جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۷
موضوع: #فواید_امام_غایب_عجل الله تعالی فرجه الشریف
بسم الله الرحمن الرحیم
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ»بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آنها را از چشمها پوشاندهاند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)
وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر ( علیه السلام ) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمیشناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش میکند.
ثالثا امام عصر (علیه السلام) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما میرسد. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مىفرستد، آسمان را از سقوط حفظ مىکند، اندوهها را زایل و سختیها را برطرف مىسازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۸
موضوع: #آثار_وحدت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران)
امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است. (نهج البلاغه- خطبه 236)
در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود.
2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه)
نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت.
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت علیهم السلام را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۸
موضوع: #حدیث_عوامل_استواری_دین_خدا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر بخواهد دین خدا قائم و استوار باشد به چهار چیز وابسته است:
اول: بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ.عالمی که علم خود را ابراز کند و ساکت نباشد و خود نیز به علم خویش عمل نماید.
دوم: بِغَنِيٍّ لاَ يَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِينِ اَللَّهِ. ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمندان متدیّن انفاق کند.
سوم: بِفَقِيرٍ لاَ يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ. فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
چهارم: بِجَاهِلٍ لاَ يَتَكَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ. کسی که نمی داند و از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
بنابراین، اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق نکند و فقیر دین خود را به دنیا بفروشد و کسی که نمی داند در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع در انزوا قرار می گیرد. پس کثرت مساجد و زیادی اهل مسجد ، شما را فریب ندهد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین خدا قائم باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 289، 1382/10/28
عن ابی جعفر(علیهالسلام) قال: قال امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
«قوام الدین بأربعة: بعالم ناطق مستعمل له و بغنیٍ لایبخل بفضله علی أهل دین الله و بفقیرٍ لایبیع آخرته بدنیاه و بجاهل لایتکبّر عن طلب العلم».
(خصال شیخ صدوق، باب الاربعة، حدیث5)
قوام و پابرجایی دین به این چهار طایفه بستگی دارد (معنای روایت این نیست که حتماً تمام این چهار وصف باید در جامعه وجود داشته باشند و گر نه دین الهی ناقض خواهد بود، بلکه مقصود این است که اگر این چهار دسته که طبعاً در اجتماع وجود دارند و وظیفۀ خود که در این روایت ذکر شده عمل کنند دین قوام پیدا خواهد کرد؛
1- عالمی که علم خود را ابراز کند و ساکت نباشد و خود نیز به علم خویش عمل نماید.
2- ثروتمندی که بخل نورزیده و از مال خود به نیازمدان متدیّن انفاق کند.
3- فقیری که دین خود را به دنیا نفروشد.
4- جاهل و نادانی که از یادگرفتن دانش، تکبّر نورزیده و دنبال تحصیل علم باشد.
بنابراین، اگر عالم دانش خویش را کتمان کند و ثروتمند انفاق ننموده و فقیر دین خود را به دنیا فروخته و نادان در صدد فراگیری دانش نباشد، جامعه دچار رکود و عقبگرد شده و معارف دین در آن اجتماع مهجور میشود. پس کثرت مساجد و زیادی ترددکنندگان در آن، شما را نفریبد بلکه باید چهار گروه فوق به تکلیف خود عامل باشند تا دین قائم باشد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۸
موضوع: #علل_لزوم_وحدت
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن ، مسلمانا ن را امت واحده خوانده است و می فرماید:«ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» (سوره انبیاء، آیه 92.). و مؤمنان برادر یکدیگر معرفی شده اند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بین اخویکم» (سوره حجرات، آیه 10.). وامام اصادق(علیه السلام) فرمود: «المسلم اخ المسلم» (سفینه البحار، ج 1، ص 54). بنابراین اختلاف در پاره ای از مسائل مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمی شود.
معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد.
درباره چگونگى رفتار با دیگر فرقههاى مذهبى مسلمین باید به این نکته مهم توجه کرد که حساب «سردمداران بدعتگذار» از «پیروان دلپاک» جداست و سرانجام «دانایان لجاجت پیشه» از «ناآگاهان عبودیت پیشه» را باید جدا دانستو آنچه درباره «تبرى» و لزوم «بغض» گفته شده است، بیشتر درباره گروه اول است.
علل لزوم وحدت عبارتند از:
1. دستور وسیره معصومین(علیهم السلام) : امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: به خدا قسم اگر بیم وقوع تفرقه مسلمین و بازگشت به کفر و تباهی دین نبود ما با آنان طور دیگر بودیم، بخاطر پرهیز از اختلاف از حق مسلم خودم چشم پوشیدم.( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه119)
2. حفظ دین و تقویت اسلام : امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: «با خود اندیشیدم و دیدم که صبر (بر محرومیت از حق زعامت مسلمین) بهتر است از به هم زدن وحدت مسلمین و ریخته شدن خونشان، چرا که مردم تازه مسلمان بودند و دین نوپا به مشکی می ماند که کمترین سسستی آن را تباه و ناتوان ترین مردم آن را وارانه می کرد.» .( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه 65)
3. مقابله با دشمنان اسلام: در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می کنند «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است»(حمید نگارش، هویت دینی و انقطاع فرهنگی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ص 184)تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست.
امام خمینی (ره) فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به سنی؛ آنها می خواهند نه این باشد نه آن؛ راه را این طور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند»(صحیفه نور، ج 12، ص 259)
خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت علیهم السلام را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۸
موضوع: #حدیث_در_مذمت_شح_نفس_وآثارش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از خصلتهایی که مذمت شده است مال دوستی است که بدترنی نوع آن این است که انسان نسبت به مال حرص و ولع داشته باشد و به دیگران نیز انفاق نکند که در روایات و آیات از این خصلت به شح تعبیر شده است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی در مذمت حریص بودن به مال می فرمایند: از شح یعنی همان حرص به مال همراه با عدم انفاق. بپرهیزید وامتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند و در ادامه می فرمایند فرد حریص در معرض سه آسیب بزرگ است:
اول: امَرَهُم بِالكِذْبِ فَكَذَبُوا. حرص به مال گاهی موجب میشود که فرد دروغ بگوید و آن را انجام می دهد و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین می برد.(جهت توجه: ضمیر امر به شح بر می گردد)
دوم: امَرَهُم بالظُّلمِ فظَلَمُوا. گاهی حرص موجب میشود که ظلم و تجاوز به حقوق دیگران کند و آنرا انجام می دهد و آرامش افراد و جامعه را سلب می کند.
سوم: أمَرَهُم بالقَطِيعَةِ فَقَطَعُوا. گاهی اوقات موجب میشود که مبتلا به قطع چیزی شود که خدا اجازه قطع آنرا نداده است. مثل قطع ارتباط با ارحام و خویشان یا قطع ارتباط باخدا و ائمۀ و صلحاء.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلواتی عنایت بفرمایید.
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 286، 1382/10/21
عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله) قال:
«ایّاکم و الشحّ فانّما هلک من کان قبلکم بالشحّ، أمرهم بالکذب فکذبوا، و أمرهم بالظلم فظلموا، و أمرهم بالقطیعة فقطعوا».
(خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث234)
شحّ به معنای حرص به مال همراه با بخل است. شحیح کسی است که با حرص و ولع به جمعآوری مال پرداخته و به دیگران انفاق نمیکند که این نوع، بدترین نوع مالدوستی است.
پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمود: از شحّ بپرهیزید، همانا امتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند؛ چون حرص به مال گاهی موجب میشد که آنان دروغ گفته و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین ببرند و گاهی موجب میشد که ظلم و تعدّی کنند. و گاهی هم موجب میشد که مبتلا به قطیعه شوند، قطیعه غالباً به معنای قطع رحم استعمال میشود لکن ظاهراً در اینجا به معنای اعمّ از آن یعنی قطع آنچه باید مراعات آن را نمود، میباشد مثل قطع ارتباط باخدا و ائمۀ خیر و صلحاء «یقطعون ما أمر الله به أن یوصل»
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۹
موضوع: #اهمیت_وحدت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛ (همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید)(آیه 103 آل عمران)
حفظ وحدت از نظر اسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدر اسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18)
پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112)
پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.(نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855)
یکی ازعوامل وحدت ،امامت ائمه(علیهم السلام) شمرده شده است؛در این باره حضرت زهرا(سلام الله علیها) می فرمایند:خدا اطاعت و پیروی از ما (اهل بیت) را سبب برقراری نظم (اجتماعی) برای ملت (امت اسلامی) و امامت (و رهبری) ما را (عامل وحدت) برای در امان ماندن از تفرقه قرار داده است.(احتجاج طبرسی، ج1 ، ص99)
عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود.
از طرفی دیگر وصلت پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان آنها و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه بود ، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل افراد کینه توز بود.
پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست.و بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود.
خداوند توفیق برقراری اتحاد بین مسلمانان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۷/۹
موضوع: #سبک_زندگی_اسلامی_رویکرد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:
مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگیشان در صورت فقر و نیاز لازم است
مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بیادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب میآید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب میآید.(1)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
جهت اطلاع: (1)نکته سوم هر چند در برخی منابع فقهی مشاهده شده است و برخی مراجع اصلا متذکر نشده است به نظر می رسد که سبک زندگی اسلامی هست و لازم است به آن توجه شود و مستندش می تواند برخی فتوای فقها باشد.
منابع: ایت الله سیستانی، رساله جامع ج2 م 519؛ ایت الله مکارم سایت معظم له، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=4&mid=410254
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۹
موضوع: #راهکارهای_وحدت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64)
برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان
یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست
گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است.
2. یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است:
الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 )
3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشترک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای حل اختلاف
قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند.
در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است:
«وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند.
خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۹
موضوع: #غش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهانی که در هنگام معامله و بستن قرارداد باید از آن پرهیز شود، غش در معامله است غش یعنی در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود و فروختن آن به عنوان جنس خوب، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه و به عنوان برنج درجه یک فروخته شود.
2. مخلوط کردن جنسی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با چیز دیگری که مشتری قصد خرید آن را ندارد و عرضۀ آن به عنوان شیء مورد نظر مشتری؛ مانند مخلوط کردن شیر با آب یا آمیختن روغن حیوانی که مشتری قصد خرید آن را دارد، با روغن نباتی که مشتری قصد خرید آن را ندارد.
3. اظهار خصوصیت و ویژیگی خوبی بر ای جنس در حالی که در واقع آن ویژگی و خصوصیت را ندارد مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. اطلاع ندادن عیب و نقص کالا یا مرغوب نبودن آن، به خریداری که به علّت اعتماد به فروشنده به کالا نگاه نمیکند و به خیال آنکه سالم یا مرغوب است آن را میخرد و این در حالی است که فروشنده از اعتماد مشتری به وی اطلاع دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۱۰
موضوع: #سخن_خوب_از_نگاه_قران
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛
۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ"
۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّیِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد.
۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِیدًا" منطقے حرف بزنیم.
۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"
۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً کریماً"
۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول"
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۱۰
موضوع: #نصایح_امام_صادق_علیه_السلام_به_سفیان_ثوری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شخصی به نام سفیان محضر امام صادق علیه السلام رسید و تقاضا کرد که حضرت او را موعظه و راهنمایی کنند، حضرت در پاسخ به درخواستش چند جمله نورانی فرموند:
اول: ثِقْ بِاللَّهِ تَكُنْ مُؤْمِناً. به خدا اعتماد كن، تا مؤمن باشى. وثوق و اطمینان به خدا مساوی با ایمان است. مؤمن واقعی کسی است که به وعدههای الهی که در قرآن آمده مثل اجابت دعا (ادعونی استجب لکم) و یاری کردن مومنان (و لینصرنّ الله من ینصره) اعتماد داشته باشد و اگر در موردی دعای او مستجاب نشد به وعدۀ پروردگار شک نکرده بلکه مانع استجابت را در خود جستجو کند.
دوم: اِرْضَ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَكَ تَكُنْ غَنِيّاً . به آنچه خدا به تو روزی داده راضی و خشنود باش تا بینیاز باشی یعنی احساس بینیازی کنی. البته این به آن معنا نیست که انسان در زندگی تلاش نکند بلکه باید با وجود تلاش و کوشش، به دادۀ الهی قانع بوده و حرص نورزد و چشمش به دنبال اموال دیگران نباشد.
سوم: أحسِنْ مُجاوَرَة مَن جاوَرَكَ تکن مسلما. با همجواران خود معاشرت نیکویی داشته باش تا مسلمان باشی (المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه)
چهارم: لَا تَصْحَبِ الْفَاجِرَ فَيُعْلِمَكَ مِنْ فُجُورِهِ. با افراد فاسق مصاحبت نکن تا فسق و فجور خود را به تو تعلیم ندهد. (خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث222)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق علم و عمل به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
جهت مطالعه متن اصلی:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 285، 1382/10/16
... فقلت: یا ابن رسول الله! زدنی. فقال لی: «یا سفیان! ثق بالله تکن مؤمناً و ارض ما قسم الله لک تکن غنیاً و أحسن مجاورة من جاورته تکن مسلماً و لاتصحب الفاجر فیعلمک من فجوره و شاور فی أمرک الذین یخشون الله(عزّوجلّ)».
(خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث222)
وثوق و اطمینان به خدا مساوی با ایمان است. مؤمن واقعی کسی است که به وعدههای الهی که در قرآن آمده مثل اجابت دعا (ادعونی استجب لکم) و نصرت مؤمنین (و لینصرنّ الله من ینصره) اعتماد داشته باشد و اگر در موردی دعای او مستجاب نشد به وعدۀ پروردگار شک نکرده بلکه مانع استجابت را در خود جستجو کند. و به آنچه خدا به تو روزی داده راضی و خشنود باش تا بینیاز باشی یعنی احساس بینیازی کنی. و البته این به آن معنا نیست که انسان در زندگی تلاش نکند بلکه باید با وجود تلاش و کوشش، به دادۀ الهی قانع بوده و حرص نورزد و چشمش به دنبال اموال دیگران نباشد. و با همجواران خود معاشرت نیکویی داشته باش تا مسلمان باشی (المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه). و با افراد فاسق مصاحبت نکن تا فسق و فجور خود را به تو تعلیم ندهد. و هنگام معاشرت، با افراد متّقی که ترس از خدا دارند مشورت کن!
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۱۰
موضوع: #تفرقه_در_اسلام
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید:
«وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.»
در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است.
در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام)
امام علی (علیه السلام) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه)
«امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمانهاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کردهاند».(24/8/86.)
خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi