eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: مناسبت: روز بیمه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: طُوبَى‏ لِمَنْ‏ ذَلَّ فِی‏ نَفْسِهِ‏ وَ طَابَ کَسْبُه‏... . خوشا به حال کسی که در نزد خودش فروتن و متواضع باشد و درآمدش پاک و حلال باشد. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490) چند نکته درباره احکام بیمه: 1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است. 2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. 3. بیمه های عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد می شود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، چنانچه بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. ( استفتائات آیت الله سیستانی س 341 و 346 ؛ اجوبه الاستفائات 1953و همچنین سایت مقام معظم رهبری) خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالی‏اللآلی، ج 1 ،ص 197) دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است: 1- پیامبر اکرم نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است 2- بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود 3-عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.» 4-اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.» 5-یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است. خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... . کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (تحف العقول، النص ص: 489) چند نکته کوتاه درباره احکام نگاه و پوشش: 1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا مجالس عزاداری نمی باشد. 2. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان‌، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن‌، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. 3. نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمی‏ پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد. 4. نگاه کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر چند به قصد لذت نباشد. (امام، سیستانی: فیلم مبتذل در صورتی که قصد لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است). (رساله مراجع ج2 م2433 ، تحریر ج2 مسائل مستحدثه رادیو و تلویزیون م8 ، مکارم استفتائات ج‌2 س1048، ‏استفتائات سیستانی س222 ، اجوبه س 1188، فاضل جامع المسائل ج1 س1730) خداوند متعال ‏توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ولادت خداوند در قرآن درباره ساخت بارگاه بر مدفن اصحاب کهف می فرماید: فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمُ بُنْیَاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الذَّینَ غَلَبُوا عَلی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً”: هنگامى كه ميان خود در كارشان با يكديگر نزاع مى‌كردند، پس [عده‌اى ]گفتند: «بر روى آنها ساختمانى بنا كنيد، پروردگارشان به [حال‌] آنان داناتر است.» [سرانجام‌] كسانى كه بر كارشان غلبه يافتند گفتند: «حتماً بر ايشان معبدى بنا خواهيم كرد.»(آیه 21 کهف) برای ساخت بارگاه بر قبور بزرگان دلایلی نقل شده است ک به برخی اشاره میشود: 1-طبق آیه تلاوت شده، قرآن، ساخت بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می کند، بدون اینکه آن را نقد کند، و این خود نشانه مشروع بودن آن است، زیرا در غیر این صورت، آن را نقد می کرد و این فرهنگ قطعى است. 2- دوستی پیامبر خدا(ص) و خاندان او از اصول سفارش شده اسلام است(لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی) و این مهر ورزیدن با روش های گوناگونی محقق مى شود؛ بنای یادبود بر قبور آنان یکى از جلوه هاى مهرورزى است . 3- حرم و بارگاه امام، نشانه دین خدا است و هر انسانى در آن مکان، احساس نزدیکى و قرب به خدا خواهد داشت و بدیهى است بزرگداشت و تعظیم آن مکان، نشانه تقواى الهى است. از این رو مى‏توان این توجه به بنا و احترام به آن را مصداق این آیه دانست “ومن یعظم شعائر الله فهى من تقوى القلوب.” 4-سیره مسلمین نیز این بوده است که بارگاه بر قبور بزرگانشان می ساختند و بزرگان شیعه واهل سنت نیز این بوده است(مثل قبر ابوحنیفه و شافعی و یا قبوراهل بیت ) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ...أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرامَ... . زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک نماید. (تحف العقول، النص، ص 489) چند نکته درباره خوردن و آشامیدن: 1. بعضی از چیزها نجس نبوده و پاک هستند ولی خوردن و آشامیدن آنها حرام است. مثل خوردن ماهی بدون پولک یا گوشت خرچنگ یا خوردن مال مردم و غصبی مانند میوه های باغ و زمین دیگران و یا مثل خاک که فی نفسه پاک است ولی خوردن آن حرام است مگر خوردن مقدار کمی از تربت پاک امام حسین علیه السلام که جهت استشفاء مانعی ندارد. 2. بعضی از چیز ها هم پاکند و هم خوردن آنها حلال است مثل خرما و کشمش و آب اینها که اگرچه به جوش هم بیایند و یا در غذا بریزند به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای پاک بوده و خوردن آنها هم حلال است. (مشهور مخالف: بهجت: پاک بودن و جواز خوردنش محل اشکال است؛ مکارم: هر گاه کشمش را در غذا بریزند به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخل آن بجوشد حرام می شود اما نجس نیست) (رساله مراجع م 111تا 114) 3. ولی هر چیزی که نجس باشد خوردن آن هم حرام است. مثل شراب (همه مراجع ) و یا هر مایع مست کننده (اکثر مراجع ) که هم نجس هستند و هم خوردن آنها حرام است. (مشهور . خویی؛ تبریزی: بنابر احتیاط واجب. مخالف: سیستانی: شراب نجس است و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست می کند؛ نجس نیست.) خداوند متعال توفیق دوری از حرام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ولادت امام عسکری علیه السلام از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 ) از مهمترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى علیه السلام از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام هستند. برخی از انتظارات امام عسکری علیه السلام از شیعیانش عبارتند از: 1. اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است. قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است. در این زمینه امام عسکری علیه السلام فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115) 2. حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان‏ : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت‏ هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند. 3. استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت‏ : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ. دو نعمت است که نادیده گرفته می‏شود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴) یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود: 1. هرگونه همکاری با اشخاصی که قصد اختلال در امنیت جامعه دارند، جایز نمی باشد مثلا دادن اطلاعات امنیتی به این افراد. 2. هر گونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی. 3. اگر شرایط وجود داشته باشد و شخص بتواند مانع انجام کار منکر و حرامی در جامعه شود و با این حال سکوت کند، این کار نیز حرام است مثلا کسی که با شبهه پراکنی قصد تضعیف نظام را دارد و انسان مانع آن نشود. 4. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید. (رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10) خداوند متعال به توفیقات همه کسانی که در راه امنیت این مرز و بوم در حال خدمت هستند بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: ؟ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است(الاحتجاج، ج2،, ص 449) برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود. ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم پُر شدن جهان از ظلم و جور، شرط قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند: «پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور می‌باشد. دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود. از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات جانسوز حضرت معصومه سلام الله علیها در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال‏... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 67) چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی: 1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است. 2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست. ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان) خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وال محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام امام رضا ( علیه السلام ) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کامل‌الزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق (علیه السلام ) و حضرت جواد علیه السلام نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کامل‌الزیارات، ص 536) ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر (نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است. - بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است. - در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم ( علیه السلام ) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه سلام الله علیها جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند. (نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم) حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی ( علیه السلام ) را تبیین می کرد، حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی (علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود. - معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا علیه السلام به ایشان دادند. خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: وفات حضرت معصومه سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت جواد علیه السلام در روایتی درباره فضیلت زیارت مضجع منور حضرت معصومه سلام الله علیها می فرمایند: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است. (کامل الزیارات؛ النص، ص: 324) چند نکته کوتاه درباره زیارت و نماز: 1. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود. 2. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد. 3. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، آیت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند . برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است: 1-دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود 2-رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است وهمچنین در سوره برائت، بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنها را بیان نموده است. 3-اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است 4. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و بادین حداقلی نمیسازد. 5-وظیفه حکومت(هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، و نمیتواند بی تفاوت باشد. خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند: 1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: فلا تقل لهما اف و لاتنهرهما؛ به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است. 2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15می فرماید: و صاحبهما فی الدنیا معروفا؛ با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم. 3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: بالوالدین احسانا؛ به والدین احسان کنید که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شانشان تامین کنند. خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103) درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132) 2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 ) 3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) 4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام درباره راهکارهای شرعی که انسان دچار ربا نشود می فرمایند: ...نِعْمَ الشَّیْ‏ءُ الْفِرَارُ مِنَ الْحَرَامِ إِلَى الْحَلَال‏. فرار از حرام به حلال چیز پسندیده و خوبی است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص247) دو نکته کوتاه درباره کسب سود حلال: 1. برخی اوقات انسان با شخصی مواجه می شود که می گوید با توجه به ناچاری که داشته قرض گرفته و ربا پرداخت می کند، حال آیا این ناچاری، عذر و بهانه برای پرداخت ربا هست یا خیر؟ در جواب عرض می شود با توجه به راهکارهای متعدد شرعی که برای سود حلال وجود دارد ناچاری به هیچ وجه نمی تواند توجیه برای گناه بزرگ ربا باشد مثلا یکی ‌از راه های کسب سود ‌حلال ‌معامله ‌نسیه ‌است؛ ‌خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور ‌مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه‌ یا ‌قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد. در‌ معامله ‌‌نسیه ‌باید ‌قیمت ‌و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌ زیاد ‌یا کم ‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا ‌این‌ کالا ‌را ‌به ‌مبلغ‌ 600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید. خداوند متعال به همه ما روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل) هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است: 1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد. 2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود. 3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام(ص) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4) و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان(ع) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر(ص) فرمود: ضربه علی(ع) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی(ع) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است. نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند: ...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم... . پرداخت خمس کلید رزق شماست. (وسائل، ج‏9، ص 538 ) چند نکته درباره احکام خمس: 1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد پرداخت خمس است. 2. افرادی که درآمد شخصی هر چند به مقدار کمی داشته باشند خواه مجرد باشند یا متاهل، واجب است سال خمسی داشته باشند و درآمد سالانه خود را محاسبه کنند تا اگر چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند خمسش را بپردازند. (اجوبه س 994 و 997) 3. اگر شخصی تا کنون حساب سال خمسی نداشته باشد و بخواهد خمس اموالش را پرداخت کند در صورتی که نمی داند چه مقدار خمس به اموالش تعلق گرفته، باید با دفتر مرجع خود مصالحه نماید.(فتوی یا احتیاط). (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928) 4. کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (رساله مراجع م 1834) خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالی‏اللآلی، ج 1 ،ص 197) دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است: 1- پیامبر اکرم نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است 2- بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود 3-عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.» 4-اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.» 5-یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است. خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: یَا أنَسُ! أکْثِرْ مِنَ ٱلطَّهُورِ یَزِدِ ٱللهُ فِی عُمُرِکَ. ای انس! تا می‌توانی با طهارت باش چرا که در این صورت خداوند بر عمر تو می‌افزاید. (وسائل الشیعة، ج‏1، ص: 383) نکاتی کوتاه درباره برخی فرقهای وضو وغسل 1. در وضو صورت و دستها را باید از بالا به پایین شست ولی در غسل لازم نیست اعضای غسل را از بالا به پایین شست بلکه می توان مثلا سمت راست بدن را از پایین به بالا شست. (مشهور .م380)(‌صرفا جهت اطلاع: بهجت= در غسل ترتیبی بنابر احتیاط بدن را از بالا به پایین بشوید.) 2. در وضو محل مسح سر و پا باید خشک باشد البته اگر محل مسح مانند سر به حدی مرطوب باشد که رطوبت دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکالی ندارد اما در غسل خشک بودن هیچ یک از اعضاء قبل از غسل لازم نیست. (رساله مراجع ج1 م 256) 3. در وضو واجب است که کارهای وضو را با رعایت موالات و پشت سر هم انجام دهد یعنی به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای بین کارهای وضو به مقداری فاصله نیندازد که اعضای قبلی خشک شود اما رعایت موالات در غسل شرط نیست. (صرفا جهت اطلاع: سیستانی و مکارم: اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که در نظر عرف پشت سر هم نباشند وضو باطل است. سیستانی: ولی در صورت پیش آمد عذر برای شخص مانند فراموشی یا تمام شدن آب، این امر معتبر نیست.)یعنی اگر سر و گردن را به نیت غسل شست و شو دهد و یک ساعت بعد سمت چپ را شست و شو دهد مانعی ندارد؛ البته به نظر اکثر مراجع اگر در این فاصله مبطل وضو برای انسان رخ بدهد آن غسل کفایت از وضو نمی کند هر چند غسل جنابت باشد. (مخالف: خوئی: غسل باطل است. تبریزی، بهجت،وحید.) (توضیح المسائل مراجع، م 283 و م 380 و م 386) خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن به صراحت پیامبر(ص) را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبيّ الأُمِّيَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف) مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد: 1- درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است 2-به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران ، 3- چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 ) وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 ) باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر (ص) به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر (ص) قبل از بعثت می‏گوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند . هیچ مانعی ندارد که پیامبر (ص) به تعلیم الهی ، خواندن - یا - خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر (ص) می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند سه صفت اخلاقی است که خداوند به احدى اجازه مخالفت با آنها را نداده است(خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا بدکار): بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ. نیکى به پدر و مادر، وفاى به عهد و أداى امانت. (خصال ج1 ص: 128) چند نکته درباره امانت: ۱. اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد. ۲. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید. و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد. (رساله مراجع م 2334) ۳. اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339) خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خدواند در قرآن دستور می‌دهد: اگر نمى‏دانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (آیه 43 نحل) دلایل عقلی و نقلی برای تقلدی وجود دارد که اشاره میشود: 1-طبق آیه نقل شده، وقتی که مطلبی را نمی دانیم باید از اهل علم و دانشمندان سوال کرد. 2-سیره و روش عقلاء در اموری مختلف وبرای حل مشکلات ومسایل روز مره زندگی خودشان چنین است و به افرادی که بهتر می‌دانند، مراجعه می‌کنند و حال آنکه قطعا مساله ای مهمتر از این که حکم خدا چیست پیدا نمی‌شود ، بنابراین باید به کسانی که به اصطلاح مجتهد گفته می شود، مراجعه کرد. مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى. 3-ائمه طاهرین علیهم السّلام شاگردانى تربیت مى‌کردند و به اطراف مى‌فرستادند؛ یا افرادى مى‌آمدند و از آن بزرگواران تعلیم مى‌گرفتند، و به وطن خود بر مى‌گشتند، سپس مشغول تدریس و تعلیم در بین مردم مى‌شدند. و شیعیان به آنان مراجعه مى‌کردند. به عنوان نمونه یونس بن عبد الرّحمَن که از بزرگان أصحاب است، در مسجد کوفه مى‌نشست مردم، مَسائل‌شان را سؤال مى‌کردند او نیز فتوى مى‌داد و موارد اختلافی را حل و فصل می کرد، وقتی از حضرت امام رضا علیه السلام سؤال شد: «آیا یونس بن عبد الرّحمن، مورد اطمینان است تا من از او معالم دینم را أخذ کنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دین را از او أخذ کن» این در حالى است که حضرت رضا(ع) مدینه شرف حضور دارند و یونس در کوفه بود. ( وسایل الشیعه ج27 ص 147 ح33). نکته: از این روایت فهمیده می شود دسترسى به إمام معصوم در زمان خودشان هم براى همۀ مردم امکان پذیر نبود 4-عقل مي گويد، مخالفت با حكم خداي متعال استحقاق عقوبت را در پي خواهد داشت لذا از باب دفع ضرر محتمل و امان بودن از عقاب يا بايد خود عالم شوي و مجتهد يا به عالم رجوع کنی و تقلید نمایی و یا احتياط کنید. (موسوعه آيه الله خويي ج1 ص2) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (1363ه ش) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ... إِيَّاكُمْ وَ التَّهَاوُنَ بِأَمْرِ اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ تَهَاوَنَ بِأَمْرِ اللَّهِ أَهَانَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَة. مبادا فرمان خداوند عزّ و جلّ را خوار شماريد،كه هر كس فرمان خدا را خوار شمارد،خداوند در روز رستاخيز او را خوار گرداند. (الخصال، ج1 ص: 96) به مناسب سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور حضرت امام دو نکته کوتاه درباه فرهنگ اشاره می شود: 1. فرهنگ به تعبیر امام خامنه ای مجموعه‌اي‌ از عقايد و اخلاقيات‌ "فردي‌، اجتماعي‌ و ملي‌" است و معظم له فرموده اند: اگر ايمان‌ و عقايد اسلامي‌ با خُلقيات‌ ملي‌ نظير عزم‌ و اراده‌، غرور ملي‌، احساس‌ توانايي‌، انضباط، نشاط، همكاري‌ و مشاركت‌ و نظاير آنها همراه‌ شود، راه‌ رسيدن‌ به‌ آرمانها و اهداف‌ انقلاب‌ و ملت‌ را هموار مي‌سازد و فرهنگ‌ از اين‌ زاويه‌ نيز اهميتي‌ مضاعف‌ مي‌يابد. (۱۹ /آذر/ ۱۳۷۹ديدار اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي)‌ 2. یکی از عناصری که می تواند در تحقق فرهنگ اسلامی نقش داشته باشند والدین هستند که فرزندان را با عقاید و اخلاقیات اسلامی آشنا کنند؛ بلکه یکی از وظایف واجب والدین تربیت دینی فرزندان است که مراقبت بر مراعات حریم محرم و نامحرم و پوشش شرعی و لباس در شأن یک مسلمان و استفاده مناسب از فضای مجازی و رفتار دینی والدین در فضای منزل و داشتن روحیه گذشت و ایثار و مدارا کردن با دیگران و خوش خلقی در برخورد با دیگران و مانند این اخلاقیات و رفتارهای دینی در ایجاد یک فرهنگ دینی در میان فرزندان نقش مهمی دارد. خداوند متعال ما را در ایجاد فرهنگ اسلامی و انقلابی مورد رضای خودش توفیق مضاعف فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: (وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران خواهد بود)), (آیه 85 آل عمران ) در مورد افراد ديگر اديان و مذاهب بايد گفت: آنان به سه دسته تقسيم مى‏شوند كه هر يك حكمى جداگانه دارند: 1- با اسلام و تشيع آشنا شده؛ ولى به دليل تعصّب يا عناد و لجاجت از پذيرفتن آن سرباز مى‏زنند. چنين افرادى اهل جهنم‏اند. 2- با اسلام و تشيع آشنا نيستند؛ ولى در جهالت خود مقصراند؛ يعنى، از وجود دينى به نام اسلام يا مذهبى به نام تشيع مطلع‏اند؛ ولى با وجود همه امكانات و شرايط لازم براى جست‏وجوى حقيقت اقدامى نمى‏كنند. چنين افرادى در حد تقصير خويش روز قيامت مجازات مى‏شوند. 3- با اسلام آشنا نيستند و در جهالت خود نيز تقصيرى ندارند؛ بلكه يا اصلاً به گوش‏شان نخورده يا آنكه امكان تحقيق براى آنان وجود نداشته است و تنها هر آنچه را به آنها رسيده (مثل مسيحيت)قبول كرده و به آن عمل نموده‏اند. چنين افرادى اهل جهنم نيستند و خداآنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مى‏دهد و اعمال آنها را با ميزان حقيقت‏خواهى آنان و آنچه فكر مى‏نمودند حق است، مى‏سنجد. خدواند ایمان و عمل صالح (إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (:آیه 2 و3 عصر)) و با نیت خوب را از انسان می خواهد (إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ.(آیه 27 مائده)) وپیامبر(ص) فرمود:اِنَّما الاَعْمالُ بِالنّیّاتِ(تهذيب،ج1، ص83) ممكن است عملي كه خيلي با ارزش به نظر مي‎رسد در واقع اصلاً ارزشي نداشته باشد و يا برعكس. پس ارزش واقعي اعمال وابستگي جدي به نيّت و انگيزه فاعل دارد؛چون نيّت، روح عمل مي‎باشد. نيّت و هدف خير، وقتي حاصل مي‎شود كه اعتقاد و ايمان به اصول دين از قبيل توحيد و نبوت و معاد حاصل گردد. «تا عملي از راه ايمان، عقيده و نيّت, نورانيت و صفا پيدا نكند، به ملكوت الهي نائل نمي‎شود. عمل زماني به اين مرتبه والا مي‎رسد كه روح داشته باشد، روحِ عمل همان بهرة اخروي و ملكوتي آن است. خداوند ما را جزء مسلمانان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به نماز سؤال شده که ایشان فرمودند: الصَّلَاةُ ...زَادٌ لِلْمُؤْمِنِ‏ مِنَ الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ ...وَ مِفْتَاحاً لِلْجَنَّةِ... . نماز توشه مؤمن در دنیا برای آخرت و کلید برای ورود بهشت است. (الخصال ج2 ص552) نکته ای کوتاه درباره اعراض از وطن: به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و تصمیم گرفته که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای زندگی و سکونت انتخاب نموده است و تصمیم دارد که دیگر ‏برای سکونت و زندگی به تهران بر نگردد، در صورتی که برای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد؛ ولی طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید اگر انسان احتمال قابل توجه بدهد که هر چند در آینده دور ممکن است برای سکونت و زندگی به وطن گذشته بر گردد، آنجا حکم وطن را دارد و باید نماز کامل خوانده شود. (مشهور؛ مخالف: خوئی و صافی و مکارم) (رساله مراجع م1334 ، عروه ج1 فی احکام مسافر فصل فی قواطع سفر م1و4 ، اجوبه س703 ، منهاج الصالحین م 926و928 ، هدایة العباد ج1 م1152 ، سایت مکارم استفتائات اعراض از وطن) خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.