چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۸
موضوع: #علت_زودگرفتن_دهه_محرم
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
چرا دهه را زودتر از شهادت امام علیه السلام از اول محرم میگیرند؟
1-امام رضا(علیه السلام)؛ بنیانگذار دهه اول محرم:
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
2-گرفتاریها برای امام علیه السلام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد.
3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام علیه السلام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام علیه السلام میروند که مولایشان را غریب نگذارند
4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است
5-طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درشهادت امام علیه السلام ،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۸
موضوع: #امر_به_معروف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته امر به معروف، یکی از هداف قیام سید الشهدا علیه السلام احیاء این فریضه مهم دینی می باشد که همه شیفتگان آن حضرتش باید با الگو پذیری به دنبال عمل و احیاء این فریضه فراموش شده باشند، که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. امر به معروف و نهی از منکر در واقع به نوعی زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام و ضامن اجرای همه دستورات دین است.(امام باقر تقام بها الفرائض) و ترک آن اثرات منفی فراوانی دارد من جمله اینکه در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده که اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید ... دعای خوبان شما هم مستجاب نمی شود.
2. یکی از مصادیق امربه معروف و نهی از منکر این است که همه ما از کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند دفاع و حمایت کنیم . لذا وقتی که شخصی نسبت به یک گناهی و خطایی نهی از منکر می کند، پشتیبانی و حمایت و تایید صورت بپذیرد.
3. زائرین عزیز امر به معروف فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:
الف: معروف به خوب بودنش باقی می ماند و عمل زشت و منکر به منکر زشت بودنش باقی می ماند اما اگر این فریضه ترک شود جایگاه معروف و منکر یعنی خوب و بد جابجا می شود و عمل منکر و زشت، معروف و زیبا جلوه داده می شود.
ب: وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه انس بگیرند، اگر انسان صالحی مسولیت به دست بگیرد و بخواهد اصلاحاتی انجام دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد توانست و یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیر مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامهی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین نکته بود.(بیانات حضرت آقا)
خداوند توفیق احیاء وعمل به وظیفه مهم امر به معروف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۹
موضوع: #آیا_عروسی_قاسم_در_کربلا_واقعیت_دارد؟
اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال شیخ عباس قمی ج2 ص875)
شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )
(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۹
موضوع: #احکام_عزاداری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام یکی از اعمالی که در این روز ها سفارش شده است عزاداری برای آن حضرت می باشد به همین مناسبت چند نکته در این زمینه یادآوری می شود:
1.عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر الهی است. شعائر الهی یعنی علامتهایی که انسان از آن علامتها بیاد خدا میافتد و یا موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود.
2.بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا نیز بیان شود، که همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان تقویت گردد و محبتشان به ائمه علیهم السلام مستحکم گردد.
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بیاحترامی به اهل البیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است.
4. عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران میشود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلند گوها که سبب مزاحمت برای همسایهها میشود.
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۲۹
موضوع: #وجود_رقیه_سلام_الله_علیها
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین (علیه السلام) دختری بنام رقیه داشتند؟
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین(بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین علیه السلام ذکر میکند و میافزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان علیهم السلام؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
*بخاطر همنامی رقیه در خاندان امام(خواهر امام نیز رقیه بوده) تاریخنویسان اشتباه کردند
-البته برخی جزئیات که در مداحی ها گفته میشود، در هیچ کتابی نیست
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۲۹
موضوع: #نفقه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان. یکی از واجبات دینی که به برخی از افراد واجب است نفقه دادن هست، که در این باره به چند نکته اشاره می شود:
1.در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النفقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.
2. افراد واجب النفقه عبارت است:1. همسر دائمی انسان 2. پدر و مادر 3. فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)
3. پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرجش بر انسان واجب است، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است.(نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۳۰
موضوع: #کراهت_سیاه_پوشی_در_محرم
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟
لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است
1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد علیه السلام موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)
2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(علیه السلام) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)
3. امام حسن علیه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)
4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین علیه السلام ،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)
5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرك الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)
مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۳
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
#آیا_کربلا_رفتن_امام_حسین_علیه_السلام_با_علم_به_اینکه_شهید_میشو_خودکشی_نیست؟
1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است.
همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند.
2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی.
3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۳۰
موضوع: #آداب_زیارت
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به ما، نعمت محبت و دوستی خاندان عصمت و طهارت است که یکی از نشانه های آن، زیارت قبور آنها می باشد. اما باید توجه داشته باشیم که هرچه این زیارت، با معرفت بیشتری انجام شود و آداب زیارت را بهتر رعایت کنیم، از آثار و برکات بیشتری بهره مند خواهیم شد. برخی از آداب زیارت خدمت شما زائران گرامی عرض می شود:
1. غسل زیارت و به نظر اکثر مراجع غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند.
۲. از گناهان خود توبه کنیم یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه داشته باشیم. اما یادمان باشد که حق الناس با توبه بخشیده نمیشود بلکه باید جبران شود و رضایت طرف مقابل را کسب کنیم.
۳. از خواندن زيارات معتبر كه از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده مثل زيارت امين الله و جامعه كبيره غفلت نکنیم و به معاني آنها توجه داشته باشیم.
۴. هنگام زیارت صدای خود را بلند نکنیم و همچنین فرستادن صلوات نباید ایجاد مزاحمت کند یا به گونه ای باشد که خلاف ادب در حضور امام علیه السلام باشد.
۵. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح شرط زیارت و نشانه قبولی آن نمی باشد و اگر همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.
۶. از آنجا که زیارت امام علیه السلام مستحب و رعایت حجاب واجب شرعی می باشد لذا بانوان گرامی نسبت به رعایت پوشش کامل دقت لازم را داشته باشند.
۷.بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۴/۳۱
موضوع: #جابجایی_کفش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام. یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا هیئتهای مذهبی یا مجالس دیگر، کفش یا لباس را می برند ولی کفش یا لباس دیگری جا گذاشته اند، آیا انسان می تواند کفش یا لباس جا مانده را، برای خود بردارد؟
در جواب عرض میکنیم که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای با چند شرط شخص میتواند آن را برای خود بردارد:
1.بداند کفش یا لباسی که جا مانده است، مال همان کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3.اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با (اجازه از حاکم شرع) زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. (سیستانی،فاضل، خویی، وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581، امام خامنه ای شماره استفتاء: 678664 تاریخ استفتاء: 1395/04/21 و تحریر الوسیله کتاب اللقطه م 39)
خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۳۱
موضوع: #بطلان_نذر_برای_امام_حسین_علیه_السلام؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا نذر برای امام حسین(علیه السلام) و برای غیر خدا باطل است؟
1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و علما نیز گفته اند(جواهر الکلام،ج35 ص372)
2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت علیهم السلام ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین علیه السلام است یعنی ثواب آن را برای امام حسین علیه السلام قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد
دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است" (صحیح بخاری، ج1 ص3 ح1)
3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۴/۳۱
موضوع: #وقف
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تسلیت ایام .یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد از فوت هم ادامه دارد، وقف کردن هست، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. وقف یعنی مالی را برای یک جهت اختصاص دهیم تا در همان جهت از منافع آن مال استفاده شود مثل این که زمینی را برای حسینیه اختصاص دهیم تا در جهت ساخت بنای حسینیه استفاده شود. البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
2-به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج1 ص 318 س1418)
3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن برای استفاده در جهت وقف اشکالی ندارد.
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۴/۳۱
موضوع: #مخالفت_با_یزید_توسط_امام_علیه_السلام_کار_درستی_بوده_یا_نه؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن علیه السلام با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین علیه السلام حاکم میشوند-
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن علیه السلام انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع: #نماز_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری .در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند:
روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات است اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را بخوانند و خودشان را به رکوع امام جماعت برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند.
روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفت، اقتدا کنند و بدون خواندن حمد و سوره به رکوع بروند، ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست.
اگر امام جماعت تشهد و سلام رکعت آخر را می خواند، اما وظیفه ماموم تشهد و سلام خواندن نیست؛(مثل کسی که یک رکعت از امام عقب است) بهتر است ماموم نیم خیر بنشنید و تشهد را بخواند و صبر کند تا امام سلام بدهد و همچنین می تواند از ابتدا تشهد قصد فرادا کند و برخیزد.(جهت اطلاع مکارم: احتیاط واجب تا پایان نیم خیز بنشیند)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
رساله مراجع 1452 و عروه مستحبات نماز جماعت م۹
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع: #اهداف_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کردهام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)
3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام ) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."
4.مبارزه با ظلم: امام حسین علیه السلام فرمود:پیامبر در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی: بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزيه الانبياء ص175)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع: #عزاداری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام . به مناسبت ایام عزاداری چند مساله شرعی مرتبط با احکام عزاداری اشاره می کنم:
مستحب است که در ایام عزاداری لباس مشکی بپوشیم و توصیه است که ذکر مصیبت بگرییم و یا حالت تباکی و گریه کنان را داشته باشیم.
اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزا اشکالی ندارد. البته اگر این کار در ایام عزا ، نزد مردم بی احترامی محسوب بشود، باید ترک شود.
خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست اما برگزاری مجالسی که با گناهی مثل آهنگ حرام آلوده است، در حرام بودن برگزاری چنین مجالسی بین ایام عزا و سایر روزها نیست بلکه در ایام عزا حرمتش مضاعف است.
شرکت و برگزاری مجالس عزای سید الشهدا علیه السلام نباید اذیت و آزار دیگران را به همراه داشته باشد لذا صدای بلندگوها یا پارک ماشین یا نصب پرده یا بنر و مانند اینها نباید سبب اذیت همسایگان بشود.
خداوند توفیق عزاداری واقعی را بفرماید. به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱
موضوع: #خرید_زمین_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا درست است که زمین کربلا را امام حسین (علیه السلام) خریدند؟
" روایت شده است که حسین (علیه السلام )نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند"
(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)
در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ عليه السلام ـ نيز وارد شده كه امام حسين ـ عليه السلام ـ وقتي آن زمين را خريداري و به اهالي صدقه داد با آنها شرط كرد ولي آنها به شرط امام عمل نكردند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
استفتائات جدید از امام خامنه ای حفظه الله
🔒آیا میتوان نماز آیات یا یومیه را به این طریق نیت کنیم: اگر بر عهده خودم است برای خودم و الّا برای پدرم باشد و در صورتی که او قضا ندارد برای مادرم باشد؟
🔑پاسخ: اشکال ندارد.
🔒-کسی که معذور است و نشسته نماز می خواند اگر از اینکه در آینده خوب شود و ناامید گردد و با این حال نمازهای قضا شده خود را بخواند اگر بعداً خوب شد، آیا نمازهایی را که نشسته خوانده مجزی است یا اینکه باید دوباره قضا کند؟
🔑پاسخ: باید دوباره قضا کند.
🔒-آیا حدث اصغر مبطل غسل زیارت است؟
🔑پاسخ: حدث اصغر غسل زیارت را باطل نمیکند مگر خواب که مبطل است؛ البته باید توجه داشت که غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد.
🔒-آیا برای استفاده از ملک مشاع در صورتی که احدی از شرکاء از روی لجبازی مانع استفاده بقیه گردند، نه خودش استفاده می کند و نه می فروشد و نه اجاره می دهد و نه به دیگر شرکا اجازه می دهد، آیا برای استفاده باز هم نیاز به کسب رضایت وی می باشد؟
🔑پاسخ: سقوط اذن او در این صورت محل اشکال است.
📚آدرس:
استفتاء خصوصی از معظم له، تاریخ: 1402/02/12
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۲
موضوع: #امر_به_معروف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین واجبات دینی که به عنوان یکی از اهداف قیام سید الشهداء علیه السلام در کلام حضرتش نیز معرفی شده، عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. امر به معروف یا نهی از منکر خواست و اقدام و عمل کردن عمومی جامعه را میطلبد و افراد نمیتوانند در برابر این فریضه الهی ساکت بنشینند. در انجام این وظیفه گاهی مناسب است که تذکر مستقیم داده شود مثلا زبانی بگویید این کار شما درست نیست، نکنید، و گاهی غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراض و تذکر.
2.در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است، از جمله این که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد پس اگر بداند یا خوف این باشد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او داشته باشد واجب نیست، اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود،البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواریها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۲
موضوع: #کشتن_امام_حسین_علیه_السلام_توسط_شیعیانش؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیعالمودة، قندوزی حنفی، ص346)
2.امام صادق(علیه السلام) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247)
3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162)
4.امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71)
5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192)
6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهجالبلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)
7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه میشویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابوحنیفه است. این نشان میدهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیهالسّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.
8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۲
موضوع: #خصوصیات_امام_حسین_علیه_السلام_در_احکام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت ایام عزای سید الشهدا علیه السلام. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)
مناسب است برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام که در ضمن مسائل شرعی بیان شده، اشاره کنم:
1. برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام میباشد البته توجه شود سجده بر هر خاکی و نیز سنگ و چوب و مانند اینها صحیح است.
2.مستحب است که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها با تسبیحی که از تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است، گفته شود.
.3رساندن مقداری از آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام به کام نوزاد مستحب است.(تحریر الوسیله فی احکام الولاده م 2
4. خوردن کمی از تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام برای شفاء به اندازه یک نخود متوسط یا کمتر که از قبر مطهر حضرت یا از اطراف آن برداشته باشند، اشکال ندارد.ولی بهتر است تربت را در مقداری آب حل نمایند که از بین برود و بعدا آن آب را بنوشند.(انتخاب این عبارت مطابق نظر همه مراجع است هر چند حضرت امام خوردن خاک را در هر صورت جایز می دانند.) تحریر الوسیله القول فی غیر الحیوان م 11 و 12 رساله مراجع 2628
تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۲
موضوع: #حمله_امام_حسین_علیه_السلام_به_کاروان_تجاری_یزید؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین(علیه السلام) به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟
1.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68)
2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است
3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن علیه السلام، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۳
موضوع: #کم_کاری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزا. چند نکته کوتاه درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلالی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند انجام حرامی یا ترک واجب را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و در صورت عدم رضایت به مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۳
موضوع: #فضایل_تربت_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مىکند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعهاى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(علیه السلام) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (علیه السلام) مىفرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (علیه السلام) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (علیه السلام) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مىشود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق(علیه السلام) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (علیه السلام) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق(علیه السلام) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(علیه السلام) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۳
موضوع: #حجاب
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت ایام عزا یکی از شهدا (شهید محمد نیر آبادی) در وصیت نامه خودش می نویسد:
ای خواهرم! بیش از هر چیز که پشت ابرقدرتها را به لرزه درآورد و ضربه مهلکی است که بر سر آنان فرود میآورد، حجاب و عفاف توست که تأثیرش بیش از ریختن خون هر شهید است.
لذا به احترام دستور خداوند وخون شهدا بانوان در برابر نامحرم باید پوشش شرعی را رعایت کنند و به همین مناسبت چند نکته کوتاه در این زمینه اشاره می کنم:
زن مسلمان باید در برابر نامحرم سه نوع وظیفه را رعایت کند:
الف:حجاب در لباس یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه 31 به آن اشاره می کند.
ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند.
د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند.
نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود.
خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi