شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۶
عنوان: #آثار_حرام_خواری۱
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۶
موضوع: #آثار_حرام_خواری2
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشتهای که در آسمانها و زمین است او را لعنت میکند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمیکند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا میپذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است(جامعالاحادیث ،ص 289)
2-خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق(علیه السلام) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: گروهی را دیدم که سفرههایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف میخوردند و غذاهای پاکیزه را وا میگذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانیاند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام میخورند و آنان از امت تو هستند ای محمد(بحارالانوار ج 75 ص 172 )
3- خروج از ولایت علی(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام): امام صادق(علیه السلام) فرمود: امیرمؤمنان(علیه السلام) بارها میفرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی(علیه السلام) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند(بحارالانوار ج 104 ص 296 )
4- عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
5-حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمیشود. (ميزان الحكمه، ج 3، ص 124)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع : #فضای_مجازی
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از مسائل مهم توجه به احکام فضای مجازی است که در این فرصت به چند نکته کوتاه دراین باره یادآوری می کنم:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #آثار_حرام_خواری۳
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-نپذیرفتن حق و منحرف شدن: امام حسین(علیه السلام) علت نپذیرفتن سخنان امام حسین(علیه السلام) توسط دشمنانشان درکربلا را لقمه حرام دانستند و فرمودند: لقد مُلِئَت بُطونکم من الحرام(بحارالانوار، ج 45، ص 8 )شکم هایتان از حرام پر شده است. شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده وای بر شما، آیا انصاف نمی دهید و به حق گوش فرا نمی دهید.
حرام خواری انسان را در وضعی قرار می دهد که هیچ موعظه و نصیحتی در او تأثیر نمی کند و راههای هدایت و سعادت به رویش بسته می شود
2- بی برکتی در اموال:
امام کاظم علیه السلام فرمود:حرام نمو نمی کند و اگر نمو کند مبارک نخواهد بود (كافى، ج 5، ص 125)
و امام صادق علیه السلام در این زمینه فرمودند:کثرت حرام، روزی را نابود می کند(بحارالانوار، ج 73، ص 314)
3- فساد نسل انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:درآمد حرام آثار سوئش در نسل انسان آشکار می شود(محجةالبيضاء، ج 2، ص 206) بسیارند کسانی که به خاطر داشتن درآمدهای حرام فرزندان فاسدی نصیبشان شده است
4- عذاب الهی:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:گروهی روز قیامت می آیند که دارای حسناتی به اندازه کوه ها بوده اند اما خداوند برای آنها ارزش و اعتباری قائل نمی شود و دستور می دهد آنان را به جهنم ببرند. سلمان عرض کرد یا رسول اللّه آنها را برای ما توصیف کن. فرمود:اما این گروه نماز بپا می داشتند و روزه می گرفتند لکن وقتی که مال حرامی بر آنها عرضه می شد به سرعت آن را می ربودند(مجموعه ورام، ج 1، ص 130)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #خمس
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در اهمیت خمس در روایتی می فرمایند: خمس کلید روزی شماست.فانه مفتاح رزقکم.
یک مقدمه کوتاه:
یکی از اموری که باید به آن باور داشته باشیم این است که روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر کسی نگاهش این باشد پرداخت مال در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
لذا مناسب است در همین جا به دو نکته کوتاه درباره احکام خمس اشاره کنم:
هر کسی که دارای درامدی هست، باید به سال خمسی خودش توجه داشته باشد و چنانچه درآمدش از مخارج و هزینه های زندگی در طول سال خمسی اضافه بیایید، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس محاسبه نماید فرقی نمی کند موجودی باقی مانده پول نقد باشد یا مواد غذایی داخل منزل.
داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درآمدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #آثار_لقمه_حلال
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در آيات و روايات برکات و آثاري براي کسب حلال بيان شده که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود:
1- بهترين عبادت: پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: عبادت هفتاد بخش است و بهترين بخش آن طلب حلال است. (ثواب الاعمال ،ص 385 ) ودر روایتی دیگر ترک لقمه حرام بهتر ازدوهزار نمازمستحبی شمرده شده است(تنبيه الخواطر، ص 360)
2- آمرزش الهی: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که روزي حلال بخورد، فرشته اي بالاي سرش قرار مي گيرد و براي او طلب آمرزش مي کند تا وقتي که از خوردن آن فارغ شود. (ميزان الحکمه، ج3 ،ص2701 ،ح17648)
3- نورانيت قلب: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نوراني مي کند. (بحار، ج103 ،ص16 )
4- جهاد در راه خدا: امام کاظم(علیه السلام) فرمود: کسي که درپي روزي حلال براي خود و خانواده اش باشد، همانند کسي است که در راه خدا جهاد کند. (بحارالانوار، 103، ص3)
5- هفتاد هزار حج مقبول: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): رد کردن يک دانگ از حرام (يک ششم دينار يا درهم) پيش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است. (جامع الاخبار، ص 442) نشان مي دهد که ترک حرام خواري در موقعيت آن خيلي سخت است
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #تظاهر_به_روزه_خواری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان در ماه رمضان تظاهر و روزه خواری علنی است که در این زمینه به چند نکته یاد آوری می کنم :
در ماه مبارک رمضان برخی از افراد معذور هستند که روزه نگیرند مثل:امسافری که نمازش شکسته است. یا سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمیتواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت و سختی بسیار زیادی دارد یا خانم حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (مراجع ج 2م1725و1727 و 8 و9)
افرادی که روزه نمی گیرند باید رعایت حرمت ماه مبارک رمضان را داشته باشند، لذا کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی کسی که از روی معصیت روزه نمی گیرد چنانچه در ملاعام اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف خواهد بود.چه که مرتکب دو گناه شده است.
لذا مسافرین گرامی توجه داشته باشند هر چند که عذر دارند از خوردن و آشامیدن در اماکن عمومی مانند صحن ها و رواق های حرم مطهر و اطراف حرم و پارک ها پرهیز نمایند.
افرادی که برای روزه نگرفتن معذور هستند مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند.(استفتائات خصوصی و تبریزی استفتائات ج 1 س 659 و رهیافت شش ص 55 و جزوه روزه (بهار 97) ص 48)
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #علت_مشورت_امام_علیه_السلام_به_خلفا
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
-چرا امام علی علیه السلام به خلفا مشورت می داد؟
مشورت امام در مسائل علمی و قضایی و اندکی نظامی بوده است که به خاطر نفع اصل اسلام ،مسلمین و مظلومین بوده است. مثلا: از مجموع 14 موردزمان ابوبکر : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احکام شرعى و قضاوت ؛ 1 مورد نظامى بوده است . از مجموع 85 مورد مشورت خواهی عمر از امام على علیه السلام، 59 مورد امور قضایى ؛ 21 مورد پرسشهاى علمى ؛ 3 مورد امور مالى ؛ 2 مورد امور نظامى بوده است .تمام 8 مورد زمان عثمان در حوزه بیان مسائل شرعى و نحوه اجراى حدود وقضاوت بوده است.. بنابراین موارد احکام شرعی وظیفه شرعی امام است که حق را به مردم بگوید و بقیه موارد قضاوت بوده تا حق مظلومی از بین نرود که اکثرموارد آنها به امام رجوع می کردند و3 مورد مشورت نظامی به نفع کل مسلمین بوده تا مسلمین به خطر نیفتند .بنابراین به نفع خلفا و مسائل شخصی خلفا نبوده است. (رک: علی والخلفا نوشته نجم الدین عسکری)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #وضو_اسراف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از گناهان اسراف کردن است و یکی از مواردی که باید مراقبت بیشتری داشته باشیم که دچار اسراف نشویم، در وضو گرفتن و غسل کردن هست که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:
اسراف در آب وضو و غسل حرام است البته اسراف کردن در آب وضو یا غسل باعث بطلان وضو یا غسل نمی شود و تلاش شود با کمترین میزان وضو و غسل انجام شود.
یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه میشود موجب بطلان وضو نمیشود. لذا توصیه میشود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دستها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دستها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #حضور_امام_حسن_علیه_السلام_وامام_حسین_علیه_السلام_در_جنگ_ایران
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
حضور امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) در جنگ ایران (فتوحات خلفا)
1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است
2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣)
3- طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند
4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند
5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش بن مالک-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد
6-امیرالمومنین علیه السلام حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440)
7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی (علیه السلام)کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد
8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۹
موضوع: #احکام_مسافر
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم:
1.کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد.البته باید توجه داشته باشد که نباید در ملاعام اقدام به روزه خواری کند.
2. اگر مسافری در مشهد قصد ده روز کند و قبل اذان ظهر هم به مشهد برسد باید نیت روزه کند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند. 3.مسافری که نمازش شکسته است چنانچه بخواهد در رکعت سوم امام جماعت اقتدا کند نمی تواند در هنگامی که امام جماعت برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست اقتدا کند بلکه باید زمانی که امام در رکوع مستقر شد اقتدا کند یا هنگامی که امام جماعت ایستاده هست اقتدا کند اما در این صورت نمازگزار باید حمد و سوره را بخواند و اگر فرصت ندارد حداقل حمد را بخواند و خودش را به رکوع برساند.
خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۹
موضوع: #فلسفه_خلقت_شیطان
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده)
درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود:
1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد.
2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیلهای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت میگیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او میگردند.
3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد.
4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب میکنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟
5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند.
خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۹
موضوع: #حجاب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از ضروریات دین و واجبات مسلم دینی که آثار مهم فردی و اجتماعی و خانوادگی دارد رعایت حجاب و پوشش شرعی است که این در اینکه فرصت به چند نکته کوتاه در زمینه احکام پوشش شرعی اشاره می کنم :
1.بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2.پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۹
موضوع: #رابطه_شیعیان_با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1.از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4.از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سلام علیکم
تا لحظاتی دیگر پخش زنده بین الصلاتین در خدمت هستیم
دوستان اگر موافق ادامه هستند پی وی اطلاع بدهند
تشکر
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۳۰
موضوع: #پرهیز_از_اختلاف
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موضوعاتی که خداوند در قرآن عزیز مذمت میکند اختلاف است که می فرماید هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۳۰
موضوع: #سنت_امهال_و_استدارج
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدياد در گناه و عذاب الهي است. خداوند مي فرمايد: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ؛ و البته نبايد کساني که کافر شده اند تصور کنند اين که به ايشان مهلت مي دهيم براي آنان نيکوست، ما فقط به ايشان مهلت مي دهيم تا بر گناه خود بيفزايند و آنگاه عذابي خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آيه 178 ) يعني خداوند به کفار مهلت مي دهد و اين مهلت در حقيقت يک بستر آزمايشي است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختيار خود راه گمراهي را بر مي گزينند و فريب امهال الهي را مي خورند و غرق در گناه مي شوند. به بيان ديگر اين ازدياد گناه، نتيجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهاي خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۳۰
موضوع: #کفاره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .چند نكته کوتاه درباره روزه قضا وكفاره خدمت شما یاآوری کنم:
1.اگردرماهرمضانبواسطه مريضي يا مسافرت و مانند اين دو روزه نگيرد چنانچه قضاي روزه را تا ماه رمضان آينده نگيرد علاوه بر لزوم قضا در سالهاي بعد، بايد كفاره تاخير بدهد البته اگر فرد از ماه رمضان قبل تا ماه رمضان جديد بيمار است و به جهت مريضي و ضررنتواند روزه بگيرد پرداخت كفاره كافي است و قضاي روزه از او ساقط است.
2.آن چيزي كه در پرداخت كفاره تاخير لازم است اين است كه (طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید) براي هر روز 750 گرمنانياگندمو برنج و مانند اينها به فقير پرداخت شود و پرداخت پول صحيح نيست مگر اينكه پرداخت كننده مطمئن باشد كه فقير پول دريافتي را به مصرفهمانغذاي محاسبه شده مي رساند. بنابراين اگر فقير پول ده كيلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه كيلو برنج بگيرد كافي نيست.
3.كفارهرابهكسيكهخرجيشبر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر ومادر فقيرنميتوانپرداختكرد ولي به برادرياخواهر فقير و ديگر خويشان که فقیر شرعی باشند، اشكال ندارد.
خداوند متعال همه مشكلات مومنين را برطرف فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۳۰
موضوع: #کسالت_نداشتن_در_بهشت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
«خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)،
اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمیشوند؛ چون :
اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمیشود. تنها خداست که تشنگی کمالجویی انسان را برطرف میکند و با او قلبش آرام میگیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده میشود و برایش تکراری و خستهكننده میشود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل میبندیم. اما اگر محبوب حقیقیمان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمتهایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمیشود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذتبخش است. حال، چه رسد به نعمتهای بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمتهای بهشت حالت نو و جدیدی پیدا میکنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.)
امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژهای را مىگشاید و مىگوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعاني ،ج27،ص96)
و نكتهچهارم: بزرگترین نعمت و لذت بهشت، لقاءالله است. در همین دنیا نیز ما هیچگاه از دیدن محبوبمان خسته نمیشویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۳۱
موضوع: #فطریه
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.درآستانه عید سعید فطر هستیم و یکی از واجباتی که در عید فطر با مورد توجه قرار بگیرد زکات فطره است که در این زمینه چند نکته را اشاره می کنم:
1. فردی که فقیر نیست باید فطريه خودش و همچنین کسانی را که در شب عید فطر نان خور او حساب می شوند پرداخت كند. (رساله مراجع م1993)
2. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف میکنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند.(تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3)
3. زمان پرداخت فطريه براي كسي كه در نماز عيد شركت كرده تا قبل از نماز عيد فطر بوده و كسي كه در نماز عید فطر شرکت نکرده تا اذان ظهر روز عيد فرصت پرداخت زکات فطریه را دارد یا اینکه مقدار زکات فطره را به نیت زکات فطره از اموالش جدا کند. (خوئي، بهجت، زنجاني: واجب نيست- رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032العروه الوثقي، زكات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج2؛ زکات فطره)
4. کسی که پول فطریه را کنار بگذارد باید همان را پرداخت نماید و نمی تواند آن را جابجا یا عوض کند. (رساله مراجع , ج2,م 2032- عروه الوثقی , ج2, الزکات ,فصل فی وقت وجوبها ,م6 استفتائات , ج2, س3354)
خداوند متعال عيدي ما را استجابت همه دعاها بويژه فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۳۱
موضوع: #انواع_اجل
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)
انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.
مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط میگوییم.
در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب میکند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق مینامند.
عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.
خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi