موضوع: #احکام_ولادت
مناسبت: ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فردی به حضرتش نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و میگوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت رضا علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ. بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج21 ؛ ص360)
اما مسئله شرعی:
اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند وظایفی وجود دارد:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با آب فرات و تربت سید الشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن نام نیک توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خداوند را داشته باشد مثل عبدالله و عبد الرحمن و امثال آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394 )
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند نباید از دزدان عقاید و اخلاق فرزندانمان غافل باشیم و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. ( عروه، فصل فی صلاه القضاء م36 و منهاج ج3 م1078 و رساله مراجع ذیل مساله 1389)
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #فلسفه_زیارت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #مواردی_که_خمس_ندارد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک این ایام پر از نور، در روایتی نقل شده است که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مورد فوائد پرداخت خمس اینطور فرموده اند: ... فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم .... . پرداخت خمس کلید رزق و روزی شماست. (کافی (ط - دار الحدیث)، ج2، ص: 738)
یکی از واجبات مالی خمس است. پرداخت خمس نه تنها باعث کم شدن مال نمی شود بلکه طبق روایاتی که از معصومین علیهم السلام داریم مثل همین روایتی که عرض شد باعث برکت و زیادی مال می شود. به هر فردی که در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسانها برسد. البته اگر ارثیه از بستگان نزدیک نباشد یا میت خمس مالش را نداده حکمش متفاوت است که در صدد بیان این قسمت نمی باشم.(رساله مراجع مساله1754)
2. مهریه. (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)
3. دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیهای تعلق بگیرد اولا این دیه حلال است و ثانیا خمس هم ندارد. (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)
4. هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها توجه شود به نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری خمس ندارد هر چند به نظر اکثر فقها هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها چنانچه تا سرسال خمسی باقی بماند و هزینه زندگی نشود خمس دارد.(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، مقام معظم رهبری، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل).
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2-ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #احکام_مسح_در_وضو
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: اَکثِر مِن الطَّهورِ یَزِدِ اللّه فى عُمُرِکَ.وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.(امالى مفید، ص 60، ح 5)
چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد.
2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود.
سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟
در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست.) (اقتباس از عروه ج1 فصل فی افعال الوضوء م23 و 24 و 25 و 28 ، رساله مراجع م 249 و253 و 256 ، رساله آموزشی ج1 درس 13 ، تحریر، واجبات وضو م 16 ، منهاج الصالحین م90 ، سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها)
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت3
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.
یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.
صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.
2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (ع) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عج) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد که زائر پس از اتمام ایام زیارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام کند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِیارَةِ قُبُورِکُمْ)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #شرط_بندی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت است که میفرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... . از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) میشود، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)
چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #آداب_زیارت_در_کلام_امام_خامنه_ای
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام خامنه ای برای زیارت آدابی ذکر کرده اند که عرض میشود:
1- به حضور امام توجه کنید: شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آنجا یک یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.
2- با امام حرف بزنید: «به چشم دیدن» لازمهی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می شنود، حضور شما را می بیند، شخص شما را می بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات.
3- سلام بدهید: انسان وقتی به ملاقات کسی می رود، با او احوالپرسی می کند، به او سلام می کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهمالسّلام) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد.
4- با دل حرف بزنید: با دل حرف بزنید. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّهی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آنجا حضور دارد و حرفتان را بزنید.
5- در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید: در حالیکه متن زیارت را می خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می خوانید. اگر این شد، آن وقت می شود زیارت.
6- دلتان به امام متصل باشد: بعضیها خیال می کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی شود، می خواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #شبکه_های_مجازی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که میفرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... . کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)
چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینیکه ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضایهای مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: #نشانه_های_قبولی_زیارت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
1.دوری از گناهان:بنابراین طبق حدیث نقل شده، شرط قبولی زیارت این است که گناهان قبل از سفر زیارتی را دوباره انجام ندهد
2.احساس آرامش قلبی و نشاط داشتن:یکی از نشانه ها این است که فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید: أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد) و زیارت نوعی ذکر خداست
3. داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راهها آن است که انسان اعمال و عبادات و زیارتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم میآید که از خدای حکیم چنین کاری محال است
بنابرین فرد باید شرایط قبولی زیارت را داشته باشد ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد». (کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها)(التوحید صدوق،ص25) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده (انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #احکام_نماز_مسافر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... . خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند و این نکته قابل توجه عزیزانی که فکر می کنند کامل خواندن نماز در سفر بهتر است در حالی که اگر کامل نماز خواندن در سفر بهتر بود خداوند آنرا برای معصیت کار خودش قرار نمی داد.
2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است مثل اینکه گاهی اوقات خود سفر، سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت امام رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، هدف گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کنند. (عروه، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 و توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295)البته اگر سفر حرام نباشد و هدف سفر گناه نباشد ولی در سفر گناهی صورت بگیرد سبب نمی شود که سفر، سفر معصیت محسوب بشود.
3. نسبت به حکم کامل خواندن و شکسته خواندن در بازگشت از سفر معصیت هر کدام عزیزان به نظر مرجع تقلیدشان مراجعه کنند و در این فرصت کوتاه مجالی برای توضیح این مطلب نمی باشد. (حضرت امام: در برگشت از سفر اگر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد، باید نماز را شکسته بخواند. سیستانی: باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد. فرقی ندارد که برگشتن به تنهایی هشت فرسخ باشدیا نباشد. مکارم: اگر توبه کرده یا در بازگشت آلوده به معصیت نیست، باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که برگشت هشت فرسخ باشد.) (عروه، فصل فی صلاه المسافر م32 و رساله مراجع م1302)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین مرقد منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: #علت_عالم_آل_محمد_نامیدن_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برادر امام رضا سلام الله علیه ،درباره عالم آل محمد نامیدن امام رضا (علیه السلام ) میگوید که پدرم به فرزندانشان میفرمودند: هَذَا أَخُوکُمْ علیبنموسی عَالِمُ آلمحمدٍ فَاسْأَلُوهُ عَنْ أَدْیَانِکُمْ وَ احْفَظُوا مَا یَقُولُ لَکُمْ... (این برادر شما علی، عالم آلمحمد است. مسائل خود را از وی بپرسید و مطالب او را نگهداری کنید. من از پدرم، جعفربنمحمد، شنیدم مکرر میگفت: عالم آلمحمد در صُلب توست و کاش من او را میدیدم. وی با امیرالمؤمنین همنام است و علی نام خواهد داشت.) (بحار،ج۴۹،ص100)
هر یک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، وقتی برای تبلیغ در سطح جامعه حضور می یافتند، روش خود را بر مبنای شرایط جامعه تعریف می کردند. در حقیقت پیامبر و امام به سلاحی مجهز می شدند که طاغوت زمان به آن سلاح مسلط و مجهز بود. آنان از ابزاری استفاده می کردند که در بین جامعه رواج داشت.
مثلاً در عصر حضرت موسی(علیه السلام)، سحر و جادو رایج بود. لذا حضرت موسی(علیه السلام) عصا را به اژدها تبدیل کرد ودر عصر حضرت عیسی(علیه السلام)، پزشکی رونق داشت. بنابراین حضرت عیسی(علیه السلام) امراض صعب العلاج را معالجه می کرد بلکه مرده را نیز زنده می کرد.و در عصر پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله )، ادبیات به سر حد کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ی جاودان پیامبر عرضه می شود .
در زمان حضرت رضا(علیه السلام) فرقه های مختلف فکری نیز به تبلیغ اعتقاد و سیره خود می پرداختند. مأمون عباسی بعنوان خلیفه وقت نیز فرهنگ و زبان تمدن دوران را آموخته بود. بغیر از زبان عربی، به دو زبان فارسی و یونانی که از دو کشور صاحب تمدن بودند نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داد که تمام آثار یونان را به زبان عربی ترجمه کنند.
امام رضا(علیه السلام) در قامت وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله )، با توجه به مقتضای زمان برای نشر معارف اسلامی در مقابله با مکر مأمون، به تبلیغ و تبیین و روشنگری عالمانه معارف دین پرداختند و با سران همه ادیان نیز مناظره کردند؛ لذا با اینکه همه امامان عالم بودند،ولی امام هشتم به عنوان عالم آل محمد نامیده شدند.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام باقر علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند: آیات آسمانی و زمینی از نشانه های قیامت می باشند فَإِذَا رَأَيْتُمْ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ فَتَذَكَّرُوا قِيَامَ السَّاعَةِ. بنابر این هنگامی که یکی از اینها را مشاهده کردید روز قیامت را یاد کنید. (وسائل الشيعة؛ ج7، ص: 487)
با توجه به ماه گرفتگی که امشب تقریبا از ساعت 12 و نیم به بعد قابل مشاهده است، چند نکته درباره نماز آیات عرض می شود:
1. یکی از مواردی که به سبب آن نماز آیات واجب می شود، ماه گرفتگی است. و از وقتى که ماه شروع به گرفتن می کند وقت خواندن نماز آیات نیز شروع می شود و بنابه نظر اکثر مراجع عظام تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته است وقت نماز ادامه دارد. (مخالف: حضرت امام، نوری، فاضل: بنابر احتیاط واجب. بهجت: فتوی: به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.) (رساله مراجع م 1495)
2. از آنجایی که ماه گرفتگی امشب به صورت کامل نیست اگر کسی قبل یا زمان رخداد ماه گرفتگی از آن اطلاع پیدا نکند و بعد از اتمام خسوف بفهمد که ماه گرفته بوده، لازم نیست قضای نماز آیات را بجا آورد ولی اگر شخصی قبل ازخسوف اطلاع یافت لازم است خود را برای انجام این تکلیف الهی آماده کند. (مثلا اگر خوابیده بیدار شود) (رساله مراجع م 1499)
3. نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعتی پنج رکوع دارد و آسان ترین روش خواندن نماز آیات این است که انسان در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، یک سوره کامل بخواند و آنرا به پنج قسمت تقسیم کند و بعد از هر قسمتی به رکوع رود (امام خامنه ای، سیستانی : به احتیاط واجب به بسم الله الرحمن الرحیم اکتفا نکند) و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید (مثلا اگر کسی سوره قدر را انتخاب کرد (که علاوه بر بسم الله 5 آیه دارد) بعد از خواندن بسم الله و آیه اول به رکوع رود و ...) و رکعت دوم هم به همین صورت خوانده می شود و سپس تشهد و سلام را می گوید.(رساله مراجع م 1507 و 1508 ؛ عروه الوثقی فصل فی صلاه الایات م1 )
خداوند متعال ما را اهل توجه به آیاتش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #ضمانت
سلام علیکم. بسم الله الرحمنالرحیم. در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: لا تَضمَنْ ما لا تَقِدرُ على الوَفاءِ بِه. چیزی را که از عهده انجام آن برنمی آیی ضمانت نکن. (غرر الحکم و درر الکلم ص743)
چند نکته در مورد احکام ضمانت:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به نظر اکثر مراجع عظام تقلید چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (رهبری، سیستانی، مکارم، زنجانی،فاضل، خوئی: صحیح است) ( مخالف: صافی= فتوا. حضرت امام و وحید= احتیاط واجب) (رساله مراجع م 2310-2312-عروه الوثقی، ضمان،شرط هفتم، منهاج سیستانی ج2 ص349 اجوبه الاستفتائات س1683 جامع المسائل فاضل ج1 ص293 س1104)
2.چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد. مثل این که پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمیتواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند. (رساله مراجع م2321)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
موضوع: #امامت_در_کلام_امام_رضا1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا (ع) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (عليه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد
--طبق حدیث سلسله الذهب،شرط نجات از جهنم،توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها(التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید،قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود(من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان(عج)؛امام این عصرهستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا(ع) در هردوره ای امامی هست وگرنه زمین اهلش را در خود فرومیبرد (عیون أخبار الرضا (عليه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند(زیارت جامعه کبیره)
-- امام رضا (ع) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع:#ربای_قرضی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت استکه میفرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج18، ص: 122)
چند نکته کوتاه در مورد ربا:
1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است و توجه شود هر چند که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355)
2. در شرع مقدس اسلام در سه مورد ممکن است ربا پیدا شود که یکی از آن سه مورد در قرض است یعنی اگر انسان به کسی مالی قرض بدهد و هر گونه شرط سود کند حرام است هر چند سود شرط شده نقدی نباشد مثل اینکه قرض بدهد به شرط اینکه قرض گیرنده برای قرض دهنده منزلش را رایگان نقاشی کند. (تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011)
3. اگر انسان قرض بدهد و شرط کند که کارمزد واقعی قرض دادن را قرض گیرنده دریافت کند به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای مانعی ندارد هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض هم شرط سود و هم شرط کارمزد حرام است. (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد)
تعجیل در فرج آقا امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #اقتصاد_و_کار_در_کلام_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در اسلام داشتن برنامه ی صحیح اقتصادی در امور زندگی از نشانه های انسان پرهیزکار و با ایمان معرفی شده است، چنان که امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «تا سه خصلت در آدمی نباشد، حقیقت ایمان او کمال نیابد: ژرف شناختن دین، اندازه نگه داشتن در زندگی و پایداری در مصیبت ها(بحار، ج59، ص142)
از دیدگاه امام هشتم (علیه السلام) هم کسی که در مصرف، به خود و خانواده خود سخت می گیرد و در مصرف، خسَّت می ورزد، از جاده ی مستقیم بیرون است و هم آن که اسراف کرده و زیاده روی می کند. امام رضا (علیه السلام) هر دو شیوه را ناپسند می شمارند.
-از ديدگاه امام رضا (ع) ارزش معنوى كار چنان است كه مقام كارگر را بالاتر از جهادگران در راه خدا مى دانند: «آنكه با كار و كوشش در جستوجوى مواهب زمينى براى تأمين خانواده خويش است، پاداشى بزرگتر از مجاهدان در راه خدا دارد.» ( تحف العقول»، ص 808)
امام رضا (علیه السلام) درباره ی چگونگی تأمین مخارج زندگی و خانواده فرمودند ؛ پرداخت مخارج خانواده میان دو مرز قرار دارد: مرز اسراف و زیاده روی و مرز اقتار و تنگ نظری و خسَّت و ایجاد کمبود. (بحار ، ج68، ص347)
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #خوردنی_های_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم در روایتی خطاب به اباذر می فرمایند: ...لَا تَأْکُلْ طَعَامَ الْفَاسِقِین. از غذای مردم فاسق تناول مکن. (وسائل الشیعه ج24 ص 274)
خوردن و آشامیدن در بعضی موارد حرام است:
1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (رساله مراجع م145)
2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت مانند دنبلان و نخاع نیز حرام است. (مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 )
3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (بهجت ج4 س 5936 و عروه احکام النجاسه م 32)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است.
خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #اهمیت_تعلیم_و_تعلم_در_سیره_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در سیره امام رضا(ع) به تعلیم و تعلم اهمیت زیادی قائل شده اند که نمونه هایی نقل میشود:
1-فهم مطلب نه فقط نقل آن : در روایت اول حضرت رضا(ع) میفرماید: ( کونوا دراةً و لا تکونوا رُواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألفٍ ترونه ) بر آن باشید که احادیث را دقیقاً درک کنید، نه فقط آنها را روایت کنید. فهم و درک یک حدیث بسیار بهتر از روایت کردن هزار حدیث است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۸ )
در این روایت امام (ع) تاکید دارند که اگر یک حدیث را دقیقا بفهمید و به آن عمل کنید بهتر از آن است که هزاران حدیث را فقط نقل کنید . پس اولین نکته در باب تعلم و آموختن ، تفکر در آن علم و یا حدیث است .
-2انتشار علم به عنوان زکات علم: امام رضا (ع) فرموده اند : بهترین توشهای که شخص دانشمند دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره میکند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت]وقتی از قبر برخیزد صفوف فرشتگانی را مشاهده کند که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیدهاند، و او را با بالهای خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او میگویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، ای کسی که دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداری مینمودی(احتجاج ،ج۱،ص۱۹ )
3- ثواب روزه داری برای مذاکره علمی: امام رضا (ع) میفرمایند : (الذّکر فیه یعدل بالصیام ) مذاکره علمی، معادل روزهداری است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷ )
4- تعلیم و تعلم علم را همسان با نماز معرفی کرده اند و از همنشینی با جاهل تذکر داده اند امام رضا (ع) میفرمایند : تدریس علم، همسان نماز است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷)
خداوند توفیق علم و عمل به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد