سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۷/۴
موضوع: #احکام_ازدواج
مناسبت: سالروز ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها و پیامبر خدا صلی الله علیه و اله. به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج اشاره می شود:
یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی که بعد از طلاق در حال سپری کردن عده خود می باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین امام رضا علیه السلام صلوات
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۴
موضوع: #اهمیت_ازدواج_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام به ازدواج عنایت و تأکید فوق العاده ای دارد؛ به طوری که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند:
«ما بُنی بِناءً فی الإسلام أحبّ إلی الله عزّوجلّ من التّزویج (وسایل الشیعه؛ج 14، ص 3)هیچ چیزی نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نیست».
1-مباهات پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)به ازدواج: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:« ازدواج کنید و تشکیل خانواده بدهید و تولید نسل نمایید، که من در روز قیامت به شما مباهات می کنم، حتی به طفل کوچکی که سقط شده باشد.»( معانی الأخبار ؛ ج 1 ، ص 291)
2-خروج از سنت پیامبر با ترک ازدواج : النکاح سنتى فمن رغبتى عن سنتى فلیس منى: ازدواج سنت و آیین من است و هر که به سنت من پشت کند از من نیست(جامع الأخبار، ص 101)
3- عامل تکمیل دین: ازدواج غیر از ایجاد نظم در زندگی، وسیله ای برای حفظ و تکمیل دین است. بدان دلیل، ازدواج تکمیل کننده ایمان است که به وسیله آن، بسیاری از گناهان از وجود آدمی ریشه کن می شود و راه برای سعادتمندی او از هر سو فراهم می گردد. لذا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است(أمالی طوسی ؛ ج 1 ، ص 518)
4- عامل حفظ پاک دامنی و کسب اخلاق نیک: ازدواج از نظر اسلام وسیله ای برای پاک دامنی و پاک دامن زیستن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ازدواج کن تا پاک دامن باشی(وسائل،ج 20، ص 35)و در سخنی دیگر، فرمودند: مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردیشان را زیاد گرداند) بحارالانوار، ج 103، ص 222(
خداوند زمینه ازدواج جوانان را فراهم بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۴
موضوع: #فضای_مجازی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعات در زمان حاضر نیاز به توجه بیشتری دارد فضای مجازی است که از جهت شرعی به چند نکته را در این زمینه اشاره می کنم.
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۴
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا۲
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
تعریف امامت: بهترین و جامعترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیقتری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاعترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مىباشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام علیه السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۵
موضوع: #حدیث_نگرانی_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_وآله_بر_امت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پبامبر خدا صلی الله علیه واله نسبت به دو چیز برای امت خودش نگران است:
مورد اول: الهَوی. هوی پرستی. خطر هوی پرستی چیه؟ حضرت می فرمایند: أما الهوی فیصد عن الحق. خطر هویپرستی این است که انسان را از حق بازمیدارد و با اینکه حق برای او معلوم است، از آن پیروی نمیکند و گاهی مجذوب هویشدن سبب میشود که حتی حقیقت را درک نکند.
مورد دوم که سبب نگرانی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بر امتش هست: طول الامل. آرزوهای دراز و بیبنیاد که انسان برای آیندۀ خود حوادثی را مترتب بر هم در نظر بگیرد؛ فرض کند تجارتی میکند و از آن سودی میبرد و با آن سود خانهای تهیه میکند و با فروش آن خانه، منزل بزرگتری میخرد و همینطور...
خب خطر آرزوی طولانی و بی بنیاد چی هست؟ حضرت می فرمایند: أما طول الأمل فینسی الآخرة. خطرش این است که انسان وقتی غرق در آنها شد، هدف بزرگ که اساس زندگانیِ انسان هست، یعنی آخرت را از یاد میبرد و فراموش میکند که باید خود را برای زندگیِ اصلی آماده کند. مثل دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاه میرود تا موقعیت آیندۀ خویش را تثیبت نماید. حال، اگر این دانشجو سرگرم تماشای درختان و گلها و ساختمانهای دانشگاه شود، در اینصورت از هدف اصلیِ خود بازمانده است.
انسان نیز اگر در این دنیا به فکر تهیۀ مسکن و مَرکب و شغل و غیره باشد، از هدف اصلیِ خود یعنی اخرت و زندگی جاودانه غفلت نموده است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی امام رضا علیه السلام صلوات
(متن اصلی حضرت اقا جهت مطالعه)
جلسه 223، 1381/10/22
عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله):
«انّ أخوف ما أتخوف علی امّتی الهویٰ و طول الأمل أما الهوی فیصد عن الحق و أما طول الأمل فینسی الآخرة».
(خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 63)
از دیدگاه پیامبر، از بین آسیبهای اجتماعی و روانی که امت اسلام را تهدید میکند، دو مسأله در درجۀ اوّل است: 1- هویٰپرستی 2- آرزوهای دراز و بیبنیاد که انسان برای آیندۀ خود حوادثی را مترتب بر هم در نظر بگیرد؛ فرض کند تجارتی میکند و از آن سودی میبرد و با آن سود خانهای تهیه میکند و با فروش آن خانه، منزل بزرگتری میخرد و همینطور...
اما خطر هویپرستی این است که انسان را از حق بازمیدارد و با اینکه حق برای او معلوم است، از آن پیروی نمیکند و گاهی مجذوب هویشدن سبب میشود که حتی حقیقت را درک نکند!
اما آرزوهای دراز خطرش این است که انسان وقتی غرق در آنها شد، هدف بزرگ که اساس زندگانیِ انسان است را از یاد میبرد و فراموش میکند که باید خود را برای زندگیِ اصلی آماده کند؛ مثل دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاه میرود تا موقعیت آیندۀ خویش را تثیبت نماید. حال، اگر این دانشجو سرگرم تماشای درختان و گلها و ساختمانهای دانشگاه شود، در اینصورت از هدف اصلیِ خود بازمانده است.
انسان نیز اگر در این دنیا به فکر تهیۀ مسکن و مَرکب و شغل و غیره باشد، از هدف اصلیِ خود غفلت نموده است
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۵
موضوع: #حدیث_امیرالمومنین_علیه_السلام_برای_ارتباط_بادیگران
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن گرامیداشت هفته وحدت .امیر المومنین علیه السلام در روایتی درباره ارتباط با دیگران در روایتی سه نکته می فرمایند:
1- اُمْنُنْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَمِیرَهُ
به دیگران کمک کن و خدمت کن تا امیر آنان باشی! انسان با خدمت کردن به افراد، در دلِ ایشان جای گرفته و احساسات آنان بسوی افراد جلب می شود و افراد مطیع فرد میگردند. و بهترین راهِ تسلط بر انسانها، تسلّط بر قلوبِ آنان میباشد.
2- وَ احْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَسِیرَهُ
به هر کسی که ابراز نیاز و احتیاج نمودهای، اسیر او گشتهای. این جمله افراد و ملّتها را از ابراز احتیاج و نیاز به اشخاص و ملل دیگر نهی میکند؛ زیرا این عمل موجب وابستگی و اسارت خواهد بود.
3- وَ اسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَکُنْ نَظِیرَهُ.
به هرکس که میخواهى، بینیازى نشان ده، تا همانند او باشى یعنی بىنیازى جستن از دیگران موجب میشود که انسان هم مانند او باشد و تملّق و چاپلوسى او نکند - هر که میخواهد باشد البته نکته ای در این زمینه توجه شود این است که هرچند ابراز نیازمندی زیاد پیش دیگران خوب نیست، ولی این به معنای قطع رابطه با دیگران نیست؛ زیرا درخواست از مردم در صورت نیاز ضروری، درست و لازمه زندگی اجتماعی است (خصال شیخ صدوق، باب التسعة، صفحۀ 420)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی امام رضا علیه السلام صلوات
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۵
موضوع: #علل_غیبت_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ اَنْ یَقُومَ اِنَّهُ یَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلی بَطْنِهِ یَعنی القَتْل): همانا برای قائم، پیش از آنکه قیام فرماید، غیبتی است؛ چرا که در هراس است، و حضرت اشاره به شکم خود کرد؛ یعنی بیم کشته شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340)
چون آخرین ذخیره الهی در زمین است و آن حاکمیت فراگیر و جهانی که در تمام ادیان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق مییابد؛ بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ممکن، او را تا روز موعود حفاظت نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است.
دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود:
1-تأدیب مسلمانان و آمادهسازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم:
امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمىماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیادهرویهایى که در حق خود انجام مىدهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى (عجل الله فرجه الشریف)]، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایتپذیریشان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهرهمندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راههایی که میتواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهرهمندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم.
2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132)
خداوند در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۵/۷/۵
موضوع: #امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف_و_دین_جدید؟
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ «همان کاری را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) انجام داد، مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) انجام میدهد. بدعتهای موجود را خراب میکند؛ چنانکه رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را از نو بنا میکند».(بحار،ج52،ص352)
برخی گویند:امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) موقع ظهور دین جدیدی میآورد در صورتی که در هیچ روایتی کلمه(دین جدید) وجود ندارد بلکه عبارت(یستانف الاسلام جدیدا) آمده است که منظور بازسازی اسلام است نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام، یعنی همان اسلام را از نو میآورد.
چون اولا: قرآن کریم میفرماید: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ(آیه 19 آل عمران) و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است(لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ (آیه 40 احزاب)
ثانیا: در احادیث آمده است که: القائم... سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربی»؛ «قائم از فرزندان من، همنام و هم کنیه من است، شمایل و رفتارش، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطاعت من و دین من وادار مینماید و به قرآن دعوتشان میکند».(کمال الدین،ج2،ص411)
ثالثا: دلیل اصلی نامیده شدن امام زمان (عجل الله فرجه الشریف)، به مهدی آن است که آن حضرت مردم را به آنچه که از آن دور شدهاند؛ یعنی احکام واقعی اسلام هدایت خواهد کرد. شاهدش این حدیث است: «اذا قام القائم (علیه السلام) دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد دثر و ضل عنه الجمهور... )وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت مینماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم(نه همه) از آن دور افتادهاند، هدایت میکند. آن جناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شدهاند هدایت میشود (بحار،ج51،ص311)
بنابراین منظور این است که برخی احکام ممکن است بخاطر ازبین رفتن احادیث به ما نرسیده باشد و برخی بدلایل شرایط زمانه عمل نشده باشد مثل اجرای برخی حدود. از طرفی بیشتر این گونه احادیث برای فرقه های اسلامی است که خیلی از احکام اسلام را عوض کرده و بدعت در دین گذاشته اند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۷/۶
موضوع: #وحدت
مناسبت: آغاز هفته وحدت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ.و همگی به ریسمان الهی تمسّک جویید و پراکنده نشوید. (103/آل عمران)
چند نکته در مورد حکم شرعی وحدت:
1.حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است.
2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیز از بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است.
3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است.
4.حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۶
موضوع: #نماز_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت هفته وحدت . در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند:
روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات است اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را بخوانند و خودشان را به رکوع امام جماعت برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند.
روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفت، اقتدا کنند و بدون خواندن حمد و سوره به رکوع بروند، ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست.
2- کسی که می خواهد مسافر است و رکعت سوم را اقتدا کند می تواند به نیت نماز قضا یا نماز ادا مثل اینکه نماز ظهر را شکسته خوانده و در دو رکعت بعدی می تواند نماز عصر را به نماز ظهر امام جماعت اقتدا کند یا به نیت یک از اموات که نماز قضا دارند، نماز را اقتدا کند اما نیت نماز مستحبی صحیح نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۶
موضوع: #ناخن_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟
در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.
کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.
کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود و همچنین خانم که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۶
موضوع: #اثبات_طول_عمر_امام_زمان_عجل الله تعالی فرجه الشریف
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی سوال میشود عمر طولانی امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) چگونه قابل توجیه است؟ درجواب گوئیم:
اولا: بهترین دلیل بر هرچیزی وقوع آن چیز است و عمر حدود هزار سال حضرت نوح (علیه السلام ) و بیش از 2 هزار سال حضرت عیسی (علیه السلام ) و چند هزار سال خضر وجود دارد (رجوع:آیه6 عنکبوت؛آیه 158 نساء)
ثانیا: قدرت خدا بی نهایت است و میتواند بر اساس قواعدی که ما نمیشناسیم این کار را بکند مثل نسوختن حضرت ابراهیم ( علیه السلام )
ثالثا: عجیب بودن و سخت بودن دلیل بر غیر ممکن بودن نیست. در گذشته، صحبت کردن و دیدن فردی با هزاران کیلومتر آن طرفتر باور کردنی نبود، اما امروزه کاملاً عادی است.
رابعا: دلیل عقلی برمحال بودن طول عمر نداریم و دانشمندان با تحقیقاتی که به عمل آوردهاند، موفق شدهاند عمر برخی از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعی آنان، افزایش دهند. اگر این قضیه، روزی در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله برای انسان، امری پیش پا افتاده خواهد بود(ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲)
خامسا: از لحاظ علم پزشکی هم اگر تغذیه مناسب و بهداشت جسم و روان رعایت شود، عمر افزایش چشمگیری خواهد یافت. امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ولی خداست، هم عالِم به قوانین سلامت جسم و روح است و هم به آنها عمل میکند.
سادسا: دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مىگویند: همه بافت هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بىنهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند. (براى آگاهى بیشتر ر.ک : منتخب الاثر، ص ۲۸۱ )
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi