eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائل مهم عبادی نماز است که مسافرین عزیز در این زمینه احکام ویژه ای دارند از جمله اینکه مسافری که نماز شکسته است چنانچه قصد ده روز داشته باشد باید نماز را کامل و روزه را بگیرد که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم: 1.مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش را بگیرد. لذا اگر شک و تردید دارد که ده روز می خواهد بماند یا نه ، کافی نیست و باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست. 2.نکته مهم درباره قصد ده روز محاسبه دقیق ده روز کامل است که اگر یک ساعت هم کمتر باشد قصد ده روز صحیح نیست و کیفیت محاسبه دقیق به این صورت است که اگر در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت بشود باید فرد بتواند ده شبانه روز کامل یعنی دویست و چهل ساعت در محل اقامت بماند مثلا اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشد، برای کامل خواندن نماز باید قصد ماندن تا ساعت 9 صبح روز یازدهم را داشته باشد ولی اگر شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شده است همین که بخواهد حداقل تا غروب روز دهم بماند کافی است هر چند دو یست و چهل ساعت هم نشود مثلا اگر ساعت ساعت 12 شب وارد مشهد شده است 10روز او غروب آفتاب روز دهم تمام می شود. ( رساله مراجع 1342) خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌ خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايند :هيچ کس را به دوستي مشناس, مگر آنکه در سه چيز او را بيازمايي : او را به خشم آوري و ببيني که آيا اين خشم او را از حق به باطل مي کشاند؛ در درهم و درينار و در سفر با او.( امالى طوسى، ص 646) برخی از راه هاي شناخت دوست واقعی را خدمت شما عرض می کنیم:  1- هنگام گرفتاري و نياز  : بهترين زمان ارزيابي دوست خوب, هنگام مشکلات و گرفتاريهاست. در اين چنين مواقعي دوستان حقيقي و وفادار و دلسوز از افراد دوست نما مشخص مي شوند. امام علي (علیه السلام) در می فرمايند: در کشاکش روزگار افراد با ارزش و دوستان خوب شناخته مي شوند(نهج البلاغه، حکمت 208) 2- هنگام خشم و ناراحتي : امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايند : اگر کسي سه مرتبه بر تو خشم گرفت – يعني تو موجبات عصبانيت و ناراحتي او را فراهم کردي و او خشمگين شد – اما سخن زشتي نگفت, او شايسته ي رفاقت است. (امالى صدوق، ص 532) 3-  از دست رفتن قدرت ومال:برخي از افراد به نام دوستي و به طمع پست و مقام و مال شخص, گرد او را مي گيرند. امام علي ( عليه السلام ) مي فرمايند :در هنگام از دست رفتن قدرت است که دوست از دشمن, شناخته مي شود (ميزان الحكمه ،ح 10323 ) 4- هنگام سفر:يکي از بهترين راههاي شناخت افراد, سفر کردن با آنها است. در سفر بسياري از رفتارهاي ناپيداي انسان, آشکار ميشود. فراز و نشيبهاي سفر, عکس العملهاي درست يا نادرست انسان را در برابر مشکلات, نمايان مي کند و از طرفي ارتباط شبانه روزي که در سفر ايجاد مي شود, بهترين زمان براي شناخت اخلاق و روحيات دوست است.  خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از شرایط صحیح بودن روزه این است، که روزه برای فرد ضرر نداشته باشد، لذا به همین جهت نکته رو خدمت شما یادآوری می کنم: 1-ضرر داشتن روزه معنایش این است که که روزه گرفتن سبب بیماری  یا تشدید بیماری یا طولانی شدن مدت قابل توجهی می شود.بنابر این کسی می گوید دیابت دارد که اگر روزه بگیرد بیماریش بدتر می شود در این صورت مصداق ضرر می باشد. 2-ضرر داشتن روزه به تشخیص مکلف است لذا اگر از گفته پزشک یا تجربه شخصی یا تجربه دیگران یقین پیدا کند که روزه ضرر دارد یا احتمال عقلائی ضرر را بدهد و ترس برایش پیدا شود، در این صورت روزه برایش واجب نیست. 3-ضعف و سختی روزه مجوز روزه خواری نیست و اگر کسی هم دچار ضعف می شود، از همان ابتدای صبح حق روزه خواری ندارد بلکه باید صبر کند زمانی که دچار ضعف شدید شد، به نظر امام خامنه ای می تواند روزه اش را باز کند و بعدا قضای روزه را بگیرد. 4-خانمی که باردار است یا بچه شیر میدهد چنانچه روزه گرفتن برای خود مادر یا فرزندش ضرر داشته باشد یا ترس بر ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. (رساله مراجع م 1743 ،1744،1728) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند:  حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ; حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».( نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399) در اسلام ؛کودکان ، حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود: 1-انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه (سلام الله علیها)پیروى نماید 2-ادب نیکو: ادب به کتک نیست،بلکه به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و به بچّه ها سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى ندارد. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است. 3- تعلیم قرآن و تحصیل علم: فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت 4- حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464) خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . در این فرصت کوتاه چند مساله شرعی در ارتباط با نماز و روزه مسافرخدمت شما خوبان یادآوری کنم: 1.کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. 2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید درحال سفر شکسته بخواند 3.کسی که قبل از ظهر به وطن خودش یا جایی برسد که میخواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد.(رساله مراجع 1722)  4.اگر مسافر برای فرار از روزه مسافرت کند تا روزه نگیرد ، کراهت دارد و بعد از ماه رمضان قضای روزه را بجا بیاورد، کافی است. خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
40.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀🍃🍀🍃🍀🍃🍀🍃 🍀 سلام علیکم 🍀 ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان 🍀 روش محاسبه سن شرعی تقدیم است 🍀 آدرس سایت 🍀 www.ahkameharamerazavi.ir
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۴  موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: الْأَخِلَّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ: در آن روز دوستان، بعضی دشمن بعضی دیگرند، مگر پرهیزگاران.(آیه 67 زخرف) درقرآن و روایات ، در کنار تأکید بر دوست یابی ویژگی های متعددی نیز برای دوست خوب شمرده اند که به برخی اشاره می شود: 1- داشتن ايمان و پرهيز کاري :دوست خوب بايد در همه ي امور، خدا و رضايت خدا را مد نظر داشته باشد. امام علی علیه السلام فرمود:دوست آن کسی است که تو را در راه دینت یاری دهد.( غررالحكم، ص 424) 2-مثل آینه بودن: امام صادق ( علیه السلام) می فرماید:أَحَبُّ الناسِ اِلَیَّ مَن أَهدی اِلَیَّ عُیُوبی  بهترین دوستان من كسانی هستند كه عیوب مرا به من تذكر دهند(بحار،ج75 ،ص249) دوست واقعی ، صفات پسندیده دوست خود را دیده ونسبت به آنها كاملاً تشویق می كند و او را یاری میکند تا روز به روز در آن خصلت های نیكو بهتر و موفق تر باشد و در مقابل صفات بد او را مثل آینه به او تذكر می دهد تا ائ آنها را برطرف کند و سعی می کند عیوب دوستش از دیگران مخفی بماند. 3- خردمند وعاقل بودن: حضرت علی علیه السلام فرمود: هرکس با خردمندان مصاحبت کند، بزرگ می شود (غررالحكم، ص 429) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱/۴ موضوع: یکی از سوالاتی که در ماه رمضان پرسیده می شود این است که افرادی که دارای شغلهای سخت مثل نانوایی هستند مجوزی بر روزه خواری دارند یا خیر، در جواب عرض می شود: 1.داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل آسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورنند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند. 2.اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد می توانند آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و روزه یشان باطل می شود  البته به نظر برخی از مراجع مثل امام خامنه ای بهتر است در ادامه روز مثل روز دار باشد و بعدا قضای روزه را هم بگیرد. (مشهور: فتوی یا احتیاط واجب. امام خامنه ای: امساک در بقیۀ روز لازم نیست (رهیافت 6 ص 28 رساله مراجع 1581) خداوند سختی کار و زندگی را بر همه ما آسان بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
روزه ج اول_01.mp3
7.71M
استاد سیدرضا موسوی بایگی جلسه اول
عالم به بطلان روزه و جهل به وجوب کفاره پرسش : فردی به دلیل عدم اطلاع از کفاره، روزه خود را با جنابت از حرام باطل کرده است، وظیفه‌ چیست؟ پاسخ : علاوه بر قضا، کفاره جمع (احتیاط واجب) می‌پردازد. چون علم به بطلان داشته هرچند علم به کفاره نداشته و علم به کفاره شرط نیست. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45832&mid=258966 @AhkameHarameRazavi
🔒حکم زیر زبان گذاشتن ناس در حال روزه چیست؟ 🔑- بنابراحتیاط واجب روزه دار خودداری کند (حضرت امام). 🔑- بنا بر احتیاط واجب، از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود، خودداری کند (امام خامنه ای). 🔑- استفاده از ناس برای روزه اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی) 🔑- ناس (که از تنباکو و آهک تهیه می‌شود و در دهان می‌گذارند و مقداری هم سبب بی‌حالی می‌شود) مطمئناً برای روزه ‌اشکال دارد و در غیر حال روزه نیز استفاده از آن شرعاً بدون‌اشکال نیست (آیت‌الله‌ مکارم) 📚آدرس: امام خمینی، استفتائات 10جلدی، ج3، ص397، س340؛ امام خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س۷۶۱؛ ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین (جلد زرد قدیمی) ج1، م1003، ص325. آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج۲، ص۱۴۷، سؤال۴۲۲. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آروزی قبولی طاعات. یکی از مسائلی که این روزها زیاد سوال می شود نسبت به قصد ده روز می باشد به همین مناسبت چند نکته کوتاه را خدمت شما یادآوری می کنم: 1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند ‌نمازش کامل و روزه در آنجا صحیح است. لذا فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد که ده روز می ماند یا کمتر از ده روز، نمازش شکسته و روزه صحیح نیست.  2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق ده روز است بنابر‌این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود (به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت 10 صبح وارد مشهد شده و تصمیم قطعی دارد حداقل تا ‌ساعت 10‌  روز یازدهم در مشهد بماند. اما اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همینکه تصمیم قطعی داشته باشد حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت12 شب ‏وارد ‏شهر مشهد شده و قصد دارد تا غروب روز دهم در مشهد بماند.  3.‌ کسی که قصد ده روز داشته‌، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی‌، به هر جهتی از قصد‌ خود منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی که در آن مکان قرار دارد نمازش‌ کامل ‌است (رساله مراجع‌1342)  خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه ‏السلام ‏را ‌بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi