مغرب و عشاء
موضوع: #زیارت (با رویکرد #نماز #زیارت)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم.
از بهترین اعمال در ضمن زیارت، می توان به نماز اشاره کرد؛ چرا که یکی از آداب مورد تاکید در زیارت ائمه اطهار علیهم السلام خواندن نماز زیارت است؛ لذا دو نکته کوتاه درباره نماز زیارت عرض می شود:
1. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، در شرایط انجام با نماز واجب تفاوتهایی دارد: الف: اذان و اقامه ندارد. ب: می توان آن را نشسته خواند ولی ایستاده خواندن (برای غیر معذور) بهتر است. ج: می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست. د: نمی توان آن را به جماعت اقامه کرد. (1)
2. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات نیز بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند بنابر این کسانی که قصد انجام زیارت نیابتی دارند می توانند نماز زیارت نیابتی نیز بخوانند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه،م1و2و3و7 و کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ و فصل فی الجماعه، م2؛
(2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #سید_یمانی_از_علائم_ظهور
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷)
برای ظهور امام عصر(عج) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است
نکاتی درباره سید یمانی:
1- سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴)
2- یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶)
3- قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.)
4- یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(ع)از نسل امام باقر(ع) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عج)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱)
5- اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵)
خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه
19/3/1400
ظهر و عصر
موضوع: #استقلال_و_عزت_مسلمانان (با رویکرد #انتخابات)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند: ... طَاعَةُ وُلَاةِ الْأَمْرِ تَمَامُ الْعِز... . پیروی از صاحبان امر (ائمه اطهار علیهم السلام) تمام عزت است. (تحف العقول، النص، ص: 283)
چند نکته کوتاه درباره حفظ استقلال و عزت مسلمانان:
1. یکی از وظایف شرعی همه مسلمانان آن است که در برابر بیگانگان از هر عملی که باعث تسلط بیگانگان و کفار بر مسلمانان شود، باید پرهیز شود و به همین مطلب هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی که برگرفته از آیات قرآن است به عنوان یک اصل تصریح شده است. (1)
2. بر اساس نفی تسلط بیگانان و کفار بر مسلمانان، بسیاری از احکام اصلی با رعایت همین اصل بوده مثل اینکه اگر بچه ای مسلمان است و پدرش کافر باشد، ولایتی بر این فرزند ندارد یا اینکه خانم مسلمان نمی تواند با یک مرد کافر ازدواج کند یا اینکه قاضی باید مسلمان باشد و مانند اینها که در احکام اسلامی فراوان است. (2)
3. اکنون که در ایام انتخابات قرار داریم بر اساس همین اصلی که بیان شد اگر شرکت نکردن در انتخابات موجب تسلط بیگانگان بر امور مسلمانان (اعم از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی) و کشور اسلامی شود، انسان شرعا واجب است که در انتخابات شرکت کند و اجازه ندهد بیگانگان بر امور مسلمانان و کشور اسلامی تسلط پیدا کنند. و در انتخابات فعلی که عده ای از دشمنان قسم خورده اسلام و میهن؛ از خارج و حتی داخل کشور مردم را دعوت به عدم شرکت در انتخابات می کنند برای کور شدن چشم ایشان و اداء تکلیف نه تنها خودمان شرکت کنیم بلکه دوستان، اطرافیان و خویشان را به حضور فعال دعوت کنیم.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
پروردگار متعال، اسلام و مسلمین را هرچه زودتر به برکت ظهور امام زمان علیه السلام، در سراسر دنیا سرافراز و سربلند گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، م 4 و م 6)
(2) (رساله مراجع، م 2397 ؛ تحریرالوسیله، کتاب النکاح، اولیاء عقد، م 12 ؛ منهاج الصالحین، ج3، م 72)
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #شرایط_قبول_نشدن_نماز 1
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-ایمان نداشتن به امام زمان(عج)
امام باقر (ع) فرمودند: "کسی که به وجود امام زمانش اعتقاد نداشته باشد نمازش قبول نمیگردد" (کافی، ج1، ص449)
2-سبک شمردن نماز :
پیامبر اعظم (ص) فرمودند: "چه بسا شخصی پنجاه سال نماز میخواند ولی یک نمازش قبول نمیشود؛ چون نمازش را سبک میگیرد و نمازی که سبک شمرده شود قبول نمیگردد". ( کافی، ج 3، ص 269)
3- نداشتن حضور قلب:
امام صادق(ع) فرمود:همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش يا خمسش بالا برده مي شود و آن مقداري از نماز كه توجّه قلبي داشته باشد بالا برده مي شود.»( بحارالانوار، ج 84، ص 238)
4-.ریا و خودنمایى در نماز
امام صادق(ع) فرمودند: "در روز قیامت بندهاى را مىآورند كه اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا میكند. به او مىگویند: تو برای آن نماز خواندی كه تو را ستایش كنند؛ پس به فرشتگان دستور مىرسد او را به سوى آتش ببرند، پیامبر(ص) فرمودهاند: كسى كه براى خودنمایى نماز بخواند، مشرك است. (تفسير قرطبى ، ج 10، ص 71)
5- مرداني كه زنانشان را آزار دهند و زناني كه شوهرانشان را آزار مي دهند نمازشان قبول نمیشود(وسائل،ج 20 ،ص 163)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #حق_الناس در #خانواده
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ. هر که به خانواده اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. (الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص: 219)
ما نسبت به اطرافیانمان وظایفی داریم و انجام برخی رفتارها حتی نسبت به نزدیکترین اشخاص به ما (مثل همسر و فرزندان) می تواند موجب حق الناس شود؛ امشب قصد داریم چند نکته کوتاه در این زمینه بیان می کنم:
1. در خانواده فرزندان نباید کاری یا رفتاری کنند که سبب اذیت و آزار والدین شود بلکه در خانواده واجب است فرزندان با والدین رفتار و برخورد نیکو داشته باشند. البته اگر انجام واجبات و ترک محرمات الهی سبب اذیت والدین شود، در این مورد استثناءً عمل به دستور پروردگار مقدم است اما اگر ترک مکروهی یا عمل مستحبی یا عمل حلالی از جانب فرزندان سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، باید ترک شود. (1)
2. تجسس نسبت به حریم خصوصی اعضای خانواده، توسط هیچ یک از اعضای خانواده جایز نیست مگر اینکه ضرورتی مهم در میان باشد مثل اینکه تجسس کردن لازمۀ جلوگیری از ارتکاب گناه فرزند و دفع فساد است، که در این صورت از باب نهی از منکر و در حد ضرورت لازم است. (2)
3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را از دفاتر موجود در حرم بپرسند.
خداوند الفت و صمیمیت در میان خانواده ها قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. (رهبری، سایت ادمین ؛ توضیح المسائل جامع م 2290 و 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
(2) امام خامنه ای شماره استفتاء: 828501 تاریخ استفتاء: 1396/09/29
(3) (استفتائات حضرت امام ج2 ص: 619 س13 ؛ رساله آموزشی ج2 ص: 65 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و س 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص: 467)
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #شرایط_قبول_نشدن_نماز 2
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
پیامبر اکرم(ص)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمیشود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴)
2-قطع رابطه با برادر ديني
پیامبر اکرم(ص)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینیات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمیشود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴)
3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین
امام صادق (ع) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نميکند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349)
4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313)
5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه
20/3/1400
ظهر و عصر
موضوع: #تبعیت در #نماز #جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام درباره فلسفه نماز جماعت روایت شده که مى فرماید: لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُورا. نماز جماعت بدان جهت مقرر شده است تا اخلاص و توحید و اسلام و مراسم پرستش خدا همه و همه ظاهر و آشکار و مشهود باشد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 109)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید به این صورت بیان شده: مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. و از آنجایی که مسائل نماز جماعت مورد نیاز است چند مساله شرعی درباره تبعیت در نماز جماعت بیان می شود:
1. اگر نمازگزار سهوا و یا به خیال اینکه امام سر از رکوع برداشته از رکوع سر بردارد و ببیند امام جماعت در رکوع است باید (فتوی یا احتیاط واجب) به رکوع برگردد و زیادی رکن نماز را باطل نمی کند. ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع برسد امام جماعت سر از رکوع بردارد، (به فتوی یا احتیاط واجب) نماز باطل است. اما اگر نمازگزار می داند یا خیال می کند که اگر برگردد به رکوع امام جماعت نمی رسد، باید صبر کند تا امام جماعت از رکوع بلند شود و با او نماز را ادامه دهد. (1)
2. اگر امام جماعت در رکعتی که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند، یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود، مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند، ولی نمی تواند پیش از امام به رکوع رود، یا پیش از ایستادن امام جماعت بایستد، بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام جماعت تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند. (2)
عزیزان دقت فرمایید مسائل و احکام نماز بسیار وسیع و دقیق است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: اگر سهوا قبل از امام جماعت سر از رکوع بردارد اما عمدا برنگردد در صحت اصل نماز و صحت نماز جماعت تفاوت فتوی وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی الجماعه، م 9 ؛ رساله مراجع م 1471 و م 1474 ؛ توضیح المسائل جامع م 1725 و م 1728)
(2) (رساله مراجع م 1472)
@AhkameHarameRazavi
موضوع:فلسفه #حجاب
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1-آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #تهمت (با رویکرد #انتخابات)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ... . هر کس به مومنی تهمتی بزند، یعنی عمل ناروایی را که انجام نداده به او نسبت دهد خداوند او را بر تلّی از آتش عذاب خواهد کرد. (وسائل الشیعه، ج 12 ص: 228)
امشب چند نکته کوتاه درباره گناه تهمت خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از گناهانی که امنیت اجتماعی را از بین می برده و احساس بدبینی را در جامعه افزایش می دهد گناه بزرگ تهمت زدن است که در آیات و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است.
2. معنای تهمت این است، عیبى را به کسى نسبت دهیم در حالی که آن عیب را نداشته باشد. مثل اینکه انسان به کسی سوء ظنی داشته باشد و آن را برای دیگران اظهار کند در حالی که واقعیت ندارد یا هنوز ثابت نیست. البته اگر عیبی هم ثابت باشد از جهت گناه غیبت، حق بیان عیب را ندارد مگر اینکه از موارد مجاز غیبت باشد. (مثلا در مقام مشورت دادن باشد.) (1)
3. در حرام بودن تهمت فرقی بین افراد و شخصیتها وجود ندارد بنابر این انسان نمی تواند به بهانه انتخابات یا تبلیغ و ترویج از کاندیدای مورد علاقه ی خودش نسبت به نامزد دیگری یا طرفداران آن نامزد مرتکب گناه بزرگ تهمت بشود و انسان چنانچه مرتکب این گناه بزرگ شود باید توبه کند و به تصریح تعدادی مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای علاوه بر توبه در صورت امکان باید حلالیت هم بگیرد.
برای اینکه در این زمان انتخابات خاصه با تبلیغات گسترده ای که در فضای مجازی همه ما با ان روبرو هستیم اگر می خواهیم آلوده به این گناه نشویم لازم است از نقل و بازنشر (یقینی) و نسبت دادن قطعی مطالبی که از صحت و سقم ان بی اطلاع هستیم جدا پرهیز کنیم و اگر مثلا با یک مطلب در یک منبع خبری روبرو شدیم در صورتی که قصد ارسال ان برای دیگران را داریم منبع را نیز همراه با ان نقل کنیم تا مستقیم نسبت نداده باشیم و صحت و سقم نسبت به را به مخاطب واگذار کنیم.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
با شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح ایران اسلامی و مسلمانان در سر تا سر عالم سربلند و سرافراز بمانند، به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل جامع ،سیستانی م 2224)
(2) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #علل_دین_گریزی2
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل)
برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از :
1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بي بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي جنسي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43)
2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود.
البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند
3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا)
4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود.
5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند
خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه
21/3/1400
موضوع: #حجاب اجباری
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاريخ استفاده ميشود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجابهاي آنان با حجابهاي مسلمين فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1-اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2-امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است
3-نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند )
بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است
4-از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: احکام مهمی در #ازدواج
مناسب: شب ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ امر ازدواج به خودی خود مستحب است و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج بیان می شود:
1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تأکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. (1)
2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که شوهردار است، حرام است؛ و فرقی ندارد همسر دائم داشته باشد یا موقت، یا در شرف جدایی باشد یا نباشد، همچنین در حرام بودن فرقی ندارد به صورت صریح درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. اما نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده و نظرات مراجع مختلف است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال باشد، پیگیری فرمایند. (2)
3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام و باطل است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13)
(2) (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت ؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048)
(3) (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
@AhkameHarameRazavi