eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند‌: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ.به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. ( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144‌) چند نکته درباره هدیه دادن: 1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. 2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیه‌ای با ارزشتری داده شود کراهت دارد . اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است. 3. مالی که هدیه داده می‌شود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد و اگر هدیه ای به فرزند نابالغ داده شود پدر یاپدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد. (منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد2‌کتاب الهبه مساله 136؛ تحریر الوسیله‌کتاب الهبه مساله22) خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ موضوع:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1. در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران) 2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا [ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مى‏کنم»( من‏لایحضره‏الفقیه، ج3، ص 481) 3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد. در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را می‌کشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء) شخصی به امام کاظم (علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3) 4. باید سبک زندگی را تغییر داد؛ و از اسراف و راحت طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم. البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست. خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم . رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند :الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال . نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱ چند نکته کوتاه درباره واجبات نماز: یکی از واجبات نماز داشتن آرامش در حال خواندن ذکرهای نماز است یعنی هنگام گفتن تکبیره الاحرام و قرائت حمد وسوره و تسبیحات اربعه و ذکرهای رکوع و سجود و سایر ذکرهای واجب نماز باید بدن نماز گزار آرامش داشته باشد و در هنگامی که می خواهد کمی جلو یا به سمت دیگری برود نباید ذکر نماز را بگوید.(رساله مراجع م 1030) نماز گزار اگر بخواهد ذکرهای مستحبی را به قصد همان ذکری که در نماز وارد شده، بگوید باید بدنش در حال گفتن ذکر آرام باشد مثلا هنگام سر برداشتن از سجده و نشستن بعد از سجده چنانچه تکبیر را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند، بگوید، (به فتوا یا احتیاط) باید بدن آرام باشد البته ذکر بحول الله باید در حال برخاستن گفته شود.(رساله مراجع م 1030 و 966) حرکت دادن دست و انگشتان در حال قرائت و تشهد یا تسبیحات اربعه اشکالی ندارد.(رساله مراجع م 967) اگر فردی در رکوع یا سجده باشد و پیش از تمام ذکر واجب عمدا سر از رکوع و سجده بردارد نماز باطل است.(رساله مراجع م 1033) خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌فرمایند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144) چند نکته کوتاه درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر: امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایطش، گل سرسبد حركت هاي اجتماعي است.چراغ تابنده اي است كه راه را روشن مي سازد و دست گمشده را در دست مولايش مي گذارد. عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی هم احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند. لازم نیست در هنگام عمل به این وظیفه، نتیجه عملش را ببیند و اگر همین تذکرها عمومی شود تاثیر گذار است. کسی که گناهی مرتکب می شود مثل اینکه غیبت می کند، دروغ می گوید، مسخره می کند، کم کاری می کند، در میان مردم یاس و بدبینی را ایجاد می کند،  حجاب شرعی را رعایت نمی کند، مال مردم را می دزدد، کسی که آبروی مردم را بر باد می دهد. این ها همه منکر است. در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است. در مقام  نهی از منکر همین اندازه که بگویید: «این خلاف است انجام نده». تکرار همین مقدار کلام، برای طرف مقابل، تاثیر گذار خواهد بود.(بیانات امام خامنه ای سال 1371 بيانات در مراسم ديدار قشرهاى مختلف مردم.) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. از‌امام‌صادق علیه‌السلام چنین‌روایت‌شده‌است‌که‌فرمودند‌: طلب‌روزی‌حلال را رها نکن ( ترک نکن ) ، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. ( امالی شیخ طوسی ص 193) چند نکته‌کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری: 1.در قراردادهای کاری کسی که نیروی کار می گیرد نسبت به پرداخت حقوق کارمندش نباید کوتاهی وسهل انگاری کند در غیر این صورت ظالم و معصیت کار است و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. 2.کارگر یا کارمند هم نباید در انجام کار کم کاری یا کوتاهی کند مثلا کارمندى که به طور معمول و در حد توان مثلا به ده پرونده و یا به امور ده مراجعه کننده مى‌تواند رسیدگى کند، اگر به خاطرسهل انگارى و کم کارى به مقدار کمتر رسیدگی کند، گنهکار است و نباید برای مقداری که کم کاری نموده مزدی دریافت نماید .(تحریر الوسیله ج2 اجاره م27 ، عروه اجاره فصل فی الاجارة الثانیه م4 آیت الله مکارم استفتائات احکام اصناف و مشاغل) 3. اگر تا الان بخاطر ندانستن مساله یا خدائی نکرده عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید آن مقدار پول را به همان اداره یا صاحب‌کار برگرداند و اگر‌در ادارات دولتی مکان یا حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد به خزانه کل دولت واریز کند. (سایت لیدر احکام مناسبتی روز کارمند سوال 6و15) خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در اهمیت خمس در روایتی می فرمایند: خمس کلید روزی شماست.فانه مفتاح رزقکم. یک مقدمه کوتاه: یکی از اموری که باید به آن باور داشته باشیم این است که روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر کسی نگاهش این باشد پرداخت مال در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت خمس را کلید روزی بیان نموده اند. لذا مناسب است در همین جا به دو نکته کوتاه درباره احکام خمس اشاره کنم: هر کسی که دارای درامدی هست، باید به سال خمسی خودش توجه داشته باشد و چنانچه درآمدش از مخارج و هزینه های زندگی در طول سال خمسی اضافه بیایید، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس محاسبه نماید فرقی نمی کند موجودی باقی مانده پول نقد باشد یا مواد غذایی داخل منزل. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درآمدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام کاظم علیه السلام  درباره اثر میانه روی و اسراف در روایتی می فرمایند كسى كه صرفه جو و قانع باشد، نعمت برايش مى ماند و كسى كه ريخت و پاش و اسراف كند نعمت هایش از بین می رود. مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ. بحار الأنوار ج 78 ص 327 چند نکته کوتاه درباره اسراف در آب وضو و غسل : اسراف حرام است حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است البته اسراف کردن در آب وضو یا غسل باعث بطلان وضو یا غسل نمی شود و تلاش شود با کمترین میزان وضو و غسل انجام شود. یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است و البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)  بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه می‌شود موجب بطلان وضو نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.  خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین علیه السلام در روایتی به تاجران توصیه می کنند ابتدا احکام  داد و ستد را فرا بگیرید سپس تجارت کنید یا مَعشَر التُّجّارِ ، الفِقْهَ ثُمَّ المَتْجَرَ الكافي : 5/150/1 یکی از سفارش های دین یادگیری احکام تجارت است، از جمله مسائلی که در هنگام خرید و فروش باید توجه شود این است که کالای مورد خرید و فروش باید دارای شرایطی باشد که به برخی از آنها اشاره می شود: کالا مقدارش از جهت وزن یا تعداد و مانند آن باید معلوم باشد و ملاک تعیین مقدار در هر کالا باید طبق همان روش معمول و متعارف بین مردم باشد بنابر این اگر معامله کالایی تنها با وزن کردن بین مردم معمول باشد برای خرید و فروش نمی توان به صرف مشاهده اکتفا کرد در حالی که وزنش جنس در هنگام خرید معلوم نیست.(رساله مراجع م 2090) ، نباید به کالای مورد معامله، حق شخص دیگری، تعلق گرفته باشد مثلا اگر کسی خانه ای را نزد بانک یا شخصی دیگری گرو گذاشته بدون اجازه صاحب حق نمی تواند بفروشد، چرا که حق بانک یا شخص دیگر به این منزل تعلق گرفته است.(رساله مراجع 2090) خرید و فروش ملکی که به دیگری اجاره داده شده، اشکالی ندارد و خریدار و فروشنده حق ندارند مستاجر را تا پایان مدت اجاره از منزل بیرون کند و همچنین مبلغ اجاره هم به مالک قبلی تعلق می گیرد مگر اینکه با توافق قرار باشد به مالک جدید بپردازد.ضمنا اگر خریدار خانه از اجاره ای بودن، اطلاع نداشته باشد می تواند معامله را فسخ کند.(رساله مراجع م 2096) خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
حکم تقاص از اموال بدهکار 🔒با وجود چه شرایطی طلبکار می تواند بدون اجازه از اموال بدهکار طلب خود را تقاص کند؟ 🔑-اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی که شخص مزبور خود را بدهکار نمی داند و یا نمی داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. شایان ذکر است که در این زمینه لازم است قانون نیز مراعات گردد. (امام خامنه ای) 🔑-فردی که از دیگری طلبکار است، با وجود شرایط ذیل می­تواند بدون رضایت و اجازۀ بدهکار طلب خویش را از مال وی تقاصّ نماید: 1. بدهکار از بدهی خود به طلبکار اطلاع داشته باشد؛ 2. بدهکار توانایی پرداخت بدهی­اش به طلبکار را داشته باشد و با وجود مطالبۀ طلبکار، از پرداخت آن امتناع ‌ورزد یا امروز و فردا کند؛ 3. طلب مذکور بدون مدّت (حالّ) بوده، یا مدّت آن فرا رسیده باشد؛ 4. حقّ شخص ثالثی به مال مورد تقاصّ تعلّق نگرفته باشد که مانع از تقاصّ شود. بنابراین، تقاصّ نمودن از مالی که بدهکار آن را به صورت «گرو» و «رهن شرعی» نزد دیگری قرار داده جایز نیست. شایان ذکر است، طلبکار با وجود شرایط مذکور، می‌تواند - هرچند بدون اذن حاکم شرع - از اموال بدهکار تقاصّ نماید، اگر چه مال مورد تقاصّ از لحاظ جنس با طلب وی متفاوت باشد. (آیت الله سیستانی) 🔑-اگرشخصي بجاي طلبش بدون اجازه و مخفيانه شيئي از بدهكار بردارد حكمش جيست؟ در صورتی که راه دیگری برای رسیدن به این مقصود نباشد و آن وسیله از ضروریات زندگی بدهکار نباشد مانعی ندارد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع حقوق سوال شماره 1429429، تاریخ: 1401/10/22؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج3، م1050، سایت آیت الله مکارم: http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40213&mid=251116
حکم تقاص از ارگانهای دولتی 🔒اگر شخصی مقداری حقوق یا مزایای خاصی که به طور قانونی به او اعطا شده از دولت طلب داشته باشد، ولی دلائل قانونی برای اثبات حق خود در اختیار نداشته باشد و یا قادر بر مطالبه آن نباشد، آیا جایز است به مقدار حق خود از اموال دولتی که در اختیار دارد بردارد؟ 🔑-‏‏اگر طلب ثابت باشد و نتواند وصول کند، مانع ندارد به عنوان‏‎ ‎‏تقاص بابت طلب خود از پولی که به دستش آمده بردارد.‏ (حضرت امام) 🔑-جایز نیست اموال دولتی را که به عنوان امانت در اختیار و تحت تصرّف او هستند به قصد تقاص برای خود بردارد، در نتیجه اگر مال یا حقّی از دولت طلب دارد و می خواهد آن را بگیرد برای اثبات و مطالبه آن باید از راه های قانونی اقدام نماید. (امام خامنه ای) 🔑-در فرض سؤال، باید از حاکم شرع اجازه بگیرد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: استفتائات امام خمینی، ج10، س11339، أجوبةالاستفتائات، س 1967. سایت آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46464&mid=259609
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم . در روایتی حضرت سجاد علیه السلام به فرزندان خود در مذمت دروغ می فرماید: از دروغ بپرهيزيد،چه كوچك باشد و چه بزرگ، زيرا وقتى كسى دروغ كوچكى گفت،به دروغ بزرگ جرئت پيدا مى‌كند.تحف العقول، ص. ۲۷۸ چند نکته کوتاه درباره دروغ: دروغ یعنی اینکه انسان بر خلاف واقعیت خبری بدهد و یکی از مصادیق دروغ وعده دروغین است یعنی فردی وعده‌ای بدهد که  همان ابتدای کار می داند که نمی تواند به این وعده عمل کند.رساله اموزشی درس 21 دروغ تنها با زبان نیست بلکه اگر کسی دروغی را بنویسید یا اشاره کند یا از طریق شبکه های مجازی انتشار دهد، نیز حرام است.رساله اموزشی درس 21 اگر فرد خبری خلاف واقع ‌بدهد و مقصودش از آن خبر این باشد که افراد را بخنداند (دروغ به شوخی) چنانچه از قرائن و شواهد مانند نوع کلام یا رفتار یا حالت فرد، شوخی بودن آن معلوم نباشد، حرام است.رساله آموزشی درس 21 و رساله جامع ج 2  م 468(جهت اطلاع به نظر ایت الله سیستانی: اگر معلوم هم باشد به گونه‌ای که طرف مقابل، متوجّه شود که گوینده، قصد جدّی و حقیقی ندارد، بنابر احتیاط واجب جایز نمی‌باشد.) اگر کسی مطلبی را به جهت مبالغه بیان کند مثلا بگوید: "من هزار مرتبه به فلانی تذکّر داده‌‌ام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفته‌‌ام.دروغ محسوب نمی شود.رساله آموزشی، امام خامنه ای درس 21 خداوند فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل فرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ موضوع: نمازمستحبی_نمازشب سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در اهمیت نماز شب می فرمایند: شرافت انسان با ايمان به نماز شب اوست و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذيت مردم است. وسائل الشيعة - ط الإسلامية نویسنده : الشيخ حرّ العاملي    جلد : 5  صفحه : 268 برای نماز شب بیش از هفتاد اثر (در روایات مختلف بیان شده)بیان شده و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز در آخرین سفارشان به اقا امیر المومنین علیه السلام نسبت به نماز شب سفارش ویژه ای فرموند، لذا مناسب است نسبت به نماز شب و نمازهای مستحبی چند نکته را یا آوری کنم: نافله شب یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836)) مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505) در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
recording-20230117-115729.mp3
842K
بیان امروز حجت الاسلام والمسلمین سید رضاموسوی بایگی حرم مطهر رضوی
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم شخصی محضر رسول خدا رسید عرض کرد برای استجابت دعا چه کنم؟ پیامبر‌خدا صلی الله علیه و آله به او فرموند: خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور (وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145) یکی از قراردادهای شرعی جعاله هست، جعاله یعنی انسان متعهد بشود در برابر کاری که دیگری برایش انجام می دهد، مزدی بدهد، مثل اینکه بگوید هر کس گمشده مرا پیدا کند، صد هزار تومان به او می دهم. البته در این قرارداد شرایطی باید رعایت شود: جعاله بر کاری که نزد عقلا بی فایده به حساب می آید صحیح نیست مثل اینکه کسی بگوید اگر به فلان محل تاریک بروی، یا حجم زیادی غذا بخورد فلان مبلغ را به تو می دهم. این قرارداد صحیح نیست. جعاله برای کار حرام صحیح نیست مثلا اگر بگوید کسی برای برای من شراب تولید کند یا مجلس حرام برگزار کند، فلان مبلغ به او می دهم، صحیح نیست. اگر در جعاله مقدار مزد را  از ابتدا مشخص نکند و کاری را از دیگری درخواست کند و آن فرد کار را انجام دهد، باید مزد آن شخص را به مقدار متعارف بدهد.مثلا کسی از تعمیر کار درخواست تعمیر ماشین را داشته باشد و مزد او را از ابتدا مشخص نکند، و تعمیر کار ماشین را تعمیر کند، صاحب ماشین باید مزد را به مقدار متعارف بدهد. خداوند روزی حلال به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد منابع: رساله مراجع م 2218-2220-2222 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶ بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاک‌نشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیله‌ی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجه‌ی] تفرّق این است.(برگفته از بیانات امام خامنه ای درباره موضوع اختلاف افکنی) لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.(امام خامنه ای- سایت ادمین) در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است. مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند. خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
محل مصرف دیه جنایت بر میت 🔒محل مصرف دیه جنایت بر میت کجاست؟ 🔑-به طور کلی در مواردی که نسبت به میت دیه واجب می شود این دیه به ورثه میت داده نمی شود بلکه در وجوه خیر به نیت میت صرف می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 📚آدرس: تحریرالوسیله، کتاب دیات، لواحق، م11، سایت ادمین امام خامنه ای، شماره استفتاء: 957178 تاریخ استفتاء: 1397/12/18 پاسخگو: فرزانه(محمد هادی) ناظر: مؤمن. منهاج الصالحین، ج3، م976، سایت آیت الله مکارم، مسائل مربوط به پیوند اعضا، سؤال 1470: https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61769&lid=0&mid=1055
بیان احکام ۲۸-۱۰-۰۱.mp3
942.9K
حجت الاسلام سیدرضا موسوی بایگی
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت یادگیری وسوال می فرماید: فَاسْأَلُوا‌ أَهْلَ‌ الذِّكْرِ إِنْ‌كُنْتُمْ‌ لَا‌ تَعْلَمُونَ.‌ اگر چيزي‌ را‌ نمي‌دانيد ‌از ‌اهل ‌علم ‌و دانايان بپرسيد. (سوره نحل،43) چند نکته درباره یادگیری احکام دین: 1. يكي‌از واجبات يادگيري احكامي است كه انسان معمولا در زندگي به آنها نياز  پيدا مي كند و آموختن آنها پيش از عمل واجب است تا در هنگام‌ عمل ‌به‌ گناه نيفتد و خلاف وظيفه اش عمل نكند، همچون احكام عبادات مثل‌نماز و روزه و احكام معاملات مثل مباحث خريد و فروش و تجارت براي كساني كه به ‌كسب ‌و كار مشغول اند. 2. به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چيزي از واجبات ركني نماز مثل ركوع يا  قيام در حال‌ تكبير و يا قيام متصل به ركوع را كم يا زياد كند نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند مثل افرادي كه توان ‌ايستادن‌ هر چند با تكيه دادن بر ديوار يا عصا را دارند ولي نماز واجب را نشسته يا بر روي صندلي مي خوانند. ‌همچنين در معاملات و قراردادهاي شرعي‌كه با شخص يا شركتي قرارداد بسته است، اگر نداند كه قراردادش صحيح است يا خير نمي تواند بدون ‌رضايت ‌صاحب ‌مال، در مالي كه از چنين راهي به دست آورده تصرف نموده و استفاده نمايد. (رساله مراجع ج2 م2052  و ج 1م 942و1264) خداوند به همه توفيق علم و عمل عنايت فرمايد به بركت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ موضوع: نماز_جماعت_اقتدا سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت و آثار نماز جماعت می فرمایند: کسی‌که در هر جایی که باشد محافظت ومداومت بر نماز جماعت داشته باشد،مانند برق،سریع و نورانی‌از‌پل‌صراط‌‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343) چند نكته درباره نماز جماعت: 1-يكي از واجبات نماز جماعت، تبعيت كردن از امام جماعت در افعال نماز است يعني كارهاى  نماز مانند ركوع و سجود را كمى بعد از امام و يا همزمان با امام  جماعت به جا آورد پس نبايد زودتر از امام جماعت به ركوع يا سجود برويم. (رساله مراجع 1468،1469،1489،1470) 2-كسي كه دير به جماعت رسيده يا مسافر است و مي‌خواهد در ركعت سوم يا چهارم اقتدا كند اگر در حالي كه امام ايستاده است اقتدا كند بايد حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر براي خواندن سوره وقت ندارد بايد حمد را تمام كند‌و در ركوع (يا سجده) خود را به امام جماعت  برساند. (مشهور- رساله مراجع مسأله 1442-غير مشهور‌: خوئي، بهجت، تبريزي، سيستاني: خودش را به رکوع برساند)  3-اگر مي‌داند كه براي خواندن حمد زمان كافي  ندارد (بنابر احتیاط واجب) بايد صبر كند تا امام به ركوع برسد بعد اقتدا كند لذا در حالي كه امام بعد از تكبير در حال رفتن به ركوع است نيز اقتدا نكند. (م 1441) خداوند به ما توفیق شرکت در جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد آل و آل محمد @AhkameHarameRazavi
بیان احکام ۲۹-۱۰-۰۱.mp3
984.8K
بیان امروز حجت الاسلام سیدرضا موسوی بایگی
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن می فرماید فرزندان خود را از ترس فقر نكشيد. ما آنان و شما را روزي مي دهيم . يقينا كشتن آنان گناهي است بزرگ.اسراء ایه 31 اما مساله شرعی: برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است: 1. یکی از گناهان ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان نباید از رحمت الهی ناامید باشد. 2. یکی دیگر از گناهان سقط جنین است در این باره به چند نکته توجه بشود: نکته اول: حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیّۀ تکامل جنین در رحم، حتّی نطفۀ لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است. نکته دوم:ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوز سقط جنین نمی شود و امر رزق و روزی با خداوند متعال است لذا مسلمان باید باور به رزاقیت خدا داشته باشد. نکته سوم:سقط جنین قبل از دمیدن شدن روح در موارد نادری جایز است مثل اینکه استمرار حاملگی برای مادر خطر جانی داشته باشد. نکته پایانی: کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و با شرایطی دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع ازجمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی می‌رسند  -(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد)  2.تحقيقات علمي ثابت كرده : رشد زن سريعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند  و اين موضوع، در تمام جانداران وگياهان هم، هست،که رشد انواع ضعيفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است  (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)  (دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند) 3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند -(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند)  -هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایسته‏‌تر از مرد است -اهل سلوک ‏‌گویند:مشرَّف شدیم نه ‏مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است 4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود  (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.  یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای حفظه الله از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از  ارزش های دینی دفاع نمود. سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400                                                                                   خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب) »پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است (البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است) 2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5)  و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئينة جلال و جمال ص87) 3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند 176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر  داریم. -برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند 4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.  بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی در اهمیت سجده کردن برای خدا می فرمایند: اگر می خواهید در قیامت با من محشور شوید سجده هایتان را در برابر خداوند متعال طولانی کنید. (مستدرک الوسائل ج 4 ص: 472) چند نکته کوتاه درباره سجده سهو : چند عمل هست که انجامش درنماز سبب واجب شدن(فتوا یا احتیاط) سجده سهو می شود: سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا دررکعت اول اشتباها سلام بدهد.البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد. کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند وسخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود. اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت. تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi