eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
35 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد:(وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف معرفتي و عدم تفكر درباره دين است برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب:دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند 4-نداشتن الگوهای مناسب: گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت رضا علیه السلام درباره آثار و فوائد پرداخت خمس می‌فرمایند: ... فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ... تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ ما تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیَوْمِ فَاقَتِکُم‏. پرداخت خمس باعث پاک شدن گناهان تان و ذخیره‌ای برای روز قیامت تان است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج1 ص548) یکی از عبادات مالی، خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب می‌شود، لذا چند نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم: 1. هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد. 2. اگر بر کسی‏ خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد. 3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، ‌خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1) در پایان خدمت زائرین عزیز عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می‌توانند با مراجعه، پاسخ سوالاتشان را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران محترم می‌توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالاتشان را از کارشناس خانم بپرسند. خدای رحمان، محبت دنیا را از دلها خارج کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد (آیه 105 انبیاء) برای ظهور امام زمان(عج) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود. چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود مقدس امام عصر(عج) است و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند. اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند: اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و اسلام دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند. دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 3/9/1399 ظهر و عصر موضوع: (با رویکرد ) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از وجود نازنین حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام در ثواب و فضیلت آمدن به زیارتشان اینگونه نقل شده است: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِیَارَتِی اُسْتُجِیبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ. کسی‌که برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده می‌شود. (الخصال‌؛ ج‏1‌؛‌ ص144) برای زیارت آدابی نقل شده که یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است. تلاش بر اینکه رفتار ما بعد از زیارت مانند قبل از زیارت نباشد، بلکه عملکرد ما بهتر و نزدیکتر به سیره امام علیه السلام باشد. 1. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشته‌اش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند. (1) 2. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را بپرسند. خدا به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را قبول درگاهش قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809) (2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بي بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي جنسي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام مناسبت: شب ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144) در دین اسلامِ عزیز، برای تقویتِ روابط انسانها و اظهار محبت، شیوه‌هایی وجود دارد که یکی از آنها هدیه دادن است. اسلام هدیه را راهی برای نزدیکی قلبها می‌داند و بر آن تاکید دارد. لذا چند نکته کوتاه درباره هدیه دادن عرض می کنم: 1. یکی از مستحبات، هدیه دادن، بوی‍ژه به اقوام و خویشاوندان است، مخصوصا در میان آنها، نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده. 2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگر هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتر داده شود، کراهت دارد. اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است، مثلا فقیر است، چنانچه باعث فتنه و فساد نشود، بیشتر قرار دادن هدیه برای او خوب است. 3. مالی که هدیه داده می‌شود، تا هدیه‌گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌شود. مثلا اگر من به فرزندم بگویم ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزندم نداده‌ام، مال فرزند نشده و احکام هدیه را ندارد. اگر هدیه ای به فرزند نابالغ داده شود برای اینکه شرعا این تحویل گرفتن اتفاق بیفتد باید پدر یا پدربزرگ و در صورت نبودن این دو، قیم شرعی تحویل بگیرد. (1) در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را بپرسند. خدای رحمان، بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه ما بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (منهاج الصالحین آیه الله سیستانی، ‌کتاب الهبه مساله 136 ؛ تحریر الوسیله ؛ ‌کتاب الهبه مساله22) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال) 1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند. 2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3-برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی(ع) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر (ص) فرمود: خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می‌گردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4-علت خمس: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5-فلسفه خمس: امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا؛ همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581) 6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد et://resolve?domain=AhkameHarameRazavi
سه شنبه 4/9/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام مناسبت: ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام فردی به امام رضا علیه السلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه‌دار شدن جلوگیری می‌کنم؛ چرا که همسرم از بچّه‌دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی‌چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام رضا علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ. بچّه‌دارشو که خدا روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360) یکی از نعمت‌های بسیار ارزشمند و زیبای خدای رحمان عطا کردن فرزند است که اگر خدا به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند، وظایفی وجود دارد که به چند نکته اشاره می‌کنم: 1. بعضی از وظایف مستحب است مانند برداشتنِ کام فرزند، موقع تولد با آب فرات و تربت سید الشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ او و انتخاب کردن ‏نام خوب توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خدا داشته باشد مثل عبدالله و عبد الرحمن و امثال آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (1) 2. بعضی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه‌ی نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاقی یا عقیده‌ی او می‌شود حفظ کند؛ بنابراین اگر استفاده از شبکه‌های مجازی یا شرکت در بعضی کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی او می‌شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند. نباید از دزدان عقاید و اخلاق فرزندمان غافل باشیم و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهان منع کند. (2) زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کنید و پاسخ را مطابق نظر همان مرجعِ تقلید دریافت نمایید. خدا به حق امام حسن عسکری علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع) از شیعیان سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- امام عسکری(ع) از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 ) از مهمترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند. برخی از انتظارات امام عسکری از شیعیانش عبارتند از: 1- اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است. قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است. در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115) 2- حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان‏ : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت‏ هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند. ممکن است عده‏اى زرنگى را در آن بدانند که از حسابرسى، و پاسخگویى فرار کنند و به نوعى طفره روند، ولى باید بدانند که هرگز چنین رفتارى هوشمندى و زرنگى بحساب نمى‏آید، در همین زمینه است که حضرت عسکرى (علیه السلام) مى‏فرماید: زیرکترین زیرکان (و هوشمندترین افراد) کسى است که به حساب نفس خویش پردازد (و پاسخگوى خدا و وجدان خویش باشد) و براى پس از مرگ خویش تلاش نماید»( وسائل ، ج 16، ص 98) 3- استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت‏ : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 264) بهترین حالتی که شخص می‌تواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید، حال نماز است. از این باب چند نکته درباره نماز قضا عرض می کنم: 1. اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود، گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کند و قضا نماید و انجام نماز قضا گرچه فوری نیست اما نباید در انجامش سهل انگاری شود. (1) 2. نماز قضا را در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌شود بخوانیم و همچنین می‌توانیم نماز قضایی را که در وطن قضا شده، در مسافرت به طور کامل قضا کنیم. (2) 3. رعایتِ ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست، مگر نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشایی‌که از یک روز قضا شده است (فاضل، بهجت: اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است.) (3) در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در بعضی مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را بپرسند. خدا توفیق خواندن نماز اول وقت و به جماعت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 1370 و1372) (2) (عروة الوثقی، صلاة القضاء مساله10) (3) (رساله مراجع مساله1375) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع) سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام خامنه ای فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است»( 3/9/73) یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از تبعیت پذیریهای بسیجی از امام علی (ع) اشاره میشود: 1-اخلاص داشتن: امیرالمومنین(ع) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع ثوابت نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم(بحار،ج14،ص41) و امام بسیجیان ، امام خمینی(ره) فرموده اند:" بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است. 2-شهادت طلبی: حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم."( الغارات، ج 1، ص 211.) زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. مهم ترین شاخصه آنان شهادت طلبی است که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس و اکنون به عنوان مدافع حرم دیده میشود. اين مهم‌ترين ويژگي بسیجیان است كه جاذبه و دافعه آنها داراي مرزي است كه ايمان و كفر دو سوي آن را تشكيل مي‌دهد. بسيجي، غرض ورزي شخصي ندارد، هرجا آرمانهاي اسلام ايجاب كند مي‌غرد و با شدت برخورد مي‌كند. 3-ولایتمداری ومطیع مولا بودن: حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم(کافی، ج 1 ، ص89) بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد. « الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان) خداوند ما را جزء بسیجیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 6/9/1399 ظهر و عصر موضوع: در مقابل مناسبت: وفات حضرت معصومه سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَ‏ الرِّجَال‏. بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. (وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 67) حفظ پوشش مناسب، یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از پوشش مناسب، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است که چند مسأله شرعی در این مورد بیان می‌کنم: 1. بر خانم واجب است موی سر، زیر چانه، بدن و پای خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ آنچه که از پوششِ بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است. نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و ‌مفسده‌ای نداشته باشد. مثلاً خودش یا ‌دیگران به گناه نیفتند. (1) 2. رعایت پوششِ شرعی در برابر هر نامحرمی‏ واجب است. فرقی بین فامیل، همکار، دکتر و دیگران ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکان‌های زیارتی، مجالس عزا یا مجالس عروسی نیست. 3. لباس از عوامل فرهنگ‌ساز است، لذا نباید کیفیت پوششِ لباس، ترویج فرهنگِ کفار باشد، یا منافات با عفت و اخلاق اسلامی داشته باشد؛ مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته‌هایی باشد که تبلیغ فرقه‌ها و مجموعه‌های منحرف باشد یا عکس‌های مستهجن بر آن باشد. (2) در آخر خدمت زائرین محترم عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می‌توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خود را به صورت دقیق و مطابق نظر مرجع خود دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می‌توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خود را از کارشناس خانم بپرسند. خدای رحمان، به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2435) (2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1374) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi