گاهی آباء به کردار اولاد دچار ثواب یا عقاب می شوند! گاهی هم به عکس است؛ «ذُرِّیَّةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدِیداً »[1]، عملِ پدر موجب می شود که فرزندان یا ذریّۀ ضعاف مورد یک ناراحتی قرار گیرند! ساز و کار این، به قول فرنگی مآبها: مِکانیسم این چیست؟ این، یک حرف جداگانه ای است در جای خود. آنچه ما از این حدیث و امثال این باید استفاده کنیم و عبرت بگیریم، این است که: تأثیر عملِ فرزندمان را در سرنوشت خودمان ببینیم، بچه ها را رها نکنیم! یکی از اشکالات اساسیِ تربیتِ امروزیِ ما این است که فرزندان را رها می کنیم. این هم از سیّئاتِ غربیهاست که بر ما تحمیل شده! جزو سرریزهای فرهنگ آنهاست که: فرزند در مقابل پدر و مادر کأنّه هیچ تعهدی و هیچ مسئولیتی ندارد. البته متقابلاً هم همین طور است، یعنی پدرها هم در مقابل فرزندان گویا مسئولیتی ندارند. پسر، خانه را رها می کند، از پدر اجازه نمی گیرد، جلو روی پدر یا مادر می ایستد! اینها رفتارهایی است که در جوامع غربی رائج است. گاه یک بچۀ نابالغ به پلیس تلفن می زند و از پدرش شکایت می کند که: با من دعوا کرده یا فرض کنید پشتِ گردنِ من زده! پلیس هم پدر را جریمه می کند! ببینید چقدر
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #فرق_خمس_و_زکات_با_مالیات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىكند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىكند نه
مأمور دولت.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #علت_کمک_به_جریان_مقاومت
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:ا ز لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #شک
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. نمازگزار در نماز به برخی از شکها نباید اعتنا کند:
مورد اول: شک بعد از محل یعنی شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته بنابر این اگر انسان وارد جزء بعدی نماز شده حتی جزء مستحب دیگر از محل گذشته است. لذا اگر در هنگام قرائت تسبیحات اربعه شک کند، تشهد را خوانده یا نه، به شك خود اعتنا نكند.
مورد دوم: شک بعد از سلام نماز.مثلا در نماز چهار رکعتی بعد از سلام شک کند، دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، به شکش اعتنا نکند.
مورد سوم:شک بعد از وقت. یعنی بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز خوانده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند و خواندن آن لازم نیست.مثلا در شب شک کند نماز ظهر وعصر را بجا آورده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
موضوع: #هدیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سفارشات دین بر هدیه دادن است که در این زمینه به چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه اشاره می کنم:
1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است و نسبت به مادر تاکید بیشتری شده است.
2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت دارد، اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالیکه هدیه داده میشود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمانها عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع: ( تحریرالوسیلهکتاب الهبه مساله22) منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد 2کتاب الهبه مساله136؛
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #مقایسه_زن_و_مرد_در_کمالات
مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در اسلام در جنبه های مختلف زن و مرد حقوق یکسانی دارند که برخی ذکر میشود:
1. طلب علم: اسلام نه تنها فراگیری دانش را برای زنان جائز شمرده، بلکه بر آن ها لازم دانسته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة »( بحارالانوار، ج 1، ص 177)
2. الگو بودن: خداوند همسر فرعون را الگوی همه انسانها اعم از زن و مرد میداند. (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11)
3. حق مالکیت: در اسلام زنان عین مردان حق مالکیت دارند و. خداوند متعال به صراحت می فرماید لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(آیه 32 نساء); «مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود]
البته در بحث نصف بودن دیه و ارث، بجایش نفقه و مهریه می گیرند و همچنین وظیفه خرجی دادن همسر و فرزند را ندارند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #زن
مناسبت: ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین گرامیداشت روز زن. امیر المومنین علیه السلام دریک روایت نورانی می فرمایند: إنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و لَيسَت بِقَهرَماَنةٍ. زن گل است و لطيف ، نه كارگزار.
چند نکته درباره شان زن در جامعه و خانواده و توضیحی کوتاه درباره حدیث شریف:
1.مقصود از قهرمان در روایت شریف کاگزار است یعنی زن در خانه کارگزار خانه نیست بلکه به مانند گل لطیفی است.و اگر در خانواده و جامعه، به زن با این چشم نگاه بشود، تکریم و حفظ حرمت و برخورد ملاطفت آمیز را با زن بدنبال دارد و موجب می شود که زن احساس امنیّت و آرامش کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
2.دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشمنواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می دند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوهگری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. بلکه عظمت زن آن است که بتواند حیا و عفاف زنانه را که خدا در خلقت زن به ودیعه نهاده است، حفظ کند. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
3.نکته ای که مادران باید درتربیت فرزندان توجه کنند این است مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجه تربیت کند. تربیت فرزند به وسیلهی مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالائی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میکنند. هرچه زن صالحتر، عاقلتر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد. سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۹۲/۲/۱۱
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند به همه زنان عزت و عفت را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #ارزش_زن_در_روایات
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد زنان فرمود: أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛بیشترین خیر و برکت در زنان است.( من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح4352)
در روایات زنان دارای مقام و ارزش زیادی هستند که برخی ذکر میشود:
1. مهربانتر بودن خدا با زنان:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد مى کند.(کافى، ج6، ص6، ح7)
2. گل بودن زنان: امام على علیه السلام فرمود:...المَرأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ:کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.(نهج البلاغه، نامه 31)
3. نتیجه محبت به اهل بیت علیهم السلام ،محبت به زنان است: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس علاقه اش به ما بیشتر باشد، علاقه اش به زن بیشتر است.(مستطرفات السرائر : ۱۴۳/۸)
4. بهترین مردم: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِکُم وَ بَناتِکُم:بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. (مستدرک، ج ١٤، ص ٢٥٥)
5. خدمت به زنان، کفاره گناهان کبیره: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدمت به اهل و عیال، کفارة گناهان کبیره و غضب پروردگار را خاموش میکند. مهریة حوریان بهشتی است و بر حسنات و درجات انسان میافزاید. (جامعالسعادات، ج ٢، ص ١٤١)
6. ایمان بیشتر در محبت بیشتر به زنان: هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩)
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
موضوع: #شرح_حدیث
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي مَنَامِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَتُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ. همانا مؤمن خواب هولناك مى بيند و به سبب آن گناهانش بخشوده مى شود و آسيب بدنى مى بيند و بدان سبب گناهانش آمرزيده مى شود .
چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف:
1. در این حدیث شریف دو نمونه برای یک مطلب مهمی بیان شده و آن مطلب مهم این است که معادله و ترازوی دنیا و آخرت، یک ترازوی عادلانه است. هر مومنی که در دنیا به هر جهتی سختی بکشد، در آنجا پاداش این سختیکشیدن را خواهید دید لذا اگر مومنی در دنیا بیماری سختی دارد یا حوادث خانوادگی دشواری دارد بدون پاداش نمی ماند البته این مطلب مجوزی برای کم کاری دیگران در انجام وظایفشان برای کمک و حل مشکلات از مومنین نمی شود. . لذا در روایت دارد که پای مؤمن به یک سنگی گیر میکند، میلغزد و میافتد، خدای متعال بخاطر همین، یک اجری به او میدهد.
2. اگر انسان در زندگی، هیچگونه رنجی، ناراحتیای نداشته باشد که البته چنین چیزی کم اتفاق میافتد، در آخرت از برخی از دستاوردهایی که افراد رنجکشیده دارند، محروم خواهد بود. البته اگر این امکانات از راه حرام باشد علاوه بر اینکه از اجر محروم هستند، به عذاب الهی هم دچار می شوند.
3. این حدیث شریف یک جهابینی ارزشمندی را به انسان عرضه می کند که اگر با این نگاه پیش برویم، بسیاری از حسادتها و دعواها و غصهها و حرامخوریها از بین میرود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند معرفت دینی را به همه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 170
جلسه 170، دوشنبه 1395/8/3
حدیث :
عن ابان بن تغلِب قال: - سند این حدیث سند خوبی است- قال ابوعبدالله الصادق جعفرُ بنُ محمدٍ«صلواتاللهعلیهما»: إنّ المؤمن لَیُهَوَّلُ علیه فی منامِه فتُغفَر له ذنوبُه. در این حدیث، دو نمونه ذکر شده است برای بیان یک مطلب مهمی گرچه خود این دو نمونه علی الظاهر حامل مسألۀ مهمی نیست. نمونۀ اوّل این است که: اگر یک بندۀ مؤمنی یک خواب بدی، کابوس ببیند، ناراحت شود، میفرماید: همین خواب بدی که او میبیند، موجب آمرزش گناهان او میشود. خواب بد چه تأثیری در آمرزش گناه دارد؟ اینجا مسأله، مسألۀ خوابِ بد و این حادثۀ خاص نیست، مسأله یک مسألۀ مهمتری است. میخواهند بفرمایند: معادله و ترازوی دنیا و آخرت، یک ترازوی عادلانه است. هر چه اینجا سختی کشیدید، در آنجا پاداش این سختیکشیدن را خواهید دید. اینطور نیست که اگر کسی در این دنیا سختیهایی را تحمل میکند، بدون پاداش باشد؛ بعضی از انسانها غصه و ناراحتیای دارند، بیماریِ سختی دارند، حوادث خانوادگیِ دشواری دارند. و بعضی مراقب مزاج خودشان هستند، سالم زندگی میکنند، غذاهای خوب میخورند، اگر بیمار شوند دوای لازم، طبیب لازم، در وقت خودش در اختیار دارند. آن یکی یا پزشک در اختیار ندارد، یا محل دوردستی است که به بیمارستان جاده ندارد، یا پول بیمارستان و پزشک را ندارد! اینکه بگوییم شانس و اقبالِ این دو چنین است. نخیر، اینطوری نیست. عِلل و عوامل گوناگون طبیعی و اجتماعی در صحّت، یا بیماری، راحتی یا ناراحتی انسان نقش دارند، تأثیر دارند اما علّت را هر چه فرض کنیم، خودِ این حادثۀ تلخ که برای من و شما پیش میآید، در مقابلش نزد خدای متعال یک اجری وجود دارد. اینجا کم آوردید، برایتان مشکل درست شد؛ آنجا به شما پاداش خواهند داد. این، یک قاعدۀ کلّی است. لذا در روایت دارد که پای مؤمن به یک سنگی گیر میکند، میلغزد و میافتد، خدای متعال بخاطر همین، یک اجری به او میدهد.
نقطۀ مقابلش هم همینطور است. اگر انسان در زندگی، هیچگونه رنجی، ناراحتیای نداشته باشد که البته چنین چیزی کم اتفاق میافتد، در آخرت از برخی از دستاوردهایی که افراد رنجکشیده دارند، محروم خواهد بود. در روز قیامت، به آن کسانی که زندگی را در لذّات غیرحرام گذراندند، خدای متعال میفرماید: «اذهبتم طیّباتکم فی حیاتکم الدنیا و استمتعتم بها»[1]، خوبیها و طیّباتی که لازم بود، شما آنجا استیفاء کردید! اینجا دیگر چیزی ندارید. البته اگر از راه نامناسب و حرام باشد، از راه نامشروع باشد، که عذاب و آتش است. اگر از راه مشروع باشد، از اجر اخروی محروم میشوند. در یک روایتی دارد که فقراء در روز قیامت در رفتن به بهشت از اغنیاء سبقت میگیرند! آن اغنیاء مؤمن که آنها هم اهل بهشتند. آن فقری که او در دنیا کشیده است، آنجا به دردش میخورد. این جهانبینی، چه تغییری در زندگی انسان بوجود میآورد. این، یک نگاه و یک تلقّی از جهان و حوادث است. ما از حوادث چه تلقّیای داریم؟ تارةً تلقّی ما این است که خیرات، همین رفاه و لذائد زودگذر است. قارون وقتی راه میرفت، کنوزش را هم با خودش میبرد، بعضیها با حسرت نگاه میکردند، میگفتند: «یا لیتَ لنا مثل ما اوُتِیَ قارون»[2]، کاش ما هم چنین
ثروتی بدست میآوردیم. این یک طور جهانبینی است. ولی افراد مؤمن تنگدست میگویند: ما آنجا که حیات و زندگی اصلی است، یک چیزی بدست خواهیم آورد که برای ثروتمند در دنیا مایۀ حسرت است، گیرِ او نمیآید. این هم یک جهانبینی است. ببینید، این جهانبینی چقدر حسادتها را، دعواها را، غصهها را، حرامخوریها را از بین میبرد. این روایت میخواهد بگوید: شما کوچکترین رنجی که در دنیا میبرید، در مقابلش اجری دارید. یکی از رنجهای کوچک این است که خواب بد ببینید؛ خوابِ بد چند دقیقهای، نیمساعتی، یک ساعتی انسان را اذیت میکند، بعد تمام میشود. اما همان مقداری که شما را اذیت میکند، در مقابلش غفرانِ ذنوب است.
و إنَّه لَیُمتَهَنُ فی بدنِه فتُغفَر له ذنوبُه. این، نمونه دوّم است. بعضیها کارشان آسان است، و بعضی سخت؛ مثلاً در بیابان، زیر آفتاب کار میکند، یا در سرما، سرِ پستِ نگهبانی است، بعضی از مردم کارهای سخت را تحمل میکنند. این فشار آوردن به بدن را امتهان میگویند با هاء هوّز. امتهان در بدن هم موجب آمرزش میشود، یُغفر له ذنوبُه.[3
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
موضوع: #علت_تفاوت_ارث_زن_و_مرد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ : گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات)
در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است.
قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است.
اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1. در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2. در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3. در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن
چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437)
امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360)
با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است
خداوند ما را با معارف حقیقی اسلام آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi