چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۷/۱۹
موضوع: #سفارش_بر_هدیه_دادن_وهدیه_گرفتن
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند: مِنْ تَكْرِمَةِ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَهُ أَوْ يُتْحِفَهُ مِمَّا عِنْدَهُ وَ لَا يَتَكَلَّفَ شَيْئاً. از نشانه های احترام و گرامیداشت به برادر مسلمان آن است که هدیه او را قبول کند یا از آنچه دارد به دیگری هدیه بدهد و خودش را در هدیه دادن به زحمت نیندازد.
چند نکته پیرامون این روایت:
1. طبق این روایت شریف هدیه دادن و هدیه گرفتن مطلوب خدای متعال است اما اینکه انسان برای هدیه دادن خودش را به تکلف و زحمت بیندازد مثل اینکه برای جشن عروسی یا سالگرد تولد، چند نفر بناست هدیه ای ببرند، او یک چیزی بالاتر و گرانقیمتر از آنها ببرد! این، مطلوب نیست.
2. هدیه دادن به دیگری، گرامیداشت و تکریم مومنین هست و بر تکریم مومنین سفارش شده است.
3. وقتی کسی شما به شما هدیه می دهد با خشرویی قبول کنید و نیز شما هم برخی اوقات به دوستانتان هدیه بدهید.
4. اگر به اسم هدیه، رشوه بدهد حرام است . متاسفانه گاهی هدیه میدهند امّا در واقع رشوه است مثل اینکه هدیه بدهد برای اینکه یک حکم یا نظر یا کار نادرستی انجام گیرد در این صورت هر چند به اسم هدیه است ولی رشوه محسوب می شود و حرام است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»
جلسه 24، 83/10/29
حدیث اخلاقی
عن امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، عن رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) من تَکرِمة الرجل لأخیه المسلم اَن یقبل تُحفَتَه، او یُتحِفَه ممّا عنده و لایَتکلّف شیئاً.
از جمله گرامیداشتهای انسان نسبت به برادر مؤمنش یکی این است که تحفه او را، هدیه او را قبول کند، یا از آنچه خود دارد به او چیزی بدهد؛ یعنی این هدیهدادن و هدیهگرفتن در بین مؤمنین از جمله چیزهای محبوب پیش خدای متعال است. نکته اینجاست تکلّف به خرج ندهد، مثل آنچه معمول است به مناسبتهای مختلف خودشان را به زحمت میاندازند، به خرج میاندازند! یک چیز گرانقیمتی را تهیه کنند، اگر جایی است که چند نفر هدیه مناسب بردهاند، او یک چیزی بالاتر از آنها ببرد! این، مطلوب نیست. نفس هدیهدادن، هدیهگرفتن مطلوب است. وقتی هدیهای به شما میدهند، شما با خوشرویی آن را قبول کنید. خود شما هم یکوقتی به دوستانتان هدیه بدهید. البته هدیه با چیزهائی که ظاهرش هدیه است ولی باطنش رشوه است نبایستی مخلوط شود! گاهی هدیه میدهند امّا باطنش چیز دیگری است. هدیه برای اینکه یک حکمی را خدای نکرده صادر کند، یک نظری را بدهد، یک کاری را در یک جایی برای او انجام بدهد؛ این، هدیه نیست، یک معاملۀ حرام است، اسمش رشوه است. امّا تحفه و هدیه مشروط بر اینکه متکلّفانه نباشد، هم دادنش مطلوب است هم گرفتنش. النوادر، صفحۀ 11
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۱۹
موضوع: #شرایط_ظهور
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)
برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود كه تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در كار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشكلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداكار است كه با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداكارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فكرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان كه امام حسین «علیه السلام» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۱۹
موضوع: تعجب_پیامبراکرم_صلی_الله_علیه_وآله_وسلم_از_عدم_پرهیز_مردم_ازگناه
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .رسول خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می فرمایند:
عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار! (یَحتَمی از حِمیَه است یعنی پرهیزکردن.) تعجب است از كسى كه به خاطر ترس از بيمارى، از خوردن غذا پرهيز مى كند، مثلا سرماخوردگی دارد، غذائی که برای او ضرر دارد یا احتمال ضرر میدهد، نمیخورد، پرهیز میکند. برای اینکه مبادا بیمار بشود. چطور از گناهان پرهیز نمیکند از ترس عذاب الهی؟! فردی که در مورد جسمش اینقدر مراقب و مواظبت و پرهیز داردچطور نسبت به آن آیندۀ دشوار، سخت، عذاب الهی، چرا مراقبت نمیکند؟
نکته مهم: این غفلت و بیمبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است.همه ما به خدا و قیامت معتقد هستیم اما باید باورمان به گونه ای باشد که ما را به عمل وادار کند. آن باوری اثرگذار است که در اعماق دلِ انسان ریشه دوانده باشد و انسان به معنای حقیقیِ کلمه از بُنِ دندان آنرا قبول کرده باشد.
حال سوال این است که با چه راهکاری می توان باور را تقویت کرد؟
در جواب عرض می شود: این هم با توسل و توجه به خدا و تدبّر در آیات خداشناسی و قیامت شناسی در قرآن حاصل میشود. قرآن آیاتِ عجیبی در باب خدا شناسی و قیامت دارد، همین آیاتِ آغاز رسالت پیغمبر، آیات مکّه، بسیاری از اینها در باب خدا شناسی و قیامت است. همینها دلها را تکان داد، جانها را به حرکت درآورد، کسانی را متوجه به عاقبتشان کرد. اگر این آیات را یک قدری با تدبّر بخوانیم، انشاءالله اثر خواهد کرد. امالی، صفحۀ 247.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
ادلة وجوب القصر- درس 45
جلسه 45، یک شنبه 1393/11/12
حدیث:
عن اسماعیل بن مسلم، که همان اسماعیل بن ابی زیاد معروف به سکونی است، که از عامّه است و از اصحاب امام صادق است و به فرمایش شیخ طوسی، اصحاب به روایات او عمل کردند لکن از بعضی از نقلها استفاده میشود که ایشان شیعه بوده است و معتقد به ولایت ائمه«علیهمالسلام» بوده. "و الله العالم". عن الصادق جعفر بن محمد، عن ابیه، عن آبائه«علیهمالسلام» قال: قال رسول الله«صلیاللهعلیهوآله»: عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. یَحتَمی از حِمیَه است یعنی پرهیزکردن. و الحِمیةُ رأسُ کلِّ دَواء که در روایت وارد شده است، پرهیز غذائی است، میفرماید: شگفت است از کسی که از طعام پرهیز میکند، مَخافةَ الداء. سرماخوردگی دارد مثلاً، غذائی که برای او ضرر دارد یا احتمال ضرر میدهد، نمیخورد، پرهیز میکند. برای اینکه مبادا بیمار بشود. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار! چطور از گناهان پرهیز نمیکند از ترس عذاب الهی؟! شما که در مورد جسمتان اینقدر مراقبید، مواظبید، پرهیز میکنید، چطور نسبت به آن آیندۀ دشوار، سخت، عذاب الهی، چرا مراقبت نمیکنید؟ از گناه چرا پرهیز نمیکنید؟! البته این غفلت و بیمبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به قیامت است. ما از بعضی از بزرگان میشنیدیم در تعریف اشخاص پرهیزگاری، اشخاص مؤمنی، میگفتند: واقعاً به قیامت معتقد است. همهمان به قیامت معتقدیم، این، معنایش این است که باور قلبی در او آنچنان است که او را به حرکت و عمل وادار میکند. آن باوری اثرگذار است که در اعمال دلِ انسان ریشه دوانده باشد و انسان به معنای حقیقیِ کلمه از بُنِ دندان آنرا قبول کرده باشد. لذا در آن خطبۀ همّام، وقتی حضرت میفرمایند: کیف اصبحت؟ او میگوید: من کأنّه ناله و استغاثۀ اهل جهنّم را با گوشم میشنوم! یقینِ واقعی این است، باید سعی کرد این را در خودمان ایجاد کنیم. این هم با توسل و توجه و تدبّر در آیات قیامت در قرآن حاصل میشود. قرآن آیاتِ عجیبی در باب قیامت دارد، همین آیاتِ آغاز رسالت پیغمبر، آیات مکّه، بسیاری از اینها در باب قیامت است. همینها دلها را تکان داد، جانها را به حرکت درآورد، کسانی را متوجه به عاقبتشان کرد.
اگر این آیات را یک قدری با تدبّر بخوانیم، انشاءالله اثر خواهد کرد.[1]
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه. ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۲۰
موضوع: #علل_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—در مورد اینکه چرا امام حسن(علیه السلام) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-روی گردانی مردم ازجنگ،وعدم حمایت از امام علیه السلام سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
2- حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(علیه السلام) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۷/۲۰
موضوع: #زیارت_خرافات_بدعتهای_زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از راههای اظهار محبت به خاندان پیامبر که با اجر و ثواب فراوانی همراه است زیارت قبور معصومین علیهم السلام است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
تلاش کنیم که زیارت همراه با آداب زیارت انجام شود تا بتوانیم از زیارتمان بهره بیشتری معنوی ببریم. آدابی همچون گام ها هنگام تشرف کوتاه برداشتن یا ذکر گفتن هنگام تشرف و قرائت قرآن در حرم و خواندن زیارت نامه و صحبت کردن دلی با حضرت و خواندن نماز زیارت ...
زیارت از خرافات بدور باشد مثل گرو برداشتن کتاب یا ادعیه و دیگر وسایل حرم که این کار علاوه بر خرافه بودن شرعا جایز نیست و برخی از کارها که افراد انجام می دهند مستند شرعی ندارد مثل بستن گره یا قفل به پنچره فولاد حرم یا بستن طناب به گردن بیمار و وصل کردن آن به پنجره فولاد.
در زیارت نکته ای که باید توجه بیشتری شود این است که از بلند صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۲۰
موضوع: #فواید_امام_غایب_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میفرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ: بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آنها را از چشمها پوشاندهاند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲)
وجود امام غایب علیه السلام فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(علیه السلام) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمیشناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش میکند.
ثالثا امام غایب، فواید بیشماری دارد ازجمله: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما میرسد. در زیارت جامعه كبیره میخوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم كرد و بوسیله شما باران مىفرستد، آسمان را از سقوط حفظ مىكند، اندوهها را زایل و سختیها را برطرف مىسازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
رابعا: جامعهشناسان معتقدند که وجود رهبر اثر مهمی در موفقیت جمعی دارد؛ حتی اگر آن رهبر غایب باشد، مثلاً در تبعید یا زندان به سر ببرد.
خامسا: امام غایب اثر تربیتى هم دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظارهگر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان عرضه میشود. این نظارت باعث میشود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند.
سادسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، بلاها را از خاندان و شیعیانم دور میکند.( کمال الدین ، ج ۲، ص ۱۷۱)
خداوند در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۲۰
موضوع: #احکام_خوراکی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از اموری که در معنویت انسان تاثیر گذار است وباید مومنین توجه ویژه ای داشته باشند خوارکی و آشامیدنی است و از جهت شرعی خوارکی و آشامیدنی باید سه ویژگی داشته باشد:
الف: حلال باشد. بنابراین خوردن گوشت ماهی بدون پولک یا خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی با توجه به اینکه از حیوانات حرام گوشت محسوب می شوند، جایز نمی باشد و حتی نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند حرام است.
ب: پاک باشد.لذا خوردن قطره ای شراب نیز با توجه به نجس بودنش حرام است هر چند مست کننده نباشد. البته کسی که مرتکب این گناه شده، باید توبه کند و عبادات خودش مثل نماز را بجا آورد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد. و بر همین اساس موارد مخدر با توجه به اینکه دارای ضرر قابل توجه می باشد، استفاده از آن حرام می باشد. (رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 (
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت آمرزش اموات و گناهان صلوات
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۲۱
موضوع: #کسالت_نداشتن_در_بهشت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
«خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)،
اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمیشوند؛ چون :
اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمیشود. تنها خداست که تشنگی کمالجویی انسان را برطرف میکند و با او قلبش آرام میگیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده میشود و برایش تکراری و خستهكننده میشود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل میبندیم. اما اگر محبوب حقیقیمان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمتهایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمیشود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و استنشاق هوای تازه برایمان لذتبخش است. حال، چه رسد به نعمتهای بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمتهای بهشت حالت نو و جدیدی پیدا میکنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.)
امام صادق(علیه السلام ) میفرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژهای را مىگشاید و مىگوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا( روح المعاني ،ج 27 ، ص96)
و نكتهچهارم: بزرگترین نعمت و لذت بهشت، لقاءالله است. در همین دنیا نیز ما هیچگاه از دیدن محبوبمان خسته نمیشویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۲۱
موضوع: #لزوم_تقلید
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن دستور میدهد: اگر نمىدانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (آیه 43 نحل)
دلایل عقلی و نقلی برای تقلدی وجود دارد که اشاره میشود:
1-طبق آیه نقل شده، وقتی که مطلبی را نمی دانیم باید از اهل علم و دانشمندان سوال کرد.
2-سیره و روش عقلاء در اموری مختلف وبرای حل مشکلات ومسایل روز مره زندگی خودشان چنین است و به افرادی که بهتر میدانند، مراجعه میکنند و حال آنکه قطعا مساله ای مهمتر از این که حکم خدا چیست پیدا نمیشود ، بنابراین باید به کسانی که به اصطلاح مجتهد گفته می شود، مراجعه کرد. مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى.
3-ائمه طاهرین علیهم السّلام شاگردانى تربیت مىکردند و به اطراف مىفرستادند؛ یا افرادى مىآمدند و از آن بزرگواران تعلیم مىگرفتند، و به وطن خود بر مىگشتند، سپس مشغول تدریس و تعلیم در بین مردم مىشدند. و شیعیان به آنان مراجعه مىکردند.
به عنوان نمونه یونس بن عبد الرّحمَن که از بزرگان أصحاب است، در مسجد کوفه مىنشست مردم، مَسائلشان را سؤال مىکردند او نیز فتوى مىداد و موارد اختلافی را حل و فصل می کرد، وقتی از حضرت امام رضا علیه السلام سؤال شد:
«آیا یونس بن عبد الرّحمن، مورد اطمینان است تا من از او معالم دینم را أخذ کنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دین را از او أخذ کن» این در حالى است که حضرت رضا(علیه السلام) مدینه شرف حضور دارند و یونس در کوفه بود. ( وسایل الشیعه ج27 ص 147 ح33). نکته: از این روایت فهمیده می شود دسترسى به إمام معصوم علیه السلام در زمان خودشان هم براى همۀ مردم امکان پذیر نبود
4-عقل مي گويد، مخالفت با حكم خداي متعال استحقاق عقوبت را در پي خواهد داشت لذا از باب دفع ضرر محتمل و امان بودن از عقاب يا بايد خود عالم شوي و مجتهد يا به عالم رجوع کنی و تقلید نمایی و یا احتياط کنید. (موسوعه آيه الله خويي ج1 ص2)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۷/۲۱
موضوع: #بیمه
یکی از مواردی که سبب حق الناس می شود، مسائل مرتبط با بیمه هست، که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
1. بیمه یک نوع قرارداد شرعی است که بیمه کننده تعهد می دهد که به بیمه شونده بر اساس تعهدات توافق شده، خسارت و هزینه ای را پرداخت کند، بنابر این تنها کسی که می تواند از امتیازات و بیمه استفاده کند، همان بیمه شونده هست، و شخص دیگری حق استفاده ندارد و اگر استفاده شود و بیمه هم هزینه را پرداخت کند، استفاده کننده غیر قانونی علاوه بر اینکه گناه کرده به شرکت بیمه مدیون است.فرقی ندارد شرکت بیمه دولتی باشد یا خصوصی.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. شرکت بیمه هم واجب است بر اساس تعهداتی که در ضمن قرارداد پذیرفته، در اسرع وقت عمل کند و به بهانه واهی از تعهدات امتناع نکند و محاسبه هزینه بر طبق نظر اهل خبره و کارشناس عمل شود و سلیقه ای عمل نشود و گرنه شرکت بیمه مدیون است.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۷/۲۲
موضوع: #اثرات_اخروی_نماز_شب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)
در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه میباشد.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک میشود. نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد.
2-قبولی اعمال: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم : نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161)
3- استجابت دعا: امام صادق علیه السلام میفرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب میگرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45)
4-رضایت خدا: رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi