موضوع: #علل_گسترش_و_پیشرفت_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت
داوند در قرآن یکی از عوامل گسترش اسلام را اخلاق خوب پیامبر میداند و می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراکنده مىشدند(آیه 159 آل عمران)
1-اخلاق خوش پیامبر(ص): شکی نیست که یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم پیامبر اکرم(ص) با مردم بود. وجود رسول خدا(ص) براى همه مردم مایه رحمت بود و هیچکس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنى نمی کرد.قرآن نیز در تعریف از اخلاق پیامبر(ص) می فرماید: إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ: تو اخلاق عظیم و برجستهای داری!(آیه 4 قلم)
2- عامل دوم گسترش اسلام قرآن کریم است: طلوع اقتدار اسلام در مدینه و با تلاوت قرآن بوده است. تأثیر همه جانبه قرآن در ساکنان مدینه تا به آنجا بود که رسول خدا(ص) فرمود: مدینه با قرآن گشوده شد.»( فتوح البلدان ص 21.)
قرآن در دو شکل «محتوایی» و «شکلی» تأثیرگذار بوده است. پیامهای قرآنی در بعد محتوایی، مشرکان را در برابر دعوت به اسلام خلع سلاح کرد، و عامل صوری، یعنی نظم آهنگین قرآن، زیبایی و شور انگیزی، ادبیات قوی و شیوایی آن بر جذابیّت پیامهای قرآن میافزود.
"سوید بنصامت" شاعرزبردست مشرکین میگوید: «محمّد نه ساحر است، نه شاعر و نه کاهن. به خدا قسم کلام او شیرینی خاصی دارد. ریشههای کلامش پر برکت و شاخههای آن پر میوه است، سخنی بالاتر از آن نیست.( سیره ابن هشام، ج 1، ص 288 و 289.)
3-دعوت و تبلیغ: پیامبر(ص)در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد، در ایام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد، یک بار امام علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد، مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد، گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد.
در حدود صد نامه به شخصیتهای مختلف(مثل سران کشورهای جهان) نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند(وحی و نبوت شهیدمطهری، ص141)
خداوند ما را جزء مبلغین واقعی اسلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع:#وحدت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت.
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بپرهیزید از رفتاری که به خاطر آن دیگران ما را سرزنش کنند چرا که رفتار زشت فرزند سبب سرزنش پدر او می شود و سپس حضرت در ادامه روایت به چگونگی کیفیت معاشرت مسلمانان با یکدیگر می فرمایند: صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُم... . با ایشان نماز بخوانید و از بيمارانشان عيادت نماييد و در تشييع جنازه هايشان حضور يابيد. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص:219)
اما چند نکته درباره آداب معاشرت با مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی:
ندای وحدت میان امت اسلام، شعار جدیدی نیست بلکه این مفهوم در سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام به چشم می خورد چرا که از مسلمات تاریخ اسلام است که امام صادق علیه اسلام با روسای مذاهب اسلامی همنشینی داشتتند و برخی از روسای مذاهب اسلامی شاگرد امام صادق علیه السلام بودند و علت این ملاقاتها و ارتباطات می تواند چگونگی برخورد امام صادق علیه السلام با دیگر مذاهب اسلامی باشد، که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. مدارا کردن وسیع و گسترده امام با مخالفین عقیده.
2. احترام امام علیه السلام به حساسیتهای یکدیگر.
3. رفتار مودبانه و میانه روی در رفتار امام علیه السلام.
و بدیهی است که اگر رفتار امام با مخالفین با کوچکترین برخورد تند و بدرفتاری بود باعث تنفر و دوری آنها می شد در حالی که فقهای سایر مذاهب اسلامی همیشه ایشان را منبع حقیقی علم و فضیلت و تقوا می دانستند. و سیره ائمه خصوصا امام صادق علیه السلام الگویی برای امروز دنیای اسلام و شیعیان است که بتوانند مسلمانان در برابر کفر همیشه سربلند پیروز باشند.
خداوند متعال با اتحاد بین مسلمین دشمنان اسلام را خار و ذلیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: #علل_گسترش_و_پیشرفت_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت
داوند در قرآن یکی از عوامل گسترش اسلام را اخلاق خوب پیامبر میداند و می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: به سبب رحمت خداست که تو با آنها این چنین خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراکنده مىشدند(آیه 159 آل عمران)
1-اخلاق خوش پیامبر(ص): شکی نیست که یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیکو و برخورد متین و ملایم پیامبر اکرم(ص) با مردم بود. وجود رسول خدا(ص) براى همه مردم مایه رحمت بود و هیچکس را به سبب رنگ و جنس از شمول آن مستثنى نمی کرد.قرآن نیز در تعریف از اخلاق پیامبر(ص) می فرماید: إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ: تو اخلاق عظیم و برجستهای داری!(آیه 4 قلم)
2- عامل دوم گسترش اسلام قرآن کریم است: طلوع اقتدار اسلام در مدینه و با تلاوت قرآن بوده است. تأثیر همه جانبه قرآن در ساکنان مدینه تا به آنجا بود که رسول خدا(ص) فرمود: مدینه با قرآن گشوده شد.»( فتوح البلدان ص 21.)
قرآن در دو شکل «محتوایی» و «شکلی» تأثیرگذار بوده است. پیامهای قرآنی در بعد محتوایی، مشرکان را در برابر دعوت به اسلام خلع سلاح کرد، و عامل صوری، یعنی نظم آهنگین قرآن، زیبایی و شور انگیزی، ادبیات قوی و شیوایی آن بر جذابیّت پیامهای قرآن میافزود.
"سوید بنصامت" شاعرزبردست مشرکین میگوید: «محمّد نه ساحر است، نه شاعر و نه کاهن. به خدا قسم کلام او شیرینی خاصی دارد. ریشههای کلامش پر برکت و شاخههای آن پر میوه است، سخنی بالاتر از آن نیست.( سیره ابن هشام، ج 1، ص 288 و 289.)
3-دعوت و تبلیغ: پیامبر(ص)در کار تبلیغ اسلام تحرک داشت. به طائف سفر کرد، در ایام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد، یک بار امام علی علیه السلام و بار دیگر معاذ بن جبل را به یمن برای تبلیغ فرستاد، مصعب ببن عمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد، گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد.
در حدود صد نامه به شخصیتهای مختلف(مثل سران کشورهای جهان) نوشته و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند(وحی و نبوت شهیدمطهری، ص141)
خداوند ما را جزء مبلغین واقعی اسلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع:#وحدت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد رسول اکرم و امام صادق علیهما السلام. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ. از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت و عظمتتان از دست خواهد رفت. (سوره انفال، آیه 46)
وجود نازنین پیامبر گرامی یکی از محورهای اتحاد بین مسلمین است، و امت اسلامی بجای اینکه بر اختلافات تکیه کنند بر مشترکات از جمله وجود نبی مکرم توجه کنند تا هر چه بیشتر زیبایی شریعت نبی مکرم اسلام به گوش جهانیان برسد.
برای سالروز ولادت نبی مکرم اعمالی سفارش شده است از جمله:
1. غسل؛ البته کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل میتواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید.
2. روزه گرفتن که این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است؛ البته چنانچه کسی که روزه قضا دارد نمیتواند روزه مستحبی بگیرد ولی میتواند این ایام را به نیت روزه قضا روزه بگیرد انشاءالله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار میشود و مسافری که نمازش شکسته است نمیتواند روزه بگیرد حتی روزه قضا و مستحبی.
3. زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین زیارت امام امیر المؤمنین علیه السّلام از راه دور و نزدیک و این روز اعمال دیگری مثل نماز، صدقه دادن و دعاهایی دارد که مومنان میتوانند به مفاتیح الجنان مراجعه نمایند. (مفاتیح الجنان. فصل نهم. در اعمال ماه ربیع الأّوّل؛المراقبات. ص81 – 84)
4. تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز . بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند. (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی)
خداوند متعال عیدی ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #علل_نامگذاری_شیعه_جعفری
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) وامام صادق(علیه السلام)
پیامبر(ص) در توضیح آیه (أُولَـٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ-آنها بهترین مخلوقات هستند-آیه 7 بینه) خطاب به امام علی(ع) فرمود: « هو أنت و شیعتک، تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین:یا علی!آن(خیرالبریه)تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت در حالی که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود است، میآیید.»(الدر المنثور سیوطی، ج۶، ص۳۷۹-المیزان ؛ ج۲۰، ص۳۴۱)
بنابراین پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام (ص) بوده است و شیعه دوازده امامی همان اسلام حقیقی است که به فرمایش پیامیر مبنی بر تمسک به قرآن و اهل بیت عمل کرده است و پیامبر طبق نقل کتب شیعه و سنی، کلمه شیعه علی را بکار برده است؛پس علت این که گاهی گفته میشود شیعه جعفری چیست؟
1. امام صادق (ع) در تبیین فقه شیعه و بیان و معرفی اسلام بیش ترین تاثیررا داشته است. بیش ترین روایات فقهی(حدود 70 درصد) مربوط به امام صادق(ع) است. ،بیشترین شاگرد (حدود4هزار) از ایشان است (الار شاد ، ص271 ) و البته این مساله بخاطر شرایط زمانه بوده است که چون زمانه درگیری میان بنی امیه و بنی عباس بوده، و ایشان آزادی بیشتری داشته اند
2. چون مذاهب فقهی اهل سنت در همین دوره پایه گذاری شده و این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی همان معارف پیامبر است که از اهل بیت به ما رسیده است.
3. ائمه چهارگانه اهل سنت و دیگر بزرگان شان شاگردان و یا شاگرد شاگردان امام بوده اند، مثلا مالک بن انس بیشتر عمرش و ابوحنیفه 2 سال از عمرش را شاگرد امام بوده اند و این مساله سبب شد پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» شناخته شود.( رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه،ص 345)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #احکام_ازدواج_و_مهریه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253)
چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج:
1. یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است. امروزه متأسفانه در اثر رقابت ها و حسادت هاي بيجا مهريه هاي سنگين و تعهدهای سنگین برای طرفین خصوصا مرد گذاشته می شود که سبب تأخیر ازدواج جوانان شده ولي تجربه نشان داده است که هیچیک از این امور ضامن خوشبختی طرفین نیست.
2. مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداخت مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت کار است. (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994)
3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ بدهد، از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318)
4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموال میت مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (رساله مراجع م 2719)
خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع: #اثرات_خوش_اخلاقی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) وامام صادق(علیه السلام)
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است:«إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم:
1-کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر(ص) مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید(کافی، ج 2، ص 103)
2-ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است.
امیرالمؤمنین (ع)مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(ع) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #هدیه_دادن
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینهها را از بین مىبرد. ( کافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)
چند نکته درباره هدیه دادن:
1. یکی از مستحبات هدیه دادن، بویژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.
2. اگر به فرزندی بیشتر از فرزند دیگری هدیه داده شود یا هدیهای با ارزشتری داده شود کراهت دارد . اما اگر یکی از فرزندان دارای خصوصیتی باشد که سزاوار برتری است مثلا فقیر است چنانچه باعث فتنه و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.
3. مالی که هدیه داده میشود تا هدیه گیرنده تحویل نگیرد هدیه محسوب نمیگردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید ماشین را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد و اگر هدیه ای به فرزند نا بالغ داده شود پدر یاپدر بزرگ و در صورت نبودن این دو قیم شرعی، باید تحویل بگیرد. (منهاج الصالحین آیه الله سیستانی جلد2کتاب الهبه مساله 136؛ تحریر الوسیلهکتاب الهبه مساله22.)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #سنت_امهال_و_استدراج
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند (مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون- 182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، و این نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #تسبیحات_اربعه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: لاینالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاة. شفاعت ما اهل البیت شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمیشود. (فروع کافی، ج3، ص270)
چند نکته کوتاه درباره تسبیحات اربعه:
1. در رکعت سوم و چهارم نماز، بر مرد و زن واجب است حمد یا یک مرتبه تسبیحات اربعه بخوانند. و واجب است حمد یا تسبیحات اربعه به صورت آهسته خوانده شود حتی اگر کسی سوره حمد را بخواهد بخواند به نظر اکثر فقهاء بسم الله را باید آهسته بخواند. (مشهور= مخالف آیت الله سیستانی: واجب نیست بسم الله آن را هم آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که بسم الله را هم آهسته بگوید.) (توضیح المسائل مراجع م 1005 و م1007 و م1008)
2. اگر کسی به تخیل اینکه در رکعت اول یا دوم نماز است شروع به خواندن حمد کند و بعد متوجه شود که رکعت سوم یا چهارم است می تواند همان حمد را تمام کند و نمازش صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 1011)
3. در رکعت سوم و چهارم مستحب است استغفار کند و بعد از اتمام تسبیحات اربعه بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه.(توضیح المسائل مراجع م 1014)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: #علم_در_سیره_امام_رضا
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق ( علیه السلام ) و امام کاظم ( علیه السلام ) حضرت ثامن الحجج ( علیه السلام ) را به جهت علم زیادش عالم آل محمد نامیدند (کشف الغمه ،ج ۳ ،ص 107)
2. ابراهیم بن عباس می گوید : هرگز ندیدم از حضرت رضا چیزی بپرسند مگر اینکه آگاه بود و هیچ کس را آگاه تر از او به تاریخ گذشته تا زمان خودش ندیدم ، مأمون همواره او را با سوالات گوناگون امتحان می کرد و او با جواب کامل به وی پاسخ می داد. (عیون الاخبار الرضا (ع) ، ۲/۱۸۰ .)
3. محمد بن عیسی یقطینی می گوید : از پاسخ هایی که حضرت رضا ( علیه السلام ) به سوال های مردم داده بود پانزده هزار مساله جمع آوری کردم. (الغیبه،شیخ طوسی،ص 52)
4. مأمون از کشور ها و ادیان مختلف جهان دانشمندان و صاحب نظران را دعوت می کرد و از آنها درخواست مناظره با امام ( علیه السلام ) را می نمود و هر بار بعد از مناظره تمامی دانشمندان به علم بالای امام ( علیه السلام ) اعتراف می کردند .
در مدینه نیز دانشمندان و عالمان هرگاه سوالی به ذهنشان فشار می آورد نزد امام ( علیه السلام ) می رفتند و ایشان پاسخ سوالات را می دادند .
5. امام ( علیه السلام ) به چندین زبان زنده دنیا در زمان خود مسلط بود و با هر دانشمند که مأمون می آورد با زبان خود آنها صحبت می کرد . مأمون می گوید : من فکر می کنم کسی در روی زمین داناتر از این مرد وجود ندارد. (عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۱۸۰ )
6. امام ( علیه السلام ) تفکر و عقلانیت را مهمتر از نماز و روزه می دانند و آن را عبادت خوانده اند.
خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #خرید_و_فروش_نسیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزءاً اَفضَلُها جُزءاً طَلَبُ الحَلالِ. عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 78 )
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راههای کسب سود حلال، معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به 30 میلیون خریداری کند و سپس یکساله به 33 میلیون بفروشد که 3 میلیون سود قطعی و حلال است.
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود.
3. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی حراماست. (مراجع مسأله 2105 - 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ امام ج2 استفتائات دین س 5؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.