیان؛ کپور ماهیان؛ کفال ماهیان؛ شوریده ماهیان؛ هامور ماهیان؛ گیش ماهیان؛ شانک ماهیان؛ شِهری ماهیان؛ اردک ماهیان؛ شُگ ماهیان دریای خزر؛ شُگ ماهیان خلیج فارس و دریای عمّان؛ پنج زاری ماهیان؛ آزاد ماهیان. همین طور، ماهی «تیلاپیا» دارای پولک بوده و حلال محسوب می­شود. 📛 برخی از ماهی های بدون پولک (حرام): مارماهی، بادکنک ماهی، گربه ماهی، ماهی یال اسبی، لب لوله ماهی، نی ماهی، ماهی مرکّب، شیشه ماهی، میگو ماهی، خار پشت ماهی لب منقاری، خورشید ماهی اقیانوسی و مانند آنها که بدون پولک هستند، حرام است. 📚 توضیح المسائل جامع، ج2، م1330 و 1331.
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.  پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:التّاجِرُ الصَّدُوقُ تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ يَوْمَ القيامَةِ.تاجر و بازرگان راستگو روز قيامت در سايه حمايت خداست.میزان الحکمه ج 8 ص 528 یک مساله شرعی : اگر شرطی در ضمن یک معامله ای ذکر می شود، آیا پایبندی به آن شرط واجب است؟ پایبندی به شرطی که در ضمن معامله شرعی مطرح می شود، واجب است اما بشرط اینکه ویژیگیها و خصوصیاتی در آن شرط لحاظ شود که به برخی از مهترین آنها اشاره می شود: شرط نباید خلاف شرع اسلام باشد مثلا فردی از طرف مقابلش در ضمن یک قرارداد درخواست کار حرامی یا درخواست ترک واجبی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی در ضمن معامله ای یا قرار داد ستخدامی شرط کند که نیرو استخدام می شود به شرط اینکه گزارش دروغ هم بنویسد یا فاکتور صوری هم درست کند و مانند این شرایط  در این صورت نباید به این شرطها که خلاف شرع است عمل کرد. اگر قرار داد به صورت کتبی نوشته شده است شرایط ضمن قرارداد به طرفین تفهیم شود و طرفین به شروط ضمن معامله توجه داشته باشند. شرط در ضمن معامله و قرارداد نامعلوم و مبهم نباشد. مثلا فروشنده در ضمن فروش منزلش با خریدار شرط کند که مبلغی پول نیز به او قرض دهد و مبلغ قرض نامشخص باشد، در این صورت چنین شرط لازم الوفا نمی باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای ‌حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:تحریر الوسیله، ج 3، کتاب النکاح، خاتمه فی الشروط، رساله جامع ج 3 م 298 @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ‌. شفاعت ما اهل‌ البيت شامل كسي كه نماز را سبك بشمارد نمي‌شود. (فروع كافي، ج3، ص270) اما مساله شرعی چند نکته درباره اهمیت نماز: 1-در منابع دینی سفارش شده که افراد نماز خود را در وقت خودش بخوانند خصوصا بر خواندن نماز اول وقت سفارش بیشتری شده است. 2-استخفاف و سبک  شمردن و ضایع کردن نماز حرام و معصیت است که دارای مصادیقی می باشد که به سه مورد اشاره می شود: الف:اگر از روی سهل انگاری و سبک شمردن نماز در هنگام نماز بخوابد که سبب قضا شدن نماز بشود جایز نیست  بنابر این اگر فردی با این شرایط می خوابد، با رعایت شرایط امر به معروف، بیدار کردن وی در صورت امکان لازم است. ب:یکی از مصداق های روشن سبک شمردن نماز، ترک نماز است یا عدم رعایت واجبات نماز است.مثل اینکه عمدا ذکر رکوع و سجود را در حالت  حرکت بگوید یا ایستادن بعد از رکوع را رعایت نکند. ج: اینکه بدون عذر موجهی، همیشه نمازش را در آخر وقت بخواند.مثلا نمازِ ظهر و عصر را دمِ غروب، و نماز صبح را دمِ طلوع آفتاب بخواند. خداوند حلاوت و شیرینی عبادت خودش را در دلهای همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. منابع:رساله مراجع ابتدای نماز- امام خامنه ای سایت ادمین- رساله جامع ج 1 م 994 @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) درمورد علم غیب ائمه(علیهم السلام) می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اَلْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِك: زمانی که امام اراده کند،چیزی را بداند،خدا او را آگاه می کند(کافی، ج1،ص 258 ) گاهی سوال میشود چرا ائمه(علیهم السلام) ازعلم غیب خود برای کشته نشدن، استفاده نکردند؟ باید گفت: 1-دوگونه علم وجود دارد(طبیعی-غیب) و انسان در برابرعلم طبیعی تکلیف دارد؛ ولی علمی که از ناحیه غیب به دست آمده، تکلیف نمی‌آورد؛ چون علم غیب در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الاهی است که تغییر ناپذیر است؛ در نتیجه، هیچ تکلیفی ندارد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد 2-معصومین علیهم السلام مکلف به زندگی به شیوه عادی بودند تا از الگو بودن نیفتند،چون برای هدایت بشر آمده اند ؛ واگر ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند و نمی توانند الگوی مناسبی برای مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشکل انسان های عادی شریک نیست که خلاف طبیعت است. البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب به دستور خدا استفاده می کنند; ولی قانون واساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند 3-طبق برخی روایات(کافی، ج1،ص 258 ) ،علم غیب براى پیامبر و امامان شأنى است؛ یعنى، چنان نیست که این علم همواره، هر چیزى را در اختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن علم نداشته باشد چون اراده نکرده که بداند. 4-معصومین علیهم السلام نیز باید امتحان شوند و سنت الهی این است و ازطرفی عمل به غیب موجب برهم خوردن قوانین طبیعی است. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳) در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود: 1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه می‌باشد.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک می‌شود. نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد. 2-قبولی اعمال: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161) 3- استجابت دعا: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب می‌گرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45) 4-رضایت خدا: رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰) خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن) آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است: 1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میداند(آیه 59 انعام) 2-برخی آیات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف) 3-برخی آیات گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن) راه جمع این است که بگوئیم: علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها میدهد(آیه 27 جن)،منظور غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست وبالفعل معصومین ندارند،ولی بالقوه دارند که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست . خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین ( علیه السلام) در روایتی می فرمایند: إستَنزلوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَةِ. با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید. کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 3 ، ح 5 اما مساله شرعی: از جهت شرعی صدقه بر دو قسم است، صدقه واجب مثل زکات مال یا زکات فطره یا خمس و صدقه مستحب مثل صدقاتی که افراد داوطلبانه و بدون الزام پرداخت می کنند البته بین صدقه واجب و صدقه مستحب تفاوت هایی  وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: تخلف از صدقه واجب معصیت است و سبب مدیون شدن انسان می شود و چنانچه انسان فوت کند و میت صدقه واجبش را پرداخت نکرده باشد، ورثه باید صدقه واجب را از اموال میت پرداخت کنند بخلاف صدقه مستحبی که عدم پرداختش معصیت نیست. فردی که سید نمی باشد می تواند صدقه مستحبی را می تواند با حفظ احترام به سادات بدهد اما زکات را نمی تواند به سادات بدهد.  صدقه مستحبی بهتر است مخفی پرداخت شود اما زکات و صدقه واجب بهتر است آشکارا پرداخت شود. صدقه مستحبی را می توان واجب النفقه خودت مثل پدر و مادر نیازمند خود پرداخت کرد بخلاف زکات و صدقات واجب که نمی توان به واجب النفقه پرداخت کرد مگر در شرایط خاصی. خداوند توفیق انفاق در راه خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است‌که می‌فرمایند: وَ مَنْ أَکَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَکَلَ.ترجمه: خداوند شکم ربا خوار را به مقدارای که ربا خورده، از آتش جهنم پر می کند. وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122 چند نکته کوتاه درباره ربا: 1.هر سود و درصدی ربا محسوب نمی شود لذا اگر سودی در یکی از قالب یکی از قراردادهای شرعی مثل نسیه یا مضاربه یا مشارکت و مانند اینها با رعایت شرایطش بدست بیایید، شرعا حلال است. 2.اگر انسان به کسی مالی را به عنوان قرض بدهد و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و درصد را داشته باشد، در این مورد سود، ربا و حرام است. آن سود و زیادی، به شکلهای مختلفی قابل تصور است که همه آنها حرام و ربا محسوب می شوند مثلا آن زیادی ممکن است مال باشد یا انجام کاری باشد مثل اینکه قرض دهنده به دیگری صد هزار تومان پول قرض دهد و شرط کند که باید ماشین من را مجانی تعمیر کنی. اما اگر نسبت به سود هیچگونه شرطی نشود، ولی قرض گیرنده چیزی به عنوان هدیه بدهد، مانعی ندارد. 3. به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند‌یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . ( فتوای غیر مشهور: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد) خوئی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108) خداوند متال توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدا میداند و میفرماید: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد) برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از: 1-یادخدا: طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛ اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد.  2- توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق) چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید. 3- رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد. (غررالحكم، ح 8763) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر گرامی خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند:لَیسَ مِنّا مَن خانَ بِالأمانَة. هر کس در امانت خیانت کند پیرو ما نیست. (سفینه، ص ٤٣٣) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره احکام امانت داری: 1.اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.  2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد.(رساله مراجع م 2334) ۳.اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339) خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ موضوع:   سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(علیه السلام) گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند: کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛. چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 ) بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:  1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91)  امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363) 2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172) 3- حسادت: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"( بحار، ج 73، ص 256)  4- چشم و هم چشمی: وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند.  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi