eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ موضوع: مناسبت: شب وفات حضرت ابوطالب علیه السلام سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام 1-ابوطالب کسى بود که همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت کرد ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على(علیه السلام)را دید که سمت راست پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و همراه وى به نماز ایستاده نه تنها او را منع نکرد، بلکه او را به همراهى با پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمان داد ، به فرزند دیگرش جعفر نیز گفت کنار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و در طرف چپ او نماز بگزار ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سیره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ ) 2- در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمین ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى یکى از مشرکان در مسجدالحرام مشتى خون و سرگین بر چهره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مى مالد ، ابوطالب شمشیر حمایل کرده به مسجدالحرام مى رود و همان کار را بر سر او مى آورد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)کودک خردسال خود على(علیه السلام) را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند دیگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى کرد. 3- سخنان و اشعارى که در تأیید پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسیار زیاد و متجاوز از هزار بیت است که هم اکنون در کتابى به نام «دیوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است: یا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِین النَّبىّ أحمد ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنى احمد مى باشم». 4- پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گریست و از خداوند براى او طلب مغفرت کرد ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذیت و رنج ، آنچه قریش بر سرم آوردند کمتر از مصیبت ابوطالب بود و در جریان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى که ابوطالب زنده بود قریشیان نمى توانستند مرا اذیت کنند ( سیره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در کودکى پرورش دادى ، در یتیمى کفالت کردى و در بزرگى یارى نمودى ، پس خداوند جزاى خیرت دهد ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)در تشییع جنازه او شرکت کرد و وعده کرد که روز قیامت براى پسر و مادر و عمویش ابوطالب شفاعت کند ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن که تشییع جنازه کافر و شفاعت وى صحیح نیست. على(علیه السلام) سوگند یاد مى کند که ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم وعبدمناف هرگز بتى را نپرستیدند بلکه به سوى کعبه و به آیین ابراهیم(علیه السلام)نماز مى گزاردند ( کمال الدین ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را کسى مى داند که اگر تمام گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند مى پذیرد ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد(علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایمان ابوطالب سؤال مى کرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى کرده که زن مسلمانى در نکاح کافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالى که تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدیر ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر(علیه السلام)ایمان ابوطالب را از ایمان بسیارى از مردم برتر مى داند و نقل مى کند که على(علیه السلام)دستور مى داد به نیابت وى حجّ به جا آورند ( سیره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام کاظم(علیه السلام)ابوطالب را از اوصیاء انبیاء پیشین مى داند که به نبوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)شهادت داد و در روز وفات وصایا را به او تحویل داد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) . خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ موضوع: مناسبت: شب مبعث سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث رسول خدا. حضرتش در روایتی درباره هدف بعثتشان می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382) فراد روز مبعث پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)و از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای روز مبعث اعمالی ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می شود: 1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است. که کیفیت غسل روز مبعث با بقیه غسلها تفاوتی ندارد وتفاوتش فقط در نیت می باشد.(جهت اطلاع: به نظر برخی مراجع مثل ایت الله مکارم و سیستانی به صورت رجاء انجام شود)عروه الوثقی، اغسال مستحبی، السادس) 2.روزه که ثواب آن طبق برخی روایات معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. 3.بسیار صلوات فرستادن. 4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام‌ 5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.‌(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323) اهداف متعدد بعثت پیامبران علیهم السلام در قرآن عبارتند از: 1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید. 2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آل‌عمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید. 3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵) ۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳) ۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ[انعام/۴۸) خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود: 1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. 2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵) 3- حرکت درخت به سمت پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) :مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه)) البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) ؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ موضوع: سلام‎‌ عليكم ‎بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحيم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، ‎خداوند ‎متعال‎ در ‎قرآن‎ مجید‎ نسبت ‎به‎ عظمت ‎شخصیت‎ پیامبر‎ اکرم‎صلی‎الله‎علیه‎و‎آله‎می‎فرماید: ‎به‎ یقین،‎ رسولی ‎از‎ خود‎ شما ‎بسوی شما ‎آمد‎ که ‎رنجهای‎ شما بر او سخت است؛ و اصرار‎ بر‎ هدایت ‎شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان‎است.(توبه 128) یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است: مستحب است که نام پیامبر خداصلی‏ الله ‏علیه‎و‎آله‎ برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،) مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم  یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنوسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد. لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی مکانهایی که به اسم این بزرگوان نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید بی احترامی انجام بگیرد.  برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ ـــــ بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است. البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد ( علیه السلام ) اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت ( علیه السلام ) می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند. خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: كسى كه امر به معروف كند، مسلمانان را تقويت و پشتيبانى كرده است. « فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنينَ .» (نهج البلاغه حکمت٣١) یکی از مهمترین معروف ها رونق دادن به اقتصاد و تولید داخلی است که برای تحقق این مهم مردم و مسولین وظایفی دارند که به بخشی از آنها با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری اشاره می شود:  اما وظایف مردم: 1. شایسته است که مردم «استفاده از تولیدات داخلی» را به یک فرهنگ تبدیل کنند. 2. پرهیز از تفاخر ترجیح دادن مارکهای خارجی بر کالای ایرانی. 3. شایسته است که با وجود کالای ایرانی از خرید کالای خارجی اجتناب شود. 4. پرهیز از اسراف که از اسراف از گناهان کبیره بشمار می رود و اسراف هم یعنی زیاده روی در مصرف و متاسفانه در بخشهایی از جمله بخش انرژی ایران جزء پر مصرفترین کشورها در هدر رفتن انرژی می باشد. اما وظایف مسولین که به بخشی از آن موارد اشاره می شود: 1. ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی 2. جزم و عزم دستگاههای دولتی بر مصرف محصولات داخلی 3. فرهنگ‌سازی برای مصرف تولید داخلی 4. کنترل و ‌کاهش واردات کالاهای مصرفی و محصولات مشابه داخلی 5. قابل رقابت و ارزان بودن قیمت تمام شده در این زمینه فعالین اقتصادی نیز وظایفی دارند که باید به آن وظایف توجه داشته باشند که حمایت از تولید به معنای واقعی شکل بگیرد . خداوند زمینه عزت و آبروی ملت های مسلمان را فراهم آورد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.  منابع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29328 @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن به صراحت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (امی) معرفی کرده و می فرماید: (ألَّذینَ یَتَّبِعُونَ النَّبیّ الأُمِّیَّ- کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف) مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد: 1. درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است. 2. به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران . 3. چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 ) وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 ) باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قبل از بعثت می‏گوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند . هیچ مانعی ندارد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به تعلیم الهی ، خواندن - یا - خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است . شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم. ازپيامبر  گرامی  صلى  الله  عليه  و  آله  روایت  شده  که فرمودند: ؛ غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست. اَلغيبَةُ اَسرَعُ فى دينِ الرَّجُلِ المُسلِمِ مِنَ الكِلَةِ فى جَوفِهِ (كافى، ج2، ص 357، ح1) یکی از کارهایی که اعمال خیر انسان را تباه می کند غیبت و بدگویی از دیگران است که به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره غیبت خدمت شما زائرین یادآوری می کنم: تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند. در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.  هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله می‌فرمایند ‌‌اگر‌‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید. خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: (استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17 @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ موضوع : سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم – خداوند در قرآن هدف از فرستادن انبیا را اجرای حق و قانون بیان کرده است و می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ وَلَا تَکُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا «ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم تا به آنچه خداوند به تو آموخته در میان مردم قضاوت کنی و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی. ( آیه 105 نساء) پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: أتْقى النّاسِ مَن قالَ الحقَّ فیما لَهُ و عَلَیهِ : با تقواترین مردم کسى است که حقّ را بگوید، چه به سودش باشد چه به زیانش ( الأمالی صدوق : ۷۲/۴۱ ) یکی از مهم ترین عوامل موفقیت پیامبر در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی قانون پذیری ایشان، و از محوری ترین اصول در سیره ایشان نیز تعبّد به قوانین الهی بود که مواردی ذکر میشود: 1-جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیان: وقتی کسی در رأس امور قرار می گیرد، اگرچه خود درست کار باشد ،اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند از امام صادق علیه السلام روایت شده است که وقتی آیه زکات نازل شد، چون یکی از مصارف زکات «عاملین علیها» (یعنی کسانی که به امر جمع آوری زکات می پردازند) می باشد، عده ای از بنی هاشم تقاضا نمودند که به خاطر خویشاوندی جمع آوری زکات را به آنان واگذار نماید تا در نتیجه، سهمی از زکات از آن آنان باشد. پیامبر فرمودند: «صدقه و زکات بر من و بر بنی هاشم حرام است.» در ادامه فرمودند: «آیا گمان می کنید من شما را بر دیگران ترجیح می دهم؟(کافی، ج4، ص 58) 2-تساوی انسان ها در برابر قانون: پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان، بر اساس سنّت های موهوم قبیلگی، داشتن ثروت، شخصیت قبیلگی، نژاد، رنگ و مانند آن مایه برتری انسانی بر انسان دیگر شناخته می شد و دارندگان این گونه امتیازات بدان ها تفاخر می کردند. اما با ظهور اسلام، پیامبر بر این گونه امتیازات خط بطلان کشید. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )در خطبه ای که پس از فتح مکّه ایراد نمودند فرمودند: ای مردم! آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرتان یکی است. بدانید که نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب، و نه سیاه بر سفید و نه سفید بر سیاه برتری دارد، مگر به تقوا. (میزان الحکمه ، ح 22396) آن حضرت همه انسان ها را، اعم از مخالف و موافق، در برابر قانون مساوی می دانست: «الناسُ امامَ الحقِ سواءٌ(بحار، ج 16، ص 262) 3-رعایت عدالت در اجرای قانون: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند؛ بدین سبب که در قانون تبعیض روا می داشتند؛ هرگاه یکی از طبقات بالا مرتکب جرم می شد او را از مجازات معاف می کردند، و اگر کسی از زیردستان به جرم مشابه آن مبادرت می ورزید او را مجازات می کردند. قسم به خدایی که جانم در قبضه اوست! در اجرای عدل درباره هیچ کس فروگذاری و سستی نمی کنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.(تحف العقول ،ص29) خداوند توفیق عمل به قوانین اسلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. ‌بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم در روایت است از امام باقر علیه السلام که می فرمایند:  هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید. مَنْ‏ أَتَمَ‏ رُکُوعَهُ‏ لَمْ‏ تَدْخُلْهُ‏ وَحْشَةٌ فِی‏ الْقَبْر.(کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7) یکی از واجبات نماز رکوع است که رکوع علاوه بر وجوب از ارکان نماز است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن ، حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مى‌شود، اما چند نکته درباره واجبات رکوع:  1. انسان باید به قصد رکوع به اندازه ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد (امام خامنه ای وآیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب کف دست را بگذارد.)  2. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند.  3. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد.  4. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود.  نکته آخر اینکه هر یک از این واجبات رکوع چنانچه عمدا ترک شود نمازش باطل است و نسبت به قیام متصل به رکوع و همچنین خم شدن به اندازه رکوع ، حتی اگر سهوا هم ترک شود نماز باطل است. (عروه الوثقی،فصل فی الرکوع؛رساله مراجع،مسأله 1022؛1040 ؛1030)  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم‌رهبری حفظه الله ،‌صلوات بر‌محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آن‌ها(مؤمنان) از آیین خود باز و آن‌ها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران) مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش می‌شود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد . 1. مثال: گاه بیماری به گونه‌ای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت می‌کند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است 2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32) 3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم. 4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمی‌تابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمی‌نشیند. خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله‏ الرحمن الرحیم . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:. بدترين گناه آن است كه گنهكار آن را سبك شمارد. أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ نهج البلاغه حکمت 469 چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند: 1.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل تلفن همراه و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10) 2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده  آن را در راه حرام و گناه استفاده نماید، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند نصب نرم افزار برخی از شبکه های اجتماعی که با نصبش ترس آن را دارد که به گناه بیفتد باید از نصبش منصرف شود و از نرم افزار هایی استفاده شود که از وقوع در حرام ایمن باشد . 3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987) خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38) خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.خداوند در قرآن عزیز می فرماید: خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.  إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ سوره بقره ایه 122 یکی از موضوعاتی که مومنین برخی اوقات دچار وسواس یا اسراف می شود مساله تطهیر و آبکشی چیزهای نجس است در این فرصت کوتاه  درباره روش تطهیر و آبکشی ظروف نکاتی یاد آوری می کنم: اگر ظرفی نجس شده باشد چنانچه فرد بخواهد با آب کر و لوله کشی آب بکشد یکبار آبکشی کافی است و با آب قلیل باید سه مرتبه آبکشی شود و سه بار آبکشی با آب قلیل اختصاص به ظروف دارد و شامل فرش و لباس و زمین نمی شود. اگر ظرفی با شراب نجس شده باشد سه مرتبه با آب قلیل یا جاری و کر آبکشی شود به نظر همه مراجع پاک می شود. در یک مورد برای پاک شدن ظرف باید اول خاک مالی شود و سپس شسته شود آنهم جایی است که سگ از ظرفی چیزی خورده باشد. ظرف نجس را با آب قلیل به دو روش می توان آبکشی کرد یکی اینکه ظرف سه مرتبه از آب پر و خالی کنیم یا اینکه سه مرتبه مقداری آب داخل ظرف نجس ریخته شود و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جای نجس برد و سپس آب بیرون ریخته شود. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع:رساله مراجع م 155 و 150 و 153 @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲ موضوع: در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص ۳۸ @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:. اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض (نهج البلاغه، حکمت 39) چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود: 1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای  رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد. 2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود. 3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست. 4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲ موضوع:  سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم در روایاتی از امام رضا ( علیه السلام ) عواملی به عنوان علل بخشش گناهان نام برده شده است که ذکر میشود: 1. توبه: امام رضـا علیه السلام از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلّم روایت کرده که فرمودند: توبه کننده ی گناه مانند کسی است که گناهی بر او نیست.( عیون اخبار الرضا،ص391) 2. صلوات فرستادن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان شود را ندارد، پس بسیار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.( سفینه‏البحار، ج 2، ص 50) 3. زیارت امام حسین ( علیه السلام ): امام رضا ( علیه السلام ):فرمو دند ای پسر شبیب ! اگر خوشحال می شوی که ملاقات کنی خداوند را و گناهی بر تو نباشد، پس حسین (علیه السلام ) را زیارت کن. (وسائل‏ الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۱۷) 4. تشیع جنازه: امام رضا ( علیه السلام ) : کسی که جنازه ولی از اولیای ما را تشییع کند از گناه خارج می شود مثل روزی که از مادر متولد گردیده که هیچ گناهی براو نیست. (مستدرک‏ الوسائل ، ج ۲ ، ص ۲۹۴) 5. پنهان کردن گناه: امام رضا (علیه السلام ) : پنهان کننده کار بد آمرزیده است ( این سخن دلالت بر این دارد که اگر کسی هم گناهی انجام داد برای کسی تعریف نکند و توبه واقعی کند ). ( کافی جلد 4 ص160) 6. استغفار: امام رضا علیه السلام فرمودند: داستان استغفار داستان برگ درختی است که حرکت کند و برگها بریزد و کسی که از گناهی استغفار می کند ولی آن را انجام می دهد همانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کرده است. (بحارالانوار،ج93،ص281) 7. بیماری: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: بیماری انسان مؤمن مایه طهارت از گناه است و برای کفاره باعث کیفر و لعنت خواهد بود و البته بیماری به سراغ مؤمن خواهد آمد تا گناهی در نامه اعمال وی باقی نماند.( سفینة البحار، ماده ذنب) خداوند گناهان ما را ببخشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند :.شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداوند است پس هر کس یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود. شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.( أمالی الصدوق ص19) ماه شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و فضائل فراوانی دارد و این ماه اعمالی دارد از جمله : 1.اعمال مشترک ماه شعبان مثل استغفار ، صدقه دادن مخصوصا به نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نماز، صلوات فرستادن و البته اگر نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را در هر حالی حتی در نماز بشنود مستحب است صلوات بفرستد ، خواندن دعا ،مخصوصا مناجات شعبانیه که همه معصومین علیهم السلام آن را می‌خوانده‌اند ، روزه البته اگر کسی روزه قضا دارد یا مسافر است نمی تواتند روزه مستحبی بگیرد. 2.اعمال مختص ماه شعبان نیز متعدد است مثلا شب اول ماه شعبان دوازده رکعت نماز (6 نماز دو رکعتی ) وارد شده است (هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید یازده مرتبه) و کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند بخلاف روزه قضا. (عروةالوثقی احکام صوم القضاء مساله10،رساله مراجع مساله1124 و 1563 و 1373؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۳ موضوع:  خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است:«إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4) برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم: 1-کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید(کافی، ج 2، ص 103) 2-ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است. امیرالمؤمنین (ع)مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454) 3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53) 4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(علیه السلام) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند.هر گاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند. : إِذَا عَمِلَ‏ أَحَدُکُمْ‏ عَمَلًا فَلْیُتْقِن ( وسائل الشیعة ؛ ج‏3 ؛ ص229) چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما: 1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد انجام حرامی یا ترک واجبی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383) 2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و  در صورت عدم رضایت به  مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456) خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۳ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382) در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1. مقام شب زنده دار: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71) 2. نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست. (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67) 3. آسان رسی حساب قیامت: امام علی علیه السّلام فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر. ( امالی صدوق، ص 174). 4. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]. ( کنز الفوائد،ج ‏1، ص 135) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند:. عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است. «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱. اما مساله شرعی چند نکته درباره قرارداد مضاربه: یکی از قراردادهای سود آور حلال قرارداد مضاربه هست، مضاربه یعنی اینکه شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد، قرارداد مضاربه دارای شرایطی است که در این فرصت کوتاه به برخی از آنها اشاره می شود: به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در مضاربه لازم است سود از طریق تجارت (مانند خرید و فروش) حاصل شود. بنابراین، اگر مالک، پول و سرمایه را به کسی بدهد که برای پرورش دام  یا در کارهای تولیدی و خدماتی مثل آشپزی، نانوایی، خیّاطی، تولید پوشاک و ساخت و ساز مسکن بکار بگیرد،صحیح نمی‌باشد و برای این امور می‌توان از قراردادهای شرعی دیگر استفاده نمود.(1) به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای تعیین سهم سود مالک و کسی که کار را انجام می دهد، باید به صورت درصدی از سود تعیین بشود باشد، مثلا یک سوّم سود برای کسی که کار می کند و دو سوّم سود برای مالک سرمایه باشد. اما سهم سود به صورت مبلغــی معیّــن - مانند یک میلیون تومان در ماه – درصدی از سرمایه - مانند 5 درصد کلّ مبلغ سرمایه مضاربه صحیح نمی‌باشد.(2) خداوند متعال تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: (1)نکته اول مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است .امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 3؛ 674، ایت الله مکارم، سایت معظم له ضمنا ایشان قرارداد مضاربه را برای تولیدی هم صحیح می دانند.(سایت معظم له، مضاربه با سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجاری) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۴ موضوع:  سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است . خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است . در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین ( علیه السلام ) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم: 1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین ( علیه السلام ) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد. 2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین ( علیه السلام ) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280) و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین ( علیه السلام ) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268) 3-شفا یافتن: فردی از امام صادق ( علیه السلام ) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین ( علیه السلام ) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278) البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد. خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۴ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی در اهمیت نماز جماعت می فرمایند:  نمازى كه با جماعت خوانده شود، بيست و چهار بار برتر از نمازى است كه به تنهايى خوانده شود . الصَّلاةُ في جَماعَةٍ تَفضُلُ على كُلِّ صلاةِ الفَردِ بأربَعةٍ و عِشرينَ دَرَجةً. (  تهذيب الأحكام : ۳/۲۵/۸۵) چند نکته درباره احکام نماز جماعت: مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می‌شود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام به‌جا آورد. اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد. نماز گزار اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند در حالی که امام جماعت تکبیر برای رکوع را می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، نباید اقتدا کند بلکه هنگامی که امام جماعت در رکوع مستقر شد باید اقتدا کرد. خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi