موضوع: #شناخت_معروف_و_منکر_کسبهای_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم. زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص8)
با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین و به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف.
در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام بیان می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست میآورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.
خداوند متعال به حق سید الشهدا علیه السلام توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: #قیام_در_راه_خدا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری وگرامیداشت شهدای 17 شهریور
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
1-رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد..
2-انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
3-وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. یسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله أُرِیدُ أَن آمُرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر. همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته ام امر به معروف و نهى از منکر مىباشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 329)
چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سیدالشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر میداند، لذا با الگو گرفتن از قیام سیدالشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه رامیطلبد.
2. در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمیکند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
3. اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب می شود و یا باعث اذیت دیگران می شود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد؛ اگرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد.
با الگو پذیری از سید الشهداء علیه السلام خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #اهداف_قیام_حسینی
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری و گرامیداشت شهدای 17 شهریور
قیام امام حسین(ع) دارای چند هدف بود که همه آن اهداف در امر به معروف خلاصه میشود.
این اهداف عبارتند از:
1.عدم بیعت با یزید و افشای چهره واقعی بنی امیه:
امام به مروان فرمودند: مثلی لا یبایعُ لِمِثلِهِ (مثل منی با مثل یزید بیعت نمیکند) وفرمودند: وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزیدَ؛ زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد.(بحار، ج 44، ص 326)
2. احیای سنت پیامبر(ص) و مبارزه با فسادها و بدعتها:
امام حسین(علیه السلام) در نامه ای به بزرگان بصره می فرماید:من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا می خوانم؛ چرا که (این گروه) سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را از بین برده اند، این گروه بدعت (در دین) را احیا کردند. (بحار، ج 44، ص 340) بدعتهایی مثل؛ انحراف خلافت از مسیر صحیح و تبدیل به سلطنت استبدادی ؛ مصرف بیت المال به عنوان ثروت شخصی.
3. تشکیل حکومت اسلامی:
امام (علیه السلام) در نامه ای که هنگام اعزام مسلم خطاب به او مرقوم می دارد، میفرمایند: (چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی سفیان بازدار، اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم» (مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196)
4. امر به معروف و نهی از منکر:
صریح ترین و رساترین تعبیر امام حسین (علیه السلام) در تبیین انگیزه اصلی قیامش را می توان جمله ای دانست که در وصیت نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه آمده است: أرِیدُ أَن آمُرَ بالمعروفِ و أنهی عن المنکر؛ من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. (بحار،ج44 ص 329)
در واقع همه اهداف گفته شده مثل(مبارزه با فساد؛ افشای چهره بنی امیه و تشکیل حکومت اسلامی) نمونه هایی از امربه معروف و نهی از منکر هستند.
خداوند توفیق عمل به معروف و ترک منکرات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت تاسوعای حسینی. از امام سجاد علیه السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه السلام روایت شده، که میفرمایند: إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو میکنند که در مقام و درجه او باشند. (الأمالی لِلصدوق صفحه ۴۶۳)
یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سید الشهداء علیه السلام و یاران با وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر میباشد،که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض میشود:
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابر این اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و بی مبالات و بی باک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری با مراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی ازمنکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید.
2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #ویژگی_های_حضرت_عباس1
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام»
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد، راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست،ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر گوئیم که در زیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است.
حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.)
2. وفاداری: حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آنها که به عهد الهى وفا مىکنند، و پیمان را نمیشکنند وفاداری حضرت ابالفضل (علیه السلام) نسبت به صاحب ولایت جلوههای گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری میکند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای -;المواسی اخاه بنفسه-; ستوده شده اند و امام زمان (علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود
در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر!
دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت به مناسبت تاسوعای حسینی امام سجاد علیه السلام در روایتی فرمودند: رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ یَدَاه... . خداوند حضرت عباس را رحمت کند او انتخاب کرد و امتحان شد و خودش را فدای برادرش کرد تا جایی که دو دستش در این راه قطع شد. ( الخصال، ج1، ص: 68)
با توجه به اینکه در هفته امر به معروف قرار داریم نکته ای کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر یادآوری می شود:
امر به معروف و نهی از منکر متوقف است بر اینکه خوبی ها، ارزش ها و معروف ها و همینطور زشتی ها، ضد ارزش ها و منکرات به خوبی برای مردم روشن باشد تا بدانند به چه چیزی امر کنند و از چه اموری نهی نمایند. به همین مناسبت به برخی از گناهانی که کمتر مورد توجه است اشاره می شود:
1. تضعیف نظام جمهوری اسلامی بنابر اگر کسی با برهم زدن نظام اقتصادی یا احتکار یا اختلاس یا سیاه نمایی، که سبب تضعیف نظام اسلامی شود گنهکار است و بر دیگران لازم است او را از این منکر الهی، نهی از منکر کنند.
2. ناامید از رحمت الهی و همچنین امن از مکر الهی یعنی فرد گنهکار خویش را از عذاب و مجازات او در امان بداند از گناهان بزرگ به شمار می رود.
3. گفتار بدون علم و دلیل معتبر.
خداوند توفیق شناسایی صحیح مسائل دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع: #ویژگی_های_حضرت_عباس2
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (علیه السلام) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است(اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. بصیرت نافذ: امام صادق (علیه السلام ) در بیان ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت ( علیه السلام ) به مساله بصیرت ایشان اشاره میکند. بصیرت به معنای آن است که انسان بتواند حق و باطل را در درون فتنه تشخیص دهد و راه راست و درست را بیابد و پس از جزم در حقیقت ،عزم بر آن داشته باشد که با تمام همت عالی خود آن را تحقق بخشد. امام صادق ( علیه السلام ) در آغاز زیارت نامه حضرت عباس (علیه السلام ) می فرماید: « اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک؛ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود (کامل الزیارات، ص 786 )
2. علم: امام سجاد (علیه السلام ) می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (علیه السلام ) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ به درستی که عباس بن علی (علیه السلام )، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی!» در این سخن ارزشمند، همانند سازی لطیفی در واژه زُقَّ نهفته است. عرب، این فعل را درباره کبوتر به کار می برد؛ آن هنگام که غذا را برچیده و نرم می سازد تا به جوجه اش بخوراند(بحار، ج 45، ص 137)
3. ولایت پذیری: شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت ایشان را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام (علیه السلام ) دانست. در تاریخ، نمونه های گویایی از این ویژگی ایشان به چشم می خورد. وی هرگز بدون اجازه در محضر امام حسین ( علیه السلام ) نمی نشست و پس از اجازه گرفتن نیز بسیار فروتنانه به صورت دو زانو در گوشه ای می نشست.( معالی السبطین، ج 1، ص 443)
4. شجاعت: امام حسین ( علیه السلام ) با دیدن بدن غرقه به خون او، می فرماید: «اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا؛ چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت. (معالی السبطین، ج 1، ص 443)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
مناسبت: شب عاشورای حسینی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شب حزن و اندوه، شب عاشورای حسینی. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِينَةُ نَجَاةٍ... . مقام حسین بن على در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است، و در طرف راست عرش الهى درباره او چنین نوشته شده است چراغ هدایت و کشتى نجات. (كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص: 265)
یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفای ایشان امر به معروف و نهی از منکر است که به همین مناسبت دو نکته کوتاه در این زمینه عرض می شود:
1. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد گنهکار اصرار بر تکرار گناهش نداشته باشد لذا اگر انسان شاهد گناه دیگری بود مثلا شاهد بود که نماز فردی قضا شد یا مالی را از دیگری غصب نمود اگر انسان یقین داشته باشد که طرف مقابل اصرار بر تکرار این گناه ندارد یا در صورتی که شک داشته باشد که آیا این فرد قصد دارد این گناه را تکرار کند یا خیر؛ در هر دو صورت انسان نسبت به نهی از منکر وظیفه ندارد.
2. اما در صورتی که شخص گنهکار از کناهش توبه نکرده باشد یا انسان شک داشته باشد که از گناهش توبه کرده است یا نه، واجب است او را به توبه دعوت نماید و البته بر خود شخص گنهکار واجب است از گناه خودش توبه نماید و حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند ، خمس،زکات و حق الناسکه برگردن دارد را پرداخت کند.(تحریر الوسیله ج2 امر به معروف شرط سوم م 5)
خداوند متعال ما را حسینی زنده بدارد و حسینی بمیراند و حسینی محشور فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع:#زیباییهای_کربلا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت عاشورای حسینی
حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1-رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین (ع) در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2-حق محوری:امام حسین(ع)دراولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3-وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین(ع) و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
مناسبت: عاشورای حسینی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روز اندوه اهل البیت، روز عاشورای حسینی را به محضر امام زمان علیه السلام و همه عزاداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم، موسى بن عُمیر نقل مىکند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ. هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند . (احقاق الحق، ج 19، ص 429 )
دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس:
1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایطو با تاسی به حضرت سید الشهداء علیه السلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید.
2. اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین اگر کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده است باید خسارت را در صورت توان فورا جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسی دارد باید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد.
خداوند متعال بحق امام حسین علیه السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #عوامل_ماندگاری_قیام_عاشورا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر (ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین (ع) در دلهای مؤمنان شرارهای است که هیچگاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
قیام امام حسین (ع) از جمله بزرگترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونهای که پس از گذشت قرنها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده میدارند و برای آن حضرت عزاداری میکنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1-اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین (ع) در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمیگیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2- نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه (ع) در اقامه عزای سالار شهیدان میباشد. در مناسبتهای مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین (ع) میپرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنیامیه، رسوا نمودن دستگاه بنیامیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین (ع) ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت (ع) در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3-تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنیامیه تا بنیالعباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد