چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
موضوع: #اهتمام_به_مسائل_خانواده
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا درباره اهمیت جایگاه رسیدگی به خانواده در روایتی می فرمایند: مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً ، فحَمَلَها إلى عِيالِهِ، كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاويجَ. هر كس وارد بازار شود و چيزى خريده، - فرقی ندارد نیاز ضروری منزل باشد یا غیرضروری ولی مطلوب برای زندگی- و آن را براى خانواده اش ببرد مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محتاج نیستند و زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد. یعنی اینقدر این کار باارزش است و انگیزه شود که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد.
در ادامه پیامبر خدا به یک نکته مهم تربیتی اشاره می کنند: و ليَـبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّكورِ ؛ فَإنَّهُ مَن فَرَّحَ اُنثى فَكَأنَّما عَتَقَ رَقَبَةً مِن وُلدِ اسماعيلَ. اگر در خانه پسر و دختر دارید و برای فرزندان چیزی یا خوردنی تهیه شده است، با توجه به اینکه دخترها محجوب تر و عاطفی تر هستند دختر را بر پسر مقدم بدارید و می فرمایند ثواب خوشحال کردن دختر مانند این است که گويا فرزندی از فرزندان اسماعیل برده بوده است و تو او را آزاد کرده ای. البته اگر انسان پسر خودش را خوشحال کند: فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است.
نکته مهم: همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود و جامعه مطلوب درگرو خانواده است زیراروشن است فردی که قرار است در اجتماع به مقامات برسد و فعال باشد، در خانواده تربیت می شود. لذا اگر این گلخانه را توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و آزاده و عاقل و خردمند خواهد شد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 190
جلسه 190، دوشنبه 1395/10/6
حدیث:
عن ابنِ عباس قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَن دخَل السوق فَاشتَری تُحفةً، این تحفه لباس باشد یا خوراکی یا اسباب بازی یا وسائل خانه، یک تحفه ای بخرد؛ فَحَملَها الی عِیالِه، آن را برای عیال خود، خانوادۀ خود، زن و فرزندان خود ببرد؛ این، اهتمام به مسألۀ خانواده است. پرداختن مرد که متکفّل امور مالی خانواده است، به خواسته های خانواده، خواسته های همسر و فرزندان، این از آن چیزهایی است که به خانواده قِوام می بخشد، خانواده را حفظ می کند. نه اینکه مرد وقتِ غذا برود برای خودش فرض کنید در بازار غذا بخورد! زن هم که اداره می رود، برود آنجا مثلاً به قول فرنگی مآبها، یک فست فودی، چیزی تهیه کند، بخورد، بچه ها را هم یک طوری از سر واکنند البته اگر بچه ای داشته باشند! که غالباً این حضرات امروزی و فرنگی مآب از داشتنِ فرزندان اجتناب هم می کنند، حداکثر یکی یا دو تا. این وضع، همین است که خانواده را مختلّ می کند. یعنی زن با شوهر، با فرزندان، یک مجموعۀ واقعی را تشکیل نمی دهند. این به تبع همین فرهنگِ غلطِ وارداتیِ غربیهاست. در اسلام، درست، نقطۀ مقابل است. یعنی شما که می روید خانه، یک چیزی تهیه کنید، برای منزل ببرید. گاهی این خرید، ضروری است، برای منزل لازم است، گاهی لازم هم نیست اما مطلوب است برای آنهاست. اگر این کار را کردید، کان کَحاملِ صدقةٍ الی قومٍ مَحاویج، مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محاویج نیستند، محتاج نیستند! زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد انفاق به کسانی که نادار هستند؛ یعنی اینقدر این کار باارزش است. تحریص و تحریض بر این است که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد.
و لیَبدَأ بالاُناث قبلَ الذکور، در خانه، پسر و دختر دارید، اگر شیرینی ای، خوراکی ای، اسباب بازی ای بردید، اول به دخترها بدهید قبل از پسرها. دختر به طور طبیعی یک قدری محجوب تر و کنارتر است، او را مقدم بدارید! هر کدام از این رهنمودها یک اسراری و یک نکته ای در آن هست که اگر انسان دقّت کند، این نکته ها را درمی یابد. فإنَّ مَن فَرَّح ابنَةً فکأنَّما أعتَقَ رقبةً مِن وُلد اسماعیل، هر کس دخترِ خودش را در خانه خوشحال کند، مثل اینکه یک غلامی را از فرزندان اسماعیل آزاد کرده است. یعنی اینقدر این کار در نزد پروردگار عالم ارزش دارد. و مَن أقَرَّ بعینِ ابنٍ فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ»، و هر کسی که چشم پسر بچۀ خود را روشن کند، مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است. بچۀ خودت است، دوستش داری، جاذبۀ محبت و انگیزۀ محبتِ پدر و فرزندی است این کار را می کنی، اما خداوند آنرا به حساب بکاء من خشیةِ الله می گذارد. همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود، خانواده سلّول اجتماع است، محل تربیت انسانهاست که می خواهند بعد از این، در اجتماع به مقامات برسند، فعال باشند و کار بکنند، جزو عناصر اجتماع باشند. این در خانواده تربیت می شود. این گلخانه را اگر توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و یک ملت آزاده خواهد شد، یک ملت دارای مسئولیت، یک ملت منعطف، یک ملت عاقل و خردمند. لاابالی گری و بی اعتنایی به ارزشها که آفت ملتهاست و تنبلی و بی خیالی درست می کند، رفتن به سمت اعتیاد و فسادهای اخلاقی درست می کند؛ اینها ریشه کن می شود اگر یک خانواده، خانوادۀ خوبی بود. اینها همه اش برای این است که خانواده، خوب باشد. برو خانه، همسرت را شاد کن! دخترت را شاد کن! پسرت را شاد کن! تا خدا اینطور به تو اجر بدهد. فرمود: اگر چشمِ پسرت را روشن کردی، مثل این است که از خشیتِ الهی گریستی؛ و مَن بَکی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ» أدخَلَه اللهُ جنّاتٍ النعیم. گریۀ از خشیت خدا هم معلوم است چقدر فضیلت دارد. روشن کردن چشمِ پسر در خانه مثل این است که انسان از خشیت الهی گریسته است. امالی، صفحۀ 673.
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
موضوع: #علت_عقب_ماندگی_کشورهای_اسلامی_و_پیشرفت_غرب
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
-علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیشرفت غربی ها چیست؟
1.اگر اسلام عامل عقب ماندگیست؛ چرا در قرن2-10 کشورهای اسلامی در قله علم بودند؟
2.نه همه کشورهای مسیحی پیشرفته هستند(مثلا اتیوپی که حدود 2 برابر ایران جمعیت و مساحت دارد،ولی یک هفتم ایران اقتصاد ندارد) و نه همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند(امارات و کویت :طبق مبانی غربی)
3.خدا دنیا را طبق قانون علیت و اسباب (برای هر چیزی سببی گذاشته) میچرخاند و هرجا علت باشد،معلول هست و فرقی بین مومن و کافر نیست.
قواعد عالم مثل:علم- تلاش و کار-نظم و .. (که مورد تاکید شدید اسلام است)، را هرکس با هردینی عمل کند پیشرفت میکند و برعکس.(عمل به نسخه شفا میدهد نه داشتن برگه نسخه)
و سرنوشت اقوام را خودشان عوض میکنند(آیه 11رعد)
4.پیشرفت تکنولوژی همیشه دلیل خوشبختی نیست( اکنون در غرب:ازبین رفتن خانواده، فساد و تجاوز جنسی، سگ بجای انسان و قتل و غارت و..زیاد است)
5.دین نگاهش فقط به این دنیا نیست و خوشبختی را در مجموع دو عالم میبیند؛ ولی غرب، آرزویش فقط این دنیاست
6.این چگونه پیشرفتی است که با تجاوز به کشورها و قتل وغارت بقیه مردم (جنگ جهانی1و2 و...) رخ میدهد؟
7.عوامل پیشرفت غرب دوری از دین نبوده،بلکه (تلاش زیاد -خطرپذیری -دنبال علم رفتن، و...) و همچنین غارت بقیه کشورها میباشد.
8.جمهوری اسلامی بعداز انقلاب در زمینه علم، نظامی، بهداشت ، عدالت و اقتصاد و.. جزء 10-15 کشور برتر دنیا طبق آمارهای بین المللی شده (رجوع:کتاب صعود40ساله)
عوامل عقب ماندگی:
الف)جنگهای داخلی و عدم وحدت ب) وجود نظام سیاسی فاسد و حاکمان موروثی استبدادی ومبارزه نکردن با حاکمان
ج) هجوم استعماگران و دشمنی آنها د) فهم غلط از آموزه های دین مثل زهد و ترک دنیا، قناعت، قضاقدر و رضا و ...
ه) کم همتی؛ کم تلاشی ؛ تن پروری و تنبلی ز)خودباختگی و...
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
موضوع: #بندگان_خوب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره بندگان نیک پروردگار سوال شد که چه کسانی هستند، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند:
خصوصیت اول : اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی میشوند مسرور و خوشحال میگردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.
خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمیزند، استغفار میکنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد میشود، با آب توبه میشویند و نمیگذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود
خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری مینمایند.
خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمیشوند و صبور هستند.
خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده و خطاکار را میبخشند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات
متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه
عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر«علیهماالسلام»: قال:
سأل رسول الله«صلیاللهعلیهوآله» عن خیار العباد، فقال: الذین اذا احسنوا استبشروا واذا ساءوا استغفروا و اذا اعطوا شکروا و اذا ابتلوا صبروا و اذا غضبوا غفروا.
(خصال شیخ صدوق، باب الخمسة، صفحۀ 317)
پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» در پاسخ این سؤال که بندگان نیک پروردگار چه کسانی هستند، فرمود: دارای پنج خصلت میباشند:
1- هنگامی که موفق به انجام کار نیکی میشوند مسرور و خوشحال میگردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.
2- وقتی کار زشتی از آنان سرمیزند، استغفار میکنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد میشود، با آب توبه میشویند و نمیگذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود؛ «انّ الذین اتقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»[1].
3- هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری مینمایند.
4- وقت ابتلاء و برخورد با مصائب، خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمیشوند.
5- هنگام خشم و غضب، عنان نفس را از کف نداده و خطاکار را میبخشند.
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
موضوع: #علت_باران_و_برف_بیشتر_برای_کفار_و_گنهکاران؟
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
علت باران و برف بیشتر برای کفار و گنهکاران؟
1.عوامل بارش زیاد است و منطقه جغرافیایی حتما موثر است:
یعنی اگر شمال ایران:سالی 1000 ML می بارد با گناه800 میلی لیتر میشود و در یزد اگر متوسط 100ML ببارد هرقدر هم خوب باشند به150 بیشتر نمیرسد و باز هم خوب بودن در یزد به بد بودن در شمال (فرضا) میزان باران نمیرسد. ( نسبی است)
2.هر بارانی رحمت و برکت نیست و ممکن است ضررش بیشتر باشد
3یکی از قواعد و سنتهای خدا (سنت امهال و استدارج ) است و به بدان و کفار نعمت بیشتر میدهد تا بیشتر غرق نعمت شوند و گناه بیشتر کنند و آخرت عذاب بیشتر شوند و عوض خوبی جزئی که کرده باشند، با همین نعمات دنیوی جبران شود.
(آیه 178 آل عمران)(56 مومنون)(85 توبه)(182 اعراف)(15هود)
برعکس به خوبان بلا و سختی و نعمت دنیوی کمتر میدهد تا گناهانشان بخشیده شود (کافی، ج 2، ص 276)
4. فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْءٍ حَتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ : -44 انعام- یعنی وقتی خدارا فراموش کنند، درهای همه نعمتها را برایشان بازمی کنیم تا غرق شوند وبعد عذاب خواهند شد)
-البته یکی از سنتهای خدا نیز نزول رحمت برای باتقوایان است (96 اعراف)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
موضوع: #فضای_مجازی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعاتی که در زمان حاضر نیاز به توجه بیشتری دارد فضای مجازی است که از جهت شرعی به چند نکته را در این زمینه اشاره می کنم.
1.استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
2.انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
3.در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
موضوع: #شبهه_دور_در_انتخاب_خبرگان_و_رهبری
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
(ولي فقيه==>شوراي نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولي فقيه)
جواب:
1.خبرگان و شورای نگهبان،رهبر بعدی را انتخاب میکنند نه این رهبری که شورا را منصوب کرده ؛پس دور نیست.
2.خبرگان را مردم انتخاب میکنند، و شورای نگهبان فقط بررسی صلاحیت خبرگان را انجام میدهد،پس نقش مردم باعث عدم دور میشود
3.طبق اصل108 قانون اساسی، امر تشخيص صلاحيت ها به مجلس خبرگان داده شده وآنها طبق مصوبه داخلی به شورانگهبان داده اند و هرموقع بخواهند میتوانند به گروه دیگری واگذار کنند.
»» پس تعیین صلاحیت خبرگان با گروهی است که خود انتخاب می کنند،نه رهبری.
4.ولی فقیه منتخب خبرگان و شورا ومردم نیست،بلکه توسط امام معصوم بصورت صفت مشخص شده و خبرگان فقط او را از بین فقها کشف میکنند ( نه نصب)
5.وقتی در صفات رهبری و شورای نگهبان عدالت لازم است،پس عدالت مانع انتخاب و عمل در راه هواهای نفسانی میشود.
6. دور منطقی(توقف کسی برخودش) باطله؛ولی دورحقوقی در همه دنیا هست:
(آمریکا-انگلیس وفرانسه)
مثلا»فرانسه:رئیس جمهور باواسطه نخست وزیر،وزیرکشور را مشخص میکند» و وزارت کشور نظارت بررسى صلاحيت نامزدهاى رياست جمهورى و نمايندگان مجلس را دارد، و منتخبان راه یافته توسط وزارت کشورتأييد میشوند و از ميان اینها نمايندگان مجلس و رئيس جمهور تعيين خواهند شد.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
موضوع: #توبه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات فوری توبه از گناه هست به همین مناسب چند نکته را در این زمینه یاد آوری می کنم:
1. توبه واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2.حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.
3.همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین امام رضا علیه السلام صلوات
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
موضوع: #چرا_به_امام_خمینی_امام_میگویند_با_اینکه_12_امام_بیشتر_نیستند؟
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
- امام در لغت: یعنی پیشوا ، رهبر و جلودار جامعه وآنكه از او پيروي مي شود (خواه انسان باشد يا كتاب يا چيز ديگر) اين شخص يا چيز پيروي شده ممكن است حق باشد يا باطل (مفردات راغب)
-در قرآن حتی کلمه امامان کفر( ائمه الکفر -آیه 12 توبه) نیز آمده .
-در آیات (24 سجده-124 بقره-71 اسراء و...) کلمه امام ،آمده است
-در مورد پیش نماز مساجد، کلمه امام جماعت گفته میشود.
-اهل سنت نیز به برخی بزرگان خود( امام) میگویند: مثلا: امام ابوحنیفه- امام شافعی- امام غزالی و..
-به پیشوایان سیاسی نیز امام گفته میشود(امام موسی صدر:رهبر شیعیان لبنان)
-البته امام در فرهنگ شیعی: به کسی که جانشین پیامبر است و معصوم و برگزیده خداست و بعداز پیامبر فقط 12 نفرند، گفته میشود که اینجا منظور مقام امامت است که خدا حتی به حضرت ابراهیم بعد از امتحانات سخت در اواخر عمر داد.
که علاوه بر ریاست در امور دین و دنیا و احرای حدود ،تربیت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» را نیز دارد. (تفسیر نمونه، ج 1، ص437)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
موضوع: #ناخن_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟
در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.
2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.
کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود و همچنین خانم که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
موضوع: #علت_زودتر_بودن_سن_تکلیف_دختران
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی میرسند
-(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد)
2.تحقيقات علمي ثابت كرده : رشد زن سريعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند
و اين موضوع، در تمام جانداران وگياهان هم، هست،که رشد انواع ضعيفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)
(دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند)
3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند
-(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند)
-هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایستهتر از مرد است
-اهل سلوک گویند:مشرَّف شدیم نه مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است
4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
موضوع: #علت_مردانه_بودن_خطابات_قرآنی
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب)
»پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است
(البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است)
2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5) و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئينة جلال و جمال ص87)
3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند
176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر داریم.
-برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند
4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.
بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۱
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
امام رضا(علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا علیه السلام فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 اماامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا علیه السلام زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام علیه السلام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۱
موضوع: #وقف
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از کارهایی که ثواب آن برای انسان بعد فوت هم جاری است به تعبیر روایات، وقف کردن هست، که در این زمینه چند نکته رو خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مطلوب است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
2-به تصریح امام خامنه ای و برخی از فقهاء انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (تحریر کتاب وقف م25 امام خامنه ای سایت لیدر احکام وقف س137، مکارم م2309 رساله، بهجت م2152 رساله، فاضل جامع المسائل فارسی ج2 ص: 332 س70، تبریزی استفتاءات جدید ج1 ص 318 س1418)
3-اگر وسیله ای مثل دستگاه صوت یا دیگ و پایه، وقف مخصوص مسجد هست، یا کیفیت وقفش دقیقا مشخص نیست، بیرون بردن آن هر چند برای مدت کوتاهی از مکان وقفش جایز نیست اما اگر فردی وسیله را برای مسجد اینگونه وقف کرده که برای مسجد و هر کار خیری دیگری یا مثلا برای عزاداری در مسجد ویا هر مکانی دیگری وقف نموده است، در این صورت بیرون بردن اشکالی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۱
موضوع: #شباهت_امام_جواد_علیه_السلام_با_حضرت_عیسی_علیه_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیه السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت.
- در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد علیه السلام هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند.
دلیل آنها هم این بود امام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۱
موضوع: #آداب_زیارت
مناسبت: شب ولادت امام جواد علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت جواد الائمه حضرتش در روایت درباره زیارت پدر گرامیشان حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: كُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِيارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِي شَهْرِ رَجَب. زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمانها خوب است ولی با فضیلتترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)
یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است؛ زیارت حاضر شدن محضر امام زنده ای است که صدای ما می شنود و سلام ما پاسخ می دهد لذا مناسب برای بهره مندی بیشتر از زیارت نکاتی یادآوری می شود:
1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هر چند زیارت نامهای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (در ماه رجب زیارت رجبیه)، خوانده شود.
2 . هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.و تلاوت قرآن هنگام زیارت
3. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
4. مستحب است زائر نماز زیارت بخواند و می تواند نماز زیارت را به نیابت از افراد متعدد بجا بیاورد و توجه شود خواندن نماز زیارت بلکه هر نماز مستحبی(غیر از عیدین)، به جماعت صحیح نیست و فرادا خوانده می شود نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد (2)
5. بلند نکردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح حتی اگر عزیزان بخواهند صلوات بفرستند آهسته
بفرستند.
6. پوشیدن لباس مناسب مشرف شوند و خواهران باید در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب کامل حضور یابند.
خداوند بحق جواد الائمه علیه السلام برف و باران رحمتتش را بر همه ما نازل بفرماید به برکت صلوات
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
(2) العروة الوثقى مع التعلیقات، ج1، کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، [فصل فی بقیّة الصلوات المستحبّة، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۲
موضوع: #انواع_جهاد
مناسبت: ولادت امام جواد علیه السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ،ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختیها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- جهاد با نفس : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2- تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهمترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنانکه در روایت میخوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش میکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3- نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره میخوانیم: «با کفار قتال کنید بهگونهای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۲
موضوع: #توکل
مناسبت: ولادت امام جواد علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام جواد علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند:الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَسـُلَّمٌ اِلى كُلِّ عـالٍ. بهای هر کالای ارزشمند و نردبان به مقامات بالا و بلند مرتبه، اعتمال وتوکل بر خداوند متعال است.
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
مقصود از توکل و اعتماد کردن به خدا، اعتماد به وعده خداوند متعال و به قدرت الهی و دستورات قادر متعال اعتماد کنیم . لذا وقتی خدا میگوید از این عمل اجتناب کن! مثلا از گوش کردن آهنگ اجتناب کن بدانیم و اعتماد کنیم که این، به ضرر ماست. وقتی خدای متعال برای ما نماز را واجب میکند، اعتماد کنیم به این حکم الهی و بدانیم نماز برای سعادت و سلامتِ روحمان لازم است.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اعتماد کردن به خدا معنایش این است که انسان در امور زندگی باید آن کاری را به حسب طبیعی و قوانین طبیعی که آن را هم خدای متعال قرار داده، انجام دهد ولی نتیجه را به خدا واگذار کند چون می تواند کارهای طبیعی انجام بگیرد و فایده ای نداشته باشد پس اثر را به خدا واگذار کنیم.
طبق روایات اهل بیت انتهای توکل و اعتماد به خدا این است که که با وجود خدا از هیچ چیزی و هیچ کسی انسان نترسد.یعنی وقتی که بنده خدا را ملاحظه میکند و برای خدا کار میکد و خدا را ناظر می داند دیگر از چیزی ترسی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۲
موضوع: #مقاومت_و_جهاد_کبیر
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و بهوسیله آن با آنها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدانهای مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آنوقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است.
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۲
موضوع: #خصوصیت_بندگان_نیک
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: از رسول خدا درباره بندگان نیک پروردگار سوال شد که چه کسانی هستند، پیامبر خدا برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند:
خصوصیت اول : اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی میشوند مسرور و خوشحال میگردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.
خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمیزند، استغفار میکنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد میشود، با آب توبه میشویند و نمیگذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود
خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری مینمایند.
خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمیشوند و صبور هستند.
خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده و خطاکار را میبخشند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
(متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه)
عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر«علیهماالسلام»: قال:
سأل رسول الله«صلیاللهعلیهوآله» عن خیار العباد، فقال: الذین اذا احسنوا استبشروا واذا اساءوا استغفروا و اذا اعطوا شکروا و اذا ابتلوا صبروا و اذا غضبوا غفروا.
(خصال شیخ صدوق، باب الخمسة، صفحۀ 317)
پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» در پاسخ این سؤال که بندگان نیک پروردگار چه کسانی هستند، فرمود: دارای پنج خصلت میباشند:
1- هنگامی که موفق به انجام کار نیکی میشوند مسرور و خوشحال میگردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند.
2- وقتی کار زشتی از آنان سرمیزند، استغفار میکنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد میشود، با آب توبه میشویند و نمیگذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود؛ «انّ الذین اتقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»[1].
3- هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری مینمایند.
4- وقت ابتلاء و برخورد با مصائب، خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمیشوند.
5- هنگام خشم و غضب، عنان نفس را از کف نداده و خطاکار را میبخشند.
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۳
موضوع: #انواع_جهاد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ،ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید
جهاد به معنای تلاش و تحمل سختیها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- جهاد با نفس : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2- تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهمترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنانکه در روایت میخوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش میکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3- نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره میخوانیم: «با کفار قتال کنید بهگونهای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۳
موضوع: #فضای_مجازی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از موضوعات در زمان حاضر نیاز به توجه بیشتری دارد فضای مجازی است که از جهت شرعی به چند نکته را در این زمینه اشاره می کنم.
1.استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
2.انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
3.در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوندا برف و باران رحمتت را بر همه ما نازل بفرما به برکت صلوات
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۳
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام2
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تعریف امامت: بهترین و جامعترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیقتری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل علیه السلام اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام ) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاعترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مىباشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام علیه السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۳
موضوع: #معنای_زهد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام از حضرتش سوال کرد زهد در دنیا چیست؟ چرا که یکی از ارزشهای مسلم در شرع مقدس زهد هست.
حضرت در جواب فرمودند: : قَد حَدَّ اللهُ«عزّوجلّ» ذلک فی کتابِه. ، فَقالَ : «لِكَيْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَا ءَاتَاكُمْ» خدای متعال در قرآن زهد را مشخص و مرز بندی کرده است. در آنجایی که فرمود: برای آنچه از دست دادهاید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید.
چند نکته پیرامون حدیث شریف:
1. معنای زهد طبق حدیث شریف، دل بسته نبودن به امکانات و نعمتهای دنیوی است و معنای زهد این نیست انسان از دنیا و آنچه نِعَم دنیوی است، بهره مند نشود و خود را محروم کند. البته اینکه انسان خودش را از برخی نعمتها محروم کند یک نوع ریاضیت است که در برخی موارد ممکن است آثار خوبی هم داشته باشد.
2. طبق این حدیث شریف و آیه قرآن اگر برای یک امر دنیوی یا مقامی یا پستی انسان یا مدرکی تلاش کرد و دست نیافتی نباید تاسف بخورد مثلا فردی کنکور امتحان می دهد و قبول نمی شود، یا نماینده درانتخابات رای نمی آورد، مرتب تاسف می خورد. این مطلوب نیست چرا که اینها مربوط به محصولِ اخروی نیست. آری آنچه هر چه انسان غصه بخورد، جا دارد، غصه خوردنش هم ثواب دارد. مربوط به امور اخروی است مثلا اگر یک شب نماز شب را نتوانستید بجا بیاورید، و صبح که بیدار شدید تأسف خوردید که چرا بیدار نشدم، این غصه خوردن، ثواب دارد.
3. طبق حدیث شریف و آیه شریفه قرآن، اظهار فرح و شادمانی در برابر چیزهایی که بدست می آوریم، با زهد منافات دارد. منظور از این اظهار فرح ناپسند، شامل آن شادمانی می شود که انسان از خود بی خود و بی اختیار شود یعنی حالت مست و مغروری و تکبری به او دست بدهد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خدایا برف وباران رحمتت را برمانازل بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
متن اصلی:
الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری
جلسه 201، 1395/11/10
حدیث:
عن حفص بن غیاث النخعی القاضی، از عامّه است، لکن مرید و شاگرد امام صادق«علیه الصلاةوالسلام» و ثقه است. قال: قلتُ للصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»: مَا الزّهدُ فی الدنیا؟ یکی از ارزشهایی که مسلّماً در شرع مقدس، در معارف الهی بر آن ترغیب شده است، زهد است. می پرسد: زهد چیست؟ چطور زهد را معنا کنیم تا بتوانیم بر طبق آن، درست عمل کنیم؟
حضرت در جواب می فرمایند: قَد حَدَّ اللهُ«عزّوجلّ» ذلک فی کتابه؛ خداوند«عزّوجلّ» در قرآن زهد را مشخص کرده، مرزبندی کرده، آنجایی که فرمود: «لِکَی لاتأسَوا علی ما فاتَکم و لاتَفرحوا بما آتاکم»[1]. زهد، این است. خیلی ها تصوّرشان از زهد این است که انسان از دنیا و آنچه نِعَم دنیوی است، بهره مند نشود، خود را محروم کند. این یک ریاضتی است، یک جاهایی هم آثار بسیار خوبی دارد. چیزی را که انسان به آن مشتاق است و نفس او، او را به آن تحریض می کند و به سمتِ آن می کشاند، از آن دست بکشد. این، امر مطلوبی است. البته نه در همه جا، در مواردی قطعاً مطلوب است و آثار خوبی هم دارد، لکن این، زهد نیست. زهد، بی رغبتی است، دلبسته نبودن است؛ «و شَروه بثمنٍ بخسٍ دراهمَ معدودة و کانوا فیه من الزاهدین»[2]، فروشندگان یوسف بی رغبتی نشان دادند. می شد یوسف را به قیمت گرانتری بفروشند، اما با دراهم معدوده ای فروختند، زهد به خرج دادند! زهد یعنی بی رغبتی. خصوصیت بی رغبتی، در این آیۀ شریفه بیان شده است: «لکی لاتَأسوا علی ما فاتکم»؛ آن چیزی که بدست نیاوردی، یا از شما فوت شده است، از زینت و زخارف دنیوی، بر آن تأسف نخورید! دل انسان، انسان را به سوی جلوه های مادّیِ دنیا می کشاند؛ خانۀ خوب، اتومبیل کذائی، پولِ آنچنانی، مقام کذائی. «ذلک متاعُ الحیاة الدنیا»، اینها زیورهای دنیاست، کالاهای دنیا اینهاست. اگر توانستید دلِ خودتان را قانع کنید که نسبت به اینها رغبت نداشته باشد، این، زهد است. «و لاتَفرحوا بما آتاکم»، اگر هم بدست آوردید، فَرح به خرج ندهد.
فرَح، غیر از مسرّت است، معنایش این است که انسان از خوشحالی و خرسندی بیخود بشود. «لاتَفرَح» که در قرآن کریم چند جا ذکر شده است، معنایش این است که خوشحالی و خرسندی آنچنان او را فرابگیرد که از خود بیخود بشود، یعنی بی اختیار بشود. این، نباشد. اگر توانستیم این حالت را در خود بوجود بیاوریم، ما زاهدیم. یعنی اگر چیزی از این دنیا و از این متاع دنیا گیرمان نیامد، ننشینیم عزا بگیریم، غصّه بخوریم که چرا گیرمان نیامد. ما می خواستیم مثلاً نمایندۀ مجلس بشویم مِن باب مثال، تلاش هم کردیم، زحمت هم کشیدیم، پول هم خرج کردیم و اتفاقاً نشد! عزا بگیریم که: چرا نشد؟! یا فرض بفرمایید می خواستیم در فلان تشکیلات، در فلان مؤسسه، ریاستی، عنوانی، چیزی گیرمان بیاید؛ تلاش کردیم، نشد! نشد، که نشد. یک وقت انسان یک تکلیفی احساس می کند دنبال یک کاری می رود، بعضی هستند هر کاری می خواهند بکنند یک توجیهِ تکلیف روی آن می گذارند! تکلیف شرعی مان بود، گاهی هیچ تکلیفی هم نیست. گیرم تکلیف شرعی هم
بود؛ رفتیم، تلاش کردیم، زحمت کشیدیم، بشویم رئیس، بشویم معاون، امّا نشد، چرا انسان تأسف بخورد؟! «لکی لاتَأسوا علی ما فاتکم»، آنچه به دست تو نرسیده است، از شما فوت شده است از زخارف دنیا غصه نخورید، تأسف نخورید، مربوط به محصولِ اخروی نیست. آنجا هر چه انسان غصه بخورد، جا دارد، غصه خوردنش هم ثواب دارد. اگر یک شب نماز شب را نتوانستید بجا بیاورید، صبح بیدار شدید تأسف خوردید که چرا بیدار نشدید، این غصه خوردنِ شما ثواب دارد. این، محلِ بحث نیست، محل بحث همین زخارف دنیاست. بنابراین، زهد معنایش این است. نه اینکه انسان حتماً از غذای خوب یا از لباس خوب پرهیز بکند، این معنای زهد نیست، گاهی عناوین دیگری بر آن کارها منطبق است که آن عناوین هم در مواردی مستحسن است، اما زهد معنایش این نیست. امالی، صفحۀ 714
@AhkameHarameRazavi