eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تبریک دهه کرامت .  حضرت رضا علیه السلام در روایتی شیعیان خود را به امانت داری توصیه می فرمایند به همین مناسب چند نکته درباره احکام امانت خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1.اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد.  2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد.(رساله مراجع م 2334)  ۳.اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339)  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
🌼🌸 فضیلت نمازیکشنبه 🌸🌼 برای هرکدام از یکشنبه‌های این ماه نمازی از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل شده که در فضیلتش اینگونه آمده است: 🌺 هر کس آن را بجای آورد: 1⃣ توبه‌‌‌اش‌قبول وگناهان بخشیده‌شود؛ 2⃣ دشمنان او قیامت از او راضی شوند؛ 3⃣ با ایمان می‌میرد؛ 4⃣ قبرش گشاده و نورانی شود؛ 5⃣ والدینش از او راضی گردند؛ 6⃣ مغفرت شامل والدین و نسل او گردد؛ 7⃣ رزق و روزی‌اش وسعت پیدا کند؛ 8⃣ فرشته مرگ با وی مدارا کند و به آسانی جان دهد. 🌼🌸 کیفیت این‌نماز بافضیلت🌸🌼 روز (فاصله بین طلوع تا غروب آفتاب) غسل کند و وضو بگیرد و دو نماز دورکعتی به نیت " ماه " به جای آورد و در هر رکعت این سوره ها را بخواند: ◀️ یک مرتبه حمد ◀️ سه مرتبه توحید ◀️ یک مرتبه فلق ◀️ یک مرتبه ناس پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر "لا حول و لا قوة الا بالله" بگوید و در پایان چنین دعا کند: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایتی را نقل می کنند: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع قال: فإنّی سمعتُ جبرئیل علیه‌السلام یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار. مسلمان در روابط خودش با دیگران اهل نیرنک و فریب نمی باشد و اهل مکر و فریب و نیرنگ اهل آتش است. چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند. 2.فریب و نیرنگ بیشتر در معاملات و قراردادهای مالی مصادیق و روش های مختلفی دارد که به هر شکلی باشد حرام است بنابراین در جایی که خریدار به فروشنده اعتماد دارد که عیب کالا را مخفی نمی کند ولی فروشنده سوء استفاده می کند و عیب کالا را از مخفی می کند حرام است یا اینکه متاسفانه گاهی اوقات جنسی را بجای جنسی دیگر می فروشند مثل اینکه ریشه زعفران را رنگ می گنند و به عنوان زعفران می فروشند همه اینها فریب و نیرنگ است. 3.مکر و فریب گاهی اوقات در یک معامله جزئی رخ می دهد که همین هم حرام است اما گاهی اوقات در مسائل اجتماعی و سطح کلان رخ می دهد که اگر در اینگونه مسائل فریب و نیرنگ راه پیدا کند برخی اوقات دین آسیب میبیند. لذا در روابط اجتماعی، در کارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی، در کارهای سیاسی، در کارهای گروهی، در کارهای مربوط به تبلیغات دینی، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و نیرنگ. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند به جامعه ما صدق وصفا عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. متن اصلی: المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 79 جلسه 79، دوشنبه 1394/2/28 حدیث: عن ابی الحسن علی بن موسی الرضا«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم‌السلام» قال: قال رسول الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: مَن کان مُسلِماً فلایَمکُر و لایَخدَع. روابط بین انسانها در جامعۀ اسلامی باید بر اساس صداقت، رفاقت، دلسوزی و خیرخواهی باشد، نه بر اساس فریبکاری و اینکه بخواهند یکدیگر را فریب بدهند! اگر فرض کنیم در جامعۀ اسلامی این صفات رذیله وجود داشته باشد، به همان اندازه جامعۀ اسلامی از آنچه مطلوب است و اقتضای این اسم است، دور خواهد شد. حال، ملاحظه کنید گاهی فریب و مکر در مسائل مربوط به معاملات و تجارت و بازار پیش می‌آید، که نقل شده است امیرالمؤمنین در مسجد کوفه فرمودند: طرفِ چپ مکر است. ظاهراً طرف چپ، بازار بود، محل داد و ستد بود که در کاسبی، این کارها انجام می‌گیرد. البته بد است، لکن زیانِ آن به قدرِ همان پولی است که بر اثر فریب و مکر جابجا می‌شود. فرض بفرمایید یک جنسی را که قیمتش فلان مقدار است، به دو برابرِ قیمت بفروشد. یک مقدار پول ضایع شد و به ناحق تصرف شد، این البته بد است. گاهی اوقات این مکر دائرۀ اوسعی پیدا می‌کند، اوّلاً خدعۀ به یک نفر نیست، خدعۀ به یک جمع است، به یک جماعت است؛ ثانیاً آنچه از دست می‌رود، ده تومان و صدتومان و هزار تومان نیست، گاهی دین از دست می‌رود! گاهی مسائل عمده از دست می‌رود! لذا در روابط اجتماعی، در کارهای بزرگ، بالخصوص در کارهای مملکتی، در کارهای سیاسی، در کارهای گروهی، در کارهای مربوط به تبلیغات دینی، باید خیلی مراقبت کرد که صفا و صداقت حاکم باشد نه مکر و خدعه. فرمود: فإنّی سمعتُ جبرئیل«علیه‌السلام»، پیغمبر فرمودند: از جبرئیل شنیدم که یقول: إنّ المکرَ و الخدیعةَ فی النار، مکر و فریب در آتش است. مکر در آتش است؛ یعنی آن کسی که متلبّس به این مبدأ اشتقاق است، متلبّس به این صفت است و دارای این عنوان است، جای این فرد درون آتش است. جامعۀ اسلامی جامعه‌ای است که انسان را از آتش دور می‌کند، پس نمی‌تواند با مکر و فریب سازگار باشد. این معنا را هم در رفتار خودمان بایستی رعایت کنیم، هم در نصایحی که به این و آن می‌کنیم، در نظر بگیریم.[1] امالی، صفحۀ 344 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: بندگانن شایسته خدا پنج خصوصیت دارند: خصوصیت اول : اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند. خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود. یکی از آفات انسان این است که مراقبت بر رفتار خود نداشته باشد و نسبت به اعمالِ بد خود بی‌تفاوت باشد. بر عکس، مواظبت بر رفتار و تذکّر هنگام برخورد با بدیها، از صفات متّقین است. خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند. خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب  خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند و صبور هستند. یعنی در مسیری که حرکت می‌کنند هیچ مانعی آنان را وادار به توقّف یا برگشت نکند. خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده  و خطاکار را می‌بخشند. یعنی مراد خشم در زندگی روزمرّه و ارتباط شخصی با دیگران است که عفو می‌کنند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی همه مسافرین اسلام خصوصا زائرین امام رضا علیه السلام صلوات متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 166، 1380/10/30 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): و سُئل عن خیار العِباد؟ فقال(علیه‌السلام): الذین إذا أحسنوا استَبشَروا، و إذا أساءوا استَغفروا، و إذا اُعطوا شَکَروا، و إذا ابتُلوا صَبروا، و إذا غَضِبوا عَفَوا. (تحف العقول، صفحۀ 445)بندگان شایستۀ خدا پنج خصلت دارند: 1- هنگامی که کار نیکوئی انجام می‌دهند، خشنود می‌شوند. 2- اگر کردار بدی از آنان سر زند، توبه و استغفار می‌نمایند. یکی از آفات انسان این است که مراقبت بر رفتار خود نداشته باشد و نسبت به اعمالِ بد خود بی‌تفاوت باشد. بر عکس، مواظبت بر رفتار و تذکّر هنگام برخورد با بدیها، از صفات متّقین است: «انّ الذین اتقوا إذا مسّهم طائف مِن الشیطان تَذکروا»[1]. 3- هنگامی که نعمتی از خدا یا محبّتی از انسانها به او می‌رسد، تشکّر و سپاسگذاری می‌نمایند. 4- در هنگام بروز حوادث و بلایا، صابر و مقاوم می‌باشند، یعنی در مسیری که حرکت می‌کنند هیچ مانعی آنان را وادار به توقّف یا برگشت نکند.5- هنگام خشم و غضب، عفو و گذشت دارند. البته غیر از موارد غضب الله و فی الله است، بلکه مراد خشم در زندگی روزمرّه و ارتباط شخصی با دیگران است که عفو می‌کنند @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه در روایتی به شیعیانشان سفارش می کنند صدق در گفتار داشته باشند که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام دروغ یاد آوری می کنم: 1.دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعده‌ای بدهد که  همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.رساله اموزشی درس 21 2.دروغ تنها با زبان نیست بلکه اگر کسی دروغی را بنویسید یا اشاره کند یا از طریق شبکه های مجازی انتشار دهد، نیز حرام است.رساله اموزشی درس 21 3.اگر فرد خبری خلاف واقع ‌بدهد و مقصودش از آن خبر این باشد که افراد را بخنداند (دروغ به شوخی) چنانچه از قرائن و شواهد مانند نوع کلام یا رفتار یا حالت فرد، شوخی بودن آن معلوم نباشد، حرام است.رساله آموزشی درس 21 و رساله جامع ج 2  م 468(جهت اطلاع به نظر ایت الله سیستانی: اگر معلوم هم باشد به گونه‌ای که طرف مقابل، متوجّه شود که گوینده، قصد جدّی و حقیقی ندارد، بنابر احتیاط واجب جایز نمی‌باشد.) 4.اگر کسی مطلبی را به جهت مبالغه بیان کند مثلا بگوید: "من هزار مرتبه به فلانی تذکّر داده‌‌ام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفته‌‌ام.دروغ محسوب نمی شود.رساله آموزشی، امام خامنه ای درس 21 در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل فرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. یکی از گناهان کبیره ربا دادن و ربا گرفتن است، در این باره به چند نکته اشاره می کنم: از جهت شرعی به هر سودی یا درصدی، ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا  در یکی از سه موردی که عرض می کنم، وجود دارد و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد بلکه اگر سودی بر اساس قرارداد شرعی بدست آید حلال است و ربا محسوب نمی شود و برای اینکه معاملات و درامدها آلوده به ربا نشود حتما باید احکام ربا و کسب فراگرفته شود. مورد اول از ربا : ربای قرضی یعنی انسان مالی را به عنوان قرارداد قرض بدهد و در ضمن قرض شرط سود کند. (تحریر کتاب قرض م9 ، منهاج الصالحین ج2 م1011) مورد دوم: ربای معاملی یعنی اینکه جنسی را که در بازار به وزن(وزن یا پیمانه) خرید و فروش می شود به مثل خودش ولی با زیاده خرید و فروش کنند. مثلا ده کیلو برنج ایرانی را در مقابل بیست کیلو برنج پاکستانی معاوضه کنند. البته اگر دو معامله مستقل انجام گیرد اشکالی ندارد یعنی ده کیلو برنج ایرانی در برابر مبلغی فروخته شود و سپس بیست کیلو برنچ پاکسانی در برابر همان مبلغ خریداری شود. (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ، منهاج الصالحین ج2 ص72) مورد سوم: ربای جاهلی. مطابق نظر امام خامنه ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکارش برای پرداخت بدهی مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی و اضافه ای را از او مطالبه  کند.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت .امام رضا علیه  السلام در روایتی می فرمایند: کمال ایمان مومن به سه چیز بستگی دارد که این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: اول: سُنّة مِن ربّه. فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر. سنّت و روشی از خدای متعال که آن رازداری است. رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. دوم: سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله). و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس. سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که آن مدارا با مردم است. همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. سوم: سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام) که آن صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات است که یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. و اگر صبر نکنیم، در راهی  که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم و روش اولیاء خدا هم در برابر مشکلات و سختی ها و مضیقه های زندگی صبر و استقامت بوده است.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال ما به اخلاق رضوی مزین گرداند به برکت صلوات   متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 165، 1380/10/25 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): قال الرّضا(علیه‌السلام): لایکون المؤمن مؤمناً حتی تکون فیه ثلاثُ خصالٍ: سُنّة مِن ربّه و سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)؛ فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر، و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. (تحف العقول، صفحۀ 442) کمال ایمان مؤمن به سه چیز بستگی دارد، این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: 1- سنّت و روشی از خدای متعال. 2- سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله). 3- سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام).مؤمن کسی است که رازداری را از خدای متعال و مدارای با مردم را از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات را از ولیّ خدا آموخته باشد و این صفات حمیده را در زندگیِ خود، در رفتار خود پیاده نماید. رازداری: رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف، فرقی نمی‌کند. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. مداراة: همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. صبر: صبر و استقامت و ایستادگی هم یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. اگر صبر نکنیم، در راهیی که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم- اولیاء خدا در برابر مضیقه‌های مالی، سیاسی مقاومت و استقامت می‌کنند- رعایت خصلتهای پسندیدۀ رازداری و مدارا و صبر و استقامت که آدمی را به مقام عالی انسانی می‌رساند. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند حضرت عیسی به نزدیکان خود توصیه می فرمود:   بخش اول حدیث : لا تَأسَوا على ما فاتَكُم مِن دُنياكُم إذا سَلِمَ دِينُكُم. : وقتی دینتان سالم است، آنچه از دنیا از دست دادید یا بدست نیاوردید، این شما را متأسف نکند. مثلا اگر شخصی مایل به یک مقامی یا مالی بود و به آن نرسید، افسوس نخورد. همۀ خیر و سعادت بشر در همین کلمه است. علّت هم معلوم است، علّت این است که زندگیِ ما به دو قسمت  تقسیم شده است؛ یک قسمتِ کوتاهِ مختصر که همین دنیای مادّی است. یک قسمت هم، آن قسمتِ اصلی زندگی است که طولانی و ابدی است. و «إنّ الدار الآخرة لهی الحَیَوان لو کانوا یعلمون»[1]، زندگیِ واقعی آنجاست. وقتی دین سالم بود، آن قسمتِ اصلی زندگی سالم است. وقتی دین سالم نبود، آن بخش عمده و اصلی، آن سرمایۀ اصلی از دست رفته است. بخش دوم حدیث:درباره اهل دنیای اینگونه حضرت توصیف می کنند: كما لا يَأسى أهلُ الدنيا على ما فاتَهُم مِن دِينِهِم إذا سَلِمَتْ دُنياهُم. اهل دنیا درست به عکس است، هر چه از دینشان از دستشان برود، ناراحتشان نمی‌کند! نگرانشان نمی‌کند وقتی دنیایشان سالم و کامل است. پول داشته باشد، زندگی راحتی داشته باشید، عیش داشته باشد، عزّت داشته باشد کافی است دیگر نماز و تقرب الی الله و اخلاص و خصویات دیگر دینداری اهمیتی برایش ندارد.  طبق این حدیث شریف: معیار برای شناخت اهل دین و اهل دنیا این است که: اهل دنیا آن کسانی‌اند که اگر دینشان از دستشان رفت، وقتی دنیایشان محفوظ است، خیلی نگران نمی‌شوند، ناراحت نمی‌شوند. اهل دین در مقابل اینگونه نیستند و دینشان اولویت دارد. این یک توصیۀ بسیار مهم و حکمت بسیار عظیمی است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً  مسألة 44- درس 166 جلسه 166، یک شنبه 1395/7/25 حدیث : عن الحسن بن علیٍّ الخَزّاز، که ثقه است. این روایت از لحاظ سند، روایت معتبری است. قال: سمعتُ اباالحسن الرضا«علیه‌السلام» یقول: قال عیسیَ بنُ مریم«علیه‌السلام» للحواریّین: یا بنی اسرائیل! لاتأسَوا علی ما فاتَکم مِن دنیاکم اذا سَلِمَ دینُکم. حواریّین، آن نزدیکانند، از همۀ آحاد بنی اسرائیل در آن زمان که در شهرها پراکنده بودند و حضرت  سراغ اینها می‌رفتند، اینها آن جمعِ نزدیکِ به حضرت بودند، بهترین توصیه‌ها و عالی‌ترین حکمتها به اینها گفته می‌شد. به این حواریین فرمودند: وقتی دینتان سالم است، آنچه از دنیا از دست دادید یا بدست نیاوردید، این شما را متأسف نکند! همۀ خیر و سعادت بشر در همین کلمه است. اگر به یک مقامی مایل بودید برسید، نرسیدید؛ به یک عنوانی مایل بودید نائل بشوید، چه عنوان دینی و معنوی مثلاً مجتهد بشوید، مرجع تقلید بشوید؛ چه عنوان دنیایی، مدیر بشوید، رئیس بشوید. دلتان می‌خواست اینطوری بشوید، و نشدید. دلتان می‌خواست فلان‌طور خانه‌ای، مال و منالی داشته باشید، نشد. اینها همه‌اش دنیاست، یعنی همان زینتها و زیورها و خوشی‌ها و زیبائی‌های دنیاست. خیلی‌هایش چنانچه با گناه بدست نیاید، چیزهای خوبی است. اما بدستتان نیامد! این، شما را متأسف نکند. وقتی دینتان را توانستید نگه دارید، فوتِ این چیزها شما را ناراحت نکند. به نظر بنده همۀ حکمتِ انبیاء در همین یک جمله است. این را اگر بتوانیم عمل بکنیم، سعادت در همین است. علّت هم معلوم است، علّت این است که زندگیِ ما تقسیم شده است به دو قسمت؛ یک قسمتِ کوتاهِ مختصر که همین دنیای مادّی است. یک قسمت هم، آن قسمتِ اصلی زندگی است که طولانی و ابدی است. و «إنّ الدار الآخرة لهی الحَیَوان لو کانوا یعلمون»[1]، زندگیِ واقعی آنجاست. آن، زندگیِ اخروی است. وقتی دین سالم بود، آن قسمتِ اصلی زندگی سالم است. وقتی دین سالم نبود، آن بخش عمده و اصلی، آن سرمایۀ اصلی، آن ربح اصلی از دست رفته است ولو یک تکۀ کوچکی هم نصیب انسان بشود.
نقطۀ مقابل اهلِ دین اهل دنیایند، می‌فرماید: کَما لایَأسَی اهلُ الدنیا علی ما فاتَهم مِن دینِهم اذا سَلِم دنیاهم، اهل دنیا درست به عکس است، هر چه از دینشان از دستشان برود، ناراحتشان نمی‌کند! نگرانشان نمی‌کند وقتی دنیایشان سالم و کامل است و در اختیار است. پول داشته باشیم، راحت داشته باشیم، عیش داشته باشیم، عزّت داشته باشیم، نماز نشد، روزه نشد، تقرّب نشد، اخلاص نشد، خصوصیاتِ دیگری که برای دین‌داری لازم است، نشد، نشد! اهل دنیا اینطوری‌اند. پس معیار برای شناخت اهل دین و اهل دنیا این است که: اهل دنیا آن کسانی‌اند که اگر دینشان از دستشان رفت، وقتی دنیایشان محفوظ است، خیلی نگران نمی‌شوند، ناراحت نمی‌شوند. اهل دین به عکس‌اند. این، یک توصیۀ بسیار مهم و حکمت بسیار عظیمی است.[2] امالی، صفحۀ 585 @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از نعمتهایی که نصیب شما عزیزان شده است، نعمت زیارت امام مهربانی ها حضرت رضا علیه السلام هست و باور ما این است سخن ما را می‌شنود، حضور ما را میبیند، شخص ما را میبیند و به زائر خودشان توجه دارند و هر کس از شماها که صدای منو را می شنوید به یک شکلی از عنایت حضرتش بهره مند شدند، لذا شایسته است به بهترین شکل و ادب در محضر امام رضا علیه السلام حاضر شویم که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت یاد آوری می کنم: یکی از آدابی که سفارش شده است در اطراف مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام از بلند کردن صدا پرهیز کنیم تا مزاحم حضور قلب و توجه زائر و اذیتش نشود حتی اگر از درخواست یا فرستادن صلوات با صدای بلند پرهیز شود. بانوان و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا در کنار مضجع نورانی با لباس و پوشش شرعی و مناسب با بارگاه نورانی حضرت رضا علیه السلام حاضر شوند. متاسفانه برخی اوقات گزارش می دهند بانوان با ناخن مصنوعی یا با مژه مصنوعی به حرم مشرف می شوند در حالی که باید توجه بانوان محترم داشته باشند کسی که ناخن مصنوعی یا مژه مصنوعی دارد با توجه به امکان جدا سازی آن و جدا نکردن آن توسط فرد، توقفش زیر گنبد و مساجد حرام شرعا جایز نمی باشد و همچنین پوشش اینگونه زینها و آرایشها از نامحرم واجب است، و حضور با این اوصاف شایسته مقام امام علیه السلام نمی باشد. انجام زیارت و نماز زیارت به نیابت از دیگران پسندیده است و حتما یادمان نرود که زیارت مختصری به نیابت از شهدا و امام شهدا و همچنین حاج قاسم عزیز انجام دهیم. و حداقل زیارت عرض سلامی به نیت زیارت در کنار حرم امام علیه السلام است. بعضی‌ها خیال میکنند جهت قبولی زیارت باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمیشود، میخواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است. خداوند زیارت همه زائرین را مورد قبول خودش قرار دهد به برکت صلوات @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی درباره آٍثار پرداخت خمس می فرمایند: فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَ ا‌تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم. پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (عوالی‌اللئالی،ج‌3،127)  یکی از انفاقهای واجب خمس است و شخصی که خمس می دهد علاوه بر اینکه ثواب انفاق در راه خدا نصیبش می شود، عمل به تکلیف واجب هم می کند. که باید توجه داشت صدقات و انفاقهای مستحبی جایگزین پرداخت خمس نمی شود لذا به جهت اهمیت چند نکته را یادآوری میکنم: 1.پرداخت خمس در سررسید سال خمسی واجب فوری است و تاخیر آن بدون مجوز شرعی حرام است و کنار گذاشتن خمس کفایت از وظیفه نمی کند. 2.افرادی که تا الان خمس اموالشان را محاسبه نکرده اند بهترین گزینه برای انجام وظیفه، مراجعه به دفتر مرجع تقلید است تا سال خمسی تعیین و نسبت به خمس اموال گذشته تعیین تکلیف شود. 3.اگر فرد در سررسید سال خمسی از مواد مصرفی یا حقوق چیزی اضافه آمده است، باید خمسش محاسبه شود و ممکن است با محاسبه شرعی خمس به موجودی مذکور خمس تعلق نگیرد لذا برای محاسبه خمس به افرادی که در زمینه محاسبه خمس اموال اطلاع کافی دارند، مراجعه شود. 4.داشتن بدهکاری مجوزی برای عدم پرداخت خمس نیست مثلا فردی که بدهکاری او مربوط به سالهای گذشته است، اجمالا نمی تواند مبلغ بدهی کاری را از موجودی کم کند و خمس پرداخت نکند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق انجام تکالیف الهی را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک دهه کرامت. یکی از نکاتی که در زیارتها بخصوص زیارت جامعه کبیره خطاب به امام رضا علیه السلام شهادت می دهیم این است امام علیه السلام شخصیتی است که اهل امربه معروف و نهی از منکر بوده است در این زمینه چند نکته را اشاره می کنم: 1.    امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است. 2.    یکی از وظایف مومنین این است که از امرین به معروف حمایت کنند خواهشا کسی که به یک گناهی و خطایی تذکر می دهد پشتیبانی و حمایت شود. 3.    عزیزان زائرین عزیز امر به معروف فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: الف: نیکی و بدی، همچنان نیکی و بدی می ماند. ب: وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‌خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیر مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامه‌ی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.(بیانات حضرت آقا) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق احیاء وعمل به وظیفه مهم امر به معروف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi