eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
37 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. حضرت آيت الله مكارم شيرازي در بخشي از پيامشان در سي و يكمين كنفرانس وحدت اسلامي اينگونه مرقوم نموده اند: ايجاد منازعه و درگيري كار شيطان است همانگونه كه قرآن در آيه 91 سوره مائده مي فرمايد: «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ » شيطان مي خواهد در ميان شما ايجاد عداوت كند ... . ما بايد به هوش باشيم. به حمدالله مسلمانان دنيا امروز به اهميت وحدت پي برده اند و پيشوايان و علما و دانشمندان آنها همه را به وحدت دعوت مي كنند و تأكيد مي كنند كه به مقدسات يكديگر احترام بگذاريد. چند نكته درباره وحديت بين مسلمين: 1. يكي از واجبات، دفاع از اسلام است لذا بايد هر شخصي با مال و جان خود در حد توانايي از دين خدا و نظام اسلامي دفاع نمايد. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در ميدان جنگ نظامي نيست امروز مهمترين جنگ دشمن، جنگ فرهنگي است به اين معنا كه دشمن تمام نيرويش را جمع كرده تا بين فرق مسلمين تفرقه افكني كند و راه مقابله با آن اتحاد بين مسلمانان جهان است. (تحرير الوسيله ج1 كتاب امر به معروف و نهي از منكر، دفاع، قسم اول م1و4 ؛ امام خامنه اي سايت ليدر استفتائات جديد اسفند1395) 2. مقصود از وحدت تاكيد بر مشتركات مي باشد نه به معناي انصراف مسلمين و فِرَق گوناگون از عقايد خاص كلامي و فقهي شان. 3. حفظ دين الهي، و ترويج مكتب اهل البيت عليهم السلام به روش صحيح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به يكديگر وظيفه همه مسلمين جهان است. (رساله نوين ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سايت ليدر، اهانت به مقدسات ديگر مذاهب ؛ سايت آيت الله مكارم، استفتائات، مناسبتها) خداوند متعال با اتحاد بين مسلمين توفيق دفاع از ارزشهاي اسلام را به همه ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید: «وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.» در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است. در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام) امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه) و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه) «امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان‌هاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کرده‌اند».(24/8/86.) خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. حضرت امام خامنه اي در بياناتي در ديدار با كارگزاران نظام اينطور فرمودند: عمده چيزهايي كه مانع از اتحاد بين مسلمانان مي شود كج فهمي ها و بي اطلاعي هاست؛ از حال هم خبر نداريم؛ درباره ي هم توهمات مي كنيم؛ درباره ي عقايد هم، درباره ي تفكرات يكديگر دچار اشتباه مي شويم، دشمنان هم بشدت بر اين سوءتفاهم ها دامن مي زنند. چند نكته درباره وحدت بين مسلمين: 1. اگر ‎مسلمانان احتمال دهند كه ‎دشمنان نقشه تسلط ‎(نظامي‎، فرهنگي ‎و‎ يا‎ اقتصادي) بر اي اسلام كشيده‏اند، واجب است به هر وسيله‏اى كه امكان داشته باشد از اسلام ‎دفاع ‎كنند؛ كه يكي از مهمترين و اثر بخشترين سلاح ها در اين دفاع مخصوصا در زمان كنوني، اتحاد بين مسلمين است. 2. اسلام حد و مرز جغرافيايي نداشته و هر مسلماني در هرجاي عالم كه مورد ظلم واقع شود بر مسلمانان ديگر واجب است (واجب كفايي) از او در مقابل ظالم دفاع كنند. و در اين وجوب فرقي بين فرق و مذاهب گوناگون اسلامي نيست. (استفتاءات امام خمينى ج 1، ص: 507. ج 3، ص: 42س1، ‎ج 1،‎ص:‎492س‎1 ؛ ‎تحرير الوسيله‎ كتاب‎ دفاع‎ م1 ؛ فاضل‎ م1478 ج 1،‎ص:‎516 س81، ج 1، ص: 503س38 ؛ سيستاني منهاج الصالحين ج3 م 472) خداوند متعال قلوب مسلمين جهان را به يكديگر نزديكتر فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛(همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید) (آیه 103 آل عمران) حفظ وحدت از نظراسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدراسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود. امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18) پیامبر( ص) فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112) پیامبر( ص) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.(نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855 ) عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود. از طرفی دیگر ازدواج پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه اتفاق افتاد، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل بود. پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود. خداوند توفیق وحدت صحیح را به همه مسلمانان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ. از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت و عظمتتان از دست خواهد رفت. (سوره انفال، آیه 46) اما مساله شرعی: 1. یکی از محورهای مشترک فقهی بین تمام مذاهب اسلامی مساله وجوب نماز است که از ضروریات دین اسلام بوده و منکر نماز چنانچه بداند آن چیز، ضروری دین است و انکار آن چیز برگردد به انکار خدا یا توحید یا نبوت، کافر می باشد. (توضیح المسائل مراجع م 106) 2. این واجب الهی در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. 3. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و داخل وسیله نقلیه بودن و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند. بنابر این اگر بیماری بدنش دارای زخم یا جراحت قابل توجهی باشد که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت باشد، در این صورت با وجود نجس بودن بدن یا لباس، نماز صحیح است و نجس بودن لباس مجوز ترک نماز نیست و نماز خوانده شده در این حالت قضا ندارد. (حضرت امام، رهبری، فاضل، مکارم، بهجت، صافی، نوری: یا برای خصوص او سخت باشد. سیستانی و زنجانی: تعویض لباس لازم نیست در نظر عرف سختی فوق العاده ای داشته باشد.) (عروه، الطهاره، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه ؛ رساله مراجع م848 و 849 و 850 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 29 و توضیح المسائل جامع م965) خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بین مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: الْجنَّةُ حرامٌ علی کُلِّ فاحِشٍ انْ یدخُلها؛ وارد شدن در بهشت بر ناسزا گو حرام است. (مجموعة ورام، ج1، ص110) در روایات برای فحش و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: 1. دشمنی و عداوت: یکی از آثار ناسزاگویی ، عداوت و دشمنی است و ارتباطات اجتماعی را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد تا جامعه به سمت همزیستی و همکاری کشیده شود. پیامبر(ص) می فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می کنید(کافی، ج2، ص 360، ح3) 2. دچار شدن به فسق: از نظر آموزه های اسلامی، دشنام گویی بویژه دشنام مومن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می شود و این گونه خود و آینده اش را تباه می سازد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن معصیت خداست(بحار،ج 75، ص 148) 3. هلاکت و نابودی: وقتی دیگری را دشنام می دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می کند.پیامبر(ص) می فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد(منتخب میزان الحکمه، ص 264) خداوند اخلاق خوش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. در بیانیه ای که از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی در نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان برگزار شد اینگونه آمده است: امت اسلامی در حال حاضر، در شرایطی به سر می برد که همگان، نیاز به توحید صفوف، نابودی فرقه گرایی و دوری از اختلافات مذهبی را درک کرده اند؛ بنابراین، شایسته نیست به بحث و جدل پیرامون آن خارج از چارچوب بحث های علمی معتبر بپردازیم؛ به ویژه این که اینها به اصول دین و ارکان عقیده مربوط نمی شود؛ زیرا همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی را به عنوان منبع احکام شرعی و نیز مودت اهل بیت علیهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند. به مناسب هفته وحدت دو نکته کوتاه در این باره عرض می کنم: وحدت بین مسلمین جهان منحصر به یکی بودن خدا و پیغمبر و قبله و قرآن نیست هر چند اگر منحصر به این موارد هم بود برای همبستگی و همدلی و در یک صف قرارداشتن در مقابل کفر کافی بود اما علاوه بر اینها در برخی مسائل فقهی هم که تعدادش کم نیست، بین ایشان تفاوتی نیست که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. صدقه مستحبی که برایش ثواب فراوانی نقل شده و به تعبیر برخی روایات هفتاد بلا را دور می کند، و در همه زمانها خصوصا روز جمعه و عرفه و ماه رمضان سفارش شده است. پرداخت صدقه مستحبی با این اوصاف در مصرفش فرقی بین شیعه و دیگر مسلمانان نیست لذا اگر یکی از شیعیان به یکی از دیگر مسلمانان کمک مالی کند یا کمکی به عنوان صدقه کند، حکم صدقه مستحبی را دارا می باشد و در ثوابش تفاوتی ندارد. (تحریر الوسیله، کتاب صدقه، م 5 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1607) 2. برای صحیح بودن ذبح شرعی یک حیوان حتما باید ذابح مسلمان باشد و فرقی بین مذاهب مختلف اسلامی نیست ولی کافر اگر حیوانی را ذبح کند، خوردن گوشتش حرام است. بنابراین خوردن گوشت قربانی یا حیوانی را که شخص مسلمانی از مذاهب دیگر ذبح کند، حلال است. (توضیح المسائل مراجع ج 2 م 2594) خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران) امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است(نهج البلاغه- خطبه 236) در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم: 1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر (ص) پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر (ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود. 2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است. 3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه) نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت. خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ... إنَّ يَدَ اللّهِ مَع الجَماعةِ، و إيّاكُم و الفُرْقَةَ، فإنَّ الشّاذَّ مِن النّاسِ للشَّيطانِ، كما أنّ الشّاذَّ مِن الغَنَمِ للذِّئبِ. دست خدا با جماعت است. از پراكندگى بپرهيزيد كه جدا شده از مردم، طعمه شيطان است، همچنان كه گوسفند جدا شده از گله، طعمه گرگ است. (نهج البلاغه، خطبه 127) به مناسبت هفته وحدت یک مساله فقهی به همین مناسبت خدمت عزیزان اشاره می شود: یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که "داد و ستد فرقه های مختلف مسلمانان با یکدیگر یا مشارکت در سرمایه گزاری و مانند اینها از جهت شرعی چه حکمی دارد؟" در پاسخ می گوییم همانطوری که شیعیان با دیگر مذاهب اسلامی اشتراکات فراوانی دارند، یکی از مشترکات، صحیح بودن معاملات با شخص مسلمان است اگرچه از مذاهب دیگر اسلام باشد؛ لذا خرید و فروش یا اجاره دادن یا شریک شدن و یا انعقاد بقیه قراردادهای شرعی همانطوری که با یک فرد شیعه صحیح است با فردی که از دیگر مذاهب اسلامی می باشد نیز صحیح است و در صحت معامله تفاوتی وجود ندارد؛ مثلا اگر شیعه ماشینی را به مسلمانی که از دیگر مذاهب اسلامی است بفروشد و یا اینکه خانه ای را به او اجاره بدهد، این قرارداد صحیح است و پولی که دریافت می شود نیز حلال است. (سایت آیت الله مکارم، استفتائات، خرید و فروش، خریدار و فروشنده، معامله با اهل سنت) اما در مقابل توجه شود معامله و داد و ستد با کافری که در حال جنگ با مسلمین است مثل اسرائیل حرام است و همچنین اگر داد و ستد منجر به وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد، شرعا حرام است و در میان کفار، نسبت به بهائیان بطور مطلق هر گونه معامله و معاشرت و تقویت آنها شرعا ممنوع است. (تحریر الوسیله؛ کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول، م 5 و م 10 اجوبه الاستفتائات، س 1347 و س1355 و س1377) خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت داوند در قرآن یکی از عوامل گسترش اسلام را اخلاق خوب پیامبر میداند و می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‌دل مى‌بودى از گرد تو پراکنده مى‌شدند(آیه 159 آل عمران) 1-اخلاق خوش پیامبر(ص): شکی نیست که یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم پیامبر اکرم(ص) با مردم بود. وجود رسول خدا(ص) براى همه مردم مایه رحمت بود و هیچکس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنى نمی کرد.قرآن نیز در تعریف از اخلاق پیامبر(ص) می فرماید: إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ: تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!(آیه 4 قلم) 2- عامل دوم گسترش اسلام قرآن کریم است: طلوع اقتدار اسلام در مدینه و با تلاوت قرآن بوده است. تأثیر همه جانبه قرآن در ساکنان مدینه تا به آنجا بود که رسول خدا(ص) فرمود: مدینه با قرآن گشوده شد.»( فتوح البلدان ص 21.) قرآن در دو شکل «محتوایی» و «شکلی» تأثیر‌گذار بوده است. پیام‌های قرآنی در بعد محتوایی، مشرکان را در برابر دعوت به اسلام خلع سلاح کرد، و عامل صوری، یعنی نظم آهنگین قرآن، زیبایی و شور انگیزی، ادبیات قوی و شیوایی آن بر جذابیّت پیام‌های قرآن می‌افزود. "سوید بن‌صامت" شاعرزبردست مشرکین میگوید: «محمّد نه ساحر است، نه شاعر و نه کاهن. به خدا قسم کلام او شیرینی خاصی دارد. ریشه‌های کلامش پر برکت و شاخه‌های آن پر میوه است، سخنی بالاتر از آن نیست.( سیره ابن هشام، ج 1، ص 288 و 289.) 3-دعوت و تبلیغ: پیامبر(ص)در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد، در ایام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد، یک بار امام علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد، مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد، گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد. در حدود صد نامه به شخصیتهای مختلف(مثل سران کشورهای جهان) نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند(وحی و نبوت شهیدمطهری، ص141) خداوند ما را جزء مبلغین واقعی اسلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بپرهیزید از رفتاری که به خاطر آن دیگران ما را سرزنش کنند چرا که رفتار زشت فرزند سبب سرزنش پدر او می شود و سپس حضرت در ادامه روایت به چگونگی کیفیت معاشرت مسلمانان با یکدیگر می فرمایند: صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ‏ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُم‏... . با ایشان نماز بخوانید و از بيمارانشان عيادت نماييد و در تشييع جنازه هايشان حضور يابيد. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص:219) اما چند نکته درباره آداب معاشرت با مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی: ندای وحدت میان امت اسلام، شعار جدیدی نیست بلکه این مفهوم در سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام به چشم می خورد چرا که از مسلمات تاریخ اسلام است که امام صادق علیه اسلام با روسای مذاهب اسلامی همنشینی داشتتند و برخی از روسای مذاهب اسلامی شاگرد امام صادق علیه السلام بودند و علت این ملاقاتها و ارتباطات می تواند چگونگی برخورد امام صادق علیه السلام با دیگر مذاهب اسلامی باشد، که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. مدارا کردن وسیع و گسترده امام با مخالفین عقیده. 2. احترام امام علیه السلام به حساسیتهای یکدیگر. 3. رفتار مودبانه و میانه روی در رفتار امام علیه السلام. و بدیهی است که اگر رفتار امام با مخالفین با کوچکترین برخورد تند و بدرفتاری بود باعث تنفر و دوری آنها می شد در حالی که فقهای سایر مذاهب اسلامی همیشه ایشان را منبع حقیقی علم و فضیلت و تقوا می دانستند. و سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام الگویی برای امروز دنیای اسلام و شیعیان است که بتوانند مسلمانان در برابر کفر همیشه سربلند پیروز باشند. خداوند متعال با اتحاد بین مسلمین دشمنان اسلام را خار و ذلیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت داوند در قرآن یکی از عوامل گسترش اسلام را اخلاق خوب پیامبر میداند و می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‌دل مى‌بودى از گرد تو پراکنده مى‌شدند(آیه 159 آل عمران) 1-اخلاق خوش پیامبر(ص): شکی نیست که یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم پیامبر اکرم(ص) با مردم بود. وجود رسول خدا(ص) براى همه مردم مایه رحمت بود و هیچکس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنى نمی کرد.قرآن نیز در تعریف از اخلاق پیامبر(ص) می فرماید: إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ: تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!(آیه 4 قلم) 2- عامل دوم گسترش اسلام قرآن کریم است: طلوع اقتدار اسلام در مدینه و با تلاوت قرآن بوده است. تأثیر همه جانبه قرآن در ساکنان مدینه تا به آنجا بود که رسول خدا(ص) فرمود: مدینه با قرآن گشوده شد.»( فتوح البلدان ص 21.) قرآن در دو شکل «محتوایی» و «شکلی» تأثیر‌گذار بوده است. پیام‌های قرآنی در بعد محتوایی، مشرکان را در برابر دعوت به اسلام خلع سلاح کرد، و عامل صوری، یعنی نظم آهنگین قرآن، زیبایی و شور انگیزی، ادبیات قوی و شیوایی آن بر جذابیّت پیام‌های قرآن می‌افزود. "سوید بن‌صامت" شاعرزبردست مشرکین میگوید: «محمّد نه ساحر است، نه شاعر و نه کاهن. به خدا قسم کلام او شیرینی خاصی دارد. ریشه‌های کلامش پر برکت و شاخه‌های آن پر میوه است، سخنی بالاتر از آن نیست.( سیره ابن هشام، ج 1، ص 288 و 289.) 3-دعوت و تبلیغ: پیامبر(ص)در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد، در ایام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد، یک بار امام علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد، مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد، گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد. در حدود صد نامه به شخصیتهای مختلف(مثل سران کشورهای جهان) نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند(وحی و نبوت شهیدمطهری، ص141) خداوند ما را جزء مبلغین واقعی اسلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد