eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۸ مناسبت: شهادت امام سجاد علیه السلام به روایتی موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزای سید  الشهدا علیه السلام. یک سوال: تفاوت لباس و پوششی که خانم در نماز و در برابر نامحرم استفاده می کند در چیست؟ تفاوت اول: در مقدار پوشش است، پوشش پا تا مچ در نماز برای خانم لازم نیست اما در برابر نامحرم باید پای خود را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش استثناء شده است گردی صورت و دست تا مچ است و پوشش بقیه بدن واجب است حتی اگر مقابل نامحرم نیز نماز بخواند پوشش پا واجب می شود. تفاوت دوم:اگر خانم بعد از وضو صورتش را آرایش کند و با آن نماز بخواند یا لباسش زینتی باشد یا خانم از زیورآلاتش در نماز استفاده کند، اشکالی ندارد اما در برابر نامحرم باید زینتها و آرایشهای خود را باید از نامحرم بپوشاند.(تفاوت نظر) تفاوت سوم: اگر خانم در نماز از لباسهای تنگ و چسبان استفاده کند مانعی ندارد اما در برابر نامحرم که تحریک کننده و موجب مفاسدی است، مثل ساپورت در مقابل نامحرم جایز نیست. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین واجبات دینی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و این فریضه جنبه نظارت عمومی را دارد و چنانچه بخواهیم در جامعه گناه رواج پیدا نکند و زشتی گناه از بین نرود تنها چاره آن عمل به فریضه امر به معروف است البته بهترین شیوه تذکر با زبان نرم بدور از خشونت است.امر به معروف فقط در صورتهایی که عرض می شود ساقط می شود: مورد اول: آمر به معروف و ناهی از منکر یقین داشته باشد که تذکرش هیچ تاثیری ندارد هر چند به صورت موقت یا تکرار تذکرش نیز قطعا تاثیری ندارد اما اگر مقداری احتمال بدهد که تذکرش ولو به صورت موقت تاثیر دارد، وظیفه ساقط نمی شود. مورد دوم: گنهکار از گناهش دست برداشته و برنامه ای برای تکرار گناه ندارد، دیگر امر به معروف ساقط است مورد سوم: تذکر دهنده بداند یا بترسد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او یا خانواده یا دیگران داشته باشد در این صورت ساقط است، اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود،البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد مانند شهادت سید الشهدا در این صورت بذل جان و مال واجب است. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 ) در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم: 1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 ) 2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است. 3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عحل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که زیاد درباره آن سوال می شود وامهای بانکی است که در این باره چند نکته کوتاه عرض می شود: وامهایی که بانکها به مردم می دهند به دو شکل است:  شکل اول: قرض الحسنه است که بانک در این نوع سود نمی گیرد و بانک فقط کارمزد می گیرد که به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای بانک فقط می تواند هزینه هایی که بابت قرض دادن متحمل شده، به عنوان کارمزد دریافت کند. و کسی که وام قرض الحسنه گرفته چنانچه در مورد مصرفش شرطی نشده، هر موردی که بخواهد می تواند مصرف کند. شکل دوم: تسهیلات است که در این نوع چنانچه بانک سودش را بر اساس یک قرارداد شرعی دریافت کند، اشکالی ندارد.در این نوع وامها تلاش شده است که سود در برابر پول نباشد بلکه در برابر کالا یا عملی باشد لذا به همین منظور در بسیاری موارد وامها اکنون در قالب مرابحه پرداخت می شود. مرابحه هم به این صورت است که وام گیرنده باید با مبلغ وام برای بانک به صورت نقدی کالایی را خریداری کند و همان کالا به صورت مدت دار با مبلغ توافق شده  با بانک، برای خودش بردارد. لذا در این نوع وام، وام گیرنده باید از نوع قرارداد آگاه باشد و طبق قرار وام را مصرف کند و تخلف از قرارداد جایز نیست. وبا این توضیح گرفتن وام طبق نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر اشکالی ندارد. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوال: آیا امام حسن و حسین علیهم السلام در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟  جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).  دومی" طبری بوده: که  طبری خودش 2قول دارد: قول اول با  سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.  -البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.  2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه می‌داند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند   3. آن دسته‌ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره‌ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است. 4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود. در صورتی که امام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمدحنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو. 5. اساسا سیره ائمه علیهم السلام این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند. 6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ». 7.چگونه امام علیه السلام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد 8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می‌کند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند. 9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بی‌گناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانی‌های بسیار کردند 10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم  هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم  بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:  اسراف ‌و‌تبذير ‌از‌ گناهان ‌كبيره‌ است‌ و بايد از آن پرهيز شود، مصرف كردن ‌مال ‌بيش ‌از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست ‌تبذير ‌مينامند  اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا گاز یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی در صورتی که به اندازه‌ای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمی باشد؛   مقدار مالي را که اسراف شده ، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، بايد خمس آن پرداخته شود. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۰ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا بر امام حسین علیه السلام گریه میکنید وقتی میگویید امام علیه السلام الان در بهشت است و دشمنانش در جهنم هستند؟ جواب: 1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است و امام علیه السلام در بهشت است، اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی  را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست. 2.با شهادت امام علیه السلام،مردم را از وجود امام علیه السلام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام علیه السلام است. 3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد. مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند. 4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و مزد رسالت دوستی اهل بیت علیهم السلام است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام ) باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.- وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠) 5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف) اشک بر امام اشک ضعف نیست؛بلکه از جهتی سیاسی است،یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است. ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند، چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند. -اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است. -اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد.  6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود، ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود. 7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام علیه السلام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب) 8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند(براع مثل یزید) و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام علیه السلام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۰ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی شده است حقوق همسایه هست، که جبرئیل آنقدر به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به همسایه سفارش می کرد که گمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این بود که همسایه از همسایه ارث می برد که در این زمینه چند را یادآوری میکنم: 1.کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد. 2.اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر  به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد. 3.دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۰ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟ غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمرسعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182) حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132) در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ ) - نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت  در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۰ موضوع: یکی از عوامل فرهنگ ساز لباس هر فردی است که می تواند نشانه دهنده تفکر و باورهای او باشد، لذا اسلام برای لباس هر مسلمانی ویژیگیهایی بیان کرده است که به تناسب زمان به برخی از آنها اشاره می شود:  لباس ترویج دهنده فرهنگ غیر اسلامی باشد، بله؛ مسلمان شرعا نباید با لباسش فرهنگ ضد اسلامی را ترویج کند.گاهی اوقات با مدلش مثل لباسهای کوتاه یا پاره یا آرم یا عکسی که روی لباسش نقش بسته است.  لباس شهرت نباشد که تعریف لباس شهرت طبق نظر امام خامنه ای لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.اجوبه الاستفتائات س 1361 لباس مقدار لازم بدن بپوشاند. که برای بانوان لباس با تمام بدن بجز گردی صورت و دستها را بپوشاند.ضمن اینکه زینتی نباشد و تنگ و چسبان نباشد بطوری که تحریک کننده باشد. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. خشنودی قلب نازنین حضر رضا علیه السلام صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
چهار شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۱ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا برای کشتن شتر  وناقه صالح عذاب نازل شد،ولی برای کشتن امام حسین(علیه السلام) عذاب نازل نشد؟ 1.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن  و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469) 2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت  گرفتن توفیقات  د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129) -از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی. قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...) ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi