eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
34 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۲ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر.یکی از واجبات زکات فطره است که در این زمینه چند نکته کوتاه را یادآوری می کنم: 1. انسانی که فقیر نیست باید فطريه کسانی را که در شب عید فطر نان خور او حساب می شوند پرداخت كند. (رساله مراجع م1993) 2. زمان پرداخت فطريه براي كسي كه در نماز عيد شركت كرده تا قبل از نماز‌ عيد ‌فطر ‌بوده‌ و ‌كسي ‌كه‌ در ‌نماز عید فطر شرکت نکرده تا اذان ظهر روز عيد فرصت‌ پرداخت زکات فطریه را دارد و کسی که فطریه را تا این زمان نپرداخته و کنار هم نگذاشته اکنون هر چه سریعتر باید زکات فطره را پرداخت کند ولی نیت ادا و قضا نکند. (خوئي، بهجت، زنجاني: واجب نيست- رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032العروه الوثقي، زكات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2؛ زکات فطره) 3. کسی که پول فطریه را کنار بگذارد باید همان را پرداخت نماید و نمی تواند آن را جابجا یا عوض کند. (رساله مراجع , ج2,م 2032- عروه الوثقی , ج2, الزکات ,فصل فی وقت وجوبها ,م6 استفتائات , ج2, س3354) 4. پول فطریه را نمی توانید به کالا تبدیل کنید مگر از جانب فقیر وکیل شوید که به عنوان فطریه مبلغ قبض و دریافت کنید و سپس با اجازه او صرف درکالای مورد نظر کنید @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۲ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک .به جهت اهمیت زکات فطریه چند نکته در این زمینه یادآوری می کنم: 1.مصرف زکات فطره به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب فقیر شیعه هست.لذا نمی توانید صرف در مسجد سازی یا مدرسه یا راههای دیگر کرد. 2.فقیر کسی است که مخارج سالش را ندارد و درآمدی کافی برای تامین نیاز و مخارج سال ندارد. 3.انسان نمی تواند زکات فطره را به واجب النفقه خودش مثل پدر یا مادر یا فرزند بدهد هر چند فقیر باشند البته اگر اینها فقیر باشند و بدهی هم داشته باشند چنانچه زکات دهنده زکات فطره را به واجب النفقه خودش جهت پرادخت بدهیشان بدهد مانعی ندارد. 4.برای پرداخت زکات فطره لازم نیست به فقیر اعلام شود که زکات فطره است بلکه همین که مکلف به قصد زکات فطره بدهد کافی است. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحیم.یکی از واجباتی که بعد از ماه رمضان بر برخی از افراد واجب می شود کفاره است که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم: 1.برخی از افراد بلافاصله در ماه رمضان یا بعد از اتمام ماه مبارک رمضان می توانند فدیه خود را پرداخت کنند و لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند مانند مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت دارد و همچنین خانم باردار وشیردهی که روزه برای فرزندش ضرر داشته که طبق نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای فدیه واجب شده و برای پرداخت لازم نیست تا رمضان آینده صبر کند (مشهور بجز آیت الله فاضل شیرده و باردار در صورت ضرر بر خودش فدیه دارد) 2.برخی از افرادی که روزه نگرفته اند، چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند باید کفاره بدهند ، مانند مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته.البته باید توجه داشته باشیم که فدیه همان مد طعام یعنی 750 گرم نان یا غذای دیگر است.  3. پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند جهت برداشته شدن تکلیف کافی نیست. خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۳ موضوع:  2  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. کلید برکت و ازدیاد رزق: واژه زکات و برکت به طور مساوی در قرآن ذکر شده اند و در روایات نیز آمده است: «الزّکاة تزیدُ فی الرزق» «زکات روزی انسان را زیاد می کند. (جامع الاحادیث، ج 9، ص 52 و 69) 2. درمان بخل: پرداخت زکات آدمی را از صفت مذموم بخل می رهاند. امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعا از بخل حفظ شده است. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 48) 3. بیمه کردن مال: امام کاظم علیه السلام فرمود: «اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 49) 4. محبوب ترین نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود: «محبوب ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین آنان است و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه خداوند در مال او واجب نموده است، در مورد مؤمنان بخل نکند. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 65) 5. مایه فرو نشاندن غضب الهی و کفّاره گناهان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «ا«شما را به خدا، شما را به خدا درباره زکات [دقت کنید] که به تحقیق غضب پروردگار را فرو می نشاند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 10) 6. کفاره گناهان: در قرآن آمده است: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید، من بدیهای شما را می پوشانم. (آِیه 12 مائده) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.درزمان غیبت برای بدست آوردن احکام دین برای کسی که خودش مجتهد نیست و نمی خواهد احتیاط کند،  وظیفه اش مراجعه به یک فرد خبره و مجتهد است که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم: عقیده‌ مسلمان نسبت ‌به ‌اصول ‌دین باید‌ از روي يقين و اعتقاد جزمي باشد و اين يقين از هر دليل و طريقي حاصل شود كافي است  فرقي ندارد از طريق برهان و استدلال باشد يا از گفته والدين و دانشمندان باشد ولی‌ در ‌احکام ‌و مسائل‌ شرعي چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد‌ باید طبق فتوای ‌مرجع تقلید اعلم عمل‌كند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن ‌احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17) برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند. بعد ‌از ‌فوت مرجع تقليد باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع كند و اگر مرجع زنده اجازه داد می تواند بر تقليد از مرجع فوت شده باقي بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقي ج1 ، الاجتهاد والتقليد م15) تعجیل‌در‌فرج‌ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و‌سلامتی‌ مراجع ‌‌عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۳ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم زکات دادن آثار اجتماعی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. تقویت بنیه دینی مردم: امام رضا علیه السلام فرمود: «فلسفه پرداخت زکات، قوت فقرا و تقویت و کمک رسانی در امور دینی آنهاست. (وافی، ج 10، ص 51) از محل زکات جمع آوری شده می توان مدارس، کتابخانه ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نمود و یا آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید، پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود. 2. فقر زدایی، حل مشکلات و محو نمودن مفاسد اجتماعی. یکی از راههای مهم مبارزه با فقر، گرسنگی، کمبودها و مشکلات یا نابسامانی های اجتماعی توجه جدی به مسئله زکات می باشد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به سبب آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد(سفینة البحار، ج 3، ص 474) 3. دفع بلا از امّت و اقتدار امّت اسلامی: امام صادق علیه السلام فرمود: «قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر مردم دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند(جامع الاحادیث، ج 9، ص 56) 4. تقویت برادری، و کینه زدایی: با پرداخت زکات رابطه عاطفی میان افراد عمیق تر شده و مفهوم آیه «انّما المومنون اخوة (آیه9 حجرات) بهتر مورد توجه و عمل قرار می گیرد. با پرداخت زکات، شعله مهر و محبت در دلها فروزان می شود و این دوستی و محبت در تعاون و یاری رساندن به یکدیگر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد. خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۴ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از اعمال مستحبی که سفارش فراوانی شده است نماز جماعت است که چند نکته نسبت به احکام نماز جماعت یاداوری می کنم: 1. مستحب ‌است مومنين نمازهاي يوميه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به‌ جماعت ‌از روی بی اعتنایی جایز نیست. 2. نماز ‌جماعتی ‌که ‌مختصر ‌بخواند ‌از ‌نماز ‌فرادايی که آن را طول بدهد بهتر است. 3. کسی که ‌مسافر ‌است ‌و ‌یا ‌دیر ‌به ‌جماعت ‌رسیده‌ اگر بخواهد در ركعت سوم يا چهارم ‌اقتدا‌ كند ‌چنانچه ‌در‎ حالي‎ كه ‎امام ‎ايستاده است بخواهد اقتدا کند‌، ‌بايد‌ حمد ‌و‌ سوره ‌را ‌آهسته ‌بخواند ‎و ‎اگر ‎براي‎ خواندن ‎سوره‎ وقت‎ ندارد ‌بايد ‎حمد ‌را ‌تمام كند و در ركوع‎(يا سجده) خود را به امام جماعت برساند، اگر مي‌داند ‌كه ‌براي ‌خواندن ‌حمد ‌زمان ‌كافي ‎ندارد‎(بنابر ‎احتیاط ‎واجب) بايد ‎صبر كند‌ تا ‌امام ‌به‌ ركوع ‌برسد ‌بعد ‌اقتدا‌ كند ‌لذا ‌در‌ حالي ‌كه ‌امام ‌بعد ‌از‌ تكبير ‌در ‌حال ‌رفتن به ‌ركوع‌ است ‌نيز ‌اقتدا ‌نكند.‌ (مشهور-‌رساله ‎مراجع ‎مسأله‎1442-غير‎ مشهور‎: ‎خوئي،‎بهجت،‎تبريزي، ‌سيستاني:‎ خودش‌را‌به‌رکوع‌برساند. م 1441)‌ خداوند‌ متعال‎ توفيق ‎شركت ‎در‎ نماز ‎جماعت‌ را‌ به ‌همه ‌ما‌ عنايت ‌بفرمايد ‌به ‌بركت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۴ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره اهمیت زکات در اسلام ذکر میشود: 1. در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می شود؛ چنان که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش بیاید او را از حرکت می اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود. 2. خروج از اسلام پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : فرمود: یا علی! ده گروه از امّت من کافر می شوند که یکی از گروهها کسانی هستند که زکات نمی پردازند (بحارالانوار، ج 96، ص30) و امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که ذرّه ای از زکات را ندهد یا یهودی یا نصرانی می میرد.»( بحارالانوار، ج 96، ص20) 3. از اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا در سایه پرداخت زکات است: «الذین ان مکّناهم فی الارض أقاموا الصّلاة و آتوا الزّکاة » (آیه 41 حج) 4. با پرداخت زکات، سلام و صلوات پیامبر را دریافت می داریم؛ چون خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود فرست. (آیه 103 توبه) 5. دریافت کننده زکات در ظاهر فقرا هستند، ولی در واقع خداوند است و این اهمیت برجسته زکات را می رساند خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار امده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود؛ که باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است: 1.رشوه دادن در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است به این معنا که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند‌. 2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری  3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول‌ نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد. 4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،‌انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع ج‌1‌م‌2761) خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم ترک کردن و ندادن زکات آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود: 1- تلف شدن اموال:حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:«هیچ مالی در خشکی و دریا ضایع نمی شود، مگر به ضایع ساختن زکات.»( جامع الاحادیث، ج 9، ص 50) 2ـ خسارت دو برابر: در روایتی آمده است:«کسی که حق خدا را نپردازد (در راه حق مال خود را صرف نکند) دو برابر آن را در راه باطل صرف خواهد کرد.»( وافی، ج 10، ص 42) 3 ـ هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود:«بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25) 4 ـ محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57) 5 ـ قبول نشدن نماز: امام رضا علیه السلام فرمود:«خداوند نماز و زکات را [در قرآن] قرین یکدیگر قرار داده و نماز بی زکات پذیرفته نیست(جامع الاحادیث، ج 9، ص 30) 6 ـ هم ردیفی با رباخواران: حضرت علی علیه السلام فرمود« کسی که زکات ندهد همچون رباخوار است.»( جامع الاحادیث، ج 9، ص 63.) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از آرایشهای نوظهور کاشت ناخن مصنوعی است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه اشاره می کنم: کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست.  کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است. اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. خانمی که عذر شرعی داشته و با ناخن و مژه مصنوعی غسل کرده و طبق وظیفه شرعی عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست. خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏کند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، کوچه و خیابان را روشن کند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زکات، به عنوان یک عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات که قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اکراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏کند نه مأمور دولت. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi