دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
موضوع: #توجه_به_قیامت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت در سجاد علیه السلام در مسجد مدینه خطاب به مردم دربخشی می فرمایند: وَيحَكَ يا بنَ آدمَ ! الغافِلُ و ليسَ بمَغفولٍ عَنهُ. وای بر تو ای فرزند آدم! اى غافلى كه از تو غافل نيستند.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
• مقصود از کسانی که از انسان غافل نیستند خدای متعال و فرشتگان هستند. دائم زیر نظر هستیم. اگر ما توجه داشته باشیم که زیر نظریم، چطوری رفتار می کنیم؟
• آنجاهایی که انسان می داند که افراد دیگری متوجه او هستند، مراقب رفتار خودش هست، مواظب است که خطایی نکند، پای کجی، قدم کجی برندارد.مثل اینکه ببیند صاحب کارش دوربین و نظارت دارد.
• از این که انسان دیگری ما ببیند مراقبت می کنیم اما غافلیم از اینکه خدا و فرشتگان دائم مراقب ما هستند، نه اینکه این مراقبین مراقب اعمال ظاهری باشد، توجه به خطورات قلبی ما هم دارند.
• همین یک نکته را اگر به آن توجه کنیم، خیلی از کارهای ما، رفتارهای ما تفاوت خواهد کرد. البته انسان گاهی اوقات غفلت می کند! اما به مجرّد اینکه توجه پیدا کرد کلام کوتاه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که فرمودند: «عالم، محضر خداست» اشاره به همین مطلب است یعنی عالم محل حضور خداست، خدای متعال حضور دارد در همۀ آنات ما، در همۀ حالات ما.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای صلوات
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 173
جلسه 173، دوشنبه 1395/8/10
حدیث:
دنبالۀ آن حدیثی که از سعید بن مسیّب نقل شده بود، از بیانات امام سجاد«سلام الله علیه» خطاب به مردم در هر جمعه در مسجد مدینه. مفصّل است، چند فقره را می خوانیم: وَیحَک ابنَ آدم! وَیحَک با وَیلَک فرقش این است که وَیلَک در مقام تعرّض است، به معنای وای بر توست. وَیحَک در مقام دلسوزی است. مثل اینکه کسی بگوید: آخر برادرِ من! چرا اینطوری می کنی؟! وَیحَک ابنَ آدم الغافِل و لیس بمَغفولٍ عنه. تو غافلی اما مغفولٌ عنه نیستی. تو داری می روی، حواست نیست اما دیگران متوجهِ تو هستند. اینجا مراد، علی الظاهر ذات اقدس ربوبی است که علمش به همۀ ذرّات عالم احاطه دارد، و کرامُ الکاتبین، فرشتگانی که - کنّا نَستَنسِخ- همۀ کارهایی که از شما سرمی زد، آنها را استنساخ می کردند، نسخه اش را نگه می داشتند. اینها از شما غافل نیستند، دائم زیر نظرید. اگر ما توجه داشته باشیم که زیر نظریم، چطوری رفتار می کنیم؟ آنجاهایی که انسان می داند که افرادی از بنی آدم متوجه او هستند، مراقب رفتار خودش هست، مواظب است که خطایی نکند، پای کجی، قدم کجی برندارد. این رژه ای که نیروهای مسلّح می روند، تا وقتی به جایگاه نرسیدند که مورد توجه اند، حرکتشان عادی است. به مجرّدی اینکه می رسند به نزدیک جایگاه که می بینند چشمهایی متوجه اینهاست، دارد حرکات اینها را نگاه می کند، قدم زدنشان را، راه رفتن شان را، سرشان را بالا گرفتن، اسلحه شان را اینطوری گرفتن، در این فاصله، رفتارشان فرق می کند. اینطوری باید باشد. دائم مراقب مایند. ما غافلیم اما دیگران یعنی آن شاهدِ غیبی از ما غافل نیست، متوجه ماست. همین یک نکته را انسان در زندگی اش مورد توجه قرار بدهد، خیلی از کارها اصلاح می شود. توجه هم بکنیم که این کسی که متوجه ماست، فقط متوجه اعمال ظاهریِ ما نیست، یَعلَم خائنةَ الأعیُن و ما تُخفی الصدور، إنّ الله علیمٌ بذاتِ الصدور، یعنی آنچه در دلمان خطور می دهیم، مثل همین رفتار ظاهریِ ما، مورد توجه و نگاهِ ربوبی و عُمّال حضرت حق است که دارند بر دل ما نگاه می کنند. همین یک نکته را اگر به آن توجه کنیم، خیلی از کارهای ما، رفتارهای ما تفاوت خواهد کرد. البته انسان گاهی اوقات غفلت می کند! اما به مجرّد اینکه توجه پیدا کرد، همانطور که امام«رضوان الله علیه» در آن بیان کوتاهشان فرمودند: «عالم، محضر خداست»؛ محضر خدا یعنی محل حضور خداست، خدای متعال حضور دارد در همۀ آنات ما، در همۀ حالات ما.
ابن آدم! إنَّ أجَلَک أسرَع شیءٍ الیک. أجل یعنی: سرآمد، پایان کار، آن سرآمدِ تو به سوی تو دارد با سرعت حرکت می کند و می آید. غافلیم از این. قد أقبَل نحوَک حثیثاً، بی سر و صدا؛ حَثیث یعنی آرام و بی سر و صدا دارد به طرف شما می آید. خدا رحمت کند یکی از بزرگان علماء که با بنده خیلی محبّت داشت، سی سال فاصلۀ سنّی هم با ما داشت، می گفت: فلانی! من در این سنّ می گویم پیرم اما در دلم باور ندارم پیرم! انسان خودش را همواره در سنین دیگری می بیند. در سنّ هفتاد سالگی، هشتاد سالگی، انسان خودش را مثل یک آدم هفتاد، هشتاد ساله نمی بیند، مثل یک آدم چهل، پنجاه ساله می بیند. این، معنایش چیست؟ معنایش این است که این اجل، سرآمد، که با قدمهای عمر شمرده می شود، این، خودش را نزدیک کرده ما ملتفت نشدیم! توجه نکردیم! همینطور آرام، بی سر و صدا به طرف ما آمده. حثیثاً یعنی این. و یَطلُبُک و یُوشَک أن یدرِکَک، دارد دنبال تو می آید این سرآمد و اجل، نزدیک است و گمان است که دستش به تو برسد شما را بگیرد. پیر و جوان هم ندارد، شما اغلب جوان
هستید، انشاءالله که شصت سال، هفتاد سال دیگر عمر کنید، اما اعتباری ندارد. افراد زیادی در سنینی از سنین ما خیلی کمتر و در جوانی از دنیا رفتند! اجل اینطوری است، سراغ انسان می آید. به اینها بایستی توجه کرد. [1] امالی، صفحۀ 593
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
موضوع: #اعمالی_برابر_ثواب_شهادت
در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. تحصیل علم: پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است". (سفینه البحار، ج 1، ص 720 )
2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت علیهم السلام: حضرت علی علیه السلام میفرماید: "کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او و اهلبیتش علیهم السلام را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است"(نهج البلاغه، خطبه 19)
3. دفاع از خود: امام صادق علیه السلام می فرماید: "کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است"(سفینةالبحار، ج 1، ماده "شهد" )
4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت علیهم السلام : امام سجاد علیه السلام می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
موضوع: #اهمیت_فرزند_صالح
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می فرمایند: روی حضرت عیسی از قبرستان عبور می کردند و متوجه شدند که یکی از مردگان روحش در عذاب است و مدتی گذشت مجدد از عیسی از کنار همان قبر عبور کردند متوجه که روح آن مرده در عذاب نیست، از خدای متعال علت را سوال کرد. خدا به جناب عیسی وحی کرد: يا رُوحَ اللّه ِ ، قَد أدرَكَ لَهُ وَلَدٌ صالِحٌ فأصلَحَ طَريقا و آوى يَتيما ، فغَفَرتُ لَهُ بِما عَمِلَ ابنُهُ. اى روح خدا؛ فرزند صالحى از او بزرگ شد و راهى را درست كرد و يتيمى را سرپرستى نمود و من او را براى آنچه اين فرزندش انجام داد آمرزيدم.
چند نکته درباره این حدیث نورانی:
1. آنچه ما از این حدیث و امثال این باید استفاده کنیم و عبرت بگیریم، این است که: تأثیر عملِ فرزندمان را در سرنوشت خودمان ببینیم لذا بچه ها را رها نکنیم و آن در مسیرالهی صحیح تربیت کنیم.
2.یکی از اشکالات اساسیِ تربیتِ امروزیِ برخی از ماها این است که فرزندان را رها می کنیم و گویا هیچ مسولیتی فرهنگی در برابر فرزندانمان نداریم و همچنین متاسفانه برخی فرزندان هم احساس می کند که در مقابل پدر و مادر هیچ مسولیت وتعهدی ندارد که این فکر متاسفانه الگوی پذیری از فرهنگ غلط غرب است.مثلا شاید شنیده باشید در غرب به بهانه حقوق بشر یا حقوق کودکان چنانچه کودک نابالغی به پلیس تماس بگیرد و بگوید پدرم به پشت گردن من زده، پلیس پدر را مواخذه و جریمه می کنند در حالی که گاهی اوقات درموارد نادر به اقتضای مسولیت پذیری پدر بوده است اما غلط بودن معیارها روشن است و سبب بسیار از کج رویها و بی حرمتی می شود. و از طرفی چشمشان را هزاران جنابت علیه کودکان مظلوم غزه می بندند. البته نکته ای که باید توجه شود این که با این سخن توجیه برخی از سختگیری های بیجا و بی مورد والدین توجیه نمی شود.
3.تربیت پدر و مادر نسبت به فرزندان که یک وظیفۀ قطعی و حتمی است. ووقتی فرزندِ صالح به بلوغ می رسد و عملِ نیکی انجام می دهد، در عالمِ برزخ، در حال آن پدر ومادر اثر مثبت می گذارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت شادی روح همه گذشتگان و پدران و مادران و شهدای عظمیم الشان و امام شهدا صلوات
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 178
جلسه 178، یک شنبه 1395/8/23
حدیث:
عن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم السلام» قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَرَّ عیسیَ بنُ مریم«علیهماالسلام» بِقَبرٍ یُعَذَّبُ صاحِبُه ثمّ مرّ به مِن قابلٍ فإذا هو لیس یُعذِّبُ. فقال: یا ربِّ! مَررتُ بهذا القبر عامَ أوَّل فکان صاحبُه یُعذِّبُ ثمّ مررتُ به العامَ فإذا هو لیس یعذِّبُ! فأوحی الله«عزّوجلّ» الیه: یا روحَ الله! إنّه أدرکَ ولدٌ صالح فأصلَح طریقاً و آوی یَتیماً فَغَفرتُ له بِما عَمِلَ ابنُه.
حضرت عیسی«علیه السلام» با آن چشم ملکوتی چیزهایی را می دید که انسانِ معمولی نمی تواند ببیند. دید که صاحب این قبر، این مُرده، در حال عذاب است! بعد از گذشت یک سال، دوباره حضرت از آنجا عبور می کردند، دیدند این مُرده روحش معذّب نیست. اگر این فرد، گناهکار بود، طبیعت امر این است که عذابش استمرار داشته باشد. دیدند صاحب این قبر، معذّب نیست. قهراً برایش سؤال ایجاد شد، قبل از اینکه او سؤال بکند، خدای متعال وحی فرستاد و جواب داد که: یا روحَ الله! این که می بینی عذاب از او منقطع شده است، چون یک فرزند صالحی از او به بلوغ رسیده است که یک کار نیکی انجام داد؛ مثلاً راه مردم را اصلاح کرد، جاده ای را درست کرد یا یک یتیمی را پناه داد یا یک صدقه ای داد، یا یک تعلیمی کرد، از این قبیل کارهای نیک انجام داد. خداوند متعال می فرماید: من از گناه پدر گذشتم بخاطر کار نیک فرزندش.
گاهی آباء به کردار اولاد دچار ثواب یا عقاب می شوند! گاهی هم به عکس است؛ «ذُرِّیَّةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً »[1]، عملِ پدر موجب می شود که فرزندان یا ذریّۀ ضعاف مورد یک ناراحتی قرار گیرند! ساز و کار این، به قول فرنگی مآبها: مِکانیسم این چیست؟ این، یک حرف جداگانه ای است در جای خود. آنچه ما از این حدیث و امثال این باید استفاده کنیم و عبرت بگیریم، این است که: تأثیر عملِ فرزندمان را در سرنوشت خودمان ببینیم، بچه ها را رها نکنیم! یکی از اشکالات اساسیِ تربیتِ امروزیِ ما این است که فرزندان را رها می کنیم. این هم از سیّئاتِ غربیهاست که بر ما تحمیل شده! جزو سرریزهای فرهنگ آنهاست که: فرزند در مقابل پدر و مادر کأنّه هیچ تعهدی و هیچ مسئولیتی ندارد. البته متقابلاً هم همین طور است، یعنی پدرها هم در مقابل فرزندان گویا مسئولیتی ندارند. پسر، خانه را رها می کند، از پدر اجازه نمی گیرد، جلو روی پدر یا مادر می ایستد! اینها رفتارهایی است که در جوامع غربی رائج است. گاه یک بچۀ نابالغ به پلیس تلفن می زند و از پدرش شکایت می کند که: با من دعوا کرده یا فرض کنید پشتِ گردنِ من زده! پلیس هم پدر را جریمه می کند! ببینید چقدر
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #فرق_خمس_و_زکات_با_مالیات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىكند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىكند نه
مأمور دولت.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #علت_کمک_به_جریان_مقاومت
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:ا ز لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #شک
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. نمازگزار در نماز به برخی از شکها نباید اعتنا کند:
مورد اول: شک بعد از محل یعنی شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته بنابر این اگر انسان وارد جزء بعدی نماز شده حتی جزء مستحب دیگر از محل گذشته است. لذا اگر در هنگام قرائت تسبیحات اربعه شک کند، تشهد را خوانده یا نه، به شك خود اعتنا نكند.
مورد دوم: شک بعد از سلام نماز.مثلا در نماز چهار رکعتی بعد از سلام شک کند، دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، به شکش اعتنا نکند.
مورد سوم:شک بعد از وقت. یعنی بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز خوانده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند و خواندن آن لازم نیست.مثلا در شب شک کند نماز ظهر وعصر را بجا آورده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #هدیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات دین بر هدیه دادن است که در این زمینه به چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه اشاره می کنم:
1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است و نسبت به مادر تاکید بیشتری شده است.
2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالیکه هدیه داده میشود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمانها عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: ( تحریرالوسیلهکتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2کتاب الهبه مساله136؛
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #مقایسه_زن_و_مرد_در_کمالات
مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در اسلام در جنبه های مختلف زن و مرد حقوق یکسانی دارند که برخی ذکر میشود:
1. طلب علم: اسلام نه تنها فراگیری دانش را برای زنان جائز شمرده، بلکه بر آن ها لازم دانسته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة »( بحارالانوار، ج 1، ص 177)
2. الگو بودن: خداوند همسر فرعون را الگوی همه انسانها اعم از زن و مرد میداند. (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11)
3. حق مالکیت: در اسلام زنان عین مردان حق مالکیت دارند و. خداوند متعال به صراحت می فرماید لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(آیه 32 نساء); «مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود]
البته در بحث نصف بودن دیه و ارث، بجایش نفقه و مهریه می گیرند و همچنین وظیفه خرجی دادن همسر و فرزند را ندارند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #زن
مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین گرامیداشت روز زن. امیر المومنین علیه السلام دریک روایت نورانی می فرمایند: إنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و لَيسَت بِقَهرَماَنةٍ. زن گل است و لطيف ، نه كارگزار.
چند نکته درباره شان زن در جامعه و خانواده و توضیحی کوتاه درباره حدیث شریف:
1.مقصود از قهرمان در روایت شریف کاگزار است یعنی زن در خانه کارگزار خانه نیست بلکه به مانند گل لطیفی است.و اگر در خانواده و جامعه، به زن با این چشم نگاه بشود، تکریم و حفظ حرمت و برخورد ملاطفت آمیز را با زن بدنبال دارد و موجب می شود که زن احساس امنیّت و آرامش کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
2.دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشمنواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می دند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوهگری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. بلکه عظمت زن آن است که بتواند حیا و عفاف زنانه را که خدا در خلقت زن به ودیعه نهاده است، حفظ کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
3.نکته ای که مادران باید درتربیت فرزندان توجه کنند این است مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجه تربیت کند. تربیت فرزند به وسیلهی مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالائی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میکنند. هرچه زن صالحتر، عاقلتر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۲/۲/۱۱
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند به همه زنان عزت و عفت را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi