مغرب و عشاء
موضوع: #احکام_سجده
مناسبت: شب شهادت حضرت سجاد علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام از حضرت باقر علیه السلام در روایتی درباره پدر گرامیشان می فرمایند: مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ. پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمیکرد مگر اینکه سجده شکر انجام میداد. (وسائل الشیعة، ج7، ص: 21)
چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز:
1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد.
2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است
3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد.
(رساله مراجع م 1051 و 1052)
خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #عوامل_ماندگاری_قیام_عاشورا
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین علیه السلام در دلهای مؤمنان شرارهای است که هیچگاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونهای که پس از گذشت قرنها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده میدارند و برای آن حضرت عزاداری میکنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1. اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین علیه السلام در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمیگیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2. نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه علیهم السلام در اقامه عزای سالار شهیدان میباشد. در مناسبتهای مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام میپرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنیامیه، رسوا نمودن دستگاه بنیامیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین علیه السلام ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت علیهم السلام در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3. تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی امیه تا بنی العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین علیه السلام تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 11/6/1399
ظهر و عصر
موضوع: #شرط_بندی
مناسبت: شهادت حضرت سجاد علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام حضرتش در روایتی میفرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... . از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) میشود، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)
چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:#شیوه_اهلبیت_بر_عزاداری_بر_اهل_بیت_علیهم_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت بر سید الشهدا شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود
1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند.
بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102)
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود.
خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: ماهواره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: ... وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا وَرَعَ أَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللَّه... . بدان که هیچ پرهیزگاریی، سودمندتر از پرهیز از حرام های الهی نیست. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص360)
چند نکته درباره ماهواره:
1. ماهواره با توجه به وجود موارد خلاف شرع در برنامه های آن مثل آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و فساد اخلاق و ترویج لهو و لعب و پخش موسیقی لهوی و رقصآور یا تصاویر و فیلمهای خلاف عفّت و حیاء، این احتمال وجود دارد که حداقل در بعضی از ساعات زمینهای برای استفاده حرام برای برخی از اعضای خانواده یا نزدیکان وجود داشته باشد لذا نگهداری و خرید و فروش و نصب آن مجاز نمی باشد و حرام است.
2. نگهداری و استفاده از ماهواره حتی برای کسی که قصد استفاده از برنامه کاملاً شرعی آن را دارد مثل برنامههاى مذهبی یا قرآنى یا علمى و مانند آن، چون احتمال افتادن در گناه وجود دارد باز هم استفاده جایز نمی باشد و گناه است.
3. در هر صورت حتی اگر فردی مطمئن باشد که خود یا خانواده اش در گناه واقع نمی شوند باز هم با توجه به اینکه منع قانونی وجود دارد به جهت تخلف از قانون هم خرید و فروش و نگهداری از آن جایز نمی باشد. (اجوبه س 1213 ؛ مکارم استفتائات ج3 س 1711 ؛ استفتائات بهجت ج3 س4987 ؛ جامع المسائل فارسی ج1 س1001)
خداوند توفیق ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #نقش_امام_سجاد_علیه_السلام_بعد_از_عاشورا
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
1- خطبههای آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پردهبرداری از چهرة منفور بنیامیه خطبههایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنیامیه آگاه کردند و این زمینهای شد که بسیاری از قیامها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان میفرمود که مهمترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 12/6/1399
ظهر و عصر
موضوع: #نماز_قضای_والدین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم امر به شکر و سپاسگذاری از خودش را با تشکر از پدر و مادر همراه نموده است، لذا حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: مَن لم يَشكُرْ والِدَيهِ لم يَشكُرِ اللّهَ. هر كس كه از پدر و مادر خود سپاسگزارى نكند، از خداوند هم سپاس گزارى نكرده است. (الخصال : 156/196)
چند نكته در مورد نماز قضای پدر و مادر:
1. یكي از نمازهاي واجب، نماز قضاي پدر است و به نظر تعدادي از مراجع نماز قضاي مادر نیز بر پسر بزرگتر واجب است. (پدر اتفاقي است ولي مادر: گلپايگاني، اراكي، مكارم، نوري: فتوي. مقام معظم رهبری، فاضل، صافي: احتياط واجب.)
2. اگر پسر بزرگتر شك دارد كه پدر نماز و روزه قضا داشته يا نه، چيزي بر او واجب نيست. (رساله مراجع مساله1391)
3. اگر پسر بزرگتر بداند كه پدرش نماز قضا داشته و شك كند كه نماز قضايش را بجا آورده يا نه، بنا براحتياط واجب بايد قضا نمايد. (اين مساله در رساله آقاي بهجت و فاضل و مكارم نيست گرچه در بقيه كتب فقهي پيدا نشد.) (رساله مراجع، مساله1392)
4. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند بايد در آهسته و بلند خواندن به تكليف خود عمل كند مثلا حمد و سوره قضاي نماز صبح و مغرب و عشاي مادرش را بلند بخواند. (رساله مراجع مساله1395) خداوند والدين همه مؤمنين را مورد رحمت خاصه حضرت رضا عليه السلام قرار بدهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:#فضایل_تربت_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مىکند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعهاى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(ع) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (ع) مىفرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عج) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مىشود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق(ع) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق(ع) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(ع) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #احکام_صلح
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که میفرمایند: ...اَلصُّلحُ جائِزٌ بَینَ المُسلِمینَ، إِلاّ صُلحا أَحَلَّ حَراما و َحَرَّمَ حَلالاً. صلح میان مسلمانان جایز است، مگر صلحى که حرامى را حلال یا حلالى را حرام کند. (من لا یحضره الفقیه ج3، ص: 32)
دو نکته درباره قرارداد صلح:
1. یکی از سادهترین و کاربردیترین قراردادهای شرعی قرارداد صلح است یعنی اگر انسان نسبت به حق یا منفعت یا دینی یا مالی با دیگری اختلاف و یا امکان اختلاف باشد، به سازش و توافقیکه صورت می گیرد صلح گفته می شود مثلا انسان به کسی بدهکار است و مقدار بدهکاری نزد طرفین معلوم نیست در اینجا طلبکار و بدهکار بر پرداخت مقداری مال توافق و مصالحه میکنند در اینجا توافقی که صورت گرفته صلح گفته می شود و در صلح لفظ خاصی معتبر نیست بلکه هر لفظی یا کاری که بفهماند با هم صلح و سازش کرده اند صحیح است.
2. در بسیاری از موارد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد می تواند از قرارداد صلح استفاده کند؛ مثلا بگوید منزل و اثاث منزل را به همسرم صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند خانم مالک اثاث زندگی و منزل مسکونی محسوب می شود.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:#مزد_رسالت_پیامبر
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم جز دوستداشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 13/6/1399
ظهر و عصر
موضوع: #راه_های_تشخیص_مرجع_اعلم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت عسکری عليه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِيْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ يُقَلِّدُوْهُ... . از بین فقهاء آنان که خويشتندار و پرهيزكار هستند و با هوای نفس مبارزه میکنند و مطیع اوامر مولايشان مي باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسايل الشیعه ج27 ص: 131)
چند نكته درباره تقلید:
نکته اول: يكي از آسان ترين راههاي به دست آوردن احكام دين، تقليد از يك مرجع دینی است.
نکته دوم: براي شناخت مرجع اعلم راه هايي وجود دارد:
1. يقين خود انسان مثلا از اهل علم باشد.
2. دو نفر عالم و عادل كه مي توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند و اعلم بودن كسي را تصديق كنند.
3. عده اي از اهل علم فردي را به عنوان مرجع اعلم معرفي كنند و از گفته آنها اطمينان حاصل شود.
نکته سوم: به نظر اكثر مراجع اگر از اين راه ها براي انسان گمان يا احتمال حاصل شود باز هم بايد از همان كسي تقليد شود كه گمان يا احتمال اعلميت پيدا كرده است. (مخالف:آيت الله سيستاني: اگر اعلميت معلوم نباشد يا مساوي باشند بايد به اورع در استنباط مراجعه كرد و گرنه مخير است مگر در موارد علم اجمالي. آيت الله خويي: اگر معلوم نباشد احتياط كند و در صورت عدم امكان احتياط از كسي تقليد كند که گمان به اعلميت دارد. آيت الله وحيد: اگر اعلميت معلوم نباشد احتياط كند و اگر احتياط ممكن نيست احتياطا به اورع مراجعه كرده و گرنه مخير است.) (رساله مراجع مساله 3 و 4)
تعجيل در فرج امام زمان سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:#علت_ثارالله_گفتن_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi