eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت .امام رضا علیه  السلام در روایتی می فرمایند: کمال ایمان مومن به سه چیز بستگی دارد که این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: اول: سُنّة مِن ربّه. فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر. سنّت و روشی از خدای متعال که آن رازداری است. رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. دوم: سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله). و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس. سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که آن مدارا با مردم است. همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. سوم: سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام) که آن صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات است که یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. و اگر صبر نکنیم، در راهی  که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم و روش اولیاء خدا هم در برابر مشکلات و سختی ها و مضیقه های زندگی صبر و استقامت بوده است.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال ما به اخلاق رضوی مزین گرداند به برکت صلوات   متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 165، 1380/10/25 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): قال الرّضا(علیه‌السلام): لایکون المؤمن مؤمناً حتی تکون فیه ثلاثُ خصالٍ: سُنّة مِن ربّه و سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)؛ فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر، و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. (تحف العقول، صفحۀ 442) کمال ایمان مؤمن به سه چیز بستگی دارد، این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: 1- سنّت و روشی از خدای متعال. 2- سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله). 3- سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام).مؤمن کسی است که رازداری را از خدای متعال و مدارای با مردم را از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات را از ولیّ خدا آموخته باشد و این صفات حمیده را در زندگیِ خود، در رفتار خود پیاده نماید. رازداری: رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف، فرقی نمی‌کند. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. مداراة: همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. صبر: صبر و استقامت و ایستادگی هم یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. اگر صبر نکنیم، در راهیی که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم- اولیاء خدا در برابر مضیقه‌های مالی، سیاسی مقاومت و استقامت می‌کنند- رعایت خصلتهای پسندیدۀ رازداری و مدارا و صبر و استقامت که آدمی را به مقام عالی انسانی می‌رساند. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند حضرت عیسی به نزدیکان خود توصیه می فرمود:   بخش اول حدیث : لا تَأسَوا على ما فاتَكُم مِن دُنياكُم إذا سَلِمَ دِينُكُم. : وقتی دینتان سالم است، آنچه از دنیا از دست دادید یا بدست نیاوردید، این شما را متأسف نکند. مثلا اگر شخصی مایل به یک مقامی یا مالی بود و به آن نرسید، افسوس نخورد. همۀ خیر و سعادت بشر در همین کلمه است. علّت هم معلوم است، علّت این است که زندگیِ ما به دو قسمت  تقسیم شده است؛ یک قسمتِ کوتاهِ مختصر که همین دنیای مادّی است. یک قسمت هم، آن قسمتِ اصلی زندگی است که طولانی و ابدی است. و «إنّ الدار الآخرة لهی الحَیَوان لو کانوا یعلمون»[1]، زندگیِ واقعی آنجاست. وقتی دین سالم بود، آن قسمتِ اصلی زندگی سالم است. وقتی دین سالم نبود، آن بخش عمده و اصلی، آن سرمایۀ اصلی از دست رفته است. بخش دوم حدیث:درباره اهل دنیای اینگونه حضرت توصیف می کنند: كما لا يَأسى أهلُ الدنيا على ما فاتَهُم مِن دِينِهِم إذا سَلِمَتْ دُنياهُم. اهل دنیا درست به عکس است، هر چه از دینشان از دستشان برود، ناراحتشان نمی‌کند! نگرانشان نمی‌کند وقتی دنیایشان سالم و کامل است. پول داشته باشد، زندگی راحتی داشته باشید، عیش داشته باشد، عزّت داشته باشد کافی است دیگر نماز و تقرب الی الله و اخلاص و خصویات دیگر دینداری اهمیتی برایش ندارد.  طبق این حدیث شریف: معیار برای شناخت اهل دین و اهل دنیا این است که: اهل دنیا آن کسانی‌اند که اگر دینشان از دستشان رفت، وقتی دنیایشان محفوظ است، خیلی نگران نمی‌شوند، ناراحت نمی‌شوند. اهل دین در مقابل اینگونه نیستند و دینشان اولویت دارد. این یک توصیۀ بسیار مهم و حکمت بسیار عظیمی است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً  مسألة 44- درس 166 جلسه 166، یک شنبه 1395/7/25 حدیث : عن الحسن بن علیٍّ الخَزّاز، که ثقه است. این روایت از لحاظ سند، روایت معتبری است. قال: سمعتُ اباالحسن الرضا«علیه‌السلام» یقول: قال عیسیَ بنُ مریم«علیه‌السلام» للحواریّین: یا بنی اسرائیل! لاتأسَوا علی ما فاتَکم مِن دنیاکم اذا سَلِمَ دینُکم. حواریّین، آن نزدیکانند، از همۀ آحاد بنی اسرائیل در آن زمان که در شهرها پراکنده بودند و حضرت  سراغ اینها می‌رفتند، اینها آن جمعِ نزدیکِ به حضرت بودند، بهترین توصیه‌ها و عالی‌ترین حکمتها به اینها گفته می‌شد. به این حواریین فرمودند: وقتی دینتان سالم است، آنچه از دنیا از دست دادید یا بدست نیاوردید، این شما را متأسف نکند! همۀ خیر و سعادت بشر در همین کلمه است. اگر به یک مقامی مایل بودید برسید، نرسیدید؛ به یک عنوانی مایل بودید نائل بشوید، چه عنوان دینی و معنوی مثلاً مجتهد بشوید، مرجع تقلید بشوید؛ چه عنوان دنیایی، مدیر بشوید، رئیس بشوید. دلتان می‌خواست اینطوری بشوید، و نشدید. دلتان می‌خواست فلان‌طور خانه‌ای، مال و منالی داشته باشید، نشد. اینها همه‌اش دنیاست، یعنی همان زینتها و زیورها و خوشی‌ها و زیبائی‌های دنیاست. خیلی‌هایش چنانچه با گناه بدست نیاید، چیزهای خوبی است. اما بدستتان نیامد! این، شما را متأسف نکند. وقتی دینتان را توانستید نگه دارید، فوتِ این چیزها شما را ناراحت نکند. به نظر بنده همۀ حکمتِ انبیاء در همین یک جمله است. این را اگر بتوانیم عمل بکنیم، سعادت در همین است. علّت هم معلوم است، علّت این است که زندگیِ ما تقسیم شده است به دو قسمت؛ یک قسمتِ کوتاهِ مختصر که همین دنیای مادّی است. یک قسمت هم، آن قسمتِ اصلی زندگی است که طولانی و ابدی است. و «إنّ الدار الآخرة لهی الحَیَوان لو کانوا یعلمون»[1]، زندگیِ واقعی آنجاست. آن، زندگیِ اخروی است. وقتی دین سالم بود، آن قسمتِ اصلی زندگی سالم است. وقتی دین سالم نبود، آن بخش عمده و اصلی، آن سرمایۀ اصلی، آن ربح اصلی از دست رفته است ولو یک تکۀ کوچکی هم نصیب انسان بشود.
نقطۀ مقابل اهلِ دین اهل دنیایند، می‌فرماید: کَما لایَأسَی اهلُ الدنیا علی ما فاتَهم مِن دینِهم اذا سَلِم دنیاهم، اهل دنیا درست به عکس است، هر چه از دینشان از دستشان برود، ناراحتشان نمی‌کند! نگرانشان نمی‌کند وقتی دنیایشان سالم و کامل است و در اختیار است. پول داشته باشیم، راحت داشته باشیم، عیش داشته باشیم، عزّت داشته باشیم، نماز نشد، روزه نشد، تقرّب نشد، اخلاص نشد، خصوصیاتِ دیگری که برای دین‌داری لازم است، نشد، نشد! اهل دنیا اینطوری‌اند. پس معیار برای شناخت اهل دین و اهل دنیا این است که: اهل دنیا آن کسانی‌اند که اگر دینشان از دستشان رفت، وقتی دنیایشان محفوظ است، خیلی نگران نمی‌شوند، ناراحت نمی‌شوند. اهل دین به عکس‌اند. این، یک توصیۀ بسیار مهم و حکمت بسیار عظیمی است.[2] امالی، صفحۀ 585 @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از نعمتهایی که نصیب شما عزیزان شده است، نعمت زیارت امام مهربانی ها حضرت رضا علیه السلام هست و باور ما این است سخن ما را می‌شنود، حضور ما را میبیند، شخص ما را میبیند و به زائر خودشان توجه دارند و هر کس از شماها که صدای منو را می شنوید به یک شکلی از عنایت حضرتش بهره مند شدند، لذا شایسته است به بهترین شکل و ادب در محضر امام رضا علیه السلام حاضر شویم که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت یاد آوری می کنم: یکی از آدابی که سفارش شده است در اطراف مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام از بلند کردن صدا پرهیز کنیم تا مزاحم حضور قلب و توجه زائر و اذیتش نشود حتی اگر از درخواست یا فرستادن صلوات با صدای بلند پرهیز شود. بانوان و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا در کنار مضجع نورانی با لباس و پوشش شرعی و مناسب با بارگاه نورانی حضرت رضا علیه السلام حاضر شوند. متاسفانه برخی اوقات گزارش می دهند بانوان با ناخن مصنوعی یا با مژه مصنوعی به حرم مشرف می شوند در حالی که باید توجه بانوان محترم داشته باشند کسی که ناخن مصنوعی یا مژه مصنوعی دارد با توجه به امکان جدا سازی آن و جدا نکردن آن توسط فرد، توقفش زیر گنبد و مساجد حرام شرعا جایز نمی باشد و همچنین پوشش اینگونه زینها و آرایشها از نامحرم واجب است، و حضور با این اوصاف شایسته مقام امام علیه السلام نمی باشد. انجام زیارت و نماز زیارت به نیابت از دیگران پسندیده است و حتما یادمان نرود که زیارت مختصری به نیابت از شهدا و امام شهدا و همچنین حاج قاسم عزیز انجام دهیم. و حداقل زیارت عرض سلامی به نیت زیارت در کنار حرم امام علیه السلام است. بعضی‌ها خیال میکنند جهت قبولی زیارت باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمیشود، میخواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است. خداوند زیارت همه زائرین را مورد قبول خودش قرار دهد به برکت صلوات @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی درباره آٍثار پرداخت خمس می فرمایند: فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم وَ تَمحِیصُ ذُنُوبِکُم وَ مَ ا‌تَمهَدُونَ لِأنفُسِکُم یَومَ فَاقَتِکُم. پرداخت خمس کلید روزی شما و باعث پاک شدن گناهانتان و ذخیره‌ای برای روز قیامتتان است. (عوالی‌اللئالی،ج‌3،127)  یکی از انفاقهای واجب خمس است و شخصی که خمس می دهد علاوه بر اینکه ثواب انفاق در راه خدا نصیبش می شود، عمل به تکلیف واجب هم می کند. که باید توجه داشت صدقات و انفاقهای مستحبی جایگزین پرداخت خمس نمی شود لذا به جهت اهمیت چند نکته را یادآوری میکنم: 1.پرداخت خمس در سررسید سال خمسی واجب فوری است و تاخیر آن بدون مجوز شرعی حرام است و کنار گذاشتن خمس کفایت از وظیفه نمی کند. 2.افرادی که تا الان خمس اموالشان را محاسبه نکرده اند بهترین گزینه برای انجام وظیفه، مراجعه به دفتر مرجع تقلید است تا سال خمسی تعیین و نسبت به خمس اموال گذشته تعیین تکلیف شود. 3.اگر فرد در سررسید سال خمسی از مواد مصرفی یا حقوق چیزی اضافه آمده است، باید خمسش محاسبه شود و ممکن است با محاسبه شرعی خمس به موجودی مذکور خمس تعلق نگیرد لذا برای محاسبه خمس به افرادی که در زمینه محاسبه خمس اموال اطلاع کافی دارند، مراجعه شود. 4.داشتن بدهکاری مجوزی برای عدم پرداخت خمس نیست مثلا فردی که بدهکاری او مربوط به سالهای گذشته است، اجمالا نمی تواند مبلغ بدهی کاری را از موجودی کم کند و خمس پرداخت نکند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق انجام تکالیف الهی را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک دهه کرامت. یکی از نکاتی که در زیارتها بخصوص زیارت جامعه کبیره خطاب به امام رضا علیه السلام شهادت می دهیم این است امام علیه السلام شخصیتی است که اهل امربه معروف و نهی از منکر بوده است در این زمینه چند نکته را اشاره می کنم: 1.    امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است. 2.    یکی از وظایف مومنین این است که از امرین به معروف حمایت کنند خواهشا کسی که به یک گناهی و خطایی تذکر می دهد پشتیبانی و حمایت شود. 3.    عزیزان زائرین عزیز امر به معروف فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: الف: نیکی و بدی، همچنان نیکی و بدی می ماند. ب: وقتی در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‌خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیر مؤمنان - با آن قدرت و عظمت - در ادامه‌ی این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.(بیانات حضرت آقا) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق احیاء وعمل به وظیفه مهم امر به معروف را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِيَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَيهِم . با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب می‌نماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید». چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.شکر نعمت مرکب از سه بخش است: اول: شناختن نعمت و توجه پیدا كردن به آن است.  یکی از آفتهای ما انسانها این است که به نعمت توجه نمی‌كنیم؛ نعمت سلامت را ‌جز بعد از مریض شدن و ناقص‌العضو شدن نمی‌فهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمی‌دهیم؛ نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمی‌فهمیم. مردم كوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، كه حجاج بالای سرشان آمد. بخش دوم شکر نعمت: این است که نعمت را از خدا بداند سوم: در جای خود مصرف کردن و درست مصرف کردن است.  2.اگر شکر نعمت بدرستی انجام نگیرد، همین نعمت وبال انسان می شود به تعبیر امروزی فرصت تبدیل به تهدید  می شود.مانند پدری که سرمایه ای را در اختیار فرزندش می گذارد چنانچه از این سرمایه بدرستی استفاده نکند بلکه در راه انحراف استفاده کند، فرصت تبدیل به تهدید می شود. 3.خصوصیت شکر این است که انسان را متوجه خدا می کند و ذکر او را در دل انسان زنده می کند و هچنین فایده مهم شکر این است که به انسان صبر می دهد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند ما را شاکر نعمت ولایت قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 170، 1380/11/8 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام) لعلی بن شعیب: یا علیّ! أحسنوا جوار النعم فإنّها وحشیة ما نأت عن قوم فعادت إلیهم. (تحف العقول، صفحۀ 448) با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب می‌نماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید». و اگر نعمتها از جامعۀ انسانی گرفته شد، برگشت آنها بسیار مشکل است. علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «قَلّ ما أدبر شیءٌ فأقبل». یکی از نِعَم بزرگ الهی در زمان ما، اقبال و توجّه مردم به دین است که باید قدر آن را دانست، اگر بی‌توجّهی کنیم در اثر ناسپاسی ما این نعمت بزرگ از ما سلب خواهد شد و به آسانی برنمی‌گردد. المسألة التاسعة: سب المؤمن جلسه 212، 1386/11/21 حدیث اخلاقی « فی الکافی و التهذیب عن الصادق (ع) انّ الله تعالی انعم علی قوم فلم یشکروا فصارت علیهم و بالاً و ابتلی قوما بالمصائب فصبروا ، فصارت علیهم نعمةً» گاهی خداوند متعال به مردمی نعمتی می‌دهد، مثلاً ثروت زیادی یا موقعیّت سیاسی اجتماعی جهانی به آنها عطا می‌کند ، ستعدادهایی به آنها می‌دهد ، نعمتهای گوناگونی که خدای متعال به یک قومی و یک ملتی می‌بخشد آنها شکر گذاری نمی‌کنند ، این نعمت به وبال ، به وزر ، تبدیل می‌شود ، به تعبیر رائج این روزها فرصتی است که تبدیل می‌شود به تهدید . چه طور شکر نمی‌کنند ؟ این نعمت را از خدا نمی‌دانند توجه نمی‌کنند که این نعمت ، نعمتِ خداست ، آن را در جای خود مصرف نمی‌کنند ، در مورد آن اسراف می‌ورزند ، آن نعمت را در واقع تضییع می‌کنند ، خود این نعمت برای آنها می‌شود وبال یعنی غرور ناشی از نعمت برای آنها می‌ماند ،‌ امّا منافع ناشی از آن نعمت برای آنها باقی نمی‌ماند . فرض بفرمائید خدای متعال به یک ملتی نفت عنایت می‌فرماید که یک نعمتِ زیر زمینی است ، شکر این نعمت به این است که آن را درست بشناسند ، از خدا بندانند آن را درست مصرف کنند ، اینکارها را نمی‌کنند ، چنانچه در کشورهای نفت خیز از جمله کشور ما اتفاق افتاد ، دشمنان را ، بیگانگان را مسلط کردند ، پولش را هدر دادند ، درآمدهایش را به نا حقّ بین غیر مستحقین تقسیم کردند ؟ خود این نفت شد مایة وبال ! بر اثر عدم شکر
نعمت . که شکر نعمت شناختن نعمت است اوّلاً ، از خدا دانستن آن است ، ثانیاً ، در جای خود مصرف کردن است ، ثالثاً ، شکر نعمت مرکب از این سه چیز است .  ................................ «شكر» چیست؟ شكر، چند پایه‌ی اصلی دارد: اول، شناختن نعمت و توجه پیدا كردن به آن است. آفتِ اول ما این است كه به نعمت توجه نمی‌كنیم؛ نعمت سلامت را ‌جز بعد از مریض شدن و ناقص‌العضو شدن نمی‌فهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمی‌دهیم؛ اشكال كار این است. نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمی‌فهمیم. مردم كوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، كه حجاج بالای سرشان آمد؛ مردم مدینه نعمت وجود امیرالمؤمنین و امام حسن را آن روز فهمیدند، كه مسلم‌بن‌عقبه بالای سرشان آمد، قتل‌عامشان كرد، زنهاشان را بی‌ناموس كرد، بعد هم گفت همه‌تان باید اقرار كنید كه برده‌ی یزید هستید. مردم یكی یكی آمدند و جلویش اقرار كردند و هر كس اقرار نكرد، گردنش را زد. آن مردم، آن وقت فهمیدند كه حكومت امیرالمؤمنین و حكومت امن و امان و حكومت احترام و تكریمِ به مردم در دورانِ قبل، چقدر ارزش داشته است.۱۳۸۵/۰۳/۲۹ بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ........................................ خودِ شکر، یک نعمت است. اولاً، وقتی شکر کردید، این شکر موجب ذکر می‌شود؛ متوجه خدا می‌شوید؛ خود شکر انسان را ذاکر می‌کند. ثانیاً، شکر به ما صبر می‌دهد.۱۳۸۵/۰۳/۲۹ بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت .امام رضا علیه  السلام در روایتی می فرمایند: کمال ایمان مومن به سه چیز بستگی دارد که این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: اول: سُنّة مِن ربّه. فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر. سنّت و روشی از خدای متعال که آن رازداری است. رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. دوم: سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله). و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس. سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که آن مدارا با مردم است. آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. سوم: سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام) که آن صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات است که یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. و اگر صبر نکنیم، در راهی  که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم و روش اولیاء خدا هم در برابر مشکلات و سختی ها و مضیقه های زندگی صبر و استقامت بوده است.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال ما به اخلاق رضوی مزین گرداند به برکت صلوات   متن اصلی: شروط معتبر در قصاص الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً جلسه 165، 1380/10/25 من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): قال الرّضا(علیه‌السلام): لایکون المؤمن مؤمناً حتی تکون فیه ثلاثُ خصالٍ: سُنّة مِن ربّه و سُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و سُنّة من ولیّه(علیه‌السلام)؛ فأمّا السُنّة مِن ربّه فکتمانُ السِّر، و أمّا السُنّة مِن نبیّه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فمُداراة النّاس، و أمّا السُنّة مِن ولیّه(علیه‌السلام) فالصَّبر فی البأساء و الضَّرّاء. (تحف العقول، صفحۀ 442) کمال ایمان مؤمن به سه چیز بستگی دارد، این سه اصل و سه سنّت از اصول و سنّتهای تربیتی اسلام است: 1- سنّت و روشی از خدای متعال. 2- سنّت و روشی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله). 3- سنّت و روشی از امام(علیه‌السلام).مؤمن کسی است که رازداری را از خدای متعال و مدارای با مردم را از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صبر و استقامت در برابر گرفتاریها و مشکلات را از ولیّ خدا آموخته باشد و این صفات حمیده را در زندگیِ خود، در رفتار خود پیاده نماید. رازداری: رازداری نوعی امانتداری است، باید حیثیت و آبروی مؤمنین را حفظ کنیم؛ چه راز خود و چه راز عمومی، چه اسرار مملکت و چه اسرار دستگاههای مختلف، فرقی نمی‌کند. اگر ملاحظه کنید، می‌بینید بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما از همین پرده‌دری‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شروع می‌شود. مداراة: همیشه منافق و یا آدم ضعیف الایمان هم میان جامعه یافت می‌شود، باید با چنین کسی مدارا کرد. این به معنای اعتماد در کارهای مهم به او نیست ولی باید حقوق او را محترم شمرد و با او زندگی کرد. صبر: صبر و استقامت و ایستادگی هم یکی از مهمترین مسائل تربیتی است. اگر صبر نکنیم، در راهیی که در پیش گرفته‌ایم متوقّف می‌شویم- اولیاء خدا در برابر مضیقه‌های مالی، سیاسی مقاومت و استقامت می‌کنند- رعایت خصلتهای پسندیدۀ رازداری و مدارا و صبر و استقامت که آدمی را به مقام عالی انسانی می‌رساند. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت . یکی از مسائلی که در آیات و روایات تاکید فراوانی شده اهتمام به خانواده است که زن و مرد وظیفه دارند جهت تحکیم و آرامش خانواده تلاش و تدبیر لازم صورت بگیرد؛ یکی از دستورات قرآن که به حفظ کانون خانواده کمک می کند؛ مساله حجاب و پوشش است و بانوان گرامی توجه کنند، دشمنی که هیچ رحمی حتی به بیماران ما ندارد، به بهانه دفاع از حقوق زن، یک ضرورت و واجب مسلمی که به حفظ کانون خانواده و استواری اجتماع و آرامش فردی کمک می کند، هجمه می کند، لذا به جهت اهمیت چند نکته درباره این فریضه مهم دینی اشاره می کنم: 1.زن و مرد مسلمان هر کدام باید پوشش شرعی خود را در برابر نامحرم رعایت کنند و رعایت حجاب و پوشش در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل یا پزشک یا همکار واجب است. 2.پوشش واجبی که خانم در برابر هر نامحرمی باید رعایت کند این است اولا لباسی که خانم انتخاب می کند باید تمام بدن را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش واجب استثنا شده گردی صورت و دستها از سرانگشتان تا مچ دست است. دوما خانم اگر در بدن یا لباس خود آرایش و زینتی دارد  نباید آرایش و زینت خود را در برابر نامحرم آشکار کند و اگر زینت و آرایشی داشته باشد باید از نامحرم بپوشاند. 3.ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی علاوه بر اینکه برای وضو و غسل مانع محسوب می شود و باید برطرف شود، زینت محسوب می شود و خانم باید انرا مانند دیگر زینتها مثل لاک از نامحرم بپوشاند. 4.وظیفه والدین این است که دختران را از کودکی عادت به حجاب بدهند که در زمان بلوغ به وظیفه واجب خود عمل کنند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود . خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۳۰ موضوع: مناسبت: شب ولادت امام رضا علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت رضا علیه السلام. اجتماع شما عزیزان در کنار مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام قطعا از روی عشق و علاقه به مقام شامخ حضرت رضا علیه السلام می باشد و جالب است بدانید که حضرت رضا علیه السلام از طریق عبد العظیم حسنی به شما شیعیان و دوستان حضرت، سلام رسانده است البته به شما عزیزان و زائرین با صفا و همه شیعیان حضرت سفارش هایی را بیان کرده اند که به برخی از آنها اشاره می کنم: توصیه اول حضرت به شما: أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا. در زندگی‌ راه برای شیطان باز نکنید.همیشه باید حواسمان به این دشمن قسم‌خورده و در کمین نشسته باشد.ارتکاب یک گناه به‌منزله چراغ سبز نشان دادن به او برای ورود به زندگی‌مان است. توصیه دوم دیگر حضرت به شما: لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ. خود را به دشمنی و بدگویی از یکدیگر مشغول نکنید؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد،  دعا می کنم که خدا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود. الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230.. با توجه به کمبود زمان به همین دو توصیه اکتفا می کنم و در در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام خامنه ای حفظه الله و تمامی خدمت گذاران به دین و سلامتی زائرین حضرت رضا علیه السلام صلوات @AhkameHarameRazavi
🛐نماز توبه در یکشنبه های ذی القعده🛐 ✍پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز یکشنبه این ماه بر اصحاب وارد شد فرمود : چه کسی خواهان توبه است؟؟!! طبیعتاً همه گفتند: همهٔ ما خواستار توبه ایم. پس فرمود: ۱-امروز را غسل کنید ۲-و سپس وضو بگیرید ۳-و دو تا ، دو رکعتی نماز بخوانید در هر رکعت بعد از حمد ، سه بار توحید، و یکبار سوره فلق، و یکبار سوره ناس. ۴-بعد از اتمام نمازها هفتاد بار بگوید: «استغفِرُ اللّه» وسپس: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» و آن گاه بگوید: «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ». ♦️با اینکه اصل نماز برای توبه است و فرشته ای از آسمان میگوید: توبه ات پذیرفته شد و گناهت آمرزیده گردید. اما پیامبر خواص دیگری نیز برای این نماز ذکر کردند: ⬅️منادی میگوید: برکت برای تو و خانواده ات و ذریه ات حاصل شد. ⬅️منادی دیگر میگوید: دشمنانت در قیامت از تو راضی خواهند شد ⬅️منادی سوم ندا میدهد: عاقبتت ختم به ایمان و خانه برزخت وسیع و نورانی خواهد بود. ⬅️نفر چهارم این خبر را میدهد: اسباب رضایت پدر و مادرت فراهم میشود و آنان نیز آمرزیده میشوند و خداوند در رزق دنیوی و اخروی تو را گشایش ایجاد خواهد کرد. ⬅️اما نفر پنجم حضرت جبرئیل است که می‌فرماید: من با فرشته مرگ وقت فوت تو خواهم آمد تا سفارش تو را به قابض الارواح بکنم تا با آرامی روح را از بدنت جدا کند. 🌟البته پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به راوی این حدیث بعد از پرسش او ، اجازه این نماز را با همین پاداش در غیر این ماه را داده اند.(مِثْلَ مَا وَصَفْتُ، وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ أُسْرِيَ بِي) 📚اقبال الاعمال ص۶۱۴ @AhkameHarameRazavi