eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها: از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103) درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132) 2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 ) 3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) 4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ موضوع: سلام عليكم بسم الله الرحمن الرحيم  یکی از گناهان بزرگ کم فروشی است که در این فرصت ضمن توضیحاتی چند نكته درباره كم فروشي خدمت شما خوبان عرض می کنم: 1.يكي از گناهان بزرگ کم فروشی درخريد وفروش و ديگر معاملات شرعي است. کم فروشی در دین اسلام به شدت نکوهش شده تا آنجا که خداوند در باره آن سوره اي خاص نازل كرده است.کم فروشي آن است كه فروشنده از آنچه در زمان معامله معين كرده اند، كمتر تحويل بدهد مانند اينكه مشتري پول ده كيلو برنج را پرداخت كرده است اما فروشنده 9كيلو برنج را به مشتري تحويل بدهد و در آداب تجارت آمده که بهتر است مومنان هنگام پیمانه و وزن کمی بیشتر بدهند وهنگام گرفتن حق خود، مقداری کمتر بردارند. 2.اگر كارفرما به كارگر و نيروي كار دستور دهد كه در كالا كم بگذارد نبايد اطاعت كند  و در صورت انجام كم فروشي درآمدش حرام است. 3.فردي كه كم فروشي كرده به مقداري كه كم فروشي كرده  مديون است و بايد به مشتري برگرداند.(رساله اموزشي ج 2 كم فروشي) 4. علاوه بر کم فروشی گرانفروشی هم چنانچه به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار می گویند که در این صورت گرانفروشی حرام است و چنانچه به این حدهم نرسد کراهت دارد و برکت را از مال می گیرد.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62) خداوند متعال توفيق يادگيري و عمل به احكام شرعي را عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محم @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «مَنْ غَرْسَ غَرْساً فَأَثْمَرَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ قَدْرَ مَا يَخْرُجُ مِنَ الثَّمَرَةِ؛ هر كس درختى بنشاند و به ثمر بنشيند، خدا به اندازه اى كه ميوه از آن فراهم آيد به او پاداش مى دهد.»( مستدرك الوسائل، ج 13، ص460) در اسلام درختکاری اهمیت زیادی دارد که به برخی از روایات اشاره میشود: 1- صدقه بودن محصول آن:رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می آید.»( مستدرک ، ج۱۳ ،ص۲۶) 2- پاکترین اعمال :امام صادق علیه السلام: اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللّه ِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطیَبَ مِنهُ؛ (بحارالأنوار ، ج 103 ، ص 68) كشت كنید و درخت بنشانید؛ به خدا قسم آدمیان كارى برتر و پاک تر از این نكرده اند. 3-جدیت در درختکاری: پیامبر صلی الله علیه و آله: اگر قیامت فرا رسد و در دست یكى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بكارد، باید آن را بكارد(مستدرك الوسائل، ج13، ص460، ح15894)؛ 4- خشم خداوند از قطع کردن درختان :امام صادق علیه السلام: درختان میوه تازمانی که میوه می دهد، را قطع نكنید كه خداوند بر شما عذاب فرو مى ریزد. (الكافى ، ج 5 ، ص 294 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: هرکس درختی بکارد  و از میوه آن انسانی یا مخلوقی از مخلوقات خداوند  بخورد برای آن شخص صدقه محسوب شود.( مَن غَرَسَ غَرساً لَم یَأکُلْ مِنهُ آدَمِیٌّ وَلا خَلقٌ مِن خَلقِ اللهِ إلّا کانَ لَهُ صَدَقَةً.) نهج الفصاحه روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است و به همین مناسبت چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما عزیزان یاد آوری می کنم: 1- در اسلام اهمیت زیادی به درختکاری داده شده و حتی کاشتن یک درخت ثواب‌های بسیار زیادی دارد و کاشت درخت به عنوان سنه حسنه بشمار می آید. 2-قطع درختان چنانچه منع قانونی داشته باشد، جایز نمی باشد. 3-در هنگام تفریح شکستن شاخه درختان که متعلق به دیگران هست یا آتش روشن کردن زیر درختان سبب آسیب به درختان بشود، حرام است و کسی که مرتکب این عمل شده است، ضامن است و باید خسارت وارده را جبران کند. 4-کندن گل یا برداشتن گلهای کاشته شده در سطح معابر شهری، در صورتی که مالک خصوصی داشته باشد یا متعلق به شهرداری باشد، بدون رضایت صاحبش یا مسولین صاحب اختیار، جایز نیست و در صورت ارتکاب این عمل باید خسارت را جبران کند. 5-پدران و مادران شایسته است فرزندان نسبت به حفظ محیط زیست آموزش دهند. خداوند متعال شکر نعمتهای خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام صادق(علیه السلام) در روایتی ویژگی‌های کلی و برنامه‌های کسانی را که می‌خواهند از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند، چنین بیان کرده‌اند: « مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ»؛(الغیبة نعمانی، ترجمه غفارى،ص 200 ) هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که در شمارِ یاران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: 1- منتظر بودن: انتظار فرج ویژگی نخست یاران امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. البته انتظار به معنای حقیقی آن. 2- با ورع بودن: دومین ویژگی یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تهذیب نفس و خودسازی است. دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات. 3- داشتن اخلاق نیکو: اخلاق نیکو و کریمانه از دیگر ویژگی‌های یاران و سربازان امام زمان است. این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم(علیهم السلام) از آنها مدح و تمجید کرده‌‌اند، باید در سربازان امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود داشته باشد. در روایتی دیگرمی‌فرمایند: مـردانـی کـه خـدا را بـه حقّ شناخته‌اند، آنها یاوران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان هستند: «... رِجـالٌ عـَرَفـُوا اللّهَ حـَقَّ مـَعـْرِفـَتـِهِ، وَ هـُمْ اَنْصارُ المَهْدِیِّ فی آخِرِ الزَّمانِ»( بحار، ج ۵۷، ص ۲۲۹) خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ موضوع: یکی از مسائلی که امروزه در جامعه زیاد سوال می شود درباره خرید و فروش وام هست که در این فرصت توضیحاتی بابت این موضوع خدمت شما خوبان اشاره می شود: واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات به این معناست که صاحب امتیاز وام، امتیاز وام خودش را به متقاضی امتیاز انتقال دهد تا به  بانک معرفی شود و بانک به شخص متقاضی، وام را بدهد. واگذاری امتیاز وام یا تسهیلات چنانچه خلاف مقررات بانک باشد، صحیح نیست. مثلا اگر وام ازدواج امتیازش مخصوص زوجین هست و از جهت مقررات بانکی قابل انتقال نیست، نمی توان آنرا به دیگری واگذار کرد.  اگر واگذاری از جهت مقررات بانکی مجاز باشد، انتقال دهنده می تواند مبلغی را جهت انتقال وام بر اساس توافق طرفین بگیرد.مثلا متقاضی بگوید اگر امتیاز را به من انتقال بدهی فلان مبلغ به تو می دهم. خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. منابع:امام خامنه ای استفتائات،ایت الله مکام سایت معظم له، خرید و فروش امتیاز وام، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 4مساله 1489 @AhkameHarameRazavi
حکم معاملات فارکس 🔒آیا معامله فارکس شرعا صحیح می باشد؟ 🔑-نسبت به فارکس، به طور کلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است. بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دو دسته اند: دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی شود. دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید به نکات زیر توجه شود: 1) معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درامد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. 2) معاملات اهرمی، که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. (امام خامنه ای) 🔑-فعالیّت در بازار فارکس forex در زمینۀ انواع مختلف ارزهای عادی و ارزهای دیجیتال (پول مجازی یا رمزینه) و غیر آنها مورد توقّف است و مکلّف می‌تواند در این مسأله، به مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الأعلم فالأعلم رجوع نماید ؛ شایان ذکر است از آنجا که در قراردادها و داد و ستدها، به‌طور کلّی باید شرایط شرعی معاملات رعایت گردد، پس اگر فعالیّت در بازار فارکس و مانند آن، مشتمل بر «معاملۀ ربوی» یا «قرض ربوی» یا «قمار و برد و باخت مالی» و مانند آن باشد، فعالیّت مذکور حرام است؛ همچنین، چنانچه این فعالیّت مشتمل بر «فروش دین به دین» یا «معاملۀ کالی به کالی» باشد، هرچند مبلغ و مدّت کاملاً در معامله معیّن گردیده باشد یا «کالای وزنی یا پیمانه­ای» که خریداری شده، قبل از تحویل گرفتن با سود فروخته شود، معامله باطل است؛ (آیت الله سیستانی) 🔑-با توجّه به اینکه فارکس شرایط شرعیّه معاملات را ندارد جایز نیست. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین امام خامنه ای، سامانه جامع پاسخگویی، سوال شماره 1381150، تاریخ: 1401/04/16. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، 274 و 275، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44956&mid=256427 @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام صادق(علیه السلام) در اوصاف یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَیِّدِهَا وَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ اَللَّهِ مُشْفِقُونَ یَدْعُونَ بِالشَّهَادَة :آنها در برابر فرمان امامشان از برده‌ی مطیع، مطیع‌ترند.و از ترس خدا نگرانند؛ آرزوی آنها کشته شدن در راه خداست. (بحار؛ ج52، ص 307) برخی از خصوصیات یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عبارتند از: 1- بصیرت و آگاهی: یکی از ویژگی‏ ها بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه‏ ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می‏ شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند(کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸) 2-فرمانبری و ولایت پذیری: عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسان‏ها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می‏ گیرند.پیامبر فرمود;کدّادون مجدّون فی طاعته؛: تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند;.(بحار، ج ۵۳، ص ۳۱۰) 3-شجاعت: شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دل‏های مستکبران چیره ساخته و جان‌هاشان از سنگ خارا محکم‏تر است. امام باقر(علیه السلام) فرمود: گویا آنان را می ‏نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستاده‏اند، دل‏هایی چون پولاد دارند(بحار، ج ۵۳، ص ۷) 4- از خود گذشتگی و برابری از خصوصیات بارز یاران امام ایثار و برابری است. وحدت هدف و اخلاص نیّت، دل‌هایشان را به هم پیوند داده وغمخوار یکدیگرند. در برخی از روایات از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنی‏اند:( عیون اخبار الرضا، ص ۶۳) خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن آروزی عبادات شما عزیزان دو نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر عرض می کنم: مكاني كه شرعا وطن انسان هست تا وقتي كه اعراض و ترک وطن نكرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقي مي ماند و نماز و روزه كامل است اما اگر از وطن اعراض و ترك وطن كند يعني بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصميم بگيرد كه ديگر براي زندگي به آنجا برنگردد یا بداند كه ديگر نمي تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در اين صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا كامل نيست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند. اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است. خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام از جمله امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام امام صادق علیه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَیْبَةً قَبْلَ اَنْ یَقُومَ اِنَّهُ یَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلی بَطْنِهِ یَعنی القَتْل):همانا برای قائم، پیش از آن‌که قیام فرماید، غیبتی است؛ چرا که در هراس است، و حضرت اشاره به ‏شکم خود کرد؛ یعنی ‏بیم ‏کشته شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340) چون آخرین ذخیره الهی در زمین است و آن حاکمیت فراگیر و جهانی که در تمام ادیان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق می‌‏یابد؛ بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ممکن، او را تا روز موعود حفاظت نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است. دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود: 1-تأدیب مسلمانان و آماده‌سازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمى‌ماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیاده‌روی‌هایى که در حق خود انجام مى‌دهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)]، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایت‌پذیری‌شان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهره‌مندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌تواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهره‌مندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم. 2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132) خداوند در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض تبریک ولادت با سعادت امام زمان عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف ‏از امام ‏رضا علیه السلام در مورد شب نیمه ‏شعبان سؤال شد‌، آن حضرت فرمودند‌: هِیَ لَیْلَةٌ یُعْتِقُ اللهُ فِیهِ الرِّقَابَ مِنَ النَّارِ وَ یَغْفِرُ فِیهَا الذُّنُوبَ الْکِبَارَ ... .شبی است که خداوند افراد را از آتش جهنم آزاد می‌کند و گناهان کبیره را می‌آمرزد. (عیون اخبار الرضا ج1 ص: 293) طبق برخی روایات بعد از شب قدر برترین شبهاست؛ در این شب پر برکت چندین عمل وارد شده است: 1.غسل؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می‌تواند چند غسل واجب ‏و مستحب را با هم نیت نماید. 2.اِحیاء و شب زنده داری به نماز و دعاء و استغفار. 3.زیارت امام حسین علیه السلام که افضل و بهترین اعمال این شب است‏ و‏ حداقل زیارت، سلام کردن به آن حضرت هر چند از راه دور است. 4.خواندن نماز ‏جعفر ‏طیار و دعای کمیل و دعاها و نمازهای مستحب دیگری که تفصیل آن در مفاتیح ذکر شده است. ( مفاتیح اعمال نیمه شعبان، عروه، مفاتیح نوین) 5. .‌همچنين‌روزه ی در ماه شعبان هم مستحب موكد است البته کسی که روزه قضا دارد يا مسافر است نمي تواند روزه مستحبي بگيرد  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام امام جواد(علیه السلام) در توصیف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است( الاحتجاج،ج2،, ص 449) برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ–همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براىظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ موضوع: مناسبت: ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام‌عليكم.‌ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم ‌ضمن ‌تبريك به مناسبت ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در این فرصت بین دو نماز چند نکته کوتاه درباره وظیفه منتظران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف): از‌مهمترين‌وظيفه منتظران حضرت: انجام واجبات و ترك محرمات و آمادگي براي ياري حضرت و تقويت ايمان خود است. (استفتائات مكارم ج 3 س1509) و از جمله‌وظايف‌اين است كه براي آگاهي و بدست آوردن تكاليف ديني به علماي دين و مراجع تقليد مراجعه شود. همچنين‌در‌زمان‌غيبت‌امام‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به برخي از اعمال  توصيه شده است:  1.شركت‌در‌مجالسي‌كه‌سبب‌تقويت‌اعتقادات‌و‌دفع‌شبهات ديني مي‌شود . 2-‌دعا‌كردن‌براي‌فرج‌حضرت‌و‌صدقه دادن براي سلامتي و فرج وجود شريفش. 3- هديه اعمال صالحه براي آن حضرت مثلا ثواب نماز يا زيارت قبور اجداد مطهر امام زمان را یا دیگر کار های خیر را براي حضرتش هديه كند. 4.توسل‌به‌آن‌حضرت‌در مشكلات و گرفتاري ها.  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-   امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‌  پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار،ج53 ، ص180 ) فواید دعا برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عبارتند از: 1-همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فردمیشود. 2-دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى-23شوری) 3-ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188) 4- بر طبق روايات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائيه است . به اين معنا كه امكان پس افتادن يا پيشتر به وقوع پيوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراين شايد جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا براي ايشان وابسته باشد . امام صادق « عليه السلام» فرمودند : وقتي عذاب و سختي بر بني اسرائيل به طول انجاميد ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسي و هارون وحي فرستاد كه بني اسرائيل را خلاص كنند و از صد و هفتاد سال ] باقي مانده‌ي اين عذاب [ صرف نظر كرد .حضرت سپس فرمودند : شما نيز همين طوريد ، اگر چنين كنيد خدا فرج ما را مي‌رساند وگرنه ] تاخير [ اين امر تا آخرين حد خود خواهد رسيد(بحار ، ج 52 ، ص 131) 5- بزرگترين اجر دعاي ما علاوه بر همه ي بركات و آثار مادي و معنويش ، اين است كه مشمول دعاي نيمه شب حضرت خواهيم بود و از رزق مادي و معنوي گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقاي آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر بركت آن حضرت ، بر سرمان خواهند باريد . خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از وظایف مهم منتظران واقعی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف رعایت حریم الهی و اجتناب از گناهان است که از جمله این گناهان دروغ است . لذا چند نکته درباره دروغ خدمتتان عرض می شود: 1.دروغ یکی از گناهان بزرگ است هر چند به صورت شوخی خبر دروغ را بگوید و در حرام بودن دروغ فرقی نمی کند بین اینکه به زبان بگوید یا به قلم بنویسد یا (بواسطه شعر باشد) به اشاره بفهماند و همچنین تفاوتی ندارد به همسر و فرزند یا به شخص دیگری دروغ بگوید. 2. یکی از مصادیق دروغ این است که افراد در زمان غیبت امام زمان ادعاء ارتباط خاص با حضرت ولی عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشند و همچنین تعیین وقت خاص برای ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به هیچ وجه صحیح نیست. 3. در برخی موارد نادر دروغ جایز است: مثل آشتی دادن بین دو نفر یا چند نفر در جایی که با سخن راست میسر نباشد و همچنین نجات جان انسان محترم، در صورتی که تنها راه، دروغ گفتن باشد.‌( امام خمینی استفتاآت ج1 ص485 س11 و ج2 ص612 س1و2، منهاج الصالحین خوئی و وحید ج 3 م35 و منهاج الصالحین سیستانی ج2 م 38، تبریزی استفتاآت ج2 س 1026و 1028و 1035، مکارم استفتاآت ج3 س490 و 1661،اجوبه الاستفتاآت س1976) خداوند متعال به همه ما توفیق تر گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛  که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است نکاتی درباره سید یمانی: سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم  و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از نسل امام باقر(علیه السلام) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵) خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از نمازهایی که سفارش فراوان شده نماز جماعت است چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1- عدم شرکت در نماز جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست. 2-به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای نمازگزار در وسط نماز جماعت می تواند نیت فرادا کند و نمازش را به صورت فرادا ادامه بدهد. 3-اینکه برخی دو نمازشان را با یک نماز امام جماعت می خوانند به این صورت که در قنوت نماز جماعت نیت فرادا میکنند و ادامه نماز را فرادا می خوانند و سپس نماز دیگر را در رکوع رکعت سوم اقتدا می کنند، این عمل هر چند به نظر امام خامنه ای جایز است بهتر است که انجام نگیرد.ضمنا به نظر برخی مراجع این کار صحیح نیست. 4- اگر کسی بخواهد در رکعت سوم اقتدا کند هنگام که امام تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، اقتدا نکند بلکه هنگامی که امام در رکوع کاملا مستقر شد اقتدا کند و اگر در حال ایستاده اقتدا کند باید حمد و سوره یا حداقل حمد را بخواند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶) مطالبی که از این حدیث برداشت میشود: 1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد. 2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد 3- امام رضا (علیه السلام) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد. 4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است. 5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد. خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ موضوع: سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم یکی از حقوقی که ممکن است به عهده برخی باشد رد مظالم چند نکته جهت توضیح  یادآوری این حق مهم خدمت شما خوبان اشاره می شود: 1.رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 2.رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576) 3.اگرکسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  خدواند در قرآن می فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ «و به یقین، در زَبُور بعد از ذکر( تورات) نوشتیم که بندگان شایسته‌ام، آن زمین را به ارث خواهند برد. (انبیاء ؛آیه ۱۰۵) از امام باقر (علیه السلام) حکایت شده که فرمودند: مقصود از آیه فوق امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران آن حضرت هستند(بحار، ج ۹، ص ۱۲۶)؛چون منظور از -الارض- کل زمین است و فقط زمان ظهور است که کل زمین در اختیار صالحان واقع میشود.    اسم امام مهدی در قران نیامده ؛اما چند دسته از آیات قرآن را برای مسئله مهدویت استفاده می‌کنند: 1-آیاتی که بر ضرورت وجود امام تاکید دارد: در دیدگاه قرآن، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند: «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.»(سوره رعد، آیه۷) امام صادق در تفسیر این آیه فرمود: «در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه رسول خدا آورده هدایت می‌کند(بحار،ج۲۳، ص۵) 2-آیاتی که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین می‌دهد: مثل («وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ (سوره قصص آیه ۵) روایات این دوآیه را به مهدویت نسبت داده‌اند 3-آیاتی که تسلط نهایی دین اسلام بر ادیان الهی را نوید می‌دهد ولی هنوز تحقق نیافته است و تنها تفسیر آن در مورد مهدویت صادق است. مثل: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ «او کسی است که فرستاده‌اش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین [ها] پیروز گرداند؛ و گر چه مشرکان ناخشنود باشند». (سوره توبه؛ آیه ۳۳)    امام صادق(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند که تفسیر این آیه هنوز نیامده است. راوی پرسید:چه موقع تفسیر آیه تحقق می‌یابد. فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند ان شاء الله(کمال الدین، ج 2، ص 670) خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص) اینکه گفته میشود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است به چند دلیل: 1- عمل به سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ» راوی از امام باقر (علیه السلام) سوال کرد:وقتی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند به چه روشی با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشی که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455) 2- امام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است 3- برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد. 4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. 5- در احادیث آمده است که تمام ساکنین زمین و آسمان از حکومت او خشنود می شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراین چنین فردی نمی تواند خونریز باشد، مگر برخی خونهایی که باید ریخته شود و چاره ای در آن نیست. خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ موضوع:  سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.والدین و سرپرست شرعی در برابر فرزندان خصوصا فرزندان نابالغ خود وظایفی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود: واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص مدیریت کنیم. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخن‌چینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام. واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید.  دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند  حرام است. در پایان یادآوری کنم که والدین هم حقوقی دارند که یکی از آنها برخورد نیکو با والدین و بدور از اذیت و ناراحتی آنها می باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمكاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت كننده‏ ای كه شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر) برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از: 1-ظالم و ستمگر بودن: از آیات استفاده می شود كه از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (عليه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مكن، زیرا آنان محكوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد". 2-سبک شمردن نماز: امام صادق(علیه السلام)فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1 ،ص 206  )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود. 3-عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم(علیهم السلام) ذكر شده است. كسى كه روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیت‏هاى دینى بوده؛ لكن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «هركس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ كس رضایت خداوند را جلب نخواهد كرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد( صلی الله علیه و آله و سلم)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است. 4-توبه نکردن : امام صادق(علیه السلام)فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)می شود(من‏لایحضره‏الفقیه  ج 3 ص 574 ) خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.یک سوال: اگر انسان معامله ای انجام دهد که بر اساس ضوابط شرعی درست نیست یا شک داریم درست یا خیر، وظیفه چیست و چه اثری بار می شود، در این باره چند نکته کوتاه را یادآوری می کنم: اگر معامله ای از قبیل خرید و فروش نسیه بر اساس ضوابط و شرایط شرعی نباشد، آن معامله باطل است هر چند طرفین نسبت به قرارداد انجام گرفته رضایت داشته باشند. اگر انسان بواسطه معامله باطلی کالایی بدستش رسیده است مثلا آهن و مصالح ساختمانی را نسیه خریداری کرده است و زمان تحویل پول آن در هنگام قرارداد مشخص نشده ، در این صورت معامله باطل است و آهن و مصالحی که بدست انسان رسیده است، را مالک نمی باشد و شرعا حق تصرف و استفاده از مصالح را ندارد مگر اینکه که فرد اطمینان داشته که فروشنده رضایت دارد که از مصالح استفاده شود هر چند معامله باطل باشد. اگر خریدار کالا اطمینان داشته است که فروشنده رضایت به استفاده و تصرف در کالا درهر حال داشته چه معامله صحیح باشد و چه باطل، اما بعد از سپری شدن مدّتی، شک نماید که فروشنده از رضایتش برگشته یا نه، میتواند بنا بر رضایت وی گذاشته و در مال تصرّف نماید. خداوند توفیق کسب روزی حلال را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد منابع:رساله مراجع م 2052، تحریر الوسیله حضرت امام، کتاب البیع، م 13، رساله جامع ایت الله سیستانی ج 3 م 171 و 172  @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ موضوع:   سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ: آیا( گنهکار) نمی داند که خدا او را میبیند؟(آیه 14 علق) برای اینکه بتوانیم گناه را ترک کنیم باید اموری را رعایت کنیم:  1-ترك زمینه گناه: پیشگیرى از گناه آسان ترین راه مبارزه با گناه است . فردى كه مى خواهد گناه نكند باید خود را از صحنه هاى گناه دور نگه دارد؛یعنی باید مقدمات گناه را ترک کند ومبادی ورودیهای بدن را کنترل کند؛مثلا: برای غیبت نکردن از جلسات غیبت دوری کند؛ برای کنترل چشم از مجالس مختلط وفیلم و عکس مبتذل دوری کند و... 2-ترك فكر گناه: هر چه بیشتر و دقیقتر زمینه گناه ترك شود فكر گناه كمتر به سراغ انسان مى‏آید. این فكر گناه است كه شوق در انسان ایجاد مى‏نماید و بعد از شوق اراده‏ى عمل سپس خود گناه محقق مى‏شود، مسلما تا اراده و شوق و میل نسبت به كارى نباشد انسان مرتكب آن كار نمى‏گردد. 3-اشتغال به برنامه شبانه‏روزى: حتما باید شبانه‏روز خود را با برنامه‏ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنیم و هیچ ساعت بیكارى نداشته باشیم تا نفس، ما را مشغول كند. در اوقات بیكارى وسوسه‏هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى‏آید و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى‏كشاند 4-توجه كامل به این كه خداوند در همه حالات آگاه و ناظر بر اعمال ما است و حتی بر خطورات قلبی ما (در دل می گذرد) احاطه دارد و از آن ها هم با خبر است. اگر انسان چنین یقینی داشته باشد، خجالت می كشد گناه كند و از دستورهای خالقش سرپیچی نماید. خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi