May 11
شنبه 14/10/1398 ظهر و عصر
موضوع: #کیفیت_نماز_احتیاط
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَی الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ. هنگامى که نمازگزار به نماز میایستد، رحمت خداوند از پهنای آسمان بر او نازل مىشود. (اصول کافى، ج 3، ص 265)
چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط:
1. یکی از نمازهای واجب، نماز احتیاط است که در برخی از شکیات نماز، واجب می شود مثل اینکه انسان در نماز چهار رکعتی بین رکعت سه و چهار در هر قسمتی از نماز باشد، شک کند در این صورت باید بنا را بر چهار بگذارد و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط باید بخواند. (رساله مراجع م 1199)
2. کیفیت نماز احتیاط به این صورت است که اگر نمازگزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز، نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند. (رساله مراجع 1215)
3. نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آن را آهسته بخواند. (مشهور: بنابر فتوا یا احتیاط آهسته خواندن حمد و بسم الله. مخالف: سیستانی: بنابر احتیاط حمد آهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب آهسته خوانده شود.) (رساله مراجع م 1216)
خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد.
موضوع : #سید_یمانی
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... و إن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] و منادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] و ندا دهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷)
برای ظهور امام عصر ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) 2گونه علامت وجود دارد: علائم غیر متصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور (5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن (صنعاء) در همان سال ظهور (9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است
نکاتی درباره سید یمانی:
1. سید یمانی از یمن (صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴)
2. یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶)
3. قیام یمانی و سید خراسانی (که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام (دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.)
4. یمانی سید است (نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی (فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از نسل امام باقر (علیه السلام ) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام (عج)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱)
5. اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد البته قطعی نیست. (بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵)
خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع : #علت_غربت_امام_رضا (ع)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و آله وداع میکرد و با صدای بلند میگریست و میفرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم میروم و در غربت میمیرم و در کنار قبر هارون دفن میشوم(عیون، ج2، ص217)
چرا به امام رضا(علیه السلام) غریب میگویند؟
اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581)
علت غربت امام رضا(علیه السلام) چیست؟
1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد.
2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا)
3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱)
4. انکار امام جواد علیهالسلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲)
5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیهالسلام:بدون شک امام رضا علیهالسلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند
6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
#موضوع_انواع_جهاد
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم
خداوند متعال در قرآن در بیان جایگاه جهادگران مي فرمايد: الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ. آنان که ایمان آوردند و (برای رسیدن به هدف) از وطن هجرت کردند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد کردند نزد خداوند بالاترین مقام را دارند و همانان رستگاران (واقعی) هستند. آیه 20 سوره توبه
شهادت سردار سلیمانی که نمونه واقعی مجاهد فی سبیل الله بود و در سرتاسر عمر پر برکتشان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت نظام اسلامی تپید و مانند سربازی بی ادعا ذرهای از هدف متعالیاش پا پس نکشید تبریک و تسلیت!
اما آنچه هم اکنون سلیمانی و سلیمانی ها از ما می خواهند آن است که راهش را با قدرت و استقامت ادامه دهیم؛
به جهت گستردگی ای که در مفهوم جهاد وجود دارد مجاهد فی سبیل الله شدن برای همه به معنای حقیقی اش میسر است چراکه جهاد و مجاهده اقسام مختلفي دارد که به برخي اشاره مي کنيم:
مورد اول: جهاد با نفس: رسول خدا (ص) ميفرمايد: مجاهد کسي است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند. (نهج الفصاحه، ص 778) به این معنا که به واجبات الهی عمل نماید و از محرمات دوری گزیند و بنده سر سپرده رب متعال باشد. این یک قسم از جهاد، که از آن در روایات تعبیر به جهاد اکبر شده است و همین مقدمه جهادهای دیگر است.
دوم: تلاش براي تأمين معاش خویش و اهل و عیال (از مسیر حلال و کسب شرعی): باید گفت یکی از مهمترين تکاليف و مجاهدات، تلاش براي تامين معاش است، چنانکه در روايت ميخوانيم: «کسي که براي تأمين معاش خانواده خود (از راه حلال و شرعی) تلاش ميکند، مانند مجاهد در راه خدا است». (بحار، ج103، ص12)
3-نبرد با کفر و طاغوت: که در آيه 123 سوره توبه ميخوانيم: «با کفار قتال کنيد بهگونهاي که نیرومندی و قوت و پایداری را در شما مشاهده کنند». که بحمدالله امروز با شهادت مالک اشتر سید علی موج خشم و نفرت و استکبار ستیزی بیش از پیش در قلب مردم شعله کشیده است و انشالله مقدمه نابودی آمریکای زبون و اسرائیل نامشروع خواهد بود.
روح همه شهدا خاصه سردار سرافرازمان با سالار شهیدان محشور باد! به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #عدم_کفایت_قرآن_به_تنهایی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (ع) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبيِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)
2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کردهایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابیها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(ص)؟خداوند میفرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمیکنند؟
4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #دفاع_از_ارزشها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
قرآن کریم در انتقام مسلمین از دشمنان دین اینگونه فرموده است: فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا. پس چون وقت انتقام فرا رسد نیروهای مومن و نیرومند خویش را بر سر شما فرود می آوریم تا آنجا که حتی در درون خانههایتان شما را جستجو کنند (و نابودتان گردانند) و این وعده (انتقام خدا) حتمی است. آیه 5 سوره اسراء
عزیزان! در متن پیام ولی امر مسلمین در شهادت سردارشان اینگونه وعده انتقام شنیدیم که فرمودند: با رفتن او به حول و قوّهی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای این حادثه آلودند.
بی پاسخ نگذاشتن این عمل شنیع در تعالیم اسلامی در باب احکام شرعی دفاع از اسلام و نظام اسلامی تاکید شده و بر همه مسلمین تکلیف گردیده است. به عنوان نمونه در کتاب فقهی تحریر الوسیله امام ره آمده است: یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی، از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
دشمن خار و زبون به پیوست این حادثه قطعا با تدابیر حکیمانه رهبر عزیزمان، در عرصه نظامی نیز ضربه سختی خواهد خورد لکن باید دانست که دشمنی ما با آمریکا با این اتفاق شروع نشده که با این انتقامها تمام شود؛ و از طرفی مغفول نماند که دفاع از اسلام نیز منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست و امروز یکی از مهمترین جنگهای دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان است که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف و پرهیز از کم کاری در ادارات و کارخانه جات، تکلیف فرد فرد ملت است، و همچنین بهبود و ارتقای کیفی کالای ایرانی، اقبال مردم به کالای ایرانی، از مولفه های برجسته اقتصاد مقاومتی است. (برگرفته از سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
و اما نکته پایانی : همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم نیز بی تفاوت باشد و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377)
درود و سلام خویش را نثار روح بلند همه شهدای اسلام خاصه سردار سپهبد خادم الرضا علیه السلام قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه می کنیم به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
دوشنبه 16/10/1398 ظهر و عصر
موضوع: #مسح_در_وضو
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ... إِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأ. هر گاه یکی از شما خشمگین شد، وضو بگیرد. (بحار الانوار (ط-بیروت) ج70 ص: 272)
یکی از واجبات وضو مسح سر میباشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود:
1. بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح شود؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هر جاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است.) (رساله مراجع 249)
2. محل مسح باید خشک باشد. (رساله مراجع م 256)
3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.(رساله مراجع م 253)
4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنها صحیح نیست. (رساله مراجع م 251)
5. در مسح سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد. (آیات عظام زنجانی، بهجت: بنابر احتیاط از بالا به پایین باشد.) (رساله مراجع م249 )
خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #حجاب_اجباری
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاریخ استفاده میشود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجابهای آنان با حجابهای مسلمین فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1- اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2- امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است
3- نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند)
بنابراین چون بدحجابی منکر است واز طرفی حجاب امری اجتماعی(نه فردی) است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است
4- از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء
موضوع: #خرید_و_فروش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ. هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج7، ص: 84)
چند نکته درباره خرید و فروش:
1. فروشنده لازم نیست قیمت و شرایط خریدش را بگوید و اگر خواست بگوید نباید دروغ بگوید بلکه باید حقیقت را گفته و تمام چیزهایی را که در قیمت خرید تاثیر داشته، بیان کند مثلا اگر کالا را شش ماهه به صورت نسیه خریده یا کالا را بصورت کلی خریده باید به مشتری اعلام کند.
2. اگر بعد از معامله معلوم شود که فروشنده قیمت خرید خود را دروغ گفته گرچه مرتکب گناه و حرام شده است ولی معامله باطل نیست و خریدار اختیار دارد که معامله را با همان مبلغ قبول کند و یا اگر خواست با وجود شرایطی معامله را برهم بزند. (رساله آموزشی جلد2 ؛ آیت الله مکارم استفتائات ج2 س 745 ؛ رساله مراجع م2137 ؛ حضرت امام تحریر الوسیله ج2 فصلفیالمساومه... ؛ خویی، سیستانی، وحید منهاج الصالحین ج 2 م 200و 213 ؛ آیه الله گلپایگانی مجمع المسائل ج2 سوال99 )
خداوند متعال توفیق رزق حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #فلسفه_حجاب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1- آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سه شنبه 17/10/1398 ظهر و عصر
موضوع: #حجاب_و_پوشش
مناسبت: اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضا خان (1314ه ش)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. (وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد؛ که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام وگرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرتهای نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده میشود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد