eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
40 ویدیو
34 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که می فرمایند: ضَمِنتُ لِسِتَّهٍ اَلجَنَّهَ مِنهُم رَجُلٌ خَرَجَ اِلیَ الجُمُعَهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَهُ براى شش نفر بهشت را ضامن هستم که خداوند به آن ها عطا کند یکی از آن شش گروه مردى است که در راه رفتن به نماز جمعه بمیرد. (وسائل الشیعه، ج 5، ص 11) چند نکته در باره احکام نماز جمعه: 1.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت نماز جمعه است و به نظر اکثر مراجع عظام تقلید در زمان غیبت امام زمان علیه السلام کسی که نماز جمعه می خواند بجای نماز ظهر کافی است و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر جمعه نیست و می تواند بجای نماز جمعه نماز ظهر را بخواند که مستحب است همان اول وقت بخواند و شخصی که مسافر است می تواند در نماز جمعه شرکت کند و نماز جمعه اش صحیح است. (نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود:آیات عظام صافی،گلپایگانی) 2.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنا بر‌احتیاط:آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) واجب است ‌به ‌خطبه‌ها ‌گوش‌‌کند و ‌همچنین باید از هر کاری که باعث‌ از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می‌شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. 3.کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کند و به نظر اکثر مراجع عظام کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز به نظر اکثر مراجع عظام کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (رساله مراجع ص852 مساله38 و‌صفحه 858 و 847 ،842،862) تعجیل در فرج امام زمان‌ عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲۶ موضوع :    سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال) 1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را میرساند. 2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3-برخلاف آنچه احیاناً گمان مى شود این غنیمت تنها غنیمت جنگى نیست، گرچه آیه خمس در ضمن آیات جنگ آمده، زیرا اولًا لغت غنیمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آیاتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَة) غنیمتهایى بسیارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آیا خدا هم جنگ مى کند تا غنیمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی(علیه السلام) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خمس از هر چه انسان مالک شود اخراج میگردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4-علت خمس: امام صادق علیه السلام میفرماید: به راستی خداوندی که خدائی جز او نیست چون زکات را برای ما حرام کرده خمس را برای ما قرار داده است پس زکات را بر ما حرام کرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب کرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5-فلسفه خمس: امام رضا علیه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دینِنا وَ عَلى عَیالاتِنا وَ عَلى مَوالینا؛ همانا خمس کمکى بر دین (و اهداف دینى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احادیث الشیعه، ج 8، ص 581) 6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترویج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف کند. از این رو، اداره شئون مقام ولایت و رهبرى، تقویت مراکز دینى و اسلامى، تقویت بنیه اقتصادى حکومت اسلامى، تضمین استقلال آن، رفع محرومیت ها و نیازمندى هاى جامعه (به ویژه سادات) و... از آثار و برکات خمس خواهد بود خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى  ... .صله رحم و رسیدگی به خویشان، گناهان را پاک می کند و بلا را دور می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152) چند نکته در مورد صله رحم: 1. صله رحم یکی از واجبات سفارش شده در اسلام می باشد. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد.(مکارم سایت استفتائات معاشرت و صله رحم) 2.یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛‌یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. 3.اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. خداوند الفت و صمیمت را در میان دوستان امیر المومنین علیه السلام بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲۷ موضوع :  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق (علیه السلام) فرمود: «قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ «همان کاری را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) انجام داد، مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) انجام میدهد. بدعتهای موجود را خراب میکند؛ چنانکه رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را از نو بنا میکند».(بحار،ج52،ص352) برخی گویند:امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) موقع ظهور دین جدیدی میآورد در صورتی که در هیچ روایتی کلمه(دین جدید) وجود ندارد بلکه عبارت(یستانف الاسلام جدیدا) آمده است که منظور بازسازی اسلام است نه آوردن دین جدیدی غیر از اسلام، یعنی همان اسلام را از نو میآورد. چون اولا: قرآن کریم میفرماید: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ(آیه 19 آل عمران) و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است(لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ (آیه 40 احزاب) ثانیا: در احادیث آمده است که: القائم... سنته سنتی یقیم الناس علی طاعتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربی»؛ «قائم از فرزندان من، همنام و هم کنیه من است، شمایل و رفتارش، شمایل و رفتار من است و مردم را به اطاعت من و دین من وادار مینماید و به قرآن دعوتشان میکند».(کمال الدین،ج2،ص411) ثالثا: دلیل اصلی نامیده شدن امام زمان (عجل الله فرجه الشریف)، به مهدی آن است که آن حضرت مردم را به آنچه که از آن دور شدهاند؛ یعنی احکام واقعی اسلام هدایت خواهد کرد. شاهدش این حدیث است: «اذا قام القائم (علیه السلام) دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد دثر و ضل عنه الجمهور... )وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت مینماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم(نه همه) از آن دور افتادهاند، هدایت میکند. آن جناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شدهاند هدایت میشود (بحار،ج51،ص311) بنابراین منظور این است که برخی احکام ممکن است بخاطر ازبین رفتن احادیث به ما نرسیده باشد و برخی بدلایل شرایط زمانه عمل نشده باشد مثل اجرای برخی حدود. از طرفی بیشتر این گونه احادیث برای فرقه های اسلامی است که خیلی از احکام اسلام را عوض کرده و بدعت در دین گذاشته اند. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ‏ تَقِیٍّ. نماز وسیله تقرب و نزدیکی هر انسان با تقوا به خداوند است. (الکافی ج3 ص265) چند نکته کوتاه درباه قرائت نماز:  1. نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد ، دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید؛ این حروف نُه حرف(ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ح، ذ، ث) مانند صاد و ضاد و طاء و عین و غین .و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد ‌تا غلط نخواند. و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است .(عروه مساله القرائه33)  2. ملاک صحیح بودن قرائت این است که حروف را از مخارج خودش ادا کند به گونه ای که عرب زبانان، آن را ادای همان حرف (نه حرف دیگری) بدانند. 3.کسى که به هیچ وجه نمى‌تواند قرائت نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مى‌تواند آن را بخواند. (توضیح المسائل مراجع مساله 997)  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲۸ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند. خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله‏ الرحمن الرحیم . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ. بدترين گناه آن است كه گنهكار آن را سبك شمارد.نهج البلاغه حکمت 469 چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند: 1.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل تلفن همراه و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10) 2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده  آن را در راه حرام و گناه استفاده نماید، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند نصب نرم افزار برخی از شبکه های اجتماعی که با نصبش ترس آن را دارد که به گناه بیفتد باید از نصبش منصرف شود و از نرم افزار هایی استفاده شود که از وقوع در حرام ایمن باشد . 3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987) خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲۸ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند در قرآن می فرماید: أن خَلَقَ لکُم مِن أنفسکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها وَ جَعَل بینَکُم مَوَدَّه وَ رَحمَهً : از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان سکون و آرامش یابید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داد(آیه 21 روم) یکی از اهداف اصلی اسلام سلامت جامعه است، و ازدواج فواید فردی و اجتماعی زیادی دارد که به برخی اشاره میشود: 1- ایجاد سکون و آرامش واقعی: امام سجاد (علیه السلام ) می فرمایند: «حق همسر، این است که بدانی خدای، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو. پس او را گرامی بدار و با او مهربان باش.» (بحار، ج 74،  ص 5) 2-افزایش ایمان: به عقیده بزرگان دین، کسی که ازدواج می کند ایمانش افزایش می یابد. امام صادق (علیه السلام): دو رکعت نمازی که متأهل بخواند برتر از هفتاد رکعتی است که فرد بی‌همسر اقامه کند. (تهذیب، ج7، ص239) 3-تکامل فرد و تکمیل دین : پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: « هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد میزند: فریاد از او، فریاد از او،  دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت.» (وسائل، ج 20، ص 17) زمانی که افراد ازدواج می کنند از بسیاری از انحرافات و فسادهای اخلاقی در امان می مانند. همین امر آنها را در رسیدن به تکامل روحی و حفظ دین یاری می رساند. 4-افزایش روزی : پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند. » ( وسائل، ج20، ص28) 5-تداوم نسل:  پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «ازدواج کنید که فردای قیامت به فراوانی شما بر دیگر امت ها افتخار کنم.» (مستدرک الوسایل، ج 14، ص149) خدواند اسباب ازدواج را برای جوانان فراهم نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
استفتائات جدید مطابق نظر امام خامنه ای (مد ظله) مصرف دارو و سقط جنین 🔒س: آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد موجب سقط جنین می شود؟ 🔑ج: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند. جواب سلام پیامکی 🔒س: اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مساله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ 🔑ج: جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از ورای مانع، واجب نیست. 📚آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، / همسان سازی 40
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که یکى از تجار فارس‏ به امام رضا علیه السلام نامه نوشت و از حضرت درخواست کرد که حضرت خمس مالش را به او ببخشد، حضرت در جوابش مرقوم فرمودند: ...إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا...فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... .پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دین مان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548) چند نکته کوتاه درباره احکام خمس: 1.اگر انسان از درآمدهای بین سالش به کسی قرض بدهد و تا سر سال خمسی دریافت نکند، با رسیدن سال خمسی، خمس دارد البته اگر مبلغ قرض الحسنه قابل دریافت نیست، به نظر اکثر مراجع  از جمله امام خامنه ای هر زمانی که دریافت کرد باید فورا خمس آنرا پرداخت کند.(مکارم: در صورتی که سر سال خمسی قابل وصول نباشد جزء درآمد سال وصول حساب می شود.) (اجوبه الاستفتائات س:871 ، منهاج الصالحین م1251 ، مکارم سایت، خمس پس اندازها، بهجت توضیح المسائل م1379) 2. اگر انسان مقداری از درآمدهای بین سالش را اسراف کند یا در راه حرام مصرف کند، خمس این مقدار را بدهکار است و باید پرداخت کند. (توضیح المسائل مراجع م1775؛ عروه الوثقی مع التعلیقات کتاب خمس م61؛ رساله آموزشی ج1 درس68) 3. خمس به دو بخش تقسیم می‌شود: یک قسمت آن سهم سادات فقیر است نصف دیگر خمس، سهم امام زمان (علیه السلام) است که در این زمان، باید به نائب عام امام زمان که مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید پرداخت شود یا به مصرفی که او اجازه می‌دهد برسانند.وبه نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای سهم سادات فقیر نیز باید به مرجع تقلید یا به نماینده ایشان پرداخت شود یا برای مصرفش اجازه گرفته شود. خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۸/۲۹ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  نکاتی درباره بسم الله: 1- جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم )نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل 2 بار امده است 2-بسم الله نشان اسلام است و کار بدون بسم الله ابتر و ناقص است و برای حلیت قربانی نیز لازم است 2- (بسم الله الرحمن الرحیم) جزء سوره های قرآن است واگر کسی نخواند قرآن را ناقص خوانده است 3- اینکه به بشر دستور داده شده است که کارهایش را بنام خدا بنامد، برای این است که کارهای انسان جنبه قدس و عبادت پیدا کند و بنام او برکت یابد. چون آغاز کردن به نام کسی مفهومش این استکه او را موجودی قدوس و منزه از جمیع نقص ها و سرچشمه کمالات دانسته است 4-(الله) اسم خداست که حاوی تمام صفات خدا مثل(رحمان،غفور، خالق و...) است و یعنی ذات شایسته پرستش که کامل از جمیع جهات است. 5- فرق بین رحمان و رحیم این است که رحمانیت عام و همگانی است(حتی حیوانات و کفار)؛ولی (رحیم) مخصوص مومنین است. خداوند ما را با معارف دین، آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۸/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... .از گناهانی که سبب بی حیایی می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271) چند نکته کوتاه درباره شرط بندی: 1.شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه سوارکاری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان نه تماشاگران با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 2.اگر در مسابقه ای که بدون شرط بندی برگزار شود و بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 3.بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود. بازی کردن با این وسایل مطلقا حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل امام خامنه ای پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi