چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۱
موضوع: #احکام_اجتماعی_احکام_هدیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و همچنین تبریک دهه کرامت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی
یکی از راههایی زیبای ابراز محبت به دیگران هدیه دادن است؛ بر اساس احادیثی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده هدیه دادن باعث میشود ناراحتیها و اختلافات از بین برود؛ مثلا از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینهها را از بین مىبرد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)
لذا چند نکته ای کوتاه درباره احکام شرعی هدیه خدمت شما بیان می شود:
1. هدیه دادن به ارحام و خویشاوندان مستحب است و نسبت به آن سفارش زیادی شده است و در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش محقق نشده است. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر خودش بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی مواردِ مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد، آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
@AhkameHarameRazavi
باسلام و احترام
مطابق مبنای مراجع تقلید فردا چهارشنبه ۱۱خرداد برابر با اول ماه ذی القعده خواهد بود.
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۲
موضوع: #احکام_اجتماعی_حقوق_همسایگان
سلام علیکم؛ بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در نقل است که رسول خدا ص راجع به حق همسایگان اینگونه فرموده اند: ما آمَنَ بي مَن باتَ شَبْعانَ و جارُهُ جائع ... .آنکه سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند در حالی که در میان آنان گرسنه ای باشد خدا در قیامت به آنها نظر رحمت نمی کند؛ (الکافی، ج2، ص668)
در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق شرعی همسایگان خدمت شما عرض می کنیم:
1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب میگردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1)
ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2)
2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3)
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و امد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود.
4. رعایت مسائل بهداشتی؛ مثلا اگر زباله ها را بی موقع بیرون بگذاریم و از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز ا حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339
(2) اجوبه الاستفتائات س 1447
(3) جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235
(4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۲
موضوع: #اثبات_روایی_ولایت_فقیه 1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش میآید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، بههیچوجه ازنظر لغت و دلالت وضعی بهمعنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیعتری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز میشود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آنهم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است وفرمان و دستور میخواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(علیه السلام) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۲
موضوع: #احکام_اجتماعی_گناه_سقط_جنین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم؛ دهه پر از نور کرامت را خدمت یکایک شما عزیزان تبریک می گویم
فردی به امام کاظم علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و میگوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)
یکی از گناهان بسیار بزرگ سقط جنین است و سن جنین هم حکم را تغییر نمی دهد بنابر این اگر بر جنین روح هم دمیده نشده است و یا حتی در روزهای آغازین تشکیل جنین (در مرحله نطفه) هم باشد باز هم شرعا حرام و گناه کبیره است ولی متاسفانه عده ای بی توجه به عواقب هولناک آن مرتکب این گناه و معصیت سنگین می شوند.
دو نکته کوتاه راجع به سقط جنین:
1. توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهمتر بودن تربیت، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود. البته اگر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان جان مادر در ادامه بارداری در خطر باشد سقط آن قبل از دمیده شدن روح است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که مرتکب این معصیت سنگین شده است باید توبه کرده و علاوه بر توبه دیه را نیز ضامن است؛ حال دیه چقدر است؟ دیه سقط جنین بستگی به سن جنین سقط شده دارد به عنوان مثال دیه سقط نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که حدودا معادل 72 گرم طلا میشود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) که می توانید جزئیات مسئله را با رجوع به کارشناس دینی بپرسید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۲
موضوع: #اثبات_روایی_ولایت_فقیه 2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛: هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحبنظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمردهاند و ما را رد کردهاند و آنکس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمیتوان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، بهمنزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچکشمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی بهشمار میآید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل میشود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۳
موضوع: #قیام_در_راه_خدا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۳
موضوع: #احکام_سیاسی_حفظ_نظام
مناسب: شب رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردا روز 14 خرداد سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و انتخاب حکیمانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه زمان و سکان دار این انقلاب الهی است.
همه ما می دانیم از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب وجود رهبری اسلام شناس و بصیر در رأس کار بود؛ و به قطع و یقین تداوم این نظام مقدس هم در گرو تبعیت و پشتیبانی محض از فرامین ولایت فقیه است همانطور که در روایات نیز به این مهم تصریح شده است آنجایی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا لِمَنْ وَلَّاهُ اللَّهُ الْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ الْإِسْلَام. از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری باعث ایجاد نظم در امت اسلام است. (امالی مفید، النص، ص: 14) و چه زیبا حکیم فرزانه مان فرمودند که "پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد"
اما چند نکته راجع به حفظ نظام:
1.حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و ازمهمترین اهدافاسلام است و مهمترین تکلیف آحاد ملت در نیل به این هدف مقدس گوش سپردن به رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب و پیروی محض از ایشان است. یکی دیگر از مصادیق مهم حفظ نظام، این است که انسان در هر شغل و منصبی که قرار دارد وظیفه اش را به نحو أحسن انجام دهد. (1)
2.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود شرعا حرام است که به برخی از مصادیق آن به عنوان نمونه اشاره میشود:
الف) ظلم به آحاد مردم خاصه طبقه ضعیف جامعه، کمکاری مسوولین در ادارات که علاوه بر ایجاد ناراحتی و بدبینی در مردم و تضعیف نظام اسلامی، موجب مدیون شدن به بیت المال و مردم نیز می شود.
ب) اخلال در امور اقتصادی با کارهایی از قبیل رانت، رشوه، اختلاس، احتکار و گرانفروشی اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
ج) همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده در ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات.
از خداوند متعال می خواهیم که انشالله این انقلاب را به انقلاب حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه ملحق فرماید؛ تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
توضیحات و منابع:
(1) ( استفتاآت مکارم ج3س1581)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۳
موضوع: #فضایل_امام_خمینی_رحمه_الله
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود:
1-اخلاص: حاج احمد آقا تعریف میکردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی میکردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم میآمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را میبینی که همه یکصدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» میکنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذرهای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد
2-ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
- از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50)
3-شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایاشن نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4-مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
- نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
#شک_در_پرداخت_خمس_ارثیه
🔒اگر ورثه شک کنند که متوفی در زمان حیاتش خمس مالی که به آن خمس تعلق گرفته بود را پرداخته است یا نه، وظیفهشان چیست؟
🔑-عینی که متعلق خمس بوده است و در ادای آن شک دارند، اگر به مقدار خمس از آن مال موجود باشد، باید خمسش را پرداخت کنند و اگر به آن مقدار موجود نیست، پرداخت خمس واجب نیست. (حضرت امام)
🔑-بطور کلی ارث خمس ندارد مگر اینکه مطمئن باشید در زمان حیات میت خمس به آن تعلق گرفته و پرداخت نشده است و یا اینکه میت بدهکار به خمس بوده است؛ در صورت شک نیز تکلیفی ندارید. (امام خامنه ای)
🔑-بهاحتیاط واجب باید خمس را از اصل ترکه ادا کنند مگر جزء استثنائاتی باشد که در مسائل قبل توضیح داده شد مثل کسی که مالی از او به ارث رسیده است ولی به دادن خمس عقیده نداشته یا عقیده داشته ولی عمداً یا از روی کوتاهی و سهل انگاری خمس نمیداده. (آیت الله سیستانی)
🔑-پرداخت خمس آنچه احتمال می دهند میت پرداخت کرده لازم نیست. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
سیدمحمدکاظم طباطبایى، العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الحج، شرایط وجوب حجة الاسلام، م۱۰۶ و کتاب الزکاة، مسائل متفرقه، م۵. امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس۱۳۹۹/۱۲/۲۵؛ شماره سوال: 1209378 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، م۲۳۱۱؛ سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44817&mid=255683
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۴
موضوع: #احکام_سیاسی_ولایت_فقیه
مناسبت: سالروز رحلت حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
از نظر أمیرالمومنین علیه السلام، امام بر حق و رهبر صالح، مجری فرمان خداست و ابدا از پیش خود مطلب و درخواستی ندارد؛ آنجایی که حضرتش در بخشی از خطبه 105 نهج البلاغه فرموده اند: عِبَادَ اللَّهِ لَا تَرْكَنُوا إِلَى جَهَالَتِكُمْ ... إِنَّهُ لَيْسَ عَلَى الْإِمَامِ إِلَّا مَا حُمِّلَ مِنْ أَمْرِ رَبِّهِ ... . ای مردم به جهالت تان تکیه نکنید و تابع هواها و هوسهایتان نباشید ... بر امام و پیشوای جامعه نیست جز آنچه از سوی پروردگارش تکلیف شده، اینکه پندی رسا گوید، در خیرخواهی بکوشد، سنتها احیا کند، حدود به پا دارد و به بهره و نصیب مردم بپردازد.
چند نکته کوتاه راجع به ولایت فقیه:
1. دین اسلام آخرین دین الهی، دینی جامع و جاودان است؛ که برای تمامی ابعاد زندگی بشر برنامه دارد و هیچگاه تعطیل نمی شود و تا قیامت استمرار دارد بنابراین طبق آیات و روایات در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز ضرورت دارد حکومتی دینی برپا گردد و به احکام اسلامی عمل شود.
2. حکومتی می تواند مبتنی بر قانون خداوند تحقق یابد که رهبر و زمام دار آن واجد دو صفت 1- علم به قانون خدا و 2- عدالت باشد و جز این امکان ندارد. (ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.) حال اگر فردی واجد این دو صفت به پا خاست و حکومت تشکیل داد، بر همه مردم اطاعت از او لازم است. (وجوب تبعیت از ولی فقیه)
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى از فتواى مرجع تقلیدش پیروى می کند. (1)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، شادی روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی، سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خمینی، ولایت فقیه: حکومت اسلامی (تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، بهار 1373) ص39ـ40. (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۴
موضوع : #انقلاب_اسلامی_زمینه_ساز_ظهور
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه ؛ مردمی از شرق قیام میکنند و زمینه را برای حرکت جهانی مهدی فراهم میسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ بحارالانوار، ج 51، ص 87)
همانطوری که ائمه(علیهم السلام) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین (علیهم السلام) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگیهایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت علیه السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 ) در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است.
مثلا: امام صادق (علیهالسّلام)فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر میگرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر میگردد و آن گاه قائم ظهور میکند(عقدالدرر، ص۱۲۵)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۴
موضوع: #احکام_اجتماعی_امنیت
مناسبت: شب 15 خرداد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای اسلام و انقلاب خاصه شهدای 15 خرداد که خونشان را در راه حمایت از اسلام نثار کردند و ما امنیتی که هم اکنون داریم مرهون جانفشانیهای ایشان است.
امنیت به فرموده رسول خدا از نعمتهایی است که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد آنجا که فرموده اند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ. دو نعمت است که نادیده گرفته میشود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴)
همه مردم نسبت به برقراری و تداوم امنیت در عرصه های مختلف تکالیفی دارند که در ادامه دو نکته در این زمینه بیان می شود:
1. حضرت امام ره: مهمترین تکالیف مردم در تداوم امنیت جامعه عبارت است از آگاهی، مشارکت، نظارت و همگامی ایشان با جمهوری اسلامی که محوریترین ضامن حفظ امنیت همین خواهد بود (1) ؛ و این مهم نیز در گرو حمایت از ولایت فقیه است؛ چراکه هر جا که دشمنان خواستند شرارتی کنند وقتی مردم از ولی فقیه حمایت کردند تمام نقشه های دشمن نقش برآب شد؛ و چه حکیمانه فرمود که: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد.»
2. ایجاد ناامنی و همچنین تشویق و تهییج دیگران به ایجاد اختلال در نظام اسلامی شرعا حرام است؛ مثل شایعه سازی ها یا وارونه جلوه دادن حقائق و نشر آن (مانند محتکر جلوه دادن عده ای از خیّرین) یا ایجاد تنش در اذهان مردم در فضای مجازی (مانند گمانه زنی های بی اساس و شلوغ شدن صف نانوایی ها)؛ این امور جایز نیست؛ البته نقد سازنده خیلی عالی است و همیشه باید باشد (مثلا اگر در ارگان شهرداری یک مامور مثلا با گرفتن رشوه با سازه ی ساختمانی غیر مجاز تسامح کند حتما باید حرف زد و نقد کرد)؛ هر جا که می بینیم مسئولی به دلیل بی کفایتی و یا سوء تدبیر ضربه ای به نظام و مردم وارد می کند لازم است از مسیر خودش نقد شود. (2)
از خداوند متعال برای همه جان برکفان این نظام طول عمر و توفیق را آرزومندیم.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام شادی روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی، سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (صحیفهی امام، 1378، ج 4، ص 248 و ج 18، ص 378 و 379)
(2) (رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۴
موضوع : #ثواب_گریه_بر_امام_حسین_علیه_السلام_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بنیانگذار دهه محرم امام رضا(علیه السلام) هستند که فرمودند: پدرم هنگامی که ماه محرم فرا می رسید خنده کنان دیده نمی شد و گرفتگی و غمگینی بر ایشان غالب می شد تا اینکه ده روز سپری می شد و هنگامی که روز دهم می شد آن روز روز مصیبت و گریه اش می بود و می فرمود: این روزی است که در آن امام حسین علیه السلام را کشتند(وسائل الشیعه، ج ۱۴ ،ص ۵۰۵)
1-بخشش گناهان:امام رضا(علیه السلام) فرمود: ای پسر شبیب! اگر بر حسین علیهالسّلام گریه کنى تا اشکهایت بر گونه هایت روان شود، خداوند هر گناهى که کردى از کوچک و بزرگ و کم و زیاد می آمرزد.( بحارالأنوار ؛ ج ۴۴ ؛ص ۲۸۶ )
2-بهشت کنار پیامبر باشد: امام رضا(علیه السلام) فرمود: اگر شاد میشوی که در غرفه هاى ساختهشده در بهشت با پیغمبر و آلش علیهم السّلام ساکن شوى، بر قاتلان حسین علیهالسّلام لعنت بفرست وفرمود: اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگین و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر کسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن سنگ محشور خواهد کرد. .( عیون أخبارالرضا(ع)، ج1 ص 299)
3-شادی و سرور در قیامت: امام رضا(علیه السلام) فرمود: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیده گانش در بهشت به نور ما روشن شود. ((علل الشرائع ،ج2،ص227)
4-ثواب شهدای کربلا بردن: اگر شاد میشوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که با حسین علیهالسّلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»: «ای کاش با آنها بودم تا به فوز عظیمى مى رسیدم».
خداوند ما را درقیامت با اهل بیت علیهم السلام محشورفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۵
موضوع: #احکام_سیاسی_دفاع
مناسبت: قیام خونین 15 خرداد ؛ روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در سال 1342 بعد از دستگیری حضرت امام ره عده ای به حمایت از ولی فقیه زمانِ خود به خیابانها ریختند و به خاک و خون کشیده شدند؛ یاد و خاطره همه شهدا را گرامی می داریم که خداوند در قرآن کریم ایشان را مومنان واقعی دانسته و در وصفشان، فرموده است: وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. (مومنان واقعی کسانی اند که) با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)
اما چند نکته کوتاه در باب دفاع:
1. یکی از واجبات بر همه مسلمین دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان و زبان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید، مثالی در دفاع گفتاری؛ اگر در جایی علیه حق شبهه ای مطرح شود و مکلف بتواند با تبیین زیبا حقیقت جریان را تبیین کرده و از وارونه جلوه دادن آن جلوگیری کند نباید سکوت کند. که یکی از مظاهر مهم جهاد تبیینی که در ماههای اخیر مورد تاکید مقام عظمای ولایت است همین است. (1)
2. دفاع از اسلام و مسلمانان مرز بردار نیست؛ بلکه بر همه مسلمانان واجب است در برابر هجوم اجانب به مقدسات و همچنین مرزهای اسلامی به هر کیفیت ممکن دفاع کنند مثل راهپیمائی، بیانیه های محکومیت در فضای مجازی و ... (به عنوان نمونه: مسلمین نباید در توهین به حرم مطهر رضوی علیه السلام در فیلمی که توسط افراد فاسد و دشمن دین اخیرا در جشنواره فرانسه منتخب شد ساکت بنشینند). (2)
3. اگر برای دفاع از مظلومی اقدام عملی لازم باشد نباید بدون اجازه حاکم شرع و نهادهای امنیتی مثل نیروی انتظامی صورت گیرد؛ البته اگر در مواردی خاص امکان اجازه و درخواست کمک وجود نداشته باشد و افرادی مثلا سوء قصد کرده اند شرعا حق دفاع برای آنها با رعایت شرایطی محفوظ است. (3)
امروز اولین یکشنبه ماه ذی القعده است مومنین از بجا آوردن نماز یکشنبه ذی القعده غفلت نفرمایند. (4)
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید و ما را مدیون خون شهدا قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
(2) (رساله مراجع ج2 ص769 ملحقات مکارم 2826)
(3) (تحریرالوسیله امر به معروف، انکار بالید م11، رساله آموزشی ج1 ص335 رساله جامع م2213)
(4) در فضيلت اين نماز، آمده است كه هر كس آن را بجا آورد توبه اش پذيرفته مى شود و گناهانش آمرزيده مى گردد و سبب بركت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قيامت كسانى كه از او طلبى و يا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ايمان از دنيا مى رود و قبرش براى او وسيع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نيز مورد مغفرت خداوند قرار گيرند، ذريّه او نيز بخشيده شوند و روزى او وسيع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا كند و به آسانى جانش را بگيرد.(اقبال الاعمال) كيفيّت نماز: در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام) در هر ركعت، سوره «حمد» يك مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را يك مرتبه بخواند; و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند، سپس بگويد:لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظيمِ آنگاه بگويد: ياعَزيزُ ياغَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَميـعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لايَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۵
موضوع : #اهمیت_اخلاق_خوش_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در روایاتی از امام رضا ( علیه السلام ) عواملی به عنوان علل بخشش گناهان نام برده شده است که ذکر میشود:
1. توبه: امام رضـا علیه السلام از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلّم روایت کرده که فرمودند: توبه کننده ی گناه مانند کسی است که گناهی بر او نیست.( عیون اخبار الرضا،ص391)
2. صلوات فرستادن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان شود را ندارد، پس بسیار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.( سفینهالبحار، ج 2، ص 50)
3. زیارت امام حسین ( علیه السلام ): امام رضا ( علیه السلام ):فرمو دند ای پسر شبیب ! اگر خوشحال می شوی که ملاقات کنی خداوند را و گناهی بر تو نباشد، پس حسین (علیه السلام ) را زیارت کن. (وسائل الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۱۷)
4. تشیع جنازه: امام رضا ( علیه السلام ) : کسی که جنازه ولی از اولیای ما را تشییع کند از گناه خارج می شود مثل روزی که از مادر متولد گردیده که هیچ گناهی براو نیست. (مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص ۲۹۴)
5. پنهان کردن گناه: امام رضا (علیه السلام ) : پنهان کننده کار بد آمرزیده است ( این سخن دلالت بر این دارد که اگر کسی هم گناهی انجام داد برای کسی تعریف نکند و توبه واقعی کند ). ( کافی جلد 4 ص160)
6. استغفار: امام رضا علیه السلام فرمودند: داستان استغفار داستان برگ درختی است که حرکت کند و برگها بریزد و کسی که از گناهی استغفار می کند ولی آن را انجام می دهد همانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کرده است. (بحارالانوار،ج93،ص281)
7. بیماری: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: بیماری انسان مؤمن مایه طهارت از گناه است و برای کفاره باعث کیفر و لعنت خواهد بود و البته بیماری به سراغ مؤمن خواهد آمد تا گناهی در نامه اعمال وی باقی نماند.( سفینة البحار، ماده ذنب)
خداوند گناهان ما را ببخشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۵
موضوع: #احکام_اجتماعی_همنشین_و_دوست
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه پر از نور کرامت
در احادیث معصومین علیهم السلام به دقت در انتخاب همنشین و دوست تاکید فراوانی شده است؛ به عنوان نمونه از رسول اللّه صلي الله عليه و آله نقل شده: المَرءُ عَلى دينِ خَليلِهِ ، فَليَنظُر أحَدُكُم مَن يُخالِلُ. هر کسی بر دین و روش زندگی دوستش خواهد بود، پس باید هر کدام از شما دقت کند که با چه کسی دوستی می کند. (1)
چند نکته در باب دوست و همنشین:
1. بر والدین واجب است فرزندان خود را تربیت دینی کنند یکی از ملزومات مهم در تربیت محیط زندگی و اطرافیان می باشند؛ سعی کنیم با حضور خود به همراه اعضاء خانواده در اماکن مذهبی، حرمها، مساجد، جلسات مذهبی، محیطهای فرهنگی و ... شرایط همنشینی و رفاقت را با نیکان روزگار برای خود و خانواده خویش فراهم تر کنیم. (2)
2. اگر انسان حتی ترس این را دارد که به واسطه همنشینی با شخص گنهکاری به معصیت آلوده شود یا فساد عقیده و اخلاق پیدا کند، حرام است با او رفاقت و همنشینی کند. و چه خوب است که انسان با شخصی همنشین باشد که انسان را به خداوند متعال و بندگی او نزدیک کند. بنابر این والدین در مسیر تربیت حتما باید به دوستان فرزندانشان توجه ویژه کنند. (3)
3. یک راه همنشینی با انسانهای بزرگ مطالعه آثار و کتابهای ایشان است؛ (مطالعه داستانهای قرآنی، زندگی اولیاء الهی، خاطرات شهداء و ...) می توانیم در این ایام فراغت فرزندانمان، در منازل جلسات کتابخوانی راه بیاندازیم؛ مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: "یکی از کارهایی که در بین برخی کشورها معمول است و در این جا معمول نیست، این است که مثلاً مادران برای بچه هایشان در فرصت هایی کتاب می خوانند، این که مادر یا پدر بنشینند کتابی را باز کنند، آن را بلند بلند بخوانند و بچه ها گوش کنند، این بین آنها ظاهراً معمول است؛ اما این جا معمول نیست." (4)
خداوند به حق حضرت رضا علیه السلام همنشینان ما را از اولیاءش قرار دهد ، تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) الأمالي (للطوسی)،جلد۱ , صفحه۵۱۸
(2) (استفتاءات (بهجت)، ج4، س5041, ص:131 ؛ استفتاءات (امامخمینى)،ج3،حقوق والدین,س78و85و82,ص: 596؛ رساله مراجع م 1295)
(3) امام خامنه ای، سایت ادمین سوالات سامانه جامع مسائل فرهنگی و اجتماعی سوال شماره 1195050
(4) مجله شمیم معرفت تابستان 1389 - شماره 23، کتاب و کتاب خوانی در فرمایشات مقام معظم رهبری.
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۵
موضوع : #عوامل_بخشش_گناهان_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک دهه کرامت
در روایاتی از امام رضا ( علیه السلام ) عواملی به عنوان علل بخشش گناهان نام برده شده است که ذکر میشود:
1. توبه: امام رضـا علیه السلام از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلّم روایت کرده که فرمودند: توبه کننده ی گناه مانند کسی است که گناهی بر او نیست.( عیون اخبار الرضا،ص391)
2. صلوات فرستادن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان شود را ندارد، پس بسیار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.( سفینهالبحار، ج 2، ص 50)
3. زیارت امام حسین ( علیه السلام ): امام رضا ( علیه السلام ):فرمو دند ای پسر شبیب ! اگر خوشحال می شوی که ملاقات کنی خداوند را و گناهی بر تو نباشد، پس حسین (علیه السلام ) را زیارت کن. (وسائل الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۱۷)
4. تشیع جنازه: امام رضا ( علیه السلام ) : کسی که جنازه ولی از اولیای ما را تشییع کند از گناه خارج می شود مثل روزی که از مادر متولد گردیده که هیچ گناهی براو نیست. (مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص ۲۹۴)
5. پنهان کردن گناه: امام رضا (علیه السلام ) : پنهان کننده کار بد آمرزیده است ( این سخن دلالت بر این دارد که اگر کسی هم گناهی انجام داد برای کسی تعریف نکند و توبه واقعی کند ). ( کافی جلد 4 ص160)
6. استغفار: امام رضا علیه السلام فرمودند: داستان استغفار داستان برگ درختی است که حرکت کند و برگها بریزد و کسی که از گناهی استغفار می کند ولی آن را انجام می دهد همانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کرده است. (بحارالانوار،ج93،ص281)
7. بیماری: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: بیماری انسان مؤمن مایه طهارت از گناه است و برای کفاره باعث کیفر و لعنت خواهد بود و البته بیماری به سراغ مؤمن خواهد آمد تا گناهی در نامه اعمال وی باقی نماند.( سفینة البحار، ماده ذنب)
خداوند گناهان ما را ببخشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_احکام_وقف
مناسبت: روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در دهه پر از نور کرامت هستیم، در سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) علیه السلام مطالبی راجع به وقف بیان می کنیم:
خداوند متعال در سوره مزمل آیه 20 فرموده است: (... وَ ما تُقَدِّمُوا لأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ هُوَ خَیرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا ...) . هر آنچه از کارها و امور خیر برای (قیامت خویش) پیش بفرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشی بیشتر باز خواهید یافت.
وقف صدقه جاریه ای است که بعد از فوت برکاتش تا سالیان سال به صاحبش می رسد، بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است. (1)
اما چند مسئله راجع به وقف:
1. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه و یکی از بهترین آنها وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است.
2. به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (2)
3. کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند به طور مثال چند نفر با کمک هم فرشی را بخرند و آن را وقف مسجد نمایند. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب وقف، قبل از مساله1)
(2) (تحریر الوسیله، کتاب وقف م 25 ؛ امام خامنه ای، سایت لیدر، احکام وقف س137 ؛ مکارم، رساله م 2309 ؛ بهجت، رساله م2152 ؛ فاضل، جامع المسائل فارسی ج2 ص: 332 س70 ؛ تبریزی استفتاءات جدید ج1 ص 318 س1418)
(3) (رهبری، سایت لیدر، احکام وقف س67 و س 69)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۶
موضوع: #انتظار_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک دهه کرامت
امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276)
منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر( فرد مورد انتظار) آماده کند، یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد.
امام رضا ( علیه السلام ) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانوادهاش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جنگ بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد. (کافی، ج4، ص260)
این نکته که امام فرمود: فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که در جنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند، از این جهت می فرمایند: افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد. (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸)
خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_ازدواج
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
نقل است که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
بنابراین اینگونه نباشد که افراد فقط دغدغه ازدواج و سر و سامان گرفتن فرزندان خود را داشته باشند؛ لذا یکی از کارهای خیر و ارزشمند آن است که کسانی که توانایی دارند به جوانان برای ازدواج کمک کنند.
اما چند نکته فقهی در ازدواج:
1. امر ازدواج به خودی خود مستحب است و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؛ البته اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده میشود واجب است با بودن شرایط ازدواج کند. و بر اساس آموزه های دین، انسان نباید به خاطر مشکل مالی و اقتصادی از ازدواج منصرف شود زیرا در قرآن کریم و روایات متعددی امر ازدواج، موجب وسعت رزق و روزی معرفی شده است. البته چنانچه شرایط ازدواج برای شخصی مهیا نباشد باید در مقابل گناه صبر کند و هیچ عذری برای انجام نافرمانی پروردگار پذیرفته نیست. (1)
2. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. (2)
3. خانمی که دوشیزه است چنانچه بخواهد ازدواج کند برای صحیح بودن عقدش به نظر اکثر فقهای شیعه نیاز به اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری دارد و اجازه برادر یا مادر کافی نیست. (3)
4. جوانان عزیز باید دقت کنند که تا قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند و اینکه در برخی از مناطق کشور زمانی را قبل از عقد محرمیت به عنوان نامزد با هم ارتباط صمیمی و عاطفی دارند عمل صحیحی نبوده و منجر به امور حرام می شود و قصد ازدواج نمی تواند حکم این ارتباط نامشروع را تغییر دهد.
خداوند متعال شرایط ازدواج آسان همه جوانان را مهیا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب نکاح و م 4 ؛ رساله مراجع م 2443) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِییَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ یَتَزَوَّجُوا حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح ؛ سوره مبارکه نور، آیه 33 ؛ وسائل الشیعه، ج20 ص: 43 )
(2) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح م17)
(3) (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2376)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۳/۱۶
موضوع: #فضائل_زیارت_امام_رضا_علیه_السلام_در_منابع_اهل_سنت
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت
اهل سنت از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا ( علیه السلام ) فرمودند: ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:«پارهای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هر مؤمنی به زیارت او برود، خداوند بهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 )
فضایل زیارت امام رضا ( علیه السلام ) مخصوص شیعیان نیست، بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود:
- عایشه از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل میکند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج بهجا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمیکردی تا هفتاد حج برمیشمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341)
- علمای اهل سنت از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265)
- ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۷
موضوع: #حجاب_و_عفاف_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا ( علیه السلام ) بیان میشود:
1. فلسفه حجاب و عفاف: امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ ...:«نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک میکند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده میکشاند(علل الشرایع،ج 2، ص 565)
2. یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف :روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کردهاید؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نیل خضاب کردهام؛ مگر نمیدانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 81)
3. یکی از علل بی عفتی در جامعه: حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری فرمود:زنان یهود از عفت بیرون رفتند و فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کم توجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۷
موضوع: #احکام_عبادی_شرایط_نماز_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: ... مَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک میگیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)
در این چند دقیقه قصد داریم چند نکته راجع به شرکت در نماز جماعت بیان کنیم:
1. موقعی که انسان می خواهد نیت جماعت کند، واجب است امام را معین کند، ولی دانستن اسم امام جماعت لازم نیست؛ مثلا اگر قصدش اقتداء به امام جماعت حاضر باشد، کافی است و نماز صحیح است. (1)
2. ماموم برای متصل شدن به جماعت باید در حالی که امام ایستاده است یا در حالی که در رکوع است، اقتدا کند. (2)
3. اگر مأموم موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به رکوع امام برسد، هر چند ذکر امام تمام شده باشد، نماز به صورت جماعت صحیح است و یک رکعت حساب می شود. اما اگر نمازگزار موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود اما به رکوع امام نرسد به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نماز به صورت فرادی صحیح است و باید نماز را تمام کند. (3)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1460)
(2) (توضیح المسائل مراجع، شرایط نماز جماعت، شرط پنجم: ماموم قبل از تمام شدن رکوع امام به جماعت برسد.)
(3) اراکی، تبریزی، خوئی، وحید: نماز باطل است. زنجانی: بنابر احتیاط واجب نماز باطل است. مکارم: نمازش را بطور فرادی تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده کند. سیستانی: می تواند نمازش را فرادی تمام کند و می تواند برای رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند. (رساله مراجع م 1427)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۷
موضوع: #علت_غریب_بودن_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت
امام رضا ( علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) و آله وداع میکرد و با صدای بلند میگریست و میفرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم میروم و در غربت میمیرم و در کنار قبر هارون دفن میشوم. (عیون، ج2، ص217)
چرا به امام رضا (علیه السلام) غریب میگویند؟
اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین (علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا (علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا (علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا (علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا (علیه السلام) چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا ( علیه السلام ) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش: وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر ( علیه السلام ) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیهالسلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند: تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد علیه السلام را به عنوان جانشین معرفی کرده بود و جواد الائمه علیه السلام را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیهالسلام: بدون شک امام رضا علیه السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند.
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد، ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد. (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi