دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۹
موضوع: #شرکت_امام_حسین_علیه_السلام_در_حمله_اعراب_به_ایران
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
سوال: آیا امام حسن و حسین علیهم السلام در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟
جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).
دومی" طبری بوده: که طبری خودش 2قول دارد: قول اول با سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.
-البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند
مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.
2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه میداند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند
3. آن دستهای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشارهای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است.
4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود.
در صورتی که امام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمدحنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو.
5. اساسا سیره ائمه علیهم السلام این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند.
6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ».
7.چگونه امام علیه السلام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد
8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا میکند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند.
9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بیگناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانیهای بسیار کردند
10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۹
موضوع: #اسراف
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:
اسراف وتبذير از گناهان كبيره است و بايد از آن پرهيز شود، مصرف كردن مال بيش از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست تبذير مينامند
اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا گاز یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی در صورتی که به اندازهای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمی باشد؛
مقدار مالي را که اسراف شده ، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، بايد خمس آن پرداخته شود.
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۰
موضوع: #علت_گریه_بر_امام_علیه_السلام_وقتی_در_بهشت_است؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
چرا بر امام حسین علیه السلام گریه میکنید وقتی میگویید امام علیه السلام الان در بهشت است و دشمنانش در جهنم هستند؟
جواب:
1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است و امام علیه السلام در بهشت است، اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست.
2.با شهادت امام علیه السلام،مردم را از وجود امام علیه السلام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام علیه السلام است.
3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد.
مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند.
4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و مزد رسالت دوستی اهل بیت علیهم السلام است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام ) باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.- وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠)
5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف)
اشک بر امام اشک ضعف نیست؛بلکه از جهتی سیاسی است،یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است. ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند، چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند.
-اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است.
-اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد.
6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود، ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود.
7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام علیه السلام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب)
8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند(براع مثل یزید) و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام علیه السلام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۰
موضوع: #حقوق_همسایگان
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی شده است حقوق همسایه هست، که جبرئیل آنقدر به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به همسایه سفارش می کرد که گمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این بود که همسایه از همسایه ارث می برد که در این زمینه چند را یادآوری میکنم:
1.کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
2.اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایهاش میرسد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
3.دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست میآید، اشکالی ندارد.
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۰
موضوع: #برداشتن_حجاب_در_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟
غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمرسعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182)
حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132)
در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را میپوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بیحجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )
- نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۰
موضوع: #حجاب
یکی از عوامل فرهنگ ساز لباس هر فردی است که می تواند نشانه دهنده تفکر و باورهای او باشد، لذا اسلام برای لباس هر مسلمانی ویژیگیهایی بیان کرده است که به تناسب زمان به برخی از آنها اشاره می شود:
لباس ترویج دهنده فرهنگ غیر اسلامی باشد، بله؛ مسلمان شرعا نباید با لباسش فرهنگ ضد اسلامی را ترویج کند.گاهی اوقات با مدلش مثل لباسهای کوتاه یا پاره یا آرم یا عکسی که روی لباسش نقش بسته است.
لباس شهرت نباشد که تعریف لباس شهرت طبق نظر امام خامنه ای لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.اجوبه الاستفتائات س 1361
لباس مقدار لازم بدن بپوشاند. که برای بانوان لباس با تمام بدن بجز گردی صورت و دستها را بپوشاند.ضمن اینکه زینتی نباشد و تنگ و چسبان نباشد بطوری که تحریک کننده باشد.
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
خشنودی قلب نازنین حضر رضا علیه السلام صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
چهار شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۱
موضوع: #علت_عدم_نزول_عذاب_برای_قاتلین_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
چرا برای کشتن شتر وناقه صالح عذاب نازل شد،ولی برای کشتن امام حسین(علیه السلام) عذاب نازل نشد؟
1.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469)
2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت گرفتن توفیقات د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129)
-از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی.
قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...)
ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۱
موضوع: #آداب_زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به ما، نعمت محبت و دوستی خاندان عصمت و طهارت است که یکی از نشانه های آن، زیارت قبور آنها می باشد. در این فرصت به برخی از آداب و احکام زیارت اشاره می شود:
یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود.
ادب دیگر زیارت، تلاوت قرآن است که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام علیه السلام هدیه کند.
بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.باورمان این است که هنگام زیارت در محضر امام معصوم علیهم السلام هستیم، و امام شاهد و ناظر است، لذا ادب اقتضا دارد که هنگام زیارت خصوصا اطراف مضجع نورانی، صدای خود را بلند نکنیم لذا در کنار مضجع نورانی هر دعا و ذکری را به مقتضای ادب حضور، آهسته بگوییم.
در هنگام زیارت پوشش مناسب داشته باشیم؛ بنابر این خواهران گرامی به عظمت حریم ملکوتی حضرت رضا علیه السلام با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند البته رعایت پوشش شرعی و کامل در برابر هر نامحرمی واجب است و دستور قرآن است.
خداوند توفیق زیارت با اخلاص به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۱
موضوع: #آیا_گریه_بر_امام_همه_گناهان_را_میریزد؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا یک قطره اشک بر امام حسین(علیه السلام) تمام گناهان را میبخشد؟
1.هر گاه دربارهی «فرع» و شاخهای بحث میشود، فرض و شرط بر آن است که «اصل» پابرجا باشد و شروط و ویژگیهای اولیه محقق باشد. نه این که آن «هر کس» همگان را بدون هیچ شرطی شامل میگردد
مثال: اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق میگیرد، منظور تمامی «هر کسهای» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و...
2.برای قبولی اشک هم شرایطی است مثل تقوا: إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين"(آیه 27 مائده) خدا فقط از باتقوايان مي پذيرد.
اين آيه قيد عامي را به همه عبادات و اعمال ما مي زند و آن "رعايت تقوا " است. خدا در اي آيه با حصر "انما" اعلام مي كند كه فقط از باتقوا ها مي پذيرد
تعریف باتقوایان(متقین) در قرآن (بقره 2-4)مشخص است:( الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقون ...)بپاداشتن نماز( نه نماز خواندن خالی) و انفاق و یقین به اخرت و...
3.امام صادق علیه السلام فرمودند: به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»(کافی ج2 ص288)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۱
موضوع: #بیت_المال
سلام علیکم.یکی از اموری که مومنین باید نسبت به آن حساس باشند و ممکن است که انسان بدهکار شود بیت المال است که در این زمینه به این دو نکته توجه شود:
دو نکته کوتاه درباره حکم کیفیت استفاده از اموال عمومی:
1.استفاده کردن از بیت المال و اموال عمومی فقط در راستای قانون و مقررات یا با اجازه کسی که اجازه او از جهت قانون یا شرع معتبر است، صحیح می باشد. و چنانچه کسی از اموال عمومی بر خلاف مقررات استفاده کند یا به اموال عمومی عمدا یا در هنگام استفاده کردن از روی سهل انگاری ضرری و آسیبی وارد کند ضامن و مدیون است بنابر این خسارت واردن کردن به اموال عمومی از قبیل اتوبوس ها یا وسایل پارکها و محل های عمومی بطور عمدی یا سهل انگاری حرام است (امام خامنه ای سلام.در مورد جبران خسارت به بیت المال سوالی داشتم. با گذاشتن کیفم بر روی رخت آویز سرویس بهداشتی دانشگاه، رخت اویز شکست. کیفم سنگین بود و در مورد تحمل رخت اویز مطمئن نبودم اما چون با ارزش بود نمیتونستم بیرون سرویس بذارم. آیا باید خسارت آسیب را بدهم؟ پاسخ:اگر در گذاشتن کیف و استفاده از رخت آویز، افراط و تفریطی کرده باشید ضامن هستید و الا ضامن نیستید، تشخیص تفریط و افراط هم به عهده عرف است.استفتا خصوصی، شماره استفتاء: 814122 )
2.اگر کسی وسیله از اموال عمومی و بیت المال را از بین برده و تلف کرده، چنانچه مثل آن وسیله در بازار موجود است باید مثلش را جایگزین کند و اگر مثلش در بازار نیست باید قیمت آن را به حساب همان اداره ای که خسارت زده واریز کند و یا به خزانه عمومی واریز کند و پرداخت صدقه یا رد مظالم در این مورد کافی نیست.(اجوبه الاستفتائات سوال 1955 و 1956)
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
خداوند دین احدی را بر گردن ما قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۲
موضوع: #سیاه_پوشی_در_عزاداری
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟
لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است
1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد عليه السلام موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)
2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(عليه السلام ) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)
3. امام حسن عليه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)
4.ام سلمه سلام الله عليها هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین عليه السلام ،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)
5.در شام بعد از رسوایی یزید لعنة الله عليه که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرك الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)
مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۲
موضوع: #موارد_سجده_سهو
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات بعد از نماز سجده سهو است که در چند مورد واجب(فتوا یا احتیاط) می شود:
سلام بی جا یعنی نمازگزار در جایی که نباید سلام بدهد اشتباها سلام بدهد، مثلا دررکعت اول اشتباها سلام بدهد.البته اگر کسی در نماز اشتباها سلام اول نماز را بگوید، سجده سهو ندارد.
کلام بی جا یعنی نمازگزار در بین نماز سهوا حرف بزند وسخنی بگوید که ذکر و دعا محسوب نشود.
اگر نمازگزار بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت.
تشهد فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله یک سجده فراموش شده که تا رکوع رکعت بعد هم متوجه نشود.
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۲
موضوع: #نحوه_شهادت_حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
نحوه شهادت علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه بوده است؟
1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام علیه السلام ، طفل شیرخوار (عبدالله رضیع) را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت علیه السلام طفل را به زینب سلام الله علیها داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت (لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص 108 +الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)
ب): زینب سلام الله علیها کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(علیه السلام) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)
2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام علیه السلام از باب اتمام حجت کامل و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد
3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله علیه السلام رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام علیه السلام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر علیه السلام که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)
3. برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۲
موضوع: #خمس
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عبادتهای مالی پرداخت خمس است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم:
خمس یکی از صدقات و انفاقهای واجب است که بر افرادی که دارای درآمدی هستند، با شرایطی ممکن است پرداخت خمس واجب شود و پرداخت خمس به تعبیر حضرت رضا علیه السلام کلید روزی شماست.
افراد برای پرداخت خمس می توانند به دو صورت عمل کنند صورت اول این است که هر وقتی درآمدی بدستشان رسید، خمس آن را پرداخت کنند مثلا اگر امروز حقوق می گیرد، خمس آنرا بدهدو سپس استفاده کند و صورت دوم این است که تا پایان سال خمسی صبر کند و آن مقداری از درآمد که صرف در نیاز زندگی نشده است و در انتهای سال خمسی باقی مانده خمس آنرا حساب کند و می تواند جهت محاسبه به افراد خبره و کارشناس مراجعه کند.
اما سال خمسی چیست؟ به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله شروع سال خمسی با کسب اولین درآمد شروع و یکسال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست که به این مدت سال خمسی گفته می شود.
در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم:
حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادي ١٤٠٢/٥/١٣
موضوع: #قران_خواندن_سر_امام_حسین_عليه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا داستان قرآن خواندن سر امام حسین(عليه السلام) واقعیت دارد؟
درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است
زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد لعنة الله عليه دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)
-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاريخ مدينة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراطالمستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست
*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند
-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۳
موضوع: #نیمه_تمام_شدن_حج_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین(علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟
1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام علیه السلام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است
2.امام صادق علیه السلام فرمود:" شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)
3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)
4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهي ١٤٠٢/٥/١٣
موضوع: #آداب_زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به ما، نعمت محبت و دوستی خاندان عصمت و طهارت است که یکی از نشانه های آن، زیارت قبور آنها می باشد. در این فرصت به برخی از آداب و احکام زیارت اشاره می شود:
یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود.
ادب دیگر زیارت، تلاوت قرآن است که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام عليه السلام هدیه کند.
بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.باورمان این است که هنگام زیارت در محضر امام معصوم عليه السلام هستیم، و امام شاهد و ناظر است، لذا ادب اقتضا دارد که هنگام زیارت خصوصا اطراف مضجع نورانی، صدای خود را بلند نکنیم لذا در کنار مضجع نورانی هر دعا و ذکری را به مقتضای ادب حضور، آهسته بگوییم.
در هنگام زیارت پوشش مناسب داشته باشیم؛ بنابر این خواهران گرامی به عظمت حریم ملکوتی حضرت رضا علیه السلام با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند البته رعایت پوشش شرعی و کامل در برابر هر نامحرمی واجب است و دستور قرآن است.
خداوند توفیق زیارت با اخلاص به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۴
موضوع: #جمله_کل_يوم_عاشورا_و_کل_ارض_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟
1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست
2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی:
صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .
«منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره میکند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهي ١٤٠٢/٥/١٤
موضوع: #بيمه
یکی از مواردی که سبب حق الناس می شود، مسائل مرتبط با بیمه هست، که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود:
بیمه یک نوع قرارداد شرعی است که بیمه کننده تعهد می دهد که به بیمه شونده بر اساس تعهدات توافق شده، خسارت و هزینه ای را پرداخت کند، بنابر این تنها کسی که می تواند از امتیازات و بیمه استفاده کند، همان بیمه شونده هست، و شخص دیگری حق استفاده ندارد و اگر استفاده شود و بیمه هم هزینه را پرداخت کند، استفاده کننده غیر قانونی علاوه بر اینکه گناه کرده به شرکت بیمه مدیون است.فرقی ندارد شرکت بیمه دولتی باشد یا خصوصی.
ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
شرکت بیمه هم واجب است بر اساس تعهداتی که در ضمن قرارداد پذیرفته، در اسرع وقت عمل کند و به بهانه واهی از تعهدات امتناع نکند و محاسبه هزینه بر طبق نظر اهل خبره و کارشناس عمل شود و سلیقه ای عمل نشود و گرنه شرکت بیمه مدیون است.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۴
موضوع: #آیا_یزید_دستور_کشتن_امام_حسین_عليه_السلام_را_داد؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا یزید لعنة الله عليه دستور کشتن امام حسین(علیه السلام) را داد، یا عمرسعد لعنة الله عليه خودش این کار را کرد؟
1.وقتی ولید قضیه بین خود و امام علیه السلام را به یزید در نامه مینویسد،یزید دستور میدهد همراه نامه سر حسین علیه السلام را بفرستی(الفتوح ج5 ص18)
2. سیوطى مى گوید: «یزید در نامه اى به والى خود در عراق عبیدالله بن زیاد ـ دستور جنگ با حسین را صادر نمود».(تاریخ الخلفا ص193)
3. یزید، عبیدالله بن زیاد را والى عراق کرده بود.یزیدبه او چنین نوشت: خبربه من رسیده که اهل کوفه به حسین علیه السلام نامه نوشته و از او دعوت کرده اند تا بر آنان وارد شود، و او نیز از مکه به طرف کوفه در حرکت است ... اگر او را به قتل رساندى که هیچ و گرنه تو را به نسب و پدرت باز خواهم گرداند. پس بپرهیز که وقت از دست تو فوت نشود».(تاریخ یعقوبی ج2 ص242)
4.جهت دیدن بیشتر دستور یزید به قتل امام ،رجوع شود (تاریخ الاسلام ذهبی ج5 ص10+تاریخ طبری ج3 ص269+سیر اعلام النبلا ج4 ص37)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهي ١٤٠٢/٥/١٤
موضوع: #خانواده
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین و مقدس ترین کانون ها خانواده است که زن و شوهر باید برای استحکام محیط آن تلاش کنند و با بهانه واهی زمینه جدایی و طلاق را فراهم نکنند، طلاقی که برای زن و مرد و فرزند طلاق، آسیبهای مختلفی را به همراه دارد، به همین مناسبت به چند نکته اشاره می شود:
مناسب است زن و شوهر در مشکلات زندگی اعم از مشکل اقتصادی و بیماری در کنار هم باشند لذا از نیش ها و کنایه ها و دیگر گفتار که سبب اذیت یکدیگر می شوند، شرعا باید پرهیز کنند و همچنین این مشکلات سبب نمی شود که زن یا شوهر از حقوق زن و شوهری امتناع ورزند.
مناسب است زن و شوهر در امور زندگی به یکدیگر کمک و خدمت کنند و این گونه رفتارها سبب وابستگی زن و شوهر و علاقه به یکدیکر می شود لذا مستحب است زن در منزل به شوهرش خدمت کند و مرد هم مستحب است برای همسرش رفاه بیشتر از حد واجب از طریق حلال و بدور از اسراف آماده کند.
زن و شوهر فقط در گناه نباید از یکدیگر اطاعت کنند مثلا زنی که از شوهرش درخواست پوشیدن انگشتر طلا دارد، مرد نباید اطاعت کند یا مردی که از شوهرش درخواست کشف حجاب یا زینت و آرایش در برابر نامحرم را دارد نباید اطاعت شود البته بدیهی است باید به مخالفت کردن با برخورد مناسب صورت بگیرد.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.
خداوند الفت و صمیمت را در میان خانواده ها قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۵
موضوع: #خون_گریه_کردن_آسمان_برای_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا خون گریه کردن آسمان و ازاین قبیل اتفاقات سند معتبر دارد؟
1.خونین بودن آسمان:هنگام شهادت امام علیه السلام، آسمان خون بارید که در خراسان و شام و کوفه نیز باریده بود(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229)
2. جاری شدن خون از زیر سنگها:"در روز شهادت حسین علیه السلام زیر هر سنگی را بر می داشتند از زیر آن خون تازه می جوشید"(المعجم الکبیر ج3 ص113+دلایل النبوه ج6 ص471)
3. تاریک شدن دنیا: هنگامی که حسین علیه السلام شهید شد آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستارگان آسمان ظاهر شدند و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت"(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص226+تهذیب التهذیب ج2 ص305)
جاری شدن خون از دیوار دار الاماره ابن زیاد(تهذیب الکمال ج6 ص434) و اشک ریختن آسمان (سیر اعلام النبلا ج3 ص312) و دیگر موارد نقل شده است
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۵
موضوع: #حجاب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یكي از مسلمات دين و ضروريات قرآن حفظ حجاب و پوشش شرعي است و بي اعتنايي به آن گناه و معصيت است.و هر فردي در برابر اين فريضه الهي وظايفي دارد مثلا والدين بايد دخترانشان را از كودكي عادت به حجاب بدهند يا مسولين و مديران نسبت به تشويق و تاييد حجاب و پوشش اقدام مناسب كنند و همگان نسبت به بدحجابي در صورتي كه احتمال تاثير بدهند بايد فريضه مهم نهي از منكر را جدي بگيرند و نبايد مومنين به اين موضوع بي توجه باشند.
نکته دیگر اینکه : رعايت حجاب در برابر هر نامحرمي واجب است و در اين حكم بين افراد مختلف مثل دكتر، پرستار، بازیگر، کارگردان، فیلم بردار، طلا فروش يا همكار فرقي نيست.
نکته سوم : عادي بودن بدحجابي يا بي حجابي برخي افراد دليل نمي شود كه بي حجابي يا بدحجابي حرام نباشد يا نگاه به چنين افرادي جايز باشد.
نکته چهارم :رعايت حجاب در مكانهايي كه خانم در معرض ديد نامحرم مي باشد واجب است مثلا هنگام رفتن به حيات و بالكن منزل يا داخل اتومبيل كه خانم در معرض ديدن نامحرم باشد رعايت حجاب واجب است.(اكثر مراجع)(رساله مراجع 788و890و2435و2433و عروه ج1فصل في الستر م9و10ومنهاج ج3 م1233 تحرير ج3م18و23)
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۵
موضوع: #کمک_اجنه_به_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا اجنه به کمک امام حسین(علیه السلام) امدند؟
زمان حرکت امام از مدینه به کوفه، عده ای امدند که امام علیه السلام به آنها فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد".(بحارج44 ص330)
امام صادق علیه السلام فرمودند :️ "چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین علیه السلام بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین علیه السلام کشته شده بود..."(الغیبه نعمانی ص310)
-البته داستان زعفر جنی را فقط روضه الشهدای کاشفی نقل کرده که معتبر نیست و علما رد کرده اند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۵
موضوع: #دین
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:
اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است.
میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود.
اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.
تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi